خواب چینی ها برای بازار خودروی ایران

اجناس چینی سال‌ها است که راه ورود خود را به کشورمان باز کرده‌اند و در مقابل چشم تولیدکنندگان داخلی بازار کشور را قبضه کرده‌اند، حال به نظر می‌رسد نوبت به بازار خودرو رسیده است. چرا که سال گذشته میلادی پس از الجزایر، عراق و روسیه، ایران چهارمین مقصد صادراتی خودروهای تولید شده با برند چین بوده است.
made-in-china-world

بر اساس جدیدترین آمارهای منتشر شده، در سال 2012 میلادی الجزایر با 149 هزار و 800 دستگاه بیشترین خودروهای چینی را در جهان خریداری کرده است. دو کشور عراق با خرید 90 هزار و 100 دستگاه خودرو و روسیه با خرید 89 هزار و 700 دستگاه در رتبه‌های دوم و سوم این رده‌بندی قرار دارند، سال گذشته میلادی 77 هزار و 800 دستگاه از خودروهای چینی به ایران صادر شد که البته بیشتر آن شامل خودروهای مونتاژ شده با برند چین در کارخانه‌های داخل کشور است. با مشاهده این آمار می‌توان متوجه شد در شرایطی که خودروسازی کشور روزهای خوبی را پشت سر نمی‌گذارد، چینی‌ها سرمایه‌گذاری عظیمی روی بازار خودروی کشور کرده‌اند؛ چرا که با کاهش تولید خودرو طی سال گذشته، جنب و جوش شرکت‌های خودروسازی چین در داخل کشور هم بیشتر شده است.

البته پیش از انتشار این آمار هم بسیاری از کارشناسان از قبضه شدن بازار خودرو توسط محصولات چینی هشدار داده بودند. حال با توجه به شرایط صنعت خودروسازی کشور، به نظر می‌رسد این هشدارها از قبل جدی‌تر شده‌اند.

کاهش شدید تولید خودرو، افزایش قیمت خودروهای داخلی، نیاز بازار به خودروهایی که حداقل‌هایی از تکنولوژی روز را داشته باشند و … باعث یادآوری هشدارهایی می‌شود که پیش از این نیز به گوش خورده بود، اما به غیر از مواردی که به آن‌ها اشاره شد، کاهش تعرفه واردات خودرو و تهدید به صفر شدن آن در صورت عدم اجرای دستورالعمل شورای رقابت برای قیمت‌گذاری توسط خودروسازان نیز نگرانی جدیدی را ایجاد می‌کند؛ چرا که کارشناسان عقیده دارند در صورت کاهش تعرفه واردات خودرو، با توجه به افزایش نرخ ارز، واردات خودرو به سمت خودروهای درجه دو و سه چینی خواهد رفت، مسیری که با توجه به تجربه‌های دیگر صنایع به مقصد خوبی ختم نخواهد شد.

منبع : تین نیوز، روزنامهٔ دنیای اقتصاد.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل محمدرضا ریاضی

محمدرضا ریاضی ، همراه با شما در دنیای هیجان انگیز خودرو

63 دیدگاه

  1. جاوید
    سوابق: (58 دیدگاه) ,

    باز دم چینی ها گرم که اگه جنس بنجول همی می فروشن به قیمت می فروشن
    باز حداقل مونتاژشون خیلی بهتره.

    پاسخ
    1. اوا
      سوابق: (10 دیدگاه) ,

      لعنت بر چینیها فرهنگ اشغال خریدنو اونها تو ایران جا انداختند با تلفن شروع کردن الان رسیدن به خودرو.یه فلش مموری 32گیگ میده 12تومان 1بایت هم نمیتونی روش سیو کنی.

      پاسخ
  2. ساشا
    سوابق: (104 دیدگاه) ,

    پس بهونه جدید برای انحصاری نگه داشتن بازار خودرو و بالا نگه داشتن تعرفه و عوارض، خودرو چینی هست؟ خوب استانداردها را ببرید بالا تا خودرو چینی وارد بازار نشه؟ چرا بهانه میگیرید برای ممنوعیت واردات و تعرفه سنگین. کافی است بگویید خودرو وارداتی باید یورو 4 داشته باشد. آنوقت آشغال چینی وارد نمیشود. مگر کاری دارد؟ نه کاری ندارد. فقط خودروساز و آشغال ساز پراید و 405 میخواهند بازار را انحصاری نگه دارند. وگرنه همه میدانند که میتسوبیشی لنسر 2013 و نیسان ورسا 2013 و تویوتا یاریس 2013 و کیا پیکانتو 2013 همگی فقط 13 هزار دلار قیمت دارند و استاندارد بالایی هم دارند. خدا از انحصارگرها و دروغ گو ها نگذره. اون بالا مینویسه کارشناسا گفته اند. ولی همه میدونیم این دیالوگ ها بیشتر به حرف رانت خورها و انحصارگر ها میخوره.

    پاسخ
  3. فرامرز
    سوابق: (751 دیدگاه) ,

    حداقل اجناس چینی در بدترین حالت بنجول هست! اجناس ایرانی که سطوح جدیدی از کیفیت منفی (مثل آتش گرفتن پژو) رو به بازار معرفی میکنه! حداقل اینا کپی میکنن ما که دست کاری و خراب کاری میکنیم حقمونه بازارمون رو از دست بدیم! خدایی تا کی مجبور باشیم فقط پراید و پژو سوار شیم! البته همین که مجبور نیستیم شتر و الاغ سوار شیم خودش جای شکر داره!!!

    پاسخ
  4. sunmartin
    سوابق: (1428 دیدگاه) ,

    با اعمال قانون جدید حتی این اجناس درجه سوم و دارای مهندسی معکوس (چینی) هم با مشکلات زیادی بعد ازین و درماه های اینده وارد میشن پیش بینی من افزایش سرسام آور قیمت هاست بطوریکه قیمت ها 30 تا 35 درصد افزایش خواهند داشت با توجه به شرایط تحریم های جدید نظر شما چیه؟

    پاسخ
    1. بهنام
      سوابق: (28 دیدگاه) ,

      100 درصد درسته و موافقم….. البته متاسفانه….

      پاسخ
    2. اوا
      سوابق: (10 دیدگاه) ,

      چین که تحریم نکرده و نمیکنه اونا که ادمهای خوبین چرا باید سوء استفاده بکنند.!!!

      پاسخ
  5. محسن
    سوابق: (9 دیدگاه) ,

    فکرشو بکنید پراید بشه ۵۰میلیون ‎:D‎

    پاسخ
  6. فرزاد
    سوابق: (346 دیدگاه) ,

    با سلام
    نمیدونم میدونید که بزرگترین ثروتمندهای جهان در روسیه زندگی میکنند یعنی روسند.
    یا اینکه سال گزشته میلادی بیشترین خرید الماس تراشیده و اجناس لوکس از لباس بگیرید الی اسباب بازیهای میلیون دلاری در همین کشور چین بوده اما اما نکته این جاست همین ولادمیر پوتین با ماشین یوغور قوزبیت روسی اینور اونور میره البته که مرسدس هم داره.یا همین چشم بادومیهای زحمتکش پولدار رئیس جمهورشون با همین ماشینهای به نظر بعضیها که متاسفانه بدون اطلاع میگن یورو 4 ندارند که البته همشون دارند( منظورم سواریهاشونه )میان برای استقبال از شخصیتهای سیاسی که وارد کشورشون میشن .که چی بگن ؟؟؟ بگن ماهم مستقلیم تو این صنعت ما هم ساختیم.از اون طرف پیام سیاسی و یا بهتر بگم سیاسی بازی هم هست.اگه چین الان به اینجا رسیده بی تعصب داره میشه قطب اقتصادی دنیا (بد بینانه گفتم) شایدم شده رسانها انعکاس نمیدند؟؟ بابا اوباما افتاد به پای چینیها که جان مادرت یوان رو جایگزین دلار نکن؟ حالا روسهارو ببینید تو این صنعت حرفی واسه گفتن ندارن ولی ولی تویه صنعت مهمتر از خودرو (تسلیحات سنگین نظامی) حالا از کلاشینکوف که واسه ما اشناست بگیر تا سوخو S500 میدونی چرا به اینجا رسیدن اول محتاج امریکا و متحدانش تو لحظه های حساس نباشن (که به خاطر لوازم یدکی هواپیماهای جنگیشون بشه یه تیکه اهن) دوما رفتن دنبال صنعتی که بلدن.حالا ما کجائیم چی بلدیم باید ببینیم.

    پاسخ
  7. محمد
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    مشکل از جایی نشات می گیره که ما ایرانیا از نظر فکری اونقدر با ثبات و ایستا هستیم که نه تنها هیچ وقت درصدد ایجاد تغییرات مثبت درون خودمون بر نمیایم بلکه حاضر نیستیم تغییر و تحولات مثبت کشور دیگه ای رو باور کنیم. به همین خاطره که اگه ایران خودرو یا سایپا ده یا بیست سال دیگه بهترین ماشین رو تولید کنه باز می گیم تولید داخلیه و به درد نخوره. الان توی چین شرکت جیلی، جک، چری و لیفان دارن ماشین تولید می کنن. یه زمانی وقتی می گفتی جنس چینیه همه می گفتن آشغاله. به دلیل همون ثبات فکری سی سال دیگه چین خودشو بکشه که فقط ذهن ایرانی جماعت رو تغییر بده نا موفق خواهد . ما تو ایران حتی تولید داخلی نداریم. سمند که از همون اول معلوم نشد چقدرش داخلیه چقدرش خارجیه تا آخرش گندش بالا اومد که همون پلتفورم 405 بوده فقط بدنه و اجزای داخلیش ماهرانه تغییر کرده. تیبا رو که خودم دارم ترجیح می دم فعلا چیزی نگم تا بعدا یه نقد درست و حسابی در موردش بنویسم یا بزارم تا خوب اصل و نصب این ماشین معلوم بشه. حالا جیلی داره تو بازارهای اروپپا فروش می ره نمی گم جیلی در حد مگانه یا در حد سراتو و غیره اما برند خود چینه. خود چینی ها سوار می شن اروپایی ها هم سوار میشن و هیچکدوموشنم نمیگه بابا ولش کن آشغاله چینیه. جک j5 رو با تکنولوژی روز دنیا و با بهره گیری از مشاورین جهانی دارن تولید می کنن. توی چند کشور دیگه هم داره تولید میشه. قرار نیست چینی که تا حالا توی ماشین حرفی واسه گفتن نداشته بتونه یه شبه بیاد و بنز رو زمین گیر کنه. اما یادمون نره پژوهایی که الان از کارخونه ایران خودرو بیرون میاد مال چند سال پیشه؟ حالا می گم با ثباتیم مال همینه. چون سی سال پیش 405 تو امریکا ماشین خوبی به حساب اومده تا نود سال دیگه هم سوار میشیم. چین، بنز و بی ام و و مازراتی و نیسان و مزدا نیست اما برای خودش برند داره و تلاش کرده و الان این ماشینا رو وارد بازار کرده که کاملا مهندسی شده اند. جک توجوی سدان رو زده که همه می گن ماشین ضعیفیه اما فکر اقتصادی چین بهش نمیگه وقتی صبح زود از خواب پا میشی و می خوای بری سر کار که مثلا بیست دقیقه تو شهر رانندگی داری باید ماکسیما سوار شی که موتورش 3000 باشه و پر قدرت که چشم همسایه بغلی در بیاد. همه چیز حساب کتاب داره. اگر ماشین های چینی ماشین های خیلی خوبی نیستن علتش این نیست که چینی ان علتش اینه که نو پا هستند اما بر عکس علت اینکه ماشینای ایرانی هم خوب نیستن اینه که خیلی کهنه و قدیمی هستن. حالا هی بیاین موتورشو عوض کنید و موتور جت بزارید روش اصلا پرواز کنه. موتور اتوبوس بزارید رو 405 باش آهن جا به جا کنید. این که نشد مهندسی. ماشینای چینی هر چی باشن از ماشینای تولید داخل سطحشون بالاتره. جدیدترن. تکنولوژی روز دارن. همین که تونستن ماشینی مثل جیلی رو به اروپای پر از کارخونه ماشین بفروشن ینی که توانشون صد برابر توان کارخونه های ایرانیه. مطمین باشید اگر مردم از تولیدات داخلی راضی بودن الان این همه ام وی ام تو خیابون تردد نمی کرد. حداقلش اینه که یه کاری با این ماشینا کردن که مصرفشون رو پایین آوردن. نشون می ده که کار بلدن. حالا هنوز مونده در حد اروپا برسن اما کارشون از ماها بهتره. نهایت کاری که ایران خودرو می کنه اینه که چهارنفری زیر موتور قدیمی 405 رو گرفتن از تو کاپوت درش آوردن و دوباره چهار نفری زیر یه موتور جدید رو گرفتن کردنش تو کاپوت و بعد شروع کردن به بستن پیچ و مهره و شیلنگ و این چیزا. خلاصه اگه ام وی ام خریدی و دیدی سر چند روز کلاچش داغ می کنه یاد این بیفت که این ماشین تو چین تولید شده و تو چین تست شده بابتش همون قدری پول دادی که بابت یه 206 صندوق دار می تونستی بدی. اما فراموش نکن 206 دیگه فرانسوی نیست اگرم هست پس اون بیوک و شرولت های قدیمی هم که هر کدوم اندازه لنج هستن هم آمریکایی هستن برو از اونا بخر. دیگه حوصله ندارم در مورد بی مرامی های تییبای خودم براتون بگم که گاهی حس میکنم غده تیروییدش کندکاری داره بعضی چیزا رو اصلا نمی فهمه. گاهی چراغاش که خود به خود روشن می مونن یاد این پسربچه های اول ابتدایی می افتم که چهار چشمی دارن معلمو نیگا می کنن و هیچی بلد نیستن.بگذریم. خلاصه اینکه بند چینی داره تلاش می کنه اما ما نه خودمون تلاش میکنمی و نه حاضریم تلاش دیگران رو به چشم ببینیم و باور کنیم. همونطوری که خودمون را توی خیلی مسایل باور نمی کنیم.

    پاسخ
    1. زیگما
      سوابق: (3078 دیدگاه) ,

      فکر نکنم حتی یه 405 هم پاش به امریکا رسیده باشه.پژو 40 سالی هست در امریکا فعالیت نداره…

      پاسخ
      1. سرير
        سوابق: (18 دیدگاه) ,

        دوست عزيز از سال 1988 تا 1991 پژو 405 جي ال ايکس تو ايالات متحده توليد يا همون منتاژ ميشده
        24 سال پيش !!!!!!!!!!!!!!!!!
        آخه ايران چقدر ميتونه عقب باشه
        خدايا شکرت

        پاسخ
  8. بهنام
    سوابق: (61 دیدگاه) ,

    سال نو مبارک
    چینی ها موفق میشن. چون:
    1- اونا هم مثه ما انسانند و از کره دیگه ای نیومدن.
    2- سخت کوشن.
    3- انتقاد پذیرن.
    4- عدم انحصاری کردن بازار.
    5- پذیرش اصل رقابت در بازار تجارت.
    6- سعی در بروز کردن سیستم ها ، متد و روش تولید (خط تولید و …).
    اگه به گذشته برگردیم در اون زمانا از نظر غربی ها ژاپن در خصوص اتومبیل حرف زیادی واسه گفتن نداشت.
    ژاپن به سرعت پیشرفت کرد (با رعایت اصول کپی کاری، نوآوری و احترام به اصل مشتری مداری).
    سپس کره ای ها یه تکونی به خودشون دادن و پا جا پای ژاپنی ها میذارن (همگی ما شاهد این واقعیت هستیم).
    حالا نوبت چینی ها شده.
    نیروی کار ارزان (از هر نظر)، تنوع محصول بالا. تنوع قیمت بر حسب درجه کیفیت برای بازارهای مربوطه (طبق استانداردهای رایج و طبق تقاضا).
    بعید نیست در آینده دور چینی ها هم وقت خود رو تنها صرف طراحی کنن تا تولید!

    پاسخ
  9. احسان 6131
    سوابق: (323 دیدگاه) ,

    مدت‏هاست که دوستانی در این سایت و سایتهای خودرویی دیگر از هجوم خودروهای چینی به سبد خرید مشتریان ایرانی گله‏مند هستند. حال یا اگر در فوروم جک J5 باشیم آن را خودرویی بی اصل و نسب می‏دانند و یا اگر این دوستان عزیز به فوروم جیلی بروند آن را خودرویی خوش ظاهر و بی‏آتیه می‏دانند. یک روی سخن این دوستان درست و روی دیگر آن نادرست است.
    اینکه چینی‏های خودروساز به کشور ما هجوم آورده‏اند، بر طبق لینک زیر (که با اندک گشت زنی در اینترنت و جمع‏آوری سطح همکاری خودروسازهای وطنی و چینی فراهم آمده است)، کاملاً صحیح است. تاکنون بیش از 40 نمونه خودروی چینی که حاصل همکاری 13 کمپانی داخلی و 19 کمپانی چینی است به کشور وارد شده و یا در حال مونتاژ هستند. البته این لیست به غیر از مینی‏ باس، اتوبوس درون و برون‏شهری و کشنده‏ها و ماشین آلات صنعتی چینی است. در این لیست دو خودروساز معظم وطنی نیز برای خود جایگاهی دارند و عرصه را تنها برای استفاده مدعیان دیگر خالی نکرده اند!!!
    و اما روی نادرست این قضیه: باید پذیرفت که صنعت چین سال‏ها از ما جلوتر است. سطح دسترسی آن‏ها به تکنولوژی‏های جدید و نیز تعاملاتشان با خودروسازان بزرگ دنیا با ما قابل قیاس نیست. از نظر پیشرفت آن‏ها در جایگاهی هستند که کشورهایی همچون ما چاره‏ای جز چنگ انداختن به ماشین صنعتی آن‏ها برای پیشرفت تکنولوژیک ندارند. حال به همت مسئولان یا ما باید برای پیشرفت، حلقه در گردن شرق بیندازیم یا بازارهای خود را به روی غرب بگشاییم و یا در میانه راه این دو ابرقدرت، برای خود جایگاهی دست و پا کنیم.

    توجه: محتوای جدول موجود در لینک زیر تنها با اطلاعات موجود در اینترنت گردآوری شده است و لزوماً تمام محتوای آن تا بررسی بیشتر توسط دوستا، قابل استناد نیست.
    http://www.uplooder.net/img/image/88/658c9c87068c15b3e2e4fb6e18aa7f5a/Chinese-Autos_in_Irans.jpg

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.