تجربه و آزمایشلیفان

تجربه 43000 کیلومتر رانندگی با لیفان 620 تلنت

من در شهریور ۹۱ یک دستگاه خودروی لیفان ۶۲۰ تلنت با موتور ۱۸۰۰ را تحویل گرفتم. در مدتی که تا امروز (آذر ۹۳) مالک این خودرو بودم، بیش از ۴۳ هزار کیلومتر با این خودرو رانندگی کردم و با معایب و مزایای این خودرو و مشکلاتی که احیاناً ممکن است برای مالکان محترم این خودرو ایجاد شود تا حدودی آگاهی دارم. بنابراین تصمیم گرفتم که یک بررسی دقیق و به دور از تعصب از این خودرو ارائه دهم تا افرادی که قصد خرید و یا آشنایی با این خودرو را دارند بتوانند اطلاعات جامع، صحیح و معتبری از این خودرو داشته باشند.

لیفان 620
لیفان ۶۲۰
در ابتدا قصد دارم به‌عنوان مقدمه‌ای کوتاه نگاهی به صنعت خودروسازی چین و وضعیت لیفان در این صنعت داشته باشم. در ادامه به شرکت مونتاژ کننده و نحوه خدمات‌رسانی آن خواهم پرداخت و سپس بررسی جامعی از این خودرو در اختیار علاقه‌مندان خواهم گذاشت. امیدوارم که این بررسی برای خوانندگان مفید باشد.

نگاهی به صنعت خودروسازی چین

طبق آمار رسمی [۱] در سال ۲۰۱۳ چین به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز دنیا، که از سال ۲۰۰۸ این مقام را در اختیار دارد، با تولید بیش از ۲۲ میلیون خودرو، تولیدی برابر مجموع تولید خودرو کشورهای آمریکا، ژاپن و کره جنوبی داشته است که رده‌های دوم، سوم و پنجم جدول تولید خودروها را به خود اختصاص داده‌اند. اما بخش اعظم این عدد به مونتاژ خودروهای خودروسازان بزرگ دنیا اختصاص دارد و کمتر از ۵۰ درصد از آن مربوط به برندهای چینی می‌باشد. طبق آمار فقط ۳/۴۴ درصد از بازار چین در اختیار برندهای چینی می‌باشد [۲].

از جمله خودروسازان بزرگ چین می‌توان از سایک موتور، چانگان، دانگ فنگ و فاو نام برد [۳]. این خودروسازان بیشترین سهم از بازار چین را در اختیار دارند و اغلب به صورت دولتی و نیمه‌دولتی اداره می‌شوند. خودروسازان دیگری هم مانند جیلی، BYD، گریت وال، چری، جک و لیفان هم در این کشور وجود دارند که سهم بسیار کمتری از بازار را در اختیار دارند.

لازم به ذکر است که بیشتر خودروهای تولیدی این خودروسازان در خود کشور چین فروخته می‌شوند. اما با این وجود خودروسازان چینی برای صادرات بهای ویژه‌ای قائل هستند. بزرگ‌ترین بازارهای صادراتی وسایل نقلیه چینی به ترتیب کشورهای آمریکا، ژاپن، روسیه و ایران هستند [۴].

جایگاه شرکت لیفان در صنعت خودروسازی چین

لوگوی شرکت لیفان
لوگوی شرکت لیفان
لیفان یک شرکت خصوصی تازه‌وارد و نوپا در صنعت خودروی چین می‌باشد. لیفان در سال ۱۹۹۲ میلادی تأسیس شد و محصولات آن شامل موتورسیکلت، خودرو، ون‌های کوچک، موتورهای بنزین سوز و کامیون‌های کوچک می‌شود. اولین خودروی تولیدی این شرکت لیفان ۵۲۰ بود که در سال ۲۰۰۵ معرفی گردید [۵] و پس از مدت اندکی مونتاژ آن در ایران هم آغاز شد. سایر محصولات این شرکت شامل مدل‌های ۶۲۰، ۷۲۰، i520، ۵۳۰، X60، X50 و آخرین محصول آن نیز لیفان ۸۲۰ می‌باشد که در نمایشگاه سال ۲۰۱۴ رونمایی گردید [۶]. با توجه به سیر سریع محصولات این شرکت از مدل ۵۲۰ تا ۸۲۰ می‌توان آینده بسیار درخشانی را برای این شرکت در نظر گرفت.

لیفان 820
لیفان ۸۲۰
لیفان خودروهایش را در بازارهای ۵۰ کشور دنیا ارائه می‌کند. این شرکت در سال ۲۰۱۳ با صادرات ۶۰ هزار خودرو در مقام سوم صادرات خودروی چین ایستاد [۷].

شبکه فروش لیفان
شبکه فروش لیفان

کرمان موتور

مونتاژ کننده خودروهای لیفان در ایران شرکت کرمان موتور است. این شرکت با ارائه محصولات باکیفیتی مانند دوو سیلو و ماتیز در گذشته،‌ به همراه خدمات پس از فروش مناسب، توانست خاطره خوبی در ذهن مصرف‌کنندگان ایرانی به جا بگذارد. اما با اتفاقاتی که برای این شرکت افتاد، کرمان موتور تا مرز ورشکستگی پیش رفت و حتی برای مدت‌ها محصولی را ارائه نمی‌کرد. تا اینکه همکاری با شرکت لیفان توانست شروعی دوباره برای این شرکت مونتاژگر وطنی باشد.

لیفان ۶۲۰

مدل ۶۲۰ لیفان به‌نوعی فرشته نجات کرمان موتور بود. این شرکت پس از ناکامی‌های فراوان و عرضه نه‌چندان مناسب لیفان ۵۲۰، نیاز به یک شوک قوی داشت تا دوباره به روزهای اوج خود برگردد و ۶۲۰ همان شوک بزرگ بود. در چین این خودرو فقط با موتور ۱۶۰۰ (در دو نوع ترایتک و LF841Q3) و سه مدل اکونومی، کامفورت و لاکچری عرضه می‌شود که به نظر می‌رسد در ابتدا مدل کامفورت با موتور ۱۶۰۰ سی‌سی ترایتک وارد ایران شد.

لیفان ۶۲۰ که در سال ۲۰۰۹ به بازار عرضه شد، در چین، برزیل، روسیه، ویتنام و چندین کشور دیگر به فروش می‌رسد. در روسیه این خودرو با نام لیفان سولانو (Solano) مونتاژ می‌شود و به فروش می‌رسد. شرکت ایتالیایی مارتین موتورز (Martin Motors) هم این خودرو را جهت عرضه در بازارهای اروپایی با عنوان MM620 در سایت خود که در تونس واقع است به تولید می‌رساند.

Lifan 620
Lifan 620
لیفان ۶۲۰ در سال ۸۹ به ایران وارد شد و در ابتدای ورود به ایران ظاهر جذاب و مدرن به همراه موتور کم‌مصرف و امکانات رفاهی مناسب توانست برگ‌های برنده این ماشین باشد و به‌سرعت فروش آن رو به افزایش رفت.

به دلیل امکانات پایین و قدرت کم موتور ۱۶۰۰ سی‌سی، کرمان موتور تصمیم به عرضه مدل ۱۸۰۰ سی‌سی با کد LFB479Q و تکنولوژی زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (VVT) در سطح امکانات لاکچری گرفت. همچنین با افزایش امکانات رفاهی، لیفان ۶۲۰ را به‌عنوان یک محصول ویژه در بازار کم تنوع و پر از مدل‌های قدیمی و تکراری ایران مطرح کرد.

زمان ثبت‌نام و تحویل خودرو

من در اسفند سال ۱۳۹۰ یک دستگاه لیفان ۶۲۰ تلنت ۱۸۰۰ ثبت‌نام کردم. زمان تعین شده برای تحویل خودرو مرداد ۹۱ بود که با اندکی تأخیر در اوایل شهریور خودرو خود را تحویل گرفتم. لازم به ذکر است که قیمت تمام شده خودرو برای من ۲۳ میلیون تومان بود که به صورت دومرحله‌ای و پرداخت ۱۳ میلیون تومان در زمان عقد قرارداد و ۱۰ میلیون باقیمانده در زمان دعوت‌نامه، انجام گرفت. خودروی ما جزو اولین سری خط تولید ۱۸۰۰ بود و بنده هم جزو اولین مالکان این خودرو بودم. از آن زمان تا به امروز من در شرایط مختلف جاده‌ای و آب هوایی با این خودرو رانندگی کرده‌ام و بسیاری از صفحات سایت‌ها و انجمن‌های اینترنتی را مطالعه کردم و یا از نزدیک با بسیاری از مالکان این خودرو صحبت کرده‌ام. بنابراین از نقاط ضعف و قوت این خودرو به‌خوبی اطلاع دارم و وظیفه خود میدانم که به اطلاع‌رسانی به سایرین، نقشی هرچند کوچک در آگاهی عمومی نسبت به این خودرو داشته باشم. پس با گفتن تمامی این مقدمه‌ها، به بررسی خودرو می‌پردازم.

بررسی خودرو:

وقتی‌که به ظاهر این خودرو نگاه می‌کنیم می‌توانیم نشانه‌های یک خودروی مدرن و امروزی را در طراحی آن ببینیم. چراغ‌های LED، آینه‌های راهنمادار، نبودن ضربه‌گیرهای پلاستیکی روی درها که سالهاست از دنیای طراحی خودروها حذف شده‌اند، دستگیره‌های خارجی کروم، رینگ‌های آلومینیومی و بسیاری دیگر از المان‌های طراحی یک خودروی زیبا و مدرن که در طراحی این خودرو رعایت شده‌اند. چراغ‌های جلوی این خودرو به طور غیر قابل انکاری شبیه بعضی از مدل‌های BMW هستند و چراغ‌ها عقب نیز ما را به یاد بنزهای کلاس E و C نسل قبل می‌اندازد. علاوه بر این‌ها نمای کلی خودرو نشان از شباهت بسیار زیاد آن به تویوتا کرولا نسل قدیم (۲۰۰۵) دارد. به طوری که یک روز ماشینم را کنار یک تویوتا کرولا همرنگ آن پارک کرده بودم و با دوستم به سمت ماشین می‌رفتیم و دوستم که بارها سوار ماشین من شده بود، به اشتباه به سمت کرولا رفت و وقتی‌که گفتم ماشین من آن یکی است، از شباهت بین دو ماشین حیرت‌زده شده بود!

lifan 620 talent interior
lifan 620 talent interior
علاوه بر این موارد، در داخل خودرو هم طراحی فرمان شبیه برخی از مدل‌های مرسدس و داشبورد هم شبیه برخی از مدل‌های نسبتاً قدیمی BMW است. البته لازم به ذکر است که شباهت‌های این ماشین به بنز و BMW و تویوتا فقط در همین موارد ظاهری است، نه بیشتر!‌ اما برای قشر متوسط ایرانی که توانایی خرید مدل‌های اصلی بنز و BMW و حتی تویوتا را ندارند، داشتن خودرویی که شباهت‌هایی به این نام‌های بزرگ دارد هم گزینه بدی نیست. خود شرکت لیفان هم ابایی از بیان شباهت‌های خودروهایش با محصولات خودروسازان بزرگ دنیا ندارد. البته نباید فراموش کنیم که کشور ما با سابقه بسیار بیشتر از چین در زمینه خودروسازی، حتی توانایی کپی کاری از روی محصولات بزرگ دنیا را ندارد و در تمام طول حیات خود همواره یک مونتاژکار صرف بوده است. به‌گونه‌ای که روزی محصولات هیلمن انگلیسی (پیکان) و شورولت آمریکایی (در شمار بسیار محدود) را مونتاژ می‌کردیم و بعدها به مونتاژ پژو و رنو و نیسان و مزدا و سوزوکی و دوو و کیا و پروتون و … رو آوردیم و امروزه هم با قدرت در حال مونتاژ چینی‌هایی هستیم که برخی از آن‌ها عمر کارخانه‌شان به اندازه عمر محصولات جدید خودروسازان ماست!

چراغ جلوی لیفان (عکس در شب بارانی گرفته شده است)
چراغ جلوی لیفان (عکس در شب بارانی گرفته شده است)
گذشته از این بحث‌ها، به نظر می‌رسد که شرکت لیفان توانسته است به امضای خاصی در طراحی محصولاتش برسد. مثلاً جلوپنجره کرومی با آرم لیفان در وسط و یا چراغ‌های LED جلو و چراغ عقب که یک مستطیل توخالی با لبه‌های گرد را نشان می‌دهد و این عناصر هم در مدل ۶۲۰ و هم X60 و ۷۲۰ قابل مشاهده است. در مجموع لیفان ۶۲۰ می‌تواند از نظر ظاهری نمره خوبی کسب کند و انصافاً در بین خودروهای داخلی ما جزو زیباترین خودروهاست.

چراغ عقب لیفان
چراغ عقب لیفان
با کشیدن دستگیره خارجی کرومی، درب راننده باز می‌شود و طرح روشن و کرم رنگ زیر داشبورد و صندلی‌های چرم مصنوعی چشم را نوازش می‌دهد. وقتی روی صندلی راننده می‌نشینیم در مقابل خود یک فرمان بسیار خوش‌دست را می‌بینیم که همرنگ با سطح بالای داشبورد به رنگ طوسی است. مابین دو رنگ طوسی و کرم داشبورد نیز با پلاستیک طرح چوب پرشده است که ظاهرش بسیار بهتر از طرح چوب‌های سمند است. در وسط کنسول یکی از مهم‌ترین برگ‌های برنده این ماشین دیده می‌شود که سیستم صوتی و تصویری لمسی این خودرو است. این سیستم قابلیت‌های بسیار زیادی دارد. از جمله پخش انواع فرمت‌های صوتی و تصویری، اتصال به یو اس بی و آی‌پاد، اتصال به بلوتوث گوشی همراه جهت مکالمه و پخش آهنگ، قابلیت پخش سی دی و دی‌وی‌دی و … . تصویر دوربین دید عقب نیز بر روی این مانیتور نمایش داده می‌شود. کیفیت صدایی که از طریق ۶ بلندگوی این خودرو شنیده می‌شود واقعاً قابل‌قبول است و رضایت مصرف‌کننده‌ها را به همراه خواهد داشت. این سیستم توانایی پخش تلویزیون را هم دارد. ولی آنتن این خودرو که در داخل شیشه عقب تعبیه شده است اصلاً مناسب دریافت امواج تلویزیون نیست و تصویر بسیار بد و برفکی است. برای حل این مشکل نمایندگی‌ها گیرنده‌های دیجیتال مخصوص خودرو را در ازای مبلغی در حدود ۳۰۰ هزار تومان بر روی خودرو نصب می‌کنند تا تصویر دریافتی در همه حالات و در حرکت شفاف و مناسب باشد.

سیستم صوتی لیفان 620
سیستم صوتی لیفان ۶۲۰
صفحه کیلومتر لیفان 620
صفحه کیلومتر لیفان ۶۲۰
نمای داخلی درب لیفان 620
نمای داخلی درب لیفان ۶۲۰
فرمان لیفان 620
فرمان لیفان ۶۲۰
با نگاهی به ابعاد کابین لیفان متوجه می‌شویم که اگر قد شما بالای ۱۸۵ سانتی‌متر باشد احتمالاً با مشکل کمبود جا برای سر مواجه خواهید بود! صندلی لیفان برای شخصی مثل من با قد ۱۷۰ سانتی‌متر بسیار مناسب است ولی افراد بسیار بلندقد احتمالاً با ارتفاع صندلی آن دچار مشکل خواهند بود. جنس صندلی‌ها هم زیاد نرم نیست و نمی‌توان لقب “راحت” را به آن نسبت داد اما بد هم نیست و در کل جنس صندلی‌های لیفان متوسط است.

در ردیف عقب جا برای ۳ سرنشین درشت‌هیکل، کم است و فضای صندلی عقب بیشتر مناسب دو نفر است. در مجموع کابین لیفان جزو خودروهای خیلی جادار نیست و این مسئله را بیان می‌کند که طراحان چینی ابعاد کابین و صندلی‌ها را بر اساس ابعاد جثه خودشان طراحی کرده‌اند!

lifan 620 talent
lifan 620 talent
اما در زمینه صندوق عقب داستان کاملاً متفاوت است. صندوق این خودرو با بیش از ۶۰۰ لیتر ظرفیت، واقعاً مناسب لقب جادار است. جالب است که در اولین برخورد من با لیفان نکته‌ای که باعث تعجب من شده بود حجم صندوق عقب این خودرو است. حجم صندوق عقب این خودرو ۶۵۰ لیتر است که این یعنی حدود ۲۰۰ لیتر بیشتر از پژو ۴۰۵. بنابراین اگر جزو افرادی هستید که هنگام مسافرت وسایل زیادی با خود می‌برید و یا اینکه قصد قاچاق اتباع بیگانه در صندوق عقب خودرو را دارید، این خودرو برای شما طراحی شده است!

اما نکته ناراحت‌کننده در صندوق عقب، لولاهای نگه‌دارنده درب صندوق هستند و به گونه طراحی شده‌اند که در هنگام بستن درب، عملاً بخشی از فضا را بلااستفاده می‌کنند. اما با این وجود،باز هم صندوق عقب لیفان واقعاً جادار و مناسب افراد پر وسیله است.

lifan 620 talent trunk
lifan 620 talent trunk
پس از بررسی صندوق عقب، حال نوبت به بررسی زیر کاپوت خودرو می‌رسد. با باز کردن کاپوت اولین چیزی که توجه آدم را جلب می‌کند فضای خالی اطراف موتور است. به‌گونه‌ای که اگر موتور را در یک گوشه از کاپوت جمع می‌کردند جا برای یک موتور دیگر هم باز می‌شد!

البته وجود فضای باز زیاد در موتور علاوه بر اینکه به خنک شدن موتور کمک می‌کند، باعث می‌شود که تعمیرات آن بسیار ساده‌تر شده و به‌اصطلاح جا دست خوبی داشته باشد. این فضاهای خالی موتور در مقایسه با موتور ۲۰۶ که برای تعویض لامپ چراغ آن باید دو سه قسمت باز شوند، واقعاً نعمتی است!

اما می‌رسیم به قلب تپنده ماشین یعنی موتور!‌ همان‌طور که قبلاً ذکر شد، مهندسین توانمند وطنی موتور ۱۶۰۰ سی‌سی طراحی شده توسط BMW و کرایسلر را با موتور ۱۸۰۰ سی‌سی ساخت لیفان که با همکاری شرکت ریکاردو انگلستان طراحی شده است تعویض کرده‌اند. این موتور در اصل برای لیفان X60 و ۷۲۰ طراحی شده که وزن به‌مراتب بیشتری از مدل ۶۲۰ دارند. بنابراین با این تغییر شتاب خودرو افزایش قابل‌ملاحظه‌ای نداشته اما کشش آن به‌مراتب بیشتر شده است و این خودرو را به خودرویی مناسب برای جاده‌های پر پیچ‌وخم کوهستانی آن‌هم با صندوق عقب پر و کولر روشن تبدیل کرده است. کشش این خودرو در مقایسه با رقیبانش بدون شک بسیار خوب و راضی کننده است و این کشش مخصوصاً در دنده‌های بالا که انتظار می‌رود کشش بالایی نداشته باشند تجربه‌ای لذت‌بخش از رانندگی در جاده‌های شیب‌دار و کوهستانی را فراهم می‌کند و نیاز به دنده معکوس را به حداقل می‌رساند.

نکته ثبت دیگر موتور لیفان علاوه بر ایجاد توان و گشتاور بالا، مصرف سوخت مناسب چه در شهر و چه در جاده است. مصرف سوخت این خودرو طبق تجربه درازمدت من حدود ۸.۷ در شهر و حدود ۷ در جاده می‌باشد. البته این اندازه‌گیری‌ها در شرایط استاندارد نبوده و معمولاً با حضور سرنشین و بار و با رانندگی معمولی و سرعت‌های بالاتر از استاندارد تعریف شده برای اندازه‌گیری مصرف خودروها بوده است.

اما نکته منفی این موتور صدای زیاد آن است که به همراه عدم عایق‌بندی مناسب (علیرغم وجود نمد کاپوت) باعث نفوذ صدایی نسبتاً زیاد در داخل کابین خودرو است. اگر بخواهم در مورد صدای موتور بیشتر توضیح بدهم باید بگویم که صدای موتور در حالت درجا بسیار کم است. به‌گونه‌ای که گاهی افرادی که تجربه رانندگی با لیفان را ندارند پشت فرمان می‌نشینند ممکن است در روشن بودن خودرو شک کنند و دوباره استارت بزنند! صدای موتور تا محدوده دور موتور ۲۰۰۰ تقریباً ناچیز است و در بازه ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ صدای وارد شده به خودرو بیشتر شده و در دور موتورهای ۲۵۰۰ به بالا صدا با تابعی نمایی افزایش پیدا می‌کند! البته صدای موتور اسپرت و گوش‌نواز است و به راننده احساس قدرت می‌دهد. اما اگر به مدت طولانی در دور موتور بالا رانندگی کنید (چیزی که در رانندگی در جاده با سرعت‌های بالای ۱۰۰ اتفاق می‌افتد) صدای موتور قطعاً باعث آزار خواهد شد. به‌گونه‌ای که من‌بعد از ۴ ساعت رانندگی در سرعت‌های ۱۳۰ به بالا مدتی ماشین را در حالت خلاص قرار دادم تا حداقل برای چند ثانیه از شر صدای گوش‌نوازی که حالا گوش‌خراش شده است، در امان باشم! درنتیجه توصیه می‌کنم اگر به صدای موتور خیلی حساس هستید و عادت به رانندگی طولانی‌مدت با سرعت‌های بالاتر از حد مجاز را دارید، در تصمیمتان برای خرید این خودرو بیشتر تأمل کنید.

ایراد دیگری که می‌توان از موتور این خودرو گرفت این است که در اکثر لیفان های ۱۸۰۰ هنگامی که دور موتور به عدد خاصی در حدود ۳۰۰۰ می‌رسد لرزش و صدایی از سمت موتور احساس می‌شود. این لرزش نسبتاً خفیف است و فقط در بازه بسیار کوچکی از دور موتور اتفاق می‌افتد و با افزایش یا کاهش دور موتور از بین می‌رود. مراجعه به نمایندگی هم دردی دوا نمی‌کند و مالکان معمولاً با این لرزش می‌سازند. اما طبق تجربه من با افزایش کارکرد ماشین، این لرزش به‌تدریج کمتر و کمتر شده و بعد از مدتی تقریباً محو می‌شود. بنابراین این لرزش کوچک مسئله نگران‌کننده‌ای نیست. البته بعضی از مالکان با تعویض دسته موتور نتایج مثبتی در رفع این صدا گرفته‌اند اما چون به‌شخصه تجربه‌ای در مورد این قضیه ندارم نمی‌توانم این کار را تأیید کنم.

نکته دیگری که در زیر کاپوت این ماشین جلب توجه می‌کند این است که به مانند اکثر خودروهای جدید سینی موتور از این ماشین حذف شده است. این امر جهت گردش هوای بهتر در موتور و خنک شدن بهتر آن است. اما برخی افراد و نمایندگی‌های سودجو جهت افزایش سود خود سینی موتور را برای این خودرو به فروش می‌رسانند این در حالی است که اگر موتور خودرو را به‌دقت بررسی کنید متوجه می‌شوید که وجود سینی نقش زیادی در افزایش امنیت موتور خودرو در برابر برخورد با اشیاء نخواهد داشت. زیرا ارتفاع موتور بالاتر از سپر و لوله اگزوز و سایر قطعات زیر ماشین است و درنتیجه هر برآمدگی که بخواهد با موتور برخورد کند ابتدا به آن قطعات برخورد خواهد کرد. علاوه بر آن چرخ‌ها با گلگیر و شلگیر پوشانده شده‌اند و احتمال اینکه سنگ یا شئ دیگری از زیر چرخ در رفته و به موتور برخورد کند وجود ندارد. درنتیجه اگر کارخانه تولید خودرو قطعه‌ای را بر روی ماشین نصب نکرده است احتمالاً نیازی به آن وجود ندارد. آن هم قطعه‌ای که ارزش مادی زیادی نداشته و نصب آن بر روی خودرو برای کارخانه کار دشواری نیست. طبق تجربه من، یکی از آشنایآن‌که‌ام‌وی‌ام ۳۱۵ خریداری کرده بود در نمایندگی اقدام به نصب سینی موتور کرد و تنها فرقی که ایجاد شد این بود که در کوچک‌ترین برآمدگی جاده، خود سینی به زمین‌گیر می‌کرد و صدای بسیار بدی ایجاد می‌کرد. درنتیجه ایشان مجبور بود که قبل از هر سرعت‌گیر کوچکی ایست کامل کرده و با سرعت بسیار پایین از روی سرعت‌گیر عبور کند که این امر باعث نارضایتی شدید ایشان گردیده بود و این نتیجه نصب قطعات غیر استاندارد بر روی خودرو می‌باشد.

اما با بستن کاپوت نوبت به تجربه رانندگی با لیفان می‌رسد. وقتی‌که پشت فرمان خودرو بنشینید مشکل زیادی در پیدا کردن جای سوئیچ نخواهید داشت. زیرا دور آن با چراغ ظریفی روشن شده است که پیدا کردن آن را در شب‌ها بسیار راحت‌تر می‌کند. استارت خودرو نرم است و اگر هوا خیلی سرد نباشد، موتور به نرمی و با صدای آرامی شروع به کار می‌کند. با جا زدن دنده حرکت خودرو آغاز می‌شود. کورس کلاچ و دنده این خودرو بسیار کم است و این مسئله حس اسپرت بودن خودرو را در راننده القا می‌کند. دنده‌ها به نرمی عوض می‌شوند و سرعت افزایش می‌یابد. البته کلاچ اندکی سفت است که در ترافیک‌های طولانی‌مدت می‌تواند باعث خستگی پای راننده شود.

نکته‌ای که در اولین دفعات رانندگی با این خودرو احساس می‌شود، تأخیر اندکی در دریچه گاز آن است. به این معنی که هنگامی که پدال گاز را فشار می‌دهید، دور موتور با تأخیری در حد چند دهم ثانیه بالا می‌رود. این تأخیر یک عیب محسوب نمی‌شود و مربوط به برقی بودن دریچه گاز لیفان است و راهی هم برای بهبود آن وجود دارد. درنتیجه رانندگانی که برای اولین بار با لیفان رانندگی می‌کنند، حتی اگر تجربه زیادی هم داشته باشند، باز هم ممکن است به دلیل عادت نداشتن به این تأخیر، خودرو را خاموش کنند. البته با اندکی رانندگی با لیفان، قلق آن به دست راننده خواهد آمد و این مسئله کاملاً برایش عادی خواهد شد. برای جلوگیری از خاموش شدن خودرو کافی است قبل از اینکه پای چپ کاملاً از روی کلاچ برداشته شود، پدال گاز را فشار دهیم تا این تأخیر جبران شود.

همان‌طور که قبلاً ذکر شد با بالا رفتن دور موتور صدای وارد شده به کابین هم زیادتر می‌شود. در حین حرکت به نظر می‌رسد که صدای وارد شده به کابین بیشتر از حد انتظار است و این مسئله به عایق‌کاری نه‌چندان مناسب و همچنین استفاده از لاستیک‌های خشک برمی‌گردد. لاستیک‌های خودروی من از نوع یزد تایر و مدل اورانوس است که علاوه بر خشک بودن و ایجاد صدای زیاد در حرکت بر روی آسفالت، در مواقع بارانی به‌سادگی بر روی خط‌کشی‌های آسفالت لیز می‌خورد. بنابراین توصیه می‌شود که در ابتدای تحویل گرفتن این خودرو لاستیک‌های آن را با نوع مرغوب خارجی تعویض کنید تا علاوه بر نرمی بیشتر و صدای کمتر، ایمنی بیشتری نیز داشته باشید. اینجاست که با خود آرزو می‌کنیم که ای‌کاش خودروسازان دست به داخلی سازی خودروهای خارجی نمی‌زدند و باعث کاهش کیفیت آن‌ها نمی‌شدند. کیست که نداند کیفیت پراید و پژوهایی که در سالهای دور با قطعات اصلی تولید می‌شد به‌مراتب بالاتر از کیفیت تولیدات امروزی کارخانه‌ها است و این مسئله واقعاً جای تأسف دارد که صنعتی که حمایت بسیار زیاد دولت و ایجاد تعرفه‌های بسیار بالا و غیرمنطقی بر واردات خودروهای خارجی و انحصار بسیار زیاد به اینجا رسیده است چنین کارنامه کیفی ضعیفی دارد. همین امر باعث شده است که انجمن مدیریت کیفیت ایران به صنعت خودروی کشور نمره ۶ از ۲۰ بدهد! [۹]

با رسیدن سرعت خودرو به سرعت‌های بالای ۸۰ کم‌کم صدای ضعیف سوت باد از کنار راننده به گوش می‌رسد. این صدا با افزایش سرعت بیشتر می‌شود. منشأ این صدا به طراحی آینده‌های این خودرو برمی‌گردد. به‌گونه‌ای که اگر در حال حرکت آینه راننده را بخوابانید این صدا کاملاً رفع می‌شود. به نظر می‌رسد که با حرکت ماشین، باد به داخل درز بین آینه و محل اتصال آینه به بدنه نفوذ کرده و تولید صدای سوت می‌کند. به نظر می‌آید که با پر کردن این درز، این صدا نیز از بین خواهد رفت.

فرمان این خودرو بسیار نرم است و گردش آن نیز بسیار مناسب است که این دو نکته در رانندگی شهری بسیار مفید می‌باشند. کشش خودرو به‌خصوص در سرعت‌های بالا بسیار راضی کننده است. عملکرد سیستم صوتی رضایت‌بخش است و کلیدهای کنترل روی فرمان هم به افزایش رضایت کمک می‌کنند. کلیدهای کنترل سیستم صوتی که بر روی فرمان قرار دارند قابل برنامه‌ریزی مجدد هستند و می‌توان با توجه به نیاز کاربر از داخل سیستم صوتی عملکرد آن‌ها را تغییر داد. برخی از خودروهایی که به مشتریان تحویل می‌شوند در ابتدا تنظیمات کلیدهای روی فرمان برای آن‌ها اعمال نشده است و کلیدهای روی فرمان کار نمی‌کنند. این مسئله با صرف نهایتاً ۱۰ دقیقه و مطالعه دفترچه سیستم صوتی، به‌راحتی قابل حل است.

با وجود کارکرد ۴۳ هزار کیلومتری، لیفان تقریباً مثل روز اول با قدرت و به اصلاح “جاندار” است و گذشت زمان تأثیر زیادی بر روی قدرت و کشش خودرو نداشته است. در هنگام عبور از دست‌اندازها صداهای ریزی از دو سه نقطه کابین به گوش می‌رسد که با توجه به عمر خودرو و نوع استفاده به نظر طبیعی و قابل‌قبول می‌رسد.

اما اگر به گرما بسیار حساس هستید و یا در شهر خیلی گرمی زندگی می‌کنید خبر بدی برایتان دارم. کولر این خودرو بسیار ضعیف است و هم از نظر میزان سرمایش و هم از نظر شدت پرتاب باد عملکردی بسیار ضعیف‌تر از انتظار دارد. به طوری که کولر آن با کولر پراید قابل مقایسه است! البته نمایندگی‌ها با دریافت ۲۱ هزار تومان اقدام به نصب قطعه‌ای برای افزایش قدرت کولر می‌کنند. این قطعه باعث افزایش مدت کار کمپرسور و درنتیجه افزایش سرمایش کولر می‌شود اما باز هم عملکرد آن ضعیف‌تر از خودروهایی مانند ۲۰۶ خواهد بود. در واقع کولر لیفان در ظهرها و بعدازظهرهای حدود ۳۰ روز از سال (در مناطق معتدل کشور) اصلاً جوابگو نیست. در عوض خبر خوشحال‌کننده این است که در زمستان بخاری این خودرو بسیار مناسب است و به فاصله بسیار کمی از روشن شدن خودرو، باد گرم را تولید می‌کند و شدت گرمای آن به‌سرعت به حدی می‌رسد که مجبور به کم کردن درجه بخاری می‌شوید. درنتیجه به نظر می‌رسید که مهندسان چینی این خودرو را برای نقاط بسیار سردی مانند روسیه طراحی کرده‌اند!

نکته منفی دیگر در مورد سیستم تهویه این خودرو این است که به دلیل عایق‌بندی ضعیف، دود خودروهای مقابل و بوهای محیط به درون خودرو نفوذ می‌کنند و این می‌تواند باعث نارضایتی افرادی شود که به بو و دود خیلی حساس هستند.

سیستم تهویه لیفان
سیستم تهویه لیفان
در مورد سیستم تعلیق و ترمز لیفان می‌توان گفت که ترمز این خودرو عملکرد بسیار مناسبی دارد. سیستم ABS به‌خوبی وظایفش را ایفا می‌کند و در مواقع اضطراری به نجات راننده می‌شتابد. من بارها با سرعت‌های بالا در حال حرکت بودم که ناگهان مجبور به ترمز شدم و به دلیل فاصله کم و سرعت زیاد خودم را برای وقوع تصادف آماده کرده بودم. اما عملکرد خوب ترمز باعث شد که با اندکی فاصله خودرو کاملاً متوقف شود و هیچ خط ترمزی هم بر جای گذاشته نشد. فنربندی این خودرو نرم است اما تا حدود زیادی ناهمواری‌های جاده را به داخل خودرو منتقل می‌کند. سیستم تعلیق عقب از نوع یکپارچه است این سیستم تعلیق به‌عنوان یک سیستم تعلیق یکپارچه عملکرد بدی ندارد اما ضعفی بزرگ نسبت به رقبایی چون ۲۰۶، رانا و ام‌وی‌ام ۵۳۰ می‌باشد.

با تاریک شدن هوا و یا ورود خودرو به محل‌های تاریکی مانند تونل، چراغ‌های خودرو به صورت خودکار روشن می‌شوند و زمانی که دوباره وارد محل روشن شوید خودبه‌خود خاموش می‌شوند. این آپشن مخصوصاً در جاده‌های کوهستانی که تونل‌های زیادی دارند بسیار جذاب و کاربردی است.

پس از خاموش کردن خودرو دوباره نگاهی به داخل کابین می‌اندازیم و این بار که دقیق می‌شویم ایراداتی در زمینه تزئینات داخلی به چشم می‌خورد. از جمله خشک بودن داشبورد که در صورت برخورد جسم تیز به آن، باعث ایجاد خش بر روی آن می‌شود. علاوه بر آن دستگیره‌های داخلی هم که کرومی رنگ هستند، در واقع با برچسبی کرومی رنگ پوشانده شده‌اند و کیفیت چسب این برچسب بسیار ضعیف است. درنتیجه پس از مدتی این برچسب شروع به کنده شدن می‌کند که من با چسب نواری بی‌رنگ روی آن را پوشانده‌ام تا جلو جدا شدن برچسب را بگیرم. علاوه بر آن، فرمان هم بعد از این کارکرد دچار اندکی سابیدگی شده است.

کیفیت پایین فرمان
کیفیت پایین فرمان
با پیاده شدن از ماشین و گردشی به دور خودرو، کیفیت پایین رنگ آن جلب توجه می‌کند. در واقعاً رنگ این خودرو یکی از بزرگ‌ترین نقاط ضعف آن می‌باشد. کیفیت رنگ بسیار پایین است و حتی در برخی از درزها می‌توان عدم دقت در رنگ کردن را مشاهده کرد. رنگ با کوچک‌ترین برخورد یا مالشی می‌ریزد که این نشان‌دهنده عمق کم‌رنگ و چسبندگی کم‌رنگ به بدنه می‌باشد. و این واقعاً جای تأسف است که شرکت کرمان موتور که زمانی باکیفیت رنگ بسیار بالای دوو ها معروف بود، امروزه کیفیت رنگ پایین پاشنه آشیل تمامی محصولات آن محسوب می‌گردد.

کیفیت پایین روکش کرومی رنگ دستگیره در
کیفیت پایین روکش کرومی رنگ دستگیره در

جایگاه این خودرو در بررسی رسمی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران

طبق آخرین بررسی‌های انجام شده شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) [10] در مهرماه ۹۳ خودروی لیفان ۶۲۰ با ۵۱.۳ امتیاز منفی، وضعیت بهتری نسبت به خودروهایی مانند سمند، پژو پرشیا، پژو ۴۰۵ و ام‌وی‌ام ۵۳۰ دارد. این خودرو در کدهای ۱،۲، ۴ و ۹ که به ترتیب معرف (فنربندی، تعلیق و فرمان)، (موتور و انتقال قدرت)، (تجهیزات الکتریکی) و (نفوذ آب) هستند هیچ نمره منفی کسب نکرده است که نشان‌دهنده عملکرد بسیار خوب این خودرو در زمینه فنی می‌باشد. بیشترین نمرات منفی این خودرو شامل کدهای ۵،۶، ۷ و ۸ می‌باشد که به ترتیب معرف (تزئینات)، (بدنه)، (صداهای غیرعادی) و (عیوب رنگ) هستند. بنابراین این آمار کاملاً با تجربیات من از رانندگی با این خودرو مطابقت دارد. همان‌طور که در آمار شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران مشاهده می‌شود، تجهیزات فنی این ماشین تقریباً بدون ایراد هستند اما از نظر تزئینات و رنگ و صداهای غیرعادی وضعیت خوبی ندارد و این به تصمیم مشتریان برمی‌گردد که کدام‌یک از این موارد را به‌عنوان اولویت خود در نظر بگیرند.

خدمات پس از فروش

خدمات پس از فروش چیزی است همواره در ایران مغفول مانده است و خودروسازان و واردکنندگان بیشتر از آن‌که به فکر خدمات باشند، به فکر فروش بیشتر هستند. شرکت کرمان موتور نیز از این قاعده مستثنی نیست. عملکرد نامناسب نمایندگی‌ها و پاسخگو نبودن آن‌ها و ضعف اطلاعات فنی در تعمیرکاران نمایندگی‌ها عواملی هستند که موجبات نارضایتی مصرف‌کنندگان را فراهم کرده‌اند. محصولات کرمان موتور دارای ۲ سال یا ۵۰ هزار کیلومتر گارانتی هستند و انصافاً گارانتی شرکت به‌خوبی جوابگوی ایرادات هست. از جمله برای من سیستم صوتی و کمپرسور کولر بدون دریافت هیچ وجه اضافه‌ای تعویض شد و مورد دوم بدون معطلی برای دریافت قطعه انجام شد. البته لازم به ذکر است که معمولاً سیستم‌های صوتی در سری‌های اول دچار مشکلاتی مانند هنگ کردن و نخواندن سی دی می‌شدند که این مشکل با تعویض قطعه کاملاً برطرف شد و سیستم‌های صوتی سری جدید علاوه بر ظاهر بهتر و امکانات بیشتر (از جمله پخش آهنگ از طریق بلوتوث) دارای کیفیت بهتری نیز می‌باشند.

صفحه بارگذاری سیستم صوتی
صفحه بارگذاری سیستم صوتی
البته کرمان موتور تلاش‌هایی را نیز جهت ارتقا و رفع عیوب محصولاتش انجام می‌دهد. از جمله تعویض موتور لیفان ۱۶۰۰ با موتور پرقدرت ۱۸۰۰ سی‌سی، ارتقای دیسک و صفحه کلاچ که در سری‌های اول مدل ۱۶۰۰ سی‌سی در کیلومترهای پایین نیاز به تعویض پیدا می‌کردند به نمونه ارتقا یافته که تا کیلومترهای بالا موردی از خرابی آن‌ها گزارش نشده، تعویض گیربکس‌های ضعیف لیفان X60 که مشکلات زیادی برای صاحبانشان ایجاد کرده بودند با نمونه بسیار باکیفیت‌تر که هم قدرت بیشتری دارد و هم کیفیت بالاتری دارد و تعویض سیستم صوتی لیفان های ۱۸۰۰ با نمونه باکیفیت‌تر. این تلاش‌ها در کشوری که محصولات قرن بیستمی کره‌ای و فرانسوی باکیفیت بسیار پایین‌تر از زمان عرضه اولیه ارائه می‌شوند قابل تقدیر است. اما اصلاً کافی نیست و نیاز است که با افزایش تعداد نمایندگی‌ها و آموزش بهتر به پرسنل (مخصوصاً آموزش‌های اخلاقی جهت برخورد بهتر با مشتری) کیفیت خدمات را به جایگاهی که شایسته است برسانند.

lifan 620 Interior
lifan 620 Interior
نکته‌ای که باید حتماً به آن اشاره کنم این است که سیستم‌های صوتی در سری‌های جدید دارای ساعت هستند که این ساعت با جی‌پی‌اس تنظیم می‌شود. اما به دلیل اینکه منطقه زمانی ایران برای سیستم تعریف نشده، ساعت نیم ساعت جلوتر یا عقب‌تر تنظیم می‌شود. اخیراً شرکت نید که نرم‌افزار جی‌پی‌اس را برای لیفان فراهم می‌کند، افزونه‌ای برای ساعت لیفان ارائه کرده است که با نصب آن مشکل ساعت به‌راحتی رفع می‌گردد. برای اطلاعات بیشتر در مورد رفع ایراد ساعت به مرجع [۱۱] مراجعه کنید. در اینجا جا دارد به‌عنوان یکی از مالکان لیفان از زحمات شرکت نید تشکر کنم که با وجود اینکه حل مشکل ساعت وظیفه آن‌ها نبوده است اما جهت رضایت مشتریان این افزونه را تهیه کرده‌اند و به رایگان در اختیار عموم قرار داده‌اند. علاوه بر این، عملکرد این شرکت در تهیه نرم‌افزار جی‌پی‌اس هم رضایت مشتریان را فراهم آورده است زیرا با فاصله زمانی کمی آپدیت‌های جدید برای نرم‌افزار ارائه می‌شود و در سایت قرار می‌گیرد که این آپدیت‌ها علاوه بر ظاهر و امکانات بهتر، نقشه‌های به‌روزتری را هم دارا می‌باشد. هم‌اکنون نسخه ۱.۴ نرم‌افزار رهیاب بر روی سایت [۱۲] قرار گرفته است. امیدوارم که این شرکت همچنان این روند خوب را ادامه داده و مانند قبل خدمتگزار مشتریان باشد.

لوازم یدکی

از نظر در دسترس بودن لوازم و قطعات یدکی، لیفان نیز به مانند سایر خودروهای جدید تا حدودی ضعف دارد. البته به دلیل مونتاژ این خودرو در کشور و شمار نسبتاً زیاد، لوازم یدکی آن نیز به‌مراتب بهتر از سایر خودروهای جدید در دسترس است. زمانی که من این خودرو را تحویل گرفتم لوازم یدکی آن در خارج از نمایندگی به سختی به دست می‌آمد و حتی برای فیلترهای ماشین باید به نمایندگی مراجعه می‌شد. اما امروز (آذر ۹۳) تعداد فروشندگان لوازم یدکی لیفان مخصوصاً در شهرهای بزرگ بسیار بیشتر از قبل شده است و بسیاری از تعویض روغنی‌ها هم فیلترهای لیفان را دارند. کرمان موتور در تمامی مراکز استان و اکثر شهرهای کشور نمایندگی دارد و این مسئله خیال مصرف‌کننده را از نظر لوازم مصرفی آسوده می‌کند. البته برخی قطعات اصلی در تمامی نمایندگی‌ها وجود ندارند و معمولاً با ثبت سفارش طی چند روز از تهران به نمایندگی که سفارش داده است می‌رسند. تعداد خیلی کمی از قطعات نیز در نمونه‌های اولیه به تعداد زیاد دارای ایراد هستند (از جمله سیستم‌های صوتی برای سری‌های اول) که باید قطعه بهینه شده به طور کلی از چین وارد شود که این امر مستلزم زمان انتظار چند ماهه می‌باشد.

ایراداتی که ممکن است برای مالکان این خودرو پیش بیاید

من با تجربه دو سال رانندگی با لیفان و مطالعه بسیاری از صفحات انجمن‌های اینترنتی پدال و تیونینگ تاک و همچنین گفتگو با سایر مالکان این خودرو در نمایندگی‌ها با برخی از مشکلاتی که ممکن است برای مالکان این خودرو پیش بیاید آشنا شده‌ام و قصد دارم با معرفی آن‌ها به مالکان محترم و افرادی که قصد خرید این خودرو را دارند راهنمایی‌های لازم را بدهم. لازم به ذکر است که این مشکلات احتمالی هستند و ممکن است فقط برخی از آن‌ها یا حتی هیچ کدام از آن‌ها برای مالکان پیش نیاید. همان‌گونه که برخی از مالکان که من با آن‌ها صحبت کرده‌ام غیر از تعویض روغن و فیلترها هیچ مشکل دیگری نداشته‌اند. اما مشکلات زیر، مشکلاتی هستند که شایع هستند. (شایع در اینجا به معنی این اینکه بیش از یک‌سوم موارد از این مشکلات رنج می‌برند). همچنین لازم به ذکر است که این موارد فقط تجربیات شخصی من بوده است و ممکن از راه‌حل‌های ارائه شده در اینجا ۱۰۰% دقیق و کارآمد نباشند و من هم ادعایی در زمینه‌های فنی خودرو ندارم.

  • مشکل در سیستم صوتی (مخصوص سری‌های اول): همان‌طور که ذکر شد سیستم‌های صوتی خودروهایی که در سری‌های اول خط تولید بودند (مدل سال ۹۱) مشکل هنگ کردن و نخواندن سی دی را داشتند که با تعویض این قطعه با قطعه مرغوب‌تر با هزینه گارانتی این مشکل حل شد.
  • مشکل تنظیم نشدن ساعت در سیستم‌های صوتی جدید: این مشکل که قبلاً هم مورد بررسی قرار گرفت و راه حل آن نصب افزونه‌ای است که اخیراً (آبان ۹۳) توسط شرکت نید برای رفع این مشکل ارائه شده است.
  • عملکرد نامطلوب موتور در هوای سرد صبحگاهی: بسیاری از خودروهای لیفان که در زمستان‌ها در فضای باز پارک شده‌اند و معمولاً از بنزین سوپر استفاده کرده‌اند، صبح‌ها بعد از روشن شدن ریپ می‌زنند و یا اینکه صدای موتور با حالت عادی متفاوت است. این حالت ریپ زدن و صدای بد پس از چند دقیقه که موتور گرم می‌شود از بین می‌رود و بیشتر در خودروهایی اتفاق می‌افتد که از بنزین سوپر استفاده کرده‌اند. دلیل اصلی این حالت کیفیت پایین بنزین‌های داخلی و مخصوصاً بنزین سوپر است که باعث عملکرد نامطلوب موتور در حالت سرد می‌شود. این مسئله به طور کلی زیاد حاد نیست و معمول با تغییر جایگاه سوخت‌گیری و استفاده از بنزین معمولی یا بنزین معمولی به همراه مکمل اکتان تا حدود زیادی بهبود پیدا می‌کند.
  • طولانی شدن زمان بارگذاری دوربین عقب در مواقع سرمای هوا: دوربین عقب یکی از کاربردی‌ترین آپشن های این خودرو است. در شرایط عادی بلافاصله بعد از جا رفتن دنده عقب دوربین بر روی صفحه نمایش خودرو ظاهر می‌شود. اما در زمان‌هایی که دمای هوا حدوداً به زیر ۱۰ درجه سانتی گراد بالای صفر می‌رسد به نسبت سرد شدن هوا، زمان بارگذاری دوربین بیشتر می‌شود و حتی ممکن است چندین ثانیه طول بکشد تا تصویر دوربین بر روی نمایشگر ظاهر شود. این تأخیر در نمایش کاملاً متناسب با میزان سردی هواست. به طوری که برخی اوقات در جواب افرادی که در مورد تأخیر دوربین سؤال می‌کنند به شوخی می‌گویم: “درست است که این خودرو دماسنج ندارد، اما با توجه به زمان بارگذاری دوربین می‌توان شدت سرمای هوا را با تقریب خوبی حدس زد! “. این مشکل هنوز راه حل خاصی ندارد و نمایندگی‌ها هم جواب خاصی برای آن ندارند و به ذکر اینکه “این مشکل در همه لیفان ها وجود دارد” کفایت می‌کنند و این مسئله یکی از مواردی است که چینی بودن خودرو را به مالک یادآوری می‌کند!
  • مشکلات مونتاژی: ایراداتی مانند رگلاژ نبودن درب‌ها در هنگام تحویل و کیفیت پایین رنگ و تزئینات خودرو که اغلب به عدم دقت در مونتاژ برمی‌گردند هم در این خودرو وجود دارند. در مورد رگلاژ نبودن درب‌ها منظور این است که برای بستن درهای خودرو باید نیرویی بیشتر از نیروی لازم برای بستن در خودروهای دیگر استفاده کرد و این مسئله ممکن است در طولانی‌مدت باعث بروز صدا در درب‌ها و بدنه خودرو شود. درنتیجه لازم است که پس از تحویل گرفتن خودرو برای رگلاژ درب‌های آن اقدام شود.

مواردی که ذکر شد مهم‌ترین مشکلاتی است که مالک یک خودروی لیفان ممکن است با آن‌ها دست‌به‌گریبان باشد. لازم به توضیح مجدد است که ممکن است خیلی از این ایرادات برای مالکان پیش نیاید و البته ایرادات دیگری هم ممکن است برای مالکان پیش بیاید که به دلیل تعداد کم مواردی که گزارش شده‌اند، نمی‌توان آن‌ها را شایع دانست و به کل تعمیم داد. در کل مسئله خوشحال‌کننده این است که هیچ مشکل فنی و موتوری شایعی در این خودرو وجود ندارد و ایرادات آن معمولاً در مسائل کوچک و با درجه اهمیت پایین‌تر هستند.

lifan 620 rear
lifan 620 rear

جمع‌بندی کلی

پس از این متن طولانی نوبت به جمع‌بندی کلی مطالب می‌رسد. به نظر من لیفان ۶۲۰ خودرویی مناسب برای رانندگی در شهر و جاده است. علاوه بر آن می‌تواند نیازهای یک خانواده کم جمعیت را هم به‌خوبی برآورده سازد. شتاب و کشش بالای آن به همراه تجهیزات رفاهی بسیار زیاد لذت رانندگی با این خودرو را بسیار زیاد می‌کند. اما به‌عنوان خودرویی که هیچ‌گاه پای شما را به نمایندگی باز نکند نمی‌توانید بر روی آن حساب کنید. اگر وقت یا حوصله رفتن به نمایندگی و تعمیرگاه را ندارید بهتر است یک ماشین کره‌ای یا ژاپنی را خریداری کنید که برای این کار لازم است که بودجه خود را حداقل دو برابر کنید و البته در آن رنج قیمت هم در بین ژاپنی‌ها میتسوبیشی لنسر ۱۶۰۰ را پیدا می‌کنید که قدرت موتور و امکاناتش بسیار پایین‌تر از لیفان است (موتور مشابه S300 سایپا) و در سال ۲۰۱۳ با فروشی نا امید کننده، به‌عنوان یکی از بدترین خودروهای دنیا انتخاب شده [۱۳]، و یا کره‌ای‌هایی مانند کیا پیکانتو و هیوندای i20 و اکسنت در دسترس هستند که دو مورد اول در کلاس متفاوتی هستند و در مورد سومی هم تصمیم با خریدار است که آیا نسبت به قیمتش ارزش خرید دارد یا خیر.

در مجموع به نظر من با توجه به وضع فعلی بازار، لیفان خودرویی است که ارزش در برابر خرید بالایی را دارد. این خودرو با داشتن ظاهری به‌روز و زیبا، موتوری قدرتمند و کم‌مصرف، تجهیزات و امکانات رفاهی و ایمنی مدرن و به‌روز، می‌تواند با دست پر به مصاف رقیبانش برود و در این رقابت حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. موتور پر قدرت و آپشن های لیفان حتی در خودروهای گران‌قیمت‌تر از آن هم به‌ندرت دیده می‌شوند. بنابراین به نظر می‌رسد که لیفان ۶۲۰ تلنت گزینه‌ای قابل تأمل برای جوانان و خانواده‌های کم جمعیت است. امیدوارم که تمامی مالکان این خودرو از خودرویشان لذت ببرند و بدون دردسر اضافی، خاطرات خوبی را با خودرویشان تجربه کنند و تمامی افرادی که تصمیم به خرید این خودرو گرفته‌اند هیچ‌گاه از تصمیمشان پشیمان نشوند. به امید روزی که خودروهای ایرانی به جایگاهی درخور نام ایران و ایرانی برسند و مردم سراسر دنیا مشتری خودروهای ایرانی شوند و ما هم با افتخار از تجربه رانندگی با خودروهای وطنی بنویسیم.

lifan 620 talent
lifan 620 talent
در پایان مروری کلی بر نقاط قوت و ضعف لیفان ۶۲۰ تلنت خواهم داشت:

نقاط ضعف کلی این خودرو:

  • کولر ضعیف با قدرت پرتاب پایین
  • صدای زیاد موتور
  • نفوذ صدا و دود به داخل کابین
  • کیفیت پایین رنگ و برخی قطعات تزئینی
  • فضای کم سر برای افراد قدبلند
  • سیستم تعلیق عقب یکپارچه

نقاط مثبت کلی خودرو:

  • شتاب خوب و کشش بسیار خوب
  • امکانات و تجهیزات رفاهی و ایمنی بسیار زیاد نسبت به قیمت
  • طراحی ظاهری زیبا و به‌روز
  • صندوق عقب بسیار جادار
  • مصرف پایین نسبت به قدرت موتور
lifan 620 talent engine
lifan 620 talent engine

مشخصات فنی:

موتور: طراحی شرکت ریکاردو انگلستان

حجم موتور: ۱۷۹۴ سی‌سی

نوع موتور: بنزین سوز، بدون دلکو و به ازاء هر شمع یک کوئل، انژکتور چندنقطه‌ای تحت نظارت و کنترل سیستم الکترونیکی موتور (EFI) با تزریق سوخت کاملاً ترتیبی، ۱۶ سوپاپه و مجهز به دو میل‌سوپاپ از بالا

استاندارد آلایندگی: مطابق استاندارد EURO IV

تعداد سیلندر، سوپاپ‌ها و آرایش میل‌سوپاپ: ۴ سیلندر خطی، ۱۶ سوپاپه (۲ سوپاپ ورودی و ۲ سوپاپ خروجی به ازاء هر سیلندر)، ۲ میل‌سوپاپ در سر سیلندر (DOHC) با قابلیت تغییر زمان‌بندی سوپاپ‌ها

ضریب تراکم: ۱: ۱۰/۰

حداکثر قدرت: (HP/RPM)6000@131

حداکثر گشتاور: (NM/RPM) 4200@160

جعبه‌دنده: ۵ سرعته دستی

سیستم فرمان: چرخ‌دنده شانه‌ای (Rack & Pinion)، کمک هیدرولیکی

سیستم ترمز: جلو دیسک دو جداره، عقب دیسک، مجهز به ترمز ضد قفل (A.B.S) در هر ۴ چرخ (چهار کاناله)

سیستم تعلیق: جلو، فنر حلقوی با ستون مک فرسون – عقب، تیرچه یک تکه و فنر حلقوی

حجم مخزن سوخت: ۵۸ لیتر

حداکثر سرعت ۲۰۰ (کیلومتر بر ساعت)

سایز چرخ‌ها: رادیال ۱۵ – ۱۹۵/۶۰

وزن خالص ۱۱۵۵ کیلوگرم

تجهیزات و امکانات رفاهی:

سانروف دو حالته برقی با شیشه چاپ سیلک مانع تابش مستقیم نور خورشید، دوربین دید عقب، رهیاب ماهواره‌ای GPS، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم هشداردهنده باز بودن درب،DVD Player با ۶ باند ورودی IPOD/SD Card با پورت USB، سیستم ضد سرقت، قفل ایمنی کودک، ترمز ABS+EBD، فرمان هیدرولیکی تلسکوپی قابل تنظیم، کمربند سرنشینان جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، کمربند سرنشینان عقب، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع، سیستم تنظیم چراغ‌ها، روشن شدن اتوماتیک چراغ‌های جلو برحسب نور محیط، قفل مرکزی به همراه ریموت کنترل، سیستم تهویه مطبوع، سیستم هشداردهنده وضعیت لنت ترمز، گرم‌کن شیشه عقب، صندلی عقب تاشو، سنسور دنده عقب، رینگ آلومینیومی اسپرت، چراغ مه شکن جلو، چراغ خطر لادری (۴ درب)، شیشه بالابر برقی جلو و عقب، آیینه‌های جانبی برقی همراه راهنما، چراغ جلو هالوژن عقب LED، صندلی چرمی، کنترل سیستم پخش روی غربیلک فرمان، تنظیم نور صفحه کیلومتر Illumination، مجهز به سیستم Power Windows

مراجع:

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

علیرضا رحیقی

کارشناس ارشد مهندسی برق و نویسنده مقالات خودرویی

مطالب مشابه

‫۵۶۰ دیدگاه‌ها

  1. مصطفی

    ۱۴ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (450 ديدگاه)

    آقای رحیقی خدا قوَ دَهَد!
    (به دزفولی)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فورد

      ۱۴ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (853 ديدگاه)

      اینهمه عوارض ورود خودرو از مردم گرفتن که از خودرو های ملی حمایت کنند اخرش میان ماشینهای چینی رو منتاژ می کنند اگه از اول هدف منتاژ بود چرا تویوتا بنز فورد رو نمی یارن والا اجناس چینی اتیش زدن سرمایه ملته

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. interceptor

        ۱۴ آذر ۱۳۹۳
        سوابق: (108 ديدگاه)

        جالب اینجاست این همه ملت عوارض گمرکی سنگین می دهند و به جیب …می ریزند و در عوض شرکت هایی تنها به مونتاژ ckd یا از آن بدتر به واردات کامل و بدون واسطه اقدام می کند که خلاف روح قانون حمایت از تولید خودرو هست و واقعا شرکت هایی مثل پارس خودرو و کرمان موتور از قانون کاملا سواستفاده و جیب سهامداران و مدیرانشون رو پر می کنند ، فقط مشکل زاگرس خودروی بینوا بود که به بهانه های مختلف سایپا و ایکو در کارش کارشکنی کردند ولی پیام مهمی از این قضیه دریافت می شه و اون اختصاص تولید فقط به استان های فارس نشین و مخصوصا تهران هست که تحمل حضور هیچ رقیبی(حتی با سهم کم از بازار) رو در جای دیگه ندارند و سیستم انحصاری مونتاژ خودرو که مثل اختاپوس سرمایه و ارامش روانی خانواده های ایرانی رو می بلعه و شهروندان بروجردی هیچ گاه دشمنی های دستگاه های مختلف رو با زاگرس خودرو فراموش نمی کنند، اگر قرار بر مونتاژ بود پس عوارض گمرکیش دیگه چیه و همین زاگرس خودرو با کیفیت بالاتر از پارس خودرو داشت تولید می کرد.

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. احمد

        ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴
        سوابق: (381 ديدگاه)

        این علیرضا خان تعصب نسبتا خاصی روی برند های چینی داره
        ولی یک تعصب پنهان که قطعا خودش هم تا حدودی با اون نا اشناشت
        من مدت هاست مقالات و کامنت های ایشون رو رصد میکنم
        یک تعصب خاص در مورد ماشین های چینی رو میشه به وضوح در صحبت ها و کامنت ها و مقالات قبلی ایشون دید
        و نکته اخر هم اینکه ایشون میخواد تلاش کنه ماشین های چینی رو با وجهه بهتری به خوانندگان نشون بده
        و ابن تعصبات برا یک نویسنده اصلا خوب نیست

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. kayvan

      ۱۴ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (38 ديدگاه)

      خیلی عالی بود دمتون گرم از این مطالب که ب شناخت بیشتر ما از انواع ماشین ها میشه بیشتر بزارید.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سینا

        ۱۴ آذر ۱۳۹۳
        سوابق: (78 ديدگاه)

        تبلیغ خوبی بود !!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. علیرضا

      ۱۴ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (593 ديدگاه)

      خیلی ممنون دوست عزیز. وظیفه بود.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. حسین

    ۱۴ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (13 ديدگاه)

    مقاله ی جامع و کاملی بود.
    ممنون از اطلاعات مفیدتان

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا

      ۱۴ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (593 ديدگاه)

      خواهش میکنم دوست گرامی.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. محمدMOHAMMAD

    ۱۴ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (232 ديدگاه)

    این آقا نسبتی با مدیر کرمان موتور نداشته است

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا

      ۱۴ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (593 ديدگاه)

      دوست عزیز من نویسنده این متن هستم. بهتون اطمینان میدم که هیچ نسبتی با هیچکدوم از عوامل و مدیران کرمان موتور ندارم. در واقع اگر به متن دقت کنید حتما متوجه خواهید شد که من سعی کرده ام با کمال انصاف نظر بدهم و حتی به ایرادات این خودرو بیشتر از نقاط مثبتش پرداخته ام و حتی از کوچکترین ایرادات هم چشمپوشی نکرده ام. تمام سعی من این بوده است که نقد من کاملا بدون تعصب و منصفانه باشد و اگر هم جایی خلاف این امر به نظر میرسد هیچ عمدی در کار نبوده است.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. محمدMOHAMMAD

        ۱۴ آذر ۱۳۹۳
        سوابق: (232 ديدگاه)

        آقای رحیقی من قصد جسارت به شما را نداشتم ولی چند نکته را لازم میدانم که خدمت شما و دوستان عزیز عرض بنمایم 1- شغل من در حوزه خودرو است و هر روز با افراد زیادی در زمینه خودرو سر و کار دارم شما خودتان را جای افرادی بگذارید که این مقاله را میخوانند و ممکن است اطلاعات آنها از خودرو زیاد نباشد و با خواندن این مقاله کمی گمراه شوند مثلا شما فکر میکنید همه چیز یک خودرو در ظاهر آن خلاصه میشود ولی حقیقت به گونه دیگر است وقتی که انسان خدایی نکرده با خودرو تصادف و یا اینکه واژگون میشود دیگر هیچ چیز به جز ایمنی خودرو به دادش نخواهد رسید و یا اینکه این خودرو در کدام موسسه ایمنی تست شده است ولی آیا شما در این مقاله اصلا صحبتی از ایمنی کرده اید2- شما حتما میدانید بزرگترین بخش یک خودرو خدمات پس از فروش آن است آیا شما چقدر به بازار قطعات این خودرو سر زده اید3- وقتی از خودرویی رضایت بخش صحبت میکنند که حداقل کیلومتری بالای 150000 کیلومتر داشته باشد تا بشود گفت این خودرو امتحانش را پس داده اند4- هیچ ضعیف و قوی بودن خودرو ملاک برتری آن نیست پس لطفا شما میتسوبیشی لنسر را به صرف داشتن موتور 1600 در تیب های معمولی با یک خودروی چینی مقایسه نکنید5- شما در این مقاله اصلا هیچ اشاره ای به مشکلات برق این خودروها که در بیشتر آنها وجود دارد هیچ اشاره ای نکرده اید6- اگر من این خودرو را با تندر90 مقایسه کردم فقط چون در یک رنج قیمت بود و صرفا من باب مثال بود و به این خاطر بود که در ایران ماشین بیشتر جنبه سرمایه ای دارد و هیچ کس اگر مطلع باشد روی سرمایه اش ریسک نمیکند در ضمن تندر90 اگر ساده یا همه کس پسند نیست لااقل یک برند است و از لحاظ کیفیت و ایمنی استاندار تر از خیلی خودرو های تولید داخل است 7- اگر شما بر صحبت های اصرار دارید سایت پدال یک نظر سنجی از افرادی که این خودرو را دارد بگذارد تا ببینید چند نفر از مالکان این خودرو ها گفته های این مقاله را تایید میکنند یا اینکه سری به یک قسمت از همین سایت که مربوط به تجربه رانندگی خودرو هاست بزنید تا اطلاعاتتان کامل شود 8 -در ضمن اگر این شباهت ها خیلی برایتان مهم است بدانید از پشت شبیه تویوتا کرولا 2005 است نه 2008 9- در هر صورت قصد من فقط راهنمایی بود و قضاوت دیگر با دوستان عزیز ببخشید که عرایضم طولانی شد

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. علی

          ۱۴ آذر ۱۳۹۳
          سوابق: (255 ديدگاه)

          محمد خان خیلی حرفاتون رو قبول دارم ولی نه من تجربه تندرو داشتم نه لیفان ولی میدونم اگر روزی خدایی نکرده خدایی نکرد مجبور بشم بیام ماشین تو این سطح قیمت بخرم عمرا طرف تندر برم چون اقا پول زور ادم داره میده مثلا الان یه اگهی داخل سایت ددیوار استان فارس دیدم L90مدل ٩١زده۴٠/۵٠٠واقعا مشتی پیش خودش چی فکر کرده در کل به یه نتیجه رسیدم تندر سوار ها ادم های جو گیری هستن البته نه همشون ها ولی دیگه تندر انقدر اش دهن سوزی نیست.
          در کل به جای حمایت های چه درست و چه غلط یکم به این خودرو بها ندین تا انقدر سرمون کلاه نره.
          اقا از خودم هم شروع میکنم بنده یه تیانا ٩٣سه ماه است دارمش پام ١٣٨میلیون در اومده الان ١۶٠میلیون ازم میخرن ولی میگم که اصلا نمی ارزه چون این ماشین باید قیمتش ١٠٠_٧٠باشه چرا انقدر باید پول زور بدیم.
          ال نود سال های ٨٧_٨۶_٨٨که قیمت حدود ١٢میلیون داشت واقعا عالی بود نه با این قیمت های حالا.
          در کل از اشغال های بازار ایران حمایت نکنید.
          در پایانبگم که من هدفدفاع یا تخریب خودرو یا فردی نداشتم فقط خواستم یکم با هم متحد باشیم.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. علیرضا

          ۱۴ آذر ۱۳۹۳
          سوابق: (593 ديدگاه)

          دوست عزیز قصد من هم از نوشتن این متن آگاه ساختن افرادی بود که قصد خرید این خودرو را دارند. البته همانطور که در متن هم گفتم هیچ ادعایی در زمینه های فنی خودرو ندارم و رشته و شغل من چیز دیگری است. من فقط مشاهدات و نظرات شخصی خودو را بیان کردم. ممکن است فرد دیگری مشاهدات و تجربیات دیگری از این خودرو داشته باشد. علاوه بر این من هیچگاه حکمی کلی در مورد این خودرو نداده ام و سعی کرده ام با بیان نقاط ضعف و قوت این خودرو ، تصمیم گیری را به خریدار واگذار کنم. در مورد ایمنی این خودرو چون به شخصه تصادفی با آن نداشته ام نمی توانم نظری بدهم. البته در مورد عملکرد ترمز ها توضیح داده ام.
          همانطور که می دانید خودرو های چینی در تست CNCAP مورد آزمایش قرار می گیرند که استاندارد های آن با سایر تست ها متفاوت است. در نتیجه نمی توان آن را ملاک قرار داد. البته من در برخی از فروم ها عکس های تصادف لیفان را دیده ام که نشان از عملکرد صحیح ایربگ ها دارد. اما این موارد را نمی توان به عنوان حکمی کلی بیان کرد. البته ال نود هم که شما از آن اسم بردید به نظر نمی آید که با داشتن تنها یک ایربگ و ترمز کاسه ای عقب (در مدل E1 ) ایمنی بالاتری نسبت به لیفان داشته باشد و مدلی که در تست های اروپایی تست شده است دارای ایربگ های بیشتری است و مورد لطف مونتاژ کاران وطنی هم قرار نگرفته است! 
          صحبت من از رضایت قطعا فقط مربوط به کیلومتری است که با آن رانندگی کرده ام. مسلما در هیچ تستی در هیچ جای دنیا خودروی 150 هزار کیلومتر کارکرده را مورد آزمایش قرار نمی دهند و معمولا از خودروی صفر کیلومتر برای آزمایش استفاده می کنند. قطعا نظری که من دادم فقط مربوط به همین 43 هزار کیلومتر است و ممکن است در آینده با افزایش تجربیات و شناخت بیشتر نسبت به ماشین، نظرم عوض شود یا نشود. اما من پیشگو نیستم و نمی توانم در مورد آینده نظری بدهم.
           نظر شما را در مورد این که حجم موتور تنها عامل تعیین کننده در مورد قدرت ماشین است قبول دارم. اما بهتر است تجربیات مالکان لنسر های 1600 را سوال کنید و یا فروم های اینترنتی مربوط به لنسر را هم مطالعه کنید. البته مسلما لنسر با قیمتی دو برابر لیفان باید هم چیزی فراتر از آن داشته باشد و مقایسه یک خودرو با خودرویی که دوبرابر آن قیمت دارد اساسا کاری غلط می باشد.

           منظور شما از مشکلات برقی دقیقا چیست؟ از نظر برقی من تجربه سوختن یک فیوز و یک لامپ و روشن نشدن چراغ سقفی در حالت باز بودن درب ها را دارم. اما تا جایی که می دانم این موارد اصلا مشکلات شایعی نیستند و سوختن یک لامپ یا فیوز در 43 هزار کیلومتر امری غیر عادی نیست! 
          در پایان باید بگم من هیچ ادعایی در مورد این مسایل ندارم. من نه کارشناس خودرو هستم و نه از مسایل خودرو سر در میارم. من نظرم رو به عنوان یک مصرف کننده گفتم. ال نود هم به نظرم خودروی کاملا قابل احترامی هستش. ولی من نهایتا باز هم لیفان رو به اون ترجیح میدم. در مجموع به نظرم بهتره که سعی کنیم به جای کل کل کردن، به کسانی که قصد خرید این خودرو را دارند کمک کنیم تا تصمیم درستی بگیرند.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. علیرضا

          ۱۵ آذر ۱۳۹۳
          سوابق: (593 ديدگاه)

          در ضمن در مورد سرمایه ای بودن خودرو در ایران حرف شما رو قبول دارم. اما با افزایش تعداد لیفان ها و شناخت بیشتر مردم نسبت به این خودرو و کمرنگ شدن دید منفی مردم نسبت به ماشین های چینی، بازار این خودرو ها هم در حال بهتر شدن هستش. اما خودرو قبل از این که سرمایه باشد، وسیله ای برای کار، لذت و تفریح است. پس اگر با این دید به خودرو ها نگاه کنیم به حرف من می رسیم.
          ضمنا در مورد لوازم یدکی هم در متن توضیحات کافی را داده ام. من تا کنون غیر از روغن و فیلتر و تیغه برف پاک کن، یک بار برای کمپرسور کولر و یک بار هم برای سیستم صوتی در خواست داده ام که اولی ظرف 3 روز و دومی 5 ماه به دستم رسید و بدون حتی یک تومان هزینه برایم تعویض شد و امکانات بیشتر و کیفیت بالاتر سیستم صوتی جدید باعث شد که تلخی انتظار کمرنگ بشه. در طول مدتی هم که من منتظر سیستم صوتی بودم می توانستم مثل قبل از سیستم قبلیم استفاده کنم. چرا که من همیشه از فلش استفاده می کنم و خیلی کم آهنگ ها را از روی سی دی گوش میدم و وقتی که فهمیدم سیستم صوتی من سی دی را پخش نمی کند فقط یک درخواست قطعه دادم و همچنان مثل سابق از آن استفاده می کردم.
          علاوه بر نمایندگی ها که معمولا همه قطعات مصرفی خودرو را موجود دارند، در حال حاضر تعداد فروشگاههای لوازم یدکی لیفان هم در شهر ها زیاد تر شده است و می توان بدون مراجعه به نمایندگی قطعات را تهیه نمود.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        4. mc-alirezaz

          ۱۵ آذر ۱۳۹۳
          سوابق: (27 ديدگاه)

          حاجی یه بار متنو بخون بعد تز بده کلی از حرفایی که زدی جوابش تو متنه من نمیدونم چرا ما بدون مطالعه دقیق یه متن میایم راجع بهش نظر میدیم البته بخشی از نظراتتون رو قبول دارم و صد البنه اینم بگم که به هیچ وجه طرفدار ماشین چینی نیستم

          موافقم 0
          مخالفم 0
        5. حقیقت

          ۳۰ آذر ۱۳۹۳
          سوابق: (20 ديدگاه)

          سلام-اقایون لطفا انصاف بدین در مورد قضاوتاتون- یه مقدمه بگم-اگه ما میلیاردر بودیم جز بنز و چند تا برند دیگه حتی ژاپنی هم سوار نمیشدیم- خودرو سازها هر کدام سیاستی دارند-و هر کدام اهداف متفاوتی دارند-فراری فقط خودروهای خاص و اصپرت تولید میکنه-بنز خودروهایی فوق لوکس و برای سطح پولدار-که بالاترین تکنولوژی و کیفیت رو داره-مثلا تویوتا بازتره کمی هم به فکر طبقه پایین و متوسط هست- خالا یه نگاهی به وضعیت کشورمون کنیم-هر خودرویی که میاد تو کشور با 3 برابر قیمت دست ما میرسه-یعنی خودرویی که واسه قشر ضعیف تو کشورهای با استاندارد بالا تولید میشه در کشور ما میشه خودروی فوق لوکس-نمونش هیوندا و کیا-که قیمتشون کاذبه-یا تویوتا یاریس که یه خودروی معمولیه 100 میلیون اب میخوره-80 درصد مردم ما نمیتونن به خودروی بالای 70-80 میلیونی فکر کنن-و 60 درصد به خودروی بالای 50 هم فکر نمیکنن-توجه کنین یه زانتیای 89 تمیز 50 تومانه-شاید ازین 60 درصد فقط 30 درصد بتونن خودرویی با قیمت 30 تا 50 میلیون بخرن-

          موافقم 0
          مخالفم 0
  4. محمدMOHAMMAD

    ۱۴ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (232 ديدگاه)

    تموم کسایی که ماشین چینی میخرند دلشون به همین موارد بیوده خوش کرده اند که این شکل بنز یا بی ام و است بیچاره بنز و بی ام و اگر بفهمند غش میکنند

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. saeed.shariati

      ۱۴ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (477 ديدگاه)

      ممنون از مطلب خوبتون
      لیفان820شبیه استون مارتین لاگوندا نیس?

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. حسین

    ۱۴ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    آقا اولین جنسیس 2015 وارد شد http://www.bama.ir/car/details-2-1978214/2015-hyundai-genesis-for-sale
    و به فروش گذاشته شد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. amin

      ۱۴ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (25 ديدگاه)

      عزیز جان حدود 2 ماه پیش یک خاکستری پلاک اروند تو اهواز بود…فکر کنم 2-3 تای دیگه هم موجود باشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. محمدMOHAMMAD

    ۱۴ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (232 ديدگاه)

    اگر سال 91 این آقا بجای 23 میلیون با 19 میلیون یک تندر 90 صفر خریده بود 2 سال راحت سوار شده بود الان لب تر میکرد حداقل 36 میلیون میخریدند ولی لیفان 91 را اگه بخرند 32 میلیون میخرند برای ماشین چینی صبح تا شب باید بدوی بدنبال مشتری تازه یکم هم گولش بزنی بگی شکل بنز و بی ام و است تا شاید زیر فی بخرند

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا

      ۱۴ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (593 ديدگاه)

      دوست عزیز دیدگاه ها در زمینه خرید خودرو متفاوت است. من بعد از دو سال هنوز هر وقت سوار ماشینم میشوم از سواری آن و حتی ظاهر آن واقعا لذت میبرم و کیف میکنم و تاکنون هیچ چیز این خودرو برایم تکراری نشده است. پس در حال حاضر حتی اگر 40 ملیون هم بدهند، حاضر به فروشش نیستم. اما به عنوان یک نظر شخصی هیچگاه نه ظاهر و باطن ال نود را دوست نداشته ام. بنابراین اصلا از خریدن لیفان به جای ال نود پشیمان نیستم. امیدوارم که هر کسی از هر ماشینی که سوار میشود خیر ببیند و از آن راضی باشد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. علی

      ۱۴ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (255 ديدگاه)

      کی گفته ٣٢بیشتر نمیخرن الان کم کمس ٣٧میخرن ازش.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. mc-alirezaz

      ۱۵ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (27 ديدگاه)

      دوست عزیز اینکه میگن از ماست که بر ماست همینه آخه عزیز دل کجای دنیا به ماشین به عنوان سرمایه نکاه می کنن؟؟ شما یه مورد بیار همین ماها هستیم که با این طرز تفکر … که ماشین سرمایست باعث این آشفته بازار شدیم همین تندری که شما میگی هم همچین آش دهن سوزی نیست فقط ملت جوگیر ما گندش کردن نه ایمنی بالایی داره(البته به نسبت سایر محصولات داخلی چرا) نه امکانات چشم گیری در آخر اینکه ممکن بود تو همین دوسال این ماشین تصادف کنه و نابود بشه یعنی همه چی پر پس بهتره دیدگاه خودمون به ماشین رو عوض کنیم/ شما هم فک کنم فقط از 4کلمه اطرافیاتون جو گیر شدید و اینجا تز میدید و در کامنت های شما هیچ گونه زمینه فنی و برخورد حرفه ای و آگاهانه دیده نمیشه و متاسفم برای امثال شما که به ماشین به عنوان سرمایه نگاه میکنن و البته کم هم نیستند این دوستان

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. محمدMOHAMMAD

        ۱۵ آذر ۱۳۹۳
        سوابق: (232 ديدگاه)

        ببخشید طرف صحبت ما شما میلیاردرها که روزی چند بار بنز بی ام و عوض میکنید نبود طرف صحبت ما آدمهایی بود که با هزاران دردسر و قرض و قسط و زدن از شکم زن و بچه شون میان یک ماشین صفر کیلومتر میخرند البته شما که تا حالا این چیزها را ندیدی و میلیاردر هستی اونوقت بعضی از دوستان میان با گذاشتن این نوع از مقاله ها افرادی که اطلاعات زیادی از ماشین ندارند را گمراه میکنند من چند ساله که به سایت پدال سر میزنم تا حالا این چنین مقاله طولانی و سراسر تعریف حتی از بنز و بی ام و هم ندیده بودم البته نویسنده متن که اصلا این چیزها را قبول ندارد و برای نشاندن حرف خود به کرسی حتی میتسوبیشی ژاپنی هم را بخاطر یک خودرو درجه 5 چینی خرد و نابود میکند مردم ایران الان از لحاظ اقتصادی یکی از بدترین مراحل زندگیشان را طی میکنند و نیاز به اطلاعات و آگاهی درست دارند ما از آن چینی که هزاران کیلومتر آن طرفتر نشسته و به فکر منافع خودش است انتظار نداریم که به فکر ما باشد ولی از یک هموطن بله چرا بعضی از دوستان میگویند چون ما ایرانی هستیم لایق بدترین ها هستیم مگر ما چه گناهی مرتکب شده ای که همه ما را لایق بدترین ها میدانند نه خیر ما از بهترین نژاد آریایی مسلمان هستیم و لایق بهترین ها و حتما روزی به آنچه که لیاقت ماست خواهیم رسید منتها الان از بد روزگار به اینجا رسیده ایم ولی این دلیل نمیشود که یک گوشه بنشینیم و تو سری خور شویم شما که سنگ چینی های کمونیست را به سینه میزنید این را بدانید که آنها فقط به فکر منافع خودشان هستند آن هم با یک مشت اجناس بنجل یک بار مصرف این مقاله طولانی در تعریف از این خودرو حتی در سایت خود لیفان هم یافت نمیشود میدانید چرا شرکت های خودرو سازی چین جزو منفورترین شرکت ها هستند چون کپی کار هستند چون هیچ نوآوری از خود ندارند و این را هم بدانید که آنها از بازار بسته کشور ما سوء استفاده میکنند اگر مرز های کشور ما باز بود و ورود انواع خودرو آزاد آن وقت میفهمیدید که هیچ کس زیربار این خودرو های بنجل چینی نمی رفت و آن روز نگون بختی کشور چین بود نه اینکه الان به زور و بجای دادن پول نفت اجناس درجه 5 خود را به ما غالب میکنند و ما به جا اینکه هوای همدیگر را داشته باشیم شدیم بازاریاب اجناس چینی خیلی خیلی ببخشید اگر وقت گرانبهای دوستان عزیز را با نوشتن این مطلب گرفتم

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. علیرضا

          ۱۵ آذر ۱۳۹۳
          سوابق: (593 ديدگاه)

          واقعا در بین تمام نظراتی که زیر این مقاله داده شده، هیچ نظری تا این حد مغرضانه و بی انصافانه نبود! در نتیجه جهت منحرف نشدن بحث از پاسخگویی به چنین کامنتهایی خودداری میکنم و قضاوت رو به خواننده واگذار میکنم.

          موافقم 0
          مخالفم 0
  7. سام

    ۱۴ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (899 ديدگاه)

    با سلام

    مقاله ای کاملا مفصل و جامعی بود. با سپاس از جناب رحیقی.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. علیرضا

      ۱۴ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (593 ديدگاه)

      خواهش میکنم دوست عزیز. خوشحالم که مقاله من مورد توجهتان قرار گرفته است.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. hamid

    ۱۴ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (61 ديدگاه)

    لیفان 820 کپی فورد موندو شده ولی خوشگله همین که از کپی ضعیف سری 3 در لیفان 620 به اینجا رسیدن واقعا پیشرفت کردن.برای درک پیشرفت خودروسازی چین باید تولیدات 10 سال پیشو با الان مقایسه کرد. ولی این وسط ما باید تاسف بخوریم که خودروسازها مون عرضه کپی کردن هم ندارند.البته تا وقتی رئیس شون امثال نعمت زاده باشد و مافیای خودروسازی داریم وضع همینطوری می ماند.به امید ورشکستگی سایپا و ایرانخودرو آمین

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. فرشاد

    ۱۴ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (88 ديدگاه)

    کلا تو خودروهای داخلی نمیشه گفت هر خودرو به نسبت قیمتش آپشنهایی که داره خوبه یا نه چون هر خودرو در یه بازه ی خاص قیمتی تنها هست.الان این خودرو 45 میلیون قیمت کارخانش هست طبق چیزی که سایت پدال نوشته.حالا کدوم خودروی دیگه قیمت کارخانه 45 میلیون داره؟ که بخوایم مقایسه کنیم.
    خودروسازهای ما تقریبا خیلی قشنگ بازار رو تقسیم کردن و معین کردن هر شرکت تو کدوم قیمتا خودرو تولید کنه تا هیچ خودروی دیگه ای رقیبش نباشه.فککنم تنها رقیبی که شاید برای این خودرو پیدا بشه دنا خواهد بود که اگر اگر 45 میلیون قیمت بخوره.آخه ایران خودرویی ها حرف از 50 میلیون میزنن که اگر قیمتش بشه 50باز هم میبینیم هم این خودرو بدون رقیب به کارش ادامه میده هم دنا خودش تنها در کلاس قیمتی خودش قرار میگیره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. 760Li

    ۱۴ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشین چینی آخرش چینیه
    حتی اگه پرواز کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. amin

    ۱۴ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (25 ديدگاه)

    خودروهای چینی اشغالن..خدمات کرمان موتور اشغالتر…
    الان 1 ماه هست که جک جی 5 بنده بخاطر روشن شدن چراغ چک تو نمایندگی خوابه و هنوز نتونستن بفهمن مشکل کجاست رفع عیب بماند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. زنده باد چین !!!!

    ۱۴ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    مرسی مقاله جالبی بود در جواب اون اقایی که گفته تندر نود میخریدی باید بگم این ماشین درمقایسه باتندر 90 خیلی بهتره اخه داچیا لوگان اونم مدل زمان فتعلی شاهم شد ماشین

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. احمدرضا

      ۱۴ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      آقای محترم شما تا حالا تندر 90 سوار شدی؟ از کسانی که این خودرو رو داشتن پرسیدی که از خودروشون راضی هستن یا نه؟ تندر 90 باکیفیت ترین خودروی زیر 50 تومن بازار هست.دیگه این مورد رو همه قبول دارن.شتاب و کشش موتورش عالیه و ایمنی و ترمز قوی او زبانزد همه است.کاملا بی دردسر و کم خرجه و مصرف و استهلاکش عالیه.چون سالها روی بازار هدف و نیازهای مشریان تحقیق شده.ضمنا موقع فروش هم مشتریش دست به نقده و افت قیمتش بسیار پایینه. البته عقل …جماعت به چشمشه.معلومه که کسی که فنی نباشه میره طرف 206 و لیفان

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. حقیقت

        ۳۰ آذر ۱۳۹۳
        سوابق: (20 ديدگاه)

        نه اقا ما اصلا تندر 90 ندیدیم-مگه ما از چین اومدیم-شرمنده-ببین عزیزم چون رک حرف میزنی جوابتو محکم میدم-خرید بالای 30 میلیون واسه همه ممکن نیست-از 30 تا 50 میلیون تقریبا همه خودروها رو داشتم-الان یه زانتیا 89 تمیز 50 تومانه-در تولیدات داخلی بروزترینشون تندر 90 هست البته فقط تو موتور- این خودرو نه ایرودینامیک داره نه سیستم خاصی داره- نه تکنولوژیه خیلی پیشرفته-در واقع این خودرو واسه قشر ضعیف تولید شده و جزو برنا مه های دولت بوده -این خودرو چیزی نداره که بخواد کیفیتش بررسی بشه ساده ترین سیستمها و زمخترین طراحی اره با دوامه مثل ماشینهای دهه 80 میلادی-انگار جیپ صحرا سوار میشی- اصلا تندر رو با لیفان مقایسه نکن که به عقلت شک میکنم-میدونم تا حالا از کنار لیفان هم رد نشدی ولی سعی کن در مورد چیزی که نمیدونی قضاوت نکنی- یه روز رانندگی با لیفان رو با 10 تا تندر عوض نمیکنم- اصلا تندر در برابر لیفان اسباب بازیه- یه گاریه به موتور… جای دیگه این حرفارو نزن- تنها حسن تندر به لیفان رنگشه-اینو میگم چون خودم 1 سال تندر داشتم

        موافقم 0
        مخالفم 0
  13. Ahmad..F12

    ۱۴ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (2543 ديدگاه)

    آقای رحیقی خسته نباشید

    واقعاً کیفیت پایین رو با جون و دل میشه حس کرد

    و چقدر این حس آزار دهنده‌ست…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. ارشیا

    ۱۴ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (12 ديدگاه)

    حس می کردم دارم بررسی bmw سری 3 رو می خونم !!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. بردسام

    ۱۴ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    این نکته روبایددرنظرداشت که خودرو سازهای چینی ممکنه خودروهایی باظاهرخوب تولید کنن اما یه خودرو باید دوام وعمربالاداشته باشه ،طول عمر قطعات چینی پایین واز الیاژ نامرغوب تولید میشن هرکسی نمیتونه خودش روبه این حداز کیفیت راضی کنه اصلا نمیشه لیفان روبا لنسر مقایسه کرد تاحتی اگه لنسریه دستگاه هم نفروشه ! گلابی گلابیه وترب ترب

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا

      ۱۴ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (593 ديدگاه)

      دوست عزیز ما به کیفیت خودروهای ایرانی عادت کرده ایم و به همین کیفیت راضی شده ایم. طبق آمار های رسمی کیفیت این خودرو از خودرو های داخلی پایین تر نیست. البته لیفان اصلا با لنسر اصلا قابل مقایسه نیست. چون که قیمت لنسر دوبرابر لیفان هستش. آنهم با امکانات پایین تر و موتور ضعیفتر. پس بنابراین کیفیت لنسر باید هم خیلی بیشتر از لیفان باشد. مساله اینجاست که لیفان در بازارهای هدفش به عنوان یک خودروی خوب و برنده است. اما لنسر در بازارهای هدفش یک بازنده است که فروش آن به میزان ناامید کننده ای کم شده است. میتسوبیشی زمانی یکی از برند های خوب و معتبر جهانی بود. اما امروزه دیگر توانایی رقابت را از دست داده است و با فروش موتور و خدماتش به خودروسازان درجه دو چینی خودش را سرپا نگه داشته است.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. hamid reza

        ۱۴ آذر ۱۳۹۳
        سوابق: (381 ديدگاه)

        سلام دوست عزیز. اول تشکر میکنم بابت مطلب کاملتون و زحمتی که کشیدین. ولی با این حرف کاملا مخالفم. شما بهتره مطلب اقا رضارو در مورد میتسوبیشی و شرکتهای زیر مجموعش رو بخونید تا متوجه بشین ک میتسو هنوز هم یکی از بزرگترین شرکتها هست. قصد جسارت ندارم فقط خواستم اطلاع رسانی کنم. جایگاه خودرو سازی جاپن با چین قابل قیاس نیست. اینو هم امار میگه هم تجربه شخصی و اطرافیان.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. علیرضا

          ۱۵ آذر ۱۳۹۳
          سوابق: (593 ديدگاه)

          درود بر شما دوست عزیز. ازتون ممنونم که نقدتون رو اینقدر خوب و زیبا بیان کردین. در مورد صنعت ژاپن و مخصوصا صعنت خودرو سازیش هیچکس تردیدی نداره و بدون شک ژاپن یکی از بلندمرتبه ترین قله های صعنت خودروسازی هست. میتسوبیشی هم یکی از شرکت های قدیمی و ریشه دار ژاپنیه که علاوه بر صعنت خودرو، توی بسیاری دیگر از صنایع حضور قدرتمندی داره. اما هر شرکتی روزای اوج و افولی داره. جنرال موتورز و فورد که هیچکس در عظمتشون کوچکترین تردیدی نداره چند سال پیش کاملا ورشکسته شدند و اگه کمک های دولت اوباما نبود الان دیگه هیچ اسمی از این غول های بزرگ نبود. ام جی، روور، لوتوس، جگوار و … هم روزگاری غول های بزرگی در زمینه خودروسازی بودند که غالبا با سیاست های غلط رو به ورشکستگی رفتند و اکنون تحت مالکیت شرکت های دیگر قرار گرفته اند.
          میتسوبیشی هم روزگاری غول بسیار بزرگی در این صنعت بود. اما عدم تطابق سیاست هایش با شرایط جدید باعث شد که بازار را به رقبا واگذار کند. فراموش نکنید که بازار کشور های دیگر مثل ایران نیست که یک خودروساز سالهای سال محصولات بی کیفیت و تکراری تولید کند و همچنان پر فروش ترین خودروساز باشد. در کشور های دیگر اگر حتی سرعت پیشرفت های یک شرکت کمتر از رقبا باشد آن شرکت مجبور است که عرصه را به آنها واگذار کند. میتسوبیشی هم از این قاعده مستثنی نیست و تولید محصولات با کمترین خلاقیت و نوآوری موجب شده که فروش آن به شدت کاهش پیدا کند و راه درآمد زایی را در فروش تکنولوژی به شرکت های نوپا جستجو کند. به همین دلیل است که اکثر خودروسازان نوپای چینی از موتور های میتسوبیشی استفاده می کنند نه تویوتا و نیسان و هوندا و GM.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. علیرضا

          ۱۵ آذر ۱۳۹۳
          سوابق: (593 ديدگاه)

          الان که کامنتم رو چک می کردم دیدم که چند جا به دلیل تایپ سریع “صنعت” رو اشتباها “صعنت” نوشتم که به دلیل نبودن امکان ویرایش از همینجا عذر خواهی میکنم.
          در کل در اینجا بحث در مورد لیفان است نه میتسوبیشی. اشاره ای هم که من در متن به لنسر کردم به خاطر این بود که بگویم اگر کسی می خواهد خودرویی خریداری کند که هرگز پایش را به تعمیرگاه و نمایندگی باز نکند باید حداقل دو برابر لیفان پول بدهد و در آن رنج قیمت هم لنسر با وجود این که کیفیت بسیار بالاتری نسبت به لیفان دارد اما از نظر آپشن و موتور از لیفان ضعیف تر است. قطعا مقایسه یک خودرو با خودرویی که دو برابر آن قیمت دارد کار درستی نیست و من هم قصد جسارت به دوستداران لنسر را نداشتم.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. hamid reza

          ۱۵ آذر ۱۳۹۳
          سوابق: (381 ديدگاه)

          ممنون ک پاسخ بنده رو دادین. حق با شماست در مورد میتسوبیشی بهتره در تاپیک خودش بحث کرد. باز هم خسته نباشید میگم ب خاطر مطلبتون و پاسخ های منطقیتون ک این روزا تو پدال رایج نیست متاسفانه.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        4. علیرضا

          ۱۵ آذر ۱۳۹۳
          سوابق: (593 ديدگاه)

          با سپاس فراوان از شما دوست عزیز. آدم از دیدن افراد منطقی و محترمی مثل شما واقعا لذت میبرد. امیدوارم که بتوانیم باز هم با هم صحبت داشته باشیم.

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. حقیقت

      ۲ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (20 ديدگاه)

      سلام -چقدر کیفیت واست مهمه-خیلی-بنز بخر s500اخه تو 40 تومان دنبال چی میگردی-کدوم ماشین ایرانی با کیفیت تر از ماشینهای چینیه-با خل و چل که طرف نیستی-اگه دو تا قطعه تو ماشینهای چینی کیفیت پایین دارن تو ماشینهای ایرانی همون تندرش که خر کاره صد تا ایراد وجود داره- مهمترینش طراحیشه-اگه میخوای بگی کره ای ها بهترن که خوب پولشونم بهتره- ولی تو خودروهای ایرانی فقط یه مزیت هست اونم بازار خرید و فروش-اگه تموم پولت 40 تومان اصلا سمت چینی نیا

      موافقم 0
      مخالفم 0
  16. parseh net30

    ۱۴ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (283 ديدگاه)

    آقا من طرفدار ماشینای چینی نیستم اما قبول داشته باشید از ماشینای ایرانی خیلی بهتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. Vantage S

    ۱۴ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    سلام
    اگه کسی قصد خرید لیفان 620 داره، موتور 1800 گزینه خیلی بهتریه چون موتور 1600 از نظر تکنولوژی حرفی برای گفتن نداره و لوازم یدکش بیرون از نمایندگی هم خیلی کمه هم خیلی خیلی گرونه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. بهزاد

    ۱۴ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (2372 ديدگاه)

    درون متن اشاره ای به بزرگترین بازارهای صادراتی خودرو چین شده که اسم آمریکا و ژاپن هم ذکر شده!
    بزرگترین بازارهای صادراتی چین؛
    الجزایر
    روسیه
    شیلی
    ایران
    پرو
    کلمبیا
    مصر
    عراق
    اوکراین و… هست که به احتمال زیاد آمریکا و ژاپن فعلا مقاصد اصلی نیستند!
    یکی دیگر از معایب این خودرو که باهاش ملاقاتی داشتم بوی نامطبوعی بود که از پلاستیک ها و چرم مصنوعی به کار رفته در اون بود و روزهای اول واقعا آزار دهنده هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا

      ۱۴ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (593 ديدگاه)

      در مورد بازارهای صادراتی مطلب از یک خبر گزاری معتبر نقل شده است و لینک آن در رفرنس ها موجود می باشد. در ضمن دورن متن گفته شده است ‘مهمترین بازار های صادراتی وسایل نقلیه چینی…’ که وسایل نقلیه شامل موتور سیکلت و دوچرخه هم می شود و اصلا دور از ذهن نیست که دوچرخه ها و یا موتور سیکلت های چینی در آمربکا و ژاپن به فروش برسند. علاوه بر آن بسیاری از شرکت های خودرو سازی جهت کاهش هزینه ها، خودروهایشان را در چین مونتاژ کرده و در سایر مناطق جهان به فروش میرسانند.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  19. ابوالفضل

    ۱۴ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (51 ديدگاه)

    کمپانی لیفان موتورز میگه(لذت بردن از زندگی با لیفان)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. امير

    ۱۴ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    من حاضرم برای خرید تویوتا یا هیونداى 5سال صبر کنم ولی ماشین چینى نخرم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرامرز

      ۱۵ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (1595 ديدگاه)

      شما صبرتون زیاده اما تویوتا و هیوندای صبرشون کمه و تا ۵ سال دیگه احتمالاْ قیمتشون دو برابر یا حتی بیشتر خواهد شد!!! قیمت جهانی این خودرو ها تغییر نکرده اما قیمتشون تو بازار ایران به دلیل کاهش ارزش ریال و سیاست های غلط در واردات خودرو، در طول چهار سال اخیر به حدود چهار برابر رسیده!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  21. 4MATIC

    ۱۴ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (1054 ديدگاه)

    ماشین چینیه دیگه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. نیما

      ۱۴ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (158 ديدگاه)

      رسما آشغاله

      موافقم 0
      مخالفم 0
  22. نیما

    ۱۴ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (158 ديدگاه)

    مشکل اینجاست ما نخونده میخوایم بریم سر منبر ما در دنیا هیچی نیستیم اگه قسمت بشه برین خارج از کشور(البته درست و حسابی یا نیمه حسابی) اینو متوجه میشید ما تقریبا در ذهن مردم دنیا به شکل کره شمالی افغانستان پاکستان و عراق هستیم ما نشستیم تویه خونمون میگیم فرهنگمون اله بله در صورتی که تویه فکر اونا ما مردمیه زیاد درستی نیستیم به درست و غلطش کار ندارم ولی یه چیزو خوب میدونم ما زیادی حرف میزنیم و زیادی میخوایم خودمونو بالا بگیریم در صورتی که هنوز پی کارو درست نکردیم و پایمون داغونه شاید با این بلوف ها با کله بخوریم زمین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. نقش بند

    ۱۴ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام-بعضی از دوستان که خودشونو به خواب زدن مثل …- از خواب بیدار بشین-اره جنس چینی ضعیفه-جنس چینی دوام نداره-اما نه در سطح زندگیه ما-استاندارد زندگی در چین 46 رتبه در دنیا از ما جلوتره-صنعت چین 34 رتبه بالاتره-مهمتر از همه پیشرفت سالانه چین 3 برابر ما هست-انچه که چین تولید میکنه با کیفیتهای مختلف و مطابق بازارهای هدفشه-اگه لیفان یا ام وی ام در ایران مقایسه میشن باید با انچه در ایران بیشترین بازار را دارد مقایسه شود-مثل 206-تندر-پارس-خدایی جز بازار کذایی خودروسازهای داخلی و به همان میزان تامین قطعات درجه 1-2-3-4-5 برای این خودروها-هیچ مزیت دیگری نسبت به چینیهای هم قیمت ندارن-چه تو اپشنها-چه تو ایمنی-چه تو طراحی-چه تو لذت رانندگی-عزیزان ما رو که از چین با این ماشینها نیاوردن-ما هم خودروهای ایرانی و خارجی سوار شدیم-اره لیفان در حد مگان نیست-در حد کرولا نیست-ولی از ورنا سرتره-از 207-206-تندر-پارس-بهتره-همین s300 تولید سایپا حدود 70 میلیون قیمت گذاری شده-که کاملا چینیه-اگه این خودروسازهای داخلیو رو بدین پراید رو 50 میلیون میفروشن- هر کس هر خودرویی رو مطابق سلیقش و توانایی و خواسته هاش میخره-ولی خدایی دنبال حقیقت باشین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. علی

    ۱۴ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مطلب خوب و منصفانه ای بود..با سپاس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. صادق

    ۱۴ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (2124 ديدگاه)

    خیلی خیلی کامل بود، خسته نباشی آقای رحیقی، واقعا متن خوب و پرزحمتی رو آماده کردید

    این که یه ماشین خوبه یا بده، باید نسبت به هدف تولیدش سنجیده بشه نه که مثلا بیاید بگید فلان ماشین آلمانی یا ژاپنی از لیفان بهتره…!!!!

    لیفان ماشین خوبیه ولی در سطح خودش، برای بازار هدف خودش و نسبت به رقبای خودش

    و یه مورد دیگه اینکه هیچ وقت پیشرفت یه کشور زحمت کش رو فراموش نکنید، یه روزی به ماشینای کره ای ایراد میگرفتیم و مسخرشون میکردیم، الان هیوندای جنسیس زده که قابل رقابت با رقیبای آلمانیش هست و خیلی هم خوب ظاهر شد

    مطمئن باشید که چین هم به جایگاه خودش میرسه و دست آخر ما ایرانیا از همه عقب تریم… :(

    ممنون آقای رحیقی، ان شاالله که یه روز تجربه ی 43000 کیلومتر با BMW Series 3 یا هرچی که آرزوشو داری، روی سایت بذاری

    ارادت

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا

      ۱۵ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (593 ديدگاه)

      خیلی ممنونم دوست عزیز. چیزی که من واقعا آرزو دارم اینه که یه روز خودروهای ایرانی اونقدر ییشرفت کنن که توی کل دنیا به عنوان خودروهایی معتبر شناخته بشن و ما بتونیم با افتخار از خودروهای کشور خودمون بگیم. اونوقته که میشه با غرور سرمون رو بلند کنیم. من از سوار شدن به BMW و بنز و آئودی خوشحال میشم. ولی دلم می خواد روزی برسه که آلمانیها آرزوی سوار شدن به خودروی ایرانی رو داشته باشن. به امید اون روز…

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. نیما

        ۱۵ آذر ۱۳۹۳
        سوابق: (158 ديدگاه)

        عزیز من شما یا شام زیادی خوردی یا واقعا چیزی خوردی آلمانی ها ماشین ایرانی سوار شن؟!!!!! اونم آرزو کنن سوارشن اونوقت میگید چرا داری استغفرا…اونا ماشینهای آمریکایی و ژاپنی و قبول ندارن اونوقت… باشه آرزو بر هیچ کس عیب نیست در صورتی که منطق پشتتش باشه/البته من خودم لایکت کردم ولی شما جو نگیرتت

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. علیرضا

          ۱۵ آذر ۱۳۹۳
          سوابق: (593 ديدگاه)

          دوست عزیز شاید همونطور که شما میگین من یکم جوگیر شده باشم. ولی آرزو یعنی خواستن یک چیز خیلی بعید. من خیلی خوب جایگاه خودمون و صنعت خودمون رو در برابر کشورای دیگه میدونم. اما بذارین اگه قرار باشه آرزویی داشته باشیم، آرزوی سربلندی کشورمون رو داسته باشیم. BMW سوار شدن خیلی خوبه. اما آرزو نیست. مگه ما چیمون از آلمانیا و ژاپنیا و آمریکاییا کمتره که اونا باید سرور دنیا باشن و ما بدبخت و توسری خور؟ چرا باید سوار شدن ماشینای اونا آرزوی ما بشه؟ چرا هیچوقت تلاش نمیکنیم که خودمون چیزی برای ارایه در دنیا داشته باشیم؟ دوست عزیز ما فقط نیاز به همت و مدیریت درست داریم. وگرنه ما هم این توانایی رو داریم که به اون جایگاه برسیم.

          موافقم 0
          مخالفم 0
  26. ناصر ساتیا

    ۱۴ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (77 ديدگاه)

    یه سر تشریف ببرید دبی یا ترکیه بعد بیایید این مطالب را بنویسید اگه اونا ماشین هستند این اشغال های 100در100 چینی با فرغون چه فرقی دارن کلاغ رنگ کردن وتو پاچه این مردم بخت برگشته کردن هنره واقعا کوروش بخواب که نسل اریایی نعشه هستو به جیلی لیفان و جک میگن خودرو خر هم خودش راه میره پس خودروست بجای اینکه دست به دست بدیم تحریم کنیم این اشغالها را نشستید میز گرد رها انداختید چرا عربها و ترکها باید ماشین سوار شن ما به لیفان و جیلی و جک و…..بگیم خودرو خدا نابود کنه این چین را که سرطان زا وسرطان سازه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا

      ۱۵ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (593 ديدگاه)

      دوست عزیز ما توی ایران زندگی می کنیم. نه ترکیه و دبی. توی کشور ما پراید و پژویی که سالهای ساله از خط تولید کارخونشون خارج شدن، هنوز بدون کوچکترین تغییراتی و حتی با کیفیتی کمتر از سال های قبل دارن تولید میشن و فروش خیلی بالایی دارن. اتفاقا حضور این خودروهای چینی داره خیلی از استانداردهای کشور ما رو عوض می کنه. تا قبل از این که چینیا بیان هیچکس از ظاهر قدیمی خودروهای داخلی ایرادی نمی گرفت. ترمز ABS و ایربگ آپشن های غیر ضروری بودن که فقط توی خودروهای خارجی دیده میشدن. مانیتور و رهیاب و دوربین عقب که واقعا تجملاتی بودن. از وقتی که خودرو های چینی با قیمت های پایین این امکانات رو در اختیار مردم گذاشت توقع مردم هم بالاتر رفت و شرکت های داخلی مجبور شدن که به خودشون یک تکونی بدن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. سعيد

      ۱۵ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (21 ديدگاه)

      دوست عزیز خودروهای چینی اخیرا در ترکیه خیلی زیاد شده و مخصوصا چری تیگو یا به قول خودمون x33 که بیشتر به عنوان تاکسی استفاده میشه زیاد دیده میشه