نگاهی به ۱۱ نسل از تویوتا کرولا
نگاهی به ۱۱ نسل از تویوتا کرولا

نگاهی به ۱۱ نسل از تویوتا کرولا

SEMA نمایشگاهی است که در آن باید انتظار هر چیزی را داشت؛‌ از طرح‌های دیوانه‌وار نسخه‌های سفارشی گرفته تا محلی برای به نمایش گذاشتن یک محصول قدیمی از تویوتا. امسال پنجاهمین سالگرد معرفی تویوتا کرولا است و بر این اساس، تویوتا از هر کدام از نسل‌های این مدل (۱۱ نسل)، یک نمونه از آن را به SEMA آورده است. جمع کرولاهای جذاب اولیه تا نسخه‌های خسته‌کننده بعدی در یک مکان جمع شده و در ادامه، در قالب تصاویر، نسل‌های مختلف این خودرو را مرور می‌کنیم.

نسل اول: تویوتا کرولا ۲ در واگن مدل ۱۹۷۰
1st_title_01
با اینکه تویوتا بر اساس معرفی مدل کرولا در ژاپن در سال ۱۹۶۶، پنجاه سالگی این مدل را جشن می‌گیرد، ولی باید به این نکته نیز اشاره کرد که این کمپانی فروش کرولا در ایالات متحده را تا قبل از سال ۱۹۶۸ آغاز نکرده است. این واگن ۱۹۷۰ از اواخر دوران نسل اول کرولا، E10 کرولا می‌آید. این خودروی جمع‌وجور دیفرانسیل عقب در فرم‌های کوپه، سدان و ۲ در واگن (چیزی شبیه به شوتینگ بریک» ارائه می‌شد.

نسل دوم: تویوتا کرولا SR5 کوپه مدل ۱۹۷۴
2nd_title_01
تویوتا در دهه ۱۹۷۰، نسل دوم از کرولا را به بازار معرفی کرد که این کوپه، در تریم اسپورتی SR5 است. SR5 از یک پیشرانه بزرگتر و قدرتمندتر 1.6 لیتری استفاده می‌کرد. بعد از این نسل بود که کرولا تبدیل به دومین مدل وارداتی پرفروش در امریکا، پس از فولکس‌واگن بیتل شد.

نسل سوم: تویوتا کرولا SR5 اسپورت کوپه مدل ۱۹۷۵
3rd_title_01
در طول نسل سوم کرولا که در فاصله سال‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۹ به بازار ارائه می‌شد، تویوتا به رقم ۵ میلیون در تولید این کامپکت محبوب رسید. تویوتا باز هم یک کوپه SR5 از این نسل به همراه آورده که اسپورتی‌ترین نسخه در سری کرولا محسوب می‌شد.

نسل چهارم: تویوتا کرولا SR5 کوپه مدل ۱۹۸۳
4th_title_01
نسل چهارم کرولا که در سال ۱۹۷۹ به بازار معرفی شد، نقطه عطف دیگری را در کمپانی تویوتا به خود دید؛ جایی که ۱۰ میلیونمین کرولا در مارس ۱۹۸۳ از خط تولید خارج گردید. همچنین این آخرین نسلی بود که از فرمت دیفرانسیل عقب در تمام نسخه‌ها استفاده می‌کرد؛ چرا که نسل پنجم کرولا، پس از معرفی در سال ۱۹۸۴، به صورت دیفرانسیل جلو ساخته می‌شد.

نسل پنجم: تویوتا کرولا GT-S لیفت‌بک مدل ۱۹۸۵
5th_title_01
حتی پس از همه‌گیر شدن طرح دیفرانسیل جلو در سراسر سری کرولا، باز هم برخی مدل‌ها به صورت دیفرانسیل‌عقب باقی ماندند. این لیفت‌بک مدل ۱۹۸۵ با کد شناسایی AE86، یکی از این مدل‌ها بود. این نام در حال حاضر در جامعه دریفت‌بازها تبدیل به یک افسانه شده و شخصیت خاصی باری کرولا‌های دیفرانسیل عقب ایجاد کرده است.

نسل ششم: تویوتا کرولا GT-S کوپه مدل ۱۹۸۸
6th_title_01
وقتی از ورود کرولا به بازار ایالات متحده، دقیقاً ۲۰ سال می‌گذشت، تیوتا نسل ششم از این مدل را ارائه داد که در آن، سیستم دیفرانسیل عقب به صورت کامل کنار گذاشته شده بود. امّا در عین حال، هنوز یک کوپه اسپورت در سری کرولا وجود داشت که نمونه‌ای از آن را در تصویر می‌بینید.

نسل هفتم: تویوتا کرولا DX مدل ۱۹۹۶
7th_title_01
این خودرو دقیقاً زمانی آمد که پروسه «کاهش هیجان» کرولا آغاز گردید. در خلال سال‌های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۷، کرولا ابعاد بزرگتری پیدا کرده بود و رسماً یک «کامپکت» به شمار می‌آمد. همچنین تنها نسخه‌های سدان و واگن در بازار ایالات متحده به فروش می‌رسیدند و دیگر خبری از کوپه‌های اسپورتی نبود.

نسل هشتم: تویوتا کرولا LE مدل ۱۹۹۸
8th_title_01
از سال ۱۹۹۷، تویوتا تمام کرولا‌های امریکای شمالی را در ایالات متحده تولید می‌کرد. نسل هشتم این مدل تنها به صورت سدان عرضه می‌شد و نسخه «واگن» از بازار امریکا کنار رفت. پیشرانه استاندارد این نسل، یک موتور 1.8 لیتری بود که بعداً‌ در سال ۲۰۰۰، تکنولوژی زمان‌بندی سوپاپ‌ متغیر VVT-i به آن افزوده شد.

نسل نهم: تویوتا کرولا LE مدل ۲۰۰۶
9th_title_01
تویوتا در نسل نهم کرولا، بار دیگر دامنه این مدل را توسعه داد و یک نسخه با ویژگی‌های اسپورت با نام XRS برای این سدان اضافه گردید. قدرت ۱۷۰ اسب‌بخاری این مدل از همان پیشرانه چهار سیلندری تأمین می‌شد که در آن زمان در مدل اسپرت «سلیا» نیز به کار می‌رفت. همچنین مدل هاچ‌بک «ماتریکس» که بر اساس کرولا ساخته شده بود، در طول این نسل از راه رسید که در فاصله سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ در دسترس مشتریان قرار داشت.

نسل دهم: تویوتا کرولا XRS مدل ۲۰۰۹
10th_title_01
نام XRS برای نسل دهم کرولا که در سال ۲۰۰۹ به بازار معرفی شد، بازگشتی دوباره داشت. این نسل از کرولا هنوز هم به صورت یک سدان ۴ در ارائه می‌شد و همانند مدل هم‌خانواده و بسیار نزدیک «ماتریکس» هاچ‌بک، بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ در بازار حاضر بود. این مدل همچنان شهرت «کرولا» را به عنوان یک وسیله نقلیه مقرون‌به‌صرفه برای جابجایی‌های روزانه حفظ کرد؛ اگر چه هیجان چندانی در خود نداشت.

نسل یازدهم: تویوتا کرولا SE مدل ۲۰۱۷
11th_title_01
و اکنون به زمان حال می‌رسیم؛ نسل یازدهم کرولا که تغییرات تازه‌ای برای مدل ۲۰۱۷ پیدا کرده است. در جدیدترین کرولا، برای آنهایی که علاقه زیادی به جشن گرفتن تولد یکی از باسابقه‌ترین نام‌ها در صنعت اتومبیل دارند، یک مدل ویژه ۵۰ سالگی نیز ارائه شده که با برخی نشان‌‌ها و طراحی‌های خاص در بدنه و کابین در دسترس قرار می‌گیرد.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

17 دیدگاه

  1. الف.ی
    سوابق: (129 دیدگاه) ,

    نسل سوم یکم شبیه به ماسل های آمریکایی نیست؟

    پاسخ
  2. MPH
    سوابق: (222 دیدگاه) ,

    یه ماشین خانوادگی مقرون به صرفه

    پاسخ
  3. كوروش
    سوابق: (332 دیدگاه) ,

    به معنای واقعی ((((مرگ نداره ))))پدر من چون ٣ نسلش رو داشت نقاط قوت و ضعفش رو خوب می دونم چند تاش رو می گم
    نقاط ضعف:
    طراحی خواب اور و خسته کننده
    کیفیت معمولی و پایین قطعات داخلی در نسل های قبلش مثل رودری مدل ٢٠٠٧ که واقعا بی کیفیت بود
    صندلی مثل نیمکت مدل های قبلش
    اپشن بسیار کم نسخه ٢٠٠٧ که گرفتیم سیستم پخشش کاست بود
    موتور بی جونش و بی صداش (بسیار بی صدا)
    کم و گرون بودن لوازمش توی یه دوره در ایران
    نقاط قوت
    استهلاک بسیار بسیار پایین
    تعمییر اسانش هیچ پیچیدگی خاصی نداره
    سواری بسیار نرم مشابه با کمری بخصوص فرمون نرمش
    موتور بی صدا😬 البته برای کسایی که خوشون می اد
    ترمز فوق العاده عالی
    جادار و مسافرتی
    مصرف سوخت بسیار مناسب نسل جدید حدود ٧.۵

    جدا بنظرم نسل جدیدش خیلی عالی شده طراحی خوبش و زیباش اپشن های مناسب بر خلاف مدل های قبل صندلی های بسیار راحت برای مسافرت و دیگه با نصب زنون مدام فیوز نمی سوزونه (این برای من خیلی مهم بود 😅)
    و اینکه شتابش بهتر شده در کل بنظرم حالا کرولا واقعا نسبت به رقیباش چیزی کم نداره و بسیار ارزش خرید داره

    پاسخ
  4. رسول
    سوابق: (16 دیدگاه) ,

    از سال 2005 که داریم یک میلیون خرج ش نکردیم نزدیک به 350 هزار تا هم کارکرد داره
    تقریبا 35 میلیون اون زمان پول دادیم الان هم 35 برش میدارن.

    پاسخ
  5. محمد
    سوابق: (248 دیدگاه) ,

    بهترین نسل کرولا به لحاظ کیفیت و نرمی سواری نسل نهم و دهم بود.
    ما تابستان سال ۲۰۱۵ کرولای فول عمانی از ایرتویا گرفتیم. که باعث شد به کلی نظرم راجع به تویوتا عوض شه.چون بسیار خشک بود و کابین سر وصدای اضافی داشت.
    به نمایندگی هم که مراجعه کردم گفتنند بخاطر تجهیزات اضافی هست که عمان روش بسته از جمله اینه تاشو برقی و موبایل هنزفری و…
    ولی به نظر بنده بیشتر به خاطر کیفیت پایین مونتاژ تایوان بود وچیز دیگه این که کرولای وارداتی به ایران کلا ۲ ایربگ داره که واقعا مزحکه…..
    و بنده در حال حاظر کیا اپتیما ۲۰۱۶ دارم وخیلی ازش راضیم حداقل ایمنی بالایی داره و ماشین از صفر سر وصدا نداره و بسیار از کرولا نرم تره .
    دیگه هیچ وقت تویوتا نخواهم خرید چون به مشتری های خاورمیانه احترام نمیزاره و خودرو هاش را با حداقل امکانات به مشتری ها تحویل میده.
    به نظرم پدال جان یک قسمت از سایت را اختصاص بده به تجربه مشتری ها از خودرو های وارداتی تا مردم انتخاب بهتری داشته باشند.

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل اسطوره
      اسطوره
      سوابق: (3769 دیدگاه) ,

      خیلی فکر خوبیه.
      درسته.
      تویوتا به مشتری های خاورمیانش اونقدر احترام نمیذاره.
      حق هم داره به نظرم.

      پاسخ
      1. علی
        سوابق: (60 دیدگاه) ,

        داریم در مورد تویوتا حرف میزنیم نه یک شرکت تازه تاسیس چینی. برای تویوتا فرق نداره کجا تولید کنه چه گینه نو چه نیویورک چون تا وقتی استانداردای تعریف شده را پاس نکنه از کارخونه بیرون نمیاد.
        چرا حق داره؟ خودتا لایق ماشین خوب یا احترام نمیدونی چرا تعمیم میدی به بقیه.

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل اسطوره
          اسطوره
          سوابق: (3769 دیدگاه) ,

          تعمیم میدم …
          به کسایی تعمیم میدم که تا بحث وام خودرو شد رفتن صف کشیدن .
          وقتی ما پراید و 405 محصول 30 سال قبل رو سوار شیم تویوتا با خودش میگه اینا بدترین محصول من رو هم حلوا حلوا میکنن.

        2. محمد
          سوابق: (248 دیدگاه) ,

          جهت اطلاع شما الان تویوتا کرولا نسل ۱۱ مدل ۲۰۱۷ در پاکستان تولید میشه که در مدل پایه بدون ایربگ!!!!وفقط شیشه های جلو برقی هستنند!!! و در مدل فول با یک ایربگ تولید میشه که واقعا مسخرش.

  6. Pooyan
    سوابق: (32 دیدگاه) ,

    جالبه! خود ماشین هم انگار با بالا رفتن سنش پیر تر شد!
    نمیدونستم کرولاهای دهه 70 و 80 انقد اسپرت بودن

    پاسخ
  7. تصویر پروفایل یاسین
    یاسین
    سوابق: (65 دیدگاه) ,

    من خودم یه نسل 10 مدل 2012 رو دارم و واقعا ازش راضیم مخصوصا تو بحث استهلاک پایین و دوامش و مصرفشو راحتیش تو شهر ولی راسیتش جانب حق رو رعایت کنیم به نظرم این واسطه بودن عمان تو نمایندگی تویوتا ایران یکم اذیت میکنه مخصوصا تو بحث موجودی قطعات و اصلا تیپ ماشینهایی که وارد شده کاش بتونن نمایندگی مستقیم بگیرن مثل میتسوبیشی من تویوتا رو خیلی قبول دارم ولی راسیتش ماشین بعدیم رو منتظرم بدونم تکلیف مدلهای جدید مزدا برای ایران چیه و ماشین بعدیم مزدا یا نیسان خواهد بود

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل رضا پ
      رضا پ
      سوابق: (198 دیدگاه) ,

      موافقم ! مزدا آخرشه
      منم مثل شما منتظرم مزدا های جدیدم خدا بگم گروه بهمن و چیکار نکنه!

      پاسخ
  8. تصویر پروفایل رضا پ
    رضا پ
    سوابق: (198 دیدگاه) ,

    با این تعرفه ها پول یه کرولا رو باید بدیم جک چینی مونتاژ بخریم!
    جای تاسفه

    پاسخ
  9. احمد باقری
    سوابق: (4352 دیدگاه) ,

    نسل ۱۰ و ۱۱ واقعا طراحی قشنگی دارن.

    پاسخ
  10. Kian
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    کرولا فقط باید بخریش کوازم مصرفی مانند لاستیک لنت وووو عوض کنی بعد هم تا دلتو نزنه نفروشی و برای تویوتا ٢۵٠٠٠٠٠٠٠ کاکرد چیزی نیست

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.