خودروهای چینی

خودروهای کپی چینی در نمایشگاه پکن

تقلید یک فرم خالص چاپلوسی است.
نمایشگاه خودروی پکن این هفته شروع بکار کرد و خودروسازان چینی آماده‌ی نمایش آخرین ساخته‌های خود شدند. برخی طرفداران این صنعت ممکن است با دیدن برخی از این کارها تعجب نمایند زیرا این مدل‌ها شباهت عجیبی به نسخه‌های مشهور ساخت دیگر کمپانی‌ها دارند.
در حال حاضر بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان چین با فروش بیش از ۲۰ میلیون دستگاهی در سال گذشته است. خودروسازان بومی شاید درنهایت مجبور شوند تا حساب پس دهند و گام‌های سریعی در توسعه و تولید بردارند و کم‌کم شاهد سرمایه‌گذاری نامحدود به همراه برخی شرکای مشهور هستیم. خودروسازان چینی به خاطر ربودن طراحی‌ها و شکستن قیمت‌های کمپانی‌های به نام دنیا معروف هستند و این کار از ضعف قوانین مربوط به کپی‌رایت نشأت می‌گیرد.

Chinese-Cars
با هم به این خودروهای آشنای معرفی‌شده در نمایشگاه پکن نگاهی می‌اندازیم.

زوتی SR8/ پورشه ماکان
یکی از خودروهای چینی که در نمایشگاه معرفی گردید زوتی SR8 است و سرزنش نخواهید شد اگر با دیدن این خودرو یاد کراس اوور اینفینیتی و مخصوصاً پورشه ماکان بیفتید. این کمپانی در طی سال‌ها معروفیت خود را به کپی کاری از سایر خودروسازان به دست آورده و گمان می‌کنیم که این خودرو نیز آخرین نسخه از کپی‌ها نخواهد بود! وقتی صحبت از کپی SR8 از ماکان است، شباهت‌ها عجیب خواهد بود اما وقتی پای مباحث فنی پیش می‌آید، پیشرانه‌ی ۲ لیتری توربوشارژر نشان گرفته از میتسوبیشی همان شور و هیجان ماکان را ارائه خواهد داد. چیزی به ما می‌گوید که ما این خودرو را در خارج از بازار چین مشاهده نخواهیم کرد.

porsche-macan-zotye-sr8
LeeCo LeSee/ تسلا مدل اس
LeeCo LeSee به تازگی معرفی شده و کمپانی هیچ عبایی از معرفی این مدل به‌عنوان رقیب تسلا مدل اس نداشته است! در مورد این کانسپت کمکی از دست ما بر‌نمی‌آید اما می‌توانیم شباهت‌های انکاری ناپذیر این خودرو با مدل اس را مشاهده کنیم. کمپانی همچنین ادعا می‌کند که توسعه‌دهنده‌ی شماری از تکنولوژی‌های روز دنیای خودرو است، درست همانند تسلایی که روی رانندگی خودکار تمرکز کرده است.

leeco-lesee-tesla-model-s
Borgward BX7/ جگوار اف-پیس
و اینجا BX7 Borgward را داریم که توسط بایک ساخته شده است. این شاسی‌بلند بر پایه‌ی سنووا X65 ساخته‌شده و توسط طراح سابق کمپانی ساب آقای اینار هارید خلق شده است. از شباهت‌ها می‌توان به جلوپنجره‌ی خودرو اشاره کرد که بسیار شبیه طرح‌های مرسوم جگوار است و در بدنه نیز می‌توان ردپای خطوطی از آئودی را شناسایی نمود.

jaguar-f-pace-borgward-bx7
چری تیگو ۵/ فولکس واگن تیگوان
حتی نام چری تیگو ۵ نیز مشابه فولکس تیگوان است. در نگاه اول تیگو ۵ به تیگوان شبیه نیست اما یک‌بار که این دو خودرو را پهلوی هم قرار دهید شباهت‌ها جدی می‌شود. اگرچه که تیگو ۵ زوایای گردتری نسبت به تیگوان دارد اما به‌طور دردناکی نشان‌دهنده‌ی الهام گیری غیرطبیعی این خودروساز چینی می‌باشد.

chery-tiggo-7-volkswagen-tiguan
بایک الکتریک سوپرکار/ استون مارتین ولکان
سوپرکار الکتریکی بایک به تنهایی از چهره‌ی قابل‌توجهی برخوردار است اما وقتی در برابر استون مارتین ولکان قرار می‌گیرد شما می‌توانید شباهت‌ها را به خوبی تشخیص دهید. بایک همان ویژگی‌ها و اشکال کلی را نشان می‌دهد. نمای جلوی شیب‌دار و گلگیرهای برآمده‌ی جلو شباهت را ها دوچندان می‌کنند. بایک حتی از خط بدنه‌ی مشابه در عقب استفاده می‌کند. تنها چیزی که واقعاً از دست طراحان بایک در رفته، اسپویلر بزرگ عقب است.

baic-electric-supercar-aston-martin-vulcan
بااینکه شاهد توسعه‌ی بسیار سریع صنعت خودرو در چین هستیم، اما جالب است که در نمایشگاه خودروی پکن ۲۰۱۶ چه مدل‌هایی به نمایش درآمده‌اند!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۵ دیدگاه‌ها

  1. sunmartin

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1915 ديدگاه)

    کپی تقلید موتورهای کم جان کیفیت نازل تزویر و ظاهر سازی و دوام پایین و دیگر هیچ …

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. edris

      ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (108 ديدگاه)

      بنده تا چند ماه پیش یه منتقد سرسخت ماشینهای چینی بودم ولی الان اگه یه سرمایه گذار بودم بدون شک تا میتونستم سهام شرکتهای خودرو سازی چینی البته شرکتهای معتبرشون رو مثل ام جی خریداری میکردم. چیزی که در خودرو سازی کره در چند سال پیش مشاهده کردیم بی شک با سرعت بیشتری در چین در حال شکل گیریه. بنظر من حتی کپی برداری از اون آستون مارتین هم به نوبه خودش نشان دهنده قدرت این چشم بادامی هاست

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. ایرانی

      ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (612 ديدگاه)

      بد بخت ما مردم معمولیه معمولی………….

      ددم…….. وااای

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Sina

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (359 ديدگاه)

    مگه آون تیگو 5 نیست؟!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. kevin7360

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (74 ديدگاه)

    این موتور2 لیتری توربو میتسوبیشی که زوتی داره همونی نیست که روی جک s5 هست ؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. حسین

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (2810 ديدگاه)

    این اخریه ، بایک، از نمونه اصلی قشنگ تر شده!
    همینم هنره!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. یوسف

      ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (740 ديدگاه)

      بورگوارد یه کمپانی آلمانی تازه احیا شده س که کارخانه ش تو سوییس قرار داره و تنها از سرمایه گذاری فوتون (یکی از زیرمجموعه های بایک) استفاده کرده و مدیریتش همگی اروپایی و غیر چینی هستن. بر چه اساس این ماشینو چینی قلمداد کردن. هیچ جای دنیا با خرید سهام یا سرمایه گذاری خارجی هویت مجموعه عوض نمیشه (مثلا جاگوار که تاتا خریدتش یا پینین فارینا که ماهیندرا سهامشو خریده هندی قلمداد نمیشن).

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. علیرضا4225

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (132 ديدگاه)

    دقیق نمیشه گفت تقلید کردند بیشتر میشه گفت که از طراحی های بروز دنیا الهام گرفته اند احسنت به خودرو سازی چین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. رادین

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (95 ديدگاه)

    شباهت بین
    بایک الکتریک سوپرکار/ استون مارتین ولکان
    و شباهت بین
    چری تیگو 5/ فولکس واگن تیگوان و البته LeeCo LeSee/ تسلا مدل اس
    رو متوجه نشدم،احساس میکنم زیادی رو محصولات چینی حساس شدن منتقدا ،اینجوری باشه همه ماشینا شبیه هم هستن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علي

      ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (969 ديدگاه)

      آفرین به دقتت . درست گفتی. من به شخصه به چین و همدستانش بابت پیشرفت در تولید خودرو تبریک میگم. فقط اگه گربه هارو زنده زنده با پوست نخورن ممنون میشم ازشون.🇨🇳👏😼💔😢

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. amir ali

      ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (185 ديدگاه)

      وقتی در یک کلاس فراگیر خودرویی طراحی می شود خواه ناخواه طراحی ها شبیه به هم می شود. مثلا وقتی سوپر کار طراحی می شود برای رعایت برخی اصول ایرودینامیک خطوط بدنه و … شبیه هم می شود ویا وقتی یک شاسی بلند فول سایز طراحی می شود برای کاهش نقاط کور و افزایش دید راننده یک سری مسایل در طراحی پنجره ها و ستون ها رعایت می شود که باعث می شود خودروها شبیه به هم باشد . البته نه اینکه کاملا کپی برداری شود .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. امین

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (384 ديدگاه)

    شرم بر دزدان …

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. آروین

      ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (6 ديدگاه)

      همین کار رو ایران بصورت نیم بند هم نمیتونه انجام بده ،اونوقت چینی ها شرم کنن؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. امین

        ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
        سوابق: (384 ديدگاه)

        شاید گدایی مذمون و زشت باشد (صنعت خودرو ایران) اما دزدی مایه مباهات نیست

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. امین

          ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
          سوابق: (384 ديدگاه)

          در عجبم از منطق دوستانی که منفی دادند !!
          خواهشا به عنوان فردی بی طرف و بدون در نظر داشتن بازار ایران در مورد کپی کاری زشت چینی ها قضاوت کنید
          مشکل همیشه همینه که زیر هر خبری دوست داریم ناله و نفرینهامون رو از شرایط صنعتم بنویسیم بدون توجه به تیتر خبر که حتی ممکمه در مورد بوگاتی باشه

          موافقم 0
          مخالفم 0
  8. بهنام طیبی

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    استون مارتین و پورشه ماکان و تسلا خیلی خوشگل هستن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. احمد باقری

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    به هرحال، دارن کار خودشون رو می کنن تا به اهدافشون برسون.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Carbonado Aventador

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4461 ديدگاه)

    ایکاش کپی برداری رو ما بلد بودیم…!
    به نظرم کپی برداری برای پیشرفت خیلی هم کار پیسندیده ای هست!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. محمد

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (512 ديدگاه)

    توی خیلی خیلی زمینها دیگه هم کپی کرده اینا که فقط چنداش هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. MjM

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (718 ديدگاه)

    این ***(سانسور نکن)…همین کپی رو هم انجام نمیدن!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. Morteza

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (123 ديدگاه)

    حالم بد میشه وقتی اینا رو میبینم
    کره هم کم کپی نمیکنه
    درست پیشرفت کنید نه اینجوری
    دم ژاپن گرم فعلا خودش تنها پرچم اسیا رو بالا نگه داشته

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. كيومرث

      ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (8 ديدگاه)

      کسی این طور نظر میده که لااقل عکس دیگران را برای پروفایل خودش استفاده نکرده باشه، خودباختگی تا کی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. حسن

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (75 ديدگاه)

    والله به نظرم زیادی سخت گیری کردین مثلا تیگو 5 به جز اسمش شباهتی به تیگوان نداره نه چراغاش نه درهاش نه سپرش و…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. بنده خدا

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (233 ديدگاه)

    سلام.جنمش رو دارن کپی میکنن.لگنسازای ما به جای باج دادن به فرانسوی ها بییان مثل چینی ها عمل کنن.تهش باردو شده آریسان.اونم با موتور 50سال پیش پیکان.بدنه 405…..فقط چین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. American and japan

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (199 ديدگاه)

    ما خودمون نه خیلی صنعت خودروسازیمون خوبه به بقیه هم میخوایم درس بدیم :) .همون کپی هم نمیتونیم بکنیم.اینا هم کپی هایی که می سازن از خود اصل ماشین معمولا خوشکل تر در میاد.باز بهتر از صنعت خودروسازی ایران هستن که.اگر صد تا ایرانی باشه و یک چینی من چینی رو انتخاب میکنم.لاقل کمتر دزدی میکنن.منظور از دزدی از دیوار خونه مردم بالا رفتن نیست.منظور چیزیه که خودتون بهتر میدونید چی هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علی

      ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (37 ديدگاه)

      دوست عزیز 3تا نکته میخواستم بگم:
      اول اینکه میدونم دلت از … سازان کشورمون پره ولی دیگه اینکه بیای بگی ماشینای روز دنیا که بزرگترین طراحان اونارو طراحی کردن از کپی چینیشون زشت ترن خیلی بچگونست.
      دوماً تا من خبر دارم از وقتی کیفیت ماشینهای داخلی به شدت افت کرد که قطعه سازان رفتن از چین قطعه آوردند.
      سوماً دلیل اینکه ماشینهای خارجی (رده متوسط یا رده پایین) اکثراً بالای 100 میلیون قیمت میخورند این هست که برای بازار فروش ماشینهای چینی (که وارداتشون دست اورگان خاصی هست) مشکلی پیدا نشه !!!
      ممنون از توجهتون.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  17. محمد

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (63 ديدگاه)

    واقعا بده. تقلید خیلی بده. ولی تقلید بهتر از دنا و تیباست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. کیانوش

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (289 ديدگاه)

    من به عنوان کسی که در مورد اصول طراحی مطالعه کردم …حتی اگه بلد نباشم هم خوندم …میگم که این کار چینی ها کپی نیست بلکه استفاده از تجربیات و موفقیت دیگران برای زود تر به نتیجه رسیدن و موفق شدنه که در نهایت بعد از شناخته شدن و مقبول قرار گرفتن طراحیحاشون رو هم بهتر میکنن …ولی همچنان حاضر نیستم پول به ماشین چینی بدم… البته نظر شخصیه و به تعداد افراد کره ی زمین میتونه نظر متفاوت وجود داشته باشه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. حمید

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (12 ديدگاه)

    به نظرتون میتونن پراید رو کپی کنن، نه دارم هذیون میگم ، تکنولوژیشو ندارن، تازه مگه سایپا میزاره?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. ehsan

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام به دوستان بابا بیست ساله دارن 405 میزنن خسته نمیشن انقدر ماشین تکرای میسازن فقط چراغها رو عوض می کنن میکن se-sb -sssssss

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. ابوالفضل

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با اینکه این خودروها الهام گرفته شده از طرح های مطرح تو سطح دنیا هستند ولی خدایش بعضی هاشون از نمونه اصلی قشنگتره، چری تیگو هم به نظرم شباهت خاصی به تیگوان نداره مگر اینکه بخوایم زیادی سخت گیری کنیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. حمید

    ۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (99 ديدگاه)

    بنظر من اون زوتی از پورشه ماکان طراحی زیباتری داره !!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. امیرمحمد

    ۱۶ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    چین تا پنج ساله دیگه کل دنیا رو تسخیر میکنه.هم خودرو.هم موبایل.هم لب تاپ و ….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. وحییید

    ۱۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    درسته ازنظر موتور و قدرت و این چیزا از نمونه ی اصلی ضعیف تر هستن ولی خب قیافه خوشکلی دارن.
    کاش ایران خودرو از مثلا مرسدس بنز کپی میکرد و موتور سمند سورن میذاشت روش
    والا من یکی که راضی بودم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. وحییید

    ۱۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    اون دوستانی هم که میگن چینیا دزدن و فلان و فلانن
    فک میکنن کل تکنولوژی موجود تو ایران چیه
    این پژو و پراید ها چیه
    این وسایل برقی چیه
    اینا همش مال همون چینه که میگین دزد
    پس باید مث انسان های اولیه غار نشین زندگی کنیم تا مال دزدی از چینیا نخریم ?

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا