جک (JAC)، خودروسازی کوچک محسوب میشود که شمارگان تولید آن حولوحوش نیم میلیون دستگاه در سال است، اما همین مجموعه کوچک سوداهای بزرگی را در سر میپروراند و در نیل به آنها تلاش درخوری را هم از خود بروز داده است. اینکه یک خودروساز، که اتفاقاً در عرصه جهانی چندان شناختهشده هم نیست، اینچنین به تنوع و کیفیت محصولات خویش همت بگمارد، از شگفتیهاست و نشان از حرکت در مسیری درست دارد. یادمان نرود که این سازنده تحت مالکیت دولت بوده و بیشک از پشتیبانیهای قوی اداری و تسهیلات متعدد مالی برخوردار است و ناگفته پیداست که در تمامی ادوار، بنگاههای دولتی را فاقد کارایی صحیح میپنداشتند و بهرهوری پایین و اسراف و کیفیت نازل محصول را تنها دستاورد آنها محسوب مینمودند اما گویا چینیها در این مورد نیز نوآوری نموده و این امر را به همگان ثابت کردند که این تنها کارآمدی است که حرف آخر را در هر مجموعهای میزند و نه شکل و نوع مالکیت. مدیران دولتی جک میتوانند الگوی خوبی برای همتایان ایرانی خود باشند. بگذریم!
همین چندی پیش بود که مدل S5 روانه بازار کشورمان شد و به سبب ویژگیهای درخوری که از آن برخوردار بود، سخت مورد توجه خرد و کلان جامعه قرار گرفت و توجهات بسیاری را هم به سمت خویش جلب نمود. حال شنیدهها حکایت از آن دارد که برادر کوچکتر این خودرو به نام S3 در حال گذراندن آزمایشهای فنی مربوطه میباشد و قرار هم است که در آینده، روانه خط تولید گردد.
خودروی جک JAC S3 که نام کامل آن در بازار چین JAC REFINE S3 است، از محصولات نوین این کمپانی به شمار میرود و تاریخ ورودش به بازار، آگوست سال ۲۰۱۴ میلادی میباشد. این خودرو به لحاظ طراحی همچون برادر بزرگترش S5، از محصولات روز هیوندای الهام گرفته است و از این لحاظ سایههایی از خطوط بهکاررفته در هیوندای IX25، در آن قابل ردیابی است.
جک S3 از پلت فرمی مشابه با سدان HEYUE A30 و یا همان J4 بهره میبرد. معرفی این خودرو، بخشی از حمله سنگین جک به بازار خودروهای SUV محسوب میشود که قرار است با عرضه کراساوورهای دیگری همچون S1 و S2 تکمیل گردد. نکته بارزی که در طراحی آن جلب نظر میکند نمای جلوپنجره آن است که از سبکی پویا و جسورانهای بهره برده و جایجای آن را هم نوارهای کرومی پوشانده است. برخی از وبسایتهای چینی جهت توصیف طرح بهکاررفته در این بخش از واژههایی همچون غولپیکر و یا وحشی بهره گرفتهاند! بخش عقب این خودرو نسبت به نمای جلوی آن کاملاً محافظهکارانه طراحی شده است. ستون C بهکاررفته در بدنه این خودرو تااندازهای پهن بوده و شیشه عقب کوچکی نیز در آن استفاده شده است. همچون اغلب خودروهای چینی، سایز چرخهای خودرو نسبت به ابعاد بدنه، قدری کوچک میباشد.
طراحی کابین این خودرو به اندازه بیرون آن هیجانانگیز نیست ولی بااینحال از نمایی مدرن و بهروزی برخوردار است، جنس متریال بهکاررفته در آن مناسب بوده و نظمی منطقی بر آن حاکم است. البته برخی از وبسایتها، ترکیب رنگهای بهکاررفته در کابین را قدری آشفته و شلوغ ارزیابی نموده و آن را جالب نمیدانند. صفحه نمایشگر بزرگی نیز در کنسول میانی آن جای گرفته است که تمامی مدلهای این خودرو بهطور استاندارد از آن بهره میبرند. امکانات رفاهی فراوانی در این کابین قابل مشاهده است که همین امر بهتنهایی میتواند موقعیت این خودرو را نسبت به دیگر همقطاران چینیاش مستحکمتر کند.
پیشرانه بهکاررفته در این خودرو ۱.۶ لیتر حجم دارد و از توانی معادل ۱۰۷ اسببخار و گشتاوری برابر با ۱۵۵ نیوتنمتر برخوردار است. اگر تنها نسبت وزن به اسببخار را در نظر بگیرم میشود گفت که با موتور بالنسبه ضعیفی مواجه هستیم، بهخصوص اگر آن را در کنار پیشرانه ۲ لیتری (توربو) S5 بنشانیم، که بهتنهایی ۱۷۴ اسببخار قدرت و ۲۳۵ نیوتنمتر گشتاور را از خود ارائه میدهد. در زمینه سیستم انتقال قدرت نیز انواع مدلهای مختلف این خودرو از یک جعبهدنده ۶ سرعته دستی و یا گیربکس خودکار CVT بهره میبرند.
بنا به ادعای وبسایت این کمپانی، در ۴۶ درصد از بدنه این خودرو، از ورقهای فولادی فوق مستحکم و یا همان تنش بالا (HIGH-INTENSITY STEEL) استفاده شده است و در ۳۳ درصد آن نیز فولاد گالوانیزه بکار رفته است. به لحاظ ایمنی هم تمامی مدلهای جک S3 بهطور استاندارد از ۲ کیسه هوا بهره میبرند و مدلهای فول آن نیز میتوانند درصورت سفارش به ۶ عدد کیسه هوا مجهز شوند. همچنین طیف گستردهای از سامانههای ایمنی اعم از ABS،EBD، ESP، BA و TCS و…. بر روی این خودرو نصب شده است که در این زمینه آن را به همتایان کرهایاش نزدیک مینماید.
گرچه هنوز زود است که در مورد اقبال مشتریان چینی نسبت به این خودرو قضاوت نماییم و بهتر است که در این فقره، منتظر آمارهای فروش در ششماهه نخست و یا پایان سال بمانیم اما بااینحال، جک S5 توانسته است در ماه مارس سال ۲۰۱۵ میلادی و در بازار خودروهای SUV چین بسیار خوب ظاهر شود و آمار فروشی معادل ۱۷,۳۲۱ دستگاه را تنها در عرض یک ماه به نام خود ثبت نماید که از این لحاظ آن را پس از هاوال H6 قرار میدهد، خودرویی که کماکان پرفروشترین مدل کراساوور در این بازار محسوب میشود.
هنوز از زمان عرضه این خودرو به بازار کشورمان و بهای قطعی آن خبری منتشر نشده است.
مشخصات فنی جک اس ۳
نوع پیشرانه: HEC4GB2.3D 16V DOHC VVT
حجم موتور: ۱۵۹۰ سیسی
توان: ۱۰۷ اسببخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۱۵۵ نیوتنمتر در ۳۵۰۰ – ۴۵۰۰ دور در دقیقه
حداکثر سرعت: ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت (در برخی از منابع ۱۷۵ کیلومتر هم ذکر شد)
سیستم تعلیق جلو: مستقل، مکفرسون استرات
سیستم تعلیق عقب: نیمهمستقل، بازوهای نیمه دنبالهای
سیستم ترمزهای جلو و عقب: دیسکی خنک شونده
ابعاد
طول /عرض/ ارتفاع: ۴۳۲۵/۱۷۶۵/۱۶۶۰ میلیمتر
فاصله بین محور جلو و عقب: ۲۵۶۰ میلیمتر
ارتفاع خودرو از سطح زمین: ۲۰۰ میلیمتر
وزن:۱۲۱۰- ۱۲۲۰ کیلوگرم
حجم باک: ۴۵ لیتر
اندازه تایرهای جلو و عقب: ۲۰۵/۵۵ R 16 (تنها مدل پایه از رینگهای غیرآلومینیمی و ۱۵ اینچی بهره میبرد)
گنجایش محل بار: ۶۰۰ لیتر
ایمنی
۶ عدد کیسه هوای ایمنی (تیپهای فول، سفارشی) – ۲ عدد بهصورت استاندارد
سیستم ضد بلوکه ترمز ABS
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
سیستم کمکی ترمز BA
سیستم کنترل پایداری ESP
سیستم کنترل کشش TCS
سیستم کمکی شروع حرکت از روی تپه HSA
سیستمهای کمکی ترمز BOS
برخی از تجهیزات رفاهی موجود در این خودرو
این خودرو در بازار چین در تیپهای گوناگونی عرضه میگردد که در اینجا دو نمونه پایه (COMFORT) و فول (SMART) آن را مورد بررسی قرار میدهیم.
مدل پایه (COMFORT): آینههای برقی به همراه راهنمای LED بر روی آن – فرمان برقی – چراغهای جلو LED به همراه سیستم روشنایی در روز (DAYLIGHT) – کامپیوتر سفر – قابلیت مات شدن آینه عقب داخل خودرو بهصورت دستی – یخزدای شیشه عقب – رینگهای ۱۵ اینچی – شیشههای برقی به همراه ریموت – سیستم صوتی + رادیو + پورت USB و AUX – ۴ عدد بلندگو – دو عدد ایربگ – میلههای درون دربها – قفل ایمنی کودک – ستون فرمان جاذب انرژی – سامانههای ایمنی ABS و EBD و BOS – سیستم ضد سرقت الکتریکی و…
مدل فول (SMART): این مدل علاوه بر تجهیزات موجود در مدل پایه از اقلام اضافی ذیل نیز بهرهمند است:
سیستم تثبیتکننده سرعت (کروز کنترل) – رینگهای آلومینیمی ۱۶ اینچی – آینههای برقی گرم شونده – سنسور عقب – باربند سقفی – فرمان چندکاره + MP5 + GPS + اتصالات بلوتوث + صفحه نمایشگر ۷ اینچی- تهویه مطبوع اتوماتیک به همراه فیلتر گرده – ۶ عدد بلندگو – آلارم ترمزدستی – پوشش چرمی فرمان – سیستم کنترل فشار باد تایرها ((TPMS – صندلیهای چرمی – سامانههای ایمنی ESP، BA، TCS و HSA – سانروف برقی (گزینه اختیاری) و….
قیمت
قیمت در ایران: ۸۶.۹ میلیون تومان (خرداد ۹۷)
قیمت در چین: ۶۵,۸۰۰ یوآن (دنده دستی- نمونه پایه یا COMFORT) – ۷۴,۸۰۰ یوآن (دنده دستی – نمونه فول یا SMART)
نیما
۱۵ خرداد ۱۳۹۴یه جک s7 هم تولید کنن که کپی ix45 هیوندا باشه .
این یکی که کپی ix25 هست اون s5 که تو ایرانه کپی ix35 هست :|
یک ایتالیایی
۱۵ خرداد ۱۳۹۴چرخاشو ببین اصلا با هیکل سازگارنیست
احمدرضا
۱۵ خرداد ۱۳۹۴متاسفانه اکثر ماشینهای چینی نمیدونم به چه دلیل سایز لاستیک متناسب با هیکل ماشین نیست و سایز کوچکی دارند
احسان آرسنالی
۱۵ خرداد ۱۳۹۴دونستن نمیخواد که خیلی راحتِ فهمیدنش چون چرخ کوچیک ارزونتر هست.
چینا میخوان امکانات زیادی به نسبت قیمت بهت ارائه بدن پس برای کسب سود باید از بعضی جاهای ماشین (به اصطلاح پیمانکارهای ساختمون بزنند) یعنی کم کاری کنند یکیش مجموعه رینگ و لاستیک هست جای دیگه که تا تصادف نکنی نمیفهمی البته اگه نمیری !!!قسمت شاسی و اتصالات بدنه به شاسی هست
علیرضا
۱۵ خرداد ۱۳۹۴دلیلش اینه که ماشینای چینی معمولا فنرای خیلی نرمی دارن و با زیاد شدن بار و سرنشین ارتفاع ماشین خیلی کم میشه. در نتیجه اگه از لاستیک بزرگتر استفاده کنن لاستیک به فضای گلگیر گیر میکنه.
احمدرضا
۱۵ خرداد ۱۳۹۴آقا احسان آرسنالی من خودم توی کار ساختمانم. بساز و بفروش بخواد از چیزی بدزده از چیزهایی میدزده که توی نما نیست. تا میتونه از قسمتهای پنهان ساختمان میدزدند ولی نوبت به ظاهر که میرسه دست و دلباز میشن. چینیها هم اگه اهل دزدی باشند ( که شک دارم عامدانه از چیزی بدزدند) مطمئناً از ظاهر ماشین نمیدزدند. به طور مشخص دارند بهترین ظاهر برای ماشینهاشون درست میکنند. نمیان به خاطر یک جزیی اختلاف قیمت لاستیک سایز کوچکتر بیاندازند. سایز کوچکتر لاستیک باید دلیل دیگه ای داشته باشه که البته هر چی هست نوعی کج سلیقگی محسوب میشه
پدرام
۱۶ خرداد ۱۳۹۴اینارو ول کنین چین رففف تو اسمون ا ازما ما جلو زد ماشین خوشگل میسازه اخ اخ اخ راسی میخوان سمند و تو ی طرح ده ساله دیزل کنن این است عزم ملی
علیx76
۲ مهر ۱۳۹۶رینگ ۱۶ کوچیک نیست
فرم بدنش بزرگه . اگه اس۵ و جی۵ دقت بکنید بازم همین قضیه مشهوده درحالیکه اس۵ از رینگ ۱۸ استفاده میکنه
ضخامت و پهنای گلگیر و کاپوت بیش از حده
اگه بخواد با این حال . رینگش موقعیت مناسبتری داشته باشه باید حداقل ۲ سایز بره بالا . ک سواری خیلی خشکتر میشه
مهدی
۱۵ خرداد ۱۳۹۴این ماشینای چینی نه کلاسی دارن نه ابهتی دارن نه اصالتی دارن نه آرم درست حسابی…. فقط یه چیزی هستن که شمارو اینور اونور میبرن
آرمااااان
۱۵ خرداد ۱۳۹۴حالا مثلا ایران خودرو که اصالت داره و از قبل از انقلاب با یه اسم دیگه داشت خودرو تولید میکرد چه گلی به سر ما زده؟
همین که چینیا تونستن تو این زمان کم به این پیشرفت ها برسن خودش جای شکر داره،بعدم این آرم و لوگوی ماشین نیست که ماشین رو بزرگ نشون میده بلکه کارایی و کیفیتشه مثلا همین بنز و تویوتا لوگوهای ساده ای دارن تویوتا از دوتا بیضی ساده تشکیل شده بنز از سه تا خط و یه دایره ولی وقتی جایی اسمشون یا لوگوشون رو میبینیم یاد کیفیت میفتیم
بهراد
۱۵ خرداد ۱۳۹۴دوست گرامی ایران ناسیونال یک چشم انداز بلند مدت داشته و می خواسته تا سال 58 پیکان بسازه بعدش خودش بزنه توی خط طراحی و ساخت ماشین ،بعدش هم شما نمی تونی توقع داشته باشی که ایران ناسیونال از همون روز اول می بایست ماشین طراحی می کرد ،تا قبل از سال 40 عموم مردم با اسب و الاغ جابجا می شدن نمیشده که یکهو یه صنعت خودروسازی پیشرفته مثل بنز توی این جورجایی تاسیس بشه.درضمن لگوی مرسدس بنز خیلی لگوی قشنگی هست و اصلا هم ساده نیست،اوج هنر اینه که بتونی با سه تا خط چنین لگوی قشنگی بسازی وگرنه با سه تاخط خیلی چیزامیشه کشید.
ahmad reza
۱۵ خرداد ۱۳۹۴با سلام خدمت شما اقای(ارمااااان)
ابهت و اصالت یک لوگو به سادگی یا پیچیدگش نیست بی افتخارات و…هست
مثلا پورشه لوگوی به نسبت پیچی ده ای داره (که نشان از افتخارات و اهدافش هست)
تویوتا هم لوگوی ساده ای داره .
هر دوهم زیبا وپر ابهت واصالت اند .
این لوگو نیست که به شرکت ابهت می ده!
شرکت هست که به لوگو افتخار می ده
احمد رضا
۱۵ خرداد ۱۳۹۴با سلام خدمت شما اقای(ارمااااان)
ابهت و اصالت یک لوگو به سادگی یا پیچیدگش نیست بی افتخارات و…هست
مثلا پورشه لوگوی به نسبت پیچی ده ای داره (که نشان از افتخارات و اهدافش هست)
تویوتا هم لوگوی ساده ای داره .
هر دوهم زیبا وپر ابهت واصالت اند .
این لوگو نیست که به شرکت ابهت می ده!
شرکت هست که به لوگو افتخار می ده
رافـــــــال
۱۵ خرداد ۱۳۹۴واقعا جای شکر!!! داره؟!
آیدین
۱۶ خرداد ۱۳۹۴آخه دوست عزی اگر من ایرانی با این شرایط بخوام دنبال خودروی با اصالت و … که گفتید باشم باید برم شورلت کامارو بخرم! خب نمی تونم کل زندگیم بفروشم نمی تونم.
پس حداقل چینی می خرم که رفاه و زیبایی داره و در حد قیمتش هم از نظر فنی قابل قبوله.. عمرمون داره تموم میشه آرزو به دل که نباید بمیریم.
این واقعیت جامعه امروز ماست.
به نظر من چینی ها بازار ایران رو قبضه می کنند و این دوتا آشغال ساز هم با مونتاژ محصولات چین و دلالی محصولات چین به زندگی انگل وارشون ادامه میدهند.
فربد
۶ شهریور ۱۳۹۴چینی ها بد اصن پس ایرنیا چی هستن که20 سال دیگه چراغ پراید رو یه شکل دیگه میکنن فکر میکنن منالیزا کشیدن و ساختن
احسان آرسنالی
۱۵ خرداد ۱۳۹۴از جلو که دیدمش یه لحظه فکر کردم آرم هیوندای رو از توسان برداشتند آرم جک رو چسبوند.
عجب دنیای کوچیکی هستش(( کپی یه کپی کار چینی از یه کپی کار سابق )) منظورم از سابق اینه که هیوندای چند سالی هستش داره تلاش میکنه دیگه کپ نزنه
میثم
۱۵ خرداد ۱۳۹۴یعنی یه خودروساز توی دنیا نیست این چینی ها رو سرجاشون بنشونه. دیگه شورشو درآوردن با این کپی کاریشون!
AliZeus
۱۵ خرداد ۱۳۹۴یادتون باشه رقابت در بازار همیشه به نفع مشتری هستش، حالا می خواد کپی باشه یا اورجینال!
احمدرضا
۱۵ خرداد ۱۳۹۴شما چرا ناراحتی ؟ اونهایی که ازشون کپی میشه اینطور مثل شما حرص نمیخورند. اونوقت به نظر من اصل، ذات یک خودرو هست و نه ظاهرش. با کپی ظاهری اصل و ذات یک خودرو که کپی نمیشه. اونهایی هم که در برابر این کپی کاری ها جیکشون در نمیاد به این دلیله که میدونند کسانی که مشتریشون هستند ماشین شناسند و به خاطر شباهت یک خودرو ارزانتر به خودرو آنها ، فروش خودروشون پایین نمیاد. اونوقت چین بازار هدفش کشورهایی عمدتاً جهان سوم یا در حال توسعه است که متفاوت از بازار هدف خودروهای اصلی ای است که ازشون کپی شده. توی همین ایران عمده چینی ها قیمتهاشون نصف خودروهای اصل هست. مثلاً طرف قدرت خریدش نهایت 75 میلیونه میاد به جای اینکه یک خودروی بالای 100 هزار کارکرد اصل بخره که کلی خرج رو دستش بگذاره مثلاً یک دونه جک S5 میخره که هم ظاهرش قشنگه و هم لااقل تا دو سه سال گارانتی داره و کم خرجه.
نوید
۱۶ خرداد ۱۳۹۴اتفاقا در عمل ارزش کار اون شرکتا بالا میره (البته نه هر شرکتی بیشتر کره ای ها)
یکم توضیحش طولانیه ولی شما یه نگاه به دور و برت و شان ماشینای کره در 5 سال پیش با الان بکنی میفهمی من چی میگم
نمیگم همش به خاطر آینه
درسته خود کره ای ها خیلی پیشرفت کردن ولی این هم بی تاثیر نبوده
محمد
۱۵ خرداد ۱۳۹۴خدایی کسی ندونه ، از روی ظاهر نمیتونه حدس بزنه چینی هست..
ولی
پیش خودشون چه فکری کردن یه همچین موتوری روش گذاشتن؟
حداقل همون موتور S5 رو میذاشتید دیگه..
سامان از تبریز
۱۵ خرداد ۱۳۹۴تو چین به پول ایران حدودا 38 میلیون قیمتشه
ولی اگه بیاد ایران با گمرک 130 درصد
میشه 87 میلیون
3 تومن هم خرج واسش درمیارن میشه 90 تومن
خدا بده برکت
52 میلیون نوش جانشون
سامان از تبریز
۱۵ خرداد ۱۳۹۴حالا اون 38 میلیونم پول یک عدد ماشینه
اینا که به صورت عمده میخرن (مالیات کشور چین هم ازش کثر میشه ) قیمتش از اونم میاد پایینتر
mory
۱۵ خرداد ۱۳۹۴ایشالا از گلوشون پایین نره و امیدوارم ماشینشون وسط دشت لوت پنچر کنه و همونجا از تشنگی تلف شن
احمدرضا
۱۵ خرداد ۱۳۹۴سامان عزیز به نظر من در حال حاضر چینی ها در ایران البته مدلهای مونتاژی و نه وارداتی منطقی ترین قیمتها رو دارند. مثال میزنم. جک جی 5 توی چین مدل اتومات با موتور 1.8 قیمتش 86800 یوانه که به پول ایران میشه حدود 47 تا 48 میلیون. اما همین ماشین مونتاژ کرمان خودرو کمتر از 60 میلیون فروخته میشه که اضافه قیمتش نهایت 28 درصد میشه. یا بسترن B50f توی چین 122800 یوان قیمتشه که به پول ایران میشه حدود 67 تا 68 میلیون که توی ایران در حدود 77 مدل مونتاژی بهمن فروش میره که اختلافش در حدود نهایت 15 درصد میشه. اگه همین 28 درصد معیار قرار بگیره جک s3 مدل فول با گیربکس cvt که توی چین 84800 یوان قیمتشه در ایران در حدود نهایت 60 میلیون باید قیمت بخوره. در اینصورت توی این بازه قیمت تنها کراس آور شهری با گیربکس اتومات خواهد بود.
سامان از تبریز
۱۶ خرداد ۱۳۹۴اقای احمدرضا
ام و ام 110.که به قیمت 24 میلیون فروخته میشه.میدونی.قیمت جهانیش چنده ????
2800 دلار
کمتر.از 3 هزار.دلار
ایمان
۱۶ خرداد ۱۳۹۴2800 دلار؟!حتی تاتا نانو به عنوان ارزانترین خودروی جهان که قرار بود با قیمت 2500 دلار عرضه شود الان حدود 4000 دلار قیمت دارد.
چری QQ معادل ام وی ام 110 1.1 لیتری 24 میلیونی حدود 7000 دلار قیمت دارد. ارزانترین مدل آن نیز 5000 دلار به فروش میرسد.
یه پسر
۱۶ خرداد ۱۳۹۴110 توی بازار چین نزدیک به 4.500 دلار عرضه میشه
DAIMLER
۱۵ خرداد ۱۳۹۴کرمان موتور تنها نماینده رسمی JAC در ایران (مونتاژ) ، JAC مدل S5 مونتاژ داخل به قیمت 74800000 پیش فروش میشه و میانگین قیمت بازارش هم 83 میلیونه و با قیمت 135800 یوان برای این مدل میشه 64 میلیون. حالا سری S3 اگه وارد بازار ایران بشه مونتاژ کرمان موتوره برای مدل فول smart قیمتش به پول خودمون 35 میلیون که با گرون فروشی 50 میلیون تومن امکان پیش فروش داره…. حالا شما اون گمرک 130 درصد و 90 میلیون قیمت را از کجا آوردی؟
بیاید یکمی منطقی نظر بدیم ، نه احساسی
سامان از تبریز
۱۶ خرداد ۱۳۹۴اکثر ماشینهای خارجی که میاد ایران
تو تبریز ارس پلاکشم هست
مثلا همین لکسوس rx350 که 450.میلیون قیمت زدن 45 هزار دلاره
حالا منم یه قیمت واسه این ماشین گفتم
خودت بشین تماشا کن ببین چقدر قیمت میخوره روش
38.میلیون توچین هستش
ببین ایران چند قیمت میخوره
نوید
۱۶ خرداد ۱۳۹۴همش دنبال ایراد گرفتن هستیم
سامان اهل منطقه آزاده
وقتی اونجا میشه با پولی که اینجا برای یه ماشین چینی میدی کامارو بخری
مشخصه که دیگه مثل ما هر روز نمیخواد قیمت ماشین های چینی رو نگاه کنی و بدون که اونا هم مثل بقیه قیمت گذاری میشن یا نه
تازه همه ی چینی ها هم مثل هم قیمت گذاری نشدن
ارش
۱۵ خرداد ۱۳۹۴شخصن ترجیح میدم یک خودروی کپی شده چینی با طراحی و امکانات روز رو سوار بشم، تا یک محصول مثلن فرانسوی مربوط به دهه های گذشته که تازه اونم همه قطعاتش ساخته چین به سفارش ایرانه!
رامتین
۱۵ خرداد ۱۳۹۴میثم جان و دوستان درسته همه با محصولات چینی مخالفید ولی باید بدونید برای 50 سال دیگه صنعت جهان اینطور خلاصه میشه: 70% چینی و 30% بقیه جهان. همین الان بیش از 10 تریلیون دلار آمریکا بدهکار چینه. از طرف دیگه صنایع ریز که دسته چینه، بزودی هم (شاید 10سال دیگه) در زمینه موبایل و کامپیوتر چینیها براحتی هر چه تمامتر شرکتهایی مثه نوکیا، اپل و سامسونگ را جای میگذارند (میتونم منبع این ادعا را هم بهتون بگم)، در مورد اتومبیل هم پیشرفت چین بصورت نمایی است! اما منم مثه شما معتقدم با قیمت زیر 100 تومن بهتره محصولاتی مثه رنو کپچر خرید.
احسان آرسنالی
۱۵ خرداد ۱۳۹۴آخه برادر موتور رنو کپچر 1200 سی سی هستش تعرفه وارداتش 25% هستش( اگه اشتباه نکنم) اونوقت قیمت گذاریش مثل پرادو با موتور 2400 هستش
احمدرضا
۱۵ خرداد ۱۳۹۴حجم موتور مهم نیست قدرت مهمه که 120 اسب بخار داره البته با توربو. قدرت موتور رنو خوبه. اگه با همین جک s3 مقایسه کنید با وجود وزن کمتر قدرت موتور بالاتری داره. البته مدل فعلی وارداتیه که تعرفه 40 درصد میخوره و نه 25 درصد. بعداً که مونتاژ بشه تعرفه 25 درصد میخوره. قیمتش الان خوبه ولی باید توجه کنیم که کپچر یک mini suv هست که از همین جک s3 کوچکتره. خیلی ماشین جمع و جوریه. برای مسافرت اونهم توی خانواده های ایرانی که اکثراً کلی اسباب بار ماشین میکنند خیلی نمیتونه مناسب باشه ولی برای توی شهر ایده آله.
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۵ خرداد ۱۳۹۴درود .
ممنون از سام عزیز بابت مقاله .
تلاششون واقعا تحسین برانگیزه . حدود دوسال پیش هم مجله ماشین در مورد کمپانیه جک نوشته بود که :
این خودروساز با رویکردی که داره برنامه ایی برای شرکت ریخته ، سودای جهانی شدن را در سر میپروراند .
اما خیلی دوست دارم بدونم که جایگاه شاسی بلند های جک . جیلی . و … در مقابل گریت وال چجوریه . هم از نظر فروش و هم از نظر ایمنی و کیفیت . فروش . قابلیت های افرودی .
Zonda R
۱۵ خرداد ۱۳۹۴@.F
سپاس از سام گرامی دوست خوبم
مهمترین مسعله ای که موضوعیت داره قیمت گذاری در کرمان موتور هست با وجود دو محصول از لیفان که اولی 60 میلیون که x60 هست و دومی که هنوز قیمت گذاری نشده ولی گمانه زنی ها مبنی بر 49 تومن برای مدل دستی و 57 تومن برای مدل اتوماتیک هستش
حالا چند تا سوال باقی میمونه:
ایا کرمان میخواد برای محصولات خودش رقیب بیاره؟
اگر نه پس با وجود x50 چه توجیحی برای جک s3 هست؟
سام
۱۵ خرداد ۱۳۹۴با سلام
خواهش می کنم فرزاد عزیز، انجام وظیفه بود.
اتفاقا این سئوال برای خود من پیش آمده است و امیدوارم که شرکت کرمان موتور از تولید جک S3 منصرف نشده باشد، چون در حال حاضر،این کراس اوور جزو 10 مدل پرفروش بازار چین است و به نوعی می توان آن را محصول شماره یک جک هم دانست( البته در بازار چین).
سام
۱۵ خرداد ۱۳۹۴با سلام
خواهش می کنم میلاد عزیز، لطف داری شما
در حال حاضر هاوالH6 همچنان رتبه اول فروش را در بازار چین دارد؛ در مورد قابلیت آفرود هم آنطور که من بیشتر سایت ها را بررسی کردم به نظر می رسد که محصولات هاوال از بقیه هموطنانشان برترند،به خصوص خودروی هاوال H8 .البته در این مورد نیز باید پژوهش بیشتری صورت بگیرد و تک تک مدل های فوق به طور جداگانه و یا در قیاس با دیگر رقبا مورد بررسی قرار بگیرند.در اولین فرصت، در این باره اقدام می کنم.
نوید
۱۶ خرداد ۱۳۹۴ممنون از سام عزیز
اگه امکانش هست یه خلاصه از h6 در ایران و اینکه آیا میشه به دیار خودرو اعتماد کرد یا نه شرح بدید ممنون میشم
سام
۱۶ خرداد ۱۳۹۴با سلام
لطف داری نوید عزیز،انجام وظیفه بود.
در مورد هاوال H6، قبلا در مطلبی به نام «نگاهی اجمالی به گریت وال» توضیحات مختصری را ارائه دادم. ولی باز هم چشم، در صورت یافتن منبع معتبر در این باره اقدام خواهم کرد.
نوید
۱۷ خرداد ۱۳۹۴ممنون اتفاقا اون ها رو خودم خیلی عالی و کامل بود
ولی من مشکل با شرکت دیار خودرو هست
چون میگن نمیشه بهش اعتماد کرد
باز هم ممنون
احمدرضا
۱۵ خرداد ۱۳۹۴چقدر شبیه توسانهههه
علي رضا
۱۵ خرداد ۱۳۹۴جک کیفیتش از بقیه (به نظر من) بهتره…ولی خیلی کپی میکنه مثل جک A6 که کپی آئودی A6 هست..
http://motorburn.com/wp-content/uploads/2015/02/audi-combo.jpg
mazaher
۱۵ خرداد ۱۳۹۴سلام اخرش چینیه.
احمدرضا
۱۵ خرداد ۱۳۹۴دوره این حرفها تمام شده. باید قبول کنیم که بازه قیمتی 50 تا 100 میلیون برای خودروهای سدان و suv در ایران تقریباً در انحصار چینی هاست. قرار نیست معجزه ای بشه. هر اتفاقی هم بیفته قرار نیست ماشینی غیرچینی توی این بازه توی ایران عرضه بشه.
hussain
۱۵ خرداد ۱۳۹۴اخه کپی کاری تا چه حد شکلش که مثل توسان(ix35)هستش خروجی تهویه مطبوعش مثل پورشه و در کل ماشین مزخرفی ولی چون ایران شاسی بلند تولید نمیشه مردم مجبورن از این ماشینا بخرن از ماشینای ایرانی بهتره فقط برای کسی خوبه که هشتاد تو من پول داشته باشه و به خواد با خانواده بره مسافرت
احمدرضا
۱۵ خرداد ۱۳۹۴فکر میکنم با این موتور یک مقدار توی ایران برای فروش مشکل داشته باشه. ولی با موتور کمی قویتر میتونه فروش خیلی خوبی داشته باشه به شرطی که قیمت مناسبی بخوره. به نظرم نسخه فولش اگه توی بازه 60 تا 70 ارایه بشه میتونه موفق باشه. اگه مثلاً با رنو کپچر مقایسه کنید تقریباً همه امکانات رنو رو داره جز گیربکس اتوماتیک و سایز بزرگتری هم داره. اگه سی تا چهل میلیون ارزانتر از رنو باشه امکان موفقیت بالایی خواهد داشت. البته مدل با گیربکس CVT هم داره که اینجا بهش اشاره نشده. با CVT مدل فول 84800 یوان قیمت داره. این قیمت کمی پایینتر از جک j5 توی بازار چینه که ایران نزدیک 60 میلیون فروش میره. پس به نظر میرسه که امکانش هست که مدل فول s3 هم با گیربکس cvt با همین قیمت یا قیمتی به هر حال زیر 70 میلیون البته ترجیحاً با موتوری قویتر ارایه بشه.
GT-R'
۱۵ خرداد ۱۳۹۴آیودی توام با هیوندا
Sky line
۱۵ خرداد ۱۳۹۴دوستان الان جک j5 ١٨٠٠cc ۵٨ میلیونه و امکاناتش نسبت به قیمتی که داره تقریبا خوبه درسته چینیه ولی بازشرف داره به تولیدات داخلی که اوناهم قطعاتشون چینیه و کیفیت مونتاژشون نصف این چینیه چون زود قطعاتشون به صدا میوفته مثلا الان پارس elx نزدیک به ۵٠ میلیون قیمت داره و بهترین امکاناتی که داره پشتی صندلی جلو برقیه مصرفش اندازه یه ماشین ۶ سیلندره و بی کیفیته پس این چینی بهتر از پژو یه دهه ٨٠
حامد MASERATI GT
۱۵ خرداد ۱۳۹۴عجیبه بیشتر سایت های داخلی برسی خودرو رو اوردن به ماشینای اشغال چینی
نوید
۱۶ خرداد ۱۳۹۴برادر من حالا مثلا اگه برای شما ماشینی ایتالیایی یا آلمانی بررسی کنم …..
هیچ ولش کن
چی بگم
هر بار که از یه ماشین چینی مطلب میزارن دقیقا همین بحث از بالا تا پایین تکرار میشه هیچ فایده ای هم نداره
milad
۱۵ خرداد ۱۳۹۴اخرش چی..ما که پول نداریم حتی کره ای بخریم (بخاطر ارزش پول ایران)مجبوریم با همین چینی ها حال کنیم..
محمدرضا ♥BMW♥
۱۵ خرداد ۱۳۹۴اکثرا پول همین چینی رو هم ندارن :) اکثرا ها!
کامبیز
۱۵ خرداد ۱۳۹۴لطفا رنو کپچر رو بررسی کنید. چون ایران خودرو هم فروشش رو انجام داده.
احمدرضا
۱۵ خرداد ۱۳۹۴توی سایت دنده 6 و ایران جیب یک بررسی به صورت مقایسه با پژو 2008 است. یکی دو تا بررسی دیگه هم توی اینترنت در زمینه کپچر هست. توی تیونینگ تاک هم یک تاپیک در زمینه کپچر هست که اطلاعات مفیدی داخلش مطرح شده
سام
۱۵ خرداد ۱۳۹۴با سلام
کامبیز عزیز، در مورد رنو کپچر هم متن مختصری را به رشته تحریر درآوردم که روز پیش به سایت پدال ارسال شد.
moheza
۱۵ خرداد ۱۳۹۴جالبه که خود کرهایها به کُپی کار بودن متهم اَن، ولی خودروسازای چینی بازم اونارو برای کپی کردن انتخاب میکنن :))))
از قدیم گفتن: “دست بالای دست بسیار است.”
MjM
۱۵ خرداد ۱۳۹۴کاش همین کپی کاری چینیام حتی انجام میدادیم!
dark
۱۵ خرداد ۱۳۹۴ممنون اقای کاویانی
مثل همیشه مقالتون عالیست
سام
۱۶ خرداد ۱۳۹۴با سلام
لطف داری دوست عزیز، انجام وظیفه بود.
hero
۱۵ خرداد ۱۳۹۴حالا هیوندای توسان چیه که تقلبیش چی باشه؟
Archi khan
۱۶ خرداد ۱۳۹۴آقا من اصلا به خوب یا بد بودن این خودرو کاری ندارم ،
فقط سئوالم از برادران چینی سازنده جک اینه :
نمیشد این لوگوی بسیااااار زیباتون را لااقل یکم کوچیکتر بزنین رو این ماشینای جک ؟!
یعنی اعتماد بنفس دارن در حد تیم ملی کریکت میانمارِ شمالی
دادا
۱۶ خرداد ۱۳۹۴جک اگر چه کوچیکه شرکتش،اما دل شیر واستقامت شتر و رخ آهو داره مرکبش
احمد.ف
۱۶ خرداد ۱۳۹۴«جک (JAC)، خودروسازی کوچک محسوب میشود که شمارگان تولید آن حولوحوش نیم میلیون دستگاه در سال است،»
خودروسازان بزرگ! ما همین حول و حوش نیم میلیون دستگاه تولید دارند و شدن قطب صنعت و گروه های عظیم و غول های خودروسازی!! اون هم با چه ماشینها و چه کیفیتی!
حامد
۱۶ خرداد ۱۳۹۴ببخشید تو همین سایت خودتون امار منتشر کردید که تو فروش اس یو وی هاوال تو چین اول چانگان نهم وجک پنجاهم وبنده تو سایتهای مرجع هم چک کردم این درسته حالا چطور جک اومد دوم یهویی !!!!!! میشه اینو بگید
سام
۱۶ خرداد ۱۳۹۴با سلام
حامد عزیز،آن آمار مربوط به کل سال 2014 میلادی بود.ولی آمار بالا مربوط به فروش جک S3 تنها در یک ماه (مارس) 2015 میلادی است.البته در متن بالا به جای S3 به اشتباه S5 تایپ شده است که از این بابت از شما و تمامی خوانندگان عزیز پوزش می خواهم.با تشکر از نکته سنجی شما
احمدرضا
۱۶ خرداد ۱۳۹۴سام عزیز یک چیزی که در مورد جک اس 5 تعجب آوره، فروش کم این خودرو توی بازار چین هست. در حالی که توی ایران هم هاوال هست و هم جک اس 5 که خیلی ها توی ایران اصلاً اسمی از هاوال نشنیدند ولی جک اس 5 به شدت مورد توجه قرار گرفته و فروش خیلی خوبی هم ظاهراً داشته. چرا جک اس 5 توی چین این فروش پایین رو داشته ولی توی ایران برعکس فروش خوبی داشته ؟ و چرا برعکس جک اس 3 که تازه وارد هم هست توی بازار چین توی همین شروع کار فروش خوبی مواجه شده ؟ شما تحلیلی برای این موضوع دارید ؟
سام
۲۴ خرداد ۱۳۹۴با سلام
احمد رضا عزیز، جواب این سئوال شما را با یک کامنت ساده نمی توان دادبلکه این مسئله نیاز به پژوهش و بررسی بیشتری دارد،تنها این را می توان گفت که هم اکنون کمپانی گریت وال (کمپانی تولید کننده هاوال)،بزرگترین سازنده خودروهای کراس اوور درچین محسوب شده و تخصص اصلی آن نیز تولید این دسته از خودروهاست،در حالی که شرکت جک موقعیت پایین تری را نسبت به آن دارا بوده و تیراژ تولیدش هم کمتر از گریت وال است و از طرف دیگر هم، محصولات گریت وال کیفیت بالاتری نسبت به جک دارا هستند و این کمپانی از معدود سازندگان چینی است که محصولات آن به بازار اروپا و همچنین استرالیا صادر می شود.در مورد موقعیت ضعیف هاوال در ایران، تا حد زیادی بار این تقصیر بر شانه های نماینده ایرانی این شرکت قرار دارد که از لحاظ خدمات پس از فروش بسیار ضعیف ظاهر شده و از این لحاظ ، قابل مقایسه با مونتاژگر ایرانی جک نیست،شاید این موضوع خنده دار باشد ولی در حال حاضر گمنام ترین برند چینی در نزد ایرانیان ـ گریت وال – است، در حالی که وضع باید به غیر از این باشد و این بیشتر از عملکرد نماینده ایرانی آن ناشی می شود.
آیدین
۱۶ خرداد ۱۳۹۴عزیزم آمار ماه اخیر رو یه سرچ بزن..
ارمان
۱۶ خرداد ۱۳۹۴و اینک های کپی ix35 وارد میشود , ماشینهای کره ای هنوز پشتوانه تاریخی پر باری رو یدک نمیکشن که چین . . . . .
ارمان
۱۶ خرداد ۱۳۹۴ضمن اینکه عاشق او چاه وسط داشبورد هم هستم تبریک میگم
حامد
۱۶ خرداد ۱۳۹۴ممنون پس این امار ماهیانه بود نه تو کل سال برای جک s3 هم بود. ok