ایستگاه خبرخودروهای چینی

تا تصاحب کامل بازار توسط چین راهی نمانده !

چینی‌ها بهترین نفع را از آشفتگی بازار و ضعف خودروسازان داخلی کردند. آن‌ها چراغ خاموش وارد بازار شدند و کم کم با تسخیر خط تولید خودروسازان ضعیف‌تر که پیش از این محصولات متنوعشان زینت بخش بازار کسل کنندهٔ ایران بود، حرکت قارچ گونهٔ خود را شروع کردند. بخش خصوصی صنعت خودرو ایران را چینی‌ها مدت‌ها است بلعیده و به این واسطه، حضورشان در بازار خودرو داخل تقویت شد. این روند همچنان ادامه دارد و ضعف در سیستم تولید قطعات دو خودروساز جاده مخصوص را هم به آن‌ها وابسته کرد و ممکن است این وابستگی در آینده ای نه چندان دور بیشتر شود به طوری که این دو کارخانه را به محل مونتاژ کامل خودروهای چینی تبدیل کنند البته با اسم خودروی ملی!

سیستم بازی چینی ها در مقابل ایران

اما سیستم بازی چینی ها در مقابل ایران چگونه است ؟ جوابش یک کلمه است، دام‍پینگ! این کلمه لاتین به این معنا است که صادرات یک کالا با قیمت کمتر از هزینه‌های تمام شده به فروش رود یا به عبارتی دیگر فروش کالا در خارج به قیمتی کمتر از قیمت داخلی باشد. خودروسازان چینی به قصد تصاحب بازار، خودروهای خود را ارزان‌تر از آنچه در چین به فروش می‌رسانند در کشورمان عرضه می‌کنند. در این زمینه بسیاری از خودروسازان و دست‌اندرکاران صنعت خودرو به مسوولان هشدار داده‌اند این درحالی است که دستگاه‌های دولتی دامپینگ خودروسازان چینی را نمی‌پذیرند اما  دامپینگ در ناوگان سنگین و قطعات خودرو را به‌طور ضمنی تایید کردند. کارشناسان بر این عقیده‌اند که خودروسازان چینی با قصد تصاحب بازار خودرو کشورمان، خودروهای تولیدی خود را با قیمت کمتر به فروش می‌رسانند این در شرایطی است که بعد از تصاحب بخش اعظمی از بازار،  خودروها را به قیمت واقعی عرضه می‌کنند.

brilliance-v5-suv-008
brilliance-v5

رضایت از چینی ها
اما در این مشتریان هم سهم به سزایی در قدرت گرفتن محصولات چینی داشته‌اند که تا حدودی هم به دلیل کمبود تنوع در بازار محصولات داخلی و قیمت مناسب خودروهای چینی حق داشته‌اند. چینی‌ها امروزه با عرضه ۲۷ مدل خودرو در مدل‌ها و محدوده‌های قیمتی مختلفی میهمان خیابان‌های کشور شده‌اند.

mg 550
MG 550
در گزارشی که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران آن را تهیه کرده، میزان رضایت مشتریان از کیفیت ۵۸ خودرو سواری در سال ۹۱ مورد بررسی قرار گرفته است و مشتریان نظر داده‌اند که کیفیت خودروهایشان در چه سطحی قرار دارد. در بازار کم تنوع اما پرفروش خودروهای زیر ۲۰ میلیون تومان MVM 110 بیشترین رضایت مشتریان را به دست آورده، این محصول چینی که در بخش خصوصی (مدیران خودرو) مونتاژ می‌شود، به امتیاز ۶۵۷ از ۱۰۰۰ رسیده است. اما در جمع خودروهای ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومانی بازار (خودروهایی که بیشترین سهم بازار را در اختیار دارند) گریت وال و ام وی‌ام مدل ۵۳۰ نیز دو خودروی چینی هستند که مردم از کیفیت آن‌ها بیش از سمند و پارس و رانا رضایت دارند. همچنین ام جی چینی-انگلیسی نیز بیشترین میزان رضایت مشتریان ایرانی را در بین خودروهای ۸۰ تا ۱۰۰ میلیونی به خود اختصاص داده است.

سهم چینی ها از بازار خودرو ایران

b33050203cb52445bed0d45f906e81b3

آمارها نشان می‌دهد حضور چینی‌ها در صنعت خودرو ایران طی سال‌های گذشته، روندی صعودی داشته و این روند رو به رشد، نه تنها در حضور مستقیم خودروسازان چینی، بلکه در واردات نیز خود را نشان داده است. طبق آمار، تولید و واردات خودروهای چینی در بازار ایران طی سال ۹۰، رشدی ۱۴۰ درصدی در مقایسه با سال ۸۹ داشته و این می‌تواند نشان از استقبال ایرانی‌ها از خودروهای چینی یا ضعف خودروسازان داخلی داشته باشد. همچنین در سال ۹۱ نیز چینی‌ها توانسته‌اند تولید و واردات خودروهای خود را به ایران، ۱۰۵ درصد رشد بدهند و حالا باید منتظر ماند و دید در سال ۹۲ چه آماری از آنها به جا خواهد ماند. چینی‌ها در سال ۸۹ حدود ۱۱ هزار و ۱۰۰ دستگاه انواع خودرو را در ایران تولید یا وارد کرده‌اند، این در حالی است که در سال ۹۱، این رقم به بالای ۵۴ هزار دستگاه رسیده است. همچنین در چهار ماه ابتدایی امسال نیز چینی‌ها توانسته‌اند بیش از هفت هزار خودرو را تولید یا به ایران وارد کنند. بنابر آمار، خودروسازان چینی طی سال ۸۹ کمتر از یک درصد سهم بازار خودرو ایران را در اختیار داشته‌اند و این رقم در سال ۹۱ به بالای ۵/۶ درصد رسیده است. آمار می‌گوید، در چهار ماه ابتدایی امسال نیز چینی‌ها توانسته‌اند بیش از چهار درصد سهم بازار خودرو ایران را در اختیار بگیرند.

منبع – روزنامه ی دنیای اقتصاد

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

محمدرضا ریاضی

محمدرضا ریاضی ، همراه با شما در دنیای هیجان انگیز خودرو

مطالب مشابه

‫۸۶ دیدگاه‌ها

  1. محسن.د

    ۲۸ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1447 ديدگاه)

    حاظرم آشغال ترین ماشین چینی سوارشم ولی پولمو به ایرانخودرو و سایپا ندم!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ایرانیان

      ۲ آبان ۱۳۹۲
      سوابق: (76 ديدگاه)

      شعار بسه ….حرف وسخن دلسوزانه و فرهنگ مابانه بسه و….حرفهای ناسیونالیستی هم بسه به خدا چون دیگه نخ نماشده ! …وقتی در کشوری زندگی میکنیم که مسئولانش دست سلسله قاجار رو از پشت بستن و فقط آیندگان خواهند نوشت که ما در چه زمانه ایی زندگی کردیم ! بیائید واقع بین باشیم و بیشتر از این حرص نخوریم! نزارید با این حرفا خارجیهابهمون بخندند
      اصلا چرا سردرگم این بحثها بشیم . با این شرایط موجود چه اشکالی داره هر کی هر چی میخواد سوار بشه ولی مهم اینه که با هم مهربون باشیم و با فرهنگ رانندگی بکنیم ، اگر راست میگیم در رانندگی هامون نشون بدیم و به هم بعنوان یک ایرانی احترام بگذاریم …. بس کنید از این همه چین چین گفتن ، چه فایده اینقدر حرف و سخن و وبلاگ و ….
      در صورتیکه زمانیکه سر چهار راه میرسیم هممون بدون کوچکترین توجه به اصول رانندگی حق تقدم را برای فقط خودمون قائلیم و هیچ نشانی از آن فرهنگ غنی با اون علامت شیر نشانمان پیدا نیست !!!
      تا کی ؟؟؟؟ واقعا تا کی از این بحثهای بیهوده بدون کوچکترین اصلاح در فرهنگمون ؟؟!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. محسن.د

    ۲۸ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1447 ديدگاه)

    شرمنده! حاضرو اشتباه نوشتم!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. slr722

    ۲۸ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1347 ديدگاه)

    خدایی هم خوب دارن پیش میرن…

    اما خیلی مونده که به محبوب بشن…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. صفا

    ۲۸ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    به امیدی نابودی زودتر خودروسازان داخلی!
    30 سال انحصار و عدم پیشرفت
    30 سال خون مردم رو توشیشه کردن
    30 سال بازی با جان و مال مردم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. حمادی

    ۲۸ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (303 ديدگاه)

    راست میگی محسن جون حاضرم ماشینه چینی سوارشم پراید پیکان سمند …….. سوارنشم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. مهیار

    ۲۸ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (129 ديدگاه)

    هر چقدر صنعت خودروی کشوری ضعیف باشه چین با محصولاتش ضعف رو جبران میکنه ولی ویژگی که خودروساز های چینی دارن اینه که بر خلاف خودروساز های مطرح دنیا باعث فلج کردن صنعت خودرو میشه اگه با همین وضع پیش بریم دیگه نمیتونیم خودروساز بشیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. carbonado aventador

    ۲۸ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (4468 ديدگاه)

    فکر کردید چرا چین مقابل آمریکا ایستاده و از ایران طرفداری می کنه؟؟؟چون کالا هاش رو به ما می فروشه!!!چین و روسیه هر وقت احساس کنند حمایت از ایران سودی نداره پشت ما رو خالی می کنند !!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهدی ابادانی

      ۷ آبان ۱۳۹۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      چین سالی 10 میلیارد دلار کالا به ایران صادر می کنه ولی 300 میلیارد دلار به امریکا!
      گفتم که گفته باشیم. چین را دست کم نگیرید. اگر جنس بنجل به ایران می اید باید از تجار خیلی محترم! و مسئولین اتاق ایران و چین پرسید چرا؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. کمیل

    ۲۸ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (94 ديدگاه)

    فکر کنم چند سال دیگه ایران میشه شعبه چین تو خاورمیانه!

    صرف نظر از شوخی آدم چی می‌تونه بگه، اگر بخوای حرف بزنی یک کتاب ناتموم میشه! فقط امیدوارم یک روز خوب بیاد قبل از اینکه دیر بشه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. slr722

    ۲۸ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1347 ديدگاه)

    carbonado aventador دمت گرم…

    این روسیه خوب مارو تو این چند سال تیغ زد…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. slr722

    ۲۸ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1347 ديدگاه)

    مهمترین عامل برای محبوبیت یک برند… ذهنیت خوب نسبت به اونه…

    چین باید کم کم 10 سال رو این موضوع خوب کار کنه تا جایگاه بدست بیاره…

    همین کار رو کره الان چند سال شروع کرده…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. enayat

    ۲۸ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    ایران اولین و تنها کشوری بود که اجازه تولید کادیلاک رو خارج از مرزهای آمریکا داشت حالا شدیم مونتاژ کار چینی‌ها….

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مسعود

      ۲۴ آذر ۱۳۹۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      بازم اسمش مونتاژه داداش من چیز خیلی گنده ای نیست.
      بر خلاف ادعای برخی آقایون ما هیچ وقت خودرو ساز واقعی نبودیم ما فقط در مقاطعی یک شعبه عجیب الخلقه از کمپانی های بزرگ بودیم که نه کیفیت محصولات اونها را رعایت کردیم و نه چیزی به قابلیت های خودرو سازیمون اضافه کردیم.. هیچ و بی حاصل.. الان که ولمون کردن دارید می بینید.. واقعا قبول ندارید که این صنعت با این همه حمایت و دخالت، به روز سیاه افتاده؟؟
      آخه چقدر مردم باید تاوان بدهند؟؟ وقتی که این به اصطلاح خودرو سازان کمترین آپشنی که روی ماشین میزارن بلافاصله پول آنچنانی از مردم بزور طلب میکنن و خیلی حرف های دیگه … واقعا چه امید و انتظاری میشه ازشون داشت؟ آخه تا کی باید صبر کنیم؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. على

    ۲۸ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (9 ديدگاه)

    بگو اخه مرض دارید تعرفه رو ماشین هاى ژاپنى والمانى میگیرید که از تولید داخل حمایت کنید بعد از اونور ماشین هاى اشغال چینى مونتاژ میکنید که تیشه به ریشه صنعت میزنید وبا جون مردم بازى میکنید مگه با چین رو در بایستى دارین؟؟نکنه از چین میترسید؟؟ صد رحمت به قبر ناصر الدین شاه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. xsajad

    ۲۸ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (100 ديدگاه)

    اقا ما در مشهد رفتیم نمایشگاه ماشین به خدا حیف هزینه راه و پول ورودی که دادیم باور کنید بیشتر غرفه ها مال شرکت هاایران خودرو و سایپا و چینی مثل جک و… بود بهترین مارکش هم میتسوبیشی بود ولی خوب اونم خودروها بی ارزشش باور کنید یک ماشین درست حسابی در نمایشگاه نبود تا جالبی غرفه های ایرانی این بود که پراید وانت رو به نمایش گذاشته بودند و همین طور یک پراید به رنگ سبز که تا حالا ماشین به این بدرنگی ندیده بودم منم فقط مسئولان نمایشگاه رو نفرین کردم حداقل یک شرکت درست حسابی میاوردید تا بگیم اونم بود ولی خوب بهترین ماشینای نمایشگاه میتسوبیشی و ام جی بود که باز هم ارزش نمایشگاه رفتن رو نداشت البته یک نکته رو بگم بر عکس نمایشگاه پارکینگش انواع ماشین ها بنز بی ام وه و … بود تمام این ها که نوشتم گزارشی از نمایشگاه رفتنم بود ولی نکته این گزارشم اینه که نمایشگاه به قدری شلوغ بود که از ایرانی بودنم شرمنده شدم گفتم خدایا هر اشغالی به ما بدن بدون هیچ اعتراضی اون رو میخریم پس واقعا هرچی سرمون میاد حقمونه واقعا اشکم این جماعت در اوردند در نمایشگاه این که ببینی مردمت همچین کارایی میکنند خیلی غم انگیز هست من که به نیم ساعت نکشید از نمایشگاه اومدم بیرون اگر میدونستم هرگز نمیرفتم از اون موقع هم عهد کردم تا وقتی که مجبور نشدم ماشین ایرانی نخرمو وقاطی این مردمی که چند تا چند تا پراید و… میخرند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. mojtaba..designer

    ۲۸ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (221 ديدگاه)

    واقعا وقتی عکس شیر و اژدها رو دیدم فکر کردم آدرس سایتو اشتباهی اومدم…..
    واقعا نمیدونم چی بگم به این آقایون…..اینا که دم از مسلمونی میزنن دارن با همین چین کومونیست همکاری میکنن و همه چیو نابود میکنن..
    میخوام گریه کنم….اصلا ما ماشین نخواستیم نه تولید کنیم نه مونتاژ کنیم از این چینی های…..
    به خدا نمیخواییم….فقط تورو جون هرکی که دوست دارین ایران شیر رو طعمه ی اژده ای خیالی نکنین..

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. پارسا علی

      ۱۸ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (5 ديدگاه)

      پ چی سوار شیم بوگاتی 8 میلیونی سوار شیم یا گاری دهاتی ….اقا جان قیمت ارزون تو اینا ماشینا پیدا میشه مجبوریم مگه ارمش بده چه ربطیی به ارم و ایران داره واااااااااااا …مردم چرا گمراه میکنی …..اقا بخرید باتمام خوشی بگردید و خوش باشید درکنار خانواده …..خب ما نمیتونیم ماشین درست حسابی درست کنیم یاتولید کنیم…بیست میلیون بدی پراید که چی شه همون بیستو بکن 27یه ام وی ام خوب بخر

      موافقم 0
      مخالفم 0
  15. mojtaba..designer

    ۲۸ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (221 ديدگاه)

    آخه این چینی ها از کجا پیدا شدن……ملت دیگه نمیخواد آقا ماشین!
    نه وارداتی نه مونتاژی چینی نه مثلا ملی……پیاده میریم.سوار دوچرخه میشیم…
    باید کیو ببینیم ما ؟؟؟ آخه چرا این همه خودتونو دین و همه چیو به مسخره گرفتین…..
    خدا وکیلی اینه رسم ایرونی بودن ؟ اینه رسمه مسلمونی ؟ سرمایه های ذهنی و استعدادی و بیت المال رو فدای یه مشت چینی کومونیست کنین ؟؟ این کارارو میکنین حداقل شعار های الکی ندین….
    باور کنین دارم سکته میکنم از اینکه اعصابم خورد شده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مسعود

      ۲۴ آذر ۱۳۹۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      واقعا یک سوالی برای من پیش اومد، دوست عزیز شما بخاطر کمونیست بودن چینه که باهاش اینقدر مشکل دارید؟؟ نه ..
      خوبه آدم شهامت داشته باشه و پیشرفت ضعیف تر از خوداشو هم ببینه.
      میشه به من بگید اگه همه اون چیزایی که گفتید تو جیب فرانسه لایک و بی دین که بیشترین ضربه ها رو به این ملت تو همه جوامع بین اللملی زده بریزیم اشکالی نداره؟ یا مثلا خودروهای آمریکایی هم بیاد ما میگیم نه نمیخریم چون آمریکا دشمن ماست؟!! خودروهای کره ای چی اشکال نداره؟
      من واقعا از این همه تعصب در عجبم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. پارسا علی

        ۱۸ آذر ۱۳۹۳
        سوابق: (5 ديدگاه)

        والا حق میدم اصلا خودرو ما با چینی چه فرقی داره

        موافقم 0
        مخالفم 0
  16. mojtaba..designer

    ۲۸ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (221 ديدگاه)

    دوستان پدال به جای اینکه همتون بیوفتین به جون همو از تویوتا یا لامبو بحث کنین و همش کل کل داشته باشین….همگی بیاین متحد بشیمو یه بیانیه صادر کنیم و صدای اعتراضمونو نشون بدیم……….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. mojtaba..designer

    ۲۸ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (221 ديدگاه)

    کاری که این آقایونو مثلا آشنا به صنعت و اقتصاد دارن انجام میدن مثل از بین بردن و بها ندادن به استعداد های ایران و خرج کردن ارز زبون بسته و سرمایه ملت واسه بستر سازی تولید و مونتاژ لگن های چینی…ببخشین خیلی عذر میخوام یعنی خودفروشی و تن دادن به چینی های…
    این کاراشون دقیقا مثل اینه که خاکمونم میفروشن به این خدا نشناش ها و اجازه میدن کارخونه های چینی تو خاک ما فعالیت کنن و فردا پس فردا هم با کمال پر رویی اسم لگن هارو خودروی ملی اسم گذاری میکنن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. پارسا علی

      ۱۸ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (5 ديدگاه)

      ببخشید شما پول لگن بوگاتی رو داری یا تویتا یا لامبورگینی …..اقا مردم دوست دارن سوار شن چرا پای جنگو به وسط میکشی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  18. عادل

    ۲۸ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (171 ديدگاه)

    دقت کردین خودروی چینی brilliance-v5 که عکسش بالا هست چه قدر شبیه BMW-X1 هست …!!!!
    یعنی فقط کپی برداری میکنن این چشم بادامی ها….

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. پارسا علی

      ۱۸ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (5 ديدگاه)

      کمی تحقیق برات خوبه عزیز این طرح خود شرکتش اجازشو به چین داد قبلا چین بعضی ازقطعات و توزیهشو داشت

      موافقم 0
      مخالفم 0
  19. بهزاد

    ۲۸ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (2409 ديدگاه)

    در پشت پرده ی معاملات جهانی همیشه زد و بندهایی هست و اکثر این توافقات تقریبا به نفع هر دو طرف تمام میشه و هرکدام به نوبه ی خودشون سود میکنند و متاسفانه رجل اقتصادی و سیاسی کشورمون خیلی به فکر کشورهای دیگه هستند اونقدر که یادشون میره قراردادا به نفع کیه!
    فروختن نفت و محصولات پتروشیمی(همونی که بهش میگن غیر نفتی) راهکارهایی داره و فعلا به لطف ایزد منان باج دادن تنها راهشه! بلاخره مردم چین هم شکم دارن زنو بچه دارن بی انصافیه ملت ایران سهمی در کمک رسانی به اونها نداشته باشه خدارو خوش نمیاد.
    با این اوضاع و اخبار فکر نکنم به این راحتی ها بازار به دستشون بیفته خدارو چه دیدید…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. Sina.fb

    ۲۸ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (615 ديدگاه)

    هه هه چه بازاری، چین شده همه کس ما!!!!
    کم مونده زن بفرستن برا ما جوون های بد بخت!!!جای تاسفه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. Sina.fb

    ۲۸ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (615 ديدگاه)

    بچه ها میدونین چی شد ؟فکر کنم دل زیگما رو شکستیم،بیچاره دیگه نظر نمیده.
    زیگما اگه نظرمو خوندی خواهش میکنم مارو ببخش.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. e_m

    ۲۸ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (28 ديدگاه)

    عجب شمپت بازی ای شده اینجا!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. زیگما

    ۲۹ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (3072 ديدگاه)

    نظرتو نخوندم.چی نوشتی؟برم ببینم چی گفتی :D

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. زیگما

    ۲۹ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (3072 ديدگاه)

    دوستان زیاد نگران نباشین.این نفوذ در هر جای دنیا باشه فقط به آزادسازی واردات بنده. اونقدر هم لازم نبود بزرگش کنین .کافیه واردات آزاد بشه. پراید سواره پولش به یاریس و سراتو میرسه و بقیه هم ماشین های بهتر . اون پایین پایین جامعه که موتور سوار میشه هم پولش به داچیا و داتسون میرسه. استفاده از واژه ای مثل تصاحب کامل زیادی بزرگنماییه.
    “تصاحب موقت” یا “مهمانان بازار ایران” مناسب تر هستن.
    امیدوارم زودتر آزاد بشه واردات خودرو .ایران خودرو و سایپا هم که دولتی هستن.به راحتی با دستور دولت بسته بشن و ایران با توجه به اینکه کارگر ارزون و پول کم ارزش داره (ارزون درمیاد واسه کمپانی ها)تبدیل بشه به کشور سازنده و مونتاژ کننده خودروی شرکت های خارجی برای بازار پرسود خاورمیانه.
    نمونش پارس خودرو.اگه واردات آزاد بشه میتونه با نیسان قرارداد ببنده.هم واسه کشور خودمون و هم برای بازار خاورمیانه خودرو بزنه که البته نسبت به نمونه ژاپنی یا تایلندی نیسان ارزون تر در میاد و به نفع دو طرف هست. تازه در کنار ارزون در اومدن نیاز به سرمایه کمتری هست.چون بسیاری از زیرساخت های لازم خودروسازی در ایران هست(برعکس بقیه خاورمیانه)فرض کنین کمری رو تویوتا میاره ایران واسه تولید و صادرات به خاورمیانه. قیمت کمری از 21500(64500000 تومن) دلار شروع میشه. با توجه به کارگر ارزون و پول کم ارزشمون میتونیم این قیمتو با همون استاندارد های کیفیت تبدیل کنیم به مثلا 20000 دلار.این هم به نفع تویوتاس هم به نفع ما که کارگرمون بیکار نشده هم کشورمون رشد میکنه هم مشتری که توی خاورمیانه زندگی میکنه و معمولا درآمد زیادی نداره میتونه ماشین بخره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. zondar

    ۲۹ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1872 ديدگاه)

    هیچ معادله ی مجهولی وجود نداره،بزرگترین وارد کننده و حمایت کننده ی خودروی چینی یکی از همین اقایونند .میرن افتابه لگن از چین می خرن به قیمت مفت و به قیمت گزاف می فروشن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. saeid

    ۲۹ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (50 ديدگاه)

    ماشین چینی یعنی کیفیتی افتضاح… دست دهم ژاپنی به اینها سره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. شهروز

    ۲۹ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (57 ديدگاه)

    مگه ندیدین لاستیک های اتوبوس های قم که سوختن چینی بودن… با اون که آج هم داشتن

    ترمز های هووو یادتون هست که..

    من سمند رو ترجیح می دم به خدا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. I Love Ferrari

    ۲۹ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (153 ديدگاه)

    این چین لعنتی خیلی زود داره پیشرفت میکنه.
    کاش به جای این آشغالای داخلی وچینی خودروسازای اروپایی وآمریکایی بودن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. km

    ۲۹ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (679 ديدگاه)

    امیدوارم اسم هر چیز چینی چه قطعات مضخرفشون چه ماشیناشون از ایران محو بشه. مگه قرار نیود چینیا برن از بازار خودرو بیرون؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. امیر

    ۲۹ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (14 ديدگاه)

    همه کسایی که میگن حاضر ماشین چینی بخرن بجای ماشین ایرانی حق دارن ولی در نهایت فرقی نمیکنه چون در هر صورت سودش به جیبه اینا میره و ضررش برای مصرف کنندس.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا