تکنولوژی جدید DSF برای کاهش مصرف سوخت

جنرال موتورز پیش از این از فن‌آوری خارج کردن نیمی از سیلندرهای موتور هشت سیلندر شورولت کوروت از مدار در مواقع غیرضروری برای کاهش مصرف سوخت مخصوصاً در زمان رانندگی شهری و یا با سرعت کم، استفاده کرده بود. اکنون تکنولوژی پیشرفته‌تر DSF یا Dynamic Skip Fire می‌تواند یک انقلاب واقعی در بحث اقتصاد مصرف سوخت برپاکند.

Dynamic Skip Fire
Dynamic Skip Fire

این تکنولوژی با سرمایه‌گذاری مشترک GM، فن‌آوری تولا (Tula) و با مشارکت Sigma Partners و Khosla Ventures و از سال 2012 تا کنون در حال توسعه است.

برخلاف موتورهای بنزینی فعلی که از الگوهای ثابت برای غیر فعال کردن سیلندرها استفاده می‌کنند، فن‌آوری DSF به طور مداوم و پویا بر اساس مواردی چون سرعت، گشتاور مورد نیاز، سیگنال‌های دریافتی از سیستم کنترل انتقال قدرت و شرایط رانندگی، اطلاعات پیچیده‌ای را جمع‌آوری و پردازش می‌کند. بدین ترتیب، ورود و خروج سیلندرها از چرخه، باعث کوچک‌ترین خلل و حتی لرزشی نخواهد شد.

Dynamic Skip Fire
Dynamic Skip Fire

تست‌های مستقل انجام شده نشان می‌دهند که با کمک این تکنولوژی در یک موتور با تعداد سیلندر بین 4 تا 8 می‌توان به میزان 15 درصد در مصرف سوخت صرفه‌جویی نمود.
در ویدئوی زیر می‌توانید چگونگی عملکرد این تکنولوژی را مشاهده نمایید. [دانلود ویدئو]

[jwplayer mediaid=”99241″]

26 دیدگاه

  1. عارف
    سوابق: (66 دیدگاه) ,

    ما هم همچنان با اقتدار به تولید پراید ادامه میدیم تا مشت محکمی باشه بر دهان استکبار جهانی

    پاسخ
    1. محمد شریعت
      سوابق: (33 دیدگاه) ,

      خداوکیلی نشد یه بار این پدال یه حرفی بزنه
      زیرش نیان بگن “پراید”
      بابا ولمون کنید دیگه!
      چیو با چی مقایسه میکنید؟

      پاسخ
      1. سارا
        سوابق: (1 دیدگاه) ,

        اتفاقا به نظر من خوبه که این جرثومه ملی یعنی پراید ، در هر لحظه و زمانی یاد آوری بشه ، تا به یاد بیاریم چه بلایی داره سرمون میاد ! هیچ خانواده ای رو نمیشناسم که از پراید داغدار نباشه ! خود من هفته گذشته نزدیک لاهیجان سر سیلندر ترکوندم ، اعصابی ازم سرویس شد که نگو ونپرس ، کلی هزینه کردم ، کلی وقت گذاشتم ، اعصابم هم …..ده شد توش رفت ! بچه ها خواهش می کنم به نهضت ملی مفتضح کردن پراید ادامه بدید ! با تشکر

        پاسخ
    2. تصویر پروفایل 4MATIC
      4MATIC
      سوابق: (1057 دیدگاه) ,

      اخه که چی الان فازت چی بود ؟؟؟؟/
      انصافا منظورت از این جمله چی بود:ما هم همچنان با اقتدار به تولید پراید ادامه میدیم تا مشت محکمی باشه بر دهان استکبار جهانی؟؟؟؟؟
      اخه چه ربطی داشت
      والا بعضی ازدوستان یه طوری کامنت می ذارن که انگار اومدن مهد کودک

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل نوید
        نوید
        سوابق: (1525 دیدگاه) ,

        مگه شما هر وقت میری مهد کودک اینجوری کامنت میزاری ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

        شوخی کردم امیدوارم که ناراحت نشده باشی
        ولی در کل راست میگه
        هر وقت کسی چیزی نداره
        بحث پراید رو باز میکنه

        برای اولش خوب بود ولی الان دیگه بیمزه شده

        پاسخ
        1. ASTON MARTin
          سوابق: (830 دیدگاه) ,

          بابا راس میگه یکی جبه میگیره بقیه هم پیرو اون میان مخالفت میکنن!عارف راس میگه وقتی تو کوچه پس کوچه های بیشتر شهرو خیابونای این شهر یا 405 هست یا پراید دیگه چی میشه گفت؟ همین ماشینا یا دائم جون مردمو به خطر میندازن یا تو قرن بیست یک با قیمت سرسام اور و بی امکانات فروخته میشن من هرپرایدی میبینم یه چراغش خرابه اون یکی چراغشم نور بالا زده وو چشم بقیه رو کور میکنه ادم […] هرچی پرایدیه رو لعنت میکنه سرهمین قضیه فقط
          وضع ما خیلی خرابه با این همه ثروت اوضاعمون اینطوریه بعد ترکیه که تو زمینش جز پهن چیز دیگه ای نیست الان خودروهای اروپایی لاکچری منتاژ میکنه
          […]

    3. فورد
      سوابق: (288 دیدگاه) ,

      این امریکایی ها هم خنگنا چه کاریه سهمیه سوخت و از 60 لیتر به 20 لیتر کاهش بدن مصرف بنزین خود به خود کم میشه لازم به این همه دردسر نیستا!!!!!

      پاسخ
    4. مجتبی(ساروی)
      سوابق: (551 دیدگاه) ,

      ای خدا ادم بره درد خودشو به کی بگه. اخه عارف جان برادر پراید صاب مرده هم که همون فورد فیستا امریکاست

      پاسخ
    5. امیر
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      والله اون پرایییییید که میگی من اونم نمیتونم صفرشو بخرم!!!

      پاسخ
  2. حسين
    سوابق: (1165 دیدگاه) ,

    ممکنه یه سیلندر دچار مشکل به خاطر استفاده بیش از حد بشه؟

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل مسعود
      مسعود
      سوابق: (16 دیدگاه) ,

      خوب نه ! کرایسلر تکنولوزی مشابه اما ضعیف تری داره بر اساس دمای هر سیلندر فعالیت میکنه و دمای تمام سیلندر ها رو تقریبا برابر نگه میداره، اگه یک سیلندر بخواد بیشتر کار کنه، دمای بیشتری نسبت به بقیه پیدا میکنه که مطمئنن این تکنولوژی هم چنین چزی رو پیش بینی کرده و تمام سیلندر ها تقریبا به یک انداره اما در زمان های مختلف کار میکنن .

      پاسخ
  3. مهراب
    سوابق: (33 دیدگاه) ,

    یادم رفت اینجا باید فقط سکوت کرد

    دمشون گرم عالیه

    پاسخ
  4. lmbx
    سوابق: (189 دیدگاه) ,

    دقیقا نفهمیدم چه جوری یعنی به تور متغیر سیلندر ها از کار میفتن

    پاسخ
  5. شلبى
    سوابق: (563 دیدگاه) ,

    فورد و جنرال موتورز در سال هاى اخير گام هاى بزرگى در جهت بهبود عملكرد و كاهش مصرف سوخت انجام دادان و كار هاى با ارزش زيادى رو انجام دادان، فورد كه با سيستم اكوبوست عالى كرد و جنرال موتورز هم با اين تكنولوژى و خارج كردن سيلندرها از چرخه داره عالى كار ميكنه

    پاسخ
  6. ماسل کار
    سوابق: (180 دیدگاه) ,

    حالا هی بگید فقط آلمان تکنولوژی داره و آمریکایی ها هیچ وقت بهشون نمیرسند!!!!!
    بفرما
    Just Muscle Cars

    پاسخ
    1. military
      سوابق: (29 دیدگاه) ,

      بعضیا چنان میگن المان تکنولوژی داره و امریکا چیز خاصی نداره انگار سایپا و ایران خودرو توی امریکا ان امریکا کلی نواوری و فن اوری توی زمینه صنعت خودرو داشته وهمانند المان

      پاسخ
  7. ASTON MARTin
    سوابق: (830 دیدگاه) ,

    من نمیدونم چرا هنوز این تکنولوژی فرا گیر نشده آئودی که سه چار ساله داردش!

    پاسخ
  8. تصویر پروفایل ALIUnited
    ALIUnited
    سوابق: (135 دیدگاه) ,

    جرمی کلارکسون می گه(من نمی گم ها) “کسایی که کم مصرف بودن ماشین براشون خیلی مهمه آدم های بی مغزی هستن”
    حالا ببینیم این نوع تکنولوژی رو تو برنامشون چجوری معرفی می کنن.

    پاسخ
    1. شروین
      سوابق: (517 دیدگاه) ,

      خود جرمی هم مغز درست و حسابی نداره مردک انگلیسی! میره رو منبر واسه خودش تز میده!!
      انتظارات آدما از ماشینا فرق میکنه. کسی که سنی ازش گذشته و دنبال گاز دادن نباشه یا کسی که رانندگی آروم رو ترجیح بده اگه ماشین پر مصرف بخره بی مغزه نه کم مصرف. برای همه نمیشه یک نسخه صادر کرد.

      پاسخ
  9. walid
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    دوستان کسی میدونه اسم گیر بکس یا نوع گیربکس استفاده شده برای سوناتا چی هست؟ نسل جدید که تازه اومده رو نمیگم نسل قبلیش منظورمه

    پاسخ
  10. علی
    سوابق: (68 دیدگاه) ,

    با سلام خدمت دوستان
    این تکنولوژی رو اولین باز بنز در سال 2000 و روی مدل اس استفاده کرد (w220)که اون ماشین هم در مدل 8 سیلندر می تونست تا اونجایی که یادمه زیر سرعت 120 با 4 سیلندر کار می کرد و از این سرعت به بالا هم ارتفاع ماشین کم می شد و هم 4 سیلندر اضافه به کار می یومدند(منبع مجله ماشین ) حالا سوالی که از سایت پدال دارم اینه که می شه گفت این تکنولوژی تکمیل کننده اون تکنولوژی هست و یا اینکه مشابه هم هستند؟؟؟با تشکر

    پاسخ
  11. تصویر پروفایل احمد
    احمد
    سوابق: (24 دیدگاه) ,

    خداوکیلی من همیشه در افکارم به این فکر میکردم که اگه میشد نصف موتور رو از دور خارج کرد و در مواقعی که نیازی نیست از نصف موتور کار کشید…
    همیشه با خودم میگفتم مثلاً یه موتور شش سیلندر داشته باشه که هر موقع خواستی سه سیلندرش کنی :دی
    حالا اینا خیلی پیشرفته ترش رو عملی کردن.

    توجه کردین گاهی اوقات یه ایده هایی تو ذهنتون هست که بهش بها نمیدین، بعد چند وقت میبینین که همون ایده تجاری شده…

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل نوید
      نوید
      سوابق: (1525 دیدگاه) ,

      خیلی
      دست رو دلم نذار که خونه
      خیلی من تو این موقعیت قرار گرفتم

      پاسخ
  12. امین
    سوابق: (26 دیدگاه) ,

    اگه میشه فیلم هایی که اپلود میکنید با زیر نویس باشه

    پاسخ
  13. shayan
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    اینم برا اون دوستی که هی میگفت آلمانی ها از آمریکایی ها سرترن.کلا 2 یا 3 سال که اومدن رو ماشین سرمایه گذاری کردن بعد از 7 سال که زیاد به ماشین اهمیت نمیدادن.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.