تجربه و آزمایشلیفان

تجربه 43000 کیلومتر رانندگی با لیفان 620 تلنت

من در شهریور ۹۱ یک دستگاه خودروی لیفان ۶۲۰ تلنت با موتور ۱۸۰۰ را تحویل گرفتم. در مدتی که تا امروز (آذر ۹۳) مالک این خودرو بودم، بیش از ۴۳ هزار کیلومتر با این خودرو رانندگی کردم و با معایب و مزایای این خودرو و مشکلاتی که احیاناً ممکن است برای مالکان محترم این خودرو ایجاد شود تا حدودی آگاهی دارم. بنابراین تصمیم گرفتم که یک بررسی دقیق و به دور از تعصب از این خودرو ارائه دهم تا افرادی که قصد خرید و یا آشنایی با این خودرو را دارند بتوانند اطلاعات جامع، صحیح و معتبری از این خودرو داشته باشند.

لیفان 620
لیفان ۶۲۰
در ابتدا قصد دارم به‌عنوان مقدمه‌ای کوتاه نگاهی به صنعت خودروسازی چین و وضعیت لیفان در این صنعت داشته باشم. در ادامه به شرکت مونتاژ کننده و نحوه خدمات‌رسانی آن خواهم پرداخت و سپس بررسی جامعی از این خودرو در اختیار علاقه‌مندان خواهم گذاشت. امیدوارم که این بررسی برای خوانندگان مفید باشد.

نگاهی به صنعت خودروسازی چین

طبق آمار رسمی [۱] در سال ۲۰۱۳ چین به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز دنیا، که از سال ۲۰۰۸ این مقام را در اختیار دارد، با تولید بیش از ۲۲ میلیون خودرو، تولیدی برابر مجموع تولید خودرو کشورهای آمریکا، ژاپن و کره جنوبی داشته است که رده‌های دوم، سوم و پنجم جدول تولید خودروها را به خود اختصاص داده‌اند. اما بخش اعظم این عدد به مونتاژ خودروهای خودروسازان بزرگ دنیا اختصاص دارد و کمتر از ۵۰ درصد از آن مربوط به برندهای چینی می‌باشد. طبق آمار فقط ۳/۴۴ درصد از بازار چین در اختیار برندهای چینی می‌باشد [۲].

از جمله خودروسازان بزرگ چین می‌توان از سایک موتور، چانگان، دانگ فنگ و فاو نام برد [۳]. این خودروسازان بیشترین سهم از بازار چین را در اختیار دارند و اغلب به صورت دولتی و نیمه‌دولتی اداره می‌شوند. خودروسازان دیگری هم مانند جیلی، BYD، گریت وال، چری، جک و لیفان هم در این کشور وجود دارند که سهم بسیار کمتری از بازار را در اختیار دارند.

لازم به ذکر است که بیشتر خودروهای تولیدی این خودروسازان در خود کشور چین فروخته می‌شوند. اما با این وجود خودروسازان چینی برای صادرات بهای ویژه‌ای قائل هستند. بزرگ‌ترین بازارهای صادراتی وسایل نقلیه چینی به ترتیب کشورهای آمریکا، ژاپن، روسیه و ایران هستند [۴].

جایگاه شرکت لیفان در صنعت خودروسازی چین

لوگوی شرکت لیفان
لوگوی شرکت لیفان
لیفان یک شرکت خصوصی تازه‌وارد و نوپا در صنعت خودروی چین می‌باشد. لیفان در سال ۱۹۹۲ میلادی تأسیس شد و محصولات آن شامل موتورسیکلت، خودرو، ون‌های کوچک، موتورهای بنزین سوز و کامیون‌های کوچک می‌شود. اولین خودروی تولیدی این شرکت لیفان ۵۲۰ بود که در سال ۲۰۰۵ معرفی گردید [۵] و پس از مدت اندکی مونتاژ آن در ایران هم آغاز شد. سایر محصولات این شرکت شامل مدل‌های ۶۲۰، ۷۲۰، i520، ۵۳۰، X60، X50 و آخرین محصول آن نیز لیفان ۸۲۰ می‌باشد که در نمایشگاه سال ۲۰۱۴ رونمایی گردید [۶]. با توجه به سیر سریع محصولات این شرکت از مدل ۵۲۰ تا ۸۲۰ می‌توان آینده بسیار درخشانی را برای این شرکت در نظر گرفت.

لیفان 820
لیفان ۸۲۰
لیفان خودروهایش را در بازارهای ۵۰ کشور دنیا ارائه می‌کند. این شرکت در سال ۲۰۱۳ با صادرات ۶۰ هزار خودرو در مقام سوم صادرات خودروی چین ایستاد [۷].

شبکه فروش لیفان
شبکه فروش لیفان

کرمان موتور

مونتاژ کننده خودروهای لیفان در ایران شرکت کرمان موتور است. این شرکت با ارائه محصولات باکیفیتی مانند دوو سیلو و ماتیز در گذشته،‌ به همراه خدمات پس از فروش مناسب، توانست خاطره خوبی در ذهن مصرف‌کنندگان ایرانی به جا بگذارد. اما با اتفاقاتی که برای این شرکت افتاد، کرمان موتور تا مرز ورشکستگی پیش رفت و حتی برای مدت‌ها محصولی را ارائه نمی‌کرد. تا اینکه همکاری با شرکت لیفان توانست شروعی دوباره برای این شرکت مونتاژگر وطنی باشد.

لیفان ۶۲۰

مدل ۶۲۰ لیفان به‌نوعی فرشته نجات کرمان موتور بود. این شرکت پس از ناکامی‌های فراوان و عرضه نه‌چندان مناسب لیفان ۵۲۰، نیاز به یک شوک قوی داشت تا دوباره به روزهای اوج خود برگردد و ۶۲۰ همان شوک بزرگ بود. در چین این خودرو فقط با موتور ۱۶۰۰ (در دو نوع ترایتک و LF841Q3) و سه مدل اکونومی، کامفورت و لاکچری عرضه می‌شود که به نظر می‌رسد در ابتدا مدل کامفورت با موتور ۱۶۰۰ سی‌سی ترایتک وارد ایران شد.

لیفان ۶۲۰ که در سال ۲۰۰۹ به بازار عرضه شد، در چین، برزیل، روسیه، ویتنام و چندین کشور دیگر به فروش می‌رسد. در روسیه این خودرو با نام لیفان سولانو (Solano) مونتاژ می‌شود و به فروش می‌رسد. شرکت ایتالیایی مارتین موتورز (Martin Motors) هم این خودرو را جهت عرضه در بازارهای اروپایی با عنوان MM620 در سایت خود که در تونس واقع است به تولید می‌رساند.

Lifan 620
Lifan 620
لیفان ۶۲۰ در سال ۸۹ به ایران وارد شد و در ابتدای ورود به ایران ظاهر جذاب و مدرن به همراه موتور کم‌مصرف و امکانات رفاهی مناسب توانست برگ‌های برنده این ماشین باشد و به‌سرعت فروش آن رو به افزایش رفت.

به دلیل امکانات پایین و قدرت کم موتور ۱۶۰۰ سی‌سی، کرمان موتور تصمیم به عرضه مدل ۱۸۰۰ سی‌سی با کد LFB479Q و تکنولوژی زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (VVT) در سطح امکانات لاکچری گرفت. همچنین با افزایش امکانات رفاهی، لیفان ۶۲۰ را به‌عنوان یک محصول ویژه در بازار کم تنوع و پر از مدل‌های قدیمی و تکراری ایران مطرح کرد.

زمان ثبت‌نام و تحویل خودرو

من در اسفند سال ۱۳۹۰ یک دستگاه لیفان ۶۲۰ تلنت ۱۸۰۰ ثبت‌نام کردم. زمان تعین شده برای تحویل خودرو مرداد ۹۱ بود که با اندکی تأخیر در اوایل شهریور خودرو خود را تحویل گرفتم. لازم به ذکر است که قیمت تمام شده خودرو برای من ۲۳ میلیون تومان بود که به صورت دومرحله‌ای و پرداخت ۱۳ میلیون تومان در زمان عقد قرارداد و ۱۰ میلیون باقیمانده در زمان دعوت‌نامه، انجام گرفت. خودروی ما جزو اولین سری خط تولید ۱۸۰۰ بود و بنده هم جزو اولین مالکان این خودرو بودم. از آن زمان تا به امروز من در شرایط مختلف جاده‌ای و آب هوایی با این خودرو رانندگی کرده‌ام و بسیاری از صفحات سایت‌ها و انجمن‌های اینترنتی را مطالعه کردم و یا از نزدیک با بسیاری از مالکان این خودرو صحبت کرده‌ام. بنابراین از نقاط ضعف و قوت این خودرو به‌خوبی اطلاع دارم و وظیفه خود میدانم که به اطلاع‌رسانی به سایرین، نقشی هرچند کوچک در آگاهی عمومی نسبت به این خودرو داشته باشم. پس با گفتن تمامی این مقدمه‌ها، به بررسی خودرو می‌پردازم.

بررسی خودرو:

وقتی‌که به ظاهر این خودرو نگاه می‌کنیم می‌توانیم نشانه‌های یک خودروی مدرن و امروزی را در طراحی آن ببینیم. چراغ‌های LED، آینه‌های راهنمادار، نبودن ضربه‌گیرهای پلاستیکی روی درها که سالهاست از دنیای طراحی خودروها حذف شده‌اند، دستگیره‌های خارجی کروم، رینگ‌های آلومینیومی و بسیاری دیگر از المان‌های طراحی یک خودروی زیبا و مدرن که در طراحی این خودرو رعایت شده‌اند. چراغ‌های جلوی این خودرو به طور غیر قابل انکاری شبیه بعضی از مدل‌های BMW هستند و چراغ‌ها عقب نیز ما را به یاد بنزهای کلاس E و C نسل قبل می‌اندازد. علاوه بر این‌ها نمای کلی خودرو نشان از شباهت بسیار زیاد آن به تویوتا کرولا نسل قدیم (۲۰۰۵) دارد. به طوری که یک روز ماشینم را کنار یک تویوتا کرولا همرنگ آن پارک کرده بودم و با دوستم به سمت ماشین می‌رفتیم و دوستم که بارها سوار ماشین من شده بود، به اشتباه به سمت کرولا رفت و وقتی‌که گفتم ماشین من آن یکی است، از شباهت بین دو ماشین حیرت‌زده شده بود!

lifan 620 talent interior
lifan 620 talent interior
علاوه بر این موارد، در داخل خودرو هم طراحی فرمان شبیه برخی از مدل‌های مرسدس و داشبورد هم شبیه برخی از مدل‌های نسبتاً قدیمی BMW است. البته لازم به ذکر است که شباهت‌های این ماشین به بنز و BMW و تویوتا فقط در همین موارد ظاهری است، نه بیشتر!‌ اما برای قشر متوسط ایرانی که توانایی خرید مدل‌های اصلی بنز و BMW و حتی تویوتا را ندارند، داشتن خودرویی که شباهت‌هایی به این نام‌های بزرگ دارد هم گزینه بدی نیست. خود شرکت لیفان هم ابایی از بیان شباهت‌های خودروهایش با محصولات خودروسازان بزرگ دنیا ندارد. البته نباید فراموش کنیم که کشور ما با سابقه بسیار بیشتر از چین در زمینه خودروسازی، حتی توانایی کپی کاری از روی محصولات بزرگ دنیا را ندارد و در تمام طول حیات خود همواره یک مونتاژکار صرف بوده است. به‌گونه‌ای که روزی محصولات هیلمن انگلیسی (پیکان) و شورولت آمریکایی (در شمار بسیار محدود) را مونتاژ می‌کردیم و بعدها به مونتاژ پژو و رنو و نیسان و مزدا و سوزوکی و دوو و کیا و پروتون و … رو آوردیم و امروزه هم با قدرت در حال مونتاژ چینی‌هایی هستیم که برخی از آن‌ها عمر کارخانه‌شان به اندازه عمر محصولات جدید خودروسازان ماست!

چراغ جلوی لیفان (عکس در شب بارانی گرفته شده است)
چراغ جلوی لیفان (عکس در شب بارانی گرفته شده است)
گذشته از این بحث‌ها، به نظر می‌رسد که شرکت لیفان توانسته است به امضای خاصی در طراحی محصولاتش برسد. مثلاً جلوپنجره کرومی با آرم لیفان در وسط و یا چراغ‌های LED جلو و چراغ عقب که یک مستطیل توخالی با لبه‌های گرد را نشان می‌دهد و این عناصر هم در مدل ۶۲۰ و هم X60 و ۷۲۰ قابل مشاهده است. در مجموع لیفان ۶۲۰ می‌تواند از نظر ظاهری نمره خوبی کسب کند و انصافاً در بین خودروهای داخلی ما جزو زیباترین خودروهاست.

چراغ عقب لیفان
چراغ عقب لیفان
با کشیدن دستگیره خارجی کرومی، درب راننده باز می‌شود و طرح روشن و کرم رنگ زیر داشبورد و صندلی‌های چرم مصنوعی چشم را نوازش می‌دهد. وقتی روی صندلی راننده می‌نشینیم در مقابل خود یک فرمان بسیار خوش‌دست را می‌بینیم که همرنگ با سطح بالای داشبورد به رنگ طوسی است. مابین دو رنگ طوسی و کرم داشبورد نیز با پلاستیک طرح چوب پرشده است که ظاهرش بسیار بهتر از طرح چوب‌های سمند است. در وسط کنسول یکی از مهم‌ترین برگ‌های برنده این ماشین دیده می‌شود که سیستم صوتی و تصویری لمسی این خودرو است. این سیستم قابلیت‌های بسیار زیادی دارد. از جمله پخش انواع فرمت‌های صوتی و تصویری، اتصال به یو اس بی و آی‌پاد، اتصال به بلوتوث گوشی همراه جهت مکالمه و پخش آهنگ، قابلیت پخش سی دی و دی‌وی‌دی و … . تصویر دوربین دید عقب نیز بر روی این مانیتور نمایش داده می‌شود. کیفیت صدایی که از طریق ۶ بلندگوی این خودرو شنیده می‌شود واقعاً قابل‌قبول است و رضایت مصرف‌کننده‌ها را به همراه خواهد داشت. این سیستم توانایی پخش تلویزیون را هم دارد. ولی آنتن این خودرو که در داخل شیشه عقب تعبیه شده است اصلاً مناسب دریافت امواج تلویزیون نیست و تصویر بسیار بد و برفکی است. برای حل این مشکل نمایندگی‌ها گیرنده‌های دیجیتال مخصوص خودرو را در ازای مبلغی در حدود ۳۰۰ هزار تومان بر روی خودرو نصب می‌کنند تا تصویر دریافتی در همه حالات و در حرکت شفاف و مناسب باشد.

سیستم صوتی لیفان 620
سیستم صوتی لیفان ۶۲۰
صفحه کیلومتر لیفان 620
صفحه کیلومتر لیفان ۶۲۰
نمای داخلی درب لیفان 620
نمای داخلی درب لیفان ۶۲۰
فرمان لیفان 620
فرمان لیفان ۶۲۰
با نگاهی به ابعاد کابین لیفان متوجه می‌شویم که اگر قد شما بالای ۱۸۵ سانتی‌متر باشد احتمالاً با مشکل کمبود جا برای سر مواجه خواهید بود! صندلی لیفان برای شخصی مثل من با قد ۱۷۰ سانتی‌متر بسیار مناسب است ولی افراد بسیار بلندقد احتمالاً با ارتفاع صندلی آن دچار مشکل خواهند بود. جنس صندلی‌ها هم زیاد نرم نیست و نمی‌توان لقب “راحت” را به آن نسبت داد اما بد هم نیست و در کل جنس صندلی‌های لیفان متوسط است.

در ردیف عقب جا برای ۳ سرنشین درشت‌هیکل، کم است و فضای صندلی عقب بیشتر مناسب دو نفر است. در مجموع کابین لیفان جزو خودروهای خیلی جادار نیست و این مسئله را بیان می‌کند که طراحان چینی ابعاد کابین و صندلی‌ها را بر اساس ابعاد جثه خودشان طراحی کرده‌اند!

lifan 620 talent
lifan 620 talent
اما در زمینه صندوق عقب داستان کاملاً متفاوت است. صندوق این خودرو با بیش از ۶۰۰ لیتر ظرفیت، واقعاً مناسب لقب جادار است. جالب است که در اولین برخورد من با لیفان نکته‌ای که باعث تعجب من شده بود حجم صندوق عقب این خودرو است. حجم صندوق عقب این خودرو ۶۵۰ لیتر است که این یعنی حدود ۲۰۰ لیتر بیشتر از پژو ۴۰۵. بنابراین اگر جزو افرادی هستید که هنگام مسافرت وسایل زیادی با خود می‌برید و یا اینکه قصد قاچاق اتباع بیگانه در صندوق عقب خودرو را دارید، این خودرو برای شما طراحی شده است!

اما نکته ناراحت‌کننده در صندوق عقب، لولاهای نگه‌دارنده درب صندوق هستند و به گونه طراحی شده‌اند که در هنگام بستن درب، عملاً بخشی از فضا را بلااستفاده می‌کنند. اما با این وجود،باز هم صندوق عقب لیفان واقعاً جادار و مناسب افراد پر وسیله است.

lifan 620 talent trunk
lifan 620 talent trunk
پس از بررسی صندوق عقب، حال نوبت به بررسی زیر کاپوت خودرو می‌رسد. با باز کردن کاپوت اولین چیزی که توجه آدم را جلب می‌کند فضای خالی اطراف موتور است. به‌گونه‌ای که اگر موتور را در یک گوشه از کاپوت جمع می‌کردند جا برای یک موتور دیگر هم باز می‌شد!

البته وجود فضای باز زیاد در موتور علاوه بر اینکه به خنک شدن موتور کمک می‌کند، باعث می‌شود که تعمیرات آن بسیار ساده‌تر شده و به‌اصطلاح جا دست خوبی داشته باشد. این فضاهای خالی موتور در مقایسه با موتور ۲۰۶ که برای تعویض لامپ چراغ آن باید دو سه قسمت باز شوند، واقعاً نعمتی است!

اما می‌رسیم به قلب تپنده ماشین یعنی موتور!‌ همان‌طور که قبلاً ذکر شد، مهندسین توانمند وطنی موتور ۱۶۰۰ سی‌سی طراحی شده توسط BMW و کرایسلر را با موتور ۱۸۰۰ سی‌سی ساخت لیفان که با همکاری شرکت ریکاردو انگلستان طراحی شده است تعویض کرده‌اند. این موتور در اصل برای لیفان X60 و ۷۲۰ طراحی شده که وزن به‌مراتب بیشتری از مدل ۶۲۰ دارند. بنابراین با این تغییر شتاب خودرو افزایش قابل‌ملاحظه‌ای نداشته اما کشش آن به‌مراتب بیشتر شده است و این خودرو را به خودرویی مناسب برای جاده‌های پر پیچ‌وخم کوهستانی آن‌هم با صندوق عقب پر و کولر روشن تبدیل کرده است. کشش این خودرو در مقایسه با رقیبانش بدون شک بسیار خوب و راضی کننده است و این کشش مخصوصاً در دنده‌های بالا که انتظار می‌رود کشش بالایی نداشته باشند تجربه‌ای لذت‌بخش از رانندگی در جاده‌های شیب‌دار و کوهستانی را فراهم می‌کند و نیاز به دنده معکوس را به حداقل می‌رساند.

نکته ثبت دیگر موتور لیفان علاوه بر ایجاد توان و گشتاور بالا، مصرف سوخت مناسب چه در شهر و چه در جاده است. مصرف سوخت این خودرو طبق تجربه درازمدت من حدود ۸.۷ در شهر و حدود ۷ در جاده می‌باشد. البته این اندازه‌گیری‌ها در شرایط استاندارد نبوده و معمولاً با حضور سرنشین و بار و با رانندگی معمولی و سرعت‌های بالاتر از استاندارد تعریف شده برای اندازه‌گیری مصرف خودروها بوده است.

اما نکته منفی این موتور صدای زیاد آن است که به همراه عدم عایق‌بندی مناسب (علیرغم وجود نمد کاپوت) باعث نفوذ صدایی نسبتاً زیاد در داخل کابین خودرو است. اگر بخواهم در مورد صدای موتور بیشتر توضیح بدهم باید بگویم که صدای موتور در حالت درجا بسیار کم است. به‌گونه‌ای که گاهی افرادی که تجربه رانندگی با لیفان را ندارند پشت فرمان می‌نشینند ممکن است در روشن بودن خودرو شک کنند و دوباره استارت بزنند! صدای موتور تا محدوده دور موتور ۲۰۰۰ تقریباً ناچیز است و در بازه ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ صدای وارد شده به خودرو بیشتر شده و در دور موتورهای ۲۵۰۰ به بالا صدا با تابعی نمایی افزایش پیدا می‌کند! البته صدای موتور اسپرت و گوش‌نواز است و به راننده احساس قدرت می‌دهد. اما اگر به مدت طولانی در دور موتور بالا رانندگی کنید (چیزی که در رانندگی در جاده با سرعت‌های بالای ۱۰۰ اتفاق می‌افتد) صدای موتور قطعاً باعث آزار خواهد شد. به‌گونه‌ای که من‌بعد از ۴ ساعت رانندگی در سرعت‌های ۱۳۰ به بالا مدتی ماشین را در حالت خلاص قرار دادم تا حداقل برای چند ثانیه از شر صدای گوش‌نوازی که حالا گوش‌خراش شده است، در امان باشم! درنتیجه توصیه می‌کنم اگر به صدای موتور خیلی حساس هستید و عادت به رانندگی طولانی‌مدت با سرعت‌های بالاتر از حد مجاز را دارید، در تصمیمتان برای خرید این خودرو بیشتر تأمل کنید.

ایراد دیگری که می‌توان از موتور این خودرو گرفت این است که در اکثر لیفان های ۱۸۰۰ هنگامی که دور موتور به عدد خاصی در حدود ۳۰۰۰ می‌رسد لرزش و صدایی از سمت موتور احساس می‌شود. این لرزش نسبتاً خفیف است و فقط در بازه بسیار کوچکی از دور موتور اتفاق می‌افتد و با افزایش یا کاهش دور موتور از بین می‌رود. مراجعه به نمایندگی هم دردی دوا نمی‌کند و مالکان معمولاً با این لرزش می‌سازند. اما طبق تجربه من با افزایش کارکرد ماشین، این لرزش به‌تدریج کمتر و کمتر شده و بعد از مدتی تقریباً محو می‌شود. بنابراین این لرزش کوچک مسئله نگران‌کننده‌ای نیست. البته بعضی از مالکان با تعویض دسته موتور نتایج مثبتی در رفع این صدا گرفته‌اند اما چون به‌شخصه تجربه‌ای در مورد این قضیه ندارم نمی‌توانم این کار را تأیید کنم.

نکته دیگری که در زیر کاپوت این ماشین جلب توجه می‌کند این است که به مانند اکثر خودروهای جدید سینی موتور از این ماشین حذف شده است. این امر جهت گردش هوای بهتر در موتور و خنک شدن بهتر آن است. اما برخی افراد و نمایندگی‌های سودجو جهت افزایش سود خود سینی موتور را برای این خودرو به فروش می‌رسانند این در حالی است که اگر موتور خودرو را به‌دقت بررسی کنید متوجه می‌شوید که وجود سینی نقش زیادی در افزایش امنیت موتور خودرو در برابر برخورد با اشیاء نخواهد داشت. زیرا ارتفاع موتور بالاتر از سپر و لوله اگزوز و سایر قطعات زیر ماشین است و درنتیجه هر برآمدگی که بخواهد با موتور برخورد کند ابتدا به آن قطعات برخورد خواهد کرد. علاوه بر آن چرخ‌ها با گلگیر و شلگیر پوشانده شده‌اند و احتمال اینکه سنگ یا شئ دیگری از زیر چرخ در رفته و به موتور برخورد کند وجود ندارد. درنتیجه اگر کارخانه تولید خودرو قطعه‌ای را بر روی ماشین نصب نکرده است احتمالاً نیازی به آن وجود ندارد. آن هم قطعه‌ای که ارزش مادی زیادی نداشته و نصب آن بر روی خودرو برای کارخانه کار دشواری نیست. طبق تجربه من، یکی از آشنایآن‌که‌ام‌وی‌ام ۳۱۵ خریداری کرده بود در نمایندگی اقدام به نصب سینی موتور کرد و تنها فرقی که ایجاد شد این بود که در کوچک‌ترین برآمدگی جاده، خود سینی به زمین‌گیر می‌کرد و صدای بسیار بدی ایجاد می‌کرد. درنتیجه ایشان مجبور بود که قبل از هر سرعت‌گیر کوچکی ایست کامل کرده و با سرعت بسیار پایین از روی سرعت‌گیر عبور کند که این امر باعث نارضایتی شدید ایشان گردیده بود و این نتیجه نصب قطعات غیر استاندارد بر روی خودرو می‌باشد.

اما با بستن کاپوت نوبت به تجربه رانندگی با لیفان می‌رسد. وقتی‌که پشت فرمان خودرو بنشینید مشکل زیادی در پیدا کردن جای سوئیچ نخواهید داشت. زیرا دور آن با چراغ ظریفی روشن شده است که پیدا کردن آن را در شب‌ها بسیار راحت‌تر می‌کند. استارت خودرو نرم است و اگر هوا خیلی سرد نباشد، موتور به نرمی و با صدای آرامی شروع به کار می‌کند. با جا زدن دنده حرکت خودرو آغاز می‌شود. کورس کلاچ و دنده این خودرو بسیار کم است و این مسئله حس اسپرت بودن خودرو را در راننده القا می‌کند. دنده‌ها به نرمی عوض می‌شوند و سرعت افزایش می‌یابد. البته کلاچ اندکی سفت است که در ترافیک‌های طولانی‌مدت می‌تواند باعث خستگی پای راننده شود.

نکته‌ای که در اولین دفعات رانندگی با این خودرو احساس می‌شود، تأخیر اندکی در دریچه گاز آن است. به این معنی که هنگامی که پدال گاز را فشار می‌دهید، دور موتور با تأخیری در حد چند دهم ثانیه بالا می‌رود. این تأخیر یک عیب محسوب نمی‌شود و مربوط به برقی بودن دریچه گاز لیفان است و راهی هم برای بهبود آن وجود دارد. درنتیجه رانندگانی که برای اولین بار با لیفان رانندگی می‌کنند، حتی اگر تجربه زیادی هم داشته باشند، باز هم ممکن است به دلیل عادت نداشتن به این تأخیر، خودرو را خاموش کنند. البته با اندکی رانندگی با لیفان، قلق آن به دست راننده خواهد آمد و این مسئله کاملاً برایش عادی خواهد شد. برای جلوگیری از خاموش شدن خودرو کافی است قبل از اینکه پای چپ کاملاً از روی کلاچ برداشته شود، پدال گاز را فشار دهیم تا این تأخیر جبران شود.

همان‌طور که قبلاً ذکر شد با بالا رفتن دور موتور صدای وارد شده به کابین هم زیادتر می‌شود. در حین حرکت به نظر می‌رسد که صدای وارد شده به کابین بیشتر از حد انتظار است و این مسئله به عایق‌کاری نه‌چندان مناسب و همچنین استفاده از لاستیک‌های خشک برمی‌گردد. لاستیک‌های خودروی من از نوع یزد تایر و مدل اورانوس است که علاوه بر خشک بودن و ایجاد صدای زیاد در حرکت بر روی آسفالت، در مواقع بارانی به‌سادگی بر روی خط‌کشی‌های آسفالت لیز می‌خورد. بنابراین توصیه می‌شود که در ابتدای تحویل گرفتن این خودرو لاستیک‌های آن را با نوع مرغوب خارجی تعویض کنید تا علاوه بر نرمی بیشتر و صدای کمتر، ایمنی بیشتری نیز داشته باشید. اینجاست که با خود آرزو می‌کنیم که ای‌کاش خودروسازان دست به داخلی سازی خودروهای خارجی نمی‌زدند و باعث کاهش کیفیت آن‌ها نمی‌شدند. کیست که نداند کیفیت پراید و پژوهایی که در سالهای دور با قطعات اصلی تولید می‌شد به‌مراتب بالاتر از کیفیت تولیدات امروزی کارخانه‌ها است و این مسئله واقعاً جای تأسف دارد که صنعتی که حمایت بسیار زیاد دولت و ایجاد تعرفه‌های بسیار بالا و غیرمنطقی بر واردات خودروهای خارجی و انحصار بسیار زیاد به اینجا رسیده است چنین کارنامه کیفی ضعیفی دارد. همین امر باعث شده است که انجمن مدیریت کیفیت ایران به صنعت خودروی کشور نمره ۶ از ۲۰ بدهد! [۹]

با رسیدن سرعت خودرو به سرعت‌های بالای ۸۰ کم‌کم صدای ضعیف سوت باد از کنار راننده به گوش می‌رسد. این صدا با افزایش سرعت بیشتر می‌شود. منشأ این صدا به طراحی آینده‌های این خودرو برمی‌گردد. به‌گونه‌ای که اگر در حال حرکت آینه راننده را بخوابانید این صدا کاملاً رفع می‌شود. به نظر می‌رسد که با حرکت ماشین، باد به داخل درز بین آینه و محل اتصال آینه به بدنه نفوذ کرده و تولید صدای سوت می‌کند. به نظر می‌آید که با پر کردن این درز، این صدا نیز از بین خواهد رفت.

فرمان این خودرو بسیار نرم است و گردش آن نیز بسیار مناسب است که این دو نکته در رانندگی شهری بسیار مفید می‌باشند. کشش خودرو به‌خصوص در سرعت‌های بالا بسیار راضی کننده است. عملکرد سیستم صوتی رضایت‌بخش است و کلیدهای کنترل روی فرمان هم به افزایش رضایت کمک می‌کنند. کلیدهای کنترل سیستم صوتی که بر روی فرمان قرار دارند قابل برنامه‌ریزی مجدد هستند و می‌توان با توجه به نیاز کاربر از داخل سیستم صوتی عملکرد آن‌ها را تغییر داد. برخی از خودروهایی که به مشتریان تحویل می‌شوند در ابتدا تنظیمات کلیدهای روی فرمان برای آن‌ها اعمال نشده است و کلیدهای روی فرمان کار نمی‌کنند. این مسئله با صرف نهایتاً ۱۰ دقیقه و مطالعه دفترچه سیستم صوتی، به‌راحتی قابل حل است.

با وجود کارکرد ۴۳ هزار کیلومتری، لیفان تقریباً مثل روز اول با قدرت و به اصلاح “جاندار” است و گذشت زمان تأثیر زیادی بر روی قدرت و کشش خودرو نداشته است. در هنگام عبور از دست‌اندازها صداهای ریزی از دو سه نقطه کابین به گوش می‌رسد که با توجه به عمر خودرو و نوع استفاده به نظر طبیعی و قابل‌قبول می‌رسد.

اما اگر به گرما بسیار حساس هستید و یا در شهر خیلی گرمی زندگی می‌کنید خبر بدی برایتان دارم. کولر این خودرو بسیار ضعیف است و هم از نظر میزان سرمایش و هم از نظر شدت پرتاب باد عملکردی بسیار ضعیف‌تر از انتظار دارد. به طوری که کولر آن با کولر پراید قابل مقایسه است! البته نمایندگی‌ها با دریافت ۲۱ هزار تومان اقدام به نصب قطعه‌ای برای افزایش قدرت کولر می‌کنند. این قطعه باعث افزایش مدت کار کمپرسور و درنتیجه افزایش سرمایش کولر می‌شود اما باز هم عملکرد آن ضعیف‌تر از خودروهایی مانند ۲۰۶ خواهد بود. در واقع کولر لیفان در ظهرها و بعدازظهرهای حدود ۳۰ روز از سال (در مناطق معتدل کشور) اصلاً جوابگو نیست. در عوض خبر خوشحال‌کننده این است که در زمستان بخاری این خودرو بسیار مناسب است و به فاصله بسیار کمی از روشن شدن خودرو، باد گرم را تولید می‌کند و شدت گرمای آن به‌سرعت به حدی می‌رسد که مجبور به کم کردن درجه بخاری می‌شوید. درنتیجه به نظر می‌رسید که مهندسان چینی این خودرو را برای نقاط بسیار سردی مانند روسیه طراحی کرده‌اند!

نکته منفی دیگر در مورد سیستم تهویه این خودرو این است که به دلیل عایق‌بندی ضعیف، دود خودروهای مقابل و بوهای محیط به درون خودرو نفوذ می‌کنند و این می‌تواند باعث نارضایتی افرادی شود که به بو و دود خیلی حساس هستند.

سیستم تهویه لیفان
سیستم تهویه لیفان
در مورد سیستم تعلیق و ترمز لیفان می‌توان گفت که ترمز این خودرو عملکرد بسیار مناسبی دارد. سیستم ABS به‌خوبی وظایفش را ایفا می‌کند و در مواقع اضطراری به نجات راننده می‌شتابد. من بارها با سرعت‌های بالا در حال حرکت بودم که ناگهان مجبور به ترمز شدم و به دلیل فاصله کم و سرعت زیاد خودم را برای وقوع تصادف آماده کرده بودم. اما عملکرد خوب ترمز باعث شد که با اندکی فاصله خودرو کاملاً متوقف شود و هیچ خط ترمزی هم بر جای گذاشته نشد. فنربندی این خودرو نرم است اما تا حدود زیادی ناهمواری‌های جاده را به داخل خودرو منتقل می‌کند. سیستم تعلیق عقب از نوع یکپارچه است این سیستم تعلیق به‌عنوان یک سیستم تعلیق یکپارچه عملکرد بدی ندارد اما ضعفی بزرگ نسبت به رقبایی چون ۲۰۶، رانا و ام‌وی‌ام ۵۳۰ می‌باشد.

با تاریک شدن هوا و یا ورود خودرو به محل‌های تاریکی مانند تونل، چراغ‌های خودرو به صورت خودکار روشن می‌شوند و زمانی که دوباره وارد محل روشن شوید خودبه‌خود خاموش می‌شوند. این آپشن مخصوصاً در جاده‌های کوهستانی که تونل‌های زیادی دارند بسیار جذاب و کاربردی است.

پس از خاموش کردن خودرو دوباره نگاهی به داخل کابین می‌اندازیم و این بار که دقیق می‌شویم ایراداتی در زمینه تزئینات داخلی به چشم می‌خورد. از جمله خشک بودن داشبورد که در صورت برخورد جسم تیز به آن، باعث ایجاد خش بر روی آن می‌شود. علاوه بر آن دستگیره‌های داخلی هم که کرومی رنگ هستند، در واقع با برچسبی کرومی رنگ پوشانده شده‌اند و کیفیت چسب این برچسب بسیار ضعیف است. درنتیجه پس از مدتی این برچسب شروع به کنده شدن می‌کند که من با چسب نواری بی‌رنگ روی آن را پوشانده‌ام تا جلو جدا شدن برچسب را بگیرم. علاوه بر آن، فرمان هم بعد از این کارکرد دچار اندکی سابیدگی شده است.

کیفیت پایین فرمان
کیفیت پایین فرمان
با پیاده شدن از ماشین و گردشی به دور خودرو، کیفیت پایین رنگ آن جلب توجه می‌کند. در واقعاً رنگ این خودرو یکی از بزرگ‌ترین نقاط ضعف آن می‌باشد. کیفیت رنگ بسیار پایین است و حتی در برخی از درزها می‌توان عدم دقت در رنگ کردن را مشاهده کرد. رنگ با کوچک‌ترین برخورد یا مالشی می‌ریزد که این نشان‌دهنده عمق کم‌رنگ و چسبندگی کم‌رنگ به بدنه می‌باشد. و این واقعاً جای تأسف است که شرکت کرمان موتور که زمانی باکیفیت رنگ بسیار بالای دوو ها معروف بود، امروزه کیفیت رنگ پایین پاشنه آشیل تمامی محصولات آن محسوب می‌گردد.

کیفیت پایین روکش کرومی رنگ دستگیره در
کیفیت پایین روکش کرومی رنگ دستگیره در

جایگاه این خودرو در بررسی رسمی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران

طبق آخرین بررسی‌های انجام شده شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) [10] در مهرماه ۹۳ خودروی لیفان ۶۲۰ با ۵۱.۳ امتیاز منفی، وضعیت بهتری نسبت به خودروهایی مانند سمند، پژو پرشیا، پژو ۴۰۵ و ام‌وی‌ام ۵۳۰ دارد. این خودرو در کدهای ۱،۲، ۴ و ۹ که به ترتیب معرف (فنربندی، تعلیق و فرمان)، (موتور و انتقال قدرت)، (تجهیزات الکتریکی) و (نفوذ آب) هستند هیچ نمره منفی کسب نکرده است که نشان‌دهنده عملکرد بسیار خوب این خودرو در زمینه فنی می‌باشد. بیشترین نمرات منفی این خودرو شامل کدهای ۵،۶، ۷ و ۸ می‌باشد که به ترتیب معرف (تزئینات)، (بدنه)، (صداهای غیرعادی) و (عیوب رنگ) هستند. بنابراین این آمار کاملاً با تجربیات من از رانندگی با این خودرو مطابقت دارد. همان‌طور که در آمار شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران مشاهده می‌شود، تجهیزات فنی این ماشین تقریباً بدون ایراد هستند اما از نظر تزئینات و رنگ و صداهای غیرعادی وضعیت خوبی ندارد و این به تصمیم مشتریان برمی‌گردد که کدام‌یک از این موارد را به‌عنوان اولویت خود در نظر بگیرند.

خدمات پس از فروش

خدمات پس از فروش چیزی است همواره در ایران مغفول مانده است و خودروسازان و واردکنندگان بیشتر از آن‌که به فکر خدمات باشند، به فکر فروش بیشتر هستند. شرکت کرمان موتور نیز از این قاعده مستثنی نیست. عملکرد نامناسب نمایندگی‌ها و پاسخگو نبودن آن‌ها و ضعف اطلاعات فنی در تعمیرکاران نمایندگی‌ها عواملی هستند که موجبات نارضایتی مصرف‌کنندگان را فراهم کرده‌اند. محصولات کرمان موتور دارای ۲ سال یا ۵۰ هزار کیلومتر گارانتی هستند و انصافاً گارانتی شرکت به‌خوبی جوابگوی ایرادات هست. از جمله برای من سیستم صوتی و کمپرسور کولر بدون دریافت هیچ وجه اضافه‌ای تعویض شد و مورد دوم بدون معطلی برای دریافت قطعه انجام شد. البته لازم به ذکر است که معمولاً سیستم‌های صوتی در سری‌های اول دچار مشکلاتی مانند هنگ کردن و نخواندن سی دی می‌شدند که این مشکل با تعویض قطعه کاملاً برطرف شد و سیستم‌های صوتی سری جدید علاوه بر ظاهر بهتر و امکانات بیشتر (از جمله پخش آهنگ از طریق بلوتوث) دارای کیفیت بهتری نیز می‌باشند.

صفحه بارگذاری سیستم صوتی
صفحه بارگذاری سیستم صوتی
البته کرمان موتور تلاش‌هایی را نیز جهت ارتقا و رفع عیوب محصولاتش انجام می‌دهد. از جمله تعویض موتور لیفان ۱۶۰۰ با موتور پرقدرت ۱۸۰۰ سی‌سی، ارتقای دیسک و صفحه کلاچ که در سری‌های اول مدل ۱۶۰۰ سی‌سی در کیلومترهای پایین نیاز به تعویض پیدا می‌کردند به نمونه ارتقا یافته که تا کیلومترهای بالا موردی از خرابی آن‌ها گزارش نشده، تعویض گیربکس‌های ضعیف لیفان X60 که مشکلات زیادی برای صاحبانشان ایجاد کرده بودند با نمونه بسیار باکیفیت‌تر که هم قدرت بیشتری دارد و هم کیفیت بالاتری دارد و تعویض سیستم صوتی لیفان های ۱۸۰۰ با نمونه باکیفیت‌تر. این تلاش‌ها در کشوری که محصولات قرن بیستمی کره‌ای و فرانسوی باکیفیت بسیار پایین‌تر از زمان عرضه اولیه ارائه می‌شوند قابل تقدیر است. اما اصلاً کافی نیست و نیاز است که با افزایش تعداد نمایندگی‌ها و آموزش بهتر به پرسنل (مخصوصاً آموزش‌های اخلاقی جهت برخورد بهتر با مشتری) کیفیت خدمات را به جایگاهی که شایسته است برسانند.

lifan 620 Interior
lifan 620 Interior
نکته‌ای که باید حتماً به آن اشاره کنم این است که سیستم‌های صوتی در سری‌های جدید دارای ساعت هستند که این ساعت با جی‌پی‌اس تنظیم می‌شود. اما به دلیل اینکه منطقه زمانی ایران برای سیستم تعریف نشده، ساعت نیم ساعت جلوتر یا عقب‌تر تنظیم می‌شود. اخیراً شرکت نید که نرم‌افزار جی‌پی‌اس را برای لیفان فراهم می‌کند، افزونه‌ای برای ساعت لیفان ارائه کرده است که با نصب آن مشکل ساعت به‌راحتی رفع می‌گردد. برای اطلاعات بیشتر در مورد رفع ایراد ساعت به مرجع [۱۱] مراجعه کنید. در اینجا جا دارد به‌عنوان یکی از مالکان لیفان از زحمات شرکت نید تشکر کنم که با وجود اینکه حل مشکل ساعت وظیفه آن‌ها نبوده است اما جهت رضایت مشتریان این افزونه را تهیه کرده‌اند و به رایگان در اختیار عموم قرار داده‌اند. علاوه بر این، عملکرد این شرکت در تهیه نرم‌افزار جی‌پی‌اس هم رضایت مشتریان را فراهم آورده است زیرا با فاصله زمانی کمی آپدیت‌های جدید برای نرم‌افزار ارائه می‌شود و در سایت قرار می‌گیرد که این آپدیت‌ها علاوه بر ظاهر و امکانات بهتر، نقشه‌های به‌روزتری را هم دارا می‌باشد. هم‌اکنون نسخه ۱.۴ نرم‌افزار رهیاب بر روی سایت [۱۲] قرار گرفته است. امیدوارم که این شرکت همچنان این روند خوب را ادامه داده و مانند قبل خدمتگزار مشتریان باشد.

لوازم یدکی

از نظر در دسترس بودن لوازم و قطعات یدکی، لیفان نیز به مانند سایر خودروهای جدید تا حدودی ضعف دارد. البته به دلیل مونتاژ این خودرو در کشور و شمار نسبتاً زیاد، لوازم یدکی آن نیز به‌مراتب بهتر از سایر خودروهای جدید در دسترس است. زمانی که من این خودرو را تحویل گرفتم لوازم یدکی آن در خارج از نمایندگی به سختی به دست می‌آمد و حتی برای فیلترهای ماشین باید به نمایندگی مراجعه می‌شد. اما امروز (آذر ۹۳) تعداد فروشندگان لوازم یدکی لیفان مخصوصاً در شهرهای بزرگ بسیار بیشتر از قبل شده است و بسیاری از تعویض روغنی‌ها هم فیلترهای لیفان را دارند. کرمان موتور در تمامی مراکز استان و اکثر شهرهای کشور نمایندگی دارد و این مسئله خیال مصرف‌کننده را از نظر لوازم مصرفی آسوده می‌کند. البته برخی قطعات اصلی در تمامی نمایندگی‌ها وجود ندارند و معمولاً با ثبت سفارش طی چند روز از تهران به نمایندگی که سفارش داده است می‌رسند. تعداد خیلی کمی از قطعات نیز در نمونه‌های اولیه به تعداد زیاد دارای ایراد هستند (از جمله سیستم‌های صوتی برای سری‌های اول) که باید قطعه بهینه شده به طور کلی از چین وارد شود که این امر مستلزم زمان انتظار چند ماهه می‌باشد.

ایراداتی که ممکن است برای مالکان این خودرو پیش بیاید

من با تجربه دو سال رانندگی با لیفان و مطالعه بسیاری از صفحات انجمن‌های اینترنتی پدال و تیونینگ تاک و همچنین گفتگو با سایر مالکان این خودرو در نمایندگی‌ها با برخی از مشکلاتی که ممکن است برای مالکان این خودرو پیش بیاید آشنا شده‌ام و قصد دارم با معرفی آن‌ها به مالکان محترم و افرادی که قصد خرید این خودرو را دارند راهنمایی‌های لازم را بدهم. لازم به ذکر است که این مشکلات احتمالی هستند و ممکن است فقط برخی از آن‌ها یا حتی هیچ کدام از آن‌ها برای مالکان پیش نیاید. همان‌گونه که برخی از مالکان که من با آن‌ها صحبت کرده‌ام غیر از تعویض روغن و فیلترها هیچ مشکل دیگری نداشته‌اند. اما مشکلات زیر، مشکلاتی هستند که شایع هستند. (شایع در اینجا به معنی این اینکه بیش از یک‌سوم موارد از این مشکلات رنج می‌برند). همچنین لازم به ذکر است که این موارد فقط تجربیات شخصی من بوده است و ممکن از راه‌حل‌های ارائه شده در اینجا ۱۰۰% دقیق و کارآمد نباشند و من هم ادعایی در زمینه‌های فنی خودرو ندارم.

  • مشکل در سیستم صوتی (مخصوص سری‌های اول): همان‌طور که ذکر شد سیستم‌های صوتی خودروهایی که در سری‌های اول خط تولید بودند (مدل سال ۹۱) مشکل هنگ کردن و نخواندن سی دی را داشتند که با تعویض این قطعه با قطعه مرغوب‌تر با هزینه گارانتی این مشکل حل شد.
  • مشکل تنظیم نشدن ساعت در سیستم‌های صوتی جدید: این مشکل که قبلاً هم مورد بررسی قرار گرفت و راه حل آن نصب افزونه‌ای است که اخیراً (آبان ۹۳) توسط شرکت نید برای رفع این مشکل ارائه شده است.
  • عملکرد نامطلوب موتور در هوای سرد صبحگاهی: بسیاری از خودروهای لیفان که در زمستان‌ها در فضای باز پارک شده‌اند و معمولاً از بنزین سوپر استفاده کرده‌اند، صبح‌ها بعد از روشن شدن ریپ می‌زنند و یا اینکه صدای موتور با حالت عادی متفاوت است. این حالت ریپ زدن و صدای بد پس از چند دقیقه که موتور گرم می‌شود از بین می‌رود و بیشتر در خودروهایی اتفاق می‌افتد که از بنزین سوپر استفاده کرده‌اند. دلیل اصلی این حالت کیفیت پایین بنزین‌های داخلی و مخصوصاً بنزین سوپر است که باعث عملکرد نامطلوب موتور در حالت سرد می‌شود. این مسئله به طور کلی زیاد حاد نیست و معمول با تغییر جایگاه سوخت‌گیری و استفاده از بنزین معمولی یا بنزین معمولی به همراه مکمل اکتان تا حدود زیادی بهبود پیدا می‌کند.
  • طولانی شدن زمان بارگذاری دوربین عقب در مواقع سرمای هوا: دوربین عقب یکی از کاربردی‌ترین آپشن های این خودرو است. در شرایط عادی بلافاصله بعد از جا رفتن دنده عقب دوربین بر روی صفحه نمایش خودرو ظاهر می‌شود. اما در زمان‌هایی که دمای هوا حدوداً به زیر ۱۰ درجه سانتی گراد بالای صفر می‌رسد به نسبت سرد شدن هوا، زمان بارگذاری دوربین بیشتر می‌شود و حتی ممکن است چندین ثانیه طول بکشد تا تصویر دوربین بر روی نمایشگر ظاهر شود. این تأخیر در نمایش کاملاً متناسب با میزان سردی هواست. به طوری که برخی اوقات در جواب افرادی که در مورد تأخیر دوربین سؤال می‌کنند به شوخی می‌گویم: “درست است که این خودرو دماسنج ندارد، اما با توجه به زمان بارگذاری دوربین می‌توان شدت سرمای هوا را با تقریب خوبی حدس زد! “. این مشکل هنوز راه حل خاصی ندارد و نمایندگی‌ها هم جواب خاصی برای آن ندارند و به ذکر اینکه “این مشکل در همه لیفان ها وجود دارد” کفایت می‌کنند و این مسئله یکی از مواردی است که چینی بودن خودرو را به مالک یادآوری می‌کند!
  • مشکلات مونتاژی: ایراداتی مانند رگلاژ نبودن درب‌ها در هنگام تحویل و کیفیت پایین رنگ و تزئینات خودرو که اغلب به عدم دقت در مونتاژ برمی‌گردند هم در این خودرو وجود دارند. در مورد رگلاژ نبودن درب‌ها منظور این است که برای بستن درهای خودرو باید نیرویی بیشتر از نیروی لازم برای بستن در خودروهای دیگر استفاده کرد و این مسئله ممکن است در طولانی‌مدت باعث بروز صدا در درب‌ها و بدنه خودرو شود. درنتیجه لازم است که پس از تحویل گرفتن خودرو برای رگلاژ درب‌های آن اقدام شود.

مواردی که ذکر شد مهم‌ترین مشکلاتی است که مالک یک خودروی لیفان ممکن است با آن‌ها دست‌به‌گریبان باشد. لازم به توضیح مجدد است که ممکن است خیلی از این ایرادات برای مالکان پیش نیاید و البته ایرادات دیگری هم ممکن است برای مالکان پیش بیاید که به دلیل تعداد کم مواردی که گزارش شده‌اند، نمی‌توان آن‌ها را شایع دانست و به کل تعمیم داد. در کل مسئله خوشحال‌کننده این است که هیچ مشکل فنی و موتوری شایعی در این خودرو وجود ندارد و ایرادات آن معمولاً در مسائل کوچک و با درجه اهمیت پایین‌تر هستند.

lifan 620 rear
lifan 620 rear

جمع‌بندی کلی

پس از این متن طولانی نوبت به جمع‌بندی کلی مطالب می‌رسد. به نظر من لیفان ۶۲۰ خودرویی مناسب برای رانندگی در شهر و جاده است. علاوه بر آن می‌تواند نیازهای یک خانواده کم جمعیت را هم به‌خوبی برآورده سازد. شتاب و کشش بالای آن به همراه تجهیزات رفاهی بسیار زیاد لذت رانندگی با این خودرو را بسیار زیاد می‌کند. اما به‌عنوان خودرویی که هیچ‌گاه پای شما را به نمایندگی باز نکند نمی‌توانید بر روی آن حساب کنید. اگر وقت یا حوصله رفتن به نمایندگی و تعمیرگاه را ندارید بهتر است یک ماشین کره‌ای یا ژاپنی را خریداری کنید که برای این کار لازم است که بودجه خود را حداقل دو برابر کنید و البته در آن رنج قیمت هم در بین ژاپنی‌ها میتسوبیشی لنسر ۱۶۰۰ را پیدا می‌کنید که قدرت موتور و امکاناتش بسیار پایین‌تر از لیفان است (موتور مشابه S300 سایپا) و در سال ۲۰۱۳ با فروشی نا امید کننده، به‌عنوان یکی از بدترین خودروهای دنیا انتخاب شده [۱۳]، و یا کره‌ای‌هایی مانند کیا پیکانتو و هیوندای i20 و اکسنت در دسترس هستند که دو مورد اول در کلاس متفاوتی هستند و در مورد سومی هم تصمیم با خریدار است که آیا نسبت به قیمتش ارزش خرید دارد یا خیر.

در مجموع به نظر من با توجه به وضع فعلی بازار، لیفان خودرویی است که ارزش در برابر خرید بالایی را دارد. این خودرو با داشتن ظاهری به‌روز و زیبا، موتوری قدرتمند و کم‌مصرف، تجهیزات و امکانات رفاهی و ایمنی مدرن و به‌روز، می‌تواند با دست پر به مصاف رقیبانش برود و در این رقابت حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. موتور پر قدرت و آپشن های لیفان حتی در خودروهای گران‌قیمت‌تر از آن هم به‌ندرت دیده می‌شوند. بنابراین به نظر می‌رسد که لیفان ۶۲۰ تلنت گزینه‌ای قابل تأمل برای جوانان و خانواده‌های کم جمعیت است. امیدوارم که تمامی مالکان این خودرو از خودرویشان لذت ببرند و بدون دردسر اضافی، خاطرات خوبی را با خودرویشان تجربه کنند و تمامی افرادی که تصمیم به خرید این خودرو گرفته‌اند هیچ‌گاه از تصمیمشان پشیمان نشوند. به امید روزی که خودروهای ایرانی به جایگاهی درخور نام ایران و ایرانی برسند و مردم سراسر دنیا مشتری خودروهای ایرانی شوند و ما هم با افتخار از تجربه رانندگی با خودروهای وطنی بنویسیم.

lifan 620 talent
lifan 620 talent
در پایان مروری کلی بر نقاط قوت و ضعف لیفان ۶۲۰ تلنت خواهم داشت:

نقاط ضعف کلی این خودرو:

  • کولر ضعیف با قدرت پرتاب پایین
  • صدای زیاد موتور
  • نفوذ صدا و دود به داخل کابین
  • کیفیت پایین رنگ و برخی قطعات تزئینی
  • فضای کم سر برای افراد قدبلند
  • سیستم تعلیق عقب یکپارچه

نقاط مثبت کلی خودرو:

  • شتاب خوب و کشش بسیار خوب
  • امکانات و تجهیزات رفاهی و ایمنی بسیار زیاد نسبت به قیمت
  • طراحی ظاهری زیبا و به‌روز
  • صندوق عقب بسیار جادار
  • مصرف پایین نسبت به قدرت موتور
lifan 620 talent engine
lifan 620 talent engine

مشخصات فنی:

موتور: طراحی شرکت ریکاردو انگلستان

حجم موتور: ۱۷۹۴ سی‌سی

نوع موتور: بنزین سوز، بدون دلکو و به ازاء هر شمع یک کوئل، انژکتور چندنقطه‌ای تحت نظارت و کنترل سیستم الکترونیکی موتور (EFI) با تزریق سوخت کاملاً ترتیبی، ۱۶ سوپاپه و مجهز به دو میل‌سوپاپ از بالا

استاندارد آلایندگی: مطابق استاندارد EURO IV

تعداد سیلندر، سوپاپ‌ها و آرایش میل‌سوپاپ: ۴ سیلندر خطی، ۱۶ سوپاپه (۲ سوپاپ ورودی و ۲ سوپاپ خروجی به ازاء هر سیلندر)، ۲ میل‌سوپاپ در سر سیلندر (DOHC) با قابلیت تغییر زمان‌بندی سوپاپ‌ها

ضریب تراکم: ۱: ۱۰/۰

حداکثر قدرت: (HP/RPM)6000@131

حداکثر گشتاور: (NM/RPM) 4200@160

جعبه‌دنده: ۵ سرعته دستی

سیستم فرمان: چرخ‌دنده شانه‌ای (Rack & Pinion)، کمک هیدرولیکی

سیستم ترمز: جلو دیسک دو جداره، عقب دیسک، مجهز به ترمز ضد قفل (A.B.S) در هر ۴ چرخ (چهار کاناله)

سیستم تعلیق: جلو، فنر حلقوی با ستون مک فرسون – عقب، تیرچه یک تکه و فنر حلقوی

حجم مخزن سوخت: ۵۸ لیتر

حداکثر سرعت ۲۰۰ (کیلومتر بر ساعت)

سایز چرخ‌ها: رادیال ۱۵ – ۱۹۵/۶۰

وزن خالص ۱۱۵۵ کیلوگرم

تجهیزات و امکانات رفاهی:

سانروف دو حالته برقی با شیشه چاپ سیلک مانع تابش مستقیم نور خورشید، دوربین دید عقب، رهیاب ماهواره‌ای GPS، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم هشداردهنده باز بودن درب،DVD Player با ۶ باند ورودی IPOD/SD Card با پورت USB، سیستم ضد سرقت، قفل ایمنی کودک، ترمز ABS+EBD، فرمان هیدرولیکی تلسکوپی قابل تنظیم، کمربند سرنشینان جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، کمربند سرنشینان عقب، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع، سیستم تنظیم چراغ‌ها، روشن شدن اتوماتیک چراغ‌های جلو برحسب نور محیط، قفل مرکزی به همراه ریموت کنترل، سیستم تهویه مطبوع، سیستم هشداردهنده وضعیت لنت ترمز، گرم‌کن شیشه عقب، صندلی عقب تاشو، سنسور دنده عقب، رینگ آلومینیومی اسپرت، چراغ مه شکن جلو، چراغ خطر لادری (۴ درب)، شیشه بالابر برقی جلو و عقب، آیینه‌های جانبی برقی همراه راهنما، چراغ جلو هالوژن عقب LED، صندلی چرمی، کنترل سیستم پخش روی غربیلک فرمان، تنظیم نور صفحه کیلومتر Illumination، مجهز به سیستم Power Windows

مراجع:

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

علیرضا رحیقی

کارشناس ارشد مهندسی برق و نویسنده مقالات خودرویی

مطالب مشابه

‫۵۶۰ دیدگاه‌ها

  1. مجید

    ۲ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    جناب مهندس رحیقی
    سلام
    از ارائه مطالب کامل و مفید شما سپاسگزارم.
    خیلی عالی بود.
    با توجه به مطالب بالا به نظر مرقون به صرفه ترین خودرو میتونه باشه.

    موافقم 9
    مخالفم 0
  2. خمیدرضا

    ۲۵ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    من سال ۹۱ همزمان یک لیفان ۱۸۰۰ و یک پژو پارس خریداری کردم تمامی نکاتی که جناب رحیمی گفتند درسته بعد از ۵ سال امسال صفحه کلاج لیفان رو عوض کردم جالبه که اقلام مصرفی مثل گردگیر پلس و بوش طبق و شلگیرها- پمپ بنزین – اتوماتیک استارت و ذغال استارت و حتی باطری هم کاملا سالمه ولی تا الان ۴ دفعه پلوس و گردگیر ۲ دفعه باطری ۴دفعه زغال استارت و ۲ سری زیر و بند پژو را تعمیر کردم و کلی هزینه کردم جالبه که هر دو ماشین از نظر کارکرد و شرایط رسیدگی در یک سطح بودند
    ولی عیبهای لیفان بجز سیستم صوت و روکش دستگیره دربها رنگ و کیلر اون هم هست که نباید زیاد کارواش برده بشه ماشین من کیلر رنگش تیکه تیکه بلند شده ولی در کل ازش راضیم از نظر شتاب بخصوص توی سبقت گرفتم عالی هستش از نظر مصرف بنزین با توجه به اتاقی که داره عالی هست هندلینگ فوق العاده ای داره ترمزهای قابل اعتمادی داره در کل نسبت به قیمتش عالیه و با ماشینهای ایران خودرو اصلا قابل مقایسه نیست
    ماشین خوب و قابل اعتمادی هست واسه خانواده توی جاده و مسافرت

    موافقم 21
    مخالفم 0
  3. 09217428135

    ۶ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من قصد خرید لیفان ۶٢٠ رو دارم اطلاعات کاملا جامعی از شما گرفتم خیلی ممنون ازتون
    تنها چیزی که برای من سواله این که لیفان ۶٢٠سیستم کروز کنترل دارا یا نه؟؟ و اگر نداره میشه نصب کرد یا نه؟؟
    چون من به واسطه شغلم مجبورم مدت طولانی تو جاده باشم بعضی وقتا میشه تا ۴٠٠٠ کیلو رانندگی میکنم .
    الان خودم ریو دارم خیلی ازش راضی هستم فقط چون کروز نداره و نمیشه روش کروز نصب کرد میخوام ماشینی بگیرم که کروز داشته باشه و بتونم سرعت ماشین رو قفل کنم…حقیقت اینِ که به واسطه شتاب و بی صدایی ریو بعضی اوقات حواسم نیست و سرعتم خیلی بالا میره و متوجه نمیشم…تو جاده یزد با ١٩۵ تا سرعت کم مونده بود ماشینم توقیف بشه.
    ممنون

    موافقم 5
    مخالفم 0
    1. راشا

      ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (3 ديدگاه)

      اره صد درصد

      موافقم 2
      مخالفم 0
    2. جواد

      ۳۰ شهریور ۱۳۹۹
      سوابق: (1 ديدگاه)

      میدونم این جواب الان به کارتون نمیاد ولی در مجموع برای کسایی که میخوان میگم
      تا اونجایی که من اطلاع دارم هر ماشینی که دریچه گازش برقی باشه میشه روش سیستم کروز نصب کرد . بازم اساتید نظر قطعی بدن

      موافقم 2
      مخالفم 0
  4. محمدی

    ۷ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستانی که ماشینو دارن میشه بگن که مدل 1800 این ماشین سیستم تنظیم چراغ‌های جلو داره یانه؟ توی امکانات درج شده ولی جایی ندیدم. ممنون

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. راشا

      ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (3 ديدگاه)

      نه نوشته ولی فقط تنظیم چراغ امپر داره

      موافقم 1
      مخالفم 0
  5. رهام

    ۳۰ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام- دیروز مرز 150 هزار کیلومتر کارکرد رو عبور کردم- و این گرگ خستگی ناپذیر بی عیب و توانا همیشه منو سربلند کرده- من موندم چرا بعضی ها از بعضی موارد مثل صفحه کلاچ گلایه دارند- چون من فقط یه بار در 110 هزارتا عوض کردم با لنتای ترمز-مدل خودرو 91- یه بار باطری عوض کردم- چهارتا لاستیک- من هر هفته خودرو رو خوب چک میکنم ولی هرگز نه اب کم کردم نه روغن و نه روغن ریزی-فقط یه بار لامپای چراغ جلو عوش شده-رو فرمونیمو از اول فابریکی دوختم -خیلی از رو فرمونیه خود خودرو بهتر شده-یه بارم موج گیرامو عوض کردم- البته خیلی خراب نبود ولی چون زیاد سفر میرم عوض کردم-لرزش کمی داشت-تا حالا نه دسته موتوری عوض کردم نه سنسوری نه قطعات تزیینی فقط اوایل دستگیره داخلی رو عوض کردم- البته من به صورت کامل هر 50 هزارتا تمام روغنهای خورد و ضد یخ رو عوض میکنم- که سفارش تمام خودرو سازهاست-روغن موتورم فقط ایرانی میریزم هر 6 هزارتا عوض میکنم-با تمام فیلترها-فقط فیلتر کابین رو یه بار عوض کردم-من که تو این 5 سال خیلی راضی بودم یه 5 سال دیگه به من حال بده خوبه

    موافقم 8
    مخالفم 1
  6. سعید

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام- خدایی این قدر خودرو گرون شده نمیشه سمت ماشین رفت-من از سال 92 تلنت دارم-الان بخای یه خودرو با این مشخصات بگیری باید 55 به بالا پول بدی – خیلی ظلمه-من نزدیک 120 هزارتا روندمش دلم میخاد خودروی بروزتر و نو بخرم ولی توان خرید ندارم- تو رنج قیمتی 30 هم که نمیشه خودرویی پیدا کرد به پای تلنت برسه-با این همه امکانات – هفته پیش می خواستم با یه تندر 93 تاخت بزنم ولی نه اون با تلنت حال کرد نه من با تندر-به خدا ملت مظلومی هستیم-من سمند رو با اینکه کیفیت پایینی داره از تندر بیشتر قبول دارم- خوش دست تره-اخرش سمند صفر میخرم-یعنی چاره ای ندارم-مگه اینکه لیفان رو نکه دارم

    موافقم 2
    مخالفم 1
  7. محفوظ

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    از آقایی که صادقانه نکات مثبت و منفی لیفان 620 را توضیح دادند شخصا متشکر هستم.راستش سه تا عیب بزرگ داره که هر راننده ای را میتونه دلسرد کنه خصوصا مرا..مهمترین نکته منفی شنیدن صدای موتور به داخل کابین در مسافتهای طولانی که اصلا قابل بخشش برای من نیست،نکته منفی دوم جا دار نبودن به قدر کافی صندلی عقب و همچنین راننده است که اصلا غیر قابل بخشش است حتی با داشتن بسیار زیبای ماشین لا توجه به قیمتش است..مطلب غیر مرتبطه دیگه اینکه چرا ایران خودرو فک ی به حال پایین بودن فرمان سمند نیست که سواد و پیاده شدن راننده را سخت میکند و موقع پیاده شدن خودم فرمان با رانهایم تماس پیدا میکند که چندش آوره و رد یک کلام اگر فرمان سمند را بیست سانی متر بالا تر نصب و جاسازی کنند من دلم میخواست یک سمند صفر سورمه ای رینگ اسپورت را خریداری کنم(رگلاج لتاا هم کردم باز هم فرمانش پایین و آزاددهنده بود)آیا شخصی میتواند مرا راهنمایی کند که آیا راهی هست که بشود فرمانش را حتی ده سانتی متر بالاتر برد یا خیر؟؟؟

    موافقم 3
    مخالفم 2
    1. علی

      ۷ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (2 ديدگاه)

      صدای موتور در دور موتور ۳۰۰۰ زیاده ولی حس اسپرت بودن داره.ضمنا با این دور موتور ماشین به راحتی ۱۲۵ تا میره. برای رفع تاخیر دریچه گاز هم میشه ماشین رو ریمپ کرد.ضمنا مصرفش به مرور کمتر میشه من ۱۶۰۰ مدل ۹۱ دارم مصرفش تقریبا زیر ۵.۵ .

      موافقم 4
      مخالفم 0
  8. مهدی محمدی

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    از هر نظر این ماشین نسبت به قیمتش عالیه
    واقعا راضی هستم
    جایی خوندم که به کولر ماشین ایراد گرفتن در صورتی که با وجود اتاق بزرگ اتومبیل کولر بسیار قابل قبول و سرده
    شتاب و نفس بالایی داره و انگار ماشین همیشه سبکه توی راه
    مصرفش هم کاملا محسوس کمتر از محصولات داخلیه

    موافقم 5
    مخالفم 0
  9. راشا

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (3 ديدگاه)

    عالیه بجز رنگ و کولرش ترمزای قوی شتابعالی و البته دستیگره در بی کیفیت نسبت به قیمت عالیه

    موافقم 0
    مخالفم 3
  10. علیرضا

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوست بزرگوار.
    من هم الان که خرداد 97 هست، قصد خرید لیفان رو دارم ولی هر جا (حتی با یکی از مسوولین نمایندگیش) مشورت کردم، مأیوسم کردن از کیفیت و استهلاک و معایب و البته هزینه هاش.
    کاش شما یه شماره تماس یا آدرس ایمیل اینجا میگذاشتین تا بشه باهاتون مشورت کنم.
    ممنونم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. هادیما

    ۲۵ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تو شهر ما نمایندگی لیفان وجود نداره، رفتم از قطعات فروشی لیفان کیفیت لیفان620 را پرسیدم هیچ اطلاع به درد بخوری نداشت. با اینکه مدل 93 یا 94 را در حال حاضر میشه با مبلغ 35میلیون خرید ولی ترجیح دادم پارس lx بخرم، امکانات خوبی هم داره. چون واقعا تامین قطعات و خدمات تعمیرگاهی از نظر من خیلی مهمه. بنگاهیا هم که کلا ماشین چینی را تایید نمی کنند. در کل ماشین خوبیه ولی حیف

    موافقم 0
    مخالفم 2
    1. محمد

      ۲ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دوتا از دوستای خودم لیفان 620 دارن و پسرخالم هم داشت، هر سه نفر به صورت جداگانه تو صحبتاشون از عیبای مشترک و غیرقابل چشم پوشی میگن. کیفیت پایین قطعات، پر استهلاک بودن، قیمت بالا و نامعقول قطعات،…
      خلاصه که دوتا از نمایندگیاش گفتن صفر کیلومترش تا یکی دوسال اگه رعایت کنی خوبه، بعد از دوسال هرکاری کنی تو خرجه و مهمان تعمیرگاهای محترم هستی، از این به اون….
      تو خود بخوان حدیث مفصل ازاین مجمل…..

      موافقم 1
      مخالفم 4
  12. مرتضی

    ۳۰ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    خسته نباشید
    من تا رنج 26 تومان میتونم یک مدل خوب لیفان رو تهیه کنم؟؟؟؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    موافقم 0
    مخالفم 1
  13. سفیر صلح

    ۵ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    من رفتم نمایشگاه و بهم لیفان ۶۲۰ مدل ۹۶ را نشان داد و گفت مدل ۹۵ آنهم داریم اونموقع من نمیدونستم موتور ۱۶۰۰ و ۱۸۰۰ دارد و بهمین جهت فقط بیعانه ۲۰ میلیونی پرداخت کردم الانم چکار کنم که موتور ۱۸۰۰ تحویل بگیرم

    موافقم 2
    مخالفم 3
  14. هومن

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    با سپاس از اقای رحیقی
    از معایب این خودرو می توان به شتاب اولیه یا اصلاحان کوپ کردن ان اشاره کرد
    گریبس با موتور همخوانی ندارو معمولا گربیس این خودور زود خراب می شود
    افت قیمت ان مثل تمام ماشین های چینی خیلی زیاداست
    تعمیر و پیدا کردن قطعات ان مخصوصا درمسافرات خیلی دشوار است

    موافقم 1
    مخالفم 0
  15. رنجبر

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا ممنون و سپاس ویژه بخاطر کامل و جامع بودن اطلاعات شما که واقعا از هرکسی میتونه به آدم در انتخاب کمک کنه .
    در کشور ما این خودرو زیاد مورد پسند نیست چرا که تفکر اغلب مردم بر این است که خودرویی بخرند که فردا با قیمت بالاتری بفروشند و خوشبختانه یا متاسفانه لیفان جز این نوع خودروها نیست برای همین عموم جامعه حتی با نداشتن تجربه ی رانندگی با این ماشین نظر منفی میدهند و این ضعف ماست.
    ممنون از اطلاعاتتون.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  16. علی

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام
    واقعا مقاله جالبی بود برای من که دو دل بودم برای خرید این خودرو در این قیمت
    بسیار ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. ابوالفضل

    ۲۷ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من این ماشینو دارم وازش خیلی راضی هستم نسبت به قیمت و امکاناتی که داره عالی هستش.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  18. محمود

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان عزیز کلاس رانندگی با این ماشین واقعا عالیه من ازش راضیم و دم کرمان خودرو گرم.هیچ وقت تو خریدم ب تفکرات پوچ و مسخره خیلیا ک میگن افت قیمت داره و کسی نمیخره توجه نمیکنم ما عادت کردیم نخریده ب فکر فروشش باشیم.اینجا ایرانه و بهتر از هر ماشین زیر ۱۰۰ملیون لیفان بهترینه

    موافقم 3
    مخالفم 0
  19. علی

    ۷ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (2 ديدگاه)

    برای بهتر کردن پرتاب باد کولر میتونید فیلتر اتاق رو که زیر داشبورده رو درارید. کولرش توی ۳دقیقه اول نا امید کننده است ولی بعدش خوبه.من خودم بوشهرم و راضی ازش.

    موافقم 0
    مخالفم 1
  20. مولوی

    ۲۴ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام به هگمی
    من اولین نظر سال 1398 رو میگذارم.
    البته بعد از گذشت نزدیک به پنج سال بعد از نگارش مقاله توسط دوست عزیزمون علیرضا حریقی
    قبل از اینکه مواردی که مد نظرم هست رو ذکر کنم باید بگم که دارای ارشد مکانیک هستم و از بچگی یه جورایی با ماشین و قطعات ماشین بزرگ شدم و سعی میکنم بدون تعصب خاصی یه سری موارد رو عنوان کنم.

    1-اولین چیزی که برای ارزیابی یه ماشین مد نظر هست اطلاعات علمی هست که توسط کمپانی سازنده منتشر میشه.

    2-دومین معیار کلاس خودرو هست که داخل کشور ما فقط عموم مردم دو مدل هاچبک و سادان رو میشناسن که همین دو مورد هم کلاس های خودشون رو دارن که بر اساس ابعادو نوع اتاق و بعضا جایگیری موتور بر روی شاسی دسته بندی میشن و خیلی کلاس های دیگه که متاسفانه داخل ایران مقبولیتی ندارن مثل سواری های استیشن.

    3-سومین معیار نوع طراحی موتور و حجم اون تعداد سیلندر و سوپاپ ها و حتی زاویه اتصال پیستون توسط شاتون به میل لنگ.

    4-چهارمین معیار نوع انتقال نیرو به محور های می باشد.مثل دیرانسیل جلو یا عقب یا دو دیفرانسیل که این مورد هم شامل چندین زیر مجموعه میشه.

    5-پنجمین مورد برای اززیابی کارایی عملی ماشین میزان کیلومتر کارکرد ماشین هست.( معمولا ۵۰۰۰۰ کیلومتر که حداکثر رنج کیلومتری گارانتی کمپانی ها هست) که این مورد بر حسب نحوه رانندگی، نگهداری و تعمیر صورت گرفته(شامل شرایط نگهداری، تعمیرات صورت گرفته ، هزینه های ایجاد شده)، مقایرت در پارامترهای علمی با عملی، میزان خرابی قطعات استفاده شده، و بروز مشکلات احتمالی دسته بندی کرد

    ۶-آخرین معیار رنج قیمت نهایی که برای یک محصول مشخص میشه.(بدون توجه به افت قیمت)

    با توجه به موارد بالا و هم چنین نظراتی عزیزانی که نظر خودشون رو دادن موارد زیر رو باید مطرح کنم

    1- اول اینکه ما بیشتر نظراتمون از روی احساس و تعصب بیان میکنیم.( به شخصه من داچیا لوگان یا همون رنو ال ۹۰‌ ما که پلتفرم مشترکی بین نیسان،رنو،داچیا،لادا و در نهایت ماهیندرا هست رو ۹۱۱(کامیونت بنز) سواری های میدونم.اما در نظر آحاد مردم یه ماشین خوش نشین و خوش دست شناخته میشه، که دال بر خوب بود یا بد بودن این خودرو نیست و باید با ۶ مواردی که ذکر کردم سنجیده بشه)

    2- خودرو رو به عنوان یک سرمایه میبینیم نه یک وسیله. (این رو برای معامله گر های عزیز میگم خودرو های داخلی از افت قیمت کمی نسبت به به خودرو های خارجی داره فارق از مدل ،کارکرد و نحوه نگه داری اتومبیل اما در مقابل این سه عامل رو میشه دلایل اصلی برای افت قیمت ماشین های خارجی بشمار بیارم. از قدیم هم این مورد غی قابل هست. در دهه هشتاد و قبل از طرح خدوری فرسوده یه کادیکلاک سویل 1363 رو با پولی نزدیک به سه میلیون میشد خرید و اما یک پیکان همون مدلی رو نزدیک به چه قیمتی؟ الان هم از این گود خارج نیستیم) در کل ماشین یک وسیله است. نه سرمایه بصورتی که یه بی ام و ۵۳۰ سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۳۸۴ میلیون در امریکا قیمت داره داخل ایران سقف قیمت نزدیک به ۸۰۰میلیون هست.

    ۳- بدبینی کلی که نسبت به خرید و فروش همچنین تامین قطعات خودروهای خارجی هست امری اجتناب ناپذیره و تا حدی هم واقع گرایانه اما این امر متاسفانه دست خوش سو استفاده خودرو سازان داخلی و دلالان بازار شده. که جای کمی تعمل داره.

    ۴-معیاب کلی یه ماشین ایراداتی هست که در یک سری خط تولید ایجاد میشه که کمپانی ها رو وادار به فراخوان کلی میده (مثل مشکل برقی که برای دنا های سری اول بوجود اومده بود و باعث نارضایتی دارندگان اولیه دنا شد که به مرور زمان و بدون سر صدا مرتفع شد) اما در ایران کلا قضیه فراخوان یه امر محال و غیرممکنه

    ۵- حساسیت به نحوه کارکرد مکانیزم خودرو(به شخصه اشخاصی رو دیدم که کم و یا زیاد بودن کورس کلاچ براشون عذاب اوره چه برسه به خراش رو دستگیره داخلی در یک خودرو)

    بررسی این مقاله برای یک ماشین با کارکردی نزدیک به ۵۰۰۰۰ کیلومتر نوشته شده. بیشتر تجربیات شخصی معیار بررسی بوده و در موارد کمی به بررسی با خودروی دیگری گرفته شده.معایب کلی و عمومی بازگو شده اند. اما مواردی که باید برای ارزیابی این‌ ماشین در نظر بگیریم
    ۱- کیفیت رنگ پایین
    ۲- کیفیت پلاستیک های بکار رفته داخل کابین داخلی
    ۳-عدم آب بندی کابین با محیط بیرون نسبت به استاندارد های حال حاضر
    ۴- آپشن های موجود نسبت به قیمت پرداختی
    ۵-هزینه نگهداری و تعمیر

    الف)در موارد ۱و۳ گفته شده مقصر ماشین نبوده و این ایرادات بخاطر منتاژ پایین و عدم رعایت استاندارد ها توسط مونتاژ کننده هست.
    ب)در مورد ۲ و اجزای داخل کابین داریم از یک ماشین پایین رده برای اقشار متوسط رو به پایین صحبت میکنیم. و باید هدف کلی طراحی مد نظر ما باشه.
    پ)قیمت این خودرو در بازار برای سال ۹۸ از ۵۰ میلیون برای مدل های ۹۰ با موتور ۱۶۰۰ شروع میشه در مقابل یه سمند مدل ۹۰ از قیمتی حدود ۴۷ میلیون شروع میشه که در مقایسه قیمتی و آپشنی دست برد با ۶۲۰ هست
    ت) هر ماشین خارجی رو در نظر بگیریم هزینه نت آن نسبت به خودرو های داخلی بیشتره. قطعاتشون با سختی بیشتری گیر میاد.مکانیکشون تخصصی تره و خیلی از این موارد دیگه رو میشه ذکر کرد اما از قدیم گفتن اندازه پات گلیمت رو دراز کن. پیشنهاد میکنم به کسایی که نمیتونن از پس هزینه های نت خودروهای خارجی بر بیان سراغ این خودرو ها نیایید و به همون خودرو های داخلی بسنده کنید و با توجه به اینکه گزینه ها متنوع تر شده انتخاب بهتری نسبت به بودجه و همچنین هزینه های نت کیشه داشت.
    ث)در کل لیفان ۶۲۰ با توجه به اینکه تا کنون روی خط تولید مونده و به مرور زمان هم مشکلاتش بر طرف شده و هم چنین بازار های خارجی که داره از قبل روسیه، اوروگوئه و غیره نشان دهنده وجه تمایز این ماشین با بسیاری از رقیباش هست. هم چنین بازار دست دوم آن که به ندرت خودرو های بالای سال ۹۴ رو میشه داخلش پیدا کرد و عدم تمایل فروش مدل های بالاتر مهر تاییدی برای خودش ساخته.

    برای خرید هر خودرو بهتر از چند نفر که خودروی مد نظر ما رو دارن سوالاتمون رو بپرسیم و حتی اگه بشه یه دوری با اون ماشین هم بزنیم.

    در نهایت با توجه به بودجه کلی که در اختیار داریم و همچنین هزینه نگهداری و تعمیری که میتونیم تامین کنیم یه وسیله رو بخریم چه خودرو باشه چه صندلی.کمی تعمل و جستجو میتونه بهترین کمک بهمون باشه. هیچ چیزی بی عیب نیست و هیچ چیزی هم سراسر عیب نیست.

    موافقم 7
    مخالفم 1
  21. علی اکبری

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باعرض سلام خدمت همه عزیزان من هم مقاله ی اقای مولوی رو قبول دارم و اونرو میتونم بگم کاملترین وبهترین نظر میدونم بنده هم مکانیک تخصصی این خودرو هستم و تعجب میکنم از حرکت کرمان خودرو فقط در مورد یک چیز اونم اینه برخلاف نظر خیلیا خدمتتون عرض کنم که این مدل با موتور 1600 بسیار پر شتاب و پرقرت بیصداتر و کم مصرف تر از موتور 1800 هست،درعین حال کارکرد بیشتری رو میتونه نشون بده نمیدونم چرا کرمان موتور 1800 رو جایگزینش کرده،و این کار باعث کم شدن لوازمش در بازار شده که جدیدا داره بهتر میشه،،ولی در کل دوستان احتساب قیمت میتونم بگم ماشین بدی نیست واقعا سواری خوب و راحتی داره،،،موفق باشید خدانگهدار

    موافقم 3
    مخالفم 0
  22. جوادی

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام نمیدونم چرا این کارشناسا به یک عیب بزرگ لیفان 620 که حراب شدن زیاد سنسور سرعت هست اصلا اشاره نکردن من از سال نود که خریدمش 7تا سنسور کیلومتر عوض کردم.اگه کسی راه چاره ای پیئا کرده به من بگه حیلی ممنون میشم

    موافقم 3
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا