فودای F22، پیکاپی فول‌سایز از سرزمین اژدها

وضعیت عرضه و تولید خودروهای وانت‌بار در کشورمان نه‌تنها جالب نیست بلکه به معنای اعم کلمه درام و غم‌انگیز است! در حالی که در حوزه خودروهای سواری – علیرغم انحصارها و تنگناهایی که دیده می‌شود- کورسویی از امید وجود دارد؛ در این عرصه، به‌سختی می‌توان بارقه‌ای از پیشرفت و اصلاح را مشاهده نمود. در حال حاضر، مدل‌هایی در خطوط تولیدی‌مان جای خوش نموده‌اند که در ورای مرزهای میهن، ردپای آن‌ها را تنها می‌توان در قبرستان‌های خودرو و در بهترین حالت در موزه‌ها مشاهده نمود، خودروهایی که نه ایمنی درخوری دارند، نه راحتی مناسبی و نه حتی زیبایی حداقلی! شاید تنها مزیتشان را بتوان در حیطه باربری آن‌ها ردیابی نمود و نه جایی دیگر.

Foday F22 pickup 2015
Foday F22 pickup 2015

از سوی دیگر، در حیطه مونتاژ و واردات هم این دسته از خودروها جای بسیار اندکی را اشغال نموده و به علت بهای بسیار بالایی که دارند، از کارکرد اصلی خود کاملاً خارج گشته‌اند. معدود نمونه‌های چینی که در کشورمان مونتاژ می‌گردد از برچسب قیمتی بین 60 الی 70 میلیون تومان برخوردارند و نمونه‌های وارداتی ژاپنی هم بهایی 150 میلیونی و یا بیشتر را بر پیشانی خود حمل می‌کنند، که بالطبع مالکیت آن‌ها را از دسترس اکثریت اقشار جامعه خارج می‌کند. شاید به همین سبب است که هنوز هم این دسته از وانت‌بارها نتوانسته‌اند جایگاه شایسته‌ای را در سیستم حمل‌ونقل عمومی کشورمان بیابند و به‌جز معدودی از خریداران شخصی، این خودروها کماکان توسط ادارات و نهادهای دولتی به کار گرفته می‌شوند. چه بسا این امر را هم شاهدیم که از وانت‌های مدرن وارداتی و یا حتی چینی، همچون مدلی تفریحی! و یا حتی SUV بهره گرفته شده و به‌ندرت هم شاهد حمل و یا جابه‌جایی بار توسط صاحبانشان هستیم. البته در این زمینه نیز تا حد زیادی حق با دارندگان این خودروهاست؛ آخر با توجه به این حجم از تورم، گرانی و نیز کمبود لوازم یدکی که گریبان گیر خودروهای مدرن است، چه کسی حاضر می‌شود که با وانتی 170 میلیونی به باربری بپردازد؟!

Foday F22 pickup 2015
Foday F22 pickup 2015

اخیراً به دلایلی چند، که مهم‌ترین آن عدم پاس شدن استانداردهای پایه ایمنی از سوی برخی از این وانت‌بارهای پرتیراژ است، سازندگان آن‌ها اقدام به تعویض و یا آرایش ظاهری بعضی از این مدل‌ها نمودند، اما ای کاش پیش از ارائه محصول، با مطالعه بیشتری عمل کرده و یا لااقل اصول اولیه‌ای را مراعات می‌نمودند، نه حالا که خودروهایی به‌ظاهر نو ولی باطناً کهنه‌ای جایگزین مدل‌های پیشینشان گشته‌اند که معلوم هم نیست که در درازمدت از کارایی بهتری برخوردار باشند.

Foday Xiongshi F22
Foday Xiongshi F22

در حالی که خودروسازانمان در حیطه تولید و یا عرضه وانت‌بارهای مدرن و ایمن، چندین دهه عقب‌تر از همتایان جهانی خویش و به‌خصوص سازندگان مشهور و قدر آمریکایی و ژاپنی هستند، همتایان چینی‌شان با سرعت سرسام‌آوری در این عرصه پیشروی نموده و پی‌درپی هم در حال ارائه مدل‌های جدیدتر و نیز مدرن‌تر می‌باشند، گرچه ممکن است که محصولات ارائه شده از طرف آن‌ها به لحاظ استانداردهای کیفی در حد و اندازه سازندگان برتر غربی و یا شرقی نباشد ولی به لحاظ ظاهری و رفاهی آن‌چنان با آنان نزدیک است که برای اشخاص عادی و نیز ناآشنا با زیروبم‌های دنیای خودرو، تشخیص تفاوت‌های بین آن‌ها و دیگر رقبایشان بسیار دشوار است.

Foday Xiongshi F22
Foday Xiongshi F22

نکته جالب هم اینجاست که این پروسه توسط خودروسازانی از این دیار صورت گرفته که از شهرت اندکی برخوردارند ولی در عرصه عمل خروجی کار آن‌ها بسیار متفاوت و شاید هم بهتر از سازندگان ایرانی است. این روزها شاهد هجوم سخت خودروسازان چینی به بازار سواری‌ها و کراس اوورها هستیم و به‌احتمال قریب‌به‌یقین، با این روندی هم که در پیش گرفته‌اند در دهه آینده خواهند توانست دیگر سازندگان برتر پیکاپ در دنیا را به دردسر جدی اندازند. به‌خصوص در ممالک در حال توسعه آسیایی و آفریقایی و… عرصه وسیعی برای فروش و جولان دهی این دسته از خودروها وجود دارد. البته کماکان نیز شاهدیم که سازندگان چینی بازارهای مدرن و توسعه یافته را فراموش نکرده‌اند و صادرات متعددی هم که از سوی آن‌ها به ممالکی همچون استرالیا و بریتانیا و…صورت می‌گیرد گواهی روشنی بر این امر است (بخش عظیمی از این خودروها نیز ساخت شرکت گریت‌وال می‌باشد).

Foday Xiongshi F22
Foday Xiongshi F22

خودرویی که در تصویر ملاحظه می‌کنید محصولی جدید از شرکت فودای بوده و نام کامل آن XIONGSHI F22 می‌باشد قرار است که در آینده‌ای نزدیک فروش آن در بازار (چین) آغاز شود. به لحاظ فنی نیز این پیکاپ بر مبنای مدل SUV این شرکت، یعنی مدل LANFU تکوین یافته است. این خودرو از طراحی جذاب و گیرایی برخوردار است و از ویژگی‌های برجسته آن نیز می‌توان به جلوی پنجره آن اشاره نمود که پیرامون چراغ‌های جلو را به زیبایی هر چه تمام‌تر فراگرفته است.


در حال حاضر، خودروی F22 تنها در نسخه دوکابین عرضه می‌شود و فعلاً نیز از ارائه نمونه دو درب آن خبری نیست. پیشرانه مورد استفاده در آن هم مشابه همان نوعی است که پیش‌تر در مدل LANFU بکار رفته است، این موتور که منشأ آن از شرکت میتسوبیشی ژاپن است از نوع بنزینی بوده و 2.4 لیتر حجم دارد، خروجی توان آن برابر با 136 اسب‌بخار و گشتاور تولیدی آن هم معادل 200 نیوتن‌متر است. علاوه بر این، یک پیشرانه 1.9 لیتری توربو دیزل هم برای این خودرو در نظر گرفته شده است که از توانی معادل 136 اسب‌بخار و گشتاوری برابر با 300 نیوتن‌متر برخوردار است. هر دوی این پیشرانه‌ها به همراه یک جعبه‌دنده پنج سرعته دستی عرضه می‌گردد. این مدل در حالت استاندارد خود به‌صورت دیفرانسیل عقب ارائه می‌شود ولی گزینه چهارچرخ متحرک هم در آن اختیاری است.


بهای این خودرو از حدود 100,000 یوآن شروع شده و به 130,000 یوآن ختم می‌گردد. در حال حاضر، این وانت‌بار یکی از ارزان‌ترین پیکاپ های فول سایزی است که در بازار چین عرضه می‌شود. همچنین قرار است که این مدل به اقصی نقاط جهان نیز صادر گردد. لغت XIONGSHI در زبان چینی به معنای شیر (LION) است که نامی مناسب برای این خودرو در سرتاسر دنیاست.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل سام کاویانی

کارشناس مکانیک، مترجم و نویسنده مطالب خودرویی

21 دیدگاه

    1. فورد
      سوابق: (287 دیدگاه) ,

      من فکر کردم فورد ه خدا وکیلی کپی کردنم خودش یه هنره که کاخونه های ما عرضه این هم ندارن

      پاسخ
  1. تصویر پروفایل نوید
    نوید
    سوابق: (1525 دیدگاه) ,

    خیلی هم عالی
    فقط یه نکته خیلی مهم
    کسانی که قصد خرید پیکاپ دارند مواظب باشند این روز ها خر رو رنگ میکنند و جای قناری میفروشند
    من خودم چندین مورد دیدم ( در شیراز ) که کپی چینی پیکاپ رو دارن بجای پیکاپ میفروشند
    یعنی با برداشتن برند آن و عوض کردن اون با برند نیسان دارد سر مردم کلاه میدارند

    بهترین راه تشخیصش زاعده زیر چراغ های جلوه که باعث شده چراغش خیلی کم متفاوت و کوچک تر از پیکاپ باشه

    پاسخ
    1. ali
      سوابق: (67 دیدگاه) ,

      آخه چرا جو میدی شما اونی که شما میگی کپی اسمش ریچ هستش و شبیه پیکاپ 88 (از اون سال به بعد جلوش شبیه رونیز )هست ولی ریچ از سال 93 تولید میشه در ثانی ماشینا که رو هوا معامله نمیکنند … تو کارت وسند این اسمشا نوشته ریچ و اون نیسان پیکاپ.دیگه کسی که 70 تومن می خواد پول بده اینقد گاگول نیست.

      پاسخ
    2. آرماااان
      سوابق: (335 دیدگاه) ,

      خخخخخخخخخخخ
      ببخشید اینو میگم ولی آدم باید خیلی منگل باشه که همچین اشتباهیو بکنه

      پاسخ
      1. Hitler
        سوابق: (459 دیدگاه) ,

        علی شاید باور نکنی ولی بزار یه ماجرایی بگم:
        سال 88دوستم یه 405 خرید.با کلی ذوق اومد دنبالم که بریم شیرینی ماشینشو بخره(اولین ماشینش بود)همین که سوار ماشین شدم احساس کردم کشش ماشین مث پژو نیس و صدای موتورش عین پیکانه.صندلی های عقبم بالاتر از حالت عادی بود و از وسط جای پا یه برآمدگی داشت(گیربکس وسط اتاق برای دیفرانسیل جلو)از ماشین پیاده شدم رفتم دیدم خدا شاهده با دوتا جوش توپی دیفرو کشیدن بالاتر از پایین ماشین دیده نمیشه روآ رو به جای پژو قالبش کردن.مدارکشم مال پژو بود و شماره موتور و شاسی همخونی داشت(شماره موتورو دست کوب کرده بودن بی شرفا)خلاصه بعد هزار جور شکایت و اینا از طرف پولو گرفت دوستم ولی به عین مصداق قناری رو به جای توپولوف فروختن دیدم.

        پاسخ
        1. سعید
          سوابق: (3 دیدگاه) ,

          اولین چیزی که هر انسان مبتدی تو خرید خودروی دسته دوم نگاه میکنه اینه که کاپوت میده بالا ببینه موتورش چجوریه، هیچی هم ندونه حداقل میزنه بالا ببینه موتورش تر و تمیز هست یا نه
          حالا خداییش این دوستت فرق موتور پیکان و پژو رو نمی دونسته واقعا!!!!!!!!!!

    3. سعید
      سوابق: (3 دیدگاه) ,

      عزیز حرف هایی میزنیا، اونی که اینقدر بلانسبت خر باشه همون بهتر که بهش بندازن
      یعنی سند کمپانی هم عوض کردن؟
      یعنی موتور هم عوض کردن؟ یعنی کاپوت بالا بزنی رو موتور نباید نیسان نوشته باشه؟
      حرف هایی میزنیا

      پاسخ
  2. باربد.فقط شورولت.فقط کامارو
    سوابق: (811 دیدگاه) ,

    نسبت به سایر چینی ها بهتر به نظر میاد اما اون ساعت آنالوگ وسط داشبورد چی میگه؟
    برای همچین ماشینی دیگه ساعت نمیذارن که! 😉 عملکرد ناشیانه ایه.
    از حق نگذریم میارزه به هر چی محصول وطنیه.
    هر خودروسازی که به طور مطلوب عمل میکنه شایسته ی پیشرفته.
    به امید روزی که خودروسازان داخلی یاد بگیرن…

    پاسخ
  3. سامی
    سوابق: (42 دیدگاه) ,

    نه فک نکنم تولید خودرو خنده دار باشه و قاعدتا هم نیست .
    محصولات چینی ی زمانی کپی بودن نه تنها محصولات چینی بلکه خیلی از خودرو ساز ها از الگو برداری از ماشین های خوب تکامل پیدا کردن . چین هم همینه . ولی داره از کپی خارج میشه . طرح های جدید با امضا های خودشون .
    چه ظاهری چ باطنی .
    ولی ما همچنان در حال گفتن این جمله ایم : کپیه
    فراموش نکنید خودروسازان وطنی با کلی امتیازی ک بهشون میدن نتونستن حتی یکم به کیفیت ماشین ها اضافه کنن چ برسه به کپی کردن و تولید محصولات جدید …

    پاسخ
  4. Mehdi
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    ما خودمون پیکاپ ریچ خریدیم واقعا اشتباه کردیم متاسفانه مشتری اول و آخرشم خودتی

    پاسخ
  5. تصویر پروفایل BMW7
    BMW7
    سوابق: (69 دیدگاه) ,

    ماشین خوش فرم و زیبایی هم از بیرون هم داخل اتاق،ولی تو عکس هم تا حدودی مشخصه ک کیفیت چندانی نداره و اگه وارد ایران هم بشه مطمئنا قیمت مناسبی نداره،اگه این ماشین تونست به مدت کوتاهی مورد استفاده(باربری،نه شبیه چهار باکس تو عکس)در جنوب کشور قرار بگیره و سالم بمونه قابل ستودنه ک بعید میدونم،

    پاسخ
  6. milad
    سوابق: (209 دیدگاه) ,

    امن کارمند شرکت نفت توی اهواز هستم..چند وقته که بعلت گرونی نیسان پیکاپ ماشینهای اجاره ای شدن انواع و اقسام چینی..ولی نیسان (تازه منتاژ داخل)کجا و این چینی ها کجا…ما نیسان توی گرمای 60درجه میریم ماموریت نه امپر میکشه و کولر هم عالی…کاپرا و وینگل و ریچ به گرد پای نیسان منتاژ ایران هم نمیرسن…عجب ماشینه…

    پاسخ
  7. بنده خدا
    سوابق: (233 دیدگاه) ,

    سلام.ریچ مگه چشه!!!موتور میتسو داره….60تومن…دلیل منطقی بییار تا من قبول کنم ریچ و کاپرا و وینگل آشغالن

    پاسخ
  8. محمدMOHAMMAD
    سوابق: (232 دیدگاه) ,

    هیچ آدم عاقلی وقتی که حق انتخاب داشته باشد ماشین چینی را از میان برندهای معتبر انتخاب نمی کند

    پاسخ
  9. تصویر پروفایل نوید جهرمی
    نوید جهرمی
    سوابق: (1456 دیدگاه) ,

    بازم مشون گرم که با کپی شروع میکنند نه مونتاژ
    مدل بعدیش که میاد از تجربشون استفاده میکنند و ماشین بهتری میدن بیرون.
    شونصد ساله نیسان گاوی رو مونتاژ میکنیم و کیفیتش از سریای اولش هم کم تره اونوقت هنوز صلاح به توقف تولید و پلاک کردنش نمیبینن.
    خدا نجاتمون بده از دست داخلیایی که از قوم مغول بدتر سرمون دراوردن

    پاسخ
  10. آرمان
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    هیچ برندی تو ایران به گرد پای تویوتا و نیسان نمیرسه درسته گرونن ولی امنیت و راحتی بهمراه دارن دوستان،،تویوتا لندکروز وانت صفر۲۰۱۲میدادن۱۴۰تومن تازه۳اف نه۴اف حالا شده۲۵۵میلیون!!حتی رنج روورانگلیسی یا هامر امریکایی و…به گردپاش نمیرسه..این چینیها که پیکاپ نیستن فرغونن..البته گرات وال وینگل یخورده بهتر از بقیس تو ایتالبا نمایندگی داره

    پاسخ
  11. کارشناس
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    پولش رو داری ؟ برو ژاپنی بخر! نداری؟ بجا اینکه این داغونای داخلی رو بخری چینی با کیفیت بالا تر بخر.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.