یادی از تویوتا مگا کروزر یا هامر ژاپنی

تویوتا در سال 1995 یک SUV غول‌پیکری با نام مگا کروزر را معرفی نمود که شباهت فراوانی با هامر H1 آمریکایی‌ها داشت تا جایی که به آن لقب هامر ساخت ژاپن داده بودند. همچنین مگا کروزر مانند هامر H1 در درجهٔ اول برای استفاده‌های نظامی طراحی و ساخته‌ شده بود. این خودرو جهت انجام وظایفی چون حمل‌ونقل سربازان، نصب خمپاره‌انداز و موشک‌های سطح به هوا و نصب رادار برای ارتش ژاپن طراحی ‌شده بود؛ اما پس از چندی بازهم مانند هامر H1، نسخهٔ غیرنظامی مگا کروزر نیز ساخته شد. نسخهٔ نظامی این خودرو با کد BXD10 و نسخهٔ غیرنظامی آن با کد BXD20 شناخته می‌شود.

مگا کروزر ابعاد بسیار بزرگی دارد به‌گونه‌ای که با طول 5.09 متر، عرض 2.17 متر و ارتفاع 2.07 متر بزرگ‌ترین SUV است که تاکنون توسط تویوتا ساخته‌شده و ابعاد بزرگ‌تری از لندکروزر و سکویا و حتی هامر H1 دارد. فاصلهٔ بین دو محور این غول ژاپنی نیز برابر با 3.39 متر است اما مهم‌ترین ویژگی آن عرض بسیار زیادش است به‌طوری‌که در صندلی‌های ردیف عقب آن چهار نفر می‌توانند در کنار هم بنشینند و برای پاک کردن شیشهٔ جلوی بزرگ آن نیز سه تیغهٔ برف‌پاک‌کن در نظر گرفته شده است. حتی برای شیشهٔ عقب خودرو نیز به دلیل عرض زیاد دو تیغهٔ برف‌پاک‌کن تعبیه شده است.

نسخۀ نظامی مگا کروزر در کنار لندکروزر
نسخۀ نظامی مگا کروزر در کنار لندکروزر
تویوتا مگا کروزر در کنار مرسدس بنز G کلاس
تویوتا مگا کروزر در کنار مرسدس بنز G کلاس

البته نسخهٔ غیرنظامی مگا کروزر به دلیل ابعاد بسیار بزرگ و به خاطر مقررات دولتی ژاپن مربوط به ابعاد خودروها، مشمول مالیات سنگینی می‌شد. بااین‌حال این SUV غول‌پیکر صرفاً در ژاپن توسط نمایندگی‌های فروش تویوتا عرضه شد. هرچند تویوتا مگا کروزر صرفاً در ژاپن و برای فروش به عموم مردم عرضه شد اما به دلیل قابلیت‌های آفرود بسیار بالا توسط پلیس، آتش‌نشانی و بخش امداد و نجات ژاپن نیز مورداستفاده قرار گرفت.

Toyota-Mega-Cruiser-1995-06

تویوتا مگا کروزر در کنار هامر H1
تویوتا مگا کروزر در کنار هامر H1

اما در سینهٔ این غول ژاپنی چه قلبی می‌تپید؟ در زیر کاپوت مگا کروزر یک موتور چهار سیلندر خطی دیزل توربوشارژ با حجم عجیب 4.1 لیتر قرار داشت که تنها 150 اسب بخار قدرت در 3000 rpm تولید می‌کرد؛ اما مزیت اصلی این موتور تولید گشتاور مناسب 380 نیوتن متر بود که از آن مهم‌تر در دور موتور بسیار پایینی در دسترس قرار داشت به‌نحوی‌که تمامی این گشتاور در دور موتور فقط 1800 rpm ارائه می‌شد. البته در سال 1999 موتور مگا کروزر مورد بهسازی و تجدیدنظر قرارگرفته و قدرت و گشتاور آن به 170 اسب بخار و 420 نیوتن متر افزایش یافت.

PA2842_10_640x480_70

نیروی این موتور از طریق یک گیربکس 4 سرعتهٔ اتوماتیک به‌صورت دائمی به هر چهارچرخ انتقال می‌یافت. رینگ‌های مگا کروزر 17 اینچی بوده و خودرو فاصلهٔ بسیار زیادی از سطح زمین معادل 42 سانتیمتر داشت. ترمزها در هر چهارچرخ از نوع دیسکی و مجهز به سیستم ABS بودند. این SUV غول‌پیکر تویوتا مجهز به سه قفل دیفرانسیل جلو، عقب و مرکزی بود و همچنین چرخ‌های عقبی نیز قابلیت فرمان گیری داشتند که موجب کاهش شعاع گردش خودرو به 5 تا 6 متر می‌شد. سیستم تعلیق خودرو نیز در هر چرخ به‌صورت مستقل طراحی‌شده بود. این موارد در کنار گشتاور عظیمی که از دو موتور پایین در دسترس بود و فاصلهٔ زیاد از سطح زمین موجب شده بود مگا کروزر از توانایی‌های آفرود بسیار بالا و فراتر از تصوری برخوردار گردد.

