کانسپت دانشجویی تویوتا به یاد سایون

در حالی که عمر سایون به‌زودی به پایان می‌رسد، گروهی از دانشجویان با این کانسپت تویوتا، یاد شور و نشاط اولیه این برند را زنده کرده‌اند. کانسپت تویوتا یوباکس، در واقع یک جانشین معنوی برای مدل انقلابی سایون xB محسوب می‌شود. در طول مدتی برابر ۲ سال، ۱۸ دانشجوی فارغ‌التحصیل مهندسی در مرکز بی‌المللی تحقیقات اتومبیل در دانشگاه «کلمسون»، ایالت کارولینای جنوبی در امریکا، به همراه ۲ دانشجوی دیگر از دانشکده طراحی آرت‌سنتر، این مدل آینده تویوتا را در کنار هم قرار داده‌اند.

Toyota uBox Concept
Toyota uBox Concept

در یوباکس هیچ‌گونه اثری از کلیشه‌های رایج تیونینگ دیده نمی‌شود و به جای آن بر روی قابلیت جدا شدن و برداشته شدن قطعات تمرکز شده است؛ موضوعی که شامل تمام قطعات تریم داشبورد و دریچه‌ها نیز می‌شود. همه این قسمت‌ها به صورت چاپ سه‌بعدی تولید شده‌اند. نتیجه کار، چیزی شبیه به یک نسخه امروزی از مینی‌ون «پریویا» با  یک داشبورد مقاوم اِم‌رَپ (MRAP) است.

Toyota uBox Concept
Toyota uBox Concept

Toyota uBox Concept
Toyota uBox Concept

چیزی که به صورت یک اسپویلر جلو به‌نظر می‌رسد، در واقع یک مهار برای دو ریل‌های آلومینیومی و فیبرکربنی است؛ موضوعی که به صلبیت ساختاری سقف شیشه‌ای منحنی و شیشه پنجره جلو اضافه می‌کند. در پشت فرمان، تیم طراحی شرایطی را به مانند رانندگی بر روی یک پل معلق فراهم کرده‌اند. به گفته دانشگاه «کلمسون»، این طراحی می‌تواند به صورت انبوه و با هزینه کم تولید گردد.

Toyota uBox Concept
Toyota uBox Concept
Toyota uBox Concept
Toyota uBox Concept

Toyota uBox Concept
Toyota uBox Concept

به دلیل الکتریکی‌بودن یوباکس، دانشجویان درگاه‌های برق خانگی را در جاهای مختلف طراحی داخلی و خارجی استفاده کرده‌اند که یکی از آنها در پشت چراغ‌های ظریف LED در جلو قرار دارد. صندلی‌هایی که از «سیه‌نا» گرفته شده‌اند، در هر دو ردیف می‌توانند بر روی ریل‌ها حرکت کنند و با انعطاف‌پذیری‌ای که در تکیه‌گاه‌ها دارند، می‌توانند  بر افزایش سطح فضای حمل وسایل تأثیرگذار باشند. شاسی این خودرو به صورت سفارشی ساخته شده و این در حالی است که المان‌های سیستم تعلیق جلو و عقب از مدل‌هایی مانند راو فور، کمری و سیه‌نا برداشت شده‌اند.


این ششمین خودروی مفهومی «کلمسون» محسوب می‌شود. در سال‌های گذشته، دانشجویان این دانشگاه، یک وسیله نقلیه ویژه استراحت را با استفاده از یک شورولت اسپارک، یک ب‌ام‌و X3 با یک صندوق عقب باز و یک مزدا سدان پلاگین هیبرید با الهام از RX-8 ساخته بودند. شاید اگر این دانشجویان قبل‌تر از این به تویوتا کمک می‌کردند، با ایده‌های خلاقانه خود می‌توانستند سایون را همچنان زنده نگه دارند.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

9 دیدگاه

  1. سامان اذری
    سوابق: (1460 دیدگاه) ,

    یه سوال
    الان تو خبر ها میبینیم که یک میلیاردر ایرانی مثلا سهام فلان باشگاه فوتبال انگلستان یا المان رو خریداری کرده
    نمیشه یه میلیاردر پیدا بشه و اینجور خودروساز هارو بخره؟؟؟؟
    تنها سایون نیست خیلی برندهای معتبر هستند که به مرز ورشکستگی رسیدن و خرید سهامشون خیلی اسونه بعد تکنولوژیشون رو بیارن ایران
    مثل تاتا موتور و جیلی که رنجروور جگوار ولوو خریداری کردند
    البته دولت اجازه همچین کاری رو فک نکنم بده
    چون سایپا و ویرانخودرو مال کله گنده های مملکته

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل BMW E9
      BMW E9
      سوابق: (395 دیدگاه) ,

      اصلا لازم نیست یه میلیاردر بیاد یه کمپانی بخره و تکنولوژی رو بیاره ایران، الان اگه دولت شرایط ساخت شرکت خودروسازی رو بده و دخالتی بجز حمایت توش نداشته باشه ماشین هایی تو ایران ساخته میشه که کشورهای دیگه انگشت به دهان درش می مونن نمونش ماشین های دست سازی که با کمترین امکانات ساخته میشن یا دانشجویی که پراید رو الکتریکی کرد و یه سفر چندین کیلومتری باهاش رفت و…

      پاسخ
    2. كوروش
      سوابق: (320 دیدگاه) ,

      فکر کنم مشکل اینجاست که چون خودرو سازی کاملا دولتی است و واردات در انحصار است نمی شود به اسانی خودرو را در داخل ساخت بعدش هزینه تولید در ایران بسیار بالا است کدام ادم عاقلی رو سراغ دارید که حاضر شه با سود ٢۴٪‏ بانک ها بیاد تو ایران سرمایه گذاری کنه

      پاسخ
    3. كوروش
      سوابق: (320 دیدگاه) ,

      راستی سایون زیر مجموعه تویوتاست امکان نداره تویوتا اجازه انتقال تکنولوژی به ایران بده دو دلیل هم دارم یکی اینکه : ایران به دلیل مشکلات جهانی هیچ تعهدی نسبت به حفظ تکنولوژی در کشور یا فروشش مثلا به یک شرکت چینی نمی ده چون مالک برنده
      دوم: به دلیل مشکلاتی که با امریکا داریم بزرگ ترین بازار تویوتا قطعا دچار مشکل میشه مثل هیوندایی که از بازار ایران رو به خاطر ورود به امریکا ترک کرد

      پاسخ
  2. احسان
    سوابق: (235 دیدگاه) ,

    خیلی دوست دارم برند پونتیاک دوباره احیا بشه

    پاسخ
  3. امیر
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    ای کاش به جای این خودروهای چینی قراداد با تسلا یا باخودروساز رضوا موتور قرداد میبستیم این خودروساز هر دو ایرانی هستند چون همایت نشدند رفتند

    پاسخ
  4. بهنام طیبی
    سوابق: (4441 دیدگاه) ,

    استاندارد خودروسازی تویوتا خیلی دوس دارم.

    پاسخ
  5. احمد باقری
    سوابق: (4263 دیدگاه) ,

    این چاپ سه بعدی هم هر روز داره پیشرفت میکنه.

    پاسخ
  6. فقط آمریکا .فقط کادیلاک
    سوابق: (26 دیدگاه) ,

    در برابر i3 واقا چیزی نیست و همچنین در برابر کانسپت شورلت.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.