دنده عقب؛ انتشار برنامه‌های تویوتا برای نسخه هایبرید کَمری

11 سال پیش، به تاریخ دقیق 17 مِی 2005، خودروسازی تویوتا رسماً برنامه‌ی خود را برای تولید نسخه جدیدی از مدل پرفروش کَمری با قوای محرکه بنزینی-برقی منتشر کرد. همین نسخه در آینده نه‌چندان دور به‌عنوان اولین خودروی هایبرید تویوتا که در آمریکا تولید می‌شد، در تأسیسات کمپانی واقع در منطقه جورج‌تاون (Georgetown) ایالت کِنتاکی (Kentucky) آمریکا روی خط تولید رفت.

2010 Toyota Hybrid Camry
2010 Toyota Hybrid Camry
2010 Toyota Hybrid Camry
2010 Toyota Hybrid Camry
2010 Toyota Hybrid Camry
2010 Toyota Hybrid Camry

2010 Toyota Hybrid Camry
2010 Toyota Hybrid Camry

کَمری (که نامش ترجمه‌ی تلفظی کلمه ژاپنی “Crown” است) اولین بار سال 1980 در بازار ژاپن معرفی شد و سال بعد به بازار آمریکا راه یافت. موفقیت‌های این مدل و رقیب هم‌وطنش هوندا آکورد از همان ابتدا تا اوایل سال‌های 1990، تویوتا و هوندا را قادر ساخت تا کنترل حیطه‌ی سدان‌های اندازه متوسط بازار آمریکا را به‌دست بگیرند. این خودروساز همزمان توانست با تدابیری نظیر افزایش ابعاد و جایگزینی طراحی جعبه‌ای اولیه با طرحی ملایم‌تر و قوس‌دارتر بیشتر و بیشتر پاسخ‌گوی سلیقه آمریکایی‌ها باشد. همانطور که میشِلین مِینارد (Micheline Maynard) در کتاب خود بنام “پایان دیترویت” می‌نویسد، کَمری و آکورد هرکدام با فروش 400 هزار دستگاه در سال جایگاه خود را به‌عنوان پرفروش‌ترین خودروی بازار آمریکا تا سال 2003 حفظ کرده بودند؛ گرچه موفقیت‌های فورد تاروس در سال‌های آغازین 1990 را هم اصلاً نمی‌توان نادیده گرفت.

2010 Toyota Hybrid Camry
2010 Toyota Hybrid Camry

در 1997، نسخه هایبرید پریوس که نخستین خودروی بنزینی-برقی تولید انبوه دنیا بود در ژاپن وارد بازار شد. 4 سال بعد نیز در 2001 میلادی عرضه جهانی‌اش آغاز شد. این فناوری مجموع قدرت تولیدی قوای محرکه را افزایش داد و بهبودهای قابل‌توجهی را در بازدهی مصرف بنزین به ارمغان آورد. هوندا هم خط تولید هایبرید خودش را سال 1999 با مدل اینسایت (Insight) آغاز کرد و در 2002 نسخه هایبرید سیویک را بدان افزود. تا آن زمان، افزایش شدید قیمت سوخت از طرفی و نارضایتی عمومی نسبت به شاسی‌بلندهایی که اشتهای شدیدی به بلعیدن بنزین داشتند از طرف دیگر، باعث گرانی ناگهانی خودروهای هایبرید شده بود. کار به‌جایی رسیده بود که هالیوودی‌های مشهوری چون لئوناردو دی‌کاپریو (Leonardo DiCaprio) و کامِرون دایاز (Cameron Diaz) که برای محیط‌زیست اهمیت قائل بودند با تویوتا پریوس هایبرید خود در لس‌آنجلس خودنمایی می‌کردند! اینگونه شد که تویوتا و هوندا تا سال 2003 توانستند سالیانه 50 هزار خودروی هایبرید در بازار آمریکا بفروشند. 2 سال بعد هم تویوتا برنامه‌های خود برای توسعه نسخه هایبرید کَمری را رسماً منتشر کرد. در همان سال خانواده برقی-بنزینی این خودروساز 4 مدل را دربر می‌گرفت: پریوس، لِکسِس RX 400h، یک شاسی‌بلند اندازه متوسط (که آپریل 2005 وارد بازار شد) و قدبلند دیگری بنام هایلندر (Highlander) که فروشش ژوئنِ همان سال آغازشده بود.

2010_toyota_camry_hybrid_india_thailand-4

2010_toyota_camry_hybrid_india_thailand-9

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امین قوام‌ صفری

نویسنده و مترجم اخبار و مقالات خودرو.

5 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل Nima
    Nima
    سوابق: (797 دیدگاه) ,

    چقدر این قسمت از سایت عالیه که تازه گذاشتین،از نویسنده واقعا ممنونم.(بخش دنده عقب)

    پاسخ
  2. تصویر پروفایل asa
    asa
    سوابق: (368 دیدگاه) ,

    اره واقعا ولی فقط ساخت کمری هایبرید تا این اندازه مهم بوده که در این مطلب که قصدش ناریخ اتومبیل هست بیان کنید . منظورم ین نیست که تویوتا کار کمی انجام داده و باز نمیخوام اونو حقیر بشمارم ولی حتما رویداد مهم تری هم باید در اون سال ها باشه . اما شما بازم بیشتر میدونید فقط خواستم نظرمو بگم.

    پاسخ
  3. بهنام طیبی
    سوابق: (4441 دیدگاه) ,

    ایول به تویوتا.ولی امیدوارم چیز خوبی دربیاد

    پاسخ
  4. احمد باقری
    سوابق: (4358 دیدگاه) ,

    حق با دوستان هست، این بخش از سایت، واقعا عالیه و سیر تکاملی رو نشون میده.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.