تویوتا کرولا 2015، وارث یک عظمت

تویوتا کرولا 2015، وارث یک عظمت

در عالم خودرو، محصولاتی وجود دارند که آینه تمام نمای تکامل و پیشرفت‌اند. خودروهایی که جمیع محسنات را دارا بوده اما معایب آنها سخت محدود است؛ شاید بتوان مدل کرولای تویوتا را از این دسته به‌حساب آورد، خودرویی که زیبایی و شکوه را به همراه دوامی افسانه‌ای داراست و در میان همتایانش کمتر هماوردی را می‌توان یافت که قابل قیاس با او باشد.

Toyota Corolla 2015
Toyota Corolla 2015

در مدت نیم‌قرنی که از ورود این مدل به بازارهای جهانی می‌گذرد همواره حرکت تدریجی و رو به رشدی را از خالقان این خودرو شاهد بوده‌ایم، در هر نسل، از تغییرات رادیکال سخت اجتناب گردیده ولی در عین حال از دستاوردهای نوین عالم نیز بهره گرفته شده و در جای‌جای آن تازگی به دور از دل‌زدگی به کار رفته است؛ این امر هم خودش به تنهایی دستاورد مهمی است، زیرا پیش از آن بسیار دیده شده که برخی از خودروها، در برهه ای از زمان، تمامی عالمیان را به جوش و خروش درآورده‌اند ولی نسل‌های بعدی آنها نتوانسته آن حس پیشین را دوباره در میان دوستدارانش زنده نماید؛ حسی ناشی از هیجان و تازگی و اینکه برای دیدن خودروی مورد علاقه‌ات بی‌تاب شوی و…

Toyota Corolla 2015
Toyota Corolla 2015

در کشور ما نیز این خودرو کاملاً شناخته شده است و علاوه بر آن از پیشینه نیک و درخوری برخوردار است؛ از این مدل در سیستم تاکسیرانی کشورمان نیز بهره گرفته شده و امتحان خود را به‌تمامی پس داده است؛ در جایی خواندم که برخی از مدل‌های کرایه ای و دهه نودی این خودرو، مرز یک میلیون کیلومتر کارکرد را نیز به‌سلامت طی کرده‌اند و این امر به تنهایی گواهی است بر کیفیت بسیار خوب این خودرو. این خودرو در دو نسخه اروپایی و آمریکایی عرضه می‌شود که نسخه موجود در ایران مربوط به بازار اروپاست و از طراحی شیک‌تر و زیباتری نسبت به همتای آمریکایی خویش برخوردار است.

Toyota Corolla 2015
Toyota Corolla 2015

شاید این خودرو را بتوان از پرفروش‌ترین مدل‌ها در بازار خاورمیانه دانست (البته به‌جز ایران). علاوه بر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس که در آنها کرولا خودرویی متوسط و در دسترس همگان محسوب می‌گردد؛ در همسایه شرقی ما یعنی کشور افغانستان نیز، تویوتا کرولا بیش از 90 درصد خودروهای در حال تردد را تشکیل می‌دهد و تمامی نسخه‌های این خودرو، اعم از مدل‌های دهه نودی تا امروزی آن، در خیابان‌های این کشور در حال حرکت‌اند؛ بهای تقریبی این مدل‌ها نیز در این اقلیم از حدود 1500 – 2000 دلار برای مدل های دهه نودی (میلادی) تا 16000 – 20000 دلار برای مدل‌های جدید متغیر است. این خودرو آن‌چنان در این کشور جا افتاده است که مردم این دیار تمامی خودروهای کوچک و جمع‌وجور را کرولا خطاب می‌نمایند! این وضع نه با این شدت، بلکه تا حدی کمتر در کشور پاکستان نیز برقرار است؛ سرزمینی که سال‌هاست که در آن مدل‌های مختلف تویوتا و از جمله کرولا مونتاژ می‌گردد. از دیگر ممالک همسایه که تویوتا کرولا در آن تولید و عرضه می‌شود کشور ترکیه می‌باشد.

Toyota Corolla 2015
Toyota Corolla 2015

چندی پیش نسخه 2015 این خودرو توسط سایت «AUTOMIDDLEEAST» امارات تست شده است که در اینجا چکید ه ای از آن را تقدیمتان می‌کنم.

خلاصه بررسی

کل امتیاز این خودرو: 4 از 5

در سال 1966 میلادی و در گرماگرم خیزش اقتصادی ژاپن پس از جنگ جهانی دوم پا به عرصه وجود نهاد، تویوتا کرولا به‌عنوان پرفروش‌ترین خودرو در عالم شهرت یافته است. با مجموع فروش 40 میلیون دستگاه تا سال 2013 میلادی، که هنوز هم ادامه دارد، یازدهمین نسل این خودرو هم قرار است که به میزان این شمار بیفزاید.

Toyota Corolla 2015
Toyota Corolla 2015

نمای ظاهری

تویوتا کرولا 2015، به نحو شایان توجهی طرح پوزه اصلاح شده خود را که از جلوپنجره دوکی شکل لکسس الهام گرفته، به رخ بینندگانش می‌کشد، همچنین جلوپنجره کرومی شکلی که تا کناره‌های بدنه امتداد یافته و چراغ‌های جلو را در بر گرفته است. بسته به این که شما کدام رده از این خودرو را انتخاب کنید، چراغ های LED ادغام شده با لامپ‌های جلو و نیز طرح دو طرفه مه شکن‌ها را دریافت خواهید نمود.


کابین

داشبورد این خودرو ترکیب مرتب و شسته و رفته ای از رنگ بژ و مشکی را به نمایش می‌گذارد، این بخش توسط باریکه ای نقره‌ای‌رنگ به دو قسمت تقسیم می‌شود. تریم مشکی پیانو به‌طور پراکنده ای اطراف سیستم صوتی و جعبه‌دنده آن را فرا گرفته است. این موارد، به همراه اجزای کرومی که اطراف نگه‌دارنده های فنجان‌ها و نیز سیستم صوتی آن را دربر گرفته‌اند، این موضوع را به ما یادآوری می‌کند که طراحان این خودرو یک محیط چشمگیر و پر زرق و برق و نیز عاری از کهنگی را برای آن تدارک دیده‌اند.

Toyota Corolla 2015 Interior
Toyota Corolla 2015 Interior
Toyota Corolla 2015 Interior
Toyota Corolla 2015 Interior

Toyota Corolla 2015 Interior
Toyota Corolla 2015 Interior

مهندسی

با به‌کارگیری حالت ECO در این خودرو، از واکنش دریچه‌های گاز کاسته شده و به شما کمک می‌کند که به نرمی و آرامی با آن رانندگی کنید. همچنین سیستم تهویه مطبوع اصلاح شده این خودرو، توان کمتری را از پیشرانه آن استخراج می‌نماید که این امر هم به نوبه خود مصرف سوخت را در این خودرو بهبود می‌بخشد.

Toyota Corolla 2015
Toyota Corolla 2015

آنچه که در این خودرو ارائه می‌شود

کماکان از پیشرانه 1.6 لیتری در این مدل بهره گرفته می‌شود و هنوز هم از دور خارج نشده است. این موتور به همراه یک گیربکس 4 دنده اتوماتیک، توان خروجی معادل 121 اسب بخار و گشتاوری برابر با 154 نیوتن متر را برای این خودرو به ارمغان می‌آورد، البته به بهایی معادل 59,500 درهم. پیشرانه کاملاً جدید 2 لیتری که جایگزین نمونه 1.8 لیتری در این خودرو شده، توانی معادل 143 اسب بخار و گشتاوری برابر با 187 نیوتن متر را از خود ارائه می‌دهد، بهای مدل‌هایی هم که به این نوع از پیشرانه مجهزند از 66,900 درهم شروع می‌شود.


جمع بندی نهایی

تویوتا کرولا 2015 به لحاظ صرفه اقتصادی بهتر از نیسان تیدا و همچنین ارزان‌تر از مزدا 3 و نیز جادارتر از هوندا سیویک می‌باشد. اما با این وجود، هنوز هم برخی از جنبه‌های شک‌برانگیز در آن وجود دارد، مانند گزینه اختیاری صندلی های تاشو، در دسترس نبودن سانروف و یک جعبه‌دنده دمده و منسوخ. اما همه این موارد را می‌توان در قیاس با قابلیت اطمینان ژاپنی این خودرو نادیده گرفت و بعید است که این مسائل خدشه ای به وجه کرولا، که دارنده عنوان پرفروش‌ترین خودروی دنیاست، وارد نماید.

Toyota Corolla 2015
Toyota Corolla 2015

نکته مثبت این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»

طراحی خارجی این خودرو ستودنی است.

نکته منفی این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»

جعبه‌دنده منسوخ و دمده این خودرو نیاز مبرمی به تودیع دارد (منظور این است که هر چه سریع‌تر باید از رده خارج شود).

مشخصات فنی

نمونه 1.6 لیتری:

حجم موتور: 1598 سی‌سی

توان: 121 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه

گشتاور: 154 نیوتن متر در 5200 دور در دقیقه

شتاب صفر تا 100: 12 ثانیه

حداکثر سرعت: 190 کیلومتر بر ساعت

مصرف ترکیبی: 6.7 – 6.9 لیتر در هر 100 کیلومتر

نمونه 2 لیتری: (نمونه ارائه شده در ایران)

حجم موتور: 1998 سی سی

توان: 143 اسب بخار در 6200 دور در دقیقه

گشتاور: 187 نیوتن متر در 3600 دور در دقیقه

شتاب صفر تا 100: 10.5 ثانیه

حداکثر سرعت: 195 کیلومتر بر ساعت

مصرف ترکیبی: 7.3 – 7.7 لیتر در هر 100 کیلومتر

سیستم تعلیق جلو: مستقل، مک فرسون به همراه میله موج گیر

سیستم تعلیق عقب: یکپارچه از نوع میل پیچشی به همراه میله موج گیر

سیستم ترمز جلو: دیسکی خنک شونده

سیستم ترمز عقب: دیسکی معمولی

نوع جعبه دنده: 4 دنده تیپ ترونیک

استاندارد آلایندگی: یورو 5


ابعاد

طول/عرض/ارتفاع: 4620/1775/1460 میلی‌متر

فاصله بین دو محور: 2700 میلی‌متر

وزن خالص: 1280 کیلوگرم

گنجایش صندوق عقب: 470 لیتر

ظرفیت باک: 55 لیتر

اندازه تایرهای جلو وعقب: 195/65 R 15


ایمنی

5 ستاره ایمنی از موسسه ANCAP استرالیا- لازم به توضیح است که نسخه عرضه شده در استرالیا از لحاظ طرح بدنه مشابه با ایران است ولی مجهز به 8 کیسه هوای ایمنی می‌باشد (راننده، سرنشین جلو، جانبی، پرده ای و زانویی)

2 کیسه هوای ایمنی (نمونه عرضه شده در ایران)

سیستم ضد بلوکه ترمز ABS

سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD

سیستم افزایش دهنده قدرت در ترمز ناگهانی BAS

کمربند ایمنی جلو از نوع پیش کشاننده

کمربند ایمنی عقب از نوع سه نقطه ای


برخی از امکانات رفاهی این خودرو (مدل فول)

سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک

غربیلک فرمان با روکش چرمی

6 عدد بلندگو

کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + MP3 + پورت USB،AUX + بلوتوث

سیستم هوشمند ورود بدون کلید + دکمه START/STOP + دکمه بازکن درب صندوق عقب + دکمه PANIC

سنسورهای پارک عقب و جلو

کنترل صفحه نمایش از روی فرمان

فرمان برقی

آینه داخل اتاق با قابلیت تنظیم نور متناسب با شب و روز

صفحه نمایش 3.5 اینچی روی صفحه کیلومتر

آینه بغل برقی به همراه راهنما بر روی آن

چراغ‌های جلو از نوع LED + چراغ‌های روشنایی در روز (DRL)

جا لیوانی جلو با حلقه استیل

کروز کنترل

زیر بازویی عقب با جالیوانی و درب استیل

چراغ سقفی با جعبه نگهداری لوازم

سیستم ضد سرقت (IMMOBLIZER)

قیمت

در ایران: 143 میلیون تومان ثبت نامی و تیپ GLI و 129.9 میلیون تومان ثبت نامی، تیپ XLI

در امارات: 59,500 الی 68,500 درهم (نمونه 1.6 لیتری) – 66,900 الی 92,900 درهم (نمونه 2 لیتری)

[jwplayer mediaid=”105046″]
[دانلود ویدئو]

درباره نویسنده

تصویر پروفایل سام کاویانی

کارشناس مکانیک، مترجم و نویسنده مطالب خودرویی

153 دیدگاه

  1. جودي
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    کرولا ٢٠١۵ دارم تا ب امروز عالیه ، حرف نداره ، اپشن خاصی نداره اما زیره پا عالیه

    پاسخ
  2. احمد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام. دوستان کسی کرولا 2016 با گیربکس cvt سوار شده؟ از نظر شتاب اولیه چطوره؟ و اینکه مدل gli اش مانیتور داره یا باید خودمون بعدا نصبش کنیم؟ و حدود قیمتش چقدره؟

    پاسخ
  3. پرهام
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    به نظرم از لحاظ قیمت خیلی ارزون تر از سانتافه هستش اما ایراد های زیادی داره مثلا آپشن های خیلی کمی داره – دید آینه های بغلش خیلی جالب نیست و … این رو هم اضافه کنم اما از لحاظ ایمنی یکی از ماشین های برتر در ایرانه . صد البته من منظور کمری کرولا 2015 است .

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.