ترمز کمکی اینتاردر ZF، روشی امن‌تر برای توقف

کم کردن سرعت یک تریلر چند تنی، اتوبوس یا یک قطار در حال پایین آمدن از یک شیب تند فشار زیادی را بر سیستم‌های ترمز معمول وارد می‌کند که باعث می‌شود وسیله نقلیه گاهی از کنترل خارج شود و یا حتی باعث عمل نکردن ترمز شود! اینتاردر راه‌حلی برای این مشکل است.

ZF-Intarder for Trucks
ZF-Intarder for Trucks

قدرت موتور تنها ملاک مهم برای خودرو نیست، خودروهای سنگین علاوه بر قدرت، نیازمند بیشترین مقدار نیروی ترمز در کم‌ترین زمان ممکن هستند. یک اتوبوس کاملاً پر را در حال پایین آمدن از شیب تند یک جادهٔ کوهستانی تصور کنید، رانندگانی که دسترسی مطمئن به یک ترمز هیدرولیکی دارند قطعاً دارای عملکرد ایمن‌تری برای کنترل خودرو هستند.

ZF-Intarder for Trucks
ZF-Intarder for Trucks

ترمز کمکی اینتاردر (Intarder) بسیار کم‌حجم و سبک (65Kg) که می‌تواند به‌راحتی در کنار سیستم انتقال قدرت نصب شود که نه‌تنها کمکی برای ترمز موتور (engine braking) است بلکه تنش‌ها و فشارهای وارده بر سیستم ترمز معمول را می‌تواند تا 90% کاهش دهد؛ که این عملکرد بیشتر نمود خود را در شیب‌های طویل کوهستانی دارد. این سیستم باعث می‌شود تا ترمز اصلی خودرو خنک بماند و ظرفیت کامل خود را داشته باشد تا در ترمزگیری های ناگهانی وارد عمل شود و به بهبود کنترل خودرو کمک کند.
خودروهایی دارای Intarder هستند، دچار خوردگی و از بین رفتگی ترمز، ناشی از فشار زیاد وارد بر ترمزها نمی‌شوند و این امر صرفهٔ اقتصادی زیادی برای رانندگان دارد.

ZF-Intarder for Trucks
ZF-Intarder for Trucks

قدرت در کنترل سرعت
در درون Intarder دو چرخ پره‌دار مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند. یکی روتور چرخان با سرعت بالا و دیگری استاتور بدون حرکت. هنگامی که Intarder فعال می‌شود یک پمپ هیدرولیکی کنترل‌شده توسط سیستم الکترونیکی خودرو، روغن با ویسکوزیته (چسبندگی) بالا را به داخل Intarder تزریق می‌کند روتور که به محور انتقال قدرت خودرو متصل است به این سیال شتاب می‌دهند و آن را در یک مسیر چرخشی به سمت استاتور می‌فرستد. این روغن با نیروی که روتور به آن وارد کرده وارد فضای ثابت بین پره‌های استاتور می‌شود و استاتور روغن را با قدرت زیاد و مخالف با جهت حرکت روتور پس می‌زند. این امر، باعث برخورد ضربه گونهٔ سیال با روتور می‌شود که گشتاور بازدارندهٔ قدرتمندی ایجاد می‌کند. این گشتاور اول به محور انتقال قدرت و بعد؛ به‌نوعی به چرخ‌ها منتقل می‌شود. گرمای حاصل از تبدیل انرژی نیز توسط روغن جذب می‌شود. روغن پس از خروج از Intarder به یک مبدل حرارتی منتقل می‌شود و در آنجا گرمای گرفته را از دست می‌دهد و روغن خنک می‌شود. این مجموعه قدرت نگه‌دارندگی قابل‌توجهی تولید می‌کند درحالی‌که هنوز دیگر سیستم‌های ترمزی خودرو فعال نشده‌اند که موضوع در خودروهای سنگین کارایی بالایی دارد.

ZF Intarder for Trucks
ZF Intarder for Trucks
ZF Intarder for Trucks
ZF Intarder for Trucks

ZF Intarder for Trucks
ZF Intarder for Trucks

تمامی این مجموعه مراحل به‌سرعت اتفاق می‌افتد به‌گونه‌ای که در بهترین حالت حدود یک ثانیه زمان می‌برد که البته این زمان برای فعال شدن کامل Intarder کافی است.

ZF Intarder for Trucks
ZF Intarder for Trucks

نسل سوم Intarder های شرکت ZF توانایی تولید تا ماکزیمم 4000Nm گشتاور بازدارنده و 600kN نیروی ترمز را دارند. این سیستم می‌تواند به‌صورت اتوماتیک یا با انتخاب یکی از 5 حالت توسط راننده تنظیم شود.

