کامیون نیکولا وان هیدروژنی خواهد بود

چند وقتی است که شرکتی بنام نیکولا موتورز در ایالات‌متحده طرح ساخت کشنده‌ای پاک و بدون آلایندگی را مطرح نموده و حتی اقدام به پیش‌فروش آن کرده است. پیش‌ازاین گفته‌شده بود که این کشنده که وان (One) نام دارد مجهز به موتورهای برقی و باطری خواهد بود که این باطری‌ها توسط یک توربین که با گاز طبیعی کار می‌کند شارژ می‌شوند؛ اما شرکت نیکولا به‌تازگی جزئیات بیشتری از این کشنده را منتشر نموده و در آخرین اظهارات خود اعلام کرده است که کامیون وان بجای باطری از پیل سوختی هیدروژنی استفاده خواهد کرد.

nikola-one-semi-truck

با توجه به گزارشات، این کامیون مجهز به یک قوای محرکهٔ هیدروژنی سفارشی خواهد بود که 800 ولت انرژی تولید می‌کند. نیکولا ادعا می‌کند که این سیستم بیشتر از هر کامیون دیزلی موجود در ایالات‌متحده قدرت تولید می‌کند درحالی‌که مصرف سوخت آن (هیدروژن) برابر با 11.7 لیتر در هر صد کیلومتر است که حتی با بار کامل نیز این رقم را حفظ می‌کند. درنتیجهٔ کشندهٔ نیکولا می‌تواند با یک‌بار پُر کردن مخزن هیدروژن خود 1900 کیلومتر را طی نماید.

Nikola One
Nikola One

البته بزرگ‌ترین مانع برای خودروهای هیدروژنی فقدان زیرساخت‌های مناسب و کمبود جایگاه‌های عرضهٔ هیدروژن است؛ اما نیکولا موتورز قصد دارد با احداث شبکه‌ای متشکل از 50 ایستگاه عرضهٔ هیدروژن مایع در سراسر ایالات‌متحده و کانادا تا سال 2020 این مشکل را حل کند. همچنین بخش تولید سوخت نیکولا موتورز قصد ساخت تعدادی از مزارع خورشیدی در مقیاس بزرگ را دارد که هرکدام ظرفیت تولید 100 مگاوات برق را دارند. سپس از این نیرو جهت الکترولیز برای تولید هیدروژن از آب استفاده می‌شود.

2016-nikola-one-4

«Trevor Milton» مدیرعامل شرکت نیکولا موتورز دراین‌باره می‌گوید:

شرکت ما اولین شرکتی در دنیا خواهد بود که از انرژی 100 درصد بدون آلایندگی برای حمل‌ونقل استفاده می‌کند؛ بنابراین به‌زودی از موتورهای دیزلی کثیف در کشنده‌های بزرگ کلاس 8 خداحافظی خواهیم کرد.

همچنین نیکولا نسخه‌ای از کامیون وان را برای بازارهایی که در آن دسترسی راحت به سوخت هیدروژن وجود ندارد، با یک توربین که با گاز طبیعی فشرده (CNG) کار می‌کند عرضه خواهد کرد. نیکولا موتورز ادعا کرده است که از ماه می که پذیرش سفارشات برای پیش‌خرید کشندهٔ وان را آغاز نموده، حدود 7000 سفارش دریافت کرده که مجموع پیش‌پرداخت آن‌ها بالغ‌بر 3 میلیارد دلار شده است. بااین‌حال همچنان باید برای کسب اطلاعات بیشتر از این کشندهٔ نوین تا روز رونمایی رسمی آن که در تاریخ 1 دسامبر (11 آذر) صورت می‌گیرد منتظر بمانیم.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

8 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل اسطوره
    اسطوره
    سوابق: (3793 دیدگاه) ,

    عجب ابهتی داره.
    امیدوارم انرژی های پاک زودتر جایگزین سوخت های آلاینده بشن.

    ایالات متحده، آلمان و ژاپن 3 کشوری هستن که خیلی به آینده ی خودروسازی فکر میکنن و براش برنامه دارن. این یعنی آینده نگری و برنامه ریزی.

    پاسخ
  2. مجید
    سوابق: (470 دیدگاه) ,

    خیلی دلم میخوتد بدونم تو کشوری که یکی از بزرگترین سیستم حمل و نقل جاده ای دنیا رو داره این کامیون چطوری عمل میکنه و میتونه با رقباش رقابت کنه یا نه

    پاسخ
  3. (ali (CHEVY NOVA
    سوابق: (1308 دیدگاه) ,

    بابا بخاطر خدا هم شده از کامیون سازان یا بهتر بگم هیولا سازان امریکایی یه مطلب خوب بذارید
    جونننم ماک
    تشکر از اقای دهقان

    پاسخ
  4. احمد باقری
    سوابق: (4370 دیدگاه) ,

    عجب چیزیه این کامیون، ولی نمای داخل کابینش میتونست خیلی بهتر از اینا باشه، اون هم برای این کامیون.

    پاسخ
  5. تصویر پروفایل نوید جهرمی
    نوید جهرمی
    سوابق: (1467 دیدگاه) ,

    جالبیش برام اینه که شرکت های خصوصی دارن کشورشون رو تغییر میدن. هیچ کدومشون هم نمیان بگن توقع حمایت از مسئولین داریم. چون مسئولین دخالت و سنگ اندازی توی کارشون ندارن و کمکشون هم میکنن.
    —————-
    اون نمونه سی ان جی ب درد کشور ما میخوره. شاستس به جای لگن های چینی برن همچین موردی رو برای حمل و نقل کشور بیارن.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.