پنج استراتژی جنرال‌موتورز در رابطه با تراک‌ها

تراک‌ها بخش بزرگی از کمپانی جنرال‌موتورز هستند. پیکاپ‌های بزرگ شورولت و جی‌ام‌سی همواره در میان پرفروش‌ترین‌های جنرال‌موتورز بوده‌اند و شاسی‌بلندهای بر پایه تراک‌های بزرگ جی‌ام، سرآمد این کلاس خودروهای بزرگ هستند. در همین حال، در بازار تراک‌ها در امریکا، رقابت بسیار شدیدی در جریان است؛ جایی که فورد، کرایسلر و جنرال‌موتورز همواره در جهت بهبود کارآیی و مصرف سوخت در تلاش‌اند. در حاشیه برگزاری مراسم معرفی شاسی‌بلندهای بزرگ شورولت و جی‌ام‌سی، مدیر تیم تراک‌های جنرال‌موتورز از استراتژی‌های این کمپانی در این زمینه سخن گفته است.

GMC Sierra 1500 Denali CrewCab
GMC Sierra 1500 Denali CrewCab

یک سیستم انتقال قدرت جدید

تمام پیکاپ‌ها و شاسی‌بلندهای بزرگ جنرال‌موتورز در حال حاضر از گیربکس اتوماتیک ۶ دنده استفاده می‌کنند. امّا باید انتظار داشت که در آینده‌ای نزدیک این گیربکس‌ها تغییر کنند؛ چرا که جف لوک، رئیس بخش مهندسی تراک‌های بزرگ و متوسط جنرال‌موتورز از عرضه گیربکس‌های ۸ دنده و ۹ دنده اتوماتیک در آینده خبر داده است. ساده‌ترین گزینه در دسترس، احتمالاً همان سیستم گیربکس ۸ دنده اتوماتیکی است که در کادیلاک CTS مدل ۲۰۱۴ و شورولت کوروت مدل ۲۰۱۵ به کار رفته است؛ با این حال، استفاده از چنین گیربکسی برایمقیاسهای بزرگ نظیر تراک‌ها و شاسی‌بلندهای بزرگ نمی‌تواند چندان اقتصادی باشد. دیگر گیربکس‌های مورد نظر جنرال‌موتورز، احتمالاً سیستم‌های اتوماتیک ۹ و ۱۰ دنده‌ای هستند که این کمپانی با همکاری فورد در حال توسعه آن‌هاست و برنامه استفاده از آن‌ها برای سال ۲۰۱۷ است. از این گیربکس‌های پیشرفته انتظار می‌رود تا مصرف سوخت بهینه‌تری داشته باشند و در نتیجه رقابت بهتری با تراک‌هایی مانند رام 1500 ایجاد شود. رام 1500 در حال حاضر سیستم گیربکس ۸ دنده اتوماتیک به همراه موتورهای V6، V8 و دیزل ارائه می‌دهد.

Chevrolet Silverado High Country
Chevrolet Silverado High Country

امکان استفاده از دیزل

رام اولین شرکتی بود که از موتور دیزل برای پیکاپ‌های سبک استفاده کرد و آن را در رام 1500 اکودیزل به کار برد. لوک در این زمینه می‌گوید که استفاده از دیزل در نسخه‌های 1500 از سیلورادو و سیه‌را، در دستور کار جنرال‌موتورز قرار گرفته است:

ما در حال بررسی بازار خودروهای دیزلی هستیم و همه گزینه‌های موجود را تحت‌نظر داریم.

شنیده‌های تأیید نشده حاکی از آن است که موتور سبک دیزلی که به زودی توسط جنرال‌موتورز معرفی می‌شود، یک موتور ۴/۵ لیتری V8 است که برای رام دیزلی مصرف سوخت بسیار خوبی در حدود ۸/۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در بزرگراه داشته است. لوک این مسئله را تأیید می‌کند که مصرف بهینه سوخت تبدیل به یکی از مشخصه‌های مهم خودروها در این کلاس شده و از طرف دیگر مقررات مربوط به آلودگی، کمپانی‌ها را از این لحاظ تحت‌فشار گذاشته است. لوک همچنین به امکان استفاده از تکنولوژی توقف-استارت و کاهش قابل ملاحظه وزن خودرو و دیگر تغییرات لازم برای بهبود وضعیت مصرف سوخت اشاره می‌کند.

Chevrolet Silverado High Country
Chevrolet Silverado High Country

اهمیت تریم‌های سطح بالا

وقتی جنرال موتورز در سال گذشته طراحی جدیدی از پیکاپ‌های شورولت سیلورادو و جی‌ام‌سی سیه‌را به بازار عرضه کرد، تریم‌های سطح بالایی چون LTZ، های‌کانتری، SLT و دینالی سهم زیادی از فروش تراک‌های سبک را به خود اختصاص داد و این موضوع مسئولین کمپانی را شگفت‌زده کرد. تریم‌های LTZ و های‌کانتری (High Country) بیست و هفت درصد تمام سیلورادوهای فروخته شده در سال ۲۰۱۴ را به خود اختصاص داده‌اند. مدل‌های گران‌قیمت جی‌ام‌سی سیه‌را SLT و دینالی نیز ۴۸ درصد فروش این دسته از تراک‌ها را داشته‌اند. با توجه به تقاضاهای مشابهی که در مورد تریم‌های بالای مدل‌های شاسی‌بلند ۲۰۱۵ نیز وجود داشته، جنرال‌موتورز امیدوار است تا همین میزان تقاضا برای تراک‌های سنگین با تریم‌های سطح بالا را حفظ کند. معرفی نسخه های‌کانتری برای شورولت سیلورادو HD مدل ۲۰۱۵ نیز گامی در جهت همین استراتژی است.

GMC Yukon XL SLT
GMC Yukon XL SLT

شاسی‌بلندهای بزرگ کماکان با اهمیت

بازار کراس‌اورها مراحل رشد خود را طی می‌کند؛ امّا شورولت و جی‌ام‌سی هیچ نشانه‌ای از توقف برنامه‌هایشان در رابطه با شاسی‌بلندهای بزرگ بر پایه تراک‌ها، از خود بروز نداده‌اند. جنرال‌موتورز سهم ۷۴ درصدی بازار از کلاس خودروهای بزرگ را در دست دارد و نمی‌تواند از این بخش بزرگ و وفادار بازار چشم‌پوشی کند. این تراک‌ها سود زیادی را عاید کمپانی می‌کنند و جنرال‌موتورز در این زمینه بر روی آن‌ها حساب ویژه‌ای باز کرده است.

2015 Chevrolet Tahoe
2015 Chevrolet Tahoe

شاسی‌بلندهای جی‌ام‌سی و شورولت پس از ورود به بازار، با فروش خوبی مواجه شده‌اند. جی‌ام‌سی یوکون در ماه آوریل ۲۰۱۴ بهترین رشد فروش را نسبت به سال گذشته داشت و ۳۷۳۳ دستگاه از این مدل فروخته شد؛ یعنی ۱۳۶/۷ درصد رشد در طی یک سال. شورولت سابربان نیز با رشدی ۳۱/۵ درصدی در این ماه، ۴۸۴۰ دستگاه به فروش رسید. تا ماه آوریل سال جاری میلادی، شورولت تاهو، شورولت سابربان، جی‌ام‌سی یوکون و جی‌ام‌سی یوکون XL، در مجموع ۵۳۴۶۰ دستگاه فروخته‌اند که کاملاً نسبت به کمپانی رقیب (فورد) که تاکنون ۱۲۴۵۳ دستگاه فروخته، برتری نشان می‌دهد.

GMC Canyon
GMC Canyon

تراک‌های متوسطی که در راه‌اند

کلاس خودروهای تراک متوسط رشد قابل‌توجهی از لحاظ فروش به خود ندیده است؛ امّا جنرال‌موتورز امیدوار است که با ورود مدل‌های ۲۰۱۵ از شورولت کلرادو و جی‌ام‌سی کانیون، این کلاس از تراک‌ها را نیز به جنب و جوش بیندازد. معاون استراتژی تراک‌های جنرال‌موتورز، ریک شیدت، در این باره اشاره می‌کند که به خاطر عمر ۱۰ ساله تراک‌های متوسط با حضور خودروهایی مانند تویوتا تاکوما و نیسان فرونتیر، ورود مدل‌های جدید جنرال‌موتورز در این کلاس، می‌تواند برای مشتریان بسیار جذاب باشد و نظر کسانی را که به خاطر تراک‌های فول‌سایز یا دیگر شاسی‌بلندها، به این کلاس توجهی نمی‌کنند، دوباره به تراک‌های متوسط جلب کند. جف لوک، رئیس بخش مهندسی تراک‌های بزرگ و متوسط جنرال‌موتورز نیز می‌گوید که به دلیل اینکه رقبای سازنده تراک رام و فورد در این کلاس در حال حاضر رقابتی ندارند، کلرادو و کانیون می‌توانند گزینه‌ای مناسب برای مدل‌های قدیمی داج داکوتا و فورد رنجر باشند.

Chevrolet Colorado
Chevrolet Colorado

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

37 دیدگاه

  1. شاهین
    سوابق: (3141 دیدگاه) ,

    از این کلرادو خیلی خوشم اومد،با وقار و مردونه طراحی شده.امیدوارم پس از کرایسلر،برنامه های جنرال موتورز هم جواب بده.البته توی طراحی هاش هم باید پیشرفت کنه.(فورد F150 طراحی بهتری داره به نظر من.)

    پاسخ
    1. رضا
      سوابق: (1690 دیدگاه) ,

      والا من از همشون خوشم اومد
      اینارو که میبینم ماشینای دیگه واسم مثل اسباب بازی میشن!

      پاسخ
    2. e.scamp
      سوابق: (1108 دیدگاه) ,

      شاهین نمیدونم رام 1500 رو از نزدیک دیدی یا نه من که 10 دقیقه گیج بودم تو ترافیک ایستاده بودیم تو تبریز 3 سال پیش اون وقت 206 معمولی داشتم یهو سر چارراه دیدم یه غول جلوم وایساده دیدم نوشته فورد اولش نمیدونستم چیه بعد 2 3 دقیقه که ترافیک حرکت نکرد فرمون رو پیچوند رفت رو جدول نصف ماشینش رو چمن نصف رو آسفالت گذاشت رفت همه هاج واج داشتن نیگا میکردن منم هنگ مطلق

      پاسخ
      1. شاهین
        سوابق: (3141 دیدگاه) ,

        نه متاسفانه ندیدم. اما یکی از با هیبت تریم ماشین هایی که دیدم هامر بوده.واقعا غولی بود واسه خودش.

        پاسخ
        1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
          سوابق: (6524 دیدگاه) ,

          درود .

          هامر ؟؟؟

          هامر جوجست .

          چندوقته پیش در خیابان سپه . نرسیده به میدان حر . سمت

          چپ نمایندگی پارسخودرو دوتا وانت امریکایی اورده بود

          ، غول بودن . کوچیکش که 1.5 برابر نیسان بود ، فورد

          اف 150 بود . اون یکی هم شورولت سیلورادو .

          هرروز از جلو مغازش رد میشدم .

  2. زیگما
    سوابق: (3078 دیدگاه) ,

    استراتژی کاملی هست
    من نمیدونم چرا اینقدر جی ام روی تراک های سایز متوسطش اطمینان داره؟ نیسان و تویوتا هم اخه رقیب براش دارن…..

    پاسخ
  3. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2212 دیدگاه) ,

    با اینکه جنرال موتورز وانت های خودش رو بروز کرده عجیبه که فروششون داره تو امریکا برخلاف وF150 رم افت میکنه

    پاسخ
    1. زیگما
      سوابق: (3078 دیدگاه) ,

      حرف شما اشتباه است
      میزان فروش سیلورادو در سال 2012 برابر 418 هزار دستگاه
      در سال 2013 شد 480 هزار تا!
      میزان فروش سیرا در سال 2012 برابر 157 هزار تا
      در سال 2013 شد 185 هزار تا
      از انتشارات کذبیات بپرهیزید.

      پاسخ
      1. احسان(احسان سابق)
        سوابق: (2212 دیدگاه) ,

        امار 4 ماهه اول 2014 رو در مقایسه با 2013 گفتم.گوگل هست سرچ کن بعد نظر بده کذبیات هست یا نه

        پاسخ
        1. زیگما
          سوابق: (3078 دیدگاه) ,

          ماه به ماه اهمیت نداره
          باید سالیانه رو بررسی کرد
          چه بسا در یک ماه به علت تخفیفی که میدن ممکنه فروش دو برابر بشه
          یا ممکنه به خاطر یه تبلیغ تلویزیونی فروش کم و زیاد بشه
          یا ممکنه در اون ماه به خاطر فراخوان، کل فروش حتی متوقف بشه

  4. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز . »
    سوابق: (6524 دیدگاه) ,

    درود .

    وانت فقط امریکا .

    البته همین الآن فولکس آماروک از گیربکس ۸ سرعته استفاده میکنه .

    پاسخ
  5. sadegh
    سوابق: (2130 دیدگاه) ,

    از تاهو و کلُرادو خیلی خوشم اومد، هم شیکن، هم با ابهت

    پاسخ
  6. امین
    سوابق: (435 دیدگاه) ,

    اینا دیگه ته شاسی هستن. اون جی ام سی Yukon چیه دیگه، اهن اضافی گیر اورده بودن؟

    پاسخ
  7. مصطفی فقط P1
    سوابق: (296 دیدگاه) ,

    اصلا وانتا برا حمل بارن اما تو امریکا برا آفرودن.

    پاسخ
  8. مصطفی فقط P1
    سوابق: (296 دیدگاه) ,

    بچه ها من یه اف150دیدم تو جاده که یه هو پیچید و رفت تو سنگا ام با این وجود از ماشینما سریع تر میرفت!

    پاسخ
  9. کروت
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    در بازار تراک‌ها در امریکا، رقابت بسیار شدیدی در جریان است؛ جایی که فورد، کرایسلر و جنرال‌موتورز همواره در جهت بهبود کارآیی و مصرف سوخت در تلاش‌اند.

    در بازار ایران، خودرو ساز ها برای افزایش قیمت بیشتر و تولید محصول بی کیفیت تر رقابت می کنند.

    پاسخ
  10. Un4given
    سوابق: (236 دیدگاه) ,

    اینام پیکاپ میزنن ما هم کپی های چینیشو میاریم. البته از حق نگذریم تولید داخل پراید وانت رو نباید از قلم انداخت .

    پاسخ
  11. شلبى
    سوابق: (563 دیدگاه) ,

    تراك و شاسى بلند فول سايز فقط امريكا، به عدد نوشته شده دقت كنيد وانت ٤٥٠٠ سى سى ٨،٤ ليتر مصرفش

    پاسخ
    1. رضا
      سوابق: (1690 دیدگاه) ,

      نقطه ضعف آمریکایی ها مصرف بالا بود که اونم رفع شد

      پاسخ
  12. feri
    سوابق: (152 دیدگاه) ,

    لگنین واسه خودشون وانت 4 نفره احمقانه ترین ماشین دنیاست همه هم به به چه چه می کنند آدم جو بگیره همینه دیگه داری بار می بری خانوادگی نمی ری که فوقش 2 نفری دیگه جای بار کم کردن که چی عقبیا باید پا نداشته باشن تا جا بشن

    پاسخ
    1. P.G
      سوابق: (485 دیدگاه) ,

      داداش شما اشتباه ميكنى،وانت مزدا دو كابين نيست كه عقبش كنسرو بشى،اندازه كاميون ميمونن لامصبا،شما عقبش جا بنداز بخواب!!!

      پاسخ
      1. feri
        سوابق: (152 دیدگاه) ,

        هر چقدر هم بزرگ باشن باز تعلیق بار چند تنی برای 4 نفر آدم خیلی سفته تمام استخوانهات توی جاده ناهموار درد می گیره مگر اینکه اتاق یا صندلی ها تعلیق مجزا از بار داشته باشن مثل این کشنده ها که تعلیق اتاق از بار جداست

        پاسخ
        1. زیگما
          سوابق: (3078 دیدگاه) ,

          اون ارتفاع زیادی که میبینید به خاطر همین سیستم تعلیقه!جای بازی زیاد داره می بینی یا نه؟
          یعنی اگه 13 تن هم روش پیاده بشه باعث کم شدن ارتفاع میشه. تاثیر چندانی روی توانایی تعلیق نداره.

        2. P.G
          سوابق: (485 دیدگاه) ,

          من f-150 و chevrolet avalanche رو از نزديك ديدم،هر دوشون به خصوص f-150فنربندى فوق العاده اى داشتن و با اون جيزى كه از وانت تو ذهنمون هست تفاوت داره،به علاوه اين وانت ها سنكين هستن و همين باعث نرم تر شدنشون ميشه
          در ضمن شما راجب تنكى صندلى هاى عقب صحبت كردى نه خشكى ماشين:)))

        3. P.G
          سوابق: (485 دیدگاه) ,

          بعد اون جند تنى كه ميكى مربوط به ظرفيت يدك كشى ماشين هست و قرار نيست جند تن رو بار يه وانت بكنن،بنابرين ربطى به فنربندى ماشين نداره و وزنش روى فنربندى ماشين نيست!

        4. feri
          سوابق: (152 دیدگاه) ,

          با احترام به امریکایی باز ها فکر کنم من اشتباه کردم

  13. ماهان
    سوابق: (27 دیدگاه) ,

    ببین چقدر این تراک های امریکایی جون سختن که این داربستی ها و بتون ریز ها بعد 30 40 سال ازشون استفاده میکنن

    پاسخ
  14. رامین
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    خیلی عالیه———-واقعااین تراک های امریکایی بی نقص و بی عیب هستن….

    پاسخ
  15. تصویر پروفایل payam454
    payam454
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    یه تراک امریکایی بخر باهاش کوه ، شنزار ، باتلاق ، مسافرت طولانی ، یدک کشی خلاصه همه کار باهاش کن اصلا نه نمیاره

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.