چشم اندازخودروهای سنگینهفته نامه

معرفی تریلرهای حمل خودرو در ایران و جهان

حتماً تاکنون تریلرهای حمل خودرو را در شهرها و جاده‌های کشورمان دیده‌اید. تریلرهایی که به حمل خودروهای صفرکیلومتر از کارخانه به نمایندگی‌ها می‌پردازند؛ اما شاید جالب باشد بدانید که این تریلرها هم انواع مختلفی دارند و در کشورهای گوناگون دنیا در اشکال و مدل‌های مختلفی ساخته می‌شوند؛ بنابراین در ادامهٔ این مطلب به معرفی انواع مختلف تریلرهای حمل خودرو در تعدادی از کشورهای دنیا و البته ایران می‌پردازیم.

اروپا

خودروبر اروپایی با ظرفیت حمل 11 خودرو
خودروبر اروپایی با ظرفیت حمل ۱۱ خودرو

در اروپا طبق معمول جهت حمل تریلرهای خودروبر از کشنده‌های بی‌دماغ استفاده می‌شود. البته این کشنده‌ها به دلیل وزن نه‌چندان زیاد خودروها، عمدتاً از نوع کشنده‌های متوسط، نسبتاً کم قدرت و با ترکیب ۶×۲ هستند؛ اما تریلرهای خودروبر اروپایی بسیار جالب و پیچیده هستند. این تریلرها دارای ساختاری پیچیده و تعداد زیادی سطوح متحرک و جک‌های فراوان هستند که خودروها را جهت به حداکثر رساندن ظرفیت حمل به شکل جالبی لابه‌لای یکدیگر قرار می‌دهند. حتی خودروها تا روی سقف کشنده هم قرار می‌گیرند و به همین دلیل کشنده‌های مخصوص حمل خودرو همگی از نوع سقف کوتاه هستند. تریلرهای خودروبر اروپایی بسته به نوع خودروها و نوع تریلر ظرفیت حمل ۱۰ تا ۱۲ خودرو را دارند و اکثر آن‌ها سه محور و با چرخ‌های تکی هستند.

خودروبر اروپایی با ظرفیت حمل 12 خودرو
خودروبر اروپایی با ظرفیت حمل ۱۲ خودرو

ایالات‌متحده

خودروبر آمریکایی با ظرفیت حمل 11 خودرو
خودروبر آمریکایی با ظرفیت حمل ۱۱ خودرو

 

در ایالات‌متحده هم جهت حمل تریلرهای خودروبر طبق معمول از کشنده‌های دماغ‌دار استفاده می‌شود که البته در اینجا هم از انواع سقف کوتاه هستند. تریلرهای خودروبر آمریکایی هم تقریباً مشابه اروپایی‌ها بوده و ساختار پیچیده‌ای دارند. البته در اینجا به دلیل دماغ‌دار بودن کشنده‌ها، خودروها تا حد امکان به سمت جلوی کامیون قرار داده می‌شوند تا ظرفیت حمل افزایش پیدا کند. تریلرهای حمل خودرو در ایالات‌متحده بازهم بسته به نوع خودروها و تریلرها ظرفیتی بین ۹ تا حداکثر ۱۲ خودرو دارند و کشنده‌های آن‌ها هم همگی از نوع ۶×۴ هستند. این کشنده‌ها مخصوص حمل خودرو بوده و از ابتدا به این منظور طراحی می‌شوند. تریلرها هم عمدتاً دو محور با چرخ‌های دوبل هستند.

خودروبر آمریکایی با ظرفیت حمل 11 خودرو
خودروبر آمریکایی با ظرفیت حمل ۱۱ خودرو

ایران

خودروبر ایرانی با ظرفیت حمل 6 خودرو
خودروبر ایرانی با ظرفیت حمل ۶ خودرو

در ایران همانند اکثر زمینه‌ها ما همچنان به سنت‌ها پایبند مانده و هنوز از تریلرهای ساده و معمولی قدیمی جهت حمل خودرو استفاده می‌کنیم! سال‌های سال بود که در ایران از تریلرهای ساده‌ای با ظرفیت حمل ۶ خودرو استفاده می‌شد اما چند سالی است که تریلرهایی با ظرفیت بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرد. تریلرهایی که عمدتاً ظرفیت حمل ۸ خودرو را دارند. البته بیشترین تعداد خودرویی را که نگارنده شخصاً بر روی یک تریلر خودروبر در ایران دیده‌ام تعداد ۱۰ خودرو بوده است که روی یک تریلر بسیار کشیده قرار گرفته بودند. در ایران کشنده‌هایی که جهت حمل تریلرهای خودروبر استفاده می‌شود هیچ فرقی با کشنده‌های دیگر نداشته و از هر کشنده‌ای برای این کار استفاده می‌شود. حتی بنز ۱۹۲۴! تریلرها هم عمدتاً دو محور و با چرخ‌های دوبل یا تکی هستند.

خودروبر ایرانی با ظرفیت حمل 10 خودرو
خودروبر ایرانی با ظرفیت حمل ۱۰ خودرو

استرالیا

قطار جاده‌ای استرالیایی با ظرفیت حمل 19 خودرو
قطار جاده‌ای استرالیایی با ظرفیت حمل ۱۹ خودرو

در استرالیا به دلیل جاده‌های طولانی و بدون پیچ، از تریلرهای بسیار طویلی بنام قطار جاده‌ای در زمینه‌های مختلفی همچون حمل خودرو استفاده می‌شود. قطارهای جاده‌ای استرالیا در اکثر موارد دارای سه تریلر مجزا بوده که به یکدیگر متصل می‌شوند. تعداد کل محورهای این تریلرها ۱۰ عدد بوده و همۀ چرخ‌های آنها به‌صورت دوبل هستند. این تریلرها طول بسیار زیادی داشته و به همین دلیل دور زدن با آن‌ها دشوار است. کشنده‌ها هم جهت قرارگیری خودرو روی سقف از نوع سقف کوتاه و با ترکیب ۶×۴ هستند. قطارهای جاده‌ای استرالیا ظرفیت حمل ۱۹ تا ۲۰ خودرو را دارند.

قطار جاده‌ای استرالیایی با ظرفیت حمل 20 خودرو
قطار جاده‌ای استرالیایی با ظرفیت حمل ۲۰ خودرو

چین

خودروبر چینی با ظرفیت حمل 20 خودرو
خودروبر چینی با ظرفیت حمل ۲۰ خودرو

چین بزرگ‌ترین کشور خودروساز دنیا است و به دلیل حجم بسیار بالای تولید خودرو، تریلرهای خودروبر ویژه‌ای هم در این کشور استفاده می‌شوند. این تریلرها طول بسیار زیادی دارند و علاوه بر این، در طبقهٔ بالایی آنها خودروهای به‌صورت دوتایی در کنار هم قرار می‌گیرند که ظرفیت حمل را تا حد قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. تریلرهای خودروبر چینی ظرفیت حملی بین ۱۸ تا عدد فوق‌العادهٔ ۲۱ خودرو را دارند که حتی از قطارهای جاده‌ای استرالیا هم بیشتر است. این تریلرها به‌صورت سه محور و مجهز به چرخ‌های دوبل هستند. البته خودروها روی این تریلرها به‌صورت ساده و بدون استفاده از جک‌ها و سطوح متحرک چیده می‌شوند. جهت حمل این تریلرها هم در اکثر موارد از کشنده‌های چینی سه محور با ترکیب ۶×۲ استفاده می‌شود که محور میانی تا حد زیادی نزدیک به محور جلو قرار داشته و جهت کمک به پیچیدن راحت‌تر، قابلیت فرمان گیری دارد.

خودروبر چینی با ظرفیت حمل 21 خودرو
خودروبر چینی با ظرفیت حمل ۲۱ خودرو

انگلستان

خودروبر بریتانیایی با ظرفیت حمل 8 خودرو
خودروبر بریتانیایی با ظرفیت حمل ۸ خودرو

در انگلستان برخلاف دیگر کشورهای اروپایی عمدتاً از تریلرهای سه‌طبقهٔ ساده و کشنده‌های معمولی سقف بلند جهت حمل خودروها استفاده می‌شود. این تریلرها ظرفیت حمل حدود ۸ خودرو را داشته و دارای سه محور با چرخ‌های تکی هستند. کشنده‌ها هم همان‌طور که اشاره شد از نوع معمولی و حتی با بلندترین سقف هستند زیرا تریلرها به‌گونه‌ای هستند که خودروها روی سقف کشنده قرار نمی‌گیرند.

خودروبر بریتانیایی با ظرفیت حمل 8 خودرو
خودروبر بریتانیایی با ظرفیت حمل ۸ خودرو

ژاپن

خودروبر ژاپنی با ظرفیت حمل 6 خودرو
خودروبر ژاپنی با ظرفیت حمل ۶ خودرو

در ژاپن جهت حمل خودرو از تریلرهای نسبتاً پیچیده‌ای استفاده می‌شود که البته ظرفیت کمی دارند. این تریلرها همگی از نوع تک‌محور با چرخ‌های تکی هستند که ظرفیت حمل ۶ تا ۷ خودرو را دارند. کشنده‌ها نیز در بیشتر موارد از نمونه‌های ضعیف ساخت خود ژاپن مثل هینو هستند که عمدتاً از نوع سقف کوتاه بوده و ترکیب ۴×۲ دارند. این کامیون‌ها شاسی کشیده‌ای داشته در برخی موارد مخصوص حمل خودرو طراحی می‌شوند.

خودروبر ژاپنی با ظرفیت حمل 7 خودرو
خودروبر ژاپنی با ظرفیت حمل ۷ خودرو

روسیه

خودروبر روسی با ظرفیت حمل 5-6 خودرو
خودروبر روسی با ظرفیت حمل ۵-۶ خودرو

در روسیه جهت حمل خودرو از تریلرهای بسیار ساده‌ای با ظرفیت حمل کم معادل ۶ تا ۷ خودرو استفاده می‌شود. این تریلرها کاملاً ساده و بدون هیچ‌گونه پیچیدگی هستند و دارای دو محور با چرخ‌های تکی می‌باشند. جهت حمل این تریلرها هم بیشتر از کشنده‌های معمولی سبک ۴×۲ استفاده می‌شود.

خودروبر روسی با ظرفیت حمل 7 خودرو
خودروبر روسی با ظرفیت حمل ۷ خودرو

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. Ahmadreza

    ۱۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (116 ديدگاه)

    باتشکر از آقا امیر گل با مطالب جالبش واقعا به فکرم هم نرسیده بودن

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. امیر دهقان

      ۱۶ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (688 ديدگاه)

      ممنون از لطفتون

      موافقم 2
      مخالفم 1
      1. uss zumwalt DDG-1000

        ۱۶ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        عالی بود

        موافقم 1
        مخالفم 1
        1. Elring-aventador

          ۱۶ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (331 ديدگاه)

          فقط اون بنز 2628

          موافقم 2
          مخالفم 1
    2. مجید

      ۱۶ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (681 ديدگاه)

      دو تا از تصادف های معروف رو اگه بروبچ پدال یادشون باشه مال همین تریلرها بود یکیش 1.5 سال پیش که محموله لکسس های هشت سیلندر بود و یکی دیگه هم همون هوو معروف که تو سال 92 دو تا پورشه و یه مازراتی رو تو جاده تهران شمال با نقص ترمز نفله کرد!!!!!!واقعا بد بود هم راننده ها بیچاره شده بودن و هم ماشین ها داغون شده بودن تازه بیمه درست و درمون هم نداشتن!!!!!!!!!!!!!من به شخصه معتقد هستم که باید با کانتینرهایی که سرپوشیده هستن ماشین ها حمل بشن چون چند وقت پیش که رفته بود گارانتی تو یکی از نمایندگی های ایرانخودرو یه دعوای طولانی شکل گرفته بود بین راننده یکی از همین تریلر ها با مسئول نمایندگی که یه خودروی دنا به علت سنگ خوردگی رنگش خش عمقی گرفته بود و باید رنگ میشد که راننده رو بازخواست کرده بودن!!!!!!!در ضمن یک بار یه بنز بود که صفر کیلومتر بود و از تهران داشتن میبردن شمال که راننده تریلر وسط راه ماشین رو پیاده کرد و یاهاش دور زده بود که این قضیه هم کلی داستان به وجود آورده بود!

      موافقم 3
      مخالفم 2
  2. Alireza

    ۱۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (10 ديدگاه)

    ممنون از مطلبتون.

    موافقم 1
    مخالفم 1
  3. Elemento

    ۱۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    بنز 1924 کم کم داره به بخشی از هویت ما تبدیل میشه !!
    در تصادف از روبه رو واقعا فاجعه آفرینه.
    ان شا الله با بستن قرارداد با دایملر بنز مسئولان به جایگزینی این کامیون ها هم فکر کنند.
    چه صحنه های آزاردهنده ای که از تصادف با این کامیون قدیمی ندیدم.

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۱۶ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      دمت گرم

      موافقم 2
      مخالفم 0
    2. reza

      ۱۶ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (208 ديدگاه)

      ولی به جاش اگه بدونی چه غولیه
      در ضمن همین الان هم کامیون های کمپرسی خوبی که درسته یه مقدار قدیمی شده اند ولی هنوز خوبن هم وجود داره مثل ولوو NH ولوو fm مرسدس اکسور و یه چند تا دیگه .ولی تنها مشکل اینه که راننده کامیون نه پول خرید اونا رو داره و نه پول تعمیراتش رو .پس همین باعث میشه راننده با یک چهارم یا یک سوم یا یک دوم اونا بره بنز ده چرخ یا ده تن یا 8 سیلندر یا 10 سیلندر یا ولوو N12 بره بگیره. هم اندازه اونا هم بره باهاشون پول دراره.
      طرف اگه پول داشت نمی رفت کامیون هایی که سواریشون هزار برابر بهتر از کامیون های قدیمیه رو ول کنه بره اینا رو بگیره پس الان هم اگه قرار داد با دایملر ببندن اوضاع فرقی نمیکنه
      مشکل اوضاع اقتصادی جامعست.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Elemento

        ۱۶ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        درسته.
        ولی میتونن برای خرید کامیون های جدید و جایگزین…
        یکم یارانه بدن
        مالیاتش رو کم کنن.
        از دایملر بخوان مکانیک های ایرانی رو برتی تعمیراتشون آموزش بده.
        و خیلی کار های دیگه.

        موافقم 2
        مخالفم 0
      2. volvo fh

        ۲۸ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (242 ديدگاه)

        بنز2624به اندازه ولووnhیاfmدرآمد نداره.اصلا قابل مقایسه باهم نیستن.تنها شباهتشون اینه که هر دوتا کمپرسی ده چرخ هستن.

        موافقم 3
        مخالفم 0
  4. Archi KHAN

    ۱۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (2165 ديدگاه)

    مقاله متفاوت و جالبی بود ، ممنون از امیر دهقان عزیز

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. رضا

    ۱۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (20 ديدگاه)

    ممنون اقا امیر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. سینا

    ۱۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (347 ديدگاه)

    خدایی نمی ترسن ماشین ها به شه ؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. mojtabaaston

    ۱۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (232 ديدگاه)

    اووج تکنولوژی ما ایرانی ها در اینجا به نمایش گذاشته شده
    هم توی ماشین هایی که ماشینها رو حمل میکنن
    و هم خود ماشینهایی که حمل میشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. علیرضا.م

    ۱۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (57 ديدگاه)

    میگم این تریلر های چینی وقتی تو جاده راه میرن جایی برای ماشین های دیگه باقی میزارن؟
    یا تو استرالیا وقتی یکی بخواد از این تریلر ها سبقت بگیره چیکار باید بکنه ؟ ( البته تو جاده تک لاین در هر سمت میگم ) که بعید میدونم تو او جاده ها بیان )
    مطلب خیلی جالبی بود .
    فکر کنم آمریکا هم میتونه از تریلر های مدل چین استفاده کنه مشکلی نداره ( اگر استاندارد اونا بزاره )

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. رامین

    ۱۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (25 ديدگاه)

    خیلی عالی بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. حسین

    ۱۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (2810 ديدگاه)

    ما با انگلستان و روسیه و ژاپن زیاد فرقی نداشتیم!
    ما خودرو بر ده نفره هم داریم! ?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. آرش

    ۱۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (111 ديدگاه)

    خودرو بر هامون تو حلقم … مخصوصا بنز نارنجیه …
    زمان هیتلر اینا از رده خارج شده بودن …
    خدایا شکررررررررررررررررررررررت …..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. amin

    ۱۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1126 ديدگاه)

    آفرین به چینیا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. حمیدرضا

    ۱۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    مطلب جالبی بود خصوصا در استرالیا و چین که تعداد خیلی زیادی خودرو به یکباره با یه کامیون حملی میشه کاش در مورد گشتاور مورد نیاز کامیون ها هم مطلبی نوشته می شد ولی در کل از نویسنده تشکر می کنم

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا