امگرند GS، مینی کراس‌اوور جدیدی از جیلی
امگرند GS، مینی کراس‌اوور جدیدی از جیلی

امگرند GS، مینی کراس‌اوور جدیدی از جیلی

یکی از شیوه‌های کسب تکنولوژی که بیشتر همه توسط چینی‌ها به کار می‌رود، خرید برندهای ورشکسته خودروسازی در گوشه و کنار عالم است. گرچه این برندها، به دلیل برخی بد به یاری‌های اقتصادی نتوانسته‌اند آن‌چنان که بایدوشاید در عرصه رقابت‌های جهانی موفق ظاهر شوند، ولی در عوض، ازلحاظ تکنیکی و فنی بسیار مدرن و پیشرو هستند. در اینجاست که پشتوانه مالی عظیم چینی‌ها به کمک و یاری این مجموعه‌ها می‌آید و حیاتی دوباره برایشان به ارمغان می‌آورد.

Geely Emgrand GS Sport 2016
Geely Emgrand GS Sport 2016

با پیگیری این شیوه، هر دو طرف درگیر در ماجرا به‌نوعی سود می‌برند. آن برند پیشرفته‌ای که از کمبود منابع مالی در رنج است از خطر ورشکستگی و نابودی رهایی یافته و به‌نوعی احیاء می‌شود و در مقابل، برند سرمایه‌گذار ولی فاقد تکنولوژی نیز، با خرید آن مجموعه پیشرفته عقب‌ماندگی‌های تکنیکی خود را به‌تدریج و در طول زمان جبران می‌کند. از مثال‌های خوبی که دراین‌باره می‌توان زد، خرید بخش سواری کمپانی ولو توسط کمپانی جیلی چین است.
تا پیش از انجام این معامله، شرکت جیلی به ساخت خودروهایی مبادرت می‌کرد که نه از طراحی مدرنی برخوردار بودند و نه از ایمنی درخوری بهره می‌برند، ولی پس از این وقوع این رویداد، رفته‌رفته محصولات جیلی جلوه مدرن‌تری به خود گرفته و در کنارش، رشد کیفی سریعی را هم تجربه نمودند.

Geely Emgrand GS Sport 2016
Geely Emgrand GS Sport 2016

بی‌شک، وقوع تمامی این تغییرات از برکت وجود تکنولوژی پیشرفته ولو بود، وگرنه جیلی که از خود آورده چندانی نداشت که به‌یک‌باره این‌چنین دگرگون گردد. نکته جالب اینجاست که برخی از هم‌وطنان خوش‌ذوق ما معتقدند که با این معامله، ولو سوئدی هم مثل ام جی بریتانیایی “چینی” شد! درحالی‌که اگر نیک بنگریم می‌بینیم که نه‌تنها ولو چینی نشد بلکه این جیلی است که لباس سوئدی پوشیده و چهره و شمایلی اروپایی به خود گرفته است!
چندی پیش در سایت «CARNEWCHINA» متن کوتاهی در مورد مدل جدید جیلی به نام GS نگاشته شد که در اینجا من برگردان متن آن را تقدیم شما عزیزان می‌کنم.

Geely Emgrand GS Sport 2016
Geely Emgrand GS Sport 2016

خودروی کاملاً جدید جیلی امگرند GS، در نمایشگاه خودروی پکن در معرض دید عموم نهاده شد و فروش آن نیز به‌صورت هم‌زمان صورت پذیرفت. بهای این خودرو از عدد 77,800 یوآن استارت می‌خورد و به رقم 108,800 یوآن ختم می‌گردد. جیلی امگرند GS یک هاچ‌بک – کراس‌اوور خوش‌منظر است و البته به دست هیچ شخصی، به‌جز پیتر هاربی طراحی نشده است.

Geely Emgrand GS Sport 2016
Geely Emgrand GS Sport 2016

دو نسخه متفاوت برای این خودرو وجود دارد: GS SPORT و GS. این دو نسخه از سپرهای متفاوتی در بخش جلو و عقب خود بهره می‌برند و از تفاوت‌های کوچکتری نیز در لبه‌های بیرونی جلوپنجره خود برخوردارند. در نسخه اسپرت، چراغ‌های جلو به رنگ تیره و کالیپرهای ترمز به رنگ قرمز است. ضمن اینکه، آرم و نشان‌های متعددی در جای‌جای بدنه آن نصب شده و در عین حال، پدال‌های فلزی سوراخ‌دار نیز در آن تعبیه شده است، این در حالی است که نسخه استاندارد تنها از پدال‌های پلاستیکی بهره می‌برد. به‌جز این موارد، این دو نسخه عیناً مثل هم هستند و از پیشرانه‌های یکسانی نیز سود می‌برند.


این خودرو با دو پیشرانه متفاوت عرضه می‌شود: یک پیشرانه 1.3 لیتری توربو که از توانی معادل 130 اسب بخار و گشتاوری برابر با 185 نیوتن‌متر برخوردار است و نیز یک پیشرانه 1.8 لیتری (تنفس طبیعی) که از خروجی توانی معادل 133 بخار و گشتاوری برابر با 170 نیوتن‌متر بهره می‌برد. همان‌طور که می‌بینید خروجی توان این دو پیشرانه بسیار به هم نزدیک است و جای تعجب است که چرا جیلی با ارائه نسخه 1.3 لیتری، مزاحم نسخه 1.8 لیتری خود شده است. هر دو پیشرانه به همراه یک گیربکس 6 سرعته دستی و یا 6 سرعته اتوماتیک DCT (دو کلاچه) عرضه می‌شود.

geely_emgrand_gs_9

geely_emgrand_gs_10

geely_emgrand_gs_11
داخل کابین این خودرو، با وجود مواد لطیف و نیز صندلی‌های چرمی که در آن به کار رفته، خیلی تمیز و شسته و رفته به نظر می‌آید. هر دو نسخه GS و نیز GS SPORT از یک فرمان کف تخت بهره می‌برند. در تیپ‌های رده پایین، یک صفحه‌نمایش لمسی در میانه کنسول تعبیه شده که برای سال 2016 میلادی، کمی کوچک به نظر می‌رسد، ولی در بالاترین رده تجهیزاتی نسخه اسپرت، صفحه لمسی بسیار بزرگ‌تری نصب شده و پوشش چرم صندلی‌ها نیز دورنگ است. طراحی تونل مرکزی بین صندلی‌های جلو، خیلی سرد و خنثی به نظر می‌آید و دسته‌دنده در بخش شیب‌داری به سمت میانه داشبورد صعود می‌کند. عقربه‌های مدرج پشت فرمان از طرحی مرسوم و معمولی برخوردارند و در میانه آن‌ها، یک صفحه جای دارد که با گرافیک خوب خود، باز و بسته بودن تمامی درب‌های خودرو را به نمایش می‌گذارد.

geely_emgrand_gs_8

geely_emgrand_gs_7
در این خودرو، نیمرخ بدنه از طراحی قوی سود می‌برد که آن نیز به سبب خط شانه‌های پهنی است که در آن به کار رفته است. پیرامون چرخ‌های این خودرو را قوس‌های پلاستیکی دربر گرفته‌اند که در دید بیننده، حسی همچون یک کراس‌اوور را القاء می‌کنند. چرخ‌ها نیز به نظر، کمی بیش‌ازاندازه کوچک و باریک به نظر می‌آیند، اگر بزرگتر بودند جلوه ظاهری بهتری را برای جیلی GS فراهم می‌آوردند.


چراغ‌های عقب این خودرو بزرگ و به رنگ قرمز هستند و در نقطه‌ای دور از گوشه‌های بدنه جای گرفته‌اند. یک اسپویلر بزرگ هم در بخش فوقانی شیشه عقب نصب شده است. لوله‌های اگزوز نیز از فلزی براق هستند و از سایز و اندازه درستی بهره می‌برند…

geely_emgrand_gs_12
روی هم رفته، خودروی کاملاً جدید جیلی یک محصول عالی است، یک کراس هاچ‌بک و در عین حال، یک شاسی‌بلند کوچک است. قیمت آن نیز خوب بوده و پیشرانه 1.3 لیتری آن هم نسخه‌ای بسیار خوب و مناسب است. حال موقع آن فرارسیده تا جیلی پیشرانه 1.8 لیتری قدیمی را رها نموده و به سایز چرخ‌ها نیز تناسب دهد!


منبع: CARNEWSCHINA.COM
نوشته: سام کاویانی

درباره نویسنده

تصویر پروفایل سام کاویانی

کارشناس مکانیک، مترجم و نویسنده مطالب خودرویی

30 دیدگاه

    1. سعید
      سوابق: (199 دیدگاه) ,

      سه رخ عقبش منو سریع یاد اسپورتیج 2017 انداخت
      نه؟

      پاسخ
      1. بهنام طیبی
        سوابق: (4441 دیدگاه) ,

        والا سعیدجان منم همین میگم همه منفی میدن.خداییش طراحی این خودرو شبیه کره ای ها

        پاسخ
        1. سعید
          سوابق: (199 دیدگاه) ,

          اینا فک کنم سه رخ عقب نمیدونن یعنی کجا
          خخخخ

  1. حسین
    سوابق: (1163 دیدگاه) ,

    درسته ولوو چینی نشده اما ام‌جی به نظر شده! الان ام جی های تولید کجاس، قطعاتش کجایی هس، چینی ها تواش رفتند یا نه?

    پاسخ
  2. Zonda R
    سوابق: (1591 دیدگاه) ,

    @.F
    با تشکر از سام عزیز
    نسل جدید از خودروها ی چین در راه است!…
    پیشرفت و تغییر در نسل خودروهای تولیدی چینی ملموس هست نسل خودروهاشون داره وارد موج جدیدی میشه که حالا کمی تجربه رو درون خودش داره و با طراحی پخته تر و تکنولوژیک تر شدن و شاید داشتن کمی چاشنی دینامیک و لذت
    اونها زود فهمیدن دیر شده
    اما ما وقتی میفهمیم که هیچ فرصتی نمونده و سقوط ازاد میکنیم
    جالبه دیروز خوندم در جایی اگر تا 1420 هر زوج ایرانی 2 فرزند جایگزین خودشون بکنن تازه رشد جمعیت از روند منفی به صفر میرسه
    درود بر نظم و تفکره بی تعصب

    پاسخ
    1. بهنام طیبی
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      دوست عزیز چه با نفوذ و انرژی توضیح میدی

      پاسخ
      1. Zonda R
        سوابق: (1591 دیدگاه) ,

        @.F
        نظر لطف شماست بهنام عزیز
        من شاگرد شما هستم

        پاسخ
      2. Zonda R
        سوابق: (1591 دیدگاه) ,

        @.F
        ارادتمندم بهنام عزیز
        در کسوت شاگردی درس پس میدم

        پاسخ
  3. رامتین
    سوابق: (734 دیدگاه) ,

    واقعا عالی است. قیمتش حدود 60 باشه حتما گزینه قابل تاملی است.

    پاسخ
    1. فرامرز
      سوابق: (743 دیدگاه) ,

      رامتین جان به نظرم اگه سود دلال و … نباشه بعید نیست قیمتش حدود ۶۰ تومن بمونه. مدل پایه این ۷۷۸۰۰ یوآن یعنی زیر ۴۲ تومن قیمت داره.

      پاسخ
      1. رامتین
        سوابق: (734 دیدگاه) ,

        فرامرز جان قیمتش کاملا مشخصه. البته نمایندگی جیلی یعنی جیلران اصلا سابقه خوبی نداره. بطورکلی شرکت بهمن خودرو بهترین شرکت ایران در کم گرفتن سود خودروست! مثلا بسترن 115هزار یوآنی را 76 داره میده که قیمت خوبی است. الان قراره چری هم از خودروی واقعا خوبش بنام آریزو5 با قیمت 70تومن رونمایی کنه (شهریور امسال) که قیمتش 90هزار یوآنه. جیلی GS همونطور که خوندیم بین 80 تا 110هزار یوآنه. اصولا با بررسی بیش از 20نوع خودروی چینی در ایران متوجه شدم هیچگاه مدل فوق لوکس یک خودرو را وارد نمیکنند و معمولا 5 قیمت مختلف برای هر خودرو در چین (با توجه به آپشنها) عرضه میشه. همچنین ایران مدلهای دستی را با آپشن کم و اتومات را با آپشن بیشتر عرضه میکنند. پس مدل دستی حدود 85000 و اتومات حدود 100هزار یوآن قیمت میخوره و در نتیجه قیمت مدل دستی حدود 65 و اتومات حدود 75میلیون در ایران خواهد بود. اما شکی نداشته باشید در کنار امجی و بایک، جیلی واقعا خوبه. ای کاش توسط پارس خودرو عرضه میشد و محصول بی کیفیت برلیانس، عرضه نمیشد.

        پاسخ
    2. رضا
      سوابق: (18 دیدگاه) ,

      نمی دونم منبع پدال کجاست ولی همه سایت های چینی نوشتن قیمتش از ۹۸ هزار یوان شروع میشه که بنظرم برای این ماشین مناسبه و در محدوده ۶۰ میلیون می تونه موفق بشه

      پاسخ
      1. رضا
        سوابق: (18 دیدگاه) ,

        با توجه به قیمت امگرند سون ۷۰ هزار یوانی که در ایران به قیمت ۸۰ میلیون به فروش میرسه بعید می دونم قیمتی کمتر از ۱۰۰ میلیون داشته باشه

        پاسخ
        1. رضا
          سوابق: (18 دیدگاه) ,

          این شرکت جیلی ایران رو چه منطقی قیمت گذاری می کنه من نمیدونم ؛ قیمت امگرند ۷ حدود ۶۸ هزار یوان هست که با قیمت روز یوان چیزی حدود ۳۴ میلیون میشه و وقتی ۱۷۰ درصد بهش اضافه بشه میشه ۸۹ میلیون تومان ،قیمتی که جیلی ایران اونو میفروشه !!!!! مملکته داریم !!!!!
          قیمت جهانیشو حساب کنید و ۱۷۰ درصد بهش اضافه کنید تا قیمت این ماشین دستتون بیاد

    3. شهرام
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      مگه قراره تو بازار ایران عرضه بشه؟

      پاسخ
  4. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2211 دیدگاه) ,

    چینیا به خوبی با بقیه دنیا رابطه برد-برد برقرار میکنن اما وقتی سیاستمداران نه چندان هوشمند و غیروطن دوست کشورمون میرن پای معامله هیچ چیزی بدست نمیارن.
    به ظاهرش میخوره ماشین اقتصادی خوبی باشه

    پاسخ
  5. بنتلی
    سوابق: (1040 دیدگاه) ,

    سام عزیز دستت درد نکنه،زحمت کشیدی،این خودرو واقعا عالیه،بیشتراز یکسال تست جاده ای انجام شده روش،ازسال قبل بدون پوشش تستشو انجام داده،طراحی کاملا جدیدی داره،درضمن من منکر کمک فراوان ولوو ب جیلی نیستم ولی جیلی اونطور ک شما فک میکنین عقب افتاده نیس،مثلا ساخت پلتفرمای جدید ولوو باهمکاری جیلی انجام شده،از طرفی ام جی هم اونطوری ک شما فک میکنین چینی نشده،ام جی از پلتفرم بی ام و،موتور جنرال موتورز استفاده میکنه،طراحیش هم توسط خود ام جی انجام میشه،البته جدیدا ی گیربکس مستقل و جدید ساخته.

    پاسخ
    1. سام
      سوابق: (778 دیدگاه) ,

      با سلام
      با سپاس از لطف و محبت شما دوست عزیز،اگر متن را با دقت بخوانید می بینید که من در هیچ قسمتی از متن از چینی شدن ام جی صحبتی نکرده ام،بلکه در جای جای آن بر این مطلب تأکید کرده ام که چه ولو و چه ام جی،هر دو کاراکتر اروپایی خود را به تمامی حفظ نمودند و جریان انتقال علم و تکنولوژی از طرف آنها به سمت شرکای چینی شان بوده و نه بالعکس! به زبانی دیگر،چینی ها نقش را شاگرد ایفاء نموده و این دو شرکت استاد و مربی شان هستند.

      پاسخ
  6. احمد باقری
    سوابق: (4296 دیدگاه) ,

    ماشین خوبیه و میتونه موفق ظاهر بشه، البته در حد و اندازه های خودش.

    پاسخ
  7. مهدی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    بهتر نبود چین به کارخانه تو ایران راه اندازی می کرد این قدر ما معطل نمی شدم از تولید به مصرف ما که حسابی آب دیده شدیم موش آزمایشگاهی این قد بلا سرش نمی یارن والا دوستان عزیز در آینده نه چندان دور ما شاهد ابر خودروها از چین هستیم ما جواب تمام تست های مختلف از ایمنی را فراهم کرده از سوی مردم ایران زمانی خودروهایی کره ای پراید سال 70 حالا خودرو های چینی

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.