آشنایی با موتورهای سری AR تویوتا

در ادامهٔ سلسله مقالات آشنایی با پیشرانه‌ها، در این قسمت بنا داریم با موتورهای سری AR از شرکت تویوتا آشنا شویم.
موتورهای سری AR در سال 2008 معرفی شدند. این سری از موتورهای تویوتا همانند اکثر موتورهای این کمپانی از سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها روی هر دو میل‌سوپاپ اگزوز و ورودی بهره می‌برد. همچنین در طراحی میل‌لنگ و رول به رینگ‌ها در این موتور به کاهش استهلاک توجه ویژه ای شده است. این موتور از اویل پمپ سه مرحله ای نیز استفاده می‌کند. همچنین تنش‌های رینگ پیستون در این موتور به حداقل رسیده است. سیستم ACIS نیز در این موتورها موجود است که بسته به دور موتور و گشتاور مورد نیاز راننده مسیر مکش هوا به سیلندر را تغییر می‌دهد. این سیستم از ابداعات جالب تویوتا است که با قرار دادن دریچه ای اضافه در مانیفولد هوا در دورهای بالا با باز کردن این دریچه‌ها عمل مکش را برای موتور تسهیل می‌کند و به دستیابی به گشتاور موتور در بازه بیشتری از دور موتور کمک شایانی می‌کند.
انژکتورها نیز دارای 12 منفذ با قابلیت بالای اتمیزه کردن سوخت هستند که در کاهش مصرف سوخت و کاهش گازهای گلخانه ای تأثیر مثبتی دارد.

Toyota Engine
Toyota Engine

در سری AR از بلوک موتور و سرسیلندر آلومینیومی استفاده شده و موتور دارای دو میل‌سوپاپ است که اصطلاحاً DOHC نامیده می‌شود. این موتورها تماماً بوش خشک بوده یعنی سیلندرها قابلیت جدا شدن از بلوکه موتور را ندارند. منتها از طراحی Open-deck در آنها استفاده شده (همانند مرسدس C200) که ظاهری شبیه به موتورهای بوش به موتور می‌دهد. این طراحی در خنک‌کنندگی موتور تأثیر بسزایی دارد. میل‌لنگ نیز از فولاد فورج کاری شده ساخته شده که دارای هشت عدد لنگ است و شفت بالانسر نیز جهت کاهش لرزش موتور در محفظه میل‌لنگ قرار داده شده.
این سری موتورها جایگزین سری AZ شدند.

1AR-FE
اولین موتور به حجم 2672 سی‌سی با قطر 90 میلی‌متر و کورس 105 میلی‌متر است. ضریب تراکم این موتور 10 به 1 است و از سیستم سوخت‌رسانی EFI استفاده می‌کند. این موتور با قدرت 182 اسب بخار و گشتاور 247 نیوتون متر نخستین بار در سال 2008 در تویوتا ونزا و هایلندر استفاده شد. این موتور در تویوتا سی‌ینا نیز استفاده شده.

toyota sienna engine 1AR-FE
Toyota sienna engine 1AR-FE

2AR-FE
موتور دوم به حجم دقیق 2494 سی‌سی و کورس 98 میلی‌متر با ضریب تراکم 10.4 به یک است که در تویوتا RAV4 و کمری عرضه شده این موتور نسبت به نسل قبلی خود 11 درصد مصرف سوخت کمتری دارد و با احتساب وزن روغن‌موتور و مایع خنک‌کننده 147 کیلوگرم وزن دارد. این موتور حدود 180 اسب قدرت و 235 نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند.

 Toyota Camry 2AR-FE
Toyota Camry 2AR-FE

2AR-FXE
این موتور همان موتور 2.5 لیتری قبلی است با این تفاوت که قدرت و گشتاور کمتری دارد. دلیل آن این است که این موتور برای مدل‌های هیبرید کمری توسعه یافته و در خودروی هیبریدی بخش زیادی از گشتاور توسط موتور الکتریکی تأمین می‌شود. این موتور در حدود 154 اسب بخار قدرت و 153 پوند بر فوت گشتاور دارد. البته در منابع مختلف اسب بخارهای مختلفی برای این موتور ذکر شده است.

Toyota 2AR-FXE engine
Toyota 2AR-FXE engine

8AR-FTS
این موتور دو لیتری توربوشارژر مجهز به سیستم پاشش مستقیم سوخت است. با بهره‌گیری از سیستم VVt-iW این موتور توانایی کار کردن با هر دو سیکل اتو و آتکینسون را داراست. از این موتور در لکسس NX200 استفاده شده است.

8AR-FTS Engine
8AR-FTS Engine

درباره نویسنده

تصویر پروفایل حسین ریاحی

دانشجوی مهندسی مکانیک خودرو دانشگاه آزاد زنجان

10 دیدگاه

  1. امین
    سوابق: (115 دیدگاه) ,

    ای کاش این دوستان خودرو ساز ما هم یه کوچولو به فکر بالابردن تکنولوژی موتور های محصولاتشون باشن
    آخه تو کجای دنیا یه موتور 1800 نهایتا 95 تا 100 اسب نیرو میده
    ملت دارن با موتور یه لیتری همچین توانی میگیرن

    پاسخ
    1. مجتبی(ساروی)
      سوابق: (551 دیدگاه) ,

      داداش اونجا از اب کره میگیرن اینجا از کره اب

      پاسخ
  2. hero
    سوابق: (78 دیدگاه) ,

    تویوتا فقط یه خودروساز نیست
    یه استاده که داره به همه خودروسازها یاد میده که میشه در عین سادگی بهترین بود!

    پاسخ
  3. احمد باقری
    سوابق: (4311 دیدگاه) ,

    تویوتا خودروساز پیشگام(مثل رایتل که اپراتور پیشگام هست).

    پاسخ
      1. hero
        سوابق: (78 دیدگاه) ,

        پس لابد بنز و ب ام و هم مثل همراه اول و ایرانسلن!
        خوب اومدم؟

        پاسخ
  4. علی
    سوابق: (312 دیدگاه) ,

    تویوتا سلطانه اما تو کشورهای مثل ایران چون:
    1-مرگ نداره
    2-خدمات و پشتیبانی بهتری داره حتی نسبت به گاری سازهای وطنی (نمایندگی تویوتا،نمایندگی رسمی هست تو ایران)
    3-قطعات و لوازم یدکی تا 100 بعد به راحتی هم هنوز تو بازار موجوده(دست راهنمای مزدا 3 مونتاژ رو اگر تو بازار پیدا کردی!؟!)
    4-طراحی موتور چنان ساده است که شاگرد شاگرد یه مکانیک که خودش شاگرد مکانیک هستش هم می تونه براتون تعمییرش کنه.
    5-شما پیر میشد اما ماشین پیر نمیشه(از لحاض فنی میگم)
    اما ضعف تویوتا تو سیستم تعلیق هستش و اون هم زمانی که خدای نکرده با تویوتا تصادف کنی دیگه اون موقع باید بفرستی ژاپن تا دوباره مثل روز اول بشه.
    تمامش جز خداروشکر تصادف تجربه خودم هستش با تویوتا اما یکی از دوستان با تویوتا کمری تصادقف کرد دیگه درست نشد که نشد.پس زمانی که تویوتا دست دو می خرید مراقب جلو بندی باشید .جلوبندی تویوتا رو باید فقط تو نمایندگی باز کنی.

    پاسخ
    1. hero
      سوابق: (78 دیدگاه) ,

      علی جان سلام
      لطفا بی انصافی نکنید!
      مثلا اگه ماشین دیگه ای غیر از تویوتا تصادف کنه بهترین صافکار و تعمیرکار دنیا
      میتونه اونو مثل روز اولش در بیاره؟
      خوب معلومه که هر ماشینی که تصادف داشته باشه دیگه مثل روز اولش نمیشه!
      حالا میخواد تویوتا باشه یا بنز یا پراید یا پیکان یا هر ماشین دیگه ای

      پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.