پورشه کایمن S در برابر سایون FR-S

دو خودروی اسپرت، یکی از آسیا و دیگری از اروپا. رقابت تنگاتنگ بین پورشه کایمن و سایون FR-S می‌تواند بسیار جذاب باشد، پس اگر می‌خواهید بدانید کدام خودرو پیروز میدان است ادامه مطلب را بخوانید.

Porsche Cayman 2012 vs. Scion FR-S 2012
Porsche Cayman 2012 vs. Scion FR-S 2012

اتحاد تویوتا و سوبارو سبب تولد خودروهایی کوچک و اسپرت با نامهای GT86 , BRZ شد تا آسیا هم در زمینهٔ خودروهای اسپرت حرفی برای گفتن داشته باشد (البته قبلاً GT-R این لیاقت را ثابت کرده بود). سایون FR-S نیز خواهر دوقلوی تویوتا Gt86 محسوب می شود و ماشینی اسپرت و دیفرانسیل عقب با وزن 1224 کیلوگرم می‌باشد. فضای داخلی و صندوق عقب جادار، خودرویی کاملاً کاربردی به وجود آورده است به صورتی که شما برای رفتن با همسرتان به خرید نیز به مشکل بر نخواهید خورد.

Porsche Cayman 2012 vs. Scion FR-S 2012
Porsche Cayman 2012 vs. Scion FR-S 2012

به موضوع اصلی برگردیم، سایون با قیمت 25.092 دلار و پورشه کایمن با قیمت 76.560 هزار دلار راهی این رقابت شده‌اند. این اختلاف قیمت سبب شکست پورشه و پیروزی تویوتا نمی‌شود، باید دید که این اختلاف قیمت برای چیست؟ و آیا این دو می‌توانند با هم رقابت کنند؟

Porsche Cayman 2012
Porsche Cayman 2012

همان طور که می‌دانید پورشه مشغول کامل کردن سبد محصولات خود است، از ماکان شاسی بلند گرفته تا 918 سوپر اسپرت. کایمن که همانند 911 اصالت خود را حفظ کرده است دارای 1376 کیلوگرم وزن و 320 اسب بخار قدرت می‌باشد. برای این رقابت کایمن S انتخاب شده است و باید بدانید کایمن R اصلاً برای این مقایسه خوب نبود چرا که قدرت آن بیشتر و قیمت آن هم حدود 10 هزار دلار گران‌تر بود و با تمام امکانات قیمت آن حدود 100 هزار دلار می‌شد.

Scion FR-S 2012
Scion FR-S 2012

در پورشه شاهد امکانات بی‌شماری هستیم تا حداقل این اختلاف قیمت جبران شود، سیستم صوتی BOSE و سیستم ناوبری به قیمت 3640 دلار، مجموعه کامل امکانات رفاهی به قیمت 2230 دلار، سیستم PASM به قیمت 2090 دلار، لاستیک کاررا به قیمت 1550 دلار و دیفرانسیل عقب ضد لغزش به قیمت 950 دلار (رنگ آبی خاص این خودرو هم 710 دلار قیمت دارد!). این همه امکانات در مقابل سایون!؟ نکته جالب این است که ارزان‌ترین آپشن پورشه جاسوئیچی چرم 95 دلاری است تا ست داخل خودرو کامل شود.

Scion FR-S 2012
Scion FR-S 2012

سایون FR-S و سوبارو BR-Z هر دو در خط تولید سوبارو در کشور ژاپن تولید می‌شوند. بیشتر جوانان سایون می‌خرند چرا که دارای قیمت کمتری نسبت به سوبارو می‌باشد اما اگر سایون خریدید دیگر به دنبال رهیاب ماهواره ای، تهویه خودکار و سیستم استارت بدون کلید نباشید. از لحاظ فنی سوبارو و سایون هر دو دارای موتور چهار سیلندر 2 لیتری خطی با پاشش مستقیم می‌باشند.
با نشستن روی صندلی‌های اسپرت سایون اولین چیزی که جلب توجه می‌کند استفاده بیش از حد از پلاستیک است اما ترکیب رنگ قرمز با کابین مشکی کمی این مشکل را کمرنگ تر می‌کند. (پلاستیک استفاده شده در این خودرو از نوع مرغوب می‌باشد) بر هر حال سایون دارای کابینی ساده اما با کیفیت است.


زمانی که دور موتور را به 6400 برسانید می‌توانید در عرض 6.4 ثانیه از صفر به 100 کیلومتر در ساعت دست یابید. اما 200 اسب بخار قدرت سایون برای تجربه سرعت و ویراژ در جاده‌ها اصلاً کافی به نظر نمی‌رسد …سایون کمی در فرمان پذیری مشکل دارد اما نباید گفت که این خودرو هندلینگ خوبی ندارد، وقتی که قدرت روی تایر های آن وارد می‌شود صدای جیغش گوش را کر می‌کند و زمانی که سیستم کنترل پایداری آن را خاموش کنید به راحتی سایون از مسیر منحرف می‌شود. یکی از راننده های تست به این خودرو می‌گفت دیوانه! برای همین است که تیونر ها بیشتر به سراغ این خودرو می‌روند تا کایمن. با تمام این ویژگی‌های سایون رتبه دوم را از آن خود کرد اما چرا پورشه اول شد؟

Porsche Cayman 2012
Porsche Cayman 2012

با سوار شدن داخل پورشه قلبتان به سرعت شروع به تپیدن می‌کند و با کابینی متفاوت روبرو می‌شوید که ظرافت آلمانی در آن بیداد می‌کند، زمانی که پای خود را محکم روی پدال گاز فشار می‌دهید آدرنالین خونتان سرازیر می‌شود! برای همین است که کایمن حدود 2.5 برابر بیشتر از سایون قیمت دارد. زمانی که پای خود را از روی پدال گاز بر ندارید حداکثر می‌توانید به دور موتور 7400 برسید. کایمن در شرایط سخت عکس‌العمل خوبی دارد و بسیار پایدار است یکی از دلایل آن هم قرار دادن موتور خودرو در وسط می‌باشد. دیسک‌های ترمز سوراخ دار و سیستم تعلیق روغنی پورشه حس اطمینان را در سرعت‌های بالا به راننده می‌بخشد. ساختار محکم بدنه و شاسی حس خوبی القا می‌کند، اما اگر پول کافی برای چرم کابین ندارید و به پلاستیک رضایت می‌دهید حس خوبی به شما دست نمی‌دهد.


سیستم تعلیق فعال پورشه در حالت COMFORT سواری نرم و راحتی در اختیارتان می‌گذارد اما وقتی که محکم روی پدال گاز فشار دهید حالت SPORT فعال شده و عملکرد و پایداری بهتری در اختیارتان می‌گذارد. کایمن در عرض 4.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر می‌رسد و مسافت 400 متر را در عرض 13 ثانیه طی می‌کند (البته با راننده حرفه ای) در اینجاست که نتیجه می‌گیریم این اختلاف قیمت کاملاً حق پورشه می‌باشد، اگر برای شما کایمن گران است گزینه ای دیگری موجود است:خودروی کاربردی سایون FR-S که تنها با پرداخت 25 هزار دلار می‌توانید سوار خودرویی اسپرت از سرزمین سامورایی‌ها شوید.

همان طور که می‌دانید برای انتخاب بهترین خودروی سال 2013 ، کایمن و سوبارو BR-Z هر دو کاندید شدند که موجب دوم شدن سوبارو شد و کایمن از مقابله با آن باز ماند. اگرچه از لحاظ فنی سوبارو با سایون هیچ فرقی نمی‌کنند.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل سید علیرضا سیادتی

سید علیرضا سیادتی، مترجم اخبار و رویدادهای خودرو در سایت پدال

28 دیدگاه

  1. روانی
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    و اگر باز هم پول سایون را ندارید می توانید پراید آن زیبای ایرانی را بخرید 😐

    پاسخ
    1. آقا محمد ، فقط ژاپن ، فقط لکسوس
      سوابق: (1683 دیدگاه) ,

      مقایسه عادلانه نبود…تویوتای 26 هزار دلاری رو دارن با پورشه ی 70 هزار دلاری مقایسه میکنن بعد انتظار دارند قوی تر باشه

      پاسخ
  2. محمد.............
    سوابق: (64 دیدگاه) ,

    خب عزیزم اگه ما پراید نخریم مسئولین گرامی با چی ماشین میلیاردی بخرن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    پاسخ
  3. روانی
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    مسئولین گرامی می توانند همه باهم برن سفر آخرت به حق یکصدوبیست و چهار هزار پیغمبر الهی آمین.

    پاسخ
  4. m
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    طراحیه کایمن مثل یه قورباغــــــــه ی مسابقه اییه!!!!!!!!!

    پاسخ
    1. غالب
      سوابق: (3 دیدگاه) ,

      واقعا چرا بعضی مدلای پورشه قورباغه اییه؟؟؟؟؟؟؟؟

      پاسخ
      1. جلال
        سوابق: (585 دیدگاه) ,

        قورباغه بودنش به کنار!
        چرا پورشه ها همه شون عین همدیگن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

        پاسخ
        1. محمد
          سوابق: (1 دیدگاه) ,

          دوست عزیز ملت 600 میلیون پول ناقابل رو بخاطر شتاب واصالت این ماشین میدن .

  5. German
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    واسه مسافرت یکیشو لازم دارم

    عه عه عه دیدید چی شد!!!!!.چرا این اینجوریه؟؟؟ پس سپر سیاه و نوار سیاه رنگ دور ماشین چی میشه!!!! ما مردم دل داریما!! بد نبود تویوتا یه الگو از شرکتای خودمون میگرفت!

    جهان سوم میدونید ینی چی؟؟؟؟ ینی پلیس یه کشور بنز سوار شه مردمش پورشه ؟؟؟؟؟ نهههههههه

    ینی پلیسش بنز و تویوتا و نیسان شاسی بلند سوارشه مردمش پراید و پژو ی 30 سال پیش…

    راننده ی پراید!…بزن کنار بزن کنار! ســــــه ویچو بده من ببینم 🙂

    پاسخ
  6. کیانوش
    سوابق: (50 دیدگاه) ,

    من این مقایسه رو قبول ندارم پورش رو با سایون کجای دنیا مقایسه میکنن نه قیمتشون هم سطحه نه کیفیتشون نه قدرت موتورشون بچه دو سالم باشه میگه پورش برندست این چه مقاله ای بود؟؟؟؟ به قول صفارتی همش مقوا بود!!!!
    زشته آقا زشته!!!!

    پاسخ
  7. احمد
    سوابق: (12 دیدگاه) ,

    این مدل مقایسه دیگه نوبره، مثل این میمونه سمند و با بنز مقایسه کنی
    از اسماشون معلومه ک کی سر تره، مقایسه نمیخواد که برادر…

    پاسخ
  8. حسین
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    بابا چقدر پراید پراید میکنید تکراری شد ذیگه یه حرف دیگه بزنید

    پاسخ
    1. احمد.ف
      سوابق: (463 دیدگاه) ,

      چون پراید تکراری خرخره‌ی ما رو گرفته و به صورت تکراری هر روز و هر ساعت داریم میبینیمش خوب طبیعتا حرفهامون هم به صورت تکراری میشه «پراید»!!!

      پاسخ
      1. جلال
        سوابق: (585 دیدگاه) ,

        کی گفته پراید تکراریه؟؟؟؟؟؟؟؟
        پراید120 مدل اسم داره!!!!!!!!sx sl saba nasimو…

        پاسخ
  9. ali
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من یه چهار پنجتا تو پارکینگ خونم دارم ازشون استفاده نمیکنم اگه کسی خواست بیا یه دووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووری بزنه

    پاسخ
  10. حمید
    سوابق: (21 دیدگاه) ,

    یکی از این نویسنده محترم بپرسه معیارش واسه این مقایسه چی بوده ؟ قیمت ؟ خوب اگه جرات داری پورشه صد هزار دلاری رو با gtr هم قیمتش مقایسه کن.

    پاسخ
  11. مهدی
    سوابق: (11 دیدگاه) ,

    چرا تازه گیا همه تا یه نیسان یا پراید میخرن فوری اسپرتش می کنن؟

    پاسخ
  12. --AMG--
    سوابق: (29 دیدگاه) ,

    آقا دیگه دارید آلمانو جلو ژاپن میذارید؟برا آلمان افت داره این چیزا.

    پاسخ
  13. ماهان
    سوابق: (27 دیدگاه) ,

    بزارین برای دل خوش بودن هم که شده اسم این دو فرغون و لگن ساز برده نشه

    پاسخ
  14. مسعود
    سوابق: (11 دیدگاه) ,

    سایون زیر مجموعه ی تویوتاست و در آمریکا تولید میشه و ربطی به سوبارو نداره

    پاسخ
  15. جلال
    سوابق: (585 دیدگاه) ,

    من ترجیح میدم 3تا سایون بخرم تا یه پورشه! یکیشو خودم سوار میشم یکیش برا بابام بکی هم برای داداشم!
    درضمن سایون4 نفرس ولی پورشه 2نفره. وجدانا به نظر شما کدومشون بیشتر به دردتون میخوره؟

    پاسخ
    1. داریوش
      سوابق: (11 دیدگاه) ,

      با این حساب 30تا پراید بهتره.خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ

      پاسخ
  16. محسن
    سوابق: (24 دیدگاه) ,

    سایت پدال یعنی یه سایت تقریبا تخصصیه اخه کی این ادم بیسوادو گذاشته برا این مقایسه این دو تا خودرو چه ربطی به همدیگه دارن یه خودروی 200 اسب بخارو داره با یه خودروی 320 اسب بخار مقایسه میکنه.

    پاسخ
    1. amir.h.s
      سوابق: (2 دیدگاه) ,

      چه ربطی به قدرت داره!
      ماکسیمای دنده ای 227 تا قدرت داره و جنسیس 2012، 333 تا. ولی ماکسیما جنسیس رو میگیره.
      ولی تفاوت قیمت رو قبول دارم. به قول دوستم، اگه راست میگن gtr رو با هم قیمتاش مقایسه کنن!

      پاسخ
      1. شاهین حسینی
        سوابق: (13 دیدگاه) ,

        داداش کجا ماکسیما جنسیسو میگره حرف نداشتی بگی برو اپارات هیوندا کوپه ماکسیما رو خورد حالا برسه به جنسیس به خدا دروغ نمیگم همون اپارات درگ جنسیس سدانو با یه پورشه رو ببین ببین چی کار میکنه جنسیس

        پاسخ
  17. shahab
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    خبر بسیار خوب اینه که محصولات سوبارو داره وارد بازار ایران میشه
    سیف خودرو اعلام کرد به غیر از مدل wrx که توربوشارژر داره بقیه مدلهای ۲۰۱۴ تا آخر بهمن ماه ۹۲ وارد ایران می شوند.

    پاسخ
    1. amir.h.s
      سوابق: (2 دیدگاه) ,

      کاش مدل wrx sti رو وارد میکردن ( شتاب 4.5 s )
      اونوقت بازار ماشین های جوون پسند جالب میشد.

      پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.