آشنایی با موتورهای سری MZ تویوتا

خانواده‌ی موتورهای MZ تویوتا دسته‌ای از موتورهای شش سیلندر V شکل است که بین سال‌های 1994 تا 2014 استفاده می‌شدند. این موتورها از بلوک موتور آلومینیومی و سرسیلندر ساخته شده از آلیاژ آلومینیوم استفاده می‌کنند. تمامی گونه‌ها DOHC هستند. بدین معنی که از دو میل‌سوپاپ در سر سیلندر استفاده شده است. سیلندرها از آهن ریخته‌گری ساخته شده‌اند و طراحی آنها بوش خشک است و هیچ فضایی بین سیلندرها و جود ندارد. (توضیح مترجم: نگارنده اکثر موتورهای شرقی و ژاپنی که مشاهده نموده‌ام از طراحی بوش خشک بهره می‌بردند. طرح بوشِ تر را بیشتر در خودروهای اروپایی مشاهده کرده‌ام. حال اطلاعی ندارم که آیا این قضیه به استانداردهای متفاوت مربوط می‌شود یا خیر.) زاویهٔ سیلندرها در این موتور معادل 60 درجه است. از دیگر مشخصات این موتورها استفاده از تزریق سوخت چندنقطه‌ای و داشتن چهار سوپاپ در هر سیلندر است؛ همچنین میل‌سوپاپ آنها یک تکه‌ی ریخته‌گری شده و مانیفولد هوای آنها نیز آلومینیومی است. سری موتورهای MZ به دلیل تمام آلومینیومی بودن بسیار سبک‌وزن هستند و هزینه‌ی ساخت آنها نیز پایین است.

Toyota V6 Engine
Toyota V6 Engine

این موتورها مجهز به پیستون آلومینیومی هستند که با نوعی رزین گیاهی روکش شده‌اند. این عمل به کاهش اصطکاک پیستون کمک کرده و راندمان را افزایش می‌دهد. سوپاپ‌ها نیز طوری جای گرفته‌اند تا در صورت پاره شدن تسمه تایم (در مدل‌های بدون VVT-i) با پیستون برخورد نکنند. رینگ پیستون‌ها نیز فولادی بوده و میل‌لنگ از فولاد فورج کاری شده ساخته شده است.
این موتورها با سری موتورهای GR که قبلاً آنها را معرفی کرده‌ایم جایگزین شده‌اند.

1MZ-FE

اولین موتور از این خانواده بوده و دارای حجم دقیق 2994 سی سی است. قطر پیستون 87 میلی‌متر و کورس آن 83 میلی‌متر است. قدرت تولیدی این موتور بین 168 تا 190 اسب بخار در 5200 تا 5400 دور بوده و نیروی تورک تولیدی آن نیز 183 تا 193 پوند بر فوت است که در دور موتور 4400 دور بر دقیقه به‌دست می‌آید. تویوتا برای این موتور بنزین با اکتان 87 را پیشنهاد داده است و برای لکسس های مجهز به این موتور نیز عدد اکتان 91 پیشنهاد شده است. برای دستیابی به کارایی بالاتر و مصرف بهتر این موتور تایپیت اتوماتیک می‌باشد. این موتور یکی از قابل‌اطمینان‌ترین و بادوام‌ترین موتورهای جهان است و عمر مفید آن بالای 200 هزار مایل تعریف شده است.
موتور 1MZ-FE در سال 1996 در لیست ده موتور برتر جهان قرار داشت.

Toyota 1MZ-FE engine
Toyota 1MZ-FE engine

خودروهای مجهز به این موتور:

  • تویوتا کمری شش سیلندر 1994-2006
  • لکسس ES300 1994-2003
  • تویوتا آوالون 1994-2003
  • تویوتا سینا 1998-2000
  • تویوتا هاریر
  • تویوتا سولارا
  • تویوتا استیما 2000-2005

مرکز توسعه‌ی خودروهای مسابقه‌ای تویوتا TRD کیت تقویتی این موتور را شامل سوپرشارژر در بین سال‌های 1997 تا 2000 عرضه کرد که روی مدل کمری و سینا و سولارا قابل سفرش بود. این کیت قدرت خروجی موتور را به 242 اسب بخار و گشتاور آن را به 242 پوند بر فوت افزایش می‌داد.
این موتور بعدها و از سال 1999 به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها VVT-i نیز مجهز شد که سبب افزایش قدرت آن به 210 اسب بخار و 328 نیوتون متر گشتاور شده بود. سری‌های آخر موتور 1MZ به دریچه‌ی گاز دوتایی با کنترل الکترونیکی، مانیفولد هوای آلومینیومی و سیستم EGR مجهز شدند.

2MZ-FE

موتور 2MZ یک موتور دو نیم لیتری است. حجم دقیق آن 2496 سی سی است قطر و کورس آن به ترتیب برابر 87.5 و 69.2 میلی‌متر است. قدرت تولیدی این موتور 200 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه و گشتاور آن 244 نیوتون متر است. این موتور در ایالات‌متحده عرضه نشد و بیشتر در بازار داخلی ژاپن مورد استفاده قرار گرفت.

Toyota 2MZ-FE engine
Toyota 2MZ-FE engine

3MZ-FE

این موتور 3.3 لیتری دارای حجم دقیق 3310 سی سی است. قطر پیستون و طول کورس آن به ترتیب 82 و 83 میلی‌متر است. قدرت تولیدی 225 اسب بخار و گشتاور آن 325 نیوتون متر است. این موتور مجهز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها و کنترل الکترونیکی دریچه‌ی گاز است. مانیفولد هوای آن نیز از پلاستیک ABS ساخته شده است. قطر دریچه‌ی گاز آن از موتور 1MZ بیشتر است و از نسل جدید سنسورهای ناک موسوم به سنسور ناک تخت استفاده می‌کنند.] توضیح مترجم: سنسور ناک در بدنه‌ی موتور قرار دارد و وظیفه‌ی آن شناسایی و انتقال داده‌های مربوط به احتراق پیش از موعد یا همان خودسوزی به ECU است. [سنسورهای ناک قدیمی خیلی دقیق نبودن و هنگام استفاده از بنزین با اکتان پایین‌تر از 91 گاهی موتور تا 20 اسب بخار از توان خود را از دست می‌داد.

Toyota 3MZ-FE engine
Toyota 3MZ-FE engine

درباره نویسنده

تصویر پروفایل حسین ریاحی

دانشجوی مهندسی مکانیک خودرو دانشگاه آزاد زنجان

11 دیدگاه

  1. reza
    سوابق: (38 دیدگاه) ,

    موتور فقط 2jz بادوام ترین و بهترین موتور

    پاسخ
  2. فورد
    سوابق: (288 دیدگاه) ,

    عمر مفیدش 200 هزار مایل یعنی چیزی حدود 400 هزار کیلومتر بعد اون وقت مدیر عامل سایپا باچه رویی میگه ماشینهای ما تا 10 هزار کیلومتر نیاز به تعمیر ندارن

    پاسخ
    1. Archi KHAN
      سوابق: (1660 دیدگاه) ,

      چه رویی ؟؟!
      دوست عزیز ، این بابا اگه رو و آبرو داشت مدیرعامل سایپا می شد ؟!!!!!

      پاسخ
  3. تصویر پروفایل هادی نظری
    هادی نظری
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    تویوتا روند دوام موتور رو پیش می گیره در حالی که نسبت قدرت به حجمش از رقباش پایین تره.
    مثلا ماکسیما با اون موتور 3 لیتری 220 اسب بخار داره تو همون سالایی که موتور تویوتا با 3 لیتر 170 اسب بخار داره.
    یا همین الان موتور 5.7 لیترش 380 اسب بخار قدرت داره ، خداییش این نسبت قدرت به حجم برا اروپایی خیلی افت داره

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل سامان اذری
      سامان اذری
      سوابق: (1485 دیدگاه) ,

      موتور 5.7 لیتری تویوتا که اکثرا رو تراک توندرا یا لندکروز لکسوس lx570 داره بجا اسب بخار گشتاور زیادی داره
      اینم یادت باشه مقدار گشتاور زیاد زمانی با ارزش هست که تو دورموتور پایین به دست بیاد
      موتورهای تویوتا هم از جمله همون موتورها هستش
      من خودم چندتا فیلم دیدم که لندکروز هامر رو تو طناب کشی شکست داد
      سلطان بیابان =لندکروز

      پاسخ
    2. luis
      سوابق: (590 دیدگاه) ,

      این طرز پیام گذاشتن بو داره
      خودت خوشت میاد من بگم عمر زیر 500 هزار کیلومتر کارکرد برا تویوتا افت داره در حالی که اروپایی ها فلان و بمان؟؟؟؟
      سیاست های هر کمپانی متفاوته ربطی هم به افت و … نداره مطمئن باش خیلی از همون اروپایی ها که ملت ما مثل بت میپرستنشون اگه در سیاست کاریشون بود یا توانشو داشته باشن زیر مجموعه های غیر لوکسشون) نه لوکس سازها( موتور با کیفیت تر تو لید میکردن تا مثل تویوتا نبض بازترو به دست بگیرن واقعا برای شما توی ایران با اتوبان های حداکثر 120 و خیابان های پر عیب و پر دست انداز یه موتور 400 اسبی با یک 300 اسبی چه فرقی داره؟؟؟؟؟

      پاسخ
    3. luis
      سوابق: (590 دیدگاه) ,

      از همینه تویوتا همیشه خوشم میاد و میومده که بی ادعاست و اینقدر به فکر افت و کلاسو و… نیست راهشو میره درست و با قدرت
      پرفروش ترین جهان میشه
      با ارزشترین برند میشه
      پر ثبت اختراع ترین خودروساز میشه
      مطمئن ترین خودرو ساز میشه
      قله های هیبرید و سلول سوختی رو روز به روز فتح میکنه و جلو میره
      و رقبای با کلاس و با وقار و با اصالتو با….. با……. فقط انگشت به دهن نظاره میکنن.

      پاسخ
  4. احمد باقری
    سوابق: (4379 دیدگاه) ,

    فقط نسبت قدرت به حجم مهم نیست، فاکتورهای زیادی در طراحی موتور نقش دارن، مثلا داشتن گشتاور در دور پایین. اینکه فقط بگیم حجمش زیاده، پس باید به همون نسبت قدرت باشه، حرف درستی نیست.

    پاسخ
  5. تصویر پروفایل shahab
    shahab
    سوابق: (646 دیدگاه) ,

    همیشه توی کامنتام گفتم که تویوتا اگه نسبت قدرت به حجمش کمه،اگه از توربو استفاده نمیکنه و… فقط برای اینه ک میخواد موتوراش سگ جون باشن اونوقت مخالفان تویوتا منفی میدادن
    الان طرفداران کیا هیوندا کجان؟؟
    سلطان بیابان لندکروز VXR

    پاسخ
  6. محسن
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    اصلا قیاس برند های ژاپنی با کل دنیا اشتباست ما یکی از اقواممون اقامت کانادا داره چند سال ساکن اونجاست میگه داخل کانادا هم برند های ژاپنی از برندهای حتی آمریکایی هم سرن

    پاسخ
  7. علیرضا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با درود خسته نباشید دوستان ابتدا بگم که ما خودمون یه تویوتا لندکرویزر 2F داریم که عمرش بالای 30 سال هست و واقعا خیلی خیلی خوبتر ازون چیزیه که فکرشو بکنید واقعا کمپانی تویوتا رو از وقتی شناختمش عاشقشم این 2F 6سیلندر و 12 سوپاپ داره و باهاش 120 تا هم رفتیم دقیقا همین پرقدرت بودن و ماندرگاری و دوام و کیفیت هست که تویوتا رو از دیگر کمپانی ها متمایز میکنه من خودم هم عاشق مدل LEXUS LX570 هستم .امیدوارم تویوتا همین طور کارشو به خوبی ادامه بده حالا ایران خودرو و سایپا اومدن ماشین دهه 50میلادی رو تولید میکنن.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.