سرزمین غول‌ها؛ معرفی بزرگ‌ترین ماشین‌آلات معدنی و راه‌سازی دنیا

ماشین‌آلات و وسایل نقلیهٔ‌ای که در زمینه‌های معدنی و راه‌سازی فعالیت می‌کنند مانند لودرها، بولدوزرها، بیل مکانیکی‌ها و… به دلیل حجم کاری بالا به‌طور طبیعی از ابعاد بزرگی برخوردارند؛ اما در بین این وسایل هم رکورددارانی وجود دارد. وسایلی که ابعاد غول‌آسایی داشته و در نوع خود بزرگ‌ترین نمونه بشمار می‌روند؛ بنابراین در این مطلب به معرفی بزرگ‌ترین ماشین‌آلات معدنی و راه‌سازی حال حاضر دنیا می‌پردازیم.

بزرگ‌ترین بولدوزر Acco Super Bulldozer

Acco-Super-Bulldozer

بزرگ‌ترین بولدوزری که تاکنون ساخته‌شده است، Super Bulldozer نام داشته و ساخت شرکت ایتالیایی Acco است. قطعات فنی و پیشرانهٔ این بولدوزر متعلق به کاترپیلار است اما دیگر قطعات آن منحصراً توسط شرکت آکو ساخته‌شده است. این کوه فولاد 183 تن وزن داشته و مجهز به دو موتور V8 ساخت کاترپیلار است که مجموعاً 1350 اسب بخار قدرت دارند. تیغهٔ این بولدوزر عظیم، 7 متر عرض و 2.7 متر ارتفاع دارد درحالی‌که طول کلی بولدوزر به 12 متر می‌رسد. سوپر بولدوزر در اوایل دههٔ 80 جهت صادرات به لیبی برای توسعهٔ این کشور ساخته شد اما به خاطر مسائل تروریستی رئیس‌جمهور وقت لیبی یعنی معمر قذافی، این کشور مورد تحریم تجاری بزرگی قرار گرفت. به همین دلیل این بولدوزر هم هرگز به لیبی صادر نشد و در ایتالیا باقی ماند و همچنین هیچ‌گاه مورداستفادهٔ عملی قرار نگرفت. این بولدوزر به تولید انبوه هم نرسیده و فقط یک دستگاه از آن ساخته شد.

بزرگ‌ترین بولدوزر چرخ لاستیکی Western 2000

Western-2000-1963

در سال 1961 شرکت پیمانکاری Western تصمیم گرفت با در اختیار گرفتن بزرگ‌ترین بولدوزر دنیا روند و سرعت کار خود را تا حد زیادی افزایش دهد. به دلیل اینکه امکان چنین بولدوزر غول‌پیکری توسط هر سازنده‌ای وجود نداشت، آن‌ها از شرکت مهندسی «C.W Jones» کمک گرفته و درخواست ساخت بولدوزر موردنظر خود را به آن دادند. بدین ترتیب شرکت مذکور پروژه ساخت این وسیله را آغاز نموده و در بیش از دو سال بولدوزری کاملاً جدید ساخت. این بولدوزر که Western 2000 نام گرفت در سال 1963 آماده شد. وسترن 2000 برخلاف اکثر بولدوزرهای غول‌پیکر که از چرخ‌های زنجیری استفاده می‌کنند، مجهز به چرخ‌های لاستیکی است و به همین دلیل بزرگ‌ترین بولدوزر چرخ لاستیکی دنیا محسوب می‌شود. این بولدوزر عظیم مجهز به چهار موتور دیزل ساخت جنرال موتورز شده بود که هر موتور در یکی از چرخ‌ها نصب‌شده بودند و بنابراین بولدوزر را تبدیل به نمونه‌ای چهارچرخ محرک می‌کرد. هر یک از این موتورها 400 اسب بخار قدرت داشتند که مجموع قدرت بولدوزر را به 1600 اسب بخار می‌رساندند؛ بنابراین وسترن 2000 قدرتمندترین بولدوزر دنیا هم محسوب می‌شود. البته این بولدوزر از لحاظ ابعاد هم هرگز کوچک نیست و با 14 متر طول، 4.7 متر عرض و 4.6 متر ارتفاع تقریباً با آکو سوپر بولدوزر هم‌اندازه است. وسترن 2000 برای اولین بار در سد میلفورد مورداستفاده قرار گرفت.

بزرگ‌ترین گریدر Acco Super Grader

Acco-Suprer-Grader

بزرگ‌ترین گریدر جهان نیز ساخت شرکت آکو ایتالیا بوده و Super Grader نام دارد. این گریدر هم مانند بولدوزری که در بالا معرفی شد، به سفارش دولت لیبی ساخته‌شده که البته بازهم به دلایل سیاسی و تحریم هیچ‌گاه به لیبی تحویل داده نشدند. البته از سوپر گریدر برخلاف سوپر بولدوزر تعداد 6 دستگاه ساخته شد. این گریدر عظیم مجهز به دو موتور بود که هر دو ساخت کاترپیلار بوده و یکی در جلو دیگری در عقب نصب‌شده بودند. موتور جلویی کوچک‌تر بوده و 700 اسب بخار قدرت داشت درحالی‌که موتور بزرگ‌تر 1000 اسب بخاری در عقب نصب‌شده بود. بدین ترتیب قدرت کل گریدر به 1700 اسب بخار می‌رسید. سوپر گریدر برخلاف دیگر گریدرها به چرخ‌های دوبل مجهز شده بود و به همین دلیل تعداد چرخ‌های آن به 12 عدد رسیده بود. این گریدر عظیم 160 تن وزن داشته و طول تیغهٔ آن به 11 متر می‌رسید.

بزرگ‌ترین کامیون Belaz 75710

Belaz-75710-2013

تا چندی پیش رکورد بزرگ‌ترین کامیون‌های دنیا در اختیار کاترپیلار 797F و تِرِکس MT6300 بود تا اینکه شرکت بلاروسی بلاز در سال 2013 با معرفی کامیون کوه‌پیکر 75710 این رکورد را بنام خود ثبت نمود. این هیولا مجهز به دو موتور 16 سیلندر 65 لیتری ساخت کامینز است که هریک 2300 اسب بخار قدرت دارند و درصورتی‌که هر دو باهم کار کنند قدرت کامیون به 4600 اسب بخار می‌رسد. البته درصورتی‌که ظرفیت کامیون کاملاً پُر نباشد می‌توان تنها از یک موتور استفاده نمود. این کوه متحرک 360 تن وزن داشته و می‌تواند تا 460 تن بار را حمل نماید. همچنین برخلاف دیگر کامیون‌های معدن، بلاز 75710 در هر دو محور مجهز به چرخ‌های دوبل است که تعداد چرخ‌های آن‌را به 8 عدد رسانده است. حداکثر سرعت این کامیون عظیم 64 کیلومتر در ساعت بوده و طول، عرض و ارتفاع آن به ترتیب برابر با 20.6، 9.87 و 8.16 متر است.

بزرگ‌ترین تراکتور Big Bud 747

Big-Bud-747

بیگ باد 747 بزرگ‌ترین تراکتور دنیا است که در سال 1977 در ایالات‌متحده ساخته شد. این تراکتور غول‌پیکر در اصل به‌صورت سفارشی توسط «Wilbur Hensler» طراحی‌شده و توسط «Ron Harmon» و کارکنان شرکتش یعنی شرکت «Northern Manufacturing» ساخته شد. این تراکتور تقریباً ابعادی معادل دو برابر تراکتورهای معمول داشته و هزینهٔ ساخت آن 300 هزار دلار عنوان‌شده است. مالکیت بیگ باد چندین بار جابجا شده و برای مدت زیادی از آن استفاده شد که بعضاً در برخی دوره‌ها استفادهٔ نامناسبی از آن به‌عمل‌آمده بود تا اینکه سرانجام در سال 2009 بازنشسته شده و به موزه منتقل شد. این تراکتور مجهز به یک موتور 16 سیلندر ساخت دیترویت دیزل است که در ابتدا 760 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد اما در طول زمان به 860 اسب بخار و سپس به 960 اسب بخار افزایش یافت. طول، عرض و ارتفاع بیگ باد به ترتیب معادل 8.2، 4 و 4.3 متر است و 45 تن وزن دارد.

بزرگ‌ترین لودر Letourneau L2350

Letourneau-L2350

رکورد بزرگ‌ترین لودر دنیا در اختیار لودر L2350 محصول شرکت Letourneau ایالات‌متحده است که نام آن در گینس نیز به ثبت رسیده است. این لودر عظیم 260 تن وزن داشته و مجهز به یک موتور 16 سیلندر 60 لیتری ساخت دیترویت دیزل است که 2300 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. این نیرو توسط ژنراتورهایی به برق تبدیل‌شده و سپس این برق لودر را به حرکت درمی‌آورد. این لودر جهت بارگیری کامیون‌های 400 تنی طراحی‌شده است به همین دلیل حجم بیل آن 40 مترمکعب بوده و 72 تن ظرفیت دارد. طول، عرض و ارتفاع لتورنئو L2350 به ترتیب برابر با 20.9، 6.7 و 6.4 متر است درحالی‌که باک سوختی به حجم 4 هزار لیتر دارد.

بزرگ‌ترین بیل مکانیکی Liebherr R9800

Liebherr-R9800

لیبهر R9800 را می‌توان بزرگ‌ترین بیل مکانیکی دنیا نامید که وزن خارق‌العاده‌ای معادل 793 تن دارد. این کوه فولاد مجهز به 2 موتور 16 سیلندر 60 لیتری است که هریک 2000 اسب بخار و مجموعاً 4000 اسب بخار قدرت دارند. حجم بیل R9800 برابر با 42 مترمکعب بوده و می‌تواند تا 80 تن بار را بلند کند. این بیل مکانیکی غول‌پیکر طولی معادل 25.3 متر دارد درحالی‌که عرض و ارتفاع آن به ترتیب 8.88 متر و 10.33 متر است. حداکثر سرعت لیبهر R9800 تنها 2 کیلومتر در ساعت است و به همین دلیل جهت جابجایی‌های با مسافت بالا، بیل مکانیکی دمونتاژ شده و قطعات آن توسط تریلرهای کمرشکن حمل می‌شوند. سپس در مقصد دوباره آن‌ها را مونتاژ می‌کنند.

بزرگ‌ترین شاول هیدرولیکی Terex RH400

Terex-RH400-03

شاول‌های هیدرولیکی درواقع همان بیل مکانیکی‌هایی هستند که بیل آن‌ها به‌صورت برعکس نصب‌شده و همانند لودر اقدام به خاک‌برداری می‌کنند. شاول‌ها در دو نوع هیدرولیکی و کابلی ساخته می‌شوند. ترکس RH400 بزرگ‌ترین شاول هیدرولیکی دنیا است که 9 متر ارتفاع و 10.1 متر عرض دارد. RH400 هم مانند لیبهر R9800 مجهز به دو موتور 16 سیلندر 60 لیتری است که مجموع قدرتی برابر با 4500 اسب بخار دارند. در چنین شاول‌ها و بیل مکانیکی‌های عظیمی نیروی موتور توسط دینام‌هایی به برق تبدیل‌شده و سپس این برق پمپ‌های هیدرولیک را به چرخ درمی‌آورند. وزن این شاول عظیم عدد خارق‌العادهٔ 1008 تن بوده درحالی‌که حجم بیل آن 50 مترمکعب است.

بزرگ‌ترین شاول کابلی P&H 4100XPB

P&H-4100XPB

تفاوت شاول‌های کابلی با شاول‌های هیدرولیکی در این است که بیل آن‌ها توسط کابل‌ها و بازوهای عظیمی حرکت می‌کند. اکثر شاول‌های بسیار بزرگ از نوع تمام برقی هستند و برق موردنیاز آن‌ها از طریق کابل‌های بسیار قطوری تأمین می‌گردد. شاول 4100XPB محصول شرکت P&H ایالات‌متحده، بزرگ‌ترین شاول کابلی دنیا محسوب می‌شود که از نوع تمام برقی است. این شاول عظیم مجهز به 6 موتور الکتریکی است که مجموعاً 15 هزار اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. ظرفیت بیل 4100XPB معادل 67 مترمکعب بوده و می‌تواند تا 110 تن بار را بلند کند بنابراین ازآن‌جهت بارگیری کامیون‌های عظیم استفاده می‌شود. طول، عرض و ارتفاع این شاول کوه‌پیکر به ترتیب برابر با 22، 14.4 و 14.7 متر از درحالی‌که وزن خارق‌العاده‌ای معادل 1536 تن دارد.

بزرگ‌ترین حفار کابلی Bucyrus Big Muskie

Bucyrus-Big-Muskie

حفارهای کابلی برخلاف شاول‌های کابلی، بازوی متحرک نداشته و بیل آن‌ها فقط به‌وسیلهٔ کابل حرکت می‌کند. از این وسایل جهت حفاری‌های بسیار عظیم و گسترده استفاده می‌شود. بزرگ‌ترین حفار کابلی دنیا ماشین خارق‌العاده‌ای محسوب می‌شود که در سال 1969 ساخته شد. این وسیلهٔ اعجاب‌آور توسط شرکت آمریکایی باکیروس ساخته‌شده و بیگ ماسکی نام داشت. این ساختهٔ عظیم بشر 148 متر طول، 46.2 متر عرض و 67.8 متر ارتفاع داشت درحالی‌که وزن آن عددی باورنکردنی برابر با 12 هزار تن بود و از آن فقط یک دستگاه ساخته شد. به همین دلیل بیگ ماسکی یکی از بزرگ‌ترین ماشین‌های ساخت انسان بشمار می‌رود. برای ساخت این حفار عظیم در سال 1969 حدود 25 میلیون دلار هزینه شد که با محاسبهٔ نرخ تورم، معادل 161 میلیون دلار امروز می‌شود. ساخت آن نیز در دو سال و با 200 هزار ساعت نفر کار انجام گرفت. بیگ ماسکی هم به‌صورت تمام برقی طراحی‌شده بود و مجهز به 18 موتور الکتریکی 1000 اسب بخاری و 10 موتور 625 اسب بخاری بود که مجموع قدرت آن‌ها به 24 هزار اسب بخار می‌رسید. برق موردنیاز این وسیله 13,800 ولت بود که از طریق کابل بسیار ضخیمی تأمین می‌شد. حجم بیل آن 170 مترمکعب بود و ظرفیت حمل 300 تن خاک را داشت. شیوهٔ حرکتی این حفار نیز بسیار جالب است به‌گونه‌ای که فاقد چرخ بوده و مجهز به دو پایهٔ بزرگ است که همانند انسان قدم برمی‌دارند! به همین دلیل سرعت آن فقط 100 متر در ساعت است. سرانجام به دلیل افزایش هزینهٔ برق و مخالفت‌های عمومی با استخراج معادن، بیگ ماسکی در سال 1991 از خدمت خارج شد و تلاش برای فروش آن نیز به دلیل هزینه‌های سرسام آورد دمونتاژ و مونتاژ مجدد بی‌نتیجه ماند. سپس پس از 8 سال بلااستفاده ماندن به دلیل تصویب قانون نهایی سازمان حفاظت محیط‌زیستِ ایالات اوهایو درزمینهٔ کنترل معادن، بیگ ماسکی کاملاً غیرقابل استفاده شد. به همین دلیل علیرغم تماس‌های فراوان علاقه‌مندان و تاریخ‌نگاران مبنی بر انتقال این شاهکار صنعت به موزه، سرانجام بیگ ماسکی در اواخر سال 1999 اوراق‌شده و ضایعات آن به مبلغ 700 هزار دلار فروخته شد.

بزرگ‌ترین ماشین حفاری Takraf Bagger 293

Takraf-Bagger-293-04

بگر 293 یک ماشین حفاری چرخ‌بیل عظیم است که توسط شرکت صنعتی آلمانی تکرَف ساخته‌شده است. این حفار عظیم که هم‌اکنون در معدن ذغال سنگ آلمان مورداستفاده قرار می‌گیرد، دارای 18 بیل است که روی یک چرخ گردان نصب‌شده و با چرخش به حفاری معادن می‌پردازند. بگر 293 طولی معادل 225 متر دارد درحالی‌که 96 متر ارتفاع داشته وزن آن نیز برابر با 14,200 تن است. هریک از بیل‌های این حفار غول‌پیکر 15 مترمکعب ظرفیت دارند که مجموع ظرفیت آن‌را به 270 مترمکعب می‌رساند. چرخ گردان آن نیز 21.3 متر قطر دارد. بگر 293 برای کار نیاز به 5 اپراتور دارد و در طول یک روز می‌تواند 240 هزار مترمکعب خاک را استخراج کند.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

30 دیدگاه

  1. uss zumwalt DDG-1000
    سوابق: (4441 دیدگاه) ,

    باتشکر فراوان از دوست عزیز اقای دهقان
    سایت پدال خوب فعال شده.عالیه

    پاسخ
      1. ZIPPO
        سوابق: (239 دیدگاه) ,

        آقای دهقان ممنون از مطلب خوب و مفیدتون
        اگه منبع انگلیسی داشت میشه اون رو هم بفرمایید
        ممنون

        پاسخ
    1. ali
      سوابق: (120 دیدگاه) ,

      بی انصافا سالیان ساله با این همه ماشینای غول پیکر افتادن
      به جون زمین اما معدن ها تمومی ندارن .
      راستی یه سوالی از دوستان کارشناس تو این زمینه دارم
      الان حدود صد ساله که نفت کشف و استخراج می شه .
      اگر اقیانوس نفت هم زیر زمین بود که باید الان تموم می شد .
      جریان این ذخایر نفتی چیه ؟
      این همه ماشین و ساختمون از آهن ساخته شدن مگه زمین
      چقدر معدن آهن داره ؟

      پاسخ
    2. تصویر پروفایل اسطوره
      اسطوره
      سوابق: (3752 دیدگاه) ,

      سلام. واقعا جالب بود
      ممنونم. خیلی. لذت بردم.
      با نظر دوستمون کاملا موافقم.

      پاسخ
  2. ali
    سوابق: (1297 دیدگاه) ,

    شرکتهای امریکایی این لیست ترکوندن
    ای ول هیولا سازان امریکایی
    موتور یکی از همین بلدوزرهای این لیست ساخت جنرال موتورز عزیزم هستش

    پاسخ
  3. تصویر پروفایل shahryar
    shahryar
    سوابق: (180 دیدگاه) ,

    اگه از فضا حمله کردن با همینا لهشون میکنیم!!!-_-
    جدا از شوخی،اینا باس هزینه نگهداری وحشتناکی داشه باشن،مخصوصا مدل بنزنی،باس ی پتروشیمی مخصوص اینا تاسیس بشه برای روغنای مختلف که استفاده میکنن، 2تا موتور 16 سیلندر 😂😂
    مثلا طرف دگ لیتر نمیگه،میگه 5تانکر روغن بیار!!!

    پاسخ
    1. Archi KHAN
      سوابق: (1658 دیدگاه) ,

      جالب بود احمِد ، با یه عالمه تهاجمیت …

      پاسخ
  4. Aria
    سوابق: (28 دیدگاه) ,

    اونوقت خودروسازهای ما هنوز یه دونه ماشین نتونستن بسازن.

    پاسخ
    1. Developer
      سوابق: (117 دیدگاه) ,

      مگه اینا رو خودرو سازای اونا ساختن که خودروسازای خودمون رو مثال میزنی؟؟!!

      پاسخ
  5. علیرضا4225
    سوابق: (106 دیدگاه) ,

    واقعا هیولا هستند یکی از بهترین مطالب سایت پدال بود که تا بحال خونده بودم از این دست مطالب واقعا جاش تو سایتتون خالی بود سپاس

    پاسخ
  6. آرین
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    بلاروس چه چیزی ساخته!!
    دو تا موتور مجزا واقعا کاربردیه

    پاسخ
  7. حميد
    سوابق: (868 دیدگاه) ,

    چه مطلب جالبی بود
    ممنون از امیر دهقان عزیز

    پاسخ
  8. سعید میابی
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    فوق العاده بود
    همگی دستتون درد نکنه
    سایتتون همیشه بهترین بوده

    پاسخ
  9. تصویر پروفایل علی"m.f"
    علی"m.f"
    سوابق: (157 دیدگاه) ,

    اینا دیگه چین یا خدا هلاکه این اخریم

    ممنون از اقایه امیر دهقان

    پاسخ
  10. AMIN
    سوابق: (89 دیدگاه) ,

    واقعا مطلب خوب و جالبی بود… چنانچه دوستان از این دست مطالب قرار بدن سایت پدال جذاب تر میشه..

    پاسخ
  11. وحید
    سوابق: (25 دیدگاه) ,

    تا حالا فکر می کردم بزرگترین لودر دنیا میشیگانه.

    پاسخ
  12. حمیدرضا
    سوابق: (330 دیدگاه) ,

    بسیار عالی واقعا جای یه همچین گزارشی در پدال خالی بود دست اقای دهقان درد نکنه

    پاسخ
  13. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2213 دیدگاه) ,

    ادم وقتی اینا رو میبینه به قدرت تفکر انسان ایمان میاره

    پاسخ
  14. سعید اسی
    سوابق: (12 دیدگاه) ,

    آقا … برادرا…. رفیقا…
    اینا رو ول کنید

    گفتش 2تااااااااااااااااا موتور 16 سیلندر این هیچ

    65 لییییییییییییییییتتتتتتتترررررررررییییییییی
    2تاااااا ….
    عجب هیولاهایی

    این آخری هم که اصن دیگه خدای سیستم و حرکت و هرچی که بشه فکرشو کرد

    پاسخ
  15. نادر
    سوابق: (96 دیدگاه) ,

    مدیریت محترم پدال راجب خبر جدیدی که نیسان ادعا کرده نوعی از موتور بنزینی را ابداع کرده که این نوع موتور در اینده جایگزین موتورهای دیزلی میشه مطلب کاملی بزارید.
    با تشکر

    پاسخ
  16. دوچرخه سوار
    سوابق: (103 دیدگاه) ,

    حقیقتا این آخری هم مدرنه و هم کاربردی .

    پاسخ
  17. Regera 1790
    سوابق: (24 دیدگاه) ,

    خیلی مطلب جالبی بود. من از کامیون و شاول کابلی خیلی خوشم اومد.
    نکته ضدحال نظرای بعضی از دوستان بود. باز اومدن میگن ببین خارجیا ماشیناشون چیه، ایرانی ها ماشیناشون چیه. آخه انیشتین مردم اونا مگه از اینا سوار میشن؟؟؟ اینا تولید محدوده واسه کارای خاص. چرا با پراید مقایسش میکنی نمیدونم.

    پاسخ
  18. Davood
    سوابق: (16 دیدگاه) ,

    این آخری انگار به چرخ فلک تیغه نصب کردی!!

    پاسخ
  19. مسعود
    سوابق: (550 دیدگاه) ,

    بیگ ماسکی که به قتل رسید و موندگار نشد ، امیدوارم بگر 293 به چنین سرنوشتی دچار نشه.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.