علیرغم عرض و طول زیاد، مگا کروزر مجهز به فقط دو ردیف صندلی بود و در ردیف جلو نیز تنها دو عدد صندلی برای راننده و سرنشین تعبیه شده بود چراکه بخشی از موتور خودرو در داخل کابین و بین دو صندلی جلو قرار گرفته بود و به همین دلیل امکان نصب صندلی سوم در ردیف جلو وجود نداشت؛ بنابراین ظرفیت کلی حمل سرنشین این خودرو 6 نفر بود اما در عوض صندوق بار بسیار بزرگی داشت. این کوه فولاد هرگز سبک نبوده و وزنی در حدود 3 تن داشت درحالی‌که ظرفیت باک سوخت آن نیز برابر با 108 لیتر بود که آن‌را تا مسافت‌های زیادی از سوخت‌گیری مجدد بی‌نیاز می‌کرد.

PA3160_2

اما همهٔ این موارد اصلاً ارزان تمام نمی‌شد چراکه تویوتا مگا کروزر در زمان تولیدش قیمتی برابر با 9,620,000 ین (این قیمت با تغییر موتور در سال 1999 به 9,800,000 ین افزایش یافت) یا حدود 100 هزار دلار داشت که تقریباً معادل بالاترین تیپ یک هوندا NSX بود و آن‌را به گران‌قیمت‌ترین ماشین ژاپنی (غیر از خودروهای سنگین مثل اتوبوس و کامیون) تبدیل می‌کرد. بااین‌حال علیرغم قیمت بالا، مگا کروزر تجهیزات چندان زیادی نداشت به‌گونه‌ای که در صفحه آمپر آن فقط سرعت‌سنج وجود داشت و حتی دورسنج موتور در آن نصب نشده بود.

تویوتا این SUV را در ابتدا به‌صورت آزمایشی در بازار ژاپن عرضه نمود تا در صورت موفقیت و استقبال، آن‌را به تولید انبوه رسانده و به‌عنوان مدلی بزرگ‌تر از لندکروزر در سراسر جهان عرضه کند؛ اما به دلایلی چون قیمت بالا، ابعاد بسیار بزرگ، کاربردی نبودن، تجهیزات کم و مالیات سنگین، از مگا کروزر استقبال نشد به‌گونه‌ای که کاربران اصلی آن فقط سازمان‌های دولتی ژاپن بودند و برای تویوتا ازلحاظ مالی کاملاً ناموفق بود. به همین دلیل تویوتا در ماه آگوست سال 2001 تولید بزرگ‌ترین SUV خود را متوقف کرد. بااین‌حال هرچند تولید نسخهٔ غیرنظامی مگا کروزر متوقف شده است اما طبق اعلام تویوتا اگر تعداد سفارش زیادی برای آن از سوی سازمان‌های دولتی و ادارات محلی دریافت کند امکان تولید دوبارهٔ آن وجود خواهد داشت.

Toyota-Mega-Cruiser-1995-04

مشخصات فنی

Toyota Mega Cruiser
پیشرانه چهار سیلندر دیزل توربو
حجم موتور 4.1 لیتر
قدرت 170 اسب بخار
گشتاور 420 نیوتون متر
گیربکس 4 سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ دائمی
طول/عرض/ارتفاع 5.09/2.17/2.07 متر
فاصلهٔ بین دو محور 3.39 متر
وزن 2900 کیلوگرم
ظرفیت سرنشین 6 نفر
حجم باک 108 لیتر
قیمت در زمان تولید حدود 100 هزار دلار

 

PA1617_15

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

23 دیدگاه

  1. ماسل
    سوابق: (171 دیدگاه) ,

    زیبا نیست البته هدفش هم این نبوده.ولی هامر هم هدفش نظامی بوده ومثل تویوتا گدابازی در نیاورده.سرعت سنج مگه چقدر هزینه داره تو ۱۰۰ هزار دلار.نه این ژاپنیا که مثل رباتن همش کار میکنن و چیزی از رفاه نمیدونن (کلی گفتم)نه مثل مدیران کثیف ایران.معتدل مثه امریکن کارز.خوش قیمت و قدرتمند و زیبا
    از کجا به کجا رفتم؟

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل Hamid
      Hamid
      سوابق: (234 دیدگاه) ,

      این باید با هامر مارودر Marauder مقایسه بشه که به راحتی اینو له میکنه. تو یکی از برنامه های تخت گاز ریچارد هاموند تو کیپ تاون آفریقای جنوبی تستش کرد. مدتها تو اینترنت سرچ کردم تا تونستم ویدیوش رو دانلود کنم. اینم عکسش:
      http://oshiete.xgoo.jp/_/bucket/oshietegoo/images/media/7/542250970_55d4bbe479eaf/M.jpg

      پاسخ
      1. کاوه آهنگر
        سوابق: (333 دیدگاه) ,

        آقا حمید مطمعنی ؟
        این ماشینی که شما عکسش رو گذاشتین باید با نردبان سوارش شد !! بیش از حد بزرگه

        پاسخ
        1. uss zumwalt DDG-1000
          سوابق: (4441 دیدگاه) ,

          هامر توایران چقدر گرون بود

        2. تصویر پروفایل Hamid
          Hamid
          سوابق: (234 دیدگاه) ,

          برای ماشینهای بزرگتر از SUV فول سایز کلاس خاصی وجود نداره. مثل دسته فوق سنگین وزن مسابقات ورزشی. بنابراین هردوی این ماشینها توی یک کلاس قرار میگیرن هرچند که ممکنه ابعادشون کمی متفاوت باشه. اما در اصل هردو کاربرد نظامی دارن.

  2. مجید
    سوابق: (470 دیدگاه) ,

    این که چرخ عقبش هم فرمون میگرفت با توجه به کلاس خودروییش و سال ساختش قابل تحسینه

    پاسخ
  3. آرش
    سوابق: (131 دیدگاه) ,

    این از حضرت ( لندکروز) هم تو آفرود بهتره. اهلش میدونن یعنی چی

    پاسخ
  4. Ali.usa
    سوابق: (104 دیدگاه) ,

    تو این کلاس هیچ کس به هامر و آمریکا نمیرسه

    پاسخ
  5. امیر
    سوابق: (15 دیدگاه) ,

    لش کروزر…اوه اوه اون که لندکروزر بود بش میگفتیم لش کروزر 😂😂چه فکری میکنه تویوتا رو ۳ تن ۱۵۰ اسب!!!گشتاور زیاد بالایی هم نداره!!!مهندسی موتور های تویوتا واقعا ضعیفه…اون از 2ge-fr که ۱۵ ساله داره تولید میکنه اونم از این!!

    پاسخ
        1. uss zumwalt DDG-1000
          سوابق: (4441 دیدگاه) ,

          بعضی ها فقط دوس دارم کامنت بزارن حالا هرچی نوشتن

    1. احسان
      سوابق: (237 دیدگاه) ,

      یه نگاه به ۲jz بمداز تا ۱۵۰۰ اسب ازش قدرت گرفتن کلیپ های درگش با بوگاتی رو هم خودت ببین،درضمن لندکروز بابه پای ازرا راه میره با ون وزن

      پاسخ
  6. تصویر پروفایل Hamid
    Hamid
    سوابق: (234 دیدگاه) ,

    این باید با هامر مارودر Marauder مقایسه بشه که به راحتی اینو له میکنه. تو یکی از برنامه های تخت گاز ریچارد هاموند تو کیپ تاون آفریقای جنوبی تستش کرد. مدتها تو اینترنت سرچ کردم تا تونستم ویدیوش رو دانلود کنم. اینم عکسش:
    http://oshiete.xgoo.jp/_/bucket/oshietegoo/images/media/7/542250970_55d4bbe479eaf/M.jpg

    پاسخ
  7. luis
    سوابق: (590 دیدگاه) ,

    چقدر کامنتای برو بچ پدال خوب شده دیگه تکو توک نظر متعصبانه و بچه گانه میدن همونا هم دوستان از خجالتشون در میان و جواب کوبنده میدن افرین به پدال که در این زمینه پیشرفت کرده ملت ژاپن زیاد افرود باز نیستن اگه به امریکا صادر میشد یا حوزه خلیج فارس حتما استقبال خوبی میشد ولی به نظر من هم برا افرود زیادی قوله و گرونه همون هامر اچ وان هم برای افرود پر خریدار نیست نسبت به جیپ رانگلر لندروور دفندر و لند کروز سری نود و پاترول و… بیشتر مصارف نظامی داره.

    پاسخ
  8. volvo fh
    سوابق: (153 دیدگاه) ,

    اگه چینیها ساخته بودنش,الان همه میگفتن وای کپی کرده,ولی چون تویوتا است هیچکس ایراد نگرفته و خیلی هم تحسین میکنن.حتی لند کروزر هم در ابتدا دقیقا کپی جیپ بوده

    پاسخ
  9. Genius
    سوابق: (158 دیدگاه) ,

    زیادی زمخت و بی قواره است و در طراحی آن هیچگونه نکته سنجی و دقت نظری دیده نمیشود هرچند این روزها بر همگان عیان است که هر قدر تویوتا در تولید محصولاتی کارا و بادوام از لحاظ فنی با کمترین قیمت(البته نه در ایران!!)خبره است در خصوص طراحی محصولاتش کمیتش میلنگد!
    علاوه بر این اظهر من الشمس که هیچ کمپانی ای در این سگمنت به گردپای بیابانگردهای امریکایی نمیرسد زیرا اصلا تولد این کلاس در امریکا و توسط کمپانی جیپ بوده و پیشرفت آن نیز همچنین البته در این میان یک استثنا داریم و آن چیزی نیست بجز لندکروزر هرچند اگر نیک به قضیه بنگریم حتی همین محصول شاخص جهان آفرود نیز به کمک مراکز تحقیقاتی امریکا و طی یک ارتباط تنگاتنگ با دفتر کمپانی تویوتا در امریکا طراحی گردیده است

    پاسخ
  10. مهدی
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    ایران هم کپ هامر تولید کرده یه سرچ کنید میبینید موتور تویوتا لندکروزه 4.5 اف روش انداخته

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.