خودروهای سنگین

آزمایش اتوبوس عجیب چینی‌ها با ابهامات فراوان

طرح ساخت اتوبوس عجیب چینی‌ها که «Transit Elevated Bus» نام داشت (به‌صورت مخفف TEB-1) و چند هفتهٔ پیش معرفی شد را به یاد دارید؟ اتوبوسی که از روی خودروها می‌گذشت به واقعیت پیوسته است. چند روز پیش نمونهٔ واقعی این اتوبوس عجیب‌وغریب رونمایی شد و برای اولین بار در شهرستان «کینگهوانگداو» استان «هبی» واقع در شمال شرقی چین مورد آزمون قرار گرفت. این اتوبوس عجیب و غول‌پیکر توسط یک شرکت محلی چینی به‌عنوان تلاشی جهت حل معضل ترافیک طراحی و ساخته‌شده است.

TEB-1-05

این اتوبوس که اصطلاحاً «Straddling Bus» نامیده می‌شود، ۶۰ متر طول، ۷.۸ متر عرض و ۴.۸ متر ارتفاع دارد و بر روی ریل‌هایی که در دو طرف خیابان نصب‌شده حرکت می‌کند. فضای خالی زیرین این اتوبوس از سطح زمین ۲.۱ متر ارتفاع دارد؛ بنابراین می‌تواند به‌راحتی از روی خودروهای در حال حرکت در خیابان‌ها رد شود. در قسمت پایینی آن پنجره‌هایی تعبیه‌شده تا موجب وحشت رانندگان خودروهای سواری ناشی از قرار گرفتن در فضایی کاملاً بسته و تاریک نشود. این در حالی است که فضای داخلی آن نیز بسیار بزرگ بوده و فضای کافی جهت حمل تا ۳۰۰ نفر مسافر را دارد درحالی‌که مانند مترو کاملاً روشن است.

TEB-1-03

اتوبوس TEB-1 نیروی موردنیاز خود را از تیرهای برق موجود در مسیر گرفته و می‌تواند به سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت برسد و بهتر از همه جریان ترافیک اثری روی آن نمی‌گذارد. طراح این اتوبوس آقای «Youzhou» اعلام کرده که عملکرد آن در آزمایش‌ها مناسب بوده و ساخت چند پروتوتایپ دیگر از آن نیز در حال انجام است. شرکت «TEB Technology Development» مسئولیت ساخت این اتوبوس نوآورانه را برعهده‌گرفته و در حال حاضر با پنج شهرستان دیگر چین جهت اجرای پروژه‌های آزمایشی اتوبوس قرارداد بسته است. سازنده ادعا می‌کند درصورتی‌که این اتوبوس به‌صورت انبوه مورداستفاده قرار گیرد می‌تواند راه‌حل مؤثری جهت کاهش ازدحام خیابان‌های چین و همین‌طور کاهش آلودگی هوا باشد.

TEB-1-02

بااین‌حال گزارشاتی نشان می‌دهد طرحی که تصور می‌شد برای حل مشکل ترافیک راه گشا باشد و به‌تازگی به واقعیت تبدیل‌شده بود، فاقد کارایی بوده چیزی بیشتر از یک دروغ و کلاه‌برداری نیست. چراکه پس از انجام تست‌های اولیه، پرسش‌های زیادی بدون پاسخ باقی‌مانده است به‌طوری‌که در مرحلهٔ اول آزمون که به طول حدود ۳۰۰ متر انجام گرفت، شرایط ترافیک واقعی شبیه‌سازی نشده بود. همچنین حتی مقامات شهرستان کینگهوانگداو از این رویداد مهم یعنی اولین آزمون اتوبوس جدید، آگاه نبوده‌اند. علاوه بر این دو مورد، سؤالات بسیار دیگری در رابطه با چگونگی عملکرد اتوبوس مطرح‌شده که عمدتاً به ارتفاع قسمت زیرین آن مربوط می‌شود چراکه همان‌طور که گفته شد ارتفاع این قسمت تنها ۲.۱ متر است درحالی‌که محدودیت ارتفاع وسایل نقلیه در چین تا ۴.۲ متر مجاز است.

TEB-1-08

بدتر اینکه چند رسانه ادعا کرده‌اند که شرکت سرمایه‌گذار این پروژه یعنی شرکت TEB، متقلب بوده و با هدف کلاه‌برداری از دیگر سرمایه‌گذاران به این پروژه واردشده است. به همین دلیل دولت چین با اقدام شدیدی بودجهٔ خود را از این پروژه گرفته و بسیاری از ادارات دولتی هم که به اذعان خود با این پروژه ارتباط داشته‌اند، ارتباط خود را قطع نموده‌اند. همهٔ این‌ها برخلاف اظهاراتی است که توسعه‌دهندگان این پروژه در گذشته اعلام کرده بودند.

اما مشکلات این اتوبوس به همین‌جا ختم نمی‌شود چراکه درحالی‌که ادعا شده بود TEB-1 همچون مترو یا قطار روی ریل حرکت می‌کند، حال مشخص‌شده که این اتوبوس درواقع روی ریل حرکت نکرده و همانند اتوبوس‌های معمولی دارای چرخ‌های لاستیکی است. اگرچه چرخ‌های کوچک فلزی هم در طرفین اتوبوس نصب‌شده اما هیچ‌یک از این چرخ‌ها روی ریل نبوده و در اصل روی یک شیار حرکت می‌کنند. این امر از آنجایی مشخص شد که در مسیر آزمون هیچ ریلی دیده نشده است؛ بنابراین چرخ‌های لاستیکی در قسمت میانی اتوبوس و چرخ‌های فلزی در جلو و عقب نصب‌شده و صرفاً روی یک شیار حرکت می‌کنند درحالی‌که از هیچ فلزی جهت ساخت مسیر حرکت اتوبوس استفاده‌نشده است.  به همین دلیل ممکن است اتوبوس هنگام حرکت از مسیر خود خارج‌شده و به خودروهایی زیرین برخورد کند.

ضمناً همان‌طور که اشاره شد این یک اتوبوس الکتریکی بوده و انرژی موردنیاز خود را از باطری‌ها تأمین می‌کند. باطری‌ها توسط شارژرهای سریعی که در هر ایستگاه نصب‌شده‌اند شارژ می‌شوند که فقط انرژی موردنیاز جهت رسیدن به ایستگاه بعدی را تأمین می‌کنند؛ اما در تصاویر سیستم تهویهٔ بسیار بزرگ اتوبوس مشخص است که به نظر می‌رسد فقط برای این سیستم به باطری‌های بزرگ و انرژی زیادی نیاز است که تأمین آن‌را از طریق شارژ سریع در ایستگاه‌ها با تردید روبرو می‌کند.

سیستم تهویۀ اتوبوس در این تصویر مشخص است
سیستم تهویۀ اتوبوس در این تصویر مشخص است

تنها ایستگاه ساخته‌شده در مسیر آزمایش اولیه هم ساختار مناسبی نداشته و کاملاً درهم‌وبرهم ساخته‌شده است چراکه طبق شنیده‌ها خود اتوبوس و کل مسیر آزمون بسیار باعجله و در کمتر از دو ماه ساخته‌شده است. در تصاویر زیر وضعیت ساخت نامناسب این ایستگاه کاملاً مشخص است.

بااین‌حال Youzhou (طراح اتوبوس) تمامی این اتهامات را رد کرده و اصرار دارد که تیمش دلیلی برای عذرخواهی ندارند. وی گفته است که ما هیچ اشتباهی در هیچ کجای اتوبوس نداشته‌ایم و آزمایشات نشان می‌دهد که این طرح اتوبوس کاملاً ممکن است. شرکت سازنده نیز در دفاع از خود گفته است این یک آزمون جاده‌ای واقعی نبود و تنها برای آزمایش شتاب و سیستم ترمز انجام‌گرفته است. این شرکت همچنین متذکر شده که قراردادی جهت انجام آزمایش‌های واقعی اتوبوس با شهرستان‌های نانیانگ، شنیانگ، تیانجین و ژوکو منعقد کرده است؛ اما هنوز معلوم نیست این آزمون‌ها کی شروع خواهد شد.

TEB-1-07

حال علیرغم تمامی این موارد باید منتظر بمانیم تا بفهمیم که آیا طراح و سازندهٔ TEB-1 می‌توانند خلاف این اتهامات را ثابت کرده و اثبات نمایند که این اتوبوس کاملاً کاربردی و عملی بوده و راه‌حل مؤثری برای حل مشکلات ترافیکی چین است یا اینکه طرح ساخت و توسعهٔ آن رها شده و تنها نمونهٔ ساخته‌شده هم فراموش خواهد شد؟

TEB-1-04

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. محمد جواد

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (45 ديدگاه)

    همچین چیزی تو ایران فقط وقتی جواب میده که از دو طرف بیفته رو گارد ریل!چون ترافیک که میشه تو هر فضایی ماشین هست.همت حداقل 12 تا لاین میشه!دیگه همون دو تا گارد ریل خالی میمونه فقط!
    ||:

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهروز

      ۲۱ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (35 ديدگاه)

      بعضا شده تو شونه خاکی جاده سه لاین ترافیک بوده!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Zonda R

        ۲۱ مرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (1872 ديدگاه)

        @.F
        اشتباه کردن باید بیان از تهران یاد یگیرن
        پر گردش ترین اتوبان ها رو دو لاینشو ببندن و brt بزارن
        اونوقت همه با هیچ هزینه ای راحت میشن
        واقعا که چینیا احمقن!!!! این همه هزینه میکنن
        الان اتوبان چمران یه نمونشه یا پل سید خندان
        واقعا اتوبان رو نابود کردن
        کاش مسعولان ما هم کمی خلاقیت داشتن
        و دو خط اتوبان رو مسدود نمیکردن برای اتوبوس اخه اتوبوس تند رو باید باشه ولی جاش وسط اتوبان نیست!!!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. نوید جهرمی

          ۲۲ مرداد ۱۳۹۵
          سوابق: (3686 ديدگاه)

          هر چی هم تلاش کنن نمیشه. تهران دیگه جای زندگی نیست.
          من بودم اول شرایطی مثل ایالتی شدن رو فراهم میکردم که همه ی امکانات توی پایتخت متمرکز نشه و هر ایالتی برا خودش یه منطقه ی پیشرفته باشه. بعد تسهیلات میدادم این 15 میلیون بنده خدایی که توی تهرون دارن زجر میکشن برن یکم طعم زندگی رو هم بچشن.
          —————
          بحث حمل و نقل عمومی و این حرفای فانتزی که مسئولا میزنن خیلی کلیه. اگر مالیات بزارن روی خودرو و هزینه بدست اومده رو صرف ارتقای کیفیت حمل و نقل کنن(ارتقای خیابونا و جاده ها و فرهنگ رانندگی و…) هم وضعیت رفت و آمدا درست میشه و هم حمل ونقل عمومی با کیفیت مناسب جامیفته.

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. جواد

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (990 ديدگاه)

    عزیزم این چه حرفیه خوب تازه نمونه اولیه هستش برای یک نمونه نمیان خیابان بکنن و ریل بذارن وقتی طرح کارایی خودشو نشون داد اونوقت پروژه احداث ریل برای اون شروع میکنن خوبه این یه پروتایپ هستش نه نمونه اصلی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Ace

      ۲۱ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (218 ديدگاه)

      هیچ وقت به چینی ها نمیشه اعتماد کرد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. hossein. gh

        ۲۱ مرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (313 ديدگاه)

        تو این مورد نیازی به اعتماد کسه دیگه ای ندارن.طرح واسه خودشونه مزایا و خطرات احتمالیشم واسه خودشونه

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. احمد باقری

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    به هر حال در نوع خودش یه ایده هست و در بعضی مناطق و در بعضی شرایط میشه ازش استفاده کرد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. ASTON

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (213 ديدگاه)

    سر یک پروژه ای که به هر حال به لحاظ خاص بودنش نگاه تمام دنیا بهش هست اینهمه باس گتسن کار میکنن وای به حال چیزهای دیگه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. حميد

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    من نمیدونم کامیونت ها چی میشه وانت ها و خیلی چیزهای دیگه به نظر میاد خیلی کارشناسی نشده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Madjid S

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    خیلی برای این اتوبوس هیجان داشتم. همش الکی بود…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. حسین

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2810 ديدگاه)

    چه ایراد های مسخره ای گرفته شده از یک طرح که تازه یک نمونه ازمایشی،۲ماه بعد مطرح شدن طرح، ساخته شده!

    مثلا اگه مشکل برق باشه ،هیبریدی اش می‌کنن یا مثل اتوبوس های برقی خودمون که قبلا تو تهران بود،می‌کننش!

    یا ارتفاع اش که ۲متر هست رو ،یا تو یه لاین مخدودیت ارتفاع رو ۲متر می‌کنن یا ارتفاعش رو بزرگتر و ظرفیتش رو بیشتر!

    فقط من نمی‌دونم چرا تو ذهنم بود که ۱۲۰۰نفر جابجا می‌تونه بکنه نه ۳۰۰ نفر!
    حالا این نمونه کوچک ترش هست یا من اشتباه یادم مونده رو نمی‌دونم!

    اما در کل طرح خوبی هس!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد حسین

      ۲۱ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (489 ديدگاه)

      به نظر میاد ایرادها بنی اسرائیلی هست !
      شرکت فلان کلاه برداره و چرا ریل نداره و مصرف برق سیستم تهویه که ایراد اساسی به کل طرح نیست !
      ایده جالب و کاربردی هست. فقط مشکل ارتفاع ممکنه وجود داشته باشه که بقول حسین آقا خب خط ویژه این اتوبوس رو محدودیت ارتفاع روش می ذارن !

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. uss zumwalt DDG-1000

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    اگه کپی نکرده باشه خوبه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. حمیدرضا

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    جالبه که طرح رو بعد از معرفی به این زودی ساختن احتمالا باید روش بیشتر کار کنن ولی کار جالبیه هم خلاقانه هم نو اورانه و به نظرح صنعت ساخت خودرو رو وارد چالش جدیدی میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. آرش

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (163 ديدگاه)

    مشکلاتشون چقدر برای ما ایرانیها آشناس نه؟ اشتراکات جهان سومیه دیگه. اینجاس که چین با وجود اینکه دومین اقتصاد دنیا و اولین نرخ رشد اقتصادی رو داره، باز هم توسعه یافته محسوب نمیشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا