خودروهای سنگینولوو

نبرد ولوو S60 پولستار با کامیون شوالیهٔ آهنین

این بار دو خودرو از یک خانواده اما با دو دنیای کاملاً متفاوت رودرروی یکدیگر قرار گرفته‌اند. دو خودروی سوئدی که هر دو ساخت ولوو هستند اما یکی از بخش سواری‌سازی و دیگر از دنیای سنگین‌وزنان. در این جدال جذاب، کامیون رکوردشکن جدید ولوو که شوالیهٔ آهنین نام دارد و چندی پیش توانست رکورد سریع‌ترین کامیون دنیا را بنام خود ثبت کند، در برابر سدان S60 که توسط بخش عملکردی پولستار ولوو برای مسابقات کاملاً تقویت شده، قرار گرفته است.

volvo-race-2

ابتدا بپردازیم به مشخصات فنی این دو برادر سوئدی. دو خودروی تا ندان مسلح از تبار وایکینگ‌ها. سدان مسابقه‌ای TC1 S60 Polestar WTCC مجهز به یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ است که ۴۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. این نیرو از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ سکوئنشال به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند. وزن این S60 پولستار هم تنها ۱۱۰۰ کیلوگرم است.

volvo-race-5

در مقابل، کامیون شوالیهٔ آهنین قرار دارد که یک هیولای ۴.۵ تنی است. بااین‌حال به لطف قدرت و گشتاور عظیم ۲۴۰۰ اسب بخار و ۶۰۰۰ نیوتن متر، از نسبت قدرت به وزن فوق‌العادهٔ ۰.۵ اسب بخار بر هر کیلوگرم برخوردار است. این نیرو توسط یک پیشرانهٔ ۱۲.۸ لیتری D13 ولوو تولید شده و از طریق گیربکس I-Shift ولوو به چرخ‌ها انتقال پیدا می‌کند.

volvo-race-4

هرچند این دو خودرو کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند اما شتاب صفرتاصد هر دو یکسان و برابر با تنها ۴.۶ ثانیه است؛ بنابراین قطعاً شاهد رقابت جذابی میان آن‌ها خواهیم بود. ولوو برای انجام این نبرد دیدنی، S60 پولستار و شوالیۀ آهنین را به پیست Mantorp در سوئد برده است. آزمون اول، رقابت درگ ۴۰۰ متر است. دو خودرو در کنار هم ایستاده و فرمان شروع صادر می‌شود. هر دو تقریباً عملکرد مشابه داشته و پابه‌پای هم پیش می‌روند. در ابتدا S60 کمی جلو می‌افتد اما سپس برادر بزرگ‌تر، از S60 پیشی گرفته و این برتری را تا خط پایان حفظ می‌کند؛ بنابراین در آزمون درگ، شوالیهٔ آهنین پیروز شده و نتیجهٔ یک‌برصفر به نفع او می‌شود.

volvo-race-1

volvo-race-8

آزمون دوم، پیمودن یک دور پیست است؛ اما آیا شوالیهٔ آهنین که در مسیر مستقیم ۴۰۰ متر بر S60 برتری دارد، می‌تواند این برتری را در آزمایش یک دور پیست هم حفظ کند؟ بدین منظور دو خودرو برای انجام آزمون دوم آماده می‌شوند اما شوالیهٔ آهنین زودتر راه می‌افتد. سپس پس از چند ثانیه تأخیر، برادر کوچک‌تر هم حرکت خود را آغاز می‌کند. در ادامه بااینکه S60 دیرتر راه افتاده اما خود را به شوالیه رسانده و حتی از آن پیشی می‌گیرد. بدین ترتیب S60 پولستار در رقابت دوم پیروز شده و نتیجهٔ نهایی این جدال جذاب یک‌بریک مساوی می‌شود.

volvo-race-6

volvo-race-9

می‌توانید در ادامه بینندهٔ این کلیپ جذاب باشید.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. فرشاد سجادیان

    ۲۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    برد شوالیه تو خط مستقیم قابل پیش‌بینی بود 👏
    خیلی غولیه این ماشین 😮
    S60 پولستار هم واقعا ماشین جذابیه، مخصوصا با این رنگش 😍
    اگر همه کامیونا اینقدر قوی و‌ خوش‌‌چهره بودن و قوانین اجازه میداد، بچه پولدارا با کامیون دور دور میکردن یا به قول ما شیرازیا، خط میزدن !!!! 😉

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرشاد سجادیان

      ۲۷ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (3019 ديدگاه)

      بابت خطای نگارشی عذر میخوام
      خیلی غولیه (غوله) این ماشین

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. امپراتور لامبورگینی

    ۲۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    کاش ولوو مثل سابق یک شوالیه ی اسکاندیناویایی می موند.
    ولوو و ساب ، شرکت هایی هستن که افتخارات خودروسازی اسکاندیناوی محسوب میشن.
    .
    دولت سوئد باید مثل دولت آلمان و ایتالیا عمل می کرد.
    بنز و فراری ، هر 2 در بخشی از تاریخشون در خطر ورشکستگی قرار داشتند. اما دولت های آلمان و ایتالیا با مجبور کردن سرمایه گذاران دولتی و دادن وام های مناسب به این خودروسازان، اصالتشون رو حفظ کردند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. یوسف

      ۲۷ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (740 ديدگاه)

      منم از نابودی ساب خیلی ناراحت شدم، برند خیلی خاصی بود و به طرز ویژه ای دوستش داشتم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. امپراتور لامبورگینی

        ۲۷ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        کاملا با شما موافقم.
        البته شرکت های با سابقه ای مثل SAAB نابود نمیشن.
        الان هم یک دوره فعالیتش کم شده، ولی 2باره برمیگرده.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. حسین

    ۲۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (95 ديدگاه)

    چه غول بی شاخ و دمیه این ولوو
    میگمااااا
    نسبت قدرت به وزن رو درست حساب کردین؟؟؟
    4500 کیلو رو ضرب در 10.5 کنی میشه 47250 اسب
    یا من تازه از خواب پاشدم هنوز مخم درست کار نمیکنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. aliqani

      ۲۷ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (124 ديدگاه)

      داداش اون ۰.۵ هستش نه ۱۰.۵
      صُبحِتَم بخیر ?

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. الهی

      ۲۸ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (612 ديدگاه)

      آفرین…

      آفرین ولوو

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. احمد باقری

    ۲۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    چه ماشینایی میسازه این ولوو.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. یوسف

    ۲۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (740 ديدگاه)

    ایکاش دو بخش خودروهای سنگین و خودروهای سبک ولوو از هم جدا نمیشدن. خیلی عالی میشد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. volvo fh

    ۲۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (242 ديدگاه)

    موتور ولوو با اف اچ های ۴۸۰که تو ایران هست,یکیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. mohammad fm480

    ۳۰ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    درود بر ولوو
    عجب ماشینایی توپی میسازه من عاشقشم اگه پولشو داشتم حتما یه شوالیه رو میخردم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. محسن

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام میخاستم بدونم میشه از موتور این کامیون در کامیون های کشنده استفاده کرد مثلا میتونیم این موتور را با همین قدرت وتکنولوژی روی fh نصب کرد؟؟؟؟یا اگه موتور d16را در این کامیون بجای d13بذاریم چقدر قدرت و گشتاور میده؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا