داستان طراحی داف XF

گل سر سبد کامیونهای داف تحت مدیریت بارت فان لوترینگن، طراح ارشد این شرکت و تیم او سرانجام رونمایی شد. کامیونی که با مجموعه ای از چالش‌ها مواجه شده بود.

The new DAF XF
The new DAF XF

یکی از این چالشهای جذاب قوانین سفت و سخت یورو 6 بود. موتورهای یورو 6 نیاز دارند که در حالتی بسیار خنک تر کار کنند. این به معنی هواکش‌های بزرگتر و پنجره مشبک جلوی بزرگتر بود. در عین حال بزرگی بیش از حد جلوپنجره نباید به شکل یک نقص در می آمد و یا طراحی ظاهری را به هم می ریخت.

New DAF XF Design Sketch
New DAF XF Design Sketch

لوترینگن در این باره می گوید که «ما شکل اساسی جلوپنجره داف را حفظ کردیم و با در نظر گرفتن خطوط سنتی داف، این پنجره ها را به سمت بالا گسترش دادیم» داف XF نهایی با وجود جلوپنجره کاملاً جدید خود، کاملا به عنوان یک DAF قابل تشخیص است. این پنجره مشبک، طراحی منسجمی را به کامیون بخشیده است. عناصر کرومی با کیفیت نیز، جزئیاتی ست که روی این جلوپنجره اعمال شده تا انتظار از یک خودروی مدل بالا را با توجه به جزئیات نشان دهد.


نشان داف نیز در یک پانل آلومینیومی پهن و بالای پنجره رادیاتور قرار گرفته و با وجود آرم بزرگ این شرکت، نشان از افتخار و اعتماد به نفس دارد. چراغهای LED هم به عنوان نسل نوی چراغها مورد استفاده قرار گرفته اند. نور مناسب و خوب برای کامیونها یکی از عناصر بسیار مهم و حیاتی محسوب می شوند. بنابراین بجای ساختار سنتی لنز و پروژکتور از چراغهای LED و تکنولوژی بازتاب استفاده شده است. مجموعه چراغها در یک محفظه یکپارچه قرار گرفته اند که کار شستشو و نگه داری آنها را آسانتر می کند.


طراحی داخلی این ماشین نیز از الگوهای طراحی بیرونی آن بهره جسته است. مثلاً طرح فریم جلوپنجره روی فرمان و همچنین دیواره عقب کابین به نحوی دیده می شود.


کابین پشتی با فضای بیشتری برای استراحت و ذخیره مواد طراحی شده و مجهز به امکاناتی برای شارژ لوازم الکترونیکی نیز می باشد. تخت خواب بسیار راحت 2.2 متری هم یکی از مواردیست که داف آن را تبدیل به استانداردی در این صنعت کرده است.


لوترینگن می گوید: «ما تنها شکل عناصر را تغییر ندادیم، بلکه با حفظ المانهای خوب، سعی کردیم که پیشرفت و بهبود را به خوبی به محصولمان بی افزاییم».

29 دیدگاه

  1. حسین
    سوابق: (1164 دیدگاه) ,

    کامیون یا كشنده?
    به هر صورت ممنون بعد از کلی روز درباره کشنده ها هم مطلب گذاشتید!!
    خسته نباشيد…

    پاسخ
    1. feri
      سوابق: (224 دیدگاه) ,

      ” اگه یه دونه از این داف ها رو داشته باشی دیگه نیازی به داشتن داف نداری….!!! ”

      هرکی نکته ی این جمله رو گرفت لایک کنه♥

      پاسخ
      1. مسی
        سوابق: (268 دیدگاه) ,

        آره واقعا … یه دونه از این دافها … به هزارتا از اون دافها میارزه

        پاسخ
      2. منصور
        سوابق: (1 دیدگاه) ,

        حرفت صحیح چون صاحب اول و اخرش خودنی

        پاسخ
  2. masoud
    سوابق: (325 دیدگاه) ,

    یادش بخیر بابای منم یه داف داشت
    ولی چقدر با این فرق میکرد

    پاسخ
  3. کیانوش
    سوابق: (286 دیدگاه) ,

    به نطر من سلطان کشنده ها دافه فکرشو بکن وقتی پشت یکی از اینا میشینی آنچنان حس قدرتی بهت میده که از هر سواری که سبقت میگیری با خودت میگی ریز میبینمت !!!!
    دوسش دارم!

    پاسخ
  4. 911
    سوابق: (18 دیدگاه) ,

    عجب کابینی داره من خودم عاشق کشنده اسکانیا و رنالت هستم . ولی این دافه هم خیلی بی نظیره . خدایا کمکی کن این 911 رو عوض کنم بتونم یکی مثل اینو تو جاده برونم

    پاسخ
  5. محمود
    سوابق: (212 دیدگاه) ,

    به نظر من قشنگه ولی در مقابل نسل جدید ولوو fh 2013 هیچ حرفی برای گفتن نداره.
    چه از نظر ظاهر چه از نظر تکنولوژی….

    ولوو سلطان جادهها……………

    پاسخ
  6. یه نفر
    سوابق: (81 دیدگاه) ,

    ولی درکل درمقابل کامیون های جدید ولوو و بنز حرفی واسه گفتن نداره

    پاسخ
  7. سعید
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    اتفاقا به نظر من اصلا هم خوب نیست و داف تو این فیس لیفت پسرفت کرده…
    همه داف رو با اون طرح کامیونی تر بیشتر دوست داشتن
    داف با اون خطوط تیز و شارپ شناخته میشد و اونطوری کامیونی تر بود
    نه تنها داف از اصالتش دور شده بلکه ایجاد این همه خطوط و زوایای نرم و اریب روی طرحی که ذاتا مکعبی و شکسته هست کاری ناشیانه هستش
    انگار طرحو دادی دست یه نوجوون تازه به دوران رسیده و از داف بعید بود
    نظر من هم با دوستانی که میگن داف مقابل fh سری جدید و آکتروس mp4 حرفی برا گفتن نداره موافقه

    پاسخ
    1. آرمان
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      دوست ما راس میگه آخه به نظر من هم اون داف 2008 خیلی شیک تر و جذاب تر بود
      این طرح منو یاد کامینهای چینی میندازه
      واقعا ولوو یه چیز دیگست ! مخصوصا اون طرح جدیدش…

      پاسخ
  8. علی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    اون سری 2008 نبود 2004 بود
    البته من هم موافقم
    چیه اون چراغهای گنده و بی ربط سقفش؟
    کاملا راس میگه طرحش بچگونست
    سری اول داف xf خیلی پخته تر بود

    پاسخ
  9. امین
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    چراغها سقفش شبیه سواریه
    وقتی از روبرو میاد انگار یه سواری هم رو سقفشه!!!!!!!

    پاسخ
  10. سیدمحمد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    اخه برادرانی که انتقاد میکنید از dafاگه همینی که میگید بچه گونست یا شبه چینیه همینو اگه بدن بهمون لاستیکاشم لیس میزنیم اونو بدن به ما ما قبول داریم……..دی

    پاسخ
  11. علی آکسور
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    این کشنده داف خیلی شیک است . اما متاسفانه داف در ایران نیست . بنظر من بهترین کشنده ایران آکسور است

    پاسخ
  12. altima3600
    سوابق: (139 دیدگاه) ,

    من موندم توی نظریه شما دوستان انتقاداتون جیگر آدمو آتیش میزنه آخه اینم نظریه بود که دادین هنوز سایپا دیزل و ایران خودرو دیزل نمیتونند کوچکترین قطعه ای را طراحی کنند بعدش این کمپانی وقتشو صرف طراحی محصولش کرده به گونه ای که هدف بزرگتری هم داره ومی خواد به روز باشه و با دیگر تولید کنندها رقابت تنگاتنگی داشته باشه و از نظر طرح میخواد به روز باشه ویک سر از چیزهاشو بخاطر تغییرات ظاهری از دست میده بدلیل اینکه دل مشتریهاشو بدست بیاره اون وقت شما نشستین اینجا کامنت میدین که فلان چیزش زشته اونش چرا اینطوری شده چراغاش چرا بزرگ شده سقفش زشته و و و و عامو برید خجالت بکشید که چیزی گیرتون نمیاد با این انتقاداتون من به عنوان یک ایران حسرت میخورم که چرا در ایران برند خاصی وجود نداره که با اینها رقابت کنیم وروز به روز پشیرفت کنیم در ایران سرمایه دار هست و لی عقل خوب نیست

    پاسخ
  13. محمد حسین
    سوابق: (38 دیدگاه) ,

    از جلو خیلی شبیه اسکانیاست.

    پاسخ
  14. حمیدقاین
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    فکرشو بکن ماباید 500میلیون بدیم تا اف هاش480 سواربشیم

    اونوقت
    هیچی بابا چی بگم ازاین اوضاع بهم ریخته خودرو های تجاری ایران
    صدام به جایی نمیرسه

    پاسخ
  15. قائم داف
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    باسلام من میخواستم ازدوستانى که
    نظرمیدن حداقل یه کم اطلاعاتشون
    رانسبت به کامیونها وکارایی انها ببرن
    بالا بعدنظربدن کامیون داف اولین
    کامیونى است که دردنیا براى راننده
    اطاق خواب ساخت داف٢۵٠٠ سال
    ١٩۶٨میلادى وکامیون فوق بى دماغ
    یعنى fبودودرحال حاضرهم یکى از
    پیشرفته ترین کامیونهاى دنیاست
    فقط درایران این کامیون رانیاوردن
    ولى درخیلى ازکشورها مثل ترکیه
    حرف اول رومیزنه کامیون داف جدید
    کمترین سوخت روداره هرصد کیلومتر
    ٢۴لیترگازوئیل مصرف میکنه وسیستم
    ترمزان ازبهترین ترمزهاست و………

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.