خودروهای سنگین

سیستم بزرگراه الکتریکی زیمنس برای کامیون‌ها

کامیون‌ها در تمام بزرگراه‌های جهان حضور دارند و بخش قابل‌توجهی از بارهای دنیا را با خود حمل می‌کنند. بنابراین، شاید بسیاری از نوآوری‌ها در صنعت اتومبیل به این وسایل نقلیه معطوف شود؛ از جمله تکنولوژی‌های خودران و پیشرانه‌های الکتریکی. اکنون شرایط به گونه‌ای است که هر شرکتی را که نام ببرید، بر روی این زمینه‌ها کار می‌کند. در همین حال، «زیمنس» طرح جالبی را درنظر گرفته است؛ یک سیستم پانتوگراف که باعث می‌شود که کامیون‌های بزرگ مسافت‌های زیادی را بدون استفاده از یک قطره سوخت دیزل، طی کنند.

13524-031
این سیستم که زیمنس آن را بزرگراه الکتریکی یا “eHighway” نام نهاده، در حال حاضر تست اولیه خود را در یک جاده عمومی در سوئد، با همکاری اسکانیا، یکی از زیرمجموعه‌های فولکس‌واگن می‌گذراند. در این سیستم، پانتوگراف‌ها بر روی هر کدام از کامیون‌ها کار گذاشته شده‌اند. این پانتوگراف‌ها می‌توانند باز شوند و با سرعتی حداکثر برابر ۹۰ کیلومتر بر ساعت، سیستم انتقال نیروی بالای سرشان را در طول بزرگراه تعقیب کنند. هنگام اتصال این سیستم به شبکه انتقال برق، پیشرانه دیزلی می‌تواند خاموش شده و کامیون صرفاً با الکتریسیته به مسیر خود ادامه دهد. در قسمت‌هایی که کابل‌های برق وجود ندارند، کامیون می‌تواند به شکل معمول، با پیشرانه خودش حرکت کند. البته ماهیت این سیستم در دنیا، چیز جدیدی نیست و برخی مسئولان حمل‌ونقل در جاهای مختلف دنیا از سیستم‌های مشابه برای اتوبوس‌ها و راه‌آهن‌های منطقه‌ای استفاده کرده‌اند.

13524-014
این سیستم در حال حاضر، تنها در یک مسیر ۲ کیلومتری اجرا شده، ولی زیمنس برای یک نسخه آزمایشی دوم در سال آینده، در کالیفرنیا با استفاده از کامیون‌های ولوو برنامه‌ریزی کرده است. البته سیستم زیمنس شاید کاربرد زیادی برای کامیون‌های خصوصی نداشته باشد؛ چرا که کمتر کسی پیدا می‌شود که بخواهد یک پانتوگراف بر روی سقف کامیونش نصب کند. ولی برای کامیون‌های بزرگی که آلودگیِ زیادی نیز تولید می‌کنند، به نظر می‌رسد که یک راه‌حل جذاب باشد.

13524-021

13524-026

منبع: theverge

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. یو اس اس اینترپرایز

    ۸ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    امیدوارم این سیستم هم بیاد ایران

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۸ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (512 ديدگاه)

      ایشالا 60سال دیگه باکلی ***توی پروژها توی ایران محقق میشه
      اگه اخرش نگن بودجه کم داریم وتحریمم و…!!!!!!!!!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. احمد باقری

    ۸ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    یه عیب بزرگی که داره، اینه که هزینه بسیار زیادی برای احداث خطوط هوایی لازمه و اینکه همه جا نمیشه این کارو کرد و نمیتونه سریع جای خودش رو در این صنعت باز کنه، البته هر جا که بتونن این کار رو می کنن، مشکل دیگه هم همون مشکل قدیمی هست که به هر حال، برای تولید برق، هنوز هم که هنوزه(البته نیروگاههای اتمی هستند)، اکثرا از سوخت های فسیلی استفاده میشه و در واقع، برق برای خودش هم آلودگی تولید می کنه، ولی اگه بتونن به صورت ایمن، کامیونها رو با سوخت هیدروژن راه بندازن، به نظر میاد که بهترین راه حل باشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. هادی

      ۸ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (50 ديدگاه)

      دوست عزیز، همون‌طور که گفتید برق هم آلایندگی داره؛ اما سوخت در یک نیروگاه تا چند برابر بهتر از در یک موتور احتراق داخلی می‌سوزه و از این نظر بهتره.
      سایر مواردی که گفتید که کاملا درسته.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. hamid3x

    ۸ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (394 ديدگاه)

    ببخشید یه سوال خارج بحث،
    کسی فرق بین ای سی یو های بوش با زیمنس میدونی در چیه؟چون جدیدا رو سمندا ای سی یو زیمنس اپلای شده،کارای وکیفیت کدومشون بهتره؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Saied

    ۸ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    خوب به جایه این کار قطار برقی درست کنن ?? هم باره بیشتری میخواد. هم مزاحم ماشینایه دیگه نمیشه. و هم ……

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا