تویوتا GT86 و سوبارو BRZ؛ کدام‌یک را بیشتر دوست دارید؟

برادران دوقلوی GT86 و BRZ کوپه‌های کوچک دیفرانسیل عقبی هستند که توسط همکاری مشترک دو شرکت ژاپنی تویوتا و سوبارو ساخته‌شده‌اند. این دو خودرو در سال 2012 به بازار آمدند درحالی‌که تویوتا آن را در ایالات‌متحده توسط برند سایون خود و بانام FR-S بفروش می‌رساند. هردوی این سازندگان ژاپنی امسال اقدام به فیس لیفت GT86 و BRZ کرده‌اند؛ اما تویوتا که قصد منحل کردن برند سایون خود را دارد اعلام کرده است که از این به بعد GT86 در همهٔ بازارها (ازجمله ایالات‌متحده) با برند تویوتا و همان نام GT86 عرضه خواهد شد.

هر دو کوپهٔ GT86 و BRZ در نمونه‌های فیس لیفت شدهٔ خود همچنان همانند گذشته در همهٔ موارد همچون پلت فرم، انتقال قدرت و پیشرانه مشترک هستند و فقط تا حدودی در جزئیات طراحی و سطح تجهیزات با یکدیگر تفاوت دارند. همیشه این سؤال وجود داشته است که آیا این دو خودرو در تنظیمات سیستم تعلیق و فرمان با یکدیگر تفاوتی دارند یا نه؟ در جواب این سؤال می‌توان گفت اگر هم تفاوتی در این زمینه وجود داشته باشد احتمالاً خیلی جزئی بوده و برای اکثر رانندگان قابل‌تشخیص نخواهد بود.

حال در اینجا قصد داریم نمونه‌های 2017 این دو خودرو را با یکدیگر مقایسه کنیم. آن‌طور که از تصاویر پیداست، سوبارو BRZ 2017 همچنان چهره‌ای بالغ‌تر از تویوتا GT86 2017 دارد؛ اما غیرازاین مورد، این دو کوپهٔ اسپرت در برخی از جزئیات طراحی همچون لامپ‌های درون چراغ‌های جلو، ورودی‌های هوای درون سپر جلو و اسپویلر آلومینیومی عقب (که فقط در BRZ وجود دارد) باهم تفاوت دارند.

این داستان در داخل کابین هر دو خودرو نیز وجود دارد. درجایی که کلیت داشبورد یکسان است اما فقط تفاوت‌هایی در تریم، تجهیزات استاندارد و سفارشی، رنگ‌ها، سیستم ارتباطی-سرگرمی و گرافیک صفحه آمپر وجود دارد. تفاوت مهمی که در اینجا به چشم می‌خورد، عدم وجود صفحه‌نمایش رنگی در GT86 است درحالی‌که BRZ در تیپ لیمتید خود مجهز به نمایشگر 4.2 اینچی است که در وسط کنسول نصب‌شده است.

هر دو خودرو در این فیس لیفت تغییرات فنی مختصری را تجربه کرده‌اند به‌طوری‌که 5 اسب بخار به قدرت و 7 نیوتن متر به گشتاور هردوی آن‌ها اضافه‌شده است. بدین ترتیب مدل‌هایی که مجهز به گیربکس 6 سرعتهٔ دستی هستند، 205 اسب بخار قدرت و 211 نیوتن متر گشتاور دارند درحالی‌که نمونه‌های اتوماتیک همچنان همانند گذشته قدرتی معادل 200 اسب بخار و گشتاوری برابر با 204 نیوتن متر دارند.

با توجه به موارد بیان‌شده، نظر شما در مورد سوبارو BRZ و تویوتا GT86 چیست؟ بااینکه این دو خودرو بسیار شبیه به یکدیگرند اما با توجه به همان تفاوت‌های جزئی، شما کدام‌یک از این دو کوپهٔ اسپرت دیفرانسیل عقب را بیشتر می‌پسندید؟

2017 BRZ VS GT86

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

26 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل BMW E9
    BMW E9
    سوابق: (395 دیدگاه) ,

    از نظر فنی و عملکردی تا 99.99% به هم شبیهن ولی از نظر طراحی بیرونی چهره ی پخته تر و ساده ی سوبارو BRZ رو بیشتر از تویوتا GT86 دوست دارم و در طراحی داخلی هم بازم 99.99٪ به هم شبیهن ولی صفحه ی رنگی رو بیشتر دوست دارم.

    پاسخ
      1. alireza.GT86
        سوابق: (45 دیدگاه) ,

        دقیقا برعکس دوست عزیز من قصد توهین ندارم واقعا ولی بهتره یکم درباره ی کامنتتون تحقیق کنید

        پاسخ
  2. محمدرضا
    سوابق: (18 دیدگاه) ,

    نمی دونم چرا ولی من کلا با سوبارو بیش تر حال می کنم. با این که خیلی شبیه هستن ولی اگر ده بار هم بتونم انتخاب کنم،سوبارو رو برمیدارم

    پاسخ
    1. alireza.GT86
      سوابق: (45 دیدگاه) ,

      سوبارو ۱۳۱ و gt86 پراید ۱۳۲ ولی قطعا ۱۳۲ بهتر از ۱۳۱

      پاسخ
  3. احمد باقری
    سوابق: (4304 دیدگاه) ,

    هر دو باحالن، ولی از صفحه نمایش رنگی هم نمیشه گذشت.

    پاسخ
  4. داج توماهاک
    سوابق: (4441 دیدگاه) ,

    چه مقایسه جالبیه.هردو خودروساز مطرح ژاپنی هستن

    پاسخ
  5. Monster_alm
    سوابق: (391 دیدگاه) ,

    برعکس طراحی خارجی تویوتا و سوبارو که واقعا چشم نوازه طراحی داخلیشون همیشه تو ذوق زده کاش کابین لوکسی داشت.

    پاسخ
  6. ارسان
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    واقعا سخته انتخاب. ولی من سوبارو BRZ میپسندم.
    احساس میکنم اسپرتسازتره.
    مخصوصا ایمپرزا که میسازه عالی هستش.

    پاسخ
  7. مهدی
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    GT86 مدل 2013 که من دارم نمایشگر داره با بال بلند و تریم دو رنگ نمیدونم چجوری مدل 2017 نداره اینارو

    پاسخ
    1. حسین
      سوابق: (1163 دیدگاه) ,

      بال بلند و … استاندارد یا بقولی فابریک نیس!
      وگرنه نمونه های توربو یا ادیشن تی‌ار‌دی هم هس!

      پاسخ
  8. سهیل
    سوابق: (121 دیدگاه) ,

    سوبارو از نظر ظاهری جذاب تره و سطح امکانات بیشتری داره من تو یه جا خوندم که سوبارو از سیستم 4چرخ متحرک استفاده کرده آیا این حقیقت داره؟روکش کالیپرهای ترمز هم برمبو هستش که قشنگ تره و طرح رینگ ها کلا جفتشون خوبن اما حیف هیچ کدوم دارد ایران نمیشن که بتونیم بخریم

    پاسخ
    1. alireza.GT86
      سوابق: (45 دیدگاه) ,

      نه دوست عزیز فقط موتور این ماشین ساخت سوبارو هستش و سیستم انتقال قدرت و طراحی کار تویوتا هستش و طبق قرارداشون سواره اجازه این کار رو نداره و اصلا بلد هم نیست 😁😁

      پاسخ
  9. حسین
    سوابق: (1163 دیدگاه) ,

    سوبارو فقط سپر جلو تویوتا رو کم داره، بقیش قشنگ‌تره!

    پاسخ
  10. رامتین
    سوابق: (733 دیدگاه) ,

    در کل تویوتا انتخاب بهتری است. اصولا سوبارو در خواب هم نمیتونه به شرکت تویوتا برسه (منظورم صرفا این دو خودرو نیست، گرچه هر دو هیچ فرقی با هم ندارند). ضمنا رییس جمهور ژاپن گفته از 7 برند خودرو که در ژاپن وجود داره باید تبدیل بشه به 3 برند و این یعنی اینکه خیلی از شرکتهای کوچیکتر باید ادغام بشند. تویوتا را بگذارید کنار و مابقی برای دو تای دیگه باید یجوری با هم ادغام بشند….

    پاسخ
    1. alireza.GT86
      سوابق: (45 دیدگاه) ,

      میتسوبیشی و تویوتا قطعا هستند، اگه قراره سه تا بشن قطعا سوبارو نابوده!

      پاسخ
  11. سیاوش
    سوابق: (48 دیدگاه) ,

    دوستان اگر کسی اطلاعاتی در این زمینه دار ه خوشحال میشم توضیح بده .هرچه قدر فکر می کنم نمی تونم هضم کنم که این همه شباهت (طارحی بدنه وموتور و گیربکس کلاس و پلتفرم وحتی کلاس خودرو) در دو خودرو ساز ژاپنی کاملا تصادفی و اتفاقی رخ داده باشه آیا به نظرتون این پروزه یک پروژه مشترک بین این خودرو ساز برای کاهش هزینه ها نبوده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    پاسخ
    1. محمد رضا
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      سوبارو توان مونتاژ انبوه این ماشین رو نداشت به همین خاطر از تویوتا کمک گرفت و پروژه مشترک شد(تویوتا به ازای هر3 تا 86 یکی سوبارو مونتاژ میکنه )

      پاسخ
    2. alireza.GT86
      سوابق: (45 دیدگاه) ,

      دوست عزیز خواهشا درباره نظری که میدی یکم تحقیق کن، این پروژه از همون اول مشترک بوده که درصد زیادیش مال تویوتا هست

      پاسخ
  12. Archi KHAN
    سوابق: (1655 دیدگاه) ,

    brz را نمیدونم اما پشت gt86 نشستم حسِ فوق الهاده ای داشت …
    از نظر طراحی من فکر میکنم بخاطر بودن gt86 توی ایران بیشتر باهاش ارتباط برقرار کردیم …

    پاسخ
  13. فرامرز
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    جفتشون تو یه کارخونه تولید میشن همین اونم تو کارخونه سوبارو که زیر مجموعه فوجی هست

    پاسخ
  14. امیر
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    سلام بعد خودروی سایون چیه دقیقا مثل همینه

    پاسخ
  15. alireza.GT86
    سوابق: (45 دیدگاه) ,

    سلام دوستان کامنت هارو خوندم و لازم دونستم که این رو بگم. دوستان در اصل این ماشینی که میبینید محصول تویوتا هستش ولی تویوتا به دلایل هزینه ها موتور نمیخواسته بسازه به خاطر همین از موتور های چهار سیلندر تخت توربوی سوبارو امپرزا کمک گرفته ولی به دلایل فنی ترجیح داده توربوشارژر رو حذف کنه.شما به احتمال خیلی زیاد منو نمیشناسید ولی من طراح خودرو هستم و وارد کننده هم هستم ، و حتی مدتی مهندس فنی شرکت میتسوبیشی بودم که ژاپنیه، ببینید دوستان اول درباره مدل های قدیمی این خودرو ها باید بگم که توبوتا gt86 همیشه از سوبارو ظاهر اسپرت تری داشته ولی قبول دارم ظاهر سوبارو جذاب تر بوده،در مدل ۲۰۱۷ تویوتا سعی کرده بیشتر شکل آیرودینامیکی و اسپرت گونه به این ماشین بده ولی سوبارو فقط یکم ظاهر ماشین رو بهتر کرده که البته فقط چراغ هاش بهترن،.
    در کل باید بگم که تمام سیستم انقال قدرت و تجهیزات و میشه گفت تقریبا تمام شکل ظاهری این ماشین کار تویوتا هستش و این موضوع هم هست که خیلی ها درباره اش نمیدونند، کسانی که دارن سوباروی BRZرومیسازندمهندس های تویوتا هستند در واقع تویوتا همزمان دوبار این ماشین رو فیس لیفت کرده. امیدوارم این کامنت صد البته طولانیم مفید بوده باشه. باتشکر از سایت پدال

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.