سوپرتراک کم‌مصرف و فوق پیشرفته فریت‌لاینر

شرکت خودروهای باربری دایملر در آمریکای شمالی، کِشنده‌ای مفهومی را تحت برند فریت‌لاینر با نام سوپر تراک معرفی کرده است که معادلات حمل‌ونقل بهینه را دگرگون می‌کند.

Freightliner SuperTruck Concept
Freightliner SuperTruck Concept

این غول زیبا در بزرگ‌ترین نمایشگاه خودروهای اقتصادی آمریکای شمالی یعنی نمایشگاه خودروهای باری Mid-America به نمایش در آمد. طراحی آئرودینامیک این کِشنده (نسبت به هم نوعانش!) آن را از رقیبانش متمایز می‌کند. اما این به‌هیچ‌وجه بدان معنی نیست که این کِشنده تنها دارای یک ظاهر جدید است.

Freightliner SuperTruck Concept
Freightliner SuperTruck Concept

کاهش مصرف سوخت خارق‌العاده‌ای در این کِشنده با استفاده از سیستم مدیریت انرژی حاصل شده است. یک سیستم هوشمند و آینده‌نگر انتقال نیرو که مجهز به نقشه‌های دیجیتال سه بعدی مسیرها بوده و سرعت را کنترل می‌کند نیز به کاهش مصرف کمک می‌کند.

Freightliner SuperTruck Concept
Freightliner SuperTruck Concept

دایملر می‌گوید که آزمایش‌ها نشان می‌دهند مصرف سوپر تراک به طور میانگین تنها 19 لیتر در هر 100 کیلومتر است. این کِشنده با سرعتی حدود 100 کیلومتر بر ساعت و وزن ناخالص 29.5 تن بهبودی 115 درصدی در بهره‌وری از خود نشان داده است!

Freightliner SuperTruck Concept
Freightliner SuperTruck Concept

تحقیق و توسعه سوپر تراک فریت‌لاینر از سال 2010 آغاز شده و دپارتمان انرژی آمریکا با پرداخت نزدیک به 40 میلیون دلار از توسعه آن حمایت کرده است. این خودرو به‌راحتی از هدف تعیین شده توسط این دپارتمان که افزایش 50 درصدی بازده حمل و نقل یدک‌کش‌های کلاس 8 در آمریکا بود عبور کرده است!

Freightliner SuperTruck Concept
Freightliner SuperTruck Concept

شرکت دایملر از همین حالا دست‌آوردهای این خودرو را به یدک‌کش‌های فریت‌لاینر کاسکادیا اولوشن و وسترن استار XE سری 5700 منتقل کرده است. با این اوصاف این کمپانی اعتقاد دارد که هنوز برای استفاده از مواد فوق‌سبک برای افزایش بازدهی حمل‌ونقل زود است و در حال حاضر، این کار اقتصادی نیست.

Freightliner SuperTruck Concept
Freightliner SuperTruck Concept

مارتین دام، مدیر شرکت دایملر آمریکای شمالی می‌گوید:

استراتژی ما برای بهینه‌سازی هرچه بیشتر حمل‌ونقل و افزایش حمل و نقل سبز، ادامه فعالیت بر روی پروژه‌ی سوپر تراک است

[jwplayer mediaid=”107463″]
[دانلود ویدئو]

درباره نویسنده

تصویر پروفایل نیما امیری

فارغ‌التحصیل رشته مهندسی برق کنترل و علاقه‌مند به دنیای خودرو، تکنولوژی آی تی، مباحث کارآفرینی و صنایع سنگین!

19 دیدگاه

  1. امیر
    سوابق: (56 دیدگاه) ,

    آمریکا یعنی همین.
    الان دایی من یدونه ماک دلفینی داره.مدلش1991عه.میگه سواریش از اف اچ 2011 هم بهتره.اصلا اون هیچ ابهت آدمو میکشه…
    حیف دیگه نمیارن ایران…؟!
    اینم عکسش:
    http://8pic.ir/images/0fuw71x6ssvkm1mb84a7.jpg

    پاسخ
      1. شلبى
        سوابق: (563 دیدگاه) ,

        حسین جان چرا میگى امریکایى نیست؟کى این حرفو زده؟فرایت لاینر اصلا در امریکا بوجود اومده و سال ها خودروهاى سنگین تولید کرده و چند سالى است که توسط دایملر خریدارى شده،همین الانم از صفر تا صدش در امریکا تولید میشه اونوقت شما میگى امریکایى نیست؟
        الان من یه سوال از شما دارم،مثلا الان لامبورگینى رو باید ایتالیایى بدونیم یا المانى؟

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل حسين
          حسين
          سوابق: (1169 دیدگاه) ,

          درود.شلبی جان من منظورم این نبود که آمریکایی نیست، میدونم این برند، یک برند امریکایه.
          وقتی امیر در تمجید تکنولوژی این ماشین گفت: «آمریکا یعنی همین» ، من تعجب کردم، چون توی این متن گفته شده تحقیق و توسعه این مدل توسط دایملر انجام شده.

          بحث لامبو فرق داره. لامبو ایتالیاییه و تکنولوژیش و کانسپتهاشو خودش میسازه (و البته با کمک مالی و شاید یه کمی کمک تکنولوژیکی از طرف فولکس). اما هیچ وقت “نمیشه” گفت لامبو از تکنولوژی فولکس واگن استفاده میکنه، پس دم فولکس و آلمان گرم!! اما اینجا ما با تکنولوژی دایملر و حمایت مالی دپارتمان انرژی آمریکا طرف هستیم . و طبق خود متن که گفته «شرکت خودروهای باربری دایملرکِشنده‌ای مفهومی را تحت برند فریت‌لاینر…» من گفتم این تکنولوژی مربوط به دایملره.

          اصلا قصد ندارم خودروسازی امریکا رو بکوبم اما اینطور که از متن برآورد میشه، این کانسپت حاصل کار دایملره و تحت برند فریت لاینر رونمایی شده. اگر اشتباه میکنم بهم بگین.
          ارادت

        1. HILUX
          سوابق: (222 دیدگاه) ,

          زیرمجموعه ی دایملره ولی تو امریکا ساخته میشه اصلشم امریکاییه ولی دایملر خریدتش.
          در کل دست دایملر تو امریکاس

        2. شروین
          سوابق: (517 دیدگاه) ,

          مهمترین موضوع برند هست نه مالکیت. چرا که اگه برند فریت‌لاینر(که یه جورایی شناسنامه محصول محسوب میشه) نبود، حمایت مالی امریکا هم صورت نمی گرفت درنتیجه تحقیق و توسعه براش انجام نمی شد و محصول خلق نمی شد.معمولا وقتی برندی به شرکتی فروخته میشه یکی از شرط ها اینه که اون برند با همون خط مشی قبلی اداره بشه نه اینکه کلا رویه تغییر کنه.مثل ماینر که تحت مالکیت بی ام دابلیو هست اما هیچ شباهتی با ماشینای آلمانی نداره.
          اینجا هم به نام فرایت لاینر اما به کام دایملر!!!

    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
      سوابق: (6524 دیدگاه) ,

      درود .
      شرکت های کامیون سازی اروپایی برای حضور در بازار امریکا ، به جای اینکه بیایند مدلی دماغ دار و باب پسند امریکایی ها تولید و طراحی کنند ، امدن شرکت ها و سهام کامیون سازی امریکارو خریداری کردند .
      مثلا مرسدس بنز 5 تا زیر مجموعه امریکایی داره به نام فرایت لاینر . دیترویت دیزل و …..
      ولوو هم نه تنها یک مدل دماغ دار که محبوبیت و موفقیت چشمگیری در امریکا نداره را عرضه کرده، بلکه سهام یکی از کامیون ساز های امریکایی را هم در اختیار داره .
      طبق اطلاعاتی که قبلا کسب کردم ، کامیون های ماک هم فروش چندانی نسبت به رقباشون ندارند و هم محبوبیت کمتری با وجود کونورث . وسترن استار . فرایت لاینر . کاترپیلار و … دارند . این حرفه فرهاد کاشانی است .

      پاسخ
    1. سجاد
      سوابق: (64 دیدگاه) ,

      من خواهش میکنم این کامنت رو از روی سایت حذف کنید!

      پاسخ
  2. رامکال
    سوابق: (195 دیدگاه) ,

    راستی چرا پدال اینجوری شده؟
    تا نظر نگذاری سه چهارم نظرات رو نمایش نمیده!!!!!!!!!!

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.