خودروهای سنگین

پروتوتایپ کامیون نیکولا وان رونمایی شد

سرانجام پس از انتشار اخبار و رندرهای فراوان از کامیون هیدروژنی نیکولا وان، شرکت نیکولا موتور از نخستین پروتوتایپ واقعی این کامیون در دفتر مرکزی این شرکت در «سالت‌لیک‌سیتی» مرکز ایالت یوتا آمریکا رونمایی کرد. هدف از ساخت این کامیون متحول کردن صنعت حمل‌ونقل با مشخصاتی فوق‌العاده است. با بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۷۰۰ نیوتن متر گشتاور، اعداد خود گویای این امر هستند. علاوه بر این در کامیون وان اضطراب اتمام شارژ باطری‌ها هم وجود ندارد چراکه با یک‌بار شارژ بسته به مخزن هیدروژن و مشخصات باطری‌ها می‌تواند بین ۱۲۸۰ تا ۱۹۳۰ کیلومتر را طی کند.

1-pc010214-1

این بُرد قابل‌توجه به لطف باطری‌های لیتیوم یون ۳۲۰ کیلووات ساعتی به دست آمده است که در مرکز شاسی کامیون نصب شده و نیروی موردنیاز موتورهای الکتریکی را تأمین می‌کند؛ بنابراین نیکولا وان یک کامیون بدون آلایندگی خواهد بود. با توجه به اظهارات بنیان‌گذار و مدیرعامل نیکولا موتور «Trevor Milton» نیکولا وان معادل ۱۵.۲ لیتر سوخت در هر صد کیلومتر مصرف می‌کند و تقریباً دو برابر کارآمدتر از نمونه‌های دیزلی است درحالی‌که حدود ۹۰۰ کیلوگرم هم وزن کمتری نسبت به آن‌ها دارد. وزن کمتر بدین معنا است که می‌توان بار بیشتری با کامیون حمل کرد و بار بیشتر به معنای درآمد بیشتر خواهد بود. پُر کردن مخزن هیدروژن این کامیون هم توسط یکی از ۳۶۴ ایستگاه‌هایی صورت می‌گیرد که ساخت آن‌ها از ژانویهٔ ۲۰۱۸ در سراسر ایالات‌متحده و کانادا آغاز می‌شود.

nikola-one2

در کامیون وان پیل سوختی هیدروژنی شارژ باطری‌های لیتیوم یونی را تأمین می‌کند که آن‌ها هم موتورهای الکتریکی را تغذیه می‌کنند. سپس تنها چیزی که از اگزوز وان خارج می‌شود آب خواهد بود درحالی‌که همان‌طور که اشاره شد بُرد وسیله هم با بزرگ‌ترین مخزن هیدروژن و بیشترین ظرفیت باطری‌ها نزدیک به ۲۰۰۰ کیلومتر خواهد بود. همچنین نبود پیشرانهٔ دیزل در کامیون وان به معنای فضای بیشتر کابین است و دماغهٔ کوتاه نیز موجب دید بهتر و راحت‌تر رانندهٔ در جاده می‌گردد. بعلاوه، ازآنجایی‌که درهای کامیون در وسط کابین نصب شده‌اند، ورود و خروج نیز راحت‌تر صورت می‌گیرد. علاوه بر این‌ها، رانندگان نیکولا وان از تجهیزات ایمنی رایج در خودروهای سواری بهره‌مند خواهد بود و ستون‌های A نازک هم یک نمای جلوی تقریباً پانوراما را ارائه می‌کنند.

nikola-one5

اما نیکولا موتور برای تولید کامیون وان نیاز به یک کارخانه دارد؛ بنابراین اعلام شده است که این شرکت کارخانه‌ای را به هزینهٔ ۱ میلیارد دلار تا اواسط سال ۲۰۱۷ احداث خواهد کرد که قادر به تولید ۵۰ هزار دستگاه کامیون در سال خواهد بود. تحویل نمونه‌های تولیدی به خریداران ‌هم تا پایان دههٔ جاری صورت خواهد گرفت. نیکولا موتور در حال حاضر پیش‌خریدهایی به ارزشی بیش از ۴ میلیارد دلار دریافت کرده است.

در هنگام معرفی طرح نیکولا وان و ارائهٔ رندرهای آن بسیاری آن‌را جدی نگرفته و ناممکن می‌پنداشتند ولی معرفی پروتوتایپ واقعی آن ثابت کرد که این طرح شدنی است و نیکولا در راه خود بسیار جدی است تا جایی که Milton گفته است من قول می‌دهم که این کامیون به بازار آید؛ بنابراین تولید انبوه کامیون وان به معنای هزینه‌های پایین‌تر و عدم تولید گازهای گلخانه‌ای کثیف خواهد بود.

nikola-one

نیکولا قصد دارد کامیون وان را در دو نسخهٔ مختلف تولید کند که یکی از آن‌ها از نوع Day Cab خواهد بود که فاقد محل خواب بوده و قیمت ارزان‌تری دارد. هردوی این مدل‌ها به مصرف‌کنندگان اجاره هم داده می‌شوند. برای این کار موجرین (اجاره‌کنندگان) باید برای ۷۲ ماه بین ۵ تا ۷ هزار دلار (بسته به آپشن‌ها و تریم) در هرماه پرداخت کنند که شامل خود کامیون به همراه مسافت پیمایش نامحدود و هیدروژن رایگان و نامحدود می‌شود. علاوه بر این، گارانتی و تعمیر و نگهداری کامیون هم بخشی از قرارداد اجاره خواهد بود. بدین ترتیب موجرین می‌توانند فقط با پرداخت اجارهٔ ماهانه و بدون نیاز به هیچ پرداخت دیگری در ۷۲ ماه یا ۱.۶ میلیون کیلومتر (هرکدام زودتر فرارسد) یک دستگاه کامیون وان را در اختیار داشته باشند.

اما هنگام معرفی طرح کامیون وان توسط شرکت نیکولا، این شرکت طرح یک UTV تمام الکتریکی را هم با نام نیکولا Zero ارائه کرد و حالا در اخباری مرتبط گفته شده است که این UTV الکتریکی هم در آینده‌ای نزدیک با یک پکیج باطری ۱۰۷ کیلووات ساعتی معرفی می‌شود. البته مشخصات این خودرو بروز شده است به‌گونه‌ای که گفته شده نه‌تنها برد آن به ۳۲۰ کیلومتر افزایش یافته بلکه گشتاور آن‌هم از ۶۴۵ نیوتن متر به ۱۳۵۵ نیوتن متر رسیده است.

nikola-one3

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. (new great britain(king mclaren

    ۱۳ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (2751 ديدگاه)

    اگه خودروسازی آمریکا قراره با ساخت همچین چیزایی منزوی بشه
    پس بزارید بشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. The R

    ۱۳ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (93 ديدگاه)

    هیدروژن فراوانترین عنصر روی زمین هست. البته تلخیص و ذخیره کردن و جابجاییش کمی مشکله. به نظرم به عنوان منبع جایگزین سوخت فسیلی مزیت های زیادی نسبت به خودرو های تمام الکتریکی داره. اینکه پرکردن باک هیدروژن برای یه خودروی معمولی بین 3 تا 5دقیقه زمان میبره (در مقابل شارژ چند ساعته) و با یک باک بردی معادل خودروهای بنزینی داره. خروجی اگزوز هم آب هست.
    مشکل اصلی نبود زیرساخت و پلایشگاه (اگه بشه اسمشو گذاشت پالایشگاه) هیدروژن و بالا بودن هزینه تولید هست. ولی نصب ایستگاه شارژ سریع برق خیلی راحت هست. و همه تو خونه برق دارن.
    فکر کنید یه لحظه تو تهران تمام ماشین ها از اگزوزشون آب بیاد بیرون. میشه تو کل منطقه درخت کاشت، فضای سبز کم هزینه داشت و افراد جامعه به خاطر کم شدن گرد و غبار در رطوبت وضع سلامت بهتری دارن. هر روز هم لازم نیست خونه و ماشین رو دستمال بکشی.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Bavaria

      ۱۳ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (581 ديدگاه)

      البته دوست عزیز بخار آب یک نوع گاز گلخانه ایی هست و موجب گرمتر شدن کره زمین میشه(البته اگه حالت تعادل بخار آب و باران بهم بخوره)

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. hamid

    ۱۳ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (61 ديدگاه)

    این بشر(ایلان ماسک)تا کجا میخواد جلو بره.اگر ایران بود تا الان اعدامش کرده بودن کارخونشم مصادره می کردن.ای کاش …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. احسان(احسان سابق)

    ۱۳ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    همه چیزش خوبه و با توجه به رایگان بودن سوخت این کامیون قیمت منصفانه ای داره. باید دید شرکت هایی مثل بنز و ماک و اینترنشنال چه کاری میتونن انجام بدن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. GOD BLESS AMERICA

    ۱۳ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (758 ديدگاه)

    در متن هزینه ساخت کارخانه 1 میلیون دلار ذکر شده ، که اشتباه به نظر می رسه احتمالا 1 میلیارد دلار صحیح باشه.
    لطفا اصلاح بفرمائید. ممنون :-)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. ahmad

    ۱۳ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (659 ديدگاه)

    وای…
    اگر با این مشخصات به تولید انبوه و موفق برسه
    واقعا یک انقلاب بزرگ در صنعت حمل و نقل و ترانزیت جهان خواهد بود…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. احمد باقری

    ۱۴ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    واقعا بهترینه، سوخت هیدروژنی، خیلی عالیه.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا