خودروهای چینیهفته نامه

راز موفقیت چینی‌ها در بازار ایران

سام کاویانی: کمی بیش از یک دهه است که سازندگان چینی به درون مرزهای وطن گام نهاده‌اند. در تمامی این سال‌ها، چینی‌ها توانسته‌اند آهسته و پیوسته جاپای خود در این بازار محکم و خیل بی‌شماری از هم‌وطنان را مجذوب و هوادار خود نمایند. درواقع و به‌رغم مخالفت‌های گهگاه شدیدی که در برابر ساخت و عرضه محصولات چینی وجود دارد شاهدیم که اقبال به آنها روزبه‌روز رو به فزونی است و انبوهی از افراد نیز، محصولات چینی را بر محصولات داخلی ترجیح می‌دهند. به‌راستی دلیل وقوع این امر چیست و چه متغیرهایی در پیدایش این وضع دخالت دارند؟

cartoon-03
در این متن سعی نمودیم با ذکر دلایلی به پاسخ این پرسش نزدیک شویم.
الف – بهبود مستمر کیفیت: بی‌شک عمده خودروهای چینی در بدو ورودشان به بازار ایران محصولاتی سخت «بدساخت»، «بی‌کیفیت» و «سرهم‌بندی شده» بودند. در آن زمان، یعنی اوایل دهه هشتاد شمسی، فاصله سازندگان وطنی‌مان، چه به لحاظ طرح و چه ازلحاظ کیفیت و تکنیک، با دیگر همتایان خود در مابقی کشورهای درحال‌توسعه دنیا من‌جمله چین و هند و… تا این اندازه نبود و حتی در برخی جوانب جلوتر نیز بود. در آن سال‌ها، خودروهایی همچون پراید و یا پژو ۲۰۶ و… با کیفیت نسبتاً معقولی مونتاژ و عرضه می‌شدند و بهایشان نه منصفانه ولی تا حدی قابل توجیه بود. ضمن اینکه، از عقل و خرد هم بسی به دور بود که آدمی مثلاً به‌جای خرید محصولی مثل پراید، به خرید محصولی همچون چری QQ و یا همان ام‌وی‌ام ۱۱۰ دست زند؛ زیرا که رقیب چینی هم گران‌تر بود و هم کیفیت آن بسی نازل‌تر؛ اما نکته اصلی اینجاست که چینی‌ها سازندگانی نبودند که در یک موضع خاص راکد و ساکن مانده و یا به قهقرا روند، بلکه رفته‌رفته کیفیت محصولات خود را به نیت فروشی بیشتر ارتقاء داده و حتی ساخت قطعه برای برخی سازندگان غربی و شرقی را به روش پیمانکاری عهده‌دار شدند که این خود سهم بسزایی در ارتقاء کیفی محصولات چینی داشت. باکمال تأسف، خودروسازان وطنی ما، در جهتی مخالف این روند، از آن زمان تاکنون به بهانه داخلی سازی و صرفه‌جویی ارزی تا آنجا که مقدور بود از کیفیت قطعات محصولات تولیدی خود کاسته و آنها را به چیزی تبدیل نمودند که همگان شاهدیم. البته در این میان، نمی‌توان سهم تحریم‌های ظالمانه غرب را در افت کیفیت خودروهای داخلی‌مان منکر شد که خود مبحث جداگانه‌ای را می‌طلبد.

Chery-Arrizo-5-2016-04
ب – انقلاب در طراحی: بخش عمده‌ای از خودروهای چینی که یک دهه پیش وارد کشورمان شدند از نمای ظاهری سخت پیش‌پاافتاده‌ای برخوردار بودند. اغلب آنها کپی‌های ناشیانه‌ای بودند که بیشتر شبیه اسباب‌بازی به نظر می‌رسیدند تا یک خودروی واقعی. حتی برخی از آنها چنان زشت و کریه‌المنظر بودند که کمتر کسی رغبت می‌کرد نگاهی به آنها بیاندازد، چه برسد به آنکه برای بررسی عمیق‌تر وارد نمایندگی‌شان شده و یا به خریدشان اقدام نماید. در این میان، محصولات داخلی کشورمان در برابر چنین دیوهای بدهیبتی همچون الهه زیبایی به نظر می‌رسیدند! اگر به خاطر داشته باشید، آن زمان تمسخر و ریشخند چینی‌ها در رسانه‌های داخلی کشورمان در اوج خود بود و مدیران خودروسازی‌مان اصلاً ساخته‌های چین را در حد تولیدات داخلی‌مان نمی‌دانستند چه برسد به آنکه چنین محصولاتی را در ردیف رقیبی جدی بنگرند؛ اما چه شد که آن ساخته‌های سخت نازیبا تدریجاً به خودروهایی سخت مدرن و دلپسند تبدیل شدند تا آنجایی که حتی طرح و رنگشان نیز مورد توجه و اقبال وب‌سایت‌های معروف خودرو در دنیا قرار گرفت؟

BYD Tang hybrid SUV
در واقعیت امر، چینی‌ها در مقابل سیل انتقادات مربوط به طراحی خودروهای خود دست به چند عمل عمده زدند:
۱ – طراحان شاغل در برندهای مشهور خودروسازی را به استخدام خود درآوردند. مثل شرکت چری و برلیانس و…
۲ – اقدام به احداث استودیوهای طراحی در اقصی نقاط دنیا نموده و یا استودیوهای طراحی معروف دنیا من‌جمله ایتالیایی‌ها را تحت کنترل خود در آوردند. همچون شرکت‌های چانگان و جک و…
۳ – خرید کامل شرکت‌های معروف اروپایی و استفاده از تیم طراحی آنها برای بهبود طرح محصولات خود، به‌مانند شرکت‌های جیلی و سایک و…
با پیروی از چنین مواردی و یا ترکیبی از آنها، چینی‌ها توانستند رفته‌رفته در طراحی به استقلال نسبی دست یابند و ظاهر محصولات خود را نیز از پایه دگرگون و حتی برای آنها «هویت‌سازی» نمایند؛ و به‌خوبی آگاهیم که «هویت‌سازی» عملی است که رقبای ژاپنی و کره‌ای پس از چندین دهه به آن اقدام نمودند ولی شاهدیم که سازندگان جدیدالورود چینی خیلی سریع به این عمل دست یازیدند.

Haval H6 2016
در این میان، خودروسازان ما روش معکوسی را پیشه خود ساختند و فیس‌لیفت‌های سخت نازیبا و خودروهایی حقیقتاً زشت و سرهم‌بندی شده را به بازار عرضه نمودند. مثلاً پژو پارس در زمان خودش فیس‌لیفتی سخت دلپسند و جذاب بود ولی چنین فیس‌لیفتی دیگر در میان دیگر محصولات داخلی‌مان تکرار نشد، منظور فیس‌لیفتی است که ایرانی پسند باشد و در میان آحاد افراد جامعه نیز مقبول افتد. سمند که خودرویی نسبتاً مدرن در زمانه خود بود و طرحی معقولی داشت جای خود را به محصولاتی نه‌چندان زیبا مثل سورن داد که البته آن‌هم یک سمند بود ولی با فیس‌لیفتی نامعقول و مشتری پران. بدتر از آن، ما سقوط آزاد علم طراحی را در خودروهایی همچون تیبا، ساینا و … شاهد بوده‌ایم! خودروهایی که حداقل‌های علم طراحی در نمای ظاهری و داخلی‌شان رعایت نشده است. همین موارد دست در دست هم موجب شد که خودروهای چینی رفته‌رفته قلوب مشتریان زیباپسند داخلی را فتح نمایند به‌گونه‌ای که برای برخی از آنها صف‌های طویلی نیز تشکیل شود و حواله‌شان در بازار آزاد تا چند میلیونی گران‌تر از خود کارخانه به فروش رسد! امری که پیش‌تر هیچ سابقه نداشت.
البته از حق نباید گذشت که فیس‌لیفت‌های جدیدی که اخیراً برخی از خودروسازان داخلی‌مان ارائه داده‌اند ازجمله دنای جدید تا حدی مناسب و به‌روز هستند ولی متأسفانه خیلی دیر وارد مدار تولید شده و کماکان نسبت به همتایان چینی خود عقب‌ترند.

lifan-xc60-cvt-automatico-2
ج – مشتری مداری: سازندگان چینی فوق‌العاده فعال و درعین‌حال جسور هستند و برای کسب نوآوری و فتح بازارهای جدید از ابتکارعمل‌های متفاوتی بهره می‌گیرند. آنان تمام‌وقت سلایق و علائق مشتریان خود در بازار هدف را مطالعه و بررسی نموده و سعی بر ارضای خاطر آنان دارند. اگر نگاهی به طراحی‌های جدید خودروهای جدید چینی بیاندازیم شاهدیم که آنان از تمامی المان‌های مدرن به نحو احسن استفاده می‌کنند و بسته به بازار هدف سعی می‌کنند تا آنجا که امکان دارد محصولات خود را به سلاح «زیبایی و جذابیت» و «زرق‌وبرق چشمگیر» و «آپشن‌های رفاهی متعدد» مجهز نموده و درعین‌حال، بهایشان را حتی به ضرب تخفیف و دامپینگ هم که شده پایین بیاورند تا بلکه از این راه مشتریان هر چه بیشتری را به خرید محصولات خود ترغیب نمایند.

2016 MG GS
در کشور ما نیز شاهدیم که مونتاژگران چینی به‌رغم تمامی موانع ریز و درشت و تعرفه‌هایی که وجود دارد، مدل‌های تولیدی خود را با بهایی به‌مراتب ارزان‌تر و شرایط بسیار سهل‌تری در قیاس با همتایان ژاپنی و کره‌ای‌شان به فروش می‌رسانند، این در حالی است که نسخه‌های مشابه کره‌ای آنها نه کیفیت چندان بالاتری نسبت به همتایان چینی خود دارند که بهای دو برابری‌شان را توجیه کند و نه آپشن بیشتری و نه حتی عملکرد چندان متفاوتی. به فرض مثال، آیا واقعاً ارزش آن را دارد که صد میلیون بیشتر هزینه کنیم تا مثلاً به‌جای جک S5 نود میلیونی، هیوندای توسان صد و نود میلیونی را خریداری نماییم؟ فاصله کیفی و تکنیکی بین آنها تا چه اندازه است که این هزینه سرسام‌آور را توجیه کند؟ آیا در بازارهای جهانی هم‌چنین فاصله قیمتی بین آنها وجود دارد؟…

jac s5 2015
این‌هایی پرسش‌هایی است که با روند رو به رشد ساخت و ورود سدان‌ها و کراس‌اوورهای جدیدتر و کیفی‌تری از چین به بازار کشورمان، می‌تواند بسیاری از افراد را در هنگام خرید نمونه‌های مشابه کره‌ای و حتی ژاپنی مردد نموده و اراده‌شان را در این راه تضعیف نماید. ممکن است برخی از افراد با گفتن لفظ «بی‌کیفیت» تمامی چینی‌ها را یک‌کاسه کنند و خیال خود را در هنگام خرید راحت نمایند ولی خود آنها باطناً بهتر می‌دانند که خودروهای چینی سال‌های اخیر را نمی‌توان یکسره نادیده گرفت. چینی‌ها چنان پیشروی سریعی دارند که حتی خودروسازان قدرتمند را هم به همکاری با خود واداشته‌اند و بی‌شک در آینده از آنها بیشتر خواهیم شنید.

cartoon-china

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۱۰۱ دیدگاه‌ها

  1. amin

    ۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1126 ديدگاه)

    فرافکنی کار شماست نه ما!!!!!!!!!!این یک واقعیته که الان چین رتبه دوم اقتصادی و صنعتی جهان رو بعد از آمریکا دارا است و و تکنولوژی کلی چین و دانش فناوری بسیار بالاتر از کره است.حالا شما اگر میخوای بگی نه دیگه اون به بی اطلاعیت برمیگرده یا به ……
    اینا دیگه چیزهایی نیست که قابل انکار باشه!!!!!!!!!!و قطعا هم با انکار شما حتی ذره ای هم زیر سوال نمیره.مثا اینکه من بگم الان شنبه ست و شما با شلوغ کردن بخوای بگی نه یکشنبه ست!!!!!!!!!
    در مورد خودروسازی هم بله با اطمینان عرض میکنم که تا 5 سال دیگه چین قطعا کره را پشت سر گذاشت و خوشبختانه مدیران خودروسازی چین کاری به کامنتهای من و شما ندارند و کار خودشون رو میکنند.پیشنهاد جدی میکنم یه سر چین تشریف ببرید شاید دیدتون تغییر کرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. sunmartin

      ۴ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (1914 ديدگاه)

      چین دانش فنی و صنعتی بالاتر از کره جنوبی داره؟؟
      واقعا این صحبت شما به شکل یک جوک قابل بررسی است کره جنوبی بلحاظ دانش فنی سومین کشور جهان و بلحاظ ساعات آموزشی دانشگاه ها و مدارس دوم بلحاظ سرعت اینترنت اول و بلحاظ ساخت تکنولوژی و ارائه آن مقام سوم داراست شما کپی کاری های چینی با محصولات کره ای مقایسه نکنید که قیاس مع الفارق است خود کمپانی عظیم سامسونگ به تنهایی در زمینه ساخت کشتی های تجاری ،خودرو،ماهواره ها،سیستم های صوتی تصویری و خانگی ،دکل های نفتی و ….فعالیت داره و از دید مجله فوربس دارای جایگاه ویژه ای است اگه آمریکا پای شرکت های خودش از چین بیرون بکشه اون وقت شما میبینی چین هیچی نیست جز بک کشور مونتاژ کار با کیفیت درجه چندم شما در مورد خودرو اگه میخوای صحبت کنی صحبت کن اما نظراتتون بهیچ وجه منطقی و علمی نیست شما اگه از چین و اجناس چینی خوشت میاد نظرا تعمیم نده به سایر مباحث هر فرد مطلعی میدونه که در خود چین هم خودروهای چینی قبول ندارند و در مبحث فروش در جایگاه بسیار پایینتری نسبت به برندهای آلمانی ژاپنی آمریکایی و کره ای قرار میگیرند بهر حال این صحبت های شما دیگه از طرف من پاسخی نخواهد داشت.صحبت آخرم شما با اجناس و خودروی چینیتون خوش باشید و به این امید شب و روز بگذرونید که روزی روزگاری چین ابر قدرت صنعت جهان میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. amin

        ۴ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (1126 ديدگاه)

        کره به لحاظ فناوری سومین کشور جهانه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
        من همینجا انصراف خودم رو از ادامه بحث در این تاپیک اعلام میکنم.وقتی کسی دانش و فناوری کره رو بالاتر از ژاپن و آلمان بداند دیگه بحث با ایشان بیفایده و اتلاف وقت است.
        در ضمن دیگه دکل نفتی رو نفرمایید که رشته تخصصی بنده هستش و اصلا حرفتون رو نمیتونم هضم کنم.همین الان هم از روی دکل دارم کامنت میزارم!!!! جهت اطلاع دیگر دوستان شرکت سامسونگ و کشور کره به هیچ عنوان دکل نفتی نمیسازند.بلکه تنها قطعاتی از هزاران قطعه و تجهیزاتی که در دکل ها استفاده میشوند را تولید میکند و تازه در همین زمینه تولید قطعات و تجهیزات پلت فرم های نفتی هم شرکت هیوندای از سامسونگ فرسنگها بالاتر است.و فقط 4 کشور در دنیا تکنولوژی ساخت کامل این سازه های فوق العاده عظیم که تکنولوژی بسیار بسیار بالایی دارند را دارا میباشند.آمریکا.ژاپن.روسیه و چین.و سایر کشورها فقط قطعات و تجهیزاتی را تولید میکنند
        ادامه بحث رو به دوستان دیگر واگذار میکنم و از این تاپیک کناره گیری میکنم

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. امیرحسین (Lion26)

        ۴ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (257 ديدگاه)

        سامسونگ موتور برای رنو هستش،بعدشم به نظر من شرکتی که در هر زمینه فعالیت می کنه،کیفیت اجناسش نمی تونه مثل یه شرکت که تخصصش تولید یک نوع کالا هست(بوش،سونی و…)،باشه.مثل گوشی ها و ماشین لباس شویی های سامسونگ که همش منفجر شد …مجبور شد تولیدشون توقف کنه و همش جمع کنه.

        بسیار سفر باید تا پخته شود خامی.

        اجناس کره ای بهتر از چینی هستن ولی دیگه فکر نکنم در حد ژاپن ، آمریکا و اروپا باشن.

        Just France and Japan.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Pooyan

          ۵ دی ۱۳۹۵
          سوابق: (37 ديدگاه)

          اون عکس اولی، مرده که کیمونو پوشیده و کاتانا دستشه بیشتر به ژاپنیا شبیه تا چینیا.

          موافقم 0
          مخالفم 0
      3. محمدرضا

        ۷ بهمن ۱۳۹۵
        سوابق: (1 ديدگاه)

        چینی ها پایینترهستن ولی طبق مقایسه نویسنده به عنوان مثال تو بازار جهانی مگه چقدر اختلاف قیمت جک و توسانه؟ مطمعنا اگه طبق قیمت جهانی به ما ماشین بدن هیچوقت سمت چینی نمیریم

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. PiXEL

      ۸ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      هه خود چینی ها بقول یکی از دوستان BMW سوارن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. ناشناس

    ۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (34 ديدگاه)

    به نظر من که راز موفقیت چینیا، عقب افتادگی شدید 50 ساله خودروسازای رانتی داخلی، و فوق از رده خارج بودن محصولات فرغون سازاست!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. peyman

    ۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (2026 ديدگاه)

    بابا ملت ناچار هستند خودرو چینی میخرا چون محدود قیمتی خودروهای چینی در مقایسه با برندهای دیگه به صرفه تره.ملت مگن میخوایم مثلا ماشین شاسی بلند بخریم وقتی میبینه با هفتاد و هشتاد میلیون میتونم یه خودرو شاسی بلند چینی بخرم چرا ۱۸۰ و بالاتر بدم به ماشین کره ای

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۴ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (37 ديدگاه)

      ناچار هستن درست ولی خدا وکیلی کیفیت و طراحیشون خیلی خوب شده و آینده درخشانی پیش رو دارن
      ولی من موندم ایران فرغون و گایپا تا کی می خوان این دری وری هارو تولید کنند اگرم برن ماشین روز پژو بیارن قیمتاشو می برن بالا
      این دوتا بنگاه اقتصادی باید ماشین زیر 30 میلیون به اصطلاح تولید کنند

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. FreeBird

    ۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (20 ديدگاه)

    نویسنده خیلی جالب 90 ملیون قیمت ماشین چینیو توجیه کرد :D
    هدف نویسنده تبلیغ ماشین چینی بود یا چیز دیگه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. احمد

      ۴ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (128 ديدگاه)

      بهترین خودروی چینی بالای 40 میلیون تومن نمی ارزه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. mohammad fm480

        ۳۰ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (1894 ديدگاه)

        احمد جان چینی بالای 40 ملیون نمی ارزه اون وقت مثلا پارس 40 سال پیش 40 ملیونو و خوردی می ارزه؟؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. سام

      ۵ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (899 ديدگاه)

      دوست عزیز FreeBird، بنده از شما پرسشی دارم.آیا اگر به جای خودروی چینی،درباره خودروهای ژاپنی،کره ای و….مشابه چنین متنی نوشته می شد باز هم بدین گونه قضاوت و پیش داوری می کردید؟پس بهتر است سعی کنیم به جای تخطئه و یا خدای نکرده تمسخر و فحاشی به مطالبی که باب میل و یا مطابق منافع مان نیست،رویکردی توأم با انصاف و انتقاد سازنده را در پیش گیریم تا بلکه اندکی به غنای بحث بیشتر بیفزاییم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. محمد

    ۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (7 ديدگاه)

    با سلام و احترام.
    زمانی به خودروهای کره ای ، اسباب بازی کره ای میگفتن.
    در آن سالها که محصولات دوو وارد کشورمان شده بود.برخی هم میگفتن آمریکایی ها به کمک کره ای ها آمده و آنها توانستند خودرو های خوب بسازند.اما واقعیت چیز دیگری بود: و آن تلاش و پشتکار بی وقفه کره ای ها همچون رقبای قدیمی خود ، یعنی ژاپنی ها بود که امروزه از انتخابهای مردم برای خرید خودرو، همین خودورهای کره ای شد که زمانی به آنها اسباب بازی میگفتند.در آن زمان مقاله ای در یکی از مجلات معتبر خواندم، که پیش بینی کرده بود خودروهای کره ای در سالهای آتی جزو آپشن های ما برای خرید خواهد شد و البته همینطور هم شد.حال نوبت چینی ها ست که تا به این مهم دست یابند.البته پیشرفت در طراحی و کیفیت محصولات چینی ها ، قابل توجه است. اما هنوز چند سالی مانده تا بتوانند همانند خودروهای کره ای و ژاپنی با کیفیت شوند.اما تاتش آنها قابل تحسین است.
    حال سوال اینجاست که ما در کجا هستیم؟ تولید چند اتومبیل از رده خارج فرانسوی ؛ با همان شکل و شمایل از مد افتاده و با کیفیت پایین!!!!
    این در حالیست که خودروسازان ما همچنان از کیفیت محصولاتشان دفاع می کنند.
    ضمن احترام به نظرات همگی دوستان . و با سپاس از نوسینده این صفحه در خصوص خودروهای چینی.امیدوارم که خودروسازان داخلی از خواب خرگوشی بیدار شده و فکری برای محصولات از مد افتاده و بی کیفیت و آلاینده محیط زیست خود بکنند که البته بعید است چنین کاری انجام بدهند.در هر صورت تلاش مردم سرزمین اژدهای زرد را نمیشود نادیده گرفت.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. احمد

    ۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (128 ديدگاه)

    چینی ها نسبت به ایران خوب هستند که پر از محدودیت است راحت خودرو های بنجل کپی 90 درصد تا 110 درصد خودشون رو میفروشند ولی آیا با این خودروهای کپی بنجل قابلیت فروش در بازار های جهانی غیر از کشور های عقب مونده مثل ایران دارند در آمریکا اروپا کشورهای توسعه یافته فروش دارند؟! عمرا

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. sunmartin

      ۴ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (1914 ديدگاه)

      در پاسخ به شما مسلما نه!چینی ها بازار هدف مشخصی دارند بازار پر از محدودیت ها و کاملا دولتی و شبه دولتی ایران چین ایران را به محلی برای آزمون و خطای خودروهای این کشور تبدیل کرده درست بمانند اینکه شما کالایی را کپی کنید با مواد درجه n اوم سپس آنرا به شخصی بفروشی با سود خوب و منتظر نتیجه عملکرد آن باشی درحالیکه پول آنرا جلوتر دریافت کردی واقعا ایران به سکوی پرتاب خودروهای چینی مبدل شده و چینی ها اولبن خودروهای تازه معرفی شده خود را در ایران بفروش میرسانند چراکه در بک جامعه باز اقتصادی اجازه عرض اندام به بنجول سازان زرد چینی داده نمیشود

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. احمد باقری

    ۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    دارن روز به روز بهتر میشن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. محمد رضا

    ۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (804 ديدگاه)

    من کار به قیاص توسانو اس 5 ندارم
    ولی قعا بجای خرید اکسنت قطعا ترجیح میدم اس5 بگیرم
    بجای کورولا بایک سنوا بگیرم
    بجای توسان هم تانگ هست
    البته فقط توی ایران

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. نوید جهرمی

    ۶ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (3680 ديدگاه)

    ایران کشور اول صادرات خودروهای چینیه. به همین سادگی این بازار رو ول نیمکنن. گفته میشد که بعد از برجام چینیها باید جمع کنن برن که تا الان خلافش اتفاق افتاده.
    چینی ها بازار خودرویی ما رو خیلی بهتر از مسئولامون شناختن و در جهت پاسخ بهش براومدن. لاقل میشه امیدوار بود با پیشرفت چینی ها ماشین های بهتری ب بازار ما هم میرسه.
    روزی که ایرانخودرو و سایپا رفتن دست به دامن شرکت های چینی(مخصوصا اون گمناماشون) شدن و حتی خط تولیدشون رو را انداختن و با افتخار و توبوق کرنا از اون ماشینای چینی رونمایی کردن، از اون موقع فاتحه این خودروسازی رو خوندم. از مونتاژکاری بالاتر نرفتیم ولی میگن خودروسازیم. حتی مونتاژ هم درست بلد نیستیم انجام بدیم هم از کیفیتش میزنیم هم کمیتش. از ماشین های روز امریکایی هم فعلا رسیدیم به ماشین های چینی (فعلا هندی و روسی موفق نشدن بندازن ب ملت اما ب اونم میرسن)
    نمیدونم از چه چیز این خودروسازی باید حمایت و دفاع کرد.فعلا فقط داریم براشون میسوزیم و میسازیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. سیامک

    ۸ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (149 ديدگاه)

    آقا توصییه میکنم تا ماشینهای چینی از این گرانتر نشدند و نوبت تحویلشون طولانیتر نشده برای خریدشون بشتابید … خدا وکیلی از خریدشون پشیمون نمیشید . به قیمتشون واقعأ میارزن .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. reza

    ۸ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (63 ديدگاه)

    با سلام دوستان باهمدیگه بحث نکنید کلا دفاع از چین و کره و غیره برمیگرده به ذات انسان و حس خودخواهی مثلا کسی که خودروی چینی داره بی درنگ از چین دفاع میکنه و کسی که خودروش کره ای از کره خوب میگه و براش هزار دلیل هم میاره خود من هم همینطورم پس با توجه به این موضوع همدیگرو باید درک کنیم و با آرامش و ادب با هم صحبت کنیم و راز پیشرفت دیگرانو دریابیم و پس نمونیم چیزی که متاسفانه داره برامون اتفاق میوفته

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. احمدرضا

      ۱۲ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (187 ديدگاه)

      متاسفانه ملت متعصبی هستیم و همین مساله باعث عقبماندگی ما در اکثر زمینه ها از جمله بحث خودرو شده. اینقدر که برخی ها به خودروهای برخی کشورهای خاص تعصب دارند و در دفاع از انها گریبان پاره میکنند بعیده مردم همون کشور تا اون حد تعصب داشته باشند. به شخصه ماشین چینی دارم و ازش راضیم ولی تعصبی بهش ندارم با پولی که داشتم انتخاب بهتری نداشتم تلاش میکنم که در سالهای بعد با جمع کردن بودجه بیشتر خودروی با کیفیتتری خریداری کنم که میتونه یک خودروی ژاپنی ، کره ای ، اروپایی یا حتی یک چینی باشه. خودرو یک وسیله مصرفیه. هویت ما نیست که تحت هر شرایطی بهش تعصب داشته باشیم و معقول و غیرمعقول ازش دفاع کنیم. تازه تعصب به همینها هم معقول نیست تعصب به خودرو که جای خودش رو داره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. مهرداد

    ۲۸ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشینهای کره‌ای هم زیاد کیفیت بیشتری نسبت به ماشینهای چینی ندارن حداکثر ۲۰ درصد بهترن ولی قیمتشون ۲ برابره!
    من خودم سوناتا yf داشتم ازش راضی نبودم خیلی لش بود،

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. alireza

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان خودرو چینی خوبه اما نکته ای که فراموش کردیم اینه که قیمت باید با کیفیت هماهنگ باشه
    خودروهای چینی که وارد بازار ایران میشه در اصل به دوبرابر داره عرضه میشه که با کیفیت هماهنگ نیست در ضمن در ابتدای ورود تویوتا به ایران دقیقا مردم ایران همین حرفهارو راجب به تویوتا میزدن اما الان تبدبل به بهترین برند شده است

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا