بررسی خانواده تویوتا پریوس (قسمت اول)

تویوتا پریوس نخستین بار سال 1997 به‌عنوان خودروی تمام هایبرید برقی وارد بازار شد. سال گذشته (2015 میلادی) نسل چهارم آن متولد و به‌تازگی مدل 2017 نیز به بازار آمد. نسخه پلاگ-این هایبرید از نسل سوم روی خط تولید رفت و در سبد فروش قرار گرفت. این ژاپنی بی‌آزار از همان ابتدا در زمره خودروهای پاک جای داشت، به‌طوری‌که از نظر آژانس محافظت از محیط‌زیست ایالات متحده و هیئت منابع هوایی کالیفرنیا (CARB) جزء پاک‌ترین خودروهای فروخته‌شده در آمریکا بر اساس میزان انتشار آلایندگی است.

toyota-prius-2016-1600-0d
جدای از فناوری‌های امنیتی، رفاهی و رانندگی که در سطح سایر محصولات تویوتاست، همگان پریوس را با دوستدار محیط‌زیست بودنش می‌شناسند. مدل 2017 از قوای محرکه هایبرید سینِرژی تویوتا (Hybrid Synergy Drive) بهره می‌برد که شامل دو واحد مجزاست: بلوک آلومینیومی بنزینی 1.8 لیتری 4 سیلندر 16 سوپاپ با توان 95 اسب بخار (71 کیلووات) در 5200 دور بر دقیقه و گشتاور 142 نیوتون‌متر، مجهز به سامانه زمان‌بندی متغیر و هوشمند سوپاپ‌ها (VVT-i)؛ موتور برقی از نوع مَگنِت AC همزمان با حداکثر قدرت و گشتاور به ترتیب 71 اسب بخار (53 کیلووات) و 163 نیوتون‌متر و ولتاژ بیشینه 600 ولت. البته توان خالص خروجی به دلیل بعضی پیچیدگی‌های فناوری هایبرید کمتر از حاصل جمع و برابر با 121 اسب بخار (90 کیلووات) است.

toyota-prius-2016-1600-46
پریوس هایبرید 2017 مجموعاً 6 تریم مختلف دارد: تو (Two)، تو اِکو (Two Eco)، تری (Three)، تری تورینگ (Three Touring)، فور (Four)، فور تورینگ (Four Touring). طبق تخمین EPA تمامی مدل‌ها (بجز تو اِکو) در مسیر شهر، جاده و ترکیبی به ترتیب 4.3، 4.7 و 4.5 لیتر بنزین می‌سوزانند. اما تریم بسیار اقتصادی‌تر اِکو پا را فراتر گذاشته و تنها به 4، 4.4 و 4.2 لیتر بنزین احتیاج دارد. سامانه ترمز به فناوری بازیابی انرژی ترمز مجهز بوده که در کوچک‌ترین فرصت قوای اضافی را در باتری‌ها ذخیره می‌کند. در بحث استاندارد آلایندگی نیز، موفق به دریافت گواهی‌های بسیار سخت‌گیرانه SULEV و AT-PZEV شده که به ترتیب مربوط به قوانین فدرال و ایالت کالیفرنیا آمریکا هستند.

toyota-prius-2016-1600-48

toyota-prius-2016-1600-49

toyota-prius-2016-1600-3b
دو نوع مجموعه باتری متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرد: همان 1.31 کیلوواتی (6.5 آمپرساعتی) نیکل متال-هیدرید نسل قبلی در “تو”؛ نمونه جدید 0.75 کیلوواتی (3.6 آمپرساعتی) لیتیوم-یون در سایر نسخه‌ها که 35 پوند (15.8 کیلوگرم) سبک‌تر و منسجم‌تر بوده و در شتاب‌گیری و ترمز‌گیری پربازده‌تر عمل می‌کند. نکته‌ای که شاید به ذهنتان برسد، کاهش ظرفیت و خروجی باتری‌های لیتیوم-یون در نسل جدید است. در پاسخ باید بگویم از آنجایی که به دلیل نیاز به طول عمر بیش از ده سال، هیچ‌گاه باتری خودروهای هایبرید به‌صورت کامل خالی و شارژ نمی‌شود؛ مجموعه جدید علی‌رغم ظرفیت کمتر، ظرفیت مؤثری برابر با 70 درصد دارد که می‌شود به عبارتی 0.525 کیلووات ساعت؛ دقیقاً مساوی ظرفیت مؤثر باتری‌های لیتیوم-یون نسل قبلی. اگر وزن 40 درصد کمتر را نیز به این مورد اضافه کنید، قطعاً درخواهید یافت که انتقادی در این زمینه وارد نیست.

toyota-prius-2016-1600-5c


طبق گفته‌های رسمیِ تویوتا از زمان عرضه این خودرو تا کنون، به‌واسطه پیشرانه درون‌سوز پاک و سامانه هایبرید پربازده، از انتشار 11,794,335 تن دی‌اکسید کربن در جو زمین جلوگیری به عمل آمده است. هدف کنونی نیز کاهش بیشتر نرخ ورود این ماده مخرب به محیط‌زیست می‌باشد. تولد پریوس در بیش از 15 سال گذشته، تحولی عظیم را در خدمات حمل‌ونقل عمومی ایجاد کرد، به‌طوری که تا حال بالغ بر 1.8 میلیون دستگاه از آن در بازار ایالات متحده به فروش رفته و نقش بسیار پررنگی در کاهش آلودگی شهرهای مختلف دارد. تنها در آمریکا بیش از 7 میلیارد لیتر بنزین صرفه‌جویی شده که تقریباً برای 4 میلیون بار دور زدن کره زمین کافی خواهد بود! بد نیست بدانید هزینه چنین حجمی از سوخت نزدیک به 5 میلیارد دلار، معادل راه‌اندازی حدود 2500 توربین بادی است.

toyota-prius-2016-1600-0b

toyota-prius-2016-1600-3e


ادامه دارد …

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امین قوام‌ صفری

نویسنده و مترجم اخبار و مقالات خودرو.

21 دیدگاه

    1. تصویر پروفایل اسطوره
      اسطوره
      سوابق: (3705 دیدگاه) ,

      .
      با احترام به سلطان بزرگ تویوتا و ولی عهد محترم لکسس !! هر دوشون رو خیلی دوست دارم…
      اما از قیافه ی پریوس خوشم نمیاد !!
      شبیه ماشین اسباب بازیه !!
      خیلی جلب توجه میکنه !!
      زود تکراری میشه !!
      از جلو انگار ناقص الخلقه هست !!

      پاسخ
  1. نیما ناصری
    سوابق: (131 دیدگاه) ,

    تو ایران زیادی گرون در میاد

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل سامان اذری
      سامان اذری
      سوابق: (1466 دیدگاه) ,

      امروز ایرتویا تحویل فوری 142 میلیون قیمت زده بود

      برای اولین باره که میبینم کلمه (هایبرید ) به درستی نوشته شده نمیدونم چرا همیشه سایت های ایرانی هیبرید مینویسند

      پاسخ
  2. فورد
    سوابق: (285 دیدگاه) ,

    اگه بگم باحاله دروغ گفتم شاید بیشتر بدرد قشر مسن بخوره

    پاسخ
  3. آرین
    سوابق: (36 دیدگاه) ,

    دسته دندشو میشه کند درسته قورت داد.

    پاسخ
  4. حميد
    سوابق: (868 دیدگاه) ,

    نمیدونم رنگ سفید داخل برا چی هست به هر حال محصولات بنز هم ضریب درگ قابل قبولی دارند ول طراحی معقول نیز دارند

    پاسخ
    1. mehran911
      سوابق: (791 دیدگاه) ,

      قابل قبول !!!!
      محصولات مرسدس بنز طور میانگین در بین همه خودرو ساز های جهان کمترین ضریب درگ رو دارن .
      .
      بطور کلی مرسدس ایرودینامیک ترین خودرو ساز دنیاست

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل اسطوره
        اسطوره
        سوابق: (3705 دیدگاه) ,

        .
        درسته مهران جان.
        CLA آیرودینامیک ترین سدان موجود در بازار هست.
        اونم با 32000 دلار قیمت…

        پاسخ
  5. مجید
    سوابق: (467 دیدگاه) ,

    من این ماشین رو خیلی دوست دارم نه به خاطر قابلیت های دینامیکیش بلکه به خاطر مصرف عالی و برد مناسب و هزینه اقتصادی ولی ای کاش تویوتا از اون موتور 1800 سی سی بازده بهتری میگرفت(نمیگم 250 اسب ولی حداقل 120 اسب) و با استفاده از تنظیمات بهتر(که تویوتا توانش رو داره) یه ماشین با لذت رانندگی بهتر میساخت و فروشش رو بهتر میکرد و ضعف کسل کنندگی این ماشین رو نه کاملا پاک بلکه کمتر میکرد.به هر حال همه این ها از اعتبار و مهندسی و جایگاه این ماشین کم نمیکنه

    پاسخ
  6. نوید
    سوابق: (15 دیدگاه) ,

    من کرولا 2015 دارم،کسی میتونه راهنمایی کنه که آیا با پریوس جایگزینش کنم؟فقط به نظرم قدرت موتورش کمه

    پاسخ
    1. ahmad
      سوابق: (149 دیدگاه) ,

      پریوس از کرولا ضعیف تره!
      کلا اینا کلاس خانوادگی و شهری هستن و از نظر قدرت شتاب و سرعت نمیشه روشون حساب کرد…

      پاسخ
    2. محمد
      سوابق: (2 دیدگاه) ,

      دوست عزیز من هم دقیقا برعکس شما بودم پریوس اسم نوشتم میخواستم بدم کرولا بگیرم کلی تحقیق کردم از کلی تحقیق فقط یکیش رو بهت میگم 🙂 برو توو سایت تویوتا ژاپن، امارات، عمان، هلند و هر کجای دیگه دوست داری ببین قیمت این خودرو با راو 4 یکی هست و توو ایران بخاطر گمرک 4% خودرو های هایبرید با کرولا هم قیمت شده که این یه فرصت خوب برای ماست. حالا اگر به قول بعضیا با قیافش مشکل ندارید این ماشین در یک کلام فوق والعادس و اصلا نباید بهش توهین کرد و با خودرو های کره ای مقایسش کرد.
      در ضمن در خصوص قدرت برو توو سایت های مختلف تحقیق کن خیلی از سایت های درست حسابی در خصوص شتاب ثانویه اش گفتن از کرولا بهتره( شتاب ثانویه همون شتابیه که برای سبقت گرفتن بهش نیاز داریم)

      پاسخ
  7. Arena
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    به نظر من قیافه اش با سلیقه مردم ایران جور نیست
    چون ایرانیا مهمترین فاکتور که تاثیر میذاره روی انتخابشون رخ و قیافه ی ماشینه
    مصرف و بقیه مساءل میره مراحل بعد

    پاسخ
  8. سجاد
    سوابق: (184 دیدگاه) ,

    پریوس جون میده واسه تاکسی شدن
    نرم ، راحت ، بی صدا ، کم مصرف ، آلودگی پایین و سگ جون و جادار که همه اینا با هم بهترین تاکسی میشه.
    تو اروپا زیاد دیدم پریوس رو تاکسی کردن حتی تو آلمان!

    پاسخ
  9. احمد باقری
    سوابق: (4296 دیدگاه) ,

    بسیار عالیه، این همه آلودگی رو کم کرده، واقعا آفرین داره.

    پاسخ
  10. محمد
    سوابق: (248 دیدگاه) ,

    اه.اه.پشتش مثل نیسان آبیه.چقدر زشته …،.،
    در لینک زیر می توانید بقیه تصاویر این ماشین را مشاهده بفرمایید:
    prmd=ivsn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi77rWW2uzPAhWMZpoKHe0gCMoQ_AUIBygB&biw=1024&bih=768
    !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    پاسخ
  11. رضا
    سوابق: (52 دیدگاه) ,

    قیافش اصلا قابل هضم نیست هیچ رقم نمیشه درکش کرد

    پاسخ
  12. محمدحسین
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    همه شدن مهندس اینجا 😢😅😃
    پریوس پرفروش ترین ماشین هایبریدی دنیا شده ؛ بعدشم من پیشنهاد میکنم بجای عکس برید از نزدیک ببینید اونوقت میفهمید چه رخو فیس زیبایی داره ؛ از طرفی قدرت موتور رو بالا نبردن و البته سان روف قرار ندادن چون سوخت رو کم کنن ، انگار توجه نکردید ۴.۵ در صد کیلومتر عالیهههه ؛ از طرفی شتاب ماشین ۱۱ هستش که شتابشم نشون از عالی بودن ماشین میده ؛دوستای گلم دیگه گذشت دوره ی ماشین های پر سرعت و موتور قوی چون الودگی ایجاد میکنن ؛ تا ۱۰ سال اینده ماشین های هایبرید فقط تولید میشن تو دنیا و دیگه از موتورهای ۴۵۰۰ و ۳۵۰۰ خبری نخواهد یا اگه هم باشه کم..

    پاسخ
  13. علی
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    قیافه ماشین به نظر من هم زیاد جالب نبود ولی وقتی در نمایندگی از نزدیک دیدم نظرم عوض شد.به نظر من در مورد تولیدات تویوتا نباید همینجوری نظر داد یک برند اصیل و بی عیب ونقصی است.

    پاسخ
  14. محمد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من یدونه تمام فول تیپ ای دارم که قیمت جهانیش ٣ میلیون از راو ۴ های وارداتی بالاتر وسه میلیون از کمری xle پایینتره. شتابش خوبه.ساخت ژاپنه و بسیار تکنولوژیکه…مهمترین دلیل انتخابم این بوده که قیمت این ماشین خیلی به قیمت اصلیش نزدیکه و آدم کمتر می سوزه از بی عدالتی…..

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.