خودروهای سنگین

گزارش نمایشگاه ماشین‌آلات معدنی، راه‌سازی و دیزلی اصفهان (قسمت دوم)

چند روز پیش قسمت نخست گزارش نهمین نمایشگاه ماشین‌آلات راه‌سازی، معدنی و دیزلی اصفهان را تقدیم شما کردیم و امروز با قسمت دوم و پایانی گزارش این نمایشگاه در خدمتتان هستیم. همچنان در سالن دوم نمایشگاه بودم. جایی که شرکت‌هایی چون سایپادیزل، آریادیزل، دلتا راه ماشین و… در آن حضور داشتند. در میانهٔ این سال شرکتی بنام «سپاهان ماشین رهیار» تعدادی ماشین‌آلات راه‌سازی و معدنی همچون لودر و بیل مکانیکی را به نمایش درآورده بود.

در انتهای سالن دوم نیز شرکتی که تابه‌حال اسم آن‌را نشنیده بودم بنام «سروش‌دیزل» نسل جدید کامیونت‌های هیوندای را در انواع مختلفی به نمایش درآورده بود. این کامیونت‌ها از سری HD هیوندای هستند که سروش‌دیزل آن‌ها را در دو تناژ مختلف ۶ و ۸ تن با نام‌های HD65 و HD78 و در انواع مختلف شاسی، یخچال دار و دامپ تراک (کمپرسی) به نمایشگاه آورده بود. این دو کامیونت با قیمت ۱۰۶ و ۱۱۱ میلیون تومان به فروش می‌رسیدند. همچنین در غرفهٔ این شرکت بَنِر تبلیغاتی ون جدید H350 هیوندای هم دیده می‌شد که گویا سروش‌دیزل برنامهٔ عرضهٔ آن‌را در آینده دارد اما خبری از حضور آن در نمایشگاه نبود.

بدین ترتیب سالن دوم را به پایان رسانده و راهی سالن سوم بنام نقش‌جهان می‌شوم. در ابتدای این سالن شرکت سیبا موتور (زیرمجموعهٔ گروه بهمن) مثل همیشه کامیون‌های شرکت چینی فاو را به نمایش درآورده بود. کامیون‌های J6 فاو در سه مدل کشنده تک‌محور، کشنده جفت‌محور و باری ۶×۴ ارائه شده بودند. هر سهٔ این مدل‌ها مجهز به پیشرانهٔ ۶ سیلندر خطی با ۴۲۰ اسب بخار قدرت و گیربکس ZF هستند. محصولات فاو خصوصاً کشنده‌های جفت‌محور آن در بازار ایران با اقبال و استقبال زیادی مواجه شده‌اند و این کشنده‌ها را به‌وفور می‌توان در جاده‌های کشور دید.

در میان این کامیون‌ها، یک کامیونت ۶ تن ساخت فاو با نام تایگر هم دیده می‌شد. این کامیونت مجهز به پیشرانه‌ای با ۱۴۰ اسب بخار قدرت و گیربکس ZF است و سیبا موتور امید زیادی به موفقیت آن دارد تا راه برادران بزرگ‌تر خود را ادامه داده و با رقبایی چون کامیونت‌های فوتون (الوند) و جک به رقابت بپردازد. کامیونت تایگر فاو قیمتی در حدود ۸۳ میلیون تومان دارد.

DSC_0373

بعد از غرفهٔ سیبا موتور، غرفهٔ شرکت «پرشیا جنوب» قرار داشت که محصولات راه‌سازی و معدنی هیوندای را به نمایش درآورده بود. این ماشین‌آلات شامل چند مدل بیل مکانیکی در ابعاد و اندازه‌های گوناگون، لیفتراک و بکهو می‌شدند. بکهوها ماشین‌های کاربردی و جالبی هستند که دو بیل یکی در قسمت‌ جلو و دیگری در عقب خود دارند. بیل جلویی همانند لودر و بیل عقبی مشابه بیل مکانیکی عمل می‌کند. به همین دلیل بکهوها در موارد مختلفی مورداستفاده قرار می‌گیرند. بکهو هیوندای مجهز به پیشرانهٔ توربودیزل به قدرت ۱۰۰ اسب بخار بوده و حجم بیل‌های عقب و جلوی آن به ترتیب ۰.۸ و ۰.۱ مترمکعب است.

DSC_0389

از غرفهٔ پرشیا جنوب که عبور کردم به غرفهٔ شرکت «آرین ماشین» رسیدم که ماشین‌آلات شرکت معتبر ژاپنی هیتاچی را به نمایشگاه آورده بود. محصولات هیتاچی موجود در نمایشگاه شامل دو بیل مکانیکی و یک لودر عظیم‌الجثه با رنگ معروف نارنجی هیتاچی می‌شدند که هرچند تعداد آن‌ها کم بود اما جَو چینی ماشین‌آلات راه‌سازی و معدنی نمایشگاه را تا حدودی تلطیف می‌کرد!

DSC_0378

در قسمت انتهایی سمت راست سالن سوم نیز شرکت «آرین‌دیزل» کامیونت‌های سری N721 شرکت چینی جک (JAC) را در سه تناژ مختلف با نام‌های N56، N60 و N82 به نمایش درآورده بود. این کامیونت‌ها به ترتیب ظرفیت حمل ۳.۲، ۳.۵ و ۵.۸ تن بار را داشته و قیمتی از ۷۱ میلیون تا ۹۳ میلیون تومان دارند.

اما سمت راست سالن نقش‌جهان بطور کامل در اختیار پای ثابت نمایشگاه‌های اصفهان یعنی ماموت دیزل و کامیون‌های اسکانیای این شرکت بود. البته کامیون‌ها، کشنده‌ها و تریلرهای اسکانیا و ماموت به‌طور کامل سمت راست سالن را اشغال کرده بودند که به نظر می‌رسید برگزارکنندگان با این کار صرفاً قصد پُر کردن سالن را داشته‌اند! درهرحال حضور پرقدرت و پررنگ اسکانیا با انواع و اقسام کشنده‌ها و کامیون‌هایش از نقاط مثبت نمایشگاه بود. در این دوره از نمایشگاه برای اولین بار سری جدید استریم‌لاین کامیون‌های اسکانیا به نمایش درآورده شده بود. سری‌های مختلف کامیون‌های اسکانیا ازجمله R، G و P در نمایشگاه حضور داشتند که گل سرسبد آن‌ها مدل R560 تاپ‌لاین با رنگ آبی جذاب بود که به همراه ولوو FH از ستارگان نمایشگاه محسوب می‌شد و حتی بیشتر از FH جلب‌توجه می‌کرد.

DSC_0381

کشندهٔ اسکانیا R560 با پیشرانهٔ V8 به قدرت ۵۶۰ اسب بخار عنوان قوی‌ترین کشندهٔ بازار کشور را از آن خود کرده است البته درصورتی‌که بوژی‌کش‌های قدرتمندی چون ولوو FH16 را حساب نکنیم. از دیگر کشنده‌های سری R اسکانیا که در نمایشگاه حضور داشتند نیز می‌توان مدل‌های ضعیف‌تر R460 و R440 با اتاق های‌لاین را نام برد.

پس از سری R سراغ سری G رفتم. این سری در دو نوع کشنده و کامیون آفرود ساخته می‌شود که فقط کشنده‌های آن در نمایشگاه حضور داشتند. کشنده‌های سری G در پس سری R قرار دارند و در سه مدل G400 تک‌محور، G410 تک‌محور و G460 جفت محور در نمایشگاه ارائه شده بودند.

درنهایت به سری P به‌عنوان ضعیف‌ترین کامیون‌های اسکانیا می‌رسیم که در انواع مختلف کشندهٔ سبک، کامیون سبک شهری و کامیون آفرود تولید می‌شوند. در نمایشگاه دو نمونه از کامیون‌های سری P اسکانیا حضور داشتند. یک مدل باری سبک شهری با کد P310 و یک کامیون آفرود با کد P410 که با سپر جلو کوتاه، ارتفاع زیاد از سطح زمین و محافظ چراغ‌های جلو کاملاً برای رفتن به مسیرهای ناهموار و خشن آماده شده بود.

بدین ترتیب «نهمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات راه‌سازی، راهداری، معدنی، ساختمانی، دیزلی و خدمات شهری اصفهان» به پایان رسید. نمایشگاهی که البته کم‌وکاستی‌های فراوانی داشت. بااین‌وجود امیدوارم از گزارش این نمایشگاه لذت برده باشید.

DSC_0395

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. امیرحسین ق.

    ۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (218 ديدگاه)

    دلم میخواد وقتی مقاله ای رو در پدال میخونم و به اطلاعاتم افزوده میشه در بخش نظرات اعلام کنم ، و به کسی که زحمت کشیده بازخورد مثبت بدم تا بدونه زحمتش پر ثمر و مفید بوده.

    غیر از این حرف خاصی ندارم.
    ممنون از تیم خوب و پرانرژی پدال. با آرزوی سلامتی.

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۸ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      مرد ادب و بزرگوار

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. volvo fh

    ۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (242 ديدگاه)

    سقف اسکانیاR560تاپ لاین نیست.استریم لاین است.

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. امیر دهقان

      ۸ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (691 ديدگاه)

      استریم لاین مدل سقف اسکانیا نیست بلکه یک سری جدید از کامیونها و کشنده های اسکانیا است که از سال 2013 به بازار اومد. سری استریم لاین ربطی به نوع سقف کامیون نداره و در انواع مختلف سقف های تاپ لاین، های لاین و… و همینطور در سری های مختلف R، G و… ارائه میشه کما اینکه میبینید نوشته Streamline روی سقف مدلهای های لاین هم وجود داره

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا