فریت‌لاینر آرگوسی، آخرین بازماندهٔ نسل بی‌دماغ‌های آمریکایی

در اروپا فقط از کامیون‌ها و کِشنده‌های بی‌دماغ استفاده می‌شود اما در آن‌سوی اقیانوس اطلس، یعنی در ایالات‌متحده رویه‌ای کاملاً برعکس جریان دارد. در آمریکا کشنده‌های دماغ‌دار غول‌پیکر بسیار محبوب‌اند و تقریباً همهٔ کامیون‌سازان این کشور فقط به ساخت کشنده‌ها و کامیون‌های دماغ‌دار می‌پردازند؛ اما در گذشته کشنده‌های بی‌دماغ نسبتاً متعددی هم توسط آمریکایی‌ها ساخته می‌شد که البته رفته‌رفته تولید آن‌ها کاهش یافت و تقریباً منقرض شدند. بااین‌وجود هنوز هم کشنده‌های بی‌دماغ در موارد بسیار کمی توسط کامیون‌سازان ایالات‌متحده تولید می‌شوند. کشنده‌هایی که علیرغم بی‌دماغ بودن ابهت بیشتری همتایان اروپایی خود دارند اما به دلیل فروش و استقبال پایین در ایالات‌متحده، عمدتاً در کشورهایی چون استرالیا عرضه می‌شوند. یکی از این کشنده‌ها، فریت‌لاینر آرگوسی است که می‌توان آن‌را یکی از آخرین بازمانده‌های نسل کشنده‌های بی‌دماغ آمریکا دانست.

argosy-11

آرگوسی برای اولین بار در سال 1998 معرفی شد. این کشنده میراث دار تمامی کشنده‌های بی‌دماغ تاریخ فریت‌لاینر است که سابقه‌ای طولانی در پیشینهٔ این شرکت دارند. بااین‌حال پس از 13 تولید، آرگوسی رنگ بوی کهنگی به خود گرفته بود آن‌هم در بازار بسیار رقابتی کشنده‌های سنگین ایالات‌متحده که در آن نمونه‌های دماغ‌دار فراوانی از سازنده‌های مختلف حضور دارند. به همین دلیل فریت‌لاینر در سال 2011 آرگوسی را مورد ارتقاء و بهسازی عمده‌ای قرار داده و نسل دوم آن‌را معرفی نمود که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

freightliner-argosy-2012-03

 

در ارتقاء کلی سال 2011، آرگوسی طراحی خارجی جدید و تغییرات فنی فراوانی را تجربه کرده است به‌گونه‌ای که در مقایسه با نسل قبلی، مدل جدید دستخوش تحول عمده‌ای شده و علاوه بر ارتقاء داخلی و خارجی، طیف وسیعی از موتورها و گیربکس‌ها را هم ارائه می‌کند که آن‌را متنوع‌تر از قبل کرده است. علاوه بر این، آرگوسی جدید مجهز به یک سیستم مدیریت بهتر هوا به همراه یک رادیاتور بسیار بزرگ‌تر نیز شده است. همچنین آرگوسی با انواع مختلف سقف شامل 90، 101، 110 Midroof و 110 Raised Roof عرضه می‌شود که سطح بالایی از انعطاف‌پذیری را جهت استفاده در کاربری‌های مختلف جاده‌ای فراهم می‌کند. بعلاوه نسل جدید فریت‌لاینر آرگوسی در دو ترکیب 6×4 و 8×4 قابل خریداری است.

freightliner-argosy-2012-02

طراحی بیرونی

با توجه به اینکه آرگوسی کشنده‌ای بی‌دماغ است و اتاق آن روی موتور قرار دارد، کامیون ارتفاع بسیار بلندی داشته و از صلابت و ابهت زیادی برخوردار است. این کشنده دارای یک جلوپنجرهٔ V شکل بزرگ کرومی با خطوط افقی است که شباهت زیادی با جلوپنجرهٔ کامیون‌های اسکانیا دارد. به همین دلیل آرگوسی درعین‌حالی که بسیار زیبا و جذاب است، خصوصاً در جلوپنجره تا حدودی شبیه به کشنده‌های اسکانیا است. در طرفین این جلوپنجره، درو ورودی هوای بزرگ قرار داند که طراحی سیالی داشته و به بهبود آئرودینامیک کشنده کمک می‌کنند. همچنین چراغ‌های جلوی دوقلو با قاب کرومی نیز در کنار جلوپنجرهٔ کرومی به زیبایی هرچه بیشتر آرگوسی کمک شایانی کرده‌اند. سپر نیز دارای طراحی منحنی زیبایی است که در راستای بهبود بیشتر آئرودینامیک طراحی شده و با دو پروژکتور درون خود به دید بهتر راننده کمک می‌کند. از عناصر دیگر این کشنده که جهت پایین آوردن ضریب آئرودینامیک طراحی شده‌اند می‌توان آینه‌های جانبی و شیشهٔ جلوی شیب‌دار را نام برد که تا حدودی ولوو FH را به یاد میاورند.

argosy-10

داخل

دسترسی به داخل کابین کامیون به لطف ارگونومی مناسب دستگیره‌ها و پلکان ورودی، بسیار راحت است. فضای داخلی نسبتاً بزرگ است و برخورداری از کف کاملاً صاف و مسطح (عدم وجود پالانی موتور درون کابین) اجازه می‌دهد که راننده به‌راحتی در داخل اتاق حرکت کند. البته جنس متریال داخلی چندان مرغوب و پریمیوم نیست و نمی‌توان آن‌را با ولوو FH یا مرسدس بنز آکتروس مقایسه کرد اما مستحکم و بادوام هستند. همچنین داشبورد با مواد قالب‌گیری تزریقی ساخته شده که در مقایسه با نسل قبلی کیفیت بهتری دارد. قسمت داخلی درها از طراحی جدیدی برخوردار شده و جهت بهبود دید راننده، پنجره‌ها بزرگ‌تر شده‌اند. همچنین استحکام کابین دو برابر شده و عایق‌بندی صدا نیز بهبود یافته است.

argosy-3

بااینکه استفاده از چوب مصنوعی چندان مناسب نیست اما فرمان دوشاخهٔ آرگوسی حس خاصی از لوکس بودن را انتقال می‌دهد. همچنین جهت ارائهٔ حداکثر راحتی، فرمان در عمق و ارتفاع قابل تنظیم است و این امکان را به راننده می‌دهد که به‌سرعت موقعیت مناسب رانندگی خود را پیدا و تنظیم نماید. کامیون‌های ساخت فریت‌لاینر هیچ‌گاه مشکل ارگونومیک نداشته‌اند و آرگوسی هم از این امر مستثنا نیست به‌گونه‌ای که در اتاق همهٔ ادوات به‌راحتی در دسترس هستند و صندلی‌ها نیز نسبتاً راحت‌اند. بعلاوه، صندلی راننده بزرگ، راحت و مجهز به زیر آرنجی تاشو است درحالی‌که طیف گسترده‌ای از تنظیمات را هم ارائه می‌نماید تا جایی که راننده آن‌را همچون خانهٔ خود احساس می‌کند. دید روبه بیرون بسیار خوب است و هرگونه نقطهٔ کور در طرفین کشنده را می‌توان با یک تنظیم بسیار سادهٔ آینه‌ها برطرف کرد.

تمامی تیپ‌های فریت‌لاینر آرگوسی به‌صورت استاندارد مجهز به شیشه‌های برقی، صندلی‌های بادی و کروز کنترل هستند. محفظه‌های هوشمندانه‌ای در جای‌جای اتاق جهت قرار دادن اشیاء مختلف تعبیه شده درحالی‌که مدل Sleeper Cab (مجهز به جای خواب) نیز دارای یک تخت خواب عریض 1.3 متری نسبتاً راحت است. همچنین در مدل‌های سقف بلند، یک تخت خواب اضافی هم در بالا وجود دارد. همچنین در مقایسه با نسل قبلی، سطح صدای داخل کابین به‌طور قابل‌توجهی کاهش یافته است به‌طوری‌که می‌توان بدون هیچ مشکلی هنگام حرکت با سرعت‌هایی بیش از 100 کیلومتر در ساعت در کامیون صحبت کرد.

freightliner_argosy

موتور و گیربکس

نسل جدید فریت‌لاینر آرگوسی با دو نوع پیشرانهٔ دیترویت دیزل DD15 و کامینز ISX ارائه می‌شود. موتورهای جدید در مقایسه با نمونه‌های قبلی پالایش‌شده‌تر بوده و پاسخگویی بهتری دارند بدون آنکه تصویر باشکوه آن‌ها خدشه‌دار شده باشد. سیستم خنک‌کنندهٔ جدید آن نیز بسیار کارآمد بوده و حتی در شرایط سخت هم درجه حرارت موتور را در حد مناسبی نگه می‌دارد. موتور DD15 دارای یک ترمز موتور قدرتمند، سیستم چرخش گازهای اگزوز (EGR) و تکنولوژی ضد آلایندگی BlueTec است. این موتور جهت پیمودن مسافت‌های طولانی طراحی شده و بین 455 تا 560 اسب بخار قدرت دارد. حداکثر گشتاور آن نیز بین 2100 تا 2500 نیوتن متر است.

argosy-8

همچنین همان‌طور که اشاره شد برای آرگوسی موتورهای کامینز ISX هم ارائه شده است. این موتورها دارای تکنولوژی تزریق سوخت پیشرفته، بهبود سیستم خنک‌کنندهٔ EGR و توربوشارژ هستند. همچنین برای این موتور تکنولوژی کاتالیزور سفارشی (SCR) هم ارائه شده است که موجب کاهش مصرف سوخت و کاهش تولید گازهای آلاینده می‌شود. پیشرانه‌های ISX کامینز با رنج قدرت مختلفی از 400 اسب بخار تا نهایتاً 600 اسب بخار و با حداکثر گشتاور 2780 نیوتن متر ارائه می‌شود.

argosy-9

جهت انتقال تمام و کمال این نیرو، فریت‌لاینر از گیربکس اتوماتیک UltraShift جدید ایتون با کلاچ الکتریکی و نرم‌افزار هوشمند انتخاب دنده استفاده کرده است که به شروع حرکت کامیون به بهترین نحو و همین‌طور تغییر دنده‌ها کمک کرده می‌کند. سیستم کمک به شروع حرکت در سراشیبی‌ها نیز از عقب رفتن کامیون جلوگیری می‌کند.

freightliner_argosy_5

سواری و هندلینگ

فریت‌لاینر آرگوسی در جلو از فنرهای پارابولیک استفاده می‌کند که حداکثر ظرفیتی برابر با 7258 کیلوگرم دارند درحالی‌که برای عقب دو نوع فولادی یا تعلیق بادی قابل انتخاب است. به لطف این موارد، آرگوسی توانایی حمل حداکثر وزن 140 تن GCM (وزن ناخالص ترکیبی) را دارد. تعلیق کامیون بسیار کارآمد است و حتی در جاده‌های ناهموار هم هیچ احساس ناراحت‌کننده‌ای ندارد درحالی‌که در سرعت‌های بالا نیز لرزشی بسیار جزئی دارد. این غول آمریکایی برای توقف نیز علاوه بر ترمز موتور قدرتمند، مجهز به ترمزهای دیسکی در هر شش چرخ به همراه سیستم ABS و کنترل کشش شده است.

argosy-1

سخن پایانی

آرگوسی جدید یک برگ برنده برای فریت‌لاینر است و تمامی آن چیزی که یک کامیون سنگین نیاز دارد را ارائه می‌کند. کارایی و عملکرد عالی موتورهای آن نیز کاملاً ثابت شده و به لطف توان بالا و مصرف سوخت کم در بین رقبا شناخته‌شده هستند. کیفیت ساخت آن نسبت به نسل قبلی بسیار بهبود یافته و طراحی خارجی آن بسیار زیبا و باابهت است. آرگوسی جدید در داخل نیز تغییرات زیادی را تجربه کرده است و ایجاد چند ارتقاء کلیدی در آن موجب افزایش راحتی شده است درحالی‌که طراحی داخلی آن‌هم کمی لوکس‌تر از قبل شده است. در کل فریت‌لاینر آرگوسی جدید در برابر بسیاری از کشنده‌های آمریکایی و حتی تعدادی از کشنده‌های اروپایی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و رقیب بسیار سرسختی برای آن‌ها محسوب می‌شود.

argosy-2

مشخصات فنی

Freightliner Argosy
پیشرانه 6 سیلندر خطی کامینز ISX
قدرت 600 اسب بخار
گشتاور 2780 نیوتن متر
گیربکس اتوماتیک
حداکثر سرعت 135 کیلومتر در ساعت
ظرفیت کل 140 تن GCM

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

21 دیدگاه

  1. uss zumwalt DDG-1000
    سوابق: (4441 دیدگاه) ,

    140 تن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    سرعتش با این وزن خوبه

    پاسخ
  2. سينا
    سوابق: (87 دیدگاه) ,

    از نظر فنی که خوبه ولی به پای fh16 نمیرسه

    پاسخ
    1. كوروش
      سوابق: (325 دیدگاه) ,

      هیچی به پای fh 16 نمی رسه اسکانیا که گفته بود هدفش این کامیونه نتونست رقیبش رو بسازه

      پاسخ
    2. Old school
      سوابق: (11 دیدگاه) ,

      ببینید من قصد مقایسه کردن ندارم ولی تا با ماشین امریکایی زندگی نکنین. نمیفهمین چیه ! همین .

      راستی ! سردبیر عزیز برای مطلاب کامیون های امریکایی در ایران روی من حساب کنید

      پاسخ
      1. (ali (CHEVY NOVA
        سوابق: (1297 دیدگاه) ,

        به old school
        درسته کسی که با ماشین امریکایی بزرگ شده و زندگی کرده به اون یه جور دیگه ای نگاه میکنه و تمام خصوصیاتش رو که ممکنه برا یکی بد باشه هم دوس داره

        پاسخ
    3. (ali (CHEVY NOVA
      سوابق: (1297 دیدگاه) ,

      به سینا و کوروش
      اصلا لازم نیست بهfh برسه چون fh اصلا تو امریکا عرضه نمیشه
      و امریکایی جماعت زیاد از کامیون بی دماغ مثل fh خوششون نمیاد

      پاسخ
    1. (ali (CHEVY NOVA
      سوابق: (1297 دیدگاه) ,

      ماک که سلطانه جادهاست

      پاسخ
      1. Hemichan
        سوابق: (11 دیدگاه) ,

        KenworthC هم اگه دوستان اجازه بفرمایند با 230 تن ظرفیت یکم سلطلانتر یا به عبارتی سلطان السلاطین جاده ها هستند

        پاسخ
  3. GOD BLESS AMERICA
    سوابق: (548 دیدگاه) ,

    خوبه؛
    من از اون قسمت تخت خواب خیلی خوشم اومد و بنظرم خیلی آموزنده بود.
    بازم از این مطالب آموزنده بگذارید.

    ظهر بخیر ، من برم یه چرتی بزنم.

    پاسخ
  4. Old school
    سوابق: (11 دیدگاه) ,

    نه نه مرسی. من یه وسترن استار 4900 با کامینز isx 15 و ایتون فولر 18 سرعته میخوام. ارگوسی بهم نمیسازه 😐✌

    (موتور کامنزی هم که در این مطلب ذکر شده isx 15 هست )

    پاسخ
    1. (ali (CHEVY NOVA
      سوابق: (1297 دیدگاه) ,

      به olds school
      داداش یه مطلب کامل از اینترنشنال 9670 مدل 1988 و یه مطلب از ماک r600 بذار که
      عاشقشونم من
      چون خود شما گفتی میتونی از کامیونهای ایران مطلب بزارید گفتم

      پاسخ
      1. Old school
        سوابق: (11 دیدگاه) ,

        دمت گرم خوش سلیقه 😉

        چشم حتما .
        اولین پروژه رو وایت قرار میدم با اجازتون بعد هم اینترنشنال های سری 9000.
        درمورد ماک هم باید خدمتتون عرض کنم ما به قول معروف کامینز کاریم . سر رشته انچنانی ندارم ; ماک هم که ماشالا خدای تنوع هست. ولی سعی خودمو میکنم .

        پاسخ
        1. (ali (CHEVY NOVA
          سوابق: (1297 دیدگاه) ,

          به old school
          ما چاکریم داداش
          خوشحالم یه امریکایی باز خوب مثل شما که تخصصش کامیونهای هیولای امریکایی هست به جمع ما اومده
          ممنون که میخوای از وایت مطلب بنویسی
          اجازه ما هم دست شماس داداش
          فدا سرت از ماک اطلاع نداری از بقیه برامون بگو که بخش کامیون تو سایت خالیه
          داداش دوست دارم تو مطالب ماشین امریکایی از این به بعد ببینمت و نظراتتو بشنوم

  5. حمیدرضا
    سوابق: (325 دیدگاه) ,

    یه مطلب در مورد دماغ دارها و اینکه چرادر امریکا انقدر محبوبن بزارید لطفا

    پاسخ
  6. ali
    سوابق: (79 دیدگاه) ,

    تو کامیون های بی دماغ اروپایی ها خیلی سرتر هستن از امریکایی ها… چون بی دماغ همه تولیداتشون هست بازار بی دماغ رو قبضه کردن… به نظر من اگه شرکتای مثل ولو و بنز و اسکانیا بخوان رو با دماغ سرمایه گذاری کنن میتونن بهتر از امریکایی ها با دماغ بسازن… شک ندارم…

    پاسخ
  7. Hemichan
    سوابق: (11 دیدگاه) ,

    Kenworth K200 هم هست البته اونم مثل آرگوسی بازار اصلیش استرالیاس
    حالت کلاسیک تری هم داره

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.