تجربیات دو سال رانندگی با تویوتا کمری

تویوتا کمری همواره یکی از محبوب‌ترین خودروهای وارداتی در ایران بوده است. خودرویی با قابلیت اطمینان بالا و کیفیت مناسب که در کنار تعادل ویژگیهای کاربردی، توانسته یکی از پرفروش‌ترین سدانهای جهان لقب گیرد. این متن حاصل تجربیات یکی از دوستان گرامی سایت پدال در دوره ای دو ساله می‌باشد:

Toyota Camry 2012
Toyota Camry 2012

امیدوارم این نوشته به فال نیک گرفته شود و آغاز کننده یک مسیر خوب برای به اشتراک گذاشتن تجربیاتمان از خودروهای مختلف باشد. قابل ذکر است قصد من در این مقاله معرفی امکانات و مشخصات فنی کمری نیست. زیرا شما عزیزان خود در این مورد اطلاع دارید.

Toyota Camry 2012
Toyota Camry 2012

همان طور که گفته شد بنده می‌خواهم تجربیات دو سال راندن با کمری 2012 مدل GLX را برای شما بیان کنم. ابتدا قصد دارم تا توضیحی متفاوت در مورد طراحی ظاهری کمری بدهم. نخست از کنار خودرو شروع به نگاه کردن می‌کنیم؛ خب، چیز شگفت‌انگیز و اغواکننده‌ای را نمی‌بینید. اما شیشه‌ها با سایز مناسب و یک خط که از گلگیر جلو شروع شده و در نزدیکی چراغ عقب به سمت پایین کشیده می‌شود، این قسمت از کمری را از سادگی محض رهانیده است؛ همچنین برجستگی روی گلگیرها نیز به این امر کمک کرده است و آینه‌های جانبی با بدنه خودرو تناسب دارند.

Toyota Camry 2012
Toyota Camry 2012

حال کم‌کم به سمت جلو خودرو حرکت می‌کنیم، هر چه زاویه دید شما با جلوی خودرو کم‌تر می‌شود، زیبایی بیشتری می‌یابید. مثل آن است که پنجره یک اتاق را آرام‌آرام باز کنید و با یک منظره زیبا مواجه شوید! به نظر بنده چراغ‌ها، مه شکن‌ها، پنل های مشکی و … تناسب خوبی با هم دارند و چهره‌ای نسبتاً جذاب و زیبا و البته ماندگار را تشکیل داده‌اند.

Toyota Camry 2012
Toyota Camry 2012

حالا کمی شادی در شما ایجاد شده وبا شوق به عقب خودرو حرکت می‌کنید، در این بین دستی بر بدنه کمری کشیده و از کیفیت بالای رنگ آن نیز مطلع می‌شوید؛ پشت کمری نیز داستان جلوی آن را دارد! یعنی هر چه شما با زاویه کوچک‌تری به آن نگاه می‌کنید، دل‌چسب تر است. اما کمری با چراغ‌های عقب و فرم سپر خود اوج محافظه‌کاری خود را نمایان می‌کند! ولی باید بگوییم نمای عقب کمری از نزدیک بسیار بهتر از عکس‌هاست که آه از نهاد بلند می‌کند! مورد دیگر که شما را کمی دلسرد می‌کند اگزوزهای نمایان کمری است که به زیبایی آن ضربه می زند. اندازه تایر و رینگ‌ها نیز با بدنه متناسب است. در کل بدنه کمری برای یک خانواده 4 نفره و نیازهای آن‌ها نمره قبولی می‌گیرد.

Toyota Camry 2012 Interior
Toyota Camry 2012 Interior

حال کلید کمری را در دست گرفته و درهای خودرو را باز می‌کنید، ماشین با 2 بوق کوتاه به شما خوشامد می‌گوید! ابتدا برای نشستن، رکاب با نوشته روشن کمری نظر شما را جلب می‌کند، در را می‌بندید و صدای بم ایجاد شده به شما حسی از کیفیت همیشگی تویوتا را القا می‌کند. دستی بر داشبورد و رودری های کمری کشیده و ناخودآگاه به نشانه‌ی رضایت سر خود را تکان می‌دهید! تودوزی داشبورد یکی از محاسن کابین جادار کمری است که باعث لوکس‌تر شدن آن می‌شود و می‌توان به ارگونومی خوب کلیدها و کنترلر های کنسول میانی که یک نمایشگر را در خود جای داده و در بین دو نوار استیل محاصره شده نیز اشاره کرد. فرمان کمری از جنس بسیار خوبی ساخته شده و شما را به در دست گرفتن آن سوق می‌دهد. نشان دهنده‌های سرعت، دور موتور، مصرف سوخت و… به خوبی در کنار هم قرار گرفته‌اند و نمایی آرامش بخش و نه اسپرت همانند روح کمری دارند! در کل کابین کمری از نمای بیرون آن بسیار راضی کننده تر است و قطعاً از نشستن در کمری بیش‌تر لذت خواهید برد تا اینکه از بیرون به آن نگاه کنید!

تنها مشکلی که به نظر من در این مدت ایجاد شده، صدای تولیدی از محفظه داشبورد است. آینه‌های کمری بسیار خوب عمل کرده و نقطه‌ی کور محسوسی شما را آزار نمی‌دهد. اگر دیدید کسی به فضای عقب کمری خیره شده و حرکت نمی‌کند، تعجب نکنید! فضای پای صندلی‌های عقب ایشان را شگفت‌زده کرده است! در صندلی‌های کمری برای هر نوع نشستن جا هست، نگران نباشید!

Toyota Camry 2012
Toyota Camry 2012

خب ماشین را استارت زده و خودرو با صدایی نرم شروع به کار کردن می‌کند. هر چند ریختن بنزین معمولی باعث ایجاد لرزش‌های خفیفی هنگام توقف می‌شود. واکنش کمری به پدال گاز راضی‌کننده است و از آن بهتر ترمزهای کمری هستند که به راننده اطمینان می‌بخشند. فرمان کمری در هنگام حرکت بسیار نرم و راحت است. گیربکس 6 سرعته کمری دنده‌ها را یکی پس از دیگری بدون هیچ‌گونه اشکال، تنبلی و اتلاف وقت عوض می‌کند و واکنش خوبی به پدال گاز دارد. هر چند در سربالایی مانند بسیاری از خودروها تنبلی در آن احساس می‌شود. سیستم تعلیق کمری در نوع خود جالب است. بعضی از دست‌اندازها را طوری رد می‌کند که آدم یاد سیستم (MAGIC BODY CONTROL) مرسدس بنز می‌افتد! و بعضی از آن‌ها را طوری رد می‌کند که برای لحظاتی آرامش شما را بر هم می زند!! ولی در کل مخصوصاً در جاده‌ها آرامش کابین را فراهم می‌کند و در کنار ارگونومی خوب صندلی‌ها و عایق‌بندی خوب رضایت‌بخش است. چراغ‌های کمری در زمینه روشنایی می‌توانستند کمی بهتر باشند. کولر و بخاری کمری نیز از نکات مثبت آن هستند.

مصرف سوخت کمری در جاده با کروز کنترل و کولر روشن به 5.8 لیتر هم می‌رسد و در شهر نیز بین 9 تا 11 لیتر متغیر است. همچنین در زمان رانندگی نمایشگر خودرو در غالب TRIP INFORMATION اطلاعات خوبی را به شما می‌دهد.
درکل ما در این دو سال مشکل خاصی از کمری ندیدیم ولی از عیب‌های آن می‌توان به گران بودن نسبت به رقبا، سادگی در طراحی، نداشتن هیچ شاخصه اسپرت که برای بعضی‌ها ناخوشایند است و محفظه بیرون زده اگزوز اشاره کرد. اما این خودرو آرام و متین شما را کم‌کم به خود علاقه‌مند می‌کند و حقیقتاً نکات مثبت از نکات منفی آن بیشتر است.

در پایان باید بگویم که کمری فاکتورهای مورد نیاز برای یک خانواده 4 نفره را مهیا می‌کند و خودروی مناسبی است.
با تشکر از همه‌ی شما خوبان که وقت گران‌بهای خود را صرف خواندن این نوشته کردید.

نویسنده: امین کریمی

181 دیدگاه

  1. مازیار
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    اصلا مقایسه و بحث در مورد تویوتا و هیوندای یا کیا همینجا مختومه ست ، متاسفانه اکثریت مردم ما دیدگاه کامل و دقیقی از خودرو ندارند بخصوص تو این چند سال گذشته با پولهای الکی در آوردن و ورود ماشینهای مختلف این داستان چند برابر هم شده ، تا همین چند سال پیش کره ای ها حتی دیزاین و طراحی ماشینهاشونو از ژاپنی ها کپی میکردند و تازه چهار پنج ساله به فکر خرید مدیران طراحی از شرکتهای اروپایی کردند مثل آقای پیتر شریر که مدیر بخش طراحی خارجی آودی بود و از سال ۲۰۰۹ شروع به همکاری با کیا موتورز کرد و شما اختلاف طراحی کیا سراتو و اپتیما رو بطور محسوس بین این دو سال میتونید ببینید ، بهرحال اگه اونا پیشرفت میکنند ژاپنیها هم ننشسته و باد هوا نمیخورن . فقط متاسفانه اکثریت قریب به اتفاق مردم فقط دنبال آپشن هستند بدون اینکه حتی اسم و یا کارایی ده درصد اونا رو بدونن ،شما ماشین لباسشویی هم میری بخری ال جی ماشین داره که فقط صبح برات نون نمیگیره(ازلحاظ آپشن) و قیمتش هم یک سوم برندی مثل بوش یا آ ا گ هست که فقط و فقط میشوره حتی جدیدترین مدلش هنوز دکمه های مکانیکی داره و ساده ساده ست ، یعنی آیا واقعا اونها که طراح و سازنده این لوازم و خودرو ها هستند و اونا رو خلق میکنن شعورشون به اندازه ماها نیست ؟

    پاسخ
  2. ب ف
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    بی شک ماشین خوبی هست ولی نه تویوتا نه کیا و هیوندایی مال ما نیستن و ما فقط مصرف کننده هستیم و مثل هر جنس دیگه ای هر کسی با توجه به فاکتورهای زندگیش خرید میکنه………پس تعصب روی یک برند خاص واسه چی/ پیشرفت کره ایها رو هیچ کس منکر نمیشه و اینکه ده سال پیش چی بودن و حالا چی هستن اتفاقا نقطه قوتشون هست…..در رده ماشینهای اقتصادی کره ای رو میشه مقایسه کرد با زاپنی که هر کدوم مزایای خودشون رو دارن ولی تو رده خودروهای لوکس هنوز کار دارن…..قیمت بالاتر…سادگی زیاد…کمی اپشن جزو عیب های این ماشین هستن

    پاسخ
  3. رضا
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    سلام
    هر ماشینی با توجه به ظاهر و امکانات و قدرت می تونه جایگاه خودشو در جامعه پیدا کنه… حالا چه بنز و تویوتا باشه … چه هیوندا و کیا و…
    اما…
    هر ماشین نو و صفر کیلومتر که شما خریداری میکنید قطعا خوبه…
    اما کسانی که دنبال ماشین دست دوم هستند باید بدنبال برندهای معتبر بروند که دست دوم اونها دارای اعتبار و دوام در کارکرد است. بیخود نیست که بنز و تویوتا و ماشین های آمریکایی (که البته به روزش در ایران نیست) دارای اعتبار جهانی شدند و یه جورایی همه تایید میکنن.
    اگر شما تویوتا ۱۰ سال کارکرده رو باهیوندا ۱۰ سال کارکرده (در کارکرد کیلومتری مشابه و در شرایط شهری) مقایسه کنید می بینید که تویوتا خرج کمتری داره استهلاک کمتری داشته و همچنان استحکام خودش رو حفظ کرده و در مقابل هیوندا نیاز به هزینه و خرج بیشتری داره تا استهلاک های ایجاد شده رو تا حدی برطرف کرد. یا اون استحکام خودش رو نسبت به تویوتا نداره
    و الان در بازار خودروی تهران کسی شما رو تشویق به خرید ماشین دست دوم کره ای نمیکنه (کسانی که ماشین رو می شناسند و ماشین های بهتر رو هم تجربه دارند)

    این موضوع مشخصه و ربطی هم نداره که بگیم من از کدام برند طرفداری میکنم.
    خودم هیوندا سوناتا مدل ۲۰۰۷ دارم که ۱۸۰۰۰۰ تا راه رفته و در دو سال اخیر خیلی هزینه بر شده …
    و در مقابل اخیرا رفتم یه تویوتا کمری دیدم که ۲۶۰۰۰۰ تا کارکرد داره ولب از ماشین من خیلی سالمتر و بدون سرو صدا و انگار صفره ماشین… کلی تعجب کردم
    هرچند که نگهداری ماشین بستگی به نوع رانندگی و شخصیت اشخاص داره … ولی من به ماشین خیلی حساس هستم چه از لحاظ فنی و چه از لحاظ ظاهری …
    حدود ۲۰ سال هست که ماشین های مختلف داشتم از پیکان و پراید و پژو … تا سوناتا… البته از نوع ۶ سیلندرش و ناگفته نمانده که شغل من معلمی است و حسب شرایطم ماشین رو اذیت نمیکنم. هر چند که کلا سرو کله زدن با ماشین رو دوست دارم…

    ارادتمند همه شما هستم

    عزیزان موفق باشید.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.