ZF Intarder for Trucks
ZF Intarder for Trucks

Intarder می‌تواند سرعت هر خودروی سنگینی را به طور قابل‌توجهی تحت کنترل نگه دارد. حتی تعویض دنده و سایر سیستم‌های ایمنی خودرو مانند ABS, ESP می‌توانند عمل کنند و مانعی برای Intarder نخواهند بود.


نوشته: سید محمدحسین سادات رسول

17 دیدگاه

  1. بچه خفن
    سوابق: (10 دیدگاه) ,

    بنز چند سالی هست داره از این استفاده می کنه واسه کامیوناش ولوو هم به تازگی گذاشته

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل Lord Cezar
      Lord Cezar
      سوابق: (305 دیدگاه) ,

      کی گفته ولوو تازگیا از این استفاده میکنه ؟ ولوو از این تکنولوژی از سال 2002 روی سری 2 ولوو اف اچ استفاده میکنه . خواهشا بدون اطلاع راجع به سلطان ترانزین دنیا اظهار نظر نکنیم . منبیع هم بخوایید تو گوگل و ویکی پدیا هست.

      پاسخ
  2. بچه خفن
    سوابق: (10 دیدگاه) ,

    البته اون خود ماشین ترمز میگیره مثل سواری های بنز

    پاسخ
  3. احمد باقری
    سوابق: (4331 دیدگاه) ,

    هر جا سخن از نام نیک است، شرکت مرسدس بنز و تکنولوژی هایی که استفاده میکنه، می درخشد.

    پاسخ
  4. پویا
    سوابق: (18 دیدگاه) ,

    حس میکنم یکم اشتباه نوشتین در توضیح عملکردش با توجه به فیلمی که دیدم. بنظرم صرفا روغن وارد سیستم میشه و پره ها رو به چرخش در میاره و باعث ایجاد یه گشتاور مخالف موتور میشه. از چیزی که تو متن خوندم این برداشت رو کردم که روتور به موتور وصله و روغن رو به چرخش در میاره بعد این روغن به پرههای ثابت استاتور میخوره و عکس العمل این نیرو باعث توقف میشه! نمیدونم شاید هم من اشتباه میکنم.
    بعد این گشتاورهای مخالف باعث آسیب به موتور نمیشه؟

    پاسخ
  5. امیر
    سوابق: (372 دیدگاه) ,

    کارایی این سیستم در کنار ترمز موتور کار ترمز پدالی رو تا حد زیادی پایین میاره(درسرازیری) باید به سازنده این سیستم دست مریزاد گفت بخاطر نجات جان مردمی که کامیون سوار نمیشن (هوو که یاتونه چندین نفر و کشت)

    پاسخ
  6. amir
    سوابق: (244 دیدگاه) ,

    از مسائل مربوط به ماشین های سنگین بیشتر بزارید

    پاسخ
    1. شایان
      سوابق: (1312 دیدگاه) ,

      امیر شما احیانا راننده ماشین سنگینی یا اقوام و خانواده ماشین سنگین دارن؟ البته قصد فضولی ندارم

      پاسخ
  7. محمدرضا
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    آقای پویا ویدیو را نگاه کردم و همونطوری که در متن توضیح داده شده است.روتور به سیال شتاب میدهد و استاتور سرعت سیال را کاهش میدهد.وظیفه روتور شتاب دادن به سیال است .
    این نیرو باعث آسیب نمیشود.اگر دقت کنید در هنگام استفاده از ریتاردر(اینتاردر) راننده پای خود را از روی پدال گاز برمیدارد و نیروی داخلی تولیدی موتور کاهش می یابد و سیستم ریتاردر تنها باید نیروی خارجی حاصل از سراشیبی که بصورت افزایش سرعت خودروست را کنترل کند .

    پاسخ
  8. محمد
    سوابق: (23 دیدگاه) ,

    با سلام و تشکر به خاطر معرفی اینتاردر
    من تا حالا فکر میکردم اسمش ریتاردر هست نه اینتاردر. چون تو بازی یورو تراک هم به انگلیسی نوشته بود ریتارد . از راننده اتوبوس دانشگاه هم که پرسیدم اون اهرمی که تو سرازیری پایین و بالا میکنین چیه گفت ریتارد . حالا شاید من اشتباه شنیدم . یا شاید هم دو تا چیز متفاوت باشه . به هر حال ممنون بابت مقاله خوبتون

    پاسخ
    1. CarGeek
      سوابق: (18 دیدگاه) ,

      فرق intarder و retarder نحوه آرایش و یکپارچگی بیشتر اینتاردر با گیربکس و نیاز به فضای کمتر است که باعث نصب ساده تر روی گیربکس های دستی و اتوماتیک و یکپارچگی بهتر با سیستم های کمی مثل ترمز و کروز کنترل می شود .با توجه به اینکه فقط ZF از این لغت استفاده می کنه شاید نام تجاریه.عملکرد هردو خیلی مشابه هست.ولی ریتاردر همون هست که شما گفتی.
      http://www.zf.com/corporate/en_de/products/product_range/commercial_vehicles/trucks_intarder.shtml#tabs1-0
      http://www.cargeek.ir/component/tags/tag/145-%D8%B1%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%B1

      پاسخ
    2. محمد٤٨٠
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      دوست عزیز ریتاردر به وسیله کم کننده سرعت میگن و نوع های مختلفی مثل موتوری گیربکسی گاردانی و… داره که مدل گیربکسی روغنی و آبی داره که اینتاردر ی نوعی از ریتاردر گیربکسی روغنیه

      پاسخ
  9. رضا
    سوابق: (1690 دیدگاه) ,

    کمپانی zf آلمان همیشه از پیشگامان بهترین تکنولوژی های و مهنسی های روز دنیاست که خدمات خیلی خیلی زیادی به صنعت اتومبیل سبک و سنگین داشته
    درود بر آلمان و zf

    پاسخ
  10. dana
    سوابق: (13 دیدگاه) ,

    دوستان عزیز ریتاردر با اینتاردر فرق می کنه .
    ریتاردر( کاهنده دور موتور) از سال های قبل بر روی کامیون ها وجود داشته. شامل یک زمانه ، دو زمانه ، سه زمانه ، چهار زمانه و پنج زمانه.
    1- کاهنده یک زمانه : تا قبل از 1996 سیستم کاهنده دور موتور فقط بصورت خفه کن موتور بوده که با بستن دریچه در لوله اگزوزیا منیفولد دود باعث میشه ، دود در موتور بمونه و تخلیه نشه و دور موتور پایین بیاد. یا همین سیستم تو ماشینهای قدیمی مثل بنز زمانی که ماشین حرکت نمیکنه با عث خاموش شدن موتور میشه. کاری که اکثر راننده های ایرانی برای خاموش کردن ماشین می کنند.
    2- کاهنده دو زمانه : بعد از بوجود آمدن سیستم سوپر شارژر ، این سیستم یا ریتاردر باعث قفل شدن توربین سوپر و همچنین قطع شدن سیستم سوخت رسانی به موتور میشه.که در کامیونهایی مثل بنز اکتروس و بعضی از مدل های ولوو اف هاش 420 و 440 استفاده میشه
    3- کاهنده سه زمانه : که با فعال شدن این سیستم علاوه بر کارهای مراحل قبل باعث قفل شدن سوپاپهای دود میشه که اجازه نمیده هوای سیلندر تخلیه شه.که این سیستم در کامیونهای رنو ، اسکانیا ، و اف هاش 460 و 480 و مان استفاده می شه تا قبل از سال 2010 البته به جز مان که از سال 2004 این سیستم رو داشت. البته در اتوبوس ها ی بنز ، ولوو و اسکانیا هم استفاده می شه. مثل بنز 457 که راننده های اون همیشه تو سطح شهر هم ازش استفاده میکنند.
    4- کاهنده چهار زمانه : که با بکارگیری سیستم اینتادر در انتهای گیربکس و ترکیبی از مراحل قبل عمل می کنه .
    5- کاهنده پنج زمانه : که با فعال شدن حداکثر قدرت اینتادر و مراحل قبل عمل می کند. که در بعضی از کامیونها متفاوت است.
    این مراحل توسط یک اهرم شبیه دسته راهنما در زیر فرمان که در کامیونهای دنده اتومات همون اهرم دنده در پنج حالت حرکت می کند . که در فیلم بالا این سیستم دارای پنج حالت بوده که مرحله آخر 100 درصد قدرت اینتادر را بکار می بره . که در حال حاضر بر روی کامیون های رنو ، اسکانیا ، مان و داف و نسل جدید ولوو و بنز نیز نصب می باشد
    با تشکر از همه

    پاسخ
  11. Mehdi
    سوابق: (13 دیدگاه) ,

    تو دوران سربازی یه مدت یه بنز آتیگو دستم بود. اینتاردر تک مرحله ای داشت.
    همیشه برام سوال بود که این اینتاردر چطور کار می کنه؟
    فیلمو که دیدم برام روشن شد.
    ممنون از مطلب و فیلم مفیدتون.

    پاسخ
  12. hell_driver
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با سلام و خسته نباشید خدمت عزیزان فیلم کاملا گویا و مفیدبود دست همتون درد نکنه .فقط اینو بگم اساتیط ناراحت نشن.من اکسور1843 نسل سوم دارام برج 12 خشک خریدم.ینی اخر ماشین ه با اف هاش 500 هم سرویسم ب خدا اشک طرف در اومده نمیتونه پا ب پام بیاد.سلطان دنیا ینی بنز اکسور.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.