رونمایی از BYD E6؛ اولین خودروی تمام برقی کشور

طی چند هفته اخیر، کمپانی کارمانیا خودرو حسابی روی ارائه BYD E6 به‌عنوان اولین خودروی برقی ایران مانور می‌داد و انواع تیزرها و تصاویر مختلف را در فضای مجازی پخش می‌کرد. سرانجام هم روز گذشته، به تاریخ 7 مهرماه 1395 از آن رونمایی کرد و یک نمونه نقره‌ای رنگش را در معرض نمایش قرار داد.
جالب‌ترین و موردتوجه‌ترین نکته درمورد E6، همان‌طور که شرح آن برفت، قوای فنی تمام برقی و عدم استفاده از هرگونه واحد درون‌سوزِ سوختی است. همین ویژگی باعث شده تا بین تمامی خودروهای وارداتی کشور تنها و خاص باشد و توجه عده زیادی را به خود جلب کند. کارمانیا هم از همین نکته استفاده کرده و به‌شدت در حال تلاش برای شناساندن نام خود در جوامع خودرویی و اذهان مردم است. درواقع چیزی که بدان تکیه کرده و حتی افتخار می‌کنند(!) همین آوردن اولین خودروی تمام برقی به کشور است؛ بدون این‌که به جوانب دیگر آن (که مخصوصاً در مورد خودروهای برقی و هایبرید چه‌بسا بسیار مهم‌تر از واردات، مونتاژ و فروش خودِ خودرو می‌باشند) نیز بپردازند.

BYD e6
این MPV/کراس‌اوور چینی اولین بار سال 2009 میلادی وارد بازار شد و بین 2010 و 2016 بیش از 23.000 دستگاه از آن به فروش رفت. طبق منابع وطنی و کارمانیا خودرو، نمونه موجود در کشور از برد مسافت 400 کیلومتری (که عملا کمی بیشتر از 300 کیلومتر است) و قابلیت شارژ سریع بهره می‌برد. این ویژگی شاید بتواند تسکینی بر قدیمی و پیر بودن آن باشد.

BYD e6
E6 با حداکثر قدرت 121 اسب بخار و بیشینه گشتاور قابل‌توجه 450 نیوتون‌متر نسبت به برقی بودنش بازدهی فنی خوبی دارد؛ البته سقف سرعت 140 کیلومتر بر ساعت شاید به مذاق همگان خوش نیاید. از طرفی فهرست امکاناتش ضعیف بوده و اکثراً موارد معمول را ارائه می‌کند که هیچ‌کدام چنگی به دل نمی‌زنند.

BYD e6
شارژ کامل باطری 61.4 کیلووات ساعتی آن در حالت عادی 8 الی 9 ساعت طول می‌کشد. با استفاده از شارژر سریع این زمان کمتر شده و طی تنها 2 ساعت نزدیک به نصف ظرفیت باطری (30 کیلووات ساعت) شارژ می‌شود.

BYD e6
در جریان مراسم رونمایی اتفاق خاصی رخ نداد که قابل‌ذکر باشد. به همین دلیل سخن را کوتاه کرده و توجه شما را به مشخصات کامل خودروی BYD E6 جلب می‌کنم.

BYD e6

مشخصات فنی BYD e6

نوع باطری: LifePo4
ظرفیت باطری: 61.4 کیلووات ساعت
زمان شارژ کامل: 8-9 ساعت
شارژ سریع: 30 کیلووات ساعت – 2 ساعت
میزان مصرف: 19.5 کیلووات ساعت در هر 100 کیلومتر
برد مسافت کلی: حدود 400 کیلومتر (با شارژ کامل)
حداکثر سرعت: 140 کیلومتر بر ساعت
بیشینه قدرت: 121 اسب بخار
سقف گشتاور: 450 نیوتون‌متر
سامانه فرمان: هیدرولیک
ترمزها: دیسکی بادی
سامانه تعلیق (جلو و عقب): جناغی دوبل

BYD e6
ابعاد و وزن
طول / عرض/ ارتفاع (میلی‌متر): 4560 / 1822 / 1645
فاصله بین دو محور: 2830 میلی‌متر
وزن خالص (کیلوگرم): 2380
رینگ و لاستیک: 65/225، رینگ 17 اینچی

BYD e6
امکانات و تجهیزات
چراغ روشنایی در روز – باله عقب هم‌رنگ بدنه – سامانه عیب‌یاب خودکار – استفاده از نیروی ترمز جهت شارژ باطری – مدیریت توزیع یکنواخت ولتاژ باطری – چراغ راهنما طرفین و عقب مجهز به بازتاب‌دهنده – چراغ های جلو از نوع هالوژن – سامانه کنترلی مقدار شارژ روزانه – صفحه نشان‌دهنده سامانه ترمز و شارژ باطری خودرو – تهویه مطبوع خودکار دیجیتال – برف پاکن‌های جلو با قابلیت تنظیم سرعت – کلید هوشمند – ترمزدستی برقی – فرمان هیدرولیک برقی – دنده الکتریکی – عایق‌بندی کامل اتاق در مقابل ورود صدا – شیشه عقب مجهز به سامانه یخ‌زدا و مقاوم در برابر اشعه ماورای بنفش – چرخ زاپاس باریک – آینه های جانبی برقی و تاشونده به همراه گرمکن.

BYD e6
امکانات اتاق
خروجی شارژر تلفن همراه – تنظیم دستی صندلی سرنشین جلو در 4 جهت و صندلی راننده در 6 جهت – پوشش چرم صندلی‌ها و فرمان – چراغ مطالعه جلو و عقب – پدال گاز الکتریکی – قفل‌ کننده روی حالت پارک – تنظیم ارتفاع فرمان – دو عدد جا لیوانی – خروجی برق 12 ولتی.

BYD e6
موارد ایمنی
هشدار باز بودن درب‌ها – 6 عدد حسگر پارک – سامانه ضد سرقت (ایموبیلایزر) مجهز به آژیر – کمربند ایمنی پیش کشنده با قابلیت تنظیم ارتفاع – 2 عدد کیسه هوا در جلو – ترمز کمکی هیدرولیکی – سامانه جلوگیری از عقب رفتن خودرو در سربالایی – سامانه کنترل پایداری خودرو.


درمجموع با توجه به سال تولد و ویژگی‌های فنی و تجهیزاتی به نظر نمی‌رسد خرید این چینی تازه‌وارد تصمیم جالبی باشد. حتی در بحث ظاهری هم حرف خاصی برای گفتن ندارد و کاملاً معمولی (و در طولانی‌مدت خسته‌کننده) جلوه می‌کند. هنوز اطلاعات قیمتی دقیقی در مورد آن نداریم، اما دور از انتظار نیست که همچون دیگر محصول کارمانیا رقمی چِشم گِردکُن برایش در نظر بگیرند و بار دیگر ما را در این سوال فرو ببرند که “چرا باید این‌همه پول بی‌زبان را خرج چنین خودروهایی کنیم؟!”

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امین قوام‌ صفری

نویسنده و مترجم اخبار و مقالات خودرو.

39 دیدگاه

  1. مهران
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    خیلیا فکر میکنن این خودروی برقی هیچ گونه آلایندگی نداره در صورتی مخصوصا تو کشوری مثل ایران که برقش از سوخت فسیلی تامین میشه شاید آلایندگیشم بیشتر باشه در کل به نظر من این خودرو های صرفا برقی هیچ گونه فایده ای برای کشور نداره اما اگه خودرو های هیبرید و هیدروژنی رو بتونن بیارن و گسترش بدن بیشتر به آلودگی هوا میتونه کمک کنه

    پاسخ
      1. آرش
        سوابق: (89 دیدگاه) ,

        ساختیم …
        نه تنها اآلین خودرو برقی کشور بلکه اولین خودرو برقی جهان رو ساختیم …
        ولی طرفو زدن ورشکسته کردن .. تیمشو فراری دادن … انگیزه و مالشو ازش گرفتن … الا نشسته تو خونه تا ی سری از خدا بیخبر خودرو برقی چینی وارد کنن …
        برای اطلاعت بیشتر میتونین جمله اولین خودرو برقی جهان یا اسم جمشید آرین رو تو اینترنت سرچ کنید همه اطلاعات موجوده ….

        پاسخ
        1. محمد حسین
          سوابق: (70 دیدگاه) ,

          آقا ببخشید ها این هم از اون اولین هایی هست که ما برای نشون دادن برترین ملت دنیا بودن بهش می نازیم ولی صحت نداره
          شما به جای اینکه فارسی جستجو کنی اولین خودرو برقی جهان ، انگلیسی جستجو کن تا ببینی اولین خودرو مال اواخر 2 قرن قبل بوده و الان مخترعین و سازندهاش زیر خاک 7 تا کفن پوسوندن درحالیکه اولین مخترع جهانی ما (به نقل از شما) هنوز زنده است !!!!!
          جهت اطلاع یکی از اولین نمونه های خودروهای برقی در کلکسیون جی لنو موجوده با همون قیافه خودروهای اولیه

        2. آرش
          سوابق: (89 دیدگاه) ,

          حرف شما درست … اصلا اولی نبود … دهمی بود … نه صدمی بود … ولی حرچی که بود بد تر از این آشغال های چینی بود ؟ که با منت بدن … پولشم صد برابر از حلقوم مردم بکشن بیرون

      2. کورش
        سوابق: (21 دیدگاه) ,

        ساختند اما تحویلش نگرفتند.

        پاسخ
    1. علی آقا
      سوابق: (90 دیدگاه) ,

      آلودگی هوا رو میشه از جنبه های مختلف بررسی کرد.
      کارخونه های تولید برق تو شهرها نیستن اما خودروها تو شهرها رفت و آمد میکنن، پس حداثل میتونه تو کاهش آلودگی شهرها کمک کنه.
      این چیزی گه شما میگی در مورد گلوبال وارمینگ درسته.

      پاسخ
      1. uss zumwalt DDG-1000
        سوابق: (4441 دیدگاه) ,

        افرین علی اقا عزیز

        پاسخ
    2. فرامرز
      سوابق: (751 دیدگاه) ,

      خب بالاخره باید از یه جایی شروع کرد. وقتی خودروی برقی رایج بشه ایستگاه های شارژ خورشیدی هم تو اتوبان ها و بعد تو شهرها راه میافته و اون موقع هم آلایندگی کم میشه و هم تو هزینه ها صرفه جویی میشه

      پاسخ
      1. uss zumwalt DDG-1000
        سوابق: (4441 دیدگاه) ,

        افرین به فرامرز.
        واقعا بعضی دوستان معلومات عالی دارن
        میخونم لذت میبرم

        پاسخ
      2. آرش
        سوابق: (89 دیدگاه) ,

        خورشیدی ؟ برادر من تو خیالاتی ها … همین الان کجارو دیدی آبگرم کن خورشیدی استفاده کنه ؟ بجز چند تا چراغ راهنمایی و رانندگی کجا باطری های خورشیدی دیدی … چیزی که شما میگی مربوط به آینده اروپا و آمریکاست … نه ایران اینجا ما تا ته نفت و گاز رو در نیاریم و از تموم شدنشون اطمینان حاصل نکنیم و به معضل نبودشون دچار نشیم سراغ چیز دیگه ای نمیریم

        پاسخ
    3. محمد حسین
      سوابق: (70 دیدگاه) ,

      به نکته خوبی اشاره کردین در مورد آلایندگی
      البته اولا با توجه به سیکل ترکیبی بودن خیلی از نیروگاه های کشور راندمان تولید انرژی در نیروگاه بالاتر از موتور ماشین ها مون هست و حتی با منظور کردن تلفات انتقال برق باز هم آلایندگی تولید برق در نیروگاه کمتر از آلایندگی موتور خودروها میشه
      دوما نیروگاه ها با توجه به گستردگی ایران عموما با فاصله زیاد از شهرها ساخته شدند و آلودگی شون مزاحتمتی برای مردم شهرها نداره ولی تجمع خودروهای فسیلی درون شهرها موجب آلودگی شدید هوای شهر میشه
      بنابراین اتفاقا این خودروها مناسب شهرهای بزرگ ایران هست ولی به شرطی که به جوانب دیگه ش مثل ایستگاه های شارژ و بازیافت باتری ها توجه بشه

      پاسخ
    4. فری
      سوابق: (252 دیدگاه) ,

      گفتوگو در یک خانواده:بیاید بریم با ماشین برقیمون بیرون ی دوری بزنیم هوا عوض کنیم
      اخ اخ ببخشید شارژ نداره
      هشت نه ساعت دگ بریم

      پاسخ
      1. محمدرضا
        سوابق: (18 دیدگاه) ,

        شما احیانا از اونایی نیستین که حتما باید چراغ بنزین روشن بشه تا ماشین بدبختو ببرید پمپ بنزین؟چون سر هر 250 کیلومتر یه شب ماشین رو بزنید برق،همیشه شارژ کافی خواهید داشت. البته فکر کنم منظورتون از این کامنت صرفا جوک بود ولی اگر جدی گفتین،جز مشکل خود کاربر،آن چنان ضعف جدی ای نیست

        پاسخ
  2. YAS
    سوابق: (18 دیدگاه) ,

    اینکه به فکر اوردن ماشین های تمام برقی افتادن و دارن زیر ساخت هاش هم میارن(مشارکت ایران خودرو و ال جی)خیلی خوبه اما این ماشین شروع خوبی نبود.چون نه ظاهر چنان جالبی داره و نه اپشن های خوبی و از همه بدتر هم این که استیشن هست و هیچوقت استیشن با هر برندی هم که اومد تو ایران فروش نکرد.و با شرایط الان که هنوز زیر ساخت های این ماشین ها کامل نشده پلاگین هایبرید اگر میاوردن بهتر بود(هایبرید باشه و کابل هم داشته باشه که بشه شارژ کرد)

    پاسخ
    1. مانی
      سوابق: (61 دیدگاه) ,

      کاملا با شما موافقم.
      همچنین جای بسی تأسف هستش که تو قراردادهای جدید خودروسازها هیچ خودروی هیبردی نبود،امیدوارم در آینده نزدیک خودروهای هیبردی و الکتریکی در داخل تولید بشن و برای عموم مردم هم قابل خرید باشن.البته نه از نوع چینی

      پاسخ
    2. uss zumwalt DDG-1000
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      افرین به توضیحات دوستان

      پاسخ
  3. تصویر پروفایل بهنام
    بهنام
    سوابق: (140 دیدگاه) ,

    خیلی دوست دارم با اولین نفری که این ماشین رو توی ایران میخره گفت و گو کنم
    میخوام ببینم طرز فکرش چه جوریه ! با خودش چند چند حساب کرده

    پاسخ
    1. REVENTоN 👍
      سوابق: (134 دیدگاه) ,

      بهترین ماشین برا ناوگان تاکسی رانیه!
      با توجه به قیمت بسیار پایین برق ایران

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل بهنام
        بهنام
        سوابق: (140 دیدگاه) ,

        به حرف اره
        اما این ماشین قیمتش بالاس مثلا 100 ملیون باشه کی داره که بخره ! اونم تاکسی دار ها که درامد زیادی ندارن !!!
        حالا تعمیرات و قطعاتش به کنار
        این ماشین هرکی بگیری خدای نکرده مشکلی واسش پیش بیاد حالا حالا ها باید نمایندگی بره و بیاد تا قطعه مورد نظر پیدا بشه
        بازار ازاد هم نه قطعه ش گیرت میاد نه کسی که تعیمرات این نوع ماشین بلد باشه
        این نوع ماشین اونم از نوع چینی تو ایران با این قیمت بزرگ ترین اشتباهی که یه نفر میتونی برای خرید ماشین انجام بده هست

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل بهنام
          بهنام
          سوابق: (140 دیدگاه) ,

          بزرگ ترین اشتباه بخاطر این که هنوز هیچ زیر ساختی برای این نوع ماشین نداریم مثل مکز خدمات و تعمیرات
          و از همه مهم تر ایستگاه شارژ
          با برق خونگی بخواد شارژ بشه خیلی طول میکشه دقیق نمیدونم اما 4 ساعت به بالاس
          مثلا شما با این ماشین به هیچ وج نمیتونی مسافرت با برد زیادی بری چون جایی برای شارژش نداریم جز خونه

      1. تصویر پروفایل بهنام
        بهنام
        سوابق: (140 دیدگاه) ,

        وقتی چند نفر خریدین و متوجه شدین من چی میگم به حرفم میرسین
        این ماشین چون زیر ساختی تو ایران نداره اینجا جواب نمیده
        اول مشکل قطعات دوم دانش ى تکنولوژی تعمیرش رو نداریم سوم جایی واسه شارژ کردنش تو سطح شهر و جاده ها نداریم
        بازار فروششم احتمالا جالب نیست

        پاسخ
  4. مجید
    سوابق: (469 دیدگاه) ,

    خواستن بگن ما هم هستیم البته از نوع ویران فرقونی و از سیستم چینی !!!!!!!!!!!خخخخخخخخخخخخخخخخخ!!!!!!!!!باحال بود!من پیشنهادم خرید و ترویج فرهنگ دوچرخه سواریه تا این ماشین ها!!!!!!!!

    پاسخ
  5. محمد۲۰
    سوابق: (84 دیدگاه) ,

    2380 کیلوگرم؟! خیلی سنگینه!
    راستی، گفتید توی نیم ساعت، نصف باطری (30 کیلو وات ساعت) شارژ میشه. از طرفی مصرفش حدود 20 کیلو وات ساعت در هر صد کیلومتر هست. پس با یک حساب سر انگشتی میشه گفت دامنه حرکتیش با هر بار شارژ کامل حدود 300 کیلومتر هست، نه 400 کیلومتر!

    پاسخ
    1. فرامرز
      سوابق: (751 دیدگاه) ,

      ماشین تمام برقی کلاْ سنگینه چون باتری های زیادی لازمه. به نظر این ماشین تکنولوژی باتری هاش خیلی بالا نباشه ولی برای مقایسه باید گفت که مدل پایه تسلا مدل اس با همین میزان باتری حدود ۲ تن وزن داره

      پاسخ
  6. امیر
    سوابق: (228 دیدگاه) ,

    ماشین چینی آوردن بنام ایران این دیگه نوبرشه

    پاسخ
  7. Ahmadreza
    سوابق: (100 دیدگاه) ,

    چقدر قیافش ضایع هست انگاراز ماشیناست که مردم تو گراژشون تولید میکنن

    پاسخ
  8. تصویر پروفایل حامد
    حامد
    سوابق: (89 دیدگاه) ,

    من نمیفهمم !!! این کامنت : ( ماشین چینی آوردن بنام ایران این دیگه نوبرشه) یا این یکی: (کاش اولین ماشین الکتریکی مون رو خودمون واسه خودمون میساختیم.) کجاش دیسلایک داره!!! یعنی طرف ماشین چینی دوس داره؟! یا دوست نداره خودمون ماشین بسازیم؟!!
    بعضیا میان کامنت تشکر از نویسنده رو دیسلایک میکنن! هرکی فهمید داستان چیه بگه منو از این ظلمت جهل و نادانی نجات بده!

    پاسخ
    1. محمد۲۰
      سوابق: (84 دیدگاه) ,

      داداش وقتی من چند تا کامنت بالاتر گفتم وزنش (2380 کیلوگرم) زیاده و منفی گرفتم! دیگه خودت حساب بقیه جاهاشو بکن…

      وقتی بصورت علمی میگم دامنه حرکتیش 300 کیلومتره، نه 400 کیلومتر و منفی میگیرم، دیگه خودت بهتر میدونی با کیا طرفیم!
      موفق باشی دوست عزیز

      پاسخ
  9. GOD BLESS AMERICA
    سوابق: (551 دیدگاه) ,

    ماشین آشغالی باید باشه ولی اونجا که نوشته بو 450 نیوتون متر گشتاور من وسوسه شدم ولی خوب خیالتان راحت باشه چون پول ندارم.

    پاسخ
  10. ماسل
    سوابق: (171 دیدگاه) ,

    شتابش باید خوب باشه ۴۵۰ نیوتون متر
    البته درباره برقیها باتری بیشترین تاثیر رو روی شتاب داره
    کسی میدونه حداکثر شتابش چقدره؟مثل تسلا یکدنده س؟

    پاسخ
    1. فرامرز
      سوابق: (751 دیدگاه) ,

      ویکی پدیا انگلیسی نوشته شتاب ۰ تا ۹۶ کیلومتر زیر ۸ ثانیه که خیلی خوبه. حداکثر سرعت هم ۱۶۰ کیلومتر و برد واقعی هم ۳۰۰ کیلومتر (به لخاظ تئوری با حداقل مصرف ۱۹.۵ کیلووات ساعت در ۱۰۰ کیلومتر با یه باتری ۶۱.۴ کیلووات ساعتی نهایتاْ ۳۱۰ کیلومتر مسافت رو میشه طی کرد). خوبیه موتور برقی اینه که تو سرعت های پایین که جریان کمتری از باتری کشیده میشه و باتری داغ نمیشه اتلاف انرژی خیلی کمه و برای همین استفاده داخل شهری کاربرداصلی این خودرو هست. به نظرم اگه ناوگان تاکسی شهرهای بزرگ رو به این خودرو مجهز کنیم تاثیر به سزایی در کاهش آلایندگی داشته باشه

      پاسخ
  11. فرامرز
    سوابق: (751 دیدگاه) ,

    نکته جالب اینه که باتری های این خودرو ۱۰ سال گارانتی دارن. امیدوارم وارد کننده این حق مشتری رو رعایت کنه

    پاسخ
  12. muscle cars
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    به امید روزی که مکلارن و 918 و تسلا هم وارد کنن

    پاسخ
  13. علی
    سوابق: (70 دیدگاه) ,

    تیتر اشتباه……… ماشین وارداتی چینی برقی

    پاسخ
  14. ali
    سوابق: (80 دیدگاه) ,

    من شخصا حاضرم بخرم اگه قیمتش خوب باشه ! اگه تا 70.80 تومن باشه ارزش خرید بالای داره . مزایایی ماشنایی برقی رو حساب کنید میبینید کارایش هم خوبه… ولی برای مسافرت اصلا نمیشه روش حساب کرد ! نهایتا فقط برای شهرای تا 100 کیلومتر فاصله… مزایاش : بدون الایندگی بودن. بی صدا بودن موتورش. ترمز قوی و قابلیت شارژ باتری از ترمز. کم مصرف شدن لنت ترمز(بخاطر همون کسب انرژی از ترمز). کیفیتش هم byd داره تو کشواری دیگه همین مدل رو میفروشه پس کیفیت مطمعننا خوبه. خلاصه بدور از همه نظرای منفی فکر میکنم جایه ماشینای برقی و حتی این مدل تو ایران خالیه و زودتر باید تولید و وارد بشن…

    پاسخ
  15. حمیدرضا
    سوابق: (330 دیدگاه) ,

    این خودرو مدتها در امریکا تست شده البته اولین خودروی چینی الکتریکی نیست و اولین رو در ایران بایک سنوا با مدل صندوقدار سنوا و موتور الکتریکی وارد کرد ولی اگر قرار باشه این خودرو در ایران مونتاژ بشه احتمالال قیمت کمتری خواهد داشت ولی مردم ما و مسولین ما تا بیان به فکر بیفتن که ماشین برقی برای شهرها فعلا جایگزین خوبی هست احتمالا مقوله تردد با خودرو در جهان دگرگون میشه

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.