گزارش کوتاهی از پانزدهمین نمایشگاه صنعت کشاورزی اصفهان

نمایشگاه بین‌المللی صنعت کشاورزی اصفهان یکی از بزرگ‌ترین و کامل‌ترین نمایشگاه‌های این حوزه در کشور بشمار می‌رود که هرساله برگزار می‌گردد. امسال هم پانزدهمین دورهٔ این نمایشگاه از تاریخ 12 آبان 1395 تا 15 آبان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان برگزار شد. با توجه به اینکه این نمایشگاه، نمایشگاه صنعت کشاورزی است، هرساله در آن ماشین‌آلات کشاورزی همچون تراکتور و کمباین هم در کنار دیگر تجهیزات صنعتی کشاورزی بنمایش درمی‌آید. به همین دلیل بازدید از آن خالی از لطف نیست؛ بنابراین در روز دوم، بازدیدی از این نمایشگاه داشتم که گزارش کوتاهی از آن‌را در ادامه ملاحظه می‌کنید.

پس از تهیهٔ بلیط وارد نمایشگاه می‌شوم اما در سالن‌های اول و دوم خبری از وسایل نقلیهٔ کشاورزی نیست و به‌طورکلی به دیگر تجهیزات کشاورزی مانند تجهیزات آبیاری، سم‌پاشی و… اختصاص یافته است. به همین دلیل به‌سرعت سالن‌های اول و دوم را طی کرده و وارد سالن سوم می‌شوم که تقریباً به‌طور کامل در اختیار ماشین‌آلات و وسایل نقلیهٔ کشاورزی قرار دارد. در ابتدای سالن یک تراکتور غول‌پیکر ساخت شرکت ایتالیایی «دویتز فار» (Deutz Fahr) دیده می‌شود. شرکت «ماشین برزگر مهر ایرانیان» نمایندگی این شرکت را در ایران دارد و محصولات کشاورزی آن‌را به بازار عرضه می‌کند که البته فقط یک تراکتور مدل Agrotron 180 را به نمایشگاه آورده بود. تراکتوری غول‌پیکر با چرخ‌های بسیار بزرگ، کابینی مدرن و پیشرانهٔ 6 لیتری شش سیلندر با 166 اسب بخار قدرت و 655 نیوتن متر گشتاور.

کمی جلوتر غرفهٔ شرکت تراکتورسازی ایران (تبریز) قرار داشت که در آن انواع و اقسام تراکتورهای تولیدی خود از مدل‌های کوچک باغی گرفته تا نمونه‌های غول‌پیکر دو دیفرانسیل را به نمایش درآورده بود. کوچک‌ترین تراکتور این مجموعه مدل 950 بود که از نوع تراکتورهای باغی کمرشکن است. این نوع تراکتورها از موتورهای کوچک و ضعیفی استفاده می‌کنند مثل این مدل که مجهز به یک پیشرانهٔ سه سیلندر با تنها 47 اسب بخار قدرت است.

در سمت دیگر، تراکتور مدل 475 دو دیفرانسیل دیده می‌شد که این ویژگی از چرخ‌های جلوی بزرگ آن مشخص بود. در جلوی آن‌هم مدل بزرگ‌تر 399 دو دیفرانسیل قرار داشت که از نوع مسقف کابین‌دار بود. این مدل مجهز به یک موتور 6 لیتری شش سیلندر با 110 اسب بخار قدرت و 430 نیوتن متر گشتاور است؛ اما گل سرسبد تراکتورهای غرفهٔ شرکت تراکتورسازی ایران، مدل غول‌پیکر 1500 بود. تراکتور عظیمی مجهز به موتور 6 لیتری با 112 اسب بخار قدرت و 610 نیوتن متر گشتاور.

در سوی دیگر غرفهٔ این شرکت، یک تراکتور سنتی قدیمی 285 مجهز به بیل لودری قرار داشت که رنگ زردش آن‌را از دیگر تراکتورها متمایز کرده بود. این مدل از یک موتور 4 لیتری چهار سیلندر استفاده می‌کند که 75 اسب بخار قدرت و 278 نیوتن متر گشتاور دارد. این تراکتور 285 با بیل لودری با قیمت مناسب 45 میلیون تومان به فروش می‌رسید.

dsc_0391

روبروی غرفهٔ تراکتورسازی ایران، غرفهٔ شرکت «گروه بکتاش» نمایندگی شرکت ایتالیایی «نیوهلند» قرار داشت. نیوهلند از قدیمی‌ترین و باسابقه‌ترین شرکت‌های فعال در حوزهٔ ماشین‌آلات کشاورزی است که تأسیس آن به سال 1895 بازمی‌گردد. در ابتدای غرفهٔ این شرکت، یک تراکتور مدرن و بزرگ مدل T6090 دیده می‌شد. این تراکتور بروز و زیبا مجهز به موتور 6.7 لیتری شش سیلندر با 174 اسب بخار قدرت و 710 نیوتن متر گشتاور است و از تجهیزات چون گیربکس اتوماتیک، تهویه مطبوع و سیستم پخش صوتی بهره می‌برد.

اما در پشت این تراکتور، یک غول بی شاخ دم ساخت نیوهلند یعنی کمباین عظیم‌الجثهٔ TC4.90 کاملاً جلب‌توجه می‌کرد. کمباین بسیار بزرگی که به‌واقع چندین دقیقه محو تماشای آن و مجذوب ابهت و بزرگی‌اش بودم. این کمباین غول‌پیکر مجهز به یک پیشرانهٔ 6.7 لیتری با 175 اسب بخار قدرت است و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 30 کیلومتر در ساعت را دارد. البته مطمئناً این ماشین کوه‌پیکر برای سرعت و مسابقات درگ 400 متر ساخته نشده است! بلکه برای این طراحی شده که در یک مزرعهٔ خوش آب‌وهوا و در یک روز آفتابی به برداشت محصول بپردازد. قیمت کمباین نیوهلند TC4.90 از سوی واردکنندهٔ ایرانی 450 میلیون تومان اعلام شده که به نظر من به‌مراتب ارزش بیشتری مثلاً نسبت به یک ب‌ام‌و X4 دارد.

dsc_0403

و درنهایت آخرین غرفه هم متعلق به شرکت ژاپنی «کابوتا» (Kubota) بود که چند مدل تراکتور را به نمایش درآورده بود. مدل‌های L4508 و B2420 از تراکتورهای کابوتا در نمایشگاه صنعت کشاورزی اصفهان بودند که دومی تراکتور کوچک و جالبی بود.

در کل دربارهٔ این نمایشگاه می‌توان گفت که خوشبختانه هنوز چینی‌ها به بخش ماشین‌آلات کشاورزی ایران رخنه نکرده‌اند که این جای بسی خوشحالی دارد. چراکه تقریباً کل صنعت وسایل نقلیهٔ ایران از موتورسیکلت و خودروهای سواری گرفته تا کامیون‌ها و ماشین‌آلات راه‌سازی و معدنی، عرصهٔ تاخت‌وتاز چینی‌ها شده اما بخش ماشین‌آلات کشاورزی هنوز تا حد زیادی از گزند چشم‌بادامی‌ها مصون مانده است تا جایی که تمامی ماشین‌آلات این نمایشگاه ساخت کشورهای اروپایی و ژاپن بودند. امیدواریم این روند ادامه پیدا کرده و لااقل در این بخش شاهد نفوذ سازندگان چینی نباشیم.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

21 دیدگاه

    1. تصویر پروفایل سامان اذری
      سامان اذری
      سوابق: (1468 دیدگاه) ,

      داماد ما تو تراکتورسازی قسمت مونتاژ مهندسه ازش تراکتور 1500 رو پرسیدم گفت تقریبا 85 درصد ساخت ایرانه هر 2 روز 1 عدد بیرون میاد کیفیتش فوق العاده هست توربو شارژر هست موتورش و کلا تو خود کارخونه ساخته میشه دو دیفرانسیل لاستیکهاشون هم یا بارز هست یا اردبیل
      خدمات پس از فروشش هم تو تمامی شهر های ایران هست و خود کار خونه جوابگوی کل ایران وکشورهای همسایه هم هست بازم هرکی هر سوالی داشت ازش میپرسم

      پاسخ
      1. mohsen
        سوابق: (901 دیدگاه) ,

        ای بابا از یه طرف خوشیم داریم خودمون تراکتور میزنیم از اونور تراکتور هایی مثل فنت و جان دیر و نیو هلندر رو ادم میبینه واقعا فرق بین پراید و S class در این حد نیست
        هر فرد روزی حداقل 3 بار به یه کشاورز نیاز داره
        حالا همین کشاورزو انقدر اذیت میکنن دیگه طرف نایی واسش نمیمونه تراکتور ایرانی 30 40 میلیون تا اونجا که من میدونم معمولیشه خارجیام که جان دیر 40 سال پیش 100 میلیونه محصول کشاورزم دلالا مفت میخرن حالا این بدبخت این وسط چیکار کنه؟ بیاد شهر مغازه بزنه لاک و ماتیک بفروشه اسمشم بزاره بیزنس؟

        پاسخ
  1. cr7
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    با سلام.بنظر میاد نمایشگاه کاملی نبوده چون مثلن همین کمباین نیوهلند ده ها مدل داره و اینجا فقظ یه مدلشو آوردن.در مورد رخنه نکردن چینیا هم بگم که بنظر من دوتا دلیل داره.اولیش کاربریه دستگاه که مثلن مثل اتومبیل استفاده روزمره نداره و مثلن کمباین کاه کوب سالی سه ماه استفاده میشه و نه ماه دیگرو بی استفادس در ضمن طول عمر که تراکتور یا کمباینای جاندیر یا رومانی که قبل انقلاب وارد شدن هنوز دارن عین ساعت کار میکنن همچنین صنعتگرای خودمون دارن صفر تا صدشونو میسازن یا تغییر میدن مثلن شهر مرودشت الان قطب ادوات کشاورزیه یا اهواز.در ضمن چینیا تمرکزشون بجاش گذاشتن زوی ادوات مثل تیلر یا دامپر و اینجور چیزا.

    پاسخ
  2. cr7
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    در ضمن شاید عامه ندونن تراکتورای تبریزی هم کپی کامل از تراکتورای فرگوسن و رومانیه که چل ساله دارن بدون تغییر میسازن.عین داستان پژو هاس که دست از سرش بر نمیدارن.امیدوارم بحران خشکسالی و بی مدیریتی درست شه تا رونق ب کشاورزی و صنعتمون برگرده.یا حق

    پاسخ
  3. MAHDI
    سوابق: (150 دیدگاه) ,

    فقط اینو بگم که گفته باشم johndeereجان دییِر. یه چیز دیگست میشه گفت مادر تراکتور سازی دنیاست این کمپانی خودم یکیشو مدل 6400دارم معرکس این تراکتور با این حال که چهار سیلندر ه به کل تراختور سازی تبریز نمیدمش

    پاسخ
  4. فقط آمریکایی
    سوابق: (62 دیدگاه) ,

    اگه تو مناطق زرخیز ایران باشی تو یه سال میشه
    با کمباین نیو هلند
    450 میلیون رو درآورد
    چون هر کی کمباین خریده ساله بعدش هم پول کمباین رو در آورده هم تراکتور خریده

    پاسخ
  5. تصویر پروفایل فرشاد سجادیان
    فرشاد سجادیان
    سوابق: (210 دیدگاه) ,

    این تجهیزات همیشه برام جذابیت داشتن. امیدوارم روز به روز صنعت کشاورزیمون مدرنتر شه. هنوز خیلی راه مونده تا بتونیم بازدهی کارمون رو به سطح اول برسونیم. روش های سنتی باید منسوخ بشن.

    پاسخ
  6. مهدی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    باسلام از سایت خوب و مفید تون
    میخواستم اشاره کنم شرکت deutz fahr یه شرکت تولید کننده موتورهای سنگین هست که مقرش تو کشور آلمان هست نه ایتالیا . تو ایران موتورهای سنگین نصب شده رو لودرهای هپکوش معروف هستند.

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل امیر دهقان
      امیر دهقان
      سوابق: (131 دیدگاه) ,

      اصلیت شرکت دویتز فار آلمانیه اما این شرکت در سال 1995 با شرکت ایتالیایی SAME ادغام شد و گروه SAME Deutz-Fahr رو تشکیل دادن که در حال حاضر مقرش در شهر ترویلیو ایتالیا قرار داره

      پاسخ
  7. پرسپولیس
    سوابق: (67 دیدگاه) ,

    دوستان شرکتهای بزرگ تراکتورسازی امریکایی واروپایی درایران نمایندگی یا دفترفروش دارند به غیرازدوموردی که امیردهقان اشاره کرده مثل جان دیر مسی فرگوسن وکلاس

    پاسخ
  8. نت
    سوابق: (161 دیدگاه) ,

    معروفترین و بهترین شرکت تولید کننده تراکتور و کمباین در جهان نیوهلند هست یا فرگوسن؟ این دو شرکت مال کدام کشور هستند؟

    پاسخ
  9. نت
    سوابق: (161 دیدگاه) ,

    بهترین و معروفترین شرکت تولید کننده تراکتور و کمباین در جهان کی هست؟

    پاسخ
    1. MAHDI
      سوابق: (150 دیدگاه) ,

      عزیز بهترین تراکتور سازی در جهان البته به نظر من فِنتfendtهست آلمانیه که تراکتوراش بینظیره بعد از اون تراکتورای آمریکایی هست جان دییِر،کِیس ،چلنجر،مَک کورمیک وکوبوتاژاپن معروفترین هم جان دییِر هست که جزو صد برند برتر جهان هستش

      پاسخ
  10. حمیدرضا
    سوابق: (324 دیدگاه) ,

    خیلی جالب بود برام خوشم اومد خصوصا از اون تراکتور باغبانی متاسفانه عدم توجه به کشاورزی صنعتی و هدررفت آب باعث شده که ما نتونیم کشاورزی رو در ایران کامل مکانیزه کنیم و بازدهی رو بالا ببریم

    پاسخ
  11. نت
    سوابق: (161 دیدگاه) ,

    مهدی یه ویدیو تو اپارات دیدم در مورد تراکتور جان دییر خیلی جالب بود چقدر پیشرفته هست این تراکتور.امریکا الکی نیست که بهش میگن ابرقدرت اول دنیا.امریکا تو همه زمینه ها اول هست.مهدی بهترین کمباین دنیا مال کدام شرکته؟

    پاسخ
  12. میثم
    سوابق: (60 دیدگاه) ,

    البته باید اظافه کنم چند سالی هست که لوازم و ماشین آلات کشاورزی چینی به کشور سرازیر شده از جمله انواع تیلر با کاربری های مختلف اره موتوری سمپاش علف زن موتور آب وغیره که بخاطر قیمت پایینی که دارن توسط کشاورزان خریداری میشه ولی پدر کشاورز رو در میاره از بس بی کیفیت هستن حتی تراکتور سایز کوچیک چینی هم وارد شده حدود قیمت15میلیون که کمرشکن این مدل رو من ندیدم قیمت تیلر با مخلفات هم گرونترینش حدود 3.5قیمت داره همین سایز تراکتور چینی (باغی)اگه مونتاژ داخل موتور ایتالیا یا آلمان 30میلیون قیمت داره یعنی2برابر تازه کیفیت آنچنانی هم نداره جنس اصل وارداتی تراکتور باغی حدود 70قیمت داره …اگه یه جمع بندی کنم متاسفانه لوازم کشاورزی بسیار بیکیفیت فراوونه که اکثرا ساخت چین و یا مونتاژ داخل که میگن موتور ایتالیا یا آلمان که اگر هم آلمانی باشن حتما درجه5لوازم ژاپنی که کیفیت بسیار بالایی داره جدیدا تو تایوان و مالزی مونتاژمیشه که کیفیت اصل ژاپن رو نداره مثل (روبین)تراکتور باغی ساخت چین از ماه اول تو خرج میندازه مونتاژداخل بعد یک سال ولی مدل مشابه با مارک گلدونی ساخت ژاپن هیچ خرجی نداره ولی حیف که جنس اصل دیگه نیست یا اگر باشه بسیار گرونه تا جنس بدرد نخور چینی یا ساخت خودشون رو بندازن به ملت مثل صنعت خودرو

    پاسخ
  13. احمد باقری
    سوابق: (4296 دیدگاه) ,

    تراکتورهای کوچولوی باحالی هستند.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.