خودروهای سنگین

بررسی ایویکو دیلی 4×4 آفرود

زمانی که به خودروی خشن خاص آفرود فکر می‌کنید یکی از آخرین گزینه‌هایی که به ذهنتان می‌رسد ایویکو دیلی ۴×۴ است.

2016 Iveco Daily 4×4 Off-Road
۲۰۱۶ Iveco Daily 4×۴
این شرکت امیدوار است که با عرضه‌ی جدیدترین نسخه‌ی دیلی ۴×۴ این ذهنیت را تغییر دهد. به منظور بررسی دیلی ۴×۴ ما در مرکز تمرین Werribee به تیم ایویکو ملحق شدیم. در آنجا این شانس را داشتیم تا نمونه‌های مختلف تک کابین و دو کابین این خودرو را با گزینه‌های متفاوت لاستیک‌های روی جاده و آفرود آزمایش نماییم.

بزرگ‌ترین تغییر دیلی ۴×۴ وجود کابین جدید است که رتبه‌بندی تصادفات ECE-R29 را برای خودروهای تجاری دریافت نموده و همچنین پیشرانه‌ی بازنگری شده‌ی یورو ۶ نیز در این خودرو مورد استفاده قرار گرفته است. بهای آغازی مدل تک کابین ۸۸ هزار دلار استرالیا و بهای مدل دو کابین ۹۴ هزار دلار است. سرکوب صدای ورودی و همچنین عدم ورود گردوغبار از نتایج مستقیم کابین بهبود یافته‌ی این خودرو هستند. به علاوه این کابین باعث ایجاد سواری نرم‌تر برای همه‌ی سرنشینان شده است.

2016 Iveco Daily 4×4 Off-Road
ایمنی خودرو نیز با معرفی ESP9 که دربردارنده‌ی تمام تجهیزات ایمنی نظیر EBD،ESP و ASR است بهبود یافته و همچنین شاهد عرضه‌ی سیستم‌های DTC (کنترل گشتاور درگ)،ALC (کنترل فعال بار)،TSM (کاهش نوسان تریلر) و … هستیم. درحالی‌که دیلی ۴×۴ فاقد ایربگ است اما انتظار می‌رود که ایربگ راننده و سرنشین جلو از ماه مارس ۲۰۱۷ در دسترس باشند.

2016 Iveco Daily 4×4 Off-Road
به خاطر استفاده از صندلی بادی ISRI راننده و سرنشین جلو در بهترین حالت خود خواهند بود. این اولین باری است که ما این شانس را داشتیم تا خودرویی با این صندلی را امتحان کنیم. این صندلی‌ها به لطف جابجایی زیادتر در دست‌اندازها بهبود چشمگیری را در بحث راحتی نشان می‌دهند.

از نمای خارجی دیدن اینکه دیلی ۴×۴ از طراحی خاص ایتالیایی سود می‌برد چندان سخت نیست. خودرویی که ما تست کردیم از پوشش‌هایی بهره برده بود که ظاهر آن را به خودروهای نظامی پرتاب‌کننده موشک شبیه می‌کرد. اندازه‌ی خودرو را از روی عکس‌ها قضاوت نکنید. دیلی واقعاً بزرگ است.

2016 Iveco Daily 4×4 Off-Road
کابین خودرو به اندازه‌ی ظاهر بیرونی آن جذاب و هیجان‌انگیز نیست. پلاستیک‌های خشن کابین را احاطه کرده و کنترل‌های سیستم صوتی نیز کوچک هستند.

2016 Iveco Daily 4×4 Off-Road
سیستم اطلاعات سرگرمی خودرو از یک CD پلیر و اتصال بلوتوث تشکیل شده و به علاوه بر روی فرمان نیز کنترل‌های صدا و تلفن قرار دارند. نشان دهنده‌های پشت آمپر نیز شامل دمای پیشرانه، ظرفیت باک سوخت، دورشمار پیشرانه و یک LCD است که کامپیوتر سفری را تشکیل می‌دهد.

همچنین سیستم تهویه‌ی اتوماتیک، قفل‌های دیفرانسیل و مه شکن نیز در خودرو وجود دارند. داخل کابین نیز محفظه‌های ذخیره‌ای زیاد و نگه‌دارنده‌ی بطری به چشم می‌خورند.

2016 Iveco Daily 4×4 Off-Road
زیر کاپوت ایویکو پیشرانه‌ی دیزل توربوی یورو ۶ وجود دارد. این پیشرانه ۴ سیلندر ۳ لیتری از توربو با هندسه متغیر بهره می‌برد و توانایی تولید قدرت ۱۶۸ اسب بخاری و گشتاور ۴۰۰ نیوتون متری را دارد. این واحد قدرت به گیربکس ۶ سرعته دستی متصل است. در حال حاضر گیربکس اتوماتیکی برای سفارش وجود ندارد.

2016 Iveco Daily 4×4 Off-Road
باک سوخت خودرو ۹۰ لیتری بوده و محفظه‌ی ۲۵ لیتری نیز برای مایع ادبلو وجود دارد. به ازای هر ۱۰۰ لیتر گازوئیل باید یک لیتر از ادبلو را نیز اضافه کرد.

2016 Iveco Daily 4×4 Off-Road
ایویکو اعداد مربوط به مصرف سوخت این خودرو را اعلام نکرده اما با توجه به قدرت پیشرانه و وزن ۲۷۰۰ کیلوگرمی آن احتمالاً دیلی ۴×۴ بطور متوسط در چرخه ترکیبی مصرف سوخت ۱۵ لیتری دارد.

2016 Iveco Daily 4×4 Off-Road
این خودرو ظرفیت یدک کشی ۳۵۰۰ کیلوگرم بار را دارد. هر دو مدل تک و دو کابین با GVM 4495 کیلوگرمی عرضه می‌شود که به خودرو اجازه می‌دهد تا ظرفیت بار ۱۷۹۵ کیلویی برای مدل تک کابین و ۱۵۰۵ کیلویی برای مدل دو کابین داشته باشند.

2016 Iveco Daily 4×4 Off-Road
زیر پوست خودرو شاهد سیستم تعلیق پارابولیک سه فنره در جلو به همراه میله پایدارکننده ۲۴ میلی‌متری و سیستم تعلیق پارابولیک ۴ فنره در عقب و جذب‌کننده‌های شوک تلسکوپی و میله پایدارکننده ۲۸ میلی‌متری هستیم.

2016 Iveco Daily 4×4 Off-Road
بی‌شک احساس‌برانگیزترین بخش دیلی ۴×۴ گیربکس انتقالی آن است. در شرایط معمولی این گیربکس ۶۸ درصد گشتاور را به عقب و ۳۲ درصد آن را به جلو منتقل می‌کند. پس از این راننده قادر است تا ۲۴ دنده را انتخاب کند که نسبت‌های آن‌ها به ۱:۱۰۱ متغیر است.

2016 Iveco Daily 4×4 Off-Road
علاوه بر این سیستم‌ها، دیفرانسیل جلو، مرکزی و عقبی قفل شونده نیز وجود دارد که این خودرو را تقریبا به جانوری همه‌جارو تبدیل می‌کند. دیلی ۴×۴ می‌تواند تا ۶۶۰ میلی‌متر در آب غوطه‌ور شود.

2016 Iveco Daily 4×4 Off-Road
خب تا حد کافی درباره‌ی مشخصات خودرو صحبت کردیم. اما سواری دیلی چگونه است؟

2016 Iveco Daily 4×4 Off-Road
تمامی خودروهایی که ما آزمایش کردیم باری را حمل نمی‌کردند. همچنین این فرصت را داشتیم که از چرخ‌های استاندارد ۶×۱۷.۵ اینچی، آفرود ۶.۵×۱۶ سفارشی و آفرود ۳۷ اینچی سفارشی استفاده کنیم.

2016 Iveco Daily 4×4 Off-Road
استفاده از لاستیک‌های استاندارد باعث شده بود که سواری خودرو در برخی مسیرهای ناهموار به‌طور قابل‌توجهی خشن باشد. سفتی سواری خودرو با وجود صندلی بادی خنثی شده اما در برخی دست اندازها صندلی هم به‌طور کامل نمی‌توانست اثرات ناهمواری را خنثی کند.

2016 Iveco Daily 4×4 Off-Road
لاستیک‌های ۶.۵×۱۶ با دیواره بالاتر سواری خودرو را در مجموع دگرگون کرده بودند. دیواره‌ی بلندتر کمک کرد که خودرو بخش اعظمی از اثرات ناهمواری را جذب کرده و مانع انتقال آن‌ها به کابین شود. تنها محدودیت این لاستیک‌ها عدم تجاوز از سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت است. با استفاده از لاستیک‌های دیواره کوتاه می‌توان تا ۱۲۰ کیلومتر در ساعت حرکت نمود.

2016 Iveco Daily 4×4 Off-Road
فرمان خودرو شبیه بسیاری از تراک های دیگر است و برای چرخاندن آن باید غربیلک را بیشتر بچرخانید. پاسخ پدال گاز نیز خوب بوده و پیشرانه حداکثر گشتاور را در دور ۱۲۵۰ تحویل می‌دهد.

2016 Iveco Daily 4×4 Off-Road
در بحث توانایی‌های آفرود، تپه‌ای نبود که بتواند ایویکو دیلی ۴×۴ را متوقف کند. با استفاده از قفل دیفرانسیل مرکزی و سیستم‌های کمکی دیگر، دیلی انگار در پارک قدم می‌زد.

2016-Iveco-Daily-4x4-70
ما پیش‌ازاین برخی خودروهای همه‌جارو و دو کابین دیگر را نیز در این تأسیسات آزمایش کرده بودیم اما برخی نقاط وجود دارد که آن‌ها نمی‌توانند عبور کنند اما دیلی ۴×۴ به آسانی آن‌ها را رد می‌کند. اینجا هیچ داستان افسانه‌ای درباره‌ی استفاده از پدال‌ها وجود ندارد! ایویکو فقط به آسانی همه‌جا می‌رود.

2016-Iveco-Daily-4x4-101
و این دقیقاً نقطه قوت ایویکو است. دیلی فقط ساخته شده تا این کار را انجام دهد.

2016-Iveco-Daily-4x4-108
ما درصدد هستیم تا این خودرو را در جاده نیز تست کنیم تا ببینیم که در آنجا چه عملکردی دارد. تا آن زمان، غیرممکن است که خودرویی استاندارد با چنین توانایی را پیدا کنید. برای انجام این کار باید خودروی جاده‌ای موردنظر را بسیار تغییر داده و اصلاحات فراوانی را انجام دهید تا با ظرفیت‌های دیلی ۴×۴ برابری کند.

2016-Iveco-Daily-4x4-7
منبع: caradvice

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. Elemento

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    ازین همه جا رو ها خیلی خوشم میاد.
    مخصوصا G 63 AMG 6*6
    تا 1 متر در آب فرو میرفت.

    موافقم 3
    مخالفم 0
  2. uss zumwalt DDG-1000

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    چه وحشی این
    دعوا داره

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. احسان(احسان سابق)

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    انگار از همه جا میگذره

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. موكا

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (36 ديدگاه)

    فقط یه ون ایویکو هست که تبدیل به وانت شده و هیچ هیجانی هم نداره

    موافقم 2
    مخالفم 1
  5. احمد باقری

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    خیلی خوب داره جلو میره. یکی بیاد اینو بگیره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. حسین

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (2810 ديدگاه)

    واسه مرزبانی مدل دوکابین اش خوبه،مخصوصا اگه ضد گلوله هم در مقابل کلاش و انواع کلت بشه!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. tadano

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (176 ديدگاه)

    ایویکو یعنی استهلاک تعمیرگاه بدبختی گرفتاری خرج.

    موافقم 0
    مخالفم 1
  8. mohammad fm480

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    از اویکو انتظار چنین ماشینی رو نداشتم ، خوبه . اما اگه ماشین همه جا رو میخواین و پول هم دارین پیشنهاد من: benz G63 6×6

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. حسین

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام وقت همگی بخیر آیا کسی میدونه نمایندگی یا تعمیرگاه ایویکو۴×۴آفروید کجا هست؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا