تویوتا هایلوکس از نگاهی دیگر

هایلوکس از آن دسته وانت‌هایی است که توانسته در تمام دنیا جای خود را در قلب خریداران پیدا کند. هایلوکس از سال 1983 به ایران وارد شد و استقبال خوبی از آن به عمل آمد و هرچند سال یک‌بار نیز مورد بازبینی طراحی یا همان فیس‌لیفت قرار می‌گرفت. خودروی موردنظر هم مدل سال 2010 بوده که فیس‌لیفت نسل هفتم می‌باشد.

Toyota Hilux 2009
Toyota Hilux 2009

بدنه:
از نمای جلو که ماشین را نظاره می‌کنیم پهن بودن ماشین و نازک بودن ستون‌های A خودنمایی می‌کنند و جلوپنجره آن که از یک قطعه با روکش کروم و یک قطعه پلاستیکی که خلاف جهت هم قرار داده شده‌اند و یک شبکه پلاستیکی لانه‌زنبوری در پس‌زمینه تشکیل شده است، ظاهری عبوس و خشن به ماشین بخشیده‌اند. از هر سمت پس از پایان جلوپنجره بر روی درپوش موتور خطوطی قرار دارند که زیر شیشه به زیبایی محو می‌شوند.
در بخش سپر هم در وسط ورودی هوا و در طرفین دو مه شکن قرار دارد و چراغ‌های جلو هم مکانیزم خاصی ندارند و تا بالای گلگیر کشیده شده‌اند.

Toyota Hilux
Toyota Hilux

نمای جانبی:
در نمای جانبی اولین چیزی که جلب نظر می‌کند گلگیرهای بزرگ و عضلانی‌اند که زیبایی خاصی هم دارند و در وهله دوم توجهمان به رکابی خوش‌فرم جلب می‌شود که هم به زیبایی کمک شایانی کرده هم برای سوار و پیاده شدن، وسیله ای مورد نیاز است.
هایلوکس با توجه به ابعاد بزرگش برای دید جانبی به سمت عقب به آیینه‌هایی بزرگ نیازمند است که با بزرگی خود با ظاهر کلی ماشین ارتباط برقرار می‌کند، اما خود نگارنده از این آیینه‌ها به سبب اینکه از پلاستیک بسیار خشک ساخته شده و بسیار آسیب‌پذیرند راضی نیستم، و باوجود بهایی حدود 1,600 هزار تومانی برای هر آیینه حواس‌جمع بودن راننده را می‌طلبد.

Toyota Hilux
Toyota Hilux

نمای عقب:
در نمای عقب چیز خاصی دیده نمی‌شود جز درب محفظه بار که نوشتهٔ TOYOTA بر روی آن جلب نظر می‌کند. از آنجا که این نوشته با برچسب بر بدنه حک شده و با توجه به مرغوبیت جنس آنها عمرشان گاهی اوقات به 30 سال هم می‌رسد. چراغ‌های ایستاده هم به سه بخش دایره ای شکل تقسیم شده که دایره پایینی با داشتن رنگ نقره ای با سپر ست می‌باشد که جنس سپر هم از استیل ضدزنگ است.

Toyota Hilux
Toyota Hilux

درون کابین:
درب خودرو را باز می‌کنیم درها با توجه به جثه بزرگشان بسیار سبک هستند، پا را روی رکاب گذاشته و با کمک گرفتن از دستگیرهٔ روی ستون A به داخل ماشین می‌رویم. ارتفاع قرارگیری راننده بر روی صندلی‌ها حدوداً بلند است و راننده دید بسیار خوبی به اطراف و جلو دارد. داشبورد را که نگاه می‌کنیم می‌بینیم به دو بخش تقسیم شده که قسمت فوقانی به رنگ تیره و قسمت تحتانی به رنک طوسی و این رنگ‌بندی در تمام فضای کابین حفظ شده.

Toyota Hilux
Toyota Hilux

از همین سمت راننده که شروع کنیم فرمان چهار پره را می‌بینیم که در وسط آن لوگوی تویوتا خودنمایی می‌کند. پشت فرمان سه دایرهٔ در هم ادغام شده را می‌بینیم که در مرکز سرعت‌سنج و در دایره سمت چپ دور موتور و دایره سمت راست آمپر بنزین و دمای موتور است. به میانه داشبورد که نگاهی می‌کنیم از بالا ساعت دیجیتالی، مانیتور، ابزارک‌ها برای کنترل کولر و بخاری و در پایین‌ترین قسمت فندک ماشین است.
دو دنده بر روی کنسول دیده می‌شود که دنده بلندتر اصلی و کوتاه‌تر دنده کمکی می‌باشد و با چرم مشکی پوشیده شده‌اند که زیبایی خاصی دارد. پایین‌تر که بیاییم ترمزدستی و جعبه کنسول با رنگ تمام طوسی خودنمایی می‌کنند و سمت شاگرد هم روی داشبورد جز ایربگ چیزی ندارد.

Toyota Hilux
Toyota Hilux

فضای عقب ماشین در نگاه اول کم جا و تنگ دیده می‌شود اما پس از قرارگیری روی صندلی‌های عقب متوجه می‌شوید که جای پا و سر سرنشینان عقب مطلوب است.

Toyota Hilux
Toyota Hilux

موتور:
پیشرانه این اتومبیل بدین شرح است: موتور چهار سیلندر خطی با حجم 2700 سی سی که دارای توان 160 اسب بخار و گشتاور 241 نیوتن متر می‌باشد و با یک گیربکس 5 سرعته دستی و یک دنده کمکی برای شرایط سخت به حرکت درمی‌آید.
سوییچ را چرخانده و پیشرانه با صدای دلپذیری از خواب بیدار می‌شود و وقتی‌که شروع به حرکت می‌کنیم درون کابین از نظر صدای موتور و صدای بیرون، آرامشی برقرار است.
اگر بخواهیم امروز کمی به ماشین فشار بیاوریم با رسیدن عقربه سرعت‌سنج به 45 کیلومتر در ساعت باید دنده را به 2 انتقال دهیم. در دور موتورهای بالا ماشین به دلیل محرک عقب بودنش پس از رها کردن کلاچ میل به سر بلند کردن دارد که لذت جالبی حداقل برای خود نگارنده دارد.


عقربه کیلومترشمار به 90 رسیده وقتش است دنده را به 3 انتقال دهیم و پس از دنده زدن‌های متوالی در دنده 5 ماشین به سرعت 180 کیلومتر بر ساعت رسیده و سرعتش بالاتر نمی‌رود و در این سرعت راندن ماشین با آن شاسی و جثه بزرگش بسیار اضطراب‌آور است. این خودرو در حالت ایده‌آل درون شهر به ازای هر 100 کیلومتر حدوداً 14 لیتر بنزین نوش‌جان کرده و در جاده‌های خارج شهر 12 لیتر را می‌بلعد.

Toyota Hilux
Toyota Hilux

Toyota Hilux
Toyota Hilux

ماشین را به خارج جاده یا همان آف‌رود می‌بریم. به ناهمواری‌های شنی و خاکی که می‌رسیم، هایلوکس پاسخ ما را می‌دهد که برای فتح خارج جاده ساخته شده. هر چه به بلندی‌های شنی و خاک‌های عمیق و نرم می‌رویم احتیاجی به دنده کمک نمی‌بینیم تا اینکه همین خاک‌های عمیق زهر خود را به پیکرهٔ ماشین می‌ریزند و ماشین در خاک فرو می‌رود. اما هایلوکس با به همراه داشتن امدادگری به نام دنده کمک ما را شگفت‌زده خواهد کرد و زمانی که آن را روی حالت L4 می‌گذاریم، ماشین حتی نیاز به گاز دادن هم ندارد و با رها کردن کلاچ زمین را شکست می‌دهد و حالت H4 هم برای مسیرهای خیس به ما کمک می‌کند.

Toyota Hilux
Toyota Hilux

حرف آخر:
هایلوکس در بقیه کشورها خودروی “کار” شناخته می‌شود اما به دلیل قیمت ناعادلانه در ایران ماشین مرفهین شده و قیمت لوازم‌یدکی آن هم بسیار بالا است و از سواری خشک و تکان‌های آن در خارج جاده نمی‌توان گذشت. درمجموع ماشین بادوام و جان‌سختی است که شمارا ناامید نمی‌کند.
از اینکه وقت گذاشته و این مطلب را خواندید از شما تشکر می‌کنم.


نگارنده: سعید شریعتی نیا
توضیح: تصاویر مربوط به خودروی تست شده نمی‌باشند.

41 دیدگاه

  1. AHMADREZA
    سوابق: (364 دیدگاه) ,

    این ماشین توی تمام دنیا به عنوان یک ماشین کاربردی جای خودشو پیدا کرده
    زمان سربازی یک هایلوکس بسیار قدیمی 1 سال دست من بود چه حرکاتی که باهاش نزدیم و چه جا ها که باهاش نرفتیم و چه چیز ها که باهاش حمل نکردیم
    اونقدر جون سخت و سفت بود این ماشین که در عین تحسین برانگیز بودن اعصابمونو خرد کرده بود 🙂

    پاسخ
    1. حامد
      سوابق: (36 دیدگاه) ,

      در تایید فرمایش جنابعالی
      در زمان خدمت مقدس سربازی(1379) 5عدد تویوتا صفر آورده بودند که هنوز برچسب ساخت ژاپن و توکیو و اون برچسبهای محافظ روی کاپوت و گلگیر روی بدنه خود نمایی میکرد . حجم موتورشون 4700 سی سی بود. از نظر ظاهری تقریبا همون تیپ تویوتاهای زمان جنگ رو داشت
      از یه سربالایی همچین بالا رفت که 5نفری که توی ماشین بودیم گفتیم الان کله ملق میزنه
      زمین رو انگار گاز میزد و شخم میزد
      ماشینه آقا ، خوب ماشینیه و متاسفانه طبق نظر نویسنده ی محترم ، به دلیل قیمت ناعادلانه در ایران ماشین مفرحین شده

      پاسخ
  2. احمد
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    یک ماشین فوق العاده . در تجربه رانندگی که با هایلوکس داشتم در یک مسیر کوهستانی ناهموار که یک نیسان پیکاپ هم همراهی می کرد در قسمتی از مسیر گیر بکس نیسان منفجر شد به خاطر فشار زیادی که بهش وارد شد (لاستیک ها تا نصف در گل فرو رفته بودند ) اما هایلوکس بدون هیچ فشاری کل مسیر را طی کرد . در خارج از جاده فوق العادس این ماشین

    پاسخ
  3. walid
    سوابق: (23 دیدگاه) ,

    تو منطقه ازاد چابهار خیلی طرفدار داره. خودم چابهاری هستم

    پاسخ
  4. بهنام
    سوابق: (66 دیدگاه) ,

    در کشورهای آفریقایی که مدام در حال جنگهای داخلی هستند میبینید که تماما از این اعجوبه استفاده میکنن
    این ماشین در اونجا به (جان سخت) معروفه

    پاسخ
  5. تصویر پروفایل آرش
    آرش
    سوابق: (11 دیدگاه) ,

    دوستان چرا هایلوکس با وجود حجم موتور 2700 سی سی و چهار سیلندر بودنش مصرفش اینقدر بالاست؟

    پاسخ
    1. javid
      سوابق: (92 دیدگاه) ,

      چون موتورش مال پرادو GX هست و اونم طراحی موتورش سال 2003 انجام شده است

      پاسخ
    2. amin
      سوابق: (79 دیدگاه) ,

      چون تویوتا تو ساخت خودروهای ارزون قیمتش خساست میکنه ، سعی میکنه تا جایی که میتونه صرفه جویی ولی در عین حال کیفیت رو حفظ کنه… دیگه واقعا وقتش رسیده کل ریخت هایلوکس و موتورش رو عوض کنه چون داره از رقبای امریکاییش عقب میمونه..
      مصرف سوخت 12 لیتر تو جاده چی میگه تو سال 2015 آخه….

      پاسخ
  6. حجت
    سوابق: (69 دیدگاه) ,

    من با جیپ کاام جایی رفتم که هایلوکس نتونست بیاد و کفش زمین خورد شاید علتش زیادی فاصله محورها ی تویوتا نسبت به کاام باشه. ضعف هایلوکس توی همین زمین گیر شدنش هست.

    پاسخ
  7. تصویر پروفایل احمدرضا خواجه زاده
    احمدرضا خواجه زاده
    سوابق: (1029 دیدگاه) ,

    عاشق وانت های بزرگم اون تویوتا ها جدیدا عالین نمیدونم اسمشون چیه
    اینجا ما ماشین پلاک اروندی کلی شورولت فورد و تویوتا ی وانت هست تو خیابون ها واقعا چشم رو نوازش میکنن

    پاسخ
    1. علی
      سوابق: (312 دیدگاه) ,

      فقط منطقه آزاد اروند.
      تاکوما بردار تاکوما اسمش هست اون موتور 5000 هستش موتور لندکروزر روش نصب شده قیمتش هم از راو4 بشتر اگر اشتباه نکنم کف گمرک 150 میلیون بود با هزینه 10 میلیونی ترخیص حدود 160 تومنی در میاد. ولی به فورد F-150 نمیشه یکشون همین جا تو اندیمشک هست هیجا نمیشه پارکش کرد از خیلی درها هم نمی تونی داخل ببریش اما وقتی سوارش میشی و صدای موتورش رو میشنوی …..وایییییییییی
      کاش گاری سازها نابود بشن تا تمام مملکت از این ماشین ها با قیمت عالی استفاده کنند کاش.

      پاسخ
      1. محمد
        سوابق: (4 دیدگاه) ,

        الهی آمین یا رب العالمین…

        پاسخ
  8. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2211 دیدگاه) ,

    تو ایران حداقل باید تعرفه ماشین های تجاری رو خیلی پایین بیارن

    پاسخ
  9. مهدی
    سوابق: (8 دیدگاه) ,

    با سلام.در مورد هایلوکس نظر نمی دم چون جز بهترین هاست.ولی از کار مسئولین پدال ناراحت شدم چون براشون یک مقاله نوشتم اونهم کامل با فیلم و.. که اونو نذاشتن رو سایت و گفتن که موضوعش یکم قدیمیه اما حالت می بینم مقاله در مورد خوروی 5 سال پیش مینویسن و خودشون خلاف حرف خودشون انجام می دن خیله دلزده و ناراحت شدم.

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل فرید
      فرید
      سوابق: (788 دیدگاه) ,

      اینجا همینه دوست من…شاید مطلبی توش بود بر ضد آلمانها…بخاطر این چاپ نشد.

      پاسخ
    2. مایکل جکسون thriller
      سوابق: (584 دیدگاه) ,

      آقا مهدی برای اطمینان از اینکه این مقاله قدیمیه یا جدید فقط باید سراغ نویسنده این مقاله رفت . اگه به نظرتان واقعا این مقاله قدیمیه بهترین راه اینه که یه ایمیل به مدیر یا سردبیر پدال بزنید و بپرسید که چرا این مطلب را گذاشتند و مطلبی که برایشان فرستادی در سایت نگذاشتند . البته هر کاری که خودت صلاح میدانی و به نظرت درسته انجام بده و اگه علاقه ای هم نداری که تصمیم با خودته . از این جهت این حرفها را زدم چون نمیخوام پای خودم هم وسط گیر باشه و بابتش سوال و جواب پس بدم . نباید دخالت میکردم فقط دیدم خیلی ناراحتید این نظر را ثبت کردم . نه برای بدنام کردن پدال . من که هیچ کاره ام بخوام سایت پدال را بدنام کنم یا ارزشش را پایین بیارم .

      پاسخ
    3. ali
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      سلام داداش مگم میشه این فیلم رو برام ایمیل کنی؟و همچنین مقالت چون میخام ماشینو به امید خدا بخرم ممنونت مشم اگ لطف کنی و برام ایمیلش کنی

      پاسخ
  10. milad
    سوابق: (209 دیدگاه) ,

    توی محصولات تویوتا عاشق هایلوکسم .یه قوچ لامصب..

    پاسخ
  11. navid
    سوابق: (1443 دیدگاه) ,

    لعنت به اونایی که هنوز با افتخار وانت نیسان و پیکان رو تولید میکنن.

    ای کاش یکی دوتا از مسئولین با همین آشغالایی که به مردم میندازند تصادف کنند شاید به فکر افتادن

    پاسخ
  12. مجتبی(ساروی)
    سوابق: (551 دیدگاه) ,

    من فقط یه چیزی واسم سواله چرا باموتور 2700سی سی 160اسب بخار قدرت داره؟البته اینا قدرتی اند زیاد اسب بخار واسشون مهم نیست بیشتر گشتاور مهمه ولی اگه مثلا 190اسب داشت ماشینش هیجان انگیز تر میشد

    پاسخ
  13. Sky Line
    سوابق: (13 دیدگاه) ,

    سلام با تمام احترام برای نگار نده برادر بنده هایلوکس ٢٠٠٨ داره و بنده کلی این ماشینو تست کردم
    شما نوشته بودید در سرعت ٩٠ کیلومتر میره دنده ٣ در صورتی که دنده ٢ حد اکثر میتونه ٧٠ پر کنه
    در ضمن آینه های این ماشین اصلی جفتی ٧٠٠ هزار تو منه
    این ماشین فقط راحت و خوش استیله نیسان پیکاپ قدیمی از نظر توان حرکتی از هایلوکس بهتر ه

    پاسخ
    1. saeed.shariati
      سوابق: (477 دیدگاه) ,

      من طبق اون چیزی که خودم تست کردم گفتم و این مقاله هم خیلی وقت پیش نوشتم و اونموقع اوج قیمت بود و آیینه هاش این قیمت بود

      پاسخ
  14. Gold
    سوابق: (11 دیدگاه) ,

    در خصوص هایلوکس، در شماره 359 از مجله ماشین مطلبی 3 صفحه ای چاپ شده که برای مدل 2012 از این خودروست. مطلب حاضر در سایت پدال بسیار به مطلب مجله ماشین نزدیک و قابل تامل است!.

    پاسخ
    1. saeed.shariati
      سوابق: (477 دیدگاه) ,

      جناب گلد فرمایش شما متین
      من هم منکر الگو گیری از مجله نمیشم
      خوب بنده از اونجایی که هفده سال سن دارم نخواستم چیز الکی بنویسم و گفتم اول از یه رژورنالیست خوب کمک بگیرم تا اعتبار نوشته ام بالا بره
      اما من طراحی رو از دید خودم ارزیابی کردم خوب وقتی ماشین رو منم ارزیابی کنم قطعا همون طراحی رو داره که اون ژورنالیست برسی کرده و من نمیتونم تغییر توش ایجاد کنم بعدشم تست ماشین توسط خودم صورت گرفته و کپی نکردم

      پاسخ
  15. تصویر پروفایل BMW7
    BMW7
    سوابق: (69 دیدگاه) ,

    این ماشین تو مناطق جنگی ک الان درگیر هستن و کم هم نیستن در اون مناطق به عنوان عضوی جدا نشدنی از جنگ هم از لحاظ باری و هم سواری به خوبی(حتی مدل قدیماش)انجام وظیفه میکنه و در شهر هم برای گشت و گذار در مناطق کوهستانی گزینه عالی هستش و واقعا کلمه کم آوردن از این ماشین به دوره،رنگ قرمزش خیلی تو دل بروست،ما یه مثل داریم که میگه،ژاپن و نه شوخی

    پاسخ
  16. پور غیب الهی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    این ماشین خیلی عالیه هم واسه اسفالت هم جاده های بیابانی

    پاسخ
  17. سیدرضا
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    سلام. مخصوصا ازبچه های سیستان وبلوچستان میخوام بپرسم اگه قرارباشه هایلوکس بگیرم، کدوم مدلش بهتره البته پایین 2012 ،(بخاطر محدودیت بودجه). ضمنا این که میگن این ماشین رو زودسرقت می کنن چکارکنیم که سرقت نکنن، برای منطقه شهری بیشتراستفاده می کنم. متشکرم.

    پاسخ
  18. داوود
    سوابق: (20 دیدگاه) ,

    با اینحال یه بار تو خدمت هایلوکس رو با جیپ شاخ به شاخ کردیم.کا ام همچین هایلوکس رو برد عقب که انگار تویوتا خلاص بود.از اون موقع به جیپ کاام اعتقاد زیادی دارم.

    پاسخ
  19. امیر
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    من سرپیچها دنده دو به سه میدادم عقبش مانند ماشینهای دریفت سر میخورد من که عاشقشم

    پاسخ
  20. علی گشتی
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    من میخوام ی ماشین از جنس تویوتا بخرم ولی نمیدونم چی؟ فقط تویوتا چون ی کارینا 1978 دارم خیلی راضیم/ ماشین ت مایه های 60 تا 80 میخوام . راهنماییم کنید…………….!

    پاسخ
  21. مهدی
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    سلام.هایلوکس خیلی ماشین خفنیه،همه چیزش باب جادههای کشورمونه.من راه طولانی باهاش ماموریت رفتم عالیه،لامصب قیمتش بالاست

    پاسخ
  22. joker
    سوابق: (149 دیدگاه) ,

    هایلوکس قبل از سال 1983وارد ایران شده بود.هنوز مدل های 1978دارن کار میکنند

    پاسخ
    1. علیرضا4225
      سوابق: (106 دیدگاه) ,

      عزیز درسته قبل از سال 1983 هم تویوتا وارد ایران شد ولی اونها با نام هایلوکس نبودو شاسی کوتاهی هم داشتند

      پاسخ
  23. مجید بهرامی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با سلام بنده دانشجوی مهندسی خودرو و اشنا و دستی هم تو کار دارم البته در حصور اساتید بی احترامی نمیکنم تویوتا یک شرکت ثابت شده در تمام دنیا بوده و حال خودروی هایلوکس ببینید چی از خودرو انتطار دارید دوستی نوشته با کاام رفتم تویوتا گیر کرد برادر گرامی طول هایلوکس برای راحتی و کارایی بالاست در مجموع یک خودرو افرود نسبا راحت و واقعا کم استهلاکی و کیفیت بالایی داره اینو همه دنیا میدونن و میبینید پر مصرفترین وانت تو کل دنیاست چه گروهای نطامی چ شخصی

    پاسخ
  24. امیررضامظفری
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    خخخخخخ شما هارو
    برید با تویوتا لندکروز قدیمی ها یا همون تویوتا پانکی یا شله خجی رانندگی کنید ببینید ماشین به چی میگم
    همون تویتاهایی که باهاش از مرز قاچاق میارن و مالای زمان جنگ
    بنده خودم یه 3fرو دارم از کوه های شاهو رفتم بالا با 3.5 تن بار
    واقعا تویوتا ماشینه خفنیه برید از اینا بخرید قیمتش هم در میاد 25ملیون
    یه نگاهی تو نت بندازید و کلیپ هاش رو دان کنید
    واقعا دیدنیه
    بژی کوردوستان

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.