ایران، بزرگ‌ترین بازار خودروهای چینی در سال 2014

علیرغم تمامی حرف و سخن‌هایی که در جای‌جای جامعه‌مان برعلیه خودروهای چینی گفته و یا شنیده می‌شود، فروش آن‌ها در سرزمین مان به نحو اعجاب‌آوری در حال افزایش است، شاید این امر را بتوان از شگفتی‌های تاریخ برشمرد که در اقلیمی که در آن کمابیش حال و هوای نسبتاً منفی نسبت به ساخته‌های چینی حاکم است، فروش خودروهای این کشور تنها در عرض یک سال به بیش از 2 برابر آن افزایش یابد.

china cars
بنابر گزارشی که چند روز پیش در سایت «CHINAAUTOWEB» چین انتشار یافته و برگردان آن در اینجا تقدیمتان می‌شود، ایران به لحاظ عددی، به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده خودروهای چینی در سال 2014 میلادی معرفی گردیده است. مهم علل ایجاد این وضع را نیز می‌توان ناشی از بی‌اعتنایی خودروسازان داخلی به مقوله‌هایی همچون طراحی، تنوع و نیز مشتری مداری و حتی کیفیت دانست، البته تمامی این‌ها بخشی از مواردی است که چینی‌ها در آن از ما پیشی گرفته‌اند و ما هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم!

Geely EC7
بنا به آمار اداره گمرکات چین، صادرات خودروهای این کشور در سال 2014 میلادی نسبت به سال پیش از آن، 2.8 درصد افت نموده و به 897,000 دستگاه کاهش یافته است. با این حال، ارزش دلاری این حجم از صادرات افزایش یافته و با 4.6 درصد رشد به 12.53 میلیارد دلار بالغ گردیده است. بهای متوسط خودروهای صادر شده نیز 13,967 دلار بوده که نسبت به سال 2013 میلادی 7.7 درصد افزایش یافته است.

greatwall
خودروهای سواری با تعداد 371,000 دستگاه،41.3 درصد از حجم صادرات را به خود اختصاص داده‌اند. بهای میانگین خودروهای سواری چینی هم معادل 7,908 دلار آمریکا بوده است.33 درصد از صادرات نیز شامل خودروهای باری و تجاری (تراک ها) و 11 درصد هم به مینی ون‌ها اختصاص یافته است و مابقی هم به خودروهای دیگر. در مجموع صادرات خودروهای سواری به لحاظ تعداد، رشد منفی 12.5 درصد و از نظر ارزش دلاری، افت 5.5 درصدی را نسبت به سال 2013 تجربه نموده است که بین وسایل نقلیه صادراتی از همه بالاتر است اما از سوی دیگر، خودروهای SUV (4WD) ساخت این کشور هم بیشترین رشد را در بین وسایل نقلیه صادراتی تجربه نموده‌اند که به لحاظ تعداد 70.9 درصد و به لحاظ ارزش دلاری 87.3 درصد بوده است.

mg6 2014
87.5 درصد از حجم کل صادرات خودروهای چینی روانه بازارهای کشورهای در حال توسعه آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین گردید. در سال 2014 میلادی، ایران با پیشی گرفتن از الجزایر به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار خودروهای چینی در خارج از مرزهای چین شناخته شد. فروش خودروهای چینی در این ایران با 113 درصد رشد نسبت به سال 2013 به 109,000 دستگاه افزایش یافت.

Chery Tiggo

بزرگ‌ترین بازارهای صادراتی تعداد

(دستگاه)

رشد عددی نسبت به پارسال (%) ارزش صادرات (میلیون دلار) رشد به لحاظ ارزش نسبت به پارسال (%) میانگین بهای وسیله نقلیه (دلار)
ایران 109,000 113.8 1,060 115.2 9,569
منطقه ASEAN 83,000 25.7 1,740 12.3 20,934
الجزایر 82,000 -29.5 850 2.6 10,460
روسیه 62,000 -31 720 -23.8 11,705
مصر 53,000 49.8 310 53.7 5,867
کلمبیا 47,000 25.3 330 22.2 7,067
شیلی 40,000 -49.4 340 -49.1 8,586
عربستان سعودی 31,000 30.8 690 49.6 22,247
ونزوئلا 31,000 40.5 610 102.4 19/790
ویتنام 31,000 76.3 610 98.4 19,779

در جدول ذیل میزان فروش خودروهای چینی را در بزرگ‌ترین بازارهای صادراتی آن، مشاهده می فرمایید.

توضیح: منطقه ASEAN (آسه آن) شامل کشورهای اندونزی، مالزی، فیلیپین، تایلند، سنگاپور، برونئی، لائوس، میانمار، کامبوج و ویتنام می‌گردد که در جدول فوق نام کشور ویتنام جداگانه ذکر شده است.

Lifan X60
همان‌طور که در جدول ملاحظه می‌کنید، ایران از رشد حیرت‌آوری در زمینه واردات خودروهای چینی برخوردار بوده است و مکان نخست جدول را چه به لحاظ تعداد و چه از نظر درصد رشد به خود اختصاص داده است. پس از آن کشورهایی همچون مصر و ویتنام و نیز ونزوئلا و عربستان سعودی بیشترین رشد را به لحاظ تعداد به خود اختصاص داده‌اند. بیشترین افت هم مربوط به کشورهای شیلی و روسیه بوده است. از لحاظ ارزش دلاری هم کشورهای منطقه ASEAN بالاترین مکان جدول را از آن خود نموده‌اند.

Jac s5
در خاتمه می‌توان گفت که در سال 2014 میلادی، بازار ایران به لحاظ تعداد 12.15 درصد و از نظر ارزش دلاری، 8.5 درصد از کل صادرات خودرویی چین را به خود اختصاص داده است.

نوشته: سام کاویانی

درباره نویسنده

تصویر پروفایل سام کاویانی

کارشناس مکانیک، مترجم و نویسنده مطالب خودرویی

107 دیدگاه

  1. احمد فقط سوپراسپرت اونم ایتالیایی
    سوابق: (570 دیدگاه) ,

    پدال راستی خونه تکونی کردی .خوب نو نوار شدی

    پاسخ
  2. علی
    سوابق: (68 دیدگاه) ,

    با سلام
    ببخشید کاری به این مطلب ندارم ولی خاستم قالب جدید سایت رو بهتون تبریک بگم ولی رنگ فونت خیلی افتضاحه واقعا آدم سردرد می گیره تا بخوندش نمیشه رنگ فونتها همون مشکی باشه ؟؟؟
    ممنون

    پاسخ
  3. مهران
    سوابق: (88 دیدگاه) ,

    آقای کاویانی عزیز می خواستم بدونم تو این آمارها ، مونتاژ خودرو در کشور هدف هم جزو صادرات محسوب شده؟

    پاسخ
    1. سام
      سوابق: (778 دیدگاه) ,

      با سلام
      مهران عزیز، در متن اصلی به این مسئله اشاره ای نشده است اما به نظر من بعید است – با توجه به آمار سالانه واردات خودرو به ایران – این آمار تنها مربوط به تعداد خودروی کامل چینی (CBU) وارد شده به ایران باشد و احتمالا خودروهای مونتاژی چینی (CKD ) را نیز در بر می گیرد.

      پاسخ
  4. sAMG
    سوابق: (74 دیدگاه) ,

    سلام دوستام.خواستم بدونم از بین شرکتای چینی :دانگ فنگ.فاو.سایک موتورز.چانگان…کدامیک رتبه ی1 از نظر تولید وکیفیت را دارد؟

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل علیرضا رحیقی
      علیرضا رحیقی
      سوابق: (598 دیدگاه) ,

      از نظر تولید سایک موتورز با تولید بیشتر از 5 میلیون خودرو در سال رتبه اول در چین رو داره و جزو ده خودروساز برتر دنیاست. اما از نظر تولید برند خودشون، چانگان با تولید بیش از یک میلیون خودرو با برند چانگان رتبه اول رو داره.

      پاسخ
  5. محمدرضا ♥BMW♥
    سوابق: (290 دیدگاه) ,

    فقط ام جی ارزش خریدن داره اونم بخاطر نظارت انگلیسه و من حاضرم بابتش 115-120 تومن (ام جی 6) پول بدم.
    تاحالا سوار جیلی امگرند7 – ام وی ام x33-ام وی ام 520-ام وی ام 110 شدم…ام وی ام ها خیلی افتضاح بودن بخصوص x33 -جیلی سیو خورده ای هزار تا کار کرده بود اتاقش و موتور صدا نمیداد و خوب بود اما گیربکسش یه صدای بدی میداد و کولرش در شب (تابستان) ضعیف بود ظهر ها که دیگه…یکم هم خشک بود.
    مرسی از مقاله خوبتون و قالب جدید سایت هم مبارک باشه. 🙂

    پاسخ
  6. mohammadreza
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سپاس از مطالب شما
    خیلی مفید بود و بنده بسیار استفاده نمودم.
    درود

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.