پورشهجگوارهفته نامه

تنه به تنه بزرگان؛ مصاف جگوار اف-پیس و پورشه ماکان

جگوار با عرضه‌ی شاسی‌بلند برجسته‌ی خود یعنی مدل اف پیس ادعا کرده که می‌تواند شکستی تلخ را به ب ام و X3 و لندروور دیسکاوری اسپورت تحمیل نماید. ما پیش از این مدل ۲ لیتری دیزل این خودرو را آزمایش کرده‌ایم اما مدل داغ‌تر S که دارای پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۳ لیتری توربو دیزل است معادلات را به‌طور کامل عوض می‌کند. اف پیس باید در برابر آقای این کلاس یعنی پورشه ماکان S دیزل قرار بگیرد.

jaguar-f-pace-vs-porsche-macan-01
جگوار قرمزرنگ فضا و قدرت بیشتری دارد. ماکان آبی‌رنگ در نظر برخی افراد اشرافیت و جذابیت بیشتری دارد چراکه نشان پورشه بر پیشانی آن حک شده است به علاوه اینکه بهای ارزان‌تری دارد. برای برتری در این مقایسه، هر دو خودرو باید توازنی عالی از کاربردی بودن و کارایی را به همراه هندلینگ و عملکرد خوب ارائه دهند. علاوه بر موارد ذکر شده باید شاهد سواری راحت و شاسی سرگرم‌کننده نیز باشیم.

jaguar-f-pace-vs-porsche-macan-02
ظاهر خودرو نیز مهم است اما این مورد شخصی است و کیفیت در این قیمت می‌تواند تعیین‌کننده باشد. ذهنیت اسپورتی هر دو خودرو بدیهی است اما کدام‌یک بهتر به عنوان یک شاسی‌بلند ممتاز عمل می‌کند؟

jaguar-f-pace-vs-porsche-macan-03

شاخ‌به‌شاخ

طراحی
قضاوت درباره‌ی شاسی بلندهای رده‌بالا همانند این دو به ذهنیت‌ها بازمی‌گردد و جزئیات طراحی جلب توجه کننده هر دو خودرو را بالاتر از رقبا قرار می‌دهند. کاپوت شیب‌دار و چراغ‌های عقب خاص از نشانه‌های یک پورشه هستند. اف پیس نیز از چراغ‌های نازک خاص جگوار سود می‌برد که نمایی گیرا به این خودرو بخشیده‌اند.

توانایی عبور از مکان‌های مختلف
این دو خودرو در حالت‌های خاص خود می‌توانند به عنوان یک آفرودر نیز عمل کنند. ماکان دارای حالت آفرودی است که باعث افزایش ارتفاع سیستم تعلیق بادی آن شده و سیستم کنترل صعود از تپه نیز به عبور این خودرو از مکان‌های ناهموار کمک می‌کند. جگوار نیز از کنترل پیشروی در همه‌ی سطوح و پاسخ تطبیق‌پذیر به سطوح مختلف برخوردار است که حداکثر چسبندگی ممکن را تأمین می‌کنند.

سیستم اطلاعات سرگرمی
ماکان‌های جدیدتر از سیستم چندرسانه‌ای ارتقا یافته سود می‌برند که توانایی سازگاری با اپل کارپلی را نیز دارند. البته در این بخش تفاوت خاصی بین دو خودرو وجود ندارد اگرچه که جگوار به‌صورت استاندارد از سیستم ناوبری ماهواره‌ای استفاده می‌کند.

قضاوت نهایی

رتبه‌ی اول: جگوار اف پیس
اف پیس به اندازه‌ی ماکان در رانندگی تیز نیست اما این دو خودروهای جاده‌ای هستند بنابراین توازن بین چابکی، راحتی سواری فوق‌العاده و کارایی واقعی جگوار قابل ستایش است. این خودرو همچنین کاربردی‌تر بوده و لیست تجهیزات سخاوتمندانه‌تری نسبت به ماکان دارد و بی دلیل نیست که توجهات زیادی به این خودرو صورت گرفته است.

jaguar-f-pace-01

رتبه‌ی دوم: پورشه ماکان
اشتباه نکنید! ماکان هنوز هم شاسی‌بلندی فوق‌العاده است. اگرچه که این خودرو به اندازه‌ی جگوار تطبیق‌پذیر نیست اما هندلینگ بی‌نقص ماکان خودرویی درگیر کننده تر برای رانندگی می‌سازد. تنها سواری سفت‌تر ماکان آن را در رده‌ای پایین‌تر قرار داده است. این خودرو هنوز هم باارزش‌ترین پورشه‌ای است که می‌توانید بخرید بنابراین با در نظر گرفتن راندمان چشمگیر، ماکان به‌طور باورنکردنی‌ای خوب است.

porsche-macan-01

دیگر گزینه‌ها با بهایی مشابه

جدید: آلپینا XD3
قیمت: ۵۶۴۵۰ پوند
پیشرانه: ۶ سیلندر ۳ لیتری ۳۴۵ اسب بخاری

alpina-xd3-bi-turbo
خودروی دست‌پرورده‌ی آلپینا انحصاری بوده و جایگزینی مناسب برای دو رقیب محسوب می‌شود.XD3 سریع بوده اما رینگ‌های بزرگ آن اگرچه نمایی منحصربه‌فرد را به خودرو بخشیده‌اند اما در عوض از راحتی کابین کاسته شده و بنابراین راحتی آن به اندازه‌ی جگوار نیست.

کارکرده: پورشه کاین S دیزل
قیمت: ۵۰ هزار پوند
پیشرانه: ۸ سیلندر ۴.۲ لیتری ۳۸۰ اسب بخاری

porsche-cayenne
اگر کاربردی بودن در حد جگوار می‌خواهید، اما ترجیح می‌دهید که نشان پورشه را ببینید، یک پورشه کاین کارکرده می‌تواند پاسخگوی شما باشد. با پولی در حدود ۵۰ هزار پوند حتی می‌توانید نسخه‌ی داغ‌تر S با موتور ۳۸۰ اسب بخاری را با کارکرد پایین بیابید.

jaguar-f-pace-vs-porsche-macan-04

جگوار اف پیس ۳.۰ S AWD Auto

پورشه ماکان S دیزل

بهای مدل تست شده (پوند)

۵۹۶۶۵

۵۶۳۵۲

طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر)

۴۷۳۱/۲۰۷۰/۱۶۵۲

۴۶۹۷/۱۹۲۳/۱۶۲۴

پیشرانه

۶ سیلندر،۲۹۹۳ سی‌سی

۶ سیلندر،۲۹۶۷ سی‌سی

قدرت (اسب بخار)

۲۹۶

۲۵۵

گشتاور (نیوتون متر)

۷۰۰

۵۸۰

گیربکس

۸ سرعته ی اتوماتیک، چهارچرخ محرک

۷ سرعته ی اتوماتیک PDK، چهارچرخ محرک

ظرفیت محفظه بار (لیتر)

۶۵۰

۵۰۰

وزن خالص (کیلوگرم)

۱۸۸۴

۱۸۸۰

شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه)

۶.۶

۵.۶

حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)

۲۴۱

۲۲۹

مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی (لیتر در هر صد کیلومتر)

۶.۹/۵.۶/۶

۶.۷/۵.۷/۶.۱

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴۰ دیدگاه‌ها

  1. مهدی

    ۱۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    بابا پراید من با این جسته ای که داره شیش تا میزنه
    این دوتا با این جسته ی شاسی بلند شون شیش تا میزنن خیلی اند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. :)

    ۱۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (8 ديدگاه)

    JAGUAR در ساخت شاسی بلند دارای استعداد درخشانی هست ..
    PORSCHE در ساخت کوپه ، شاسی بلند ، (پانامرا 4s) ، سوپرخودرو (supercar)
    درخشان هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. new great britain

    ۱۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (2751 ديدگاه)

    جگوار با اولین مدل شاسی بلندش قدم اول رو محکم برداشت.
    شکست دادن ماکان کاره آسانی نبود.
    از نظره ظاهری واقعا جگوار عجب رخی داره.از نظره داخلی هم فکر کنم یه مقدار پورشه لوکس تره.
    تو اکثره زمینه ها هم بهتر از ماکان عمل کرده از اسب بخار و گشتاور بگیر تا مصرف سوخت.
    فقط وزنش کمی بیشتر از ماکانه و شتاب ماکان بهتره.
    به جز این دور مورد تو بقیه ی موارد برتری قابل توجهی داره.
    خدایی تو عکسه چهارمی دقت کنید جگوار چه رخی داره لامصب.واقعا از پورشه خیلی بهتره تو این ضمینه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۱۳ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      خداییش قدم خوبی برداشته جگوار شکی نیست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. مهدی 911

    ۱۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (459 ديدگاه)

    کلا اتو اکسپرس دوست داره انگلیسیارو برنده کنه به عنوان مثال مکلارن 570 رو بهتر از ار8 و 911 معرفی میکنه در حالیکه در کار ان درایو به 911 با امتیاز 185 به 200 میبازه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فقط انگلستان

      ۱۲ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (1045 ديدگاه)

      مهدی911 می شه بفرمایید در اینجا از چه نظر پورشه ماکان بهتر از جگواره تکرار می کنم از چه نظر بهتره که تو می خوای برنده اعلام بشه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. new great britain

        ۱۲ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (2751 ديدگاه)

        فقط انگلستان جان بعضی ها تا پایه یه مقایسه برند انگلیسی با یه آلمانی میاد فقط انتظار دارن آلمانی برنده بشه.(هنوز دلیلش مشخص نشده)
        همین اتواکسپرس چندبار تا حالا آلمانی ها ها رو برنده اعلام کرده در مقایسه با انگلیسی ها. اونوقت تا یه انگلیسی میاد برنده میشه میگن چون اتواکسپرسه از ریشه مشکل داره این مقایسه.
        منم سوال فقط انگلستان رو دارم دوستانی که تو این مقایسه پورشه رو برتر میدونن لطفا دلیلشون رو بگن.
        من تو جدول هرچی نگاه میکنم برتری نمیبینم.(جز اون دو موردکه بالا که گفتم)

        موافقم 0
        مخالفم 0
  5. Saied

    ۱۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    انتخاب من قطعا کاین هستش.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. fara2001

    ۱۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (201 ديدگاه)

    هردو فوق العاده اند ولی به شخصه جگوار رو به خاطر طراحی برجسته اش ترجیح میدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Zonda R

    ۱۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1872 ديدگاه)

    @.F
    بسیار جذاب و خاص
    ماکان سردمدار این کلاس هست و پورشه مثل همیشه یه محصول ارزنده رو تولید کرده
    اما جذابیت موضوع اینجاست که جگوار برای ساخت اف پیس تماما از ماکان الهام گرفته
    و خودشون گفتن برای ساخت محصولمون بهترین این کلاس رو کالبد شکافی کردیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Ahmadreza

    ۱۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (116 ديدگاه)

    جگوار گفته شکست رو به لندرور دیسکاوری اسپرت تحمیل کرده!
    خوددرگیری داره این جگوار لندرور؟!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. مهدی drift

    ۱۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (183 ديدگاه)

    رتبه اول پورشه
    رتبه دوم جگوار
    اصلا اسم پورشه رو که میشنوم قلبم تند میزنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Justice

    ۱۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (5 ديدگاه)

    بازم جگوارو پورشه ،
    قبلا اف تایپ و 911 حالا هم این دوتا،
    تنها جایی که واقعا دلم با پورشه هست پانامراست مخصوصا مدل جدید،
    کاش لامبو هم شاسی بلندشو ساخته بود اونموقع …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. shahin

    ۱۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (856 ديدگاه)

    من که خودم عاشق پورشه هستم و در شرایط واقعی اگه الان جفتشون جلوم باشه مطمعنم پورشه رو برمیدارم.اما این مدل جگوار هم واقعا شاهکاره.هیچ عیبی بهش وارد نست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۱۳ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      افرین به شما

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. ferrari

    ۱۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1872 ديدگاه)

    هردو اتومبیل عالی هستن ولی من جگوار اف پیس روبیشتر دوسدارم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. امیرحسین

    ۱۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (337 ديدگاه)

    طراحی جگوار خاص تر و زیباتر هست .انتخاب اول جگوار
    جالبه یکسری توقع دارن همه جا آلمانی ها برنده باشن وگرنه صد درصد تقلب شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. سينا

    ۱۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (87 ديدگاه)

    هر دو از نظر طراحی عالی اند ولی خوب پورشه تو زمینه هندلینگ و پایداری تقریبا حرف اول رو تو دنیا میزنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. یاس ی

    ۱۳ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1019 ديدگاه)

    واقعا هردو عالی هستند فقط بحث سلیقه و علاقه بین این دوتا باعث انتخاب یکی میشه در غیر اینصورت هردو عالین عالی ……… خداییش که اخرشن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. mojtabaaston

    ۱۳ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (232 ديدگاه)

    چرا همه طراحی های جگوار شبیه هم است؟چراغ جلو از XF چراغ عقب از F تایپ دیگه شورشو در آورده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. Monster_alm

    ۱۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1115 ديدگاه)

    جگوار کم شرکتی نیست و چیزی از پورشه کم نداره واقعا کم لطفی بعضی دوستان از روی متعصب بیش ار حد هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. احمد باقری

    ۱۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    در همون زمینه طراحی، جگوار، صد برابر بهتره.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا