۱۰ نکته در مورد جگوار اف-پِیس

اف-‌پِیس ۲۰۱۷، مدل مهمی برای جگوار است؛‌ مخصوصاً اگر بخواهد رکورد فروش ۱۵ هزار دستگاه سال قبل را ارتقا دهد. البته همین حالا نیز صحنه رقابت، اندکی این آمار را به چالش کشیده است. در نمایشگاه فرانکفورت امسال، فرصتی برای دست‌اندرکاران مجله Car and Driver دست داده تا در گفتگو با ایان کالوم (Ian Callum)، طراح ارشد جگوار، اطلاعات بیشتری در مورد این خودرو در اختیار داشته باشند. در ادامه، ۱۰ نکته از اف-پیس مدل ۲۰۱۷ را مرور می‌کنیم که ماحصل این دیدار هستند.

All-New Jaguar F-Pace
All-New Jaguar F-Pace

اگزوزی در حدّ اف-تایپ
موتور ۳ لیتری سوپرشارژر V-6 بسیار نرم است و خیلی زود، قدرت را در اختیار قرار می‌دهد. صدای این موتور نیز چیزی بین صدای خشمگین مدل لوکس XJ سدان و خشونت موجود در مدل اف‌-تایپ قرار می‌گیرد. مطابق گفته «کالوم»، در ابتدا اف‌تایپ الهام‌بخش صدای اف‌-پیس بوده، ولی بعداً تیم طراحی شرایط را نسبت به سطح انتظارات از یک خودروی خانوادگی تقلیل داده است. وی می‌گوید:

2017 Jaguar F-Pace
2017 Jaguar F-Pace

صدای نمونه اولیه این مدل، اندکی بلندتر بود. ولی بعداً مقداری از آن را کم کردیم. چیزی که می‌تواند برای بچه‌ها در صندلی‌های عقب مناسب‌تر باشد.
در هر صورت، به یک چیز در جگوار می‌توان اعتماد کرد و آن عدم‌اعتقاد آن به پخش صدای مصنوعی موتور از طریق استریو است.

نسخه دیزلی دیفرانسیل عقب با گیربکس دستی
این مدل در امریکا عرضه نخواهد شد. بسیاری از برندهای لوکس اروپایی شاسی‌بلندهای دیزلی ارائه می‌کنند. به عنوان مثال، ب‌ام‌و مدل دیفرانسیل عقب X5 را به فروش می‌رساند و همین‌طور می‌توانید در لیست خودروهای دست‌دوم به سراغ مدل‌های کمیاب پورشه کاین GTS با گیربکس دستی بگردید. ولی به نظر می‌رسد که امریکایی‌ها نمی‌توانند تمام این عناصر را در یک وسیله نقلیه ترکیب کنند. در اروپا، جگوار موتور ۳ لیتری توربو-دیزل V-6 را ارائه می‌کند که قدرتی برابر ۳۰۰ اسب‌بخار و گشتاور حداکثری ۷۰۰ نیوتن‌متر دارد. البته بازار امریکا نیز یک نسخه اصلاح‌شده از این موتور را دریافت می‌کند که برای معیارهای آلودگی تنظیم شده و در مدل‌های Td6 از رنج‌روور و رنج‌روور اسپورت ۲۰۱۶ مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مقابل، اف‌-پیس امریکایی، از همان مدل پایه اروپا، یعنی توربو-دیزل ۲ لیتری با چهار سیلندر در یک ردیف بهره‌ می‌برد که قدرتی برابر ۱۸۰ اسب‌بخار و گشتاور حداکثری برابر ۴۳۱ نیوتن‌متر تولید می‌کند. این مدل، چند ماه پس از معرفی خودرو در بهار آینده، از راه خواهد رسید.

All-New Jaguar F-Pace
All-New Jaguar F-Pace

چرخ‌های حجیم
در حالی که تایرهای 265/40R-22 پیرلی (تنها گزینه موجود در مدل ۲۰۰۰ تایی فرست ادیشن) ابعاد بزرگ بسیار خوبی دارند، اف-‌پیس با تایرهای کوچکتر نیز شرایط چندان بدی ندارد. تایرهای پایه 235/65R-18 بیشتر از ۵ میلی‌متر اختلاف ارتفاع رانندگی با تایرهای سطح بالاتر ایجاد نمی‌کنند و بنابراین، قطر تایرها نمی‌تواند تغییری در ظاهر کلی خودرو ایجاد کند. همین موضوع را می‌توان به چرخ‌های ۱۹ و ۲۰ اینچی نیز تعمیم داد. کناره‌های بلندتر لاستیک‌ها فضای خالی را پر می‌کنند و در نتیجه، به گفته «کالوم»، اف-پیس یک حالت «بالا ‌آمده» و شبیه به «یک فیل در یک سطل» ندارد. در همین حال، به نظر می‌رسد که تایرهای ۱۸ اینچی سواری بهتری داشته باشند.

All-New Jaguar F-Pace
All-New Jaguar F-Pace

ارتفاع کم صندلی‌ها و یکپارچگی طراحی
گری مک‌گاورن (Gerry McGovern)، طراح لندروور استفاده از ستون‌های مشکی برّاق را در محصولات کمپانی همه‌گیر کرده و بنابراین، سقف یک حالت «شناور» در بالای بدنه خودرو پیدا کرده است. این طراحی، البته برای مدل‌های جعبه‌ای لندروور جالب است، ولی نه برای یک جگوار. «کالوم» در مخالفت با این نوع طراحی، توضیح می‌دهد:

شما باید خط سقف را وارد فرم بدنه خودرو کنید. من به شخصه، هیچ‌وقت ستون‌های سیاه‌رنگ برای جلو درنظر نمی‌گیرم.

اف-پیس به‌هیچ‌عنوان حس و حال یک رنج‌روور، حتی مدل کوتاه‌قدی مانند اِووک را ندارد. صندلی‌ها در ارتفاعی پایین‌تر قرار گرفته‌اند و در همین حال، کنسول وسط نیز ارتفاع بالاتر دارد؛ تا جایی که شاید احساس کنید که «در یک محفظه قرار گرفته‌اید».

All-New Jaguar F-Pace
All-New Jaguar F-Pace

نمایشگر HUD به صورت لیزری
برخلاف بسیاری از نمایشگرهای سربالا (HUD) که تصاویر نمایشگر LCD را به روی شیشه جلو می‌تابانند، جگوار با استفاده از لیزر چهار رنگ، تصویری واضح و با کنتراست بالا را نمایش می‌دهد. در این حالت، تمام اطلاعات معمول، اعم از سرعت کنونی، محدودیت سرعت، کروز کنترل و جهت حرکت مسیرها در دسترس قرار می‌گیرند.

Jaguar Virtual windscreen Laser HUD
Jaguar Virtual windscreen Laser HUD

برش‌های فضایی
در این سیستم که ب‌ام‌و آن را «پرده‌های هوایی» می‌نامد، دریچه‌های قائم‌ گل‌گیرها برای کاهش دراگ توربولانس بین چرخ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در اف-پیس، این وظیفه بر عهده شکاف‌های کوچک و هوشمندانه‌ای است که در بیرونی‌ترین قسمت‌های جلوبندی استفاده شده‌اند. جگوار در تست تونل باد، همانند چیزی که در X5 نیز می‌بینیم، به نتایج راضی‌کننده‌ای بدون استفاده از برش دوم در پشت چرخ‌ها رسیده است.

2017 Jaguar F-Pace
2017 Jaguar F-Pace

کلید J
در سال‌های دهه ۱۹۸۰ میلادی، وقتی سوئیچ‌های خود را درون یک فورد، مرکوری یا لینکولن جا می‌گذاشتید و درها قفل می‌شدند، با خیال راحت می‌توانستید به سراغ تفریح خود بروید؛ چرا که یک ورودی پنج رقمی بر روی در کنار راننده تعبیه شده بود. در اف-پیس نیز چنین امکانی، البته با شرایطی پخته‌تر فراهم شده است؛ «کلید اکتیویتی» که یک مچ‌بند ضدّ آب ۴۰۰ دلاری است، در این راه به کمک شما می‌آید. عملکرد این مچ‌بند شبیه به سوئیچ دوم برای خودروی شما خواهد بود. در عین حال، دو ویژگی این وسیله را جالب و زیرکانه می‌کنند؛ اولین ویژگی ان است که سوئیچ‌های اصلی در هنگامی که درهای خودرو قفل شده‌اند، برای استارت عمل نمی‌کنند. همچنین کسی که مچ‌بند را بسته، می‌تواند با فشردن کلید “J” در لوگوی جگوار بر روی درب عقب، قفل خودرو را باز کند. همچنین جگوار یک برنامه ساعت‌مچی اپل نیز برای شما ارائه خواهد کرد تا به این وسیله، کارهای مربوط به قفل و استارت را به حالتی جذاب‌تر و راحت‌تر انجام دهید.

Tap that J
Tap that J

اولین سیستم راهبری نسبتاً خوب در جگوار
البته این عنوان، تنها بر اساس پیش‌نمایش ۱۵ دقیقه‌ای جگوار در هنگام معرفی اف-پیس است. جگوار لندروور برای سال‌ها اطلاعات و سرگرمی صاحبان محصولات خود را با مشکل روبرو کرده است؛ از جمله واکنش کُند نمایشگر لمسی، نقشه‌‌های سردرگم کننده و موارد دیگری که همچنان می‌توان به ذکر آنها ادامه داد. ولی آخرین نسخه از سیستم InControl Touch Pro که در داخل خودِ کمپانی توسعه داده شده، می‌تواند امیدها را بار دیگر زنده کند. در آپشن نمایشگر ۱۰/۲ اینچی، به راحتی می‌توانید حرکت و زوم کنید و گزینه‌های لازم را انتخاب کنید. کافی است مقصد را برای آن مشخص کنید تا عکس‌های ۳۶۰ درجه نمای خیابانی گوگل در اختیار شما قرار گیرند و همین‌طور امکان ارسال مکان خود را به صورت متنی به دوستان‌تان داشته باشید.

All-New Jaguar F-Pace
All-New Jaguar F-Pace

همچنین پنل ابزارهای دیجیتالی ۱۲/۳ اینچی قادر است نقشه‌ها را به صورت تمام‌صفحه نمایش دهد و در همین حال، می‌توان آن را به یکی از چهار طرح گرافیکی ممکن، تنظیم کرد. گفته می‌شود که بنابر قابلیت ارتباط 3G داخلی و پردازنده موجود سیستم، می‌توان تا چهار ویدیو را به صورت همزمان از اینترنت پخش کرد. این سیستم در مدل ۲۰۱۶ از XF نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به نظر می‌رسد، برای یک بار هم که شده، تجهیزات الکترونیکی جگوار می‌توانند پایه‌گذار فروش بیشتر برای آن شوند.

2017 Jaguar F-Pace
2017 Jaguar F-Pace

بدنه ساخته‌شده از آلومینیوم بازیافتی
اف-پیس از لحاظ زیست‌محیط بر بدنه‌ای تکیه دارد که یک‌سوم آن از آلومینیوم بازیافتی تشکیل شده است. این بدنه که ۸۰ درصد از آلومینیوم و ۲۰ درصد از فولاد با مقاومت بالا است، ۲۹۷ کیلوگرم وزن دارد. در همین حال، همانند XF سدان، درها از فولاد ساخته‌ شده‌اند تا به این وسیله توزیع مناسب‌تری برای وزن ایجاد گردد.

2017 Jaguar F-Pace cutaway
2017 Jaguar F-Pace cutaway

بدون تنظیمات آفرود
همان‌طور که انتظار هم می‌رود، اف-پیس برای رانندگی در جاده‌های آسفالته ساخته شده است. هیچ خبری از سیستم «واکنش مسیر» در اینجا نیست. به جای آن، وقتی یک چرخ جگوار شروع به لغزیدن کند، سیستم «کنترل سطح انطباقی» به صورت اتوماتیک بین سه حالت ممکن، تغییر وضعیت می‌دهد؛ برف، یخ و چمن خیس. در واقع، این حالت بسیار محدود شده از «واکنش مسیر» است، با این تفاوت هیچ عمل خاصی در مورد قفل دیفرانسیل‌ها و سیستم تعلیق گازی انجام نمی‌دهد. همانند مدل اف-تایپ، اف-پیس نیز مجهز به یک سیستم دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک است که همانند یک دیفرانسیل عقب عمل می‌کند، ولی می‌تواند در عرض ۱۶۵ میلی‌ثانیه به حالت ۵۰-۵۰ تغییر کند.

All-New Jaguar F-Pace
All-New Jaguar F-Pace

جگوار اف-پیس در اوایل سال آینده میلادی به بازار وارد خواهد شد، ولی همین حالا نیز انتخابگر آنلاین آن در دسترس قرار گرفته و می‌توانید کاوش بیشتری در مورد آن انجام دهید.

2017 Jaguar F-Pace
2017 Jaguar F-Pace

منبع: کار اند درایور

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

17 دیدگاه

  1. سکوت
    سوابق: (77 دیدگاه) ,

    جگوار فوق العادست..خبری از تویین توربو های غول آسا نیست که عمر موتور رو کاهش میدهند..موتورهای جگوار اصیل هستن و یک عمر کار می کنند..انگلیسیها بیشتر سنت گرا در عین مدرنیته هستن و همینش واقعا عالیه..

    پاسخ
    1. احسان آرسنالی
      سوابق: (1108 دیدگاه) ,

      جوری میگی یه عمر کار میکنند آدم فکر میکنه تحت شرایط مشابه موتورهای پورشه سرسال نرسیده خراب میشن. خوب عزیز دل آلمانی ها که خیلی بهتر از انگلیسی ها هستند

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل (پهلوان مک لارن)new great britain
        (پهلوان مک لارن)new great britain
        سوابق: (911 دیدگاه) ,

        آلمانی ها فروششون بهتره با توجه به این که صنعتشون برپایه خودروست ;طبیعی هم هست تمام حواسشون به این صنعت باشه وگرنه از لحاظ تکنولوژی و موتور وخرابی بریتانیایی ها توی خیلی جا ها سرترن.

        پاسخ
  2. تصویر پروفایل Danial
    Danial
    سوابق: (221 دیدگاه) ,

    میشه گفت F-Type برای جگوار یک سکوی پرشی شد که دوباره خودی نشون بده به نظرم الان هم خودی نشون داده روند روبه رشدی داره به امید واردات در کشور و استفاده ما از این امکانات…

    پاسخ
    1. محمد
      سوابق: (68 دیدگاه) ,

      نمایشگر شیشه جلوش فوق العاده است

      پاسخ
  3. تصویر پروفایل ali ayat
    ali ayat
    سوابق: (719 دیدگاه) ,

    بسیار علاقه مند به این خودرو شدم این مدلو به خیلی از ماشین ها ترجیح میدم

    پاسخ
  4. تصویر پروفایل AliZeus
    AliZeus
    سوابق: (418 دیدگاه) ,

    از جگوار خیلی خوشم میاد، تلفیق متناسبی از طراحی عالی و تکنولوژی به روز…داخل و کابین ماشین هم که حرف نداره 🙂

    پاسخ
  5. احمد باقری
    سوابق: (4379 دیدگاه) ,

    ماشین خیلی خوبیه.

    پاسخ
  6. Archi KHAN
    سوابق: (1660 دیدگاه) ,

    خیلی خیلی خوشگل شده
    اما جگوار اِف تایپ یه چیزه دیگه اس …

    پاسخ
  7. fluid
    سوابق: (197 دیدگاه) ,

    خوشکل و لاته
    طراحی کنسول وسط بین راننده و شاگرد چقدر شبیه بی ام و شده!

    پاسخ
  8. مسعود
    سوابق: (81 دیدگاه) ,

    اولین شاسی بلند از جگوار
    با این وجود ، خیلی خوب از آب در اومده انگار یه عمره که اینکارست
    درسته که همکاری هایی با لندرور صورت گرفته . ولی اولین شاسی بلند جگواره.
    موفق باشید

    پاسخ
  9. حميد
    سوابق: (872 دیدگاه) ,

    طراحیش قشنگه ولی شنیدم ماشینهای انگلیسی خوابی خیلی داره

    پاسخ
  10. شاسی
    سوابق: (105 دیدگاه) ,

    طراحی و امکانات فوق العاده خوبی داره، طراحی کابین هم بسیار دقیق و بدون کمترین تقلید از خودروی دیگه ای صورت گرفته که رانندگی لذت بخشی رو به راننده میده، امید وارم قیمت این خودرو خیلی بالا نباشه تا بتونه تمام رقبای کلاس خودش رو رد کنه. پتانسیل بهترین شاسی بلند میدسایز سال ۲۰۱۷ رو داره.
    من که خیلی دوستش دارم، انگلیسی ها با اینکه هنوز از لحاظ فنی به پای آلمانیا نرسیدن ولی در سطح واقعا بالایی هستند

    پاسخ
  11. محمد براندو
    سوابق: (12 دیدگاه) ,

    روباه پیر واقعا کارش درسته

    پاسخ
  12. استون مارتین dbs
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    دوست های عزیزی که گفتن فنی خودرو های انگلیسی به پای خودرو های المانی نمی رسه مدرکشون رو برامون رو کنن که چه طور دارن همین طور اسم ماشین انگلیسی رو خراب می کنن شما اگر می تونید چهار برند المانی رو نام ببرید که مثل استون مارتین-بنتلی-رولزرویس ومکلارن روی نودوپنج درصد از خودرو هاشون ترمز سرامیکی کربن-موتور هشت یا دوازده سیلندر-470اسب بخار به بالا-گشتاور بالای 500-صفر تاصد زیر 6ثانیه-اخرین سطح سیستم تعلیق-اخرین سطح سیستم فرمان پذیری و…رو داشته باشه چهار برند که سهله حتی نمی تونید چهار برند المانی رو نام ببرید که نصف این هارو که گفتم داشته باشه از لحاظ کیفیت وامکانات هم بماند که استون مارتین وبنتلی ورولزرویس سوپر لوکس هستند ولی بنز وبی ام و وائودی 60درصد خودر هاشون فقط لوکس خالی و40در صد دیگشون فوق لوکس هستش از لحاط قیمت هم اگر میانگین تمام خودرو های المانی و انگلیسی رو بگیریم خودرو های انگلیسی بیش از دو برابر خودرو های المانی قیمت دارند که قیمت بیشتر تو خودرو سازی برابر است بهتر بودن از همه نظر اگر هم که دوبرابر قیمت داشته باشه که دیگه داستان فرق می کنه ومی ره توی یه سطح دیگه حالا دلیل شما چیه که می گید خودرو المانی از انگلیسی بهتره فقط برای خودتون به درد می خوره چون اگر کسی فقط یکم از خودرو سازی بدونه حرف های من قانعش کرده

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.