جگوار

بررسی اولیه جگوار XJ مدل ۲۰۱۶

«تنها یک چیز در زندگی بدتر از این است که پشت سرتان حرف بزنند و آن اینکه هیچ کس از شما حرف نزند». این گفته اسکار وایلد (Oscar Wilde)، مطمئناً چیزی است که می‌تواند در مورد مدل فوق‌العاده جگوار XJ به کار برده شود؛ چرا که علی‌رغم داشتن ویژگی‌های یک سدان لوکس و موقعیت کاریزماتیک در بخش محافظه‌کارتر بازار خودرو، این جگوار بزرگ هیچ‌گاه از سطح رقابت لازم در مقابل مدل‌های دیگر این کلاس برخوردار نبوده است.

2016 Jaguar XJR
۲۰۱۶ Jaguar XJR
روی دیگر این معادله، فروش محدودی است که باعث شده یک ویژگی «خاص‌بودن» به XJ اضافه شود؛ چیزی که بسیاری از رقبای آن، به‌ویژه در پارکینگ‌ها باشگاه‌ها و بوتیک‌های گران‌قیمت، از آن محرومند. همان‌طور که قبلاً نیز در خبرها آمده بود، آمار فروش مرسدس‌بنز کلاس S در بازار ایالات متحده ۶ برابر XJ است. در عین حال، کمتر بودن نمونه‌های XJ به این معناست که این خودرو هنوز هم بعد از ۶ سال از معرفی‌اش، طراوت و تازگی خود را دارد.

2016 Jaguar XJR
۲۰۱۶ Jaguar XJR
این وضعیتی است که یک فیس‌لیفت متعادل برای ۲۰۱۶ نیز نمی‌تواند تغییر زیادی در آن ایجاد کند. در جلوبندی XJ، یک تجدیدنظر ظریف در طراحی انجام شده و یک جلوپنجره نسبتاً بزرگتر و تغییر استایل هواکش‌ها در سپر جلو درنظر گرفته شده است. پروفایل چراغ‌های جلو تغییر کرده و این بار از نوع LED هستند که به صورت استاندارد در تمام مدل‌های XJ استفاده می‌شوند. همچنین همگی از چراغ‌های روشنایی روز جگوار موسوم به “J blade” بهره می‌برند. با این حال، همچنان که ایان کالوم (Ian Callum)، مدیر باسابقه بخش طراحی کمپانی تصدیق می‌کند، این چراغ‌ها در یک طرف فرم J دارند و در طرف دیگر به شکل L هستند.

2016 Jaguar XJR
۲۰۱۶ Jaguar XJL
تغییرات بزرگتر در داخل کابین ایجاد شده‌اند؛ جایی که رابط کاربری الکترونیکی قدیمی XJ که نسبش شاید به دوره پارینه‌سنگی می‌رسید، جایش را به سیستم جدید InControl Touch Pro جگوار لندروور داده است. رابط کاربری اصلی این سیستم جدید، یک نمایشگر لمسی ۸ اینچی در وسط است و برای پردازش نیز از یک پردازشگر چهار هسته‌ای در کنار یک هارد دیسک ۶۰ گیگابایتی استفاده می‌کند. عملکرد این سیستم شبیه به یک گوشی هوشمند با ابعاد بزرگ است؛ شما می‌توانید ترتیب آیکون‌ها را عوض کنید و حتی بین یک سری صفحات تنظیم‌شونده حرکت داشته باشید. همچنین برنامه‌های کاربردی مختلفی مانند پیش‌بینی لحظه‌ای هواشناسی و برنامه پروازها در آن وجود دارد. سیستم جدید راهبری در XJ شامل مواردی چون نقشه‌یابی ماهواره‌ای، قابلیت بزرگنمایی و امکان قرار دادن نقشه در نمایشگر ابزارهاست؛ چیزی که در مدل‌های جدید آئودی TT و A4 نیز دیده می‌شود. امکانات ارتباطاتی نیز شامل مواردی چون یک ورودی HDMI است که با کمک آن می‌توان با استفاده از Chromecast یا دستگاه‌هایی شبیه به آن، فایل‌های چندرسانه‌ای را در داخل خودرو پخش کرد.

2016 Jaguar XJR
۲۰۱۶ Jaguar XJL
در بسیاری زمینه‌ها، سیستم InControl عملکرد مناسبی دارد و نسبت به قبل، بهینه‌سازی قابل‌توجهی در آن انجام شده است. البته اگر بخواهیم مشکلات آن را نیز بیان کنیم، این سیستم از سطح مهندسی جمع‌وجور و ساده موجود در یک آی‌پد یا یک تبلت گران‌قیمت اندرویدی برخوردار نیست، ولی در عین حال، طولی نخواهد کشید که کاربران با طریقه استفاده از آن هماهنگ می‌شوند. همچنین علی‌رغم ارتقای سخت‌افزاری، یک سری تأخیرهایی نیز در این سیستم مشاهده می‌شود. مخصوصاً وقتی از آن خواسته می‌شود که بین دو عملکرد سوئیچ کند. ولی هیچ‌گونه ابهامی در سیستم راهبری جدید نیست؛ این سیستم، هوشمند است، کاربری راحتی دارد، ظاهر گرافیکی خوبی برای آن ایجاد شده و دارای یک ویژگی تشخیص آدرس هوشمندانه است که همیشه می‌تواند قبل از تکمیل تایپ کلمه، مقصد شما را به‌درستی حدس بزند. همچنین سیستم راهبری XJ می‌تواند مسیرهای معمولی شما، مانند محل کارتان را یاد بگیرد و با استفاده از برنامه Waze، از مسیری که ترافیک کمتری دارد، شما را به سمت مقصد راهنمایی کند.

2016 Jaguar XJR
۲۰۱۶ Jaguar XJL
اصلاحات مکانیکی XJ مدل ۲۰۱۶ در کمترین سطح خود قرار دارند و پیشرانه‌های مورد استفاده در بازار امریکا، همچنان بدون تغییر باقی مانده‌اند. تنها تغییر قابل‌ذکر، استفاده از سیستم فرمان الکتریکی در نسخه‌های تک‌دیفرانسیل است که به نظر می‌رسد این سیستم نتوانسته از عهده کار با سیستم دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک برآید.

2016 Jaguar XJR
۲۰۱۶ Jaguar XJL
مدل اسپورت XJR، قدرتمندترین خودرو در این سری جگوار محسوب می‌شود و شاید بهترین راه برای تجربه راننده با استفاده از موتور با سابقه سوپرشارژر ۵ لیتری V-8 جگوار با قدرت ۵۵۰ اسب‌بخار باشد. سیستم الکتریکی فرمان، چندان محسوس نیست و وزن و واکنش آن، کمابیش شبیه به یک سیستم هیدرولیک قدیمی است. جگوار مطمئناً نمی‌خواهد یک خریدار XJ با دستیار فرمان هیدرولیکی، احساس کند که به وی خیانت شده است.

2016 Jaguar XJR
۲۰۱۶ Jaguar XJR
همانند قبل، XJR ترکیبی از سطح قدرت مورد انتظار خریداران سدان‌های لوکس را با واکنش و چابکی لازم را به نمایش گذاشته است. گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک XJ، شیفت دنده‌ها را بسیار هوشمندانه انجام می‌دهد؛ وقتی دنده‌های بالاتری از این سیستم درخواست می‌شود، تعلل نمی‌کند و در هنگام نیاز، عملکردی تهاجمی به خود می‌گیرد. عملکرد خودرو در پیست نیز به میزان کافی، تأثیرگذار است. قبلاً مدل ۲۰۱۴ از XJ در پیست می‌توانست از حالت ایستاده در مدت ۳/۹ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسد و سرعت ۱۰۰ مایل (۱۶۰/۹ کیلومتر) بر ساعت نیز در ۸/۸ ثانیه ثبت می‌شد. در همین حال، در دنیای واقعی، عملکردی مطمئن‌تر از این خودرو مشاهده شده است. این خودرو حتی در جاده‌های لغزنده انگلستان نیز کشش قابل‌توجهی را ایجاد می‌کند. XJR واقعاً حسّ یک خودروی بزرگ را دارد، ولی در عین حال، سبک است و از واکنش بسیار بهتری نسبت به سایر رقبایش برخوردار است.

2016 Jaguar XJR
۲۰۱۶ Jaguar XJ
در مجموع، جگوار XJ تغییرات اندکی به خود دیده است، ولی همین‌ها نیز باعث بهینه‌تر شدن XJ ها و به‌ویژه XJR شده‌اند. این خودرو واقعاً شایسته آن است که بیشتر در مورد آن صحبت شود.

2016 Jaguar XJR
۲۰۱۶ Jaguar XJL
مشخصات:

  • نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل عقب یا تمام‌چرخ متحرک ، ۵ سرنشین، ۴ در سدان.
  • قیمت مدل پایه: ۷۵۳۹۵ تا ۱۲۱۹۹۵ دلار.
  • نوع موتور:
    • ۳ لیتری DOHC با ۲۴ سوپاپ V-6، سوپرشارژر و خنک‌کننده داخلی، قدرت ۳۴۰ اسب‌بخار و گشتاور حداکثر ۴۵۰ نیوتن‌متر.
    • ۵ لیتری DOHC با ۳۲ سوپاپ V-8، سوپرشارژر و خنک‌کننده داخلی، قدرت ۴۷۰ تا ۵۵۰ اسب‌بخار و گشتاور حداکثر ۵۷۵ تا ۶۸۰ نیوتن‌متر.
    2016 Jaguar XJR
    ۲۰۱۶ Jaguar XJL
  • گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک دو کلاجه با حالت شیفت دستی.

ابعاد:

  • فاصله محوری: ۳/۰۳۳ تا ۳/۱۵۷ متر.
  • طول ماشین: ۵/۱۳۱ تا ۵/۲۵۵ متر.
  • عرض: ۱/۹ متر.
  • ارتفاع: ۱/۴۶۱ متر.
  • تخمین وزن کلی: ۱۷۷۰ تا ۱۹۰۵ کیلوگرم.
تخمین‌های عملکرد:

  • صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۳/۹ تا ۵/۳ ثانیه.
  • صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۸/۸ تا ۱۲/۸ ثانیه.
  • عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۲/۲ تا ۱۴ ثانیه.
  • سرعت نهایی (تخمین خودروساز): ۲۵۰ تا ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت.
مصرف سوخت:

  • تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۳/۱ تا ۱۵/۷ لیتر در شهر و ۸/۷ تا ۱۰/۲ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. ali ayat

    ۲ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (716 ديدگاه)

    قابل توجه دوستانی که گفتم چراغ عقب مدل جدید جنسیس شبیه چراغ این مدل جگواره نه مرسدس اس کلاس همه منفی دادن و گفتن کجاش شبیه یکمی نگا کنید متوجه بشید

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سعید

      ۲ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      از خودروسازای انگلیسی بعیده ک کپی کاری کنن.کپی چراغ عقب های بنتلی مولسن ولی خیلی ضایع تر…

      موافقم 0
      مخالفم 1
    2. shahab

      ۴ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (647 ديدگاه)

      درهر صورت چراغ عقب جنسیس کپی شده حالا از این یا از اس کلاس

      موافقم 0
      مخالفم 1
    3. A4

      ۱۷ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (49 ديدگاه)

      چراغ هاش از کنار شبیه کادیلاکه.

      موافقم 0
      مخالفم 1
  2. ali ayat

    ۲ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (716 ديدگاه)

    BMW 7series like
    Jaguar xjl dislike

    موافقم 0
    مخالفم 4
  3. ali ayat

    ۲ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (716 ديدگاه)

    از لحاظ طراحی بدنه خودرو
    Jaguar xjl like
    Audi a8 dis like

    موافقم 4
    مخالفم 1
  4. Rouzbeh

    ۲ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (171 ديدگاه)

    جگوار ماشین خیلی قابلیه ولی شاید انداره بقیه هم رده ها مخصوصا آلمانیا جا افتاده نباشه.

    موافقم 1
    مخالفم 1
  5. erfan

    ۲ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (237 ديدگاه)

    بدنش از عقب به نظر من زشته
    من که از اتاقش خوشم نیومد
    من باشم اینو نمیخرم?
    اتاقش زشته حس لوکس بودنش کمه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. usa & japan

    ۲ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (199 ديدگاه)

    دقت کرده باشید اکثرا انگلیسی ها توی مدل هاشون با دسته دنده لج افتادن…مثلا رنجرور دنده اش شبیه یه موس کامپیوتر هست و شبیه دنده های معمولی و آدمی کلا نیست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امین77

      ۲ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (117 ديدگاه)

      مرسدس هم کما بیش همین وضعیت رو داره … برای مدل های غیر اسپورت دنده های سلکتوری شایسته تقدیره اما این که AMG هم این رویه رو در پیش گرفته واقعا برا من جای سواله !!
      یادمه که car and driver هم تو بررسی C63 به دنده سلکتوری روی خوشی نشون نداده بود

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ali ayat

        ۲ دی ۱۳۹۴
        سوابق: (716 ديدگاه)

        دسته دنده های آئودی زیبا ترین هستند

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. shahab

          ۴ دی ۱۳۹۴
          سوابق: (647 ديدگاه)

          البته بعد از دسته دنده های جوینستیک بی ام و

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. usa & japan

        ۲ دی ۱۳۹۴
        سوابق: (199 ديدگاه)

        دسته دنده ی مرسدس تو حلقم…همونم ابهتیه.فرق داره با دنده انگلیی ها.باز شبیه دنده هست

        موافقم 0
        مخالفم 0
  7. Kamran.k

    ۲ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (44 ديدگاه)

    طراحی داخلش فوق العادست طراحی پشتش درسته شاید چشم نواز نباشه ولی یا حس متفاوت بودن داره .شما اگه یه بی ام و سری 7 و یه سری 5 توخیابون ببینی احتمالا آنچنان هیجان زده نمیشی ولی فک کنید اینو ببینید مطمعنا تا 1 ماه واس دوستاتون تعریف میکنید..الان عاشقان بی ام و کلی دیسلایک میدن

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. shahab

      ۴ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (647 ديدگاه)

      از کانالای هواش خوشم نیومد خیلی برآمده ست

      موافقم 0
      مخالفم 1
  8. Kamran.k

    ۲ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (44 ديدگاه)

    طراحی داخلش فوق العادست طراحی پشتش درسته شاید از نظر بعضیا چشم نواز نباشه ولی یه حس متفاوت بودن داره که خیلی با ابهتش کرده.شما اگه یه بی ام و سری 7 و یه سری 5 توخیابون ببینی احتمالا آنچنان هیجان زده نمیشی ولی فک کنید اینو ببینید مطمعنا تا 1 ماه واس دوستاتون تعریف میکنید..الان عاشقان بی ام و کلی دیسلایک میدن

    موافقم 0
    مخالفم 1
  9. AHMADREZA

    ۲ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    عاشقشم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. سامان اذری

    ۲ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    جلوش خیلی لوکس با پرستیژ و خشنه ولی پشتش کاملا برعکس

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. shahab

      ۴ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (647 ديدگاه)

      یکم ستونC مشکل داره و در صندوقش که حالت منحنی پیدا کرده اگه یه حالت اسپویلر مانندش میکردن بهتر میشد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. احمد باقری

    ۲ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    شاید خیلی عالی نباشه، ولی واسه خودش جنبه های لوکس زیادی داره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. Archi KHAN

    ۲ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (2167 ديدگاه)

    زیباست ،
    اما من تو جگوارها اِف تایپ را برمیدارم لدفن !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. king

    ۲ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    افسوس که مال من نیستی خیلی میخوامت ……..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. Infinite

    ۲ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (452 ديدگاه)

    به شخصه فکر می‌کنم داشبردش فوق العاده اس.
    یکی از زیباترین و دوست داشتنی ترین داشبردهایی که تا به حال دیدم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. great britain

    ۲ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (2777 ديدگاه)

    عاشق اون نگاه پلنگیشم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. نت

    ۳ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (363 ديدگاه)

    چراغ عقبش زشته.فقط چراغهای هیوندای گرانجور زیباست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. سعيد رنجكش

    ۸ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (31 ديدگاه)

    سفارت عربستان xjl رو داشت و گرنه من تو ایران ندیدم جنس ادوات داشبورد لوکس هست ولی طراحی مدرنی نداره جگوار باید پشت خودرو هم دست خوش تغییراتی قرار بده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. Wolfsadegh

    ۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    بنظر من این مدل جگوار بهترینه از نظر سطح امنیت و زیبایی فوق العادس چراغ های عقبش جوری طراحی شده که چشم بیننده رو به خودش جلب میکنه و از نظر فنی چند قلم جا انداخته شد که یکیش تنظیم باد لاستیک و اون یکی سنسور درب خودکار بوده تو مدل خودش میشه گفت یه ماشین سوپر اسپورت هس و از بنز کلاس ۷ هم زیبا تره در هر صورت میشه گفت حرف نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. اصغر

    ۱۵ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (12 ديدگاه)

    دقیقا دوستان به چی گیر دادن الان؟؟انگار هر روز سوار میشن جگوار ایکس جی رو!! بیخیال بابا لذت ببرید از شاهزاده ی انگلیسی.این یه شاهکاره انگلیسی با مدیریت هندیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. بهرام

    ۹ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (3 ديدگاه)

    دوستانی که از طراحیش چراغای عقبش ستون C دریچه های هواش و… عیب میگیرن و خوششون نمیاد خیلی راحت میتونن صفحه مرتبط با بررسی خودروی پراید یا پژو رو بخونن و در عین حال از سواری با پرایدشون لذت ببرن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. صدرا

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (39 ديدگاه)

    وای کیفیت توش موج میزند اگر نیومد یکیشون می‌خریدم انگلیسی ها عالین

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا