خودروهای چینی

ایران، بزرگ‌ترین بازار خودروهای چینی در سال 2014

علیرغم تمامی حرف و سخن‌هایی که در جای‌جای جامعه‌مان برعلیه خودروهای چینی گفته و یا شنیده می‌شود، فروش آن‌ها در سرزمین مان به نحو اعجاب‌آوری در حال افزایش است، شاید این امر را بتوان از شگفتی‌های تاریخ برشمرد که در اقلیمی که در آن کمابیش حال و هوای نسبتاً منفی نسبت به ساخته‌های چینی حاکم است، فروش خودروهای این کشور تنها در عرض یک سال به بیش از ۲ برابر آن افزایش یابد.

china cars
بنابر گزارشی که چند روز پیش در سایت «CHINAAUTOWEB» چین انتشار یافته و برگردان آن در اینجا تقدیمتان می‌شود، ایران به لحاظ عددی، به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده خودروهای چینی در سال ۲۰۱۴ میلادی معرفی گردیده است. مهم علل ایجاد این وضع را نیز می‌توان ناشی از بی‌اعتنایی خودروسازان داخلی به مقوله‌هایی همچون طراحی، تنوع و نیز مشتری مداری و حتی کیفیت دانست، البته تمامی این‌ها بخشی از مواردی است که چینی‌ها در آن از ما پیشی گرفته‌اند و ما هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم!

Geely EC7
بنا به آمار اداره گمرکات چین، صادرات خودروهای این کشور در سال ۲۰۱۴ میلادی نسبت به سال پیش از آن، ۲.۸ درصد افت نموده و به ۸۹۷,۰۰۰ دستگاه کاهش یافته است. با این حال، ارزش دلاری این حجم از صادرات افزایش یافته و با ۴.۶ درصد رشد به ۱۲.۵۳ میلیارد دلار بالغ گردیده است. بهای متوسط خودروهای صادر شده نیز ۱۳,۹۶۷ دلار بوده که نسبت به سال ۲۰۱۳ میلادی ۷.۷ درصد افزایش یافته است.

greatwall
خودروهای سواری با تعداد ۳۷۱,۰۰۰ دستگاه،۴۱.۳ درصد از حجم صادرات را به خود اختصاص داده‌اند. بهای میانگین خودروهای سواری چینی هم معادل ۷,۹۰۸ دلار آمریکا بوده است.۳۳ درصد از صادرات نیز شامل خودروهای باری و تجاری (تراک ها) و ۱۱ درصد هم به مینی ون‌ها اختصاص یافته است و مابقی هم به خودروهای دیگر. در مجموع صادرات خودروهای سواری به لحاظ تعداد، رشد منفی ۱۲.۵ درصد و از نظر ارزش دلاری، افت ۵.۵ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۳ تجربه نموده است که بین وسایل نقلیه صادراتی از همه بالاتر است اما از سوی دیگر، خودروهای SUV (4WD) ساخت این کشور هم بیشترین رشد را در بین وسایل نقلیه صادراتی تجربه نموده‌اند که به لحاظ تعداد ۷۰.۹ درصد و به لحاظ ارزش دلاری ۸۷.۳ درصد بوده است.

mg6 2014
۸۷.۵ درصد از حجم کل صادرات خودروهای چینی روانه بازارهای کشورهای در حال توسعه آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین گردید. در سال ۲۰۱۴ میلادی، ایران با پیشی گرفتن از الجزایر به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار خودروهای چینی در خارج از مرزهای چین شناخته شد. فروش خودروهای چینی در این ایران با ۱۱۳ درصد رشد نسبت به سال ۲۰۱۳ به ۱۰۹,۰۰۰ دستگاه افزایش یافت.

Chery Tiggo

بزرگ‌ترین بازارهای صادراتی تعداد

(دستگاه)

رشد عددی نسبت به پارسال (%) ارزش صادرات (میلیون دلار) رشد به لحاظ ارزش نسبت به پارسال (%) میانگین بهای وسیله نقلیه (دلار)
ایران ۱۰۹,۰۰۰ ۱۱۳.۸ ۱,۰۶۰ ۱۱۵.۲ ۹,۵۶۹
منطقه ASEAN ۸۳,۰۰۰ ۲۵.۷ ۱,۷۴۰ ۱۲.۳ ۲۰,۹۳۴
الجزایر ۸۲,۰۰۰ -۲۹.۵ ۸۵۰ ۲.۶ ۱۰,۴۶۰
روسیه ۶۲,۰۰۰ -۳۱ ۷۲۰ -۲۳.۸ ۱۱,۷۰۵
مصر ۵۳,۰۰۰ ۴۹.۸ ۳۱۰ ۵۳.۷ ۵,۸۶۷
کلمبیا ۴۷,۰۰۰ ۲۵.۳ ۳۳۰ ۲۲.۲ ۷,۰۶۷
شیلی ۴۰,۰۰۰ -۴۹.۴ ۳۴۰ -۴۹.۱ ۸,۵۸۶
عربستان سعودی ۳۱,۰۰۰ ۳۰.۸ ۶۹۰ ۴۹.۶ ۲۲,۲۴۷
ونزوئلا ۳۱,۰۰۰ ۴۰.۵ ۶۱۰ ۱۰۲.۴ ۱۹/۷۹۰
ویتنام ۳۱,۰۰۰ ۷۶.۳ ۶۱۰ ۹۸.۴ ۱۹,۷۷۹

در جدول ذیل میزان فروش خودروهای چینی را در بزرگ‌ترین بازارهای صادراتی آن، مشاهده می فرمایید.

توضیح: منطقه ASEAN (آسه آن) شامل کشورهای اندونزی، مالزی، فیلیپین، تایلند، سنگاپور، برونئی، لائوس، میانمار، کامبوج و ویتنام می‌گردد که در جدول فوق نام کشور ویتنام جداگانه ذکر شده است.

Lifan X60
همان‌طور که در جدول ملاحظه می‌کنید، ایران از رشد حیرت‌آوری در زمینه واردات خودروهای چینی برخوردار بوده است و مکان نخست جدول را چه به لحاظ تعداد و چه از نظر درصد رشد به خود اختصاص داده است. پس از آن کشورهایی همچون مصر و ویتنام و نیز ونزوئلا و عربستان سعودی بیشترین رشد را به لحاظ تعداد به خود اختصاص داده‌اند. بیشترین افت هم مربوط به کشورهای شیلی و روسیه بوده است. از لحاظ ارزش دلاری هم کشورهای منطقه ASEAN بالاترین مکان جدول را از آن خود نموده‌اند.

Jac s5
در خاتمه می‌توان گفت که در سال ۲۰۱۴ میلادی، بازار ایران به لحاظ تعداد ۱۲.۱۵ درصد و از نظر ارزش دلاری، ۸.۵ درصد از کل صادرات خودرویی چین را به خود اختصاص داده است.

نوشته: سام کاویانی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۱۰۷ دیدگاه‌ها

  1. احمد فقط سوپراسپرت اونم ایتالیایی

    ۲ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (1170 ديدگاه)

    پدال راستی خونه تکونی کردی .خوب نو نوار شدی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. علی

    ۲ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (68 ديدگاه)

    با سلام
    ببخشید کاری به این مطلب ندارم ولی خاستم قالب جدید سایت رو بهتون تبریک بگم ولی رنگ فونت خیلی افتضاحه واقعا آدم سردرد می گیره تا بخوندش نمیشه رنگ فونتها همون مشکی باشه ؟؟؟
    ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. مهران

    ۲ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (108 ديدگاه)

    آقای کاویانی عزیز می خواستم بدونم تو این آمارها ، مونتاژ خودرو در کشور هدف هم جزو صادرات محسوب شده؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام

      ۲ اسفند ۱۳۹۳
      سوابق: (899 ديدگاه)

      با سلام
      مهران عزیز، در متن اصلی به این مسئله اشاره ای نشده است اما به نظر من بعید است – با توجه به آمار سالانه واردات خودرو به ایران – این آمار تنها مربوط به تعداد خودروی کامل چینی (CBU) وارد شده به ایران باشد و احتمالا خودروهای مونتاژی چینی (CKD ) را نیز در بر می گیرد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. sAMG

    ۲ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (74 ديدگاه)

    سلام دوستام.خواستم بدونم از بین شرکتای چینی :دانگ فنگ.فاو.سایک موتورز.چانگان…کدامیک رتبه ی1 از نظر تولید وکیفیت را دارد؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا

      ۲ اسفند ۱۳۹۳
      سوابق: (593 ديدگاه)

      از نظر تولید سایک موتورز با تولید بیشتر از 5 میلیون خودرو در سال رتبه اول در چین رو داره و جزو ده خودروساز برتر دنیاست. اما از نظر تولید برند خودشون، چانگان با تولید بیش از یک میلیون خودرو با برند چانگان رتبه اول رو داره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. محمدرضا ♥BMW♥

    ۴ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (290 ديدگاه)

    فقط ام جی ارزش خریدن داره اونم بخاطر نظارت انگلیسه و من حاضرم بابتش 115-120 تومن (ام جی 6) پول بدم.
    تاحالا سوار جیلی امگرند7 – ام وی ام x33-ام وی ام 520-ام وی ام 110 شدم…ام وی ام ها خیلی افتضاح بودن بخصوص x33 -جیلی سیو خورده ای هزار تا کار کرده بود اتاقش و موتور صدا نمیداد و خوب بود اما گیربکسش یه صدای بدی میداد و کولرش در شب (تابستان) ضعیف بود ظهر ها که دیگه…یکم هم خشک بود.
    مرسی از مقاله خوبتون و قالب جدید سایت هم مبارک باشه. :)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. mohammadreza

    ۵ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سپاس از مطالب شما
    خیلی مفید بود و بنده بسیار استفاده نمودم.
    درود

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا