رونمایی تویوتا از موتور جدید مخصوص هیبریدی‌ها

تویوتا در حال توسعه شکل جدیدی از موتور دو زمانه بنزینی موسوم به موتور پیستون آزاد است تا به عنوان بخشی از مجموعه پیشرانه‌های هیبریدی برای افزایش برد مسافت موتورهای الکتریکی همراه با بهینه‌سازی هر چه بیشتر مصرف سوخت، مفید واقع شود.

Toyota Free Piston Engine Linear Generator FPEG
Toyota Free Piston Engine Linear Generator FPEG

تویوتا این موتور را « موتور ژنراتور خطی با پیستون آزاد» یا به اختصار FPEG نامیده است. در حالی که به نظر می‌رسد با یک چیز کاملاً جدید روبرو هستیم، ولی در واقع این موتورهای جدید تویوتا در بین دسته‌بندی موتورهای احتراق داخلی جای می‌گیرند.

Toyota Free Piston Engine Linear Generator FPEG
Toyota Free Piston Engine Linear Generator FPEG

طراحی جدید به سمت ابعاد جمع و جورتر رفته است و منحصراً برای تولید الکتریسیته تنظیم شده است. این موتور، هرگز نیرویی را به چرخ‌ها نمی‌فرستد و تمرکزش بر روی بالابردن عملکرد باتری است. در واقع حرکت رفت و برگشتی پیستون به حرکت دورانی تبدیل نمی شود بلکه بطور مستقیم یک آهنربای دائمی را از میان سیم‌پیچ کوئل به حرکت در می آورد تا انرژی الکتریکی لازم تولید گردد.

Toyota Free Piston Engine Linear Generator FPEG
Toyota Free Piston Engine Linear Generator FPEG

W-shape piston
W-shape piston

در حال حاضر، تست اولیه این موتورها، قدرتی نزدیک به ۱۳ اسب‌بخار از خود نشان داده و یک جفت از آن‌ها می‌تواند نیروی لازم برای سرعت یکنواخت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت را برای یک خودروی سایز یاریس تأمین کند. شاید به جای استفاده از دو سیلندر مجزا، مهندسان تویوتا بتوانند از یک حالت جعبه‌ای استفاده کنند تا از لرزه‌های احتمالی در طراحی سیلندرهای جداگانه کاسته شود. [دانلود ویدئو]

[jwplayer mediaid=”72656″]

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

31 دیدگاه

  1. شاهین
    سوابق: (3139 دیدگاه) ,

    با عرض تاسف باید بگم که چیزی متوجه نشدم. 🙁
    ولی باور دارم که به نفع خودروسازی هستش.

    “جوکر: می دونی زخم های صورتم برای چیه؟
    من ﻳﻪ ﻫﻤﺴﺮ ﺩﺍﺷﺘﻢ، ﺯﻳﺒﺎ ﺑﻮﺩ .
    ﻗﻤﺎﺭ ﺑﺎﺯﻱ ﻣﻴﮑﺮﺩ ﻭ ﻳﻪ ﻋﺎﻟﻤﻪ بدﻫﻲ ﺑﺎﻻ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺑﻮﺩ
    ﻃﻠﺒﮑﺎﺭﺍ ﺻﻮﺭﺗﺸﻮ ﺧﻂ ﺧﻄﻲ ﮐﺮﺩﻥ
    ما پوﻟﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺟﺮﺍﺣﻴﺶ ﻧﺪﺍﺷﺘﻴﻢ ،
    ﻣﻴﺨﻮﺍﺳﺘﻢ ﺑﺪﻭﻧﻪ ﮐﻪ ﺯﺧﻤﺎﺵ برای من ﺍﻫﻤﻴﺘﻲ ﻧﺪﺍﺭﻩ ،
    ﺑﺮﺍﻱ ﻫﻤﻴﻦ ﻳﻪ ﺗﻴﻎ ﮔﺬﺍﺷﺘﻢ ﺗﻮ ﺩﻫﻨﻢ ﻭ
    ﺍﻳﻦ ﮐﺎﺭﻭ ﮐﺮﺩﻡ ، ﻣﻴﺪﻭﻧﻲ ﺑﻌﺪﺵ ﭼﻲ ﺷﺪ؟
    ﻧﺘﻮﻧﺴﺖ ﺍﻳﻨﺠﻮﺭﻱ منو ﺑﺒﻴﻨﻪ ﻭ ﺗﺮﮐﻢ ﮐﺮﺩ

    “ﺣﺎﻻ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﻣﻴﺨﻨﺪﻡ” !

    پاسخ
    1. sadegh
      سوابق: (2130 دیدگاه) ,

      شاهین، داداش دقیقا کجاش رو نفهمیدی؟ من یه چیزایی ازش فهمیدم(البته نمیدونم درست فهمیدم یا نه) ولی شاید با بحث کردن تونستیم به یه نتیجه درست برسیم.

      پاسخ
      1. شاهین
        سوابق: (3139 دیدگاه) ,

        صادق جون اینکه چجوری این موتور نیرویی رو به موتور نمیفرسته و عملکردش در رابطه با باتری هستش و همچنین اینکه قدرتش 13 اسب بخاره و جفت این موتور میتونه به یه خودروی سایز یاریس،120 تا سرعت بده.
        (البته من چیز زیادی از مکانیک خودرو بلد نیستم.)

        پاسخ
        1. شاهین
          سوابق: (3139 دیدگاه) ,

          معذرت میخوام،اینکه چجوری این موتور نیرویی رو به چرخ ها نمیفرسته درسته.

        2. sadegh
          سوابق: (2130 دیدگاه) ,

          شاهین جون اینکه نوشته پیستون آزاد، فک کنم یعنی به میلنگ متصل نیست، وقتی هم به میلنگ متصل نیست یعنی نیروی محرکه مکانیکی نداره، پس حتما نیروی که از حرکت پیستون به وجود میاد صرف شارژ یا باعث طول شارژ بیشتری میشه، اینم که 13 اسبه فقط همین سیستم پیستون آزاد دارای 13 اسبه که فک کنم خودش توی یه موتور الکتریکی قرار میگیره که خود اون موتور نیروی کافی برای حرکت رو فراهم میکنه، در مورد انتقال به چرخ ها هم حتما موتور الکتریکی این وظیفه رو به عهده داره

        3. شاهین
          سوابق: (3139 دیدگاه) ,

          صادق واقعا به داشتن دوستی مثل تو افتخار میکنم.دمت گرم داداش. 😉

        4. sadegh
          سوابق: (2130 دیدگاه) ,

          مخلصم داش شاهین، باعث افتخار منه

          امیدوارم درست و خوب توضیح داده باشم.
          😉

        5. چاپلو
          سوابق: (486 دیدگاه) ,

          سلام به همه.
          شاهین”این موتور جدا سادس”یا “فک کردن با این موتور مسخره چکار کردن”. “بابا این همون موتور بنزینیه با یه طراحی بهینه”
          درسته سادس اما با ارزشه. بقولی معما چو حل گشت…
          در کل میتونه موتور خوبی باشه اما… قضاوت باشه برای بعد.
          روش کار اینکه یه سیلندر پیستون داریم با یه محفظه ی احتراق که 4 عمل اصلی مکش. تراکم. انفجار. تخلیه رو انجام میده با دو تا سوپاپ ورودی هوا و دوتا واسه تخلیه ی دود شمع واسه جرقه و انژکتور پاشش مستقیم تا اینجا که هیچ چیزی عوض نشده
          اما بجای اینکه پیستون به وسیله شاتون با میل لنگ در ارتباط باشه در انتهای پیستون یه اهنربای طبیعی یا مصنوعی به صورت سیم پیچ داریم که داخل تونلی از سیم پیچ حرکت رفت و برگشتی داره و بنا به دلایلی که خودتم خوب میدونی همون قضیه ی شار الکتریکی و میدان مغناطیسی و این حرفا برق تولید میشه. برق تولید برای شارژ باتری های لیتیوم یونی استفاده و در اونجا ذخیره میشه تا برای مصرف موتور الکتریکی سر چرخا استفاده بشه.
          اما چرا بهش میگن پیستون ازاد چون پیستون از هر دو طرف ازاده و به جایی وصل نیس حرکت رفت پیستون توسط نیروی احتراق و حرکت برگشت هم توسط گاز فشرده انتهای دیگه ی پیستون انجام میشه قدرتش 13 اسبه که واضحه
          و اینکه یه جفت از این موتور میتونه یه یاریس رو با سرعت ثابت 120 تا حرکت بده نشون از عملکرد بالا و راندمان عالی این موتور در ترکیب با سیستم پیش برنده ی الکتریکیه. واقعا شگفت انگیزه اگه جواب بده
          البته تا حدی قابل درکه چون با حذف شاتون و میل لنگ و فلایویل و کوپلر فلایویل به ژنراتور و همینطور اصطکاک ناشی از یاتاقان ها در موتور و ژنراتور بازده تا حد چشمگیری بالا میره. این جای بحث زیاد داره انشاا.. سر فرصت

        6. شاهین
          سوابق: (3139 دیدگاه) ,

          چاپلو جان،ممنون داداش.تا حد خوبی متوجه شدم مطلبو.

        7. خاوری
          سوابق: (1104 دیدگاه) ,

          ممنون از توضیحاتت چاپلوجان

      2. خاوری مزراتی
        سوابق: (68 دیدگاه) ,

        من هیچی از مکانیک حالیم نیست ولی فک کنم حرف صادق درست باشه..بطور کلی حالت مکانیکی خودورهای حاضر حتی با بالاترین بهره وری ها هم هدررفت انرژی داره ..احتمالا تویوتا از سیستم انتقال نیروی خاصی برای این موتور استفاده میکنه
        دوستان کسی هست جواب بده

        پاسخ
        1. شاهین
          سوابق: (3139 دیدگاه) ,

          راسن میگی خاوری جان.بیشترین بازده موتورهای حاضر در حال حاضر فکر نکنم بیشتر از 45 درصد باشه.
          به نظر من،موتور هیبرید الکتریکی-بنزینی و گازوئیلی،در حال حاضر بهترین گزینه هست.

  2. mersedes
    سوابق: (62 دیدگاه) ,

    ما هم داریم پیشرفت میکنیم البته 50 سال دیگه همین تکنولوِِژی وقتی منسوخ شد چین میچپونش به مااااااااااااا

    پاسخ
    1. مارال
      سوابق: (278 دیدگاه) ,

      mecedes جان اشتباه پیش بینی کردی ، 50 ساله دیگه اولا چین واسه خودش شده یه پا آلمان، دوما توی 50 ساله دیگه ایران خودرو چراغهای 405 slx را عوض کرده ، داشبورد و رینگهای سمند را عوض کرده ، تندر 90 را با داشبورد چرمی عرضه کرده و … خلاصه یعنی آخر خوشبختی ، انگار توی خوده نیویورک داری زندگی می کنی.

      پاسخ
  3. زیگما
    سوابق: (3078 دیدگاه) ,

    الان مشکل اصلی خودرو های هیبریدی دو چیز هست(از نگاه مصرف کننده)
    1.هزینه بالای نگهداری و قطعات
    2.عدم هماهنگی میان دستوراتی که به موتور داده میشه و واکنش موتور
    مثلا خیلی ها از پریوس به خاطر این موضوع شکایت کردن. وقتی پاشونو رو پدال میذاشتن واکنش موتور کمی دیر بوده.

    پاسخ
  4. امید
    سوابق: (1324 دیدگاه) ,

    بابا بخدا خودمون جمع بشیم یه خودرو طراحی کنیم خیلی ارزون تر و باکیفیت تر و بهتر از این گاریها میشه که این سایپا و ایرانخودرو اشغال به خورد مشتریای بدبختشون میدن باور کنین مشکل نقدینگی رو هم میشه با پیش فروش محدود حلش کرد میمونه طراحی خودرو که باید دست به کار شد

    پاسخ
  5. کافر مقدس
    سوابق: (498 دیدگاه) ,

    مردم یورو6 رو هم پشت سر گذاشتن رفتن تو هیبرید

    ما هنوز بنزین یورو 2 مخلوط با آب و ماسه میزنیم:(

    پاسخ
  6. hamid3x
    سوابق: (185 دیدگاه) ,

    یه پیستون آهنی(روتور) رو داخال میدان مغناطیسی آهنربا(بلوک سیلندر) توسط نیروی احتراق داخلی بالا پایین میکنند از دوسر آهنربا که توسط یه سیم پیچ پوشیده شده(استاتور) انرژی الکتریکی دریافت میکنند با این انرژی باتری هارو شارژ وباتری هاهم به موتور برقی ماشین انرژی برای چرخش میدند.به زبان ساده یه نیروگاه برقی کوچیک داخل ماشین درست کردند.

    پاسخ
  7. parham
    سوابق: (123 دیدگاه) ,

    بخوره تو سرشون!!!همون موتور خودمونه!به جای میل لنگ برداشتن آهن ربا گذاشتن فک کردن ما خریم مثلا!!!

    پاسخ
  8. Metalhead
    سوابق: (1683 دیدگاه) ,

    تویوتا واقعا داره خوب پیشرفت میکنه ، افزایش راندمان موتور + بهبود در طراحی + کاهش مصرف سوخت

    پاسخ
    1. مصطفی فقط آگراR
      سوابق: (296 دیدگاه) ,

      فقط تویوتا نیست،ولوو،فلوکس واگن،نیسان،بی ام و،ماشینای آمریکایی و… همه شرکتا پیشرفت کردن به جز سایپا و ایران خودرو…

      پاسخ
  9. hamid3x
    سوابق: (185 دیدگاه) ,

    پدال عزیز چرا نظر ما رو حذف کردی؟چیز بدی ننوشتم که؟100درصد علمی بود

    پاسخ
  10. پیام
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    مژده برای اولین بار در تاریخ بشریت ایران تعرفه واردات خودروهای هیبرید ( خودروهایی که به زودی جایگزین خودروهای معمولی هستند) صفر صفر صفر شد … الان یک سوناتا هیبرید فول آپشن 90 میلیون میشه یا تویوتا آوالون فول آپشن 120 میلیون … آوالونی که 250 میلیون در صورت واردات با تعرفه قیمتش می شد …. هورررررراااااااا

    پاسخ
    1. ساسان.م
      سوابق: (238 دیدگاه) ,

      آقا پیام کو قطعات و مکانیک ماهر؟ البته فکر کنم هیبرید هایی که حجم موتورشون زیر 2500 سی سی باشه شامل این قانون میشه

      پاسخ
    2. sadegh
      سوابق: (2130 دیدگاه) ,

      پیام جان از خدامونه که حرف شما صحت داشته باشه

      طبق گفته های شما، فراری laferrari که یه خودروی هیبریدی محصوب میشه یعنی اگه اومد ایران گمرک نمیخوره؟!؟!؟؟!!!!!!!!!!!!!!

      شاید یه وقت مسئولین خودرویی ما هنوز فرق خودرو الکتریکی رو با هیبریدی نفهمیدن !!!! 🙂 😉

      پاسخ
      1. sadegh
        سوابق: (2130 دیدگاه) ,

        ببخشید، مث اینکه ساسان جون جواب سوالمو داده،

        آخه وقتی داشتم کامنت میزاشتم، کامنت ساسان نبود.

        پاسخ
  11. مصطفی فقط آگراR
    سوابق: (296 دیدگاه) ,

    پیام الان نه جایگاه سوختی براش هست و در آینده هم نخواهد بود،تازه فکر قطعاتشو باید از سر بیرون کنی.

    پاسخ
  12. رضا
    سوابق: (1690 دیدگاه) ,

    واقعا ایده بسیار جالب و کاربردی هستش
    با دیدن این خیلی چیزا به ذهنم خطور کرد …..
    درسته که 13 اسب بخار خیلی کمه و ناکافی که اگه رو یه ماشین معمولی باشه شاید 50-60 تا سرعت بگیره ولی وقتی به نیروی برق و موتور الکتریکی با گشتاور بالا تبدیل میشه توانایی اون هم خیلی بالاتر میره

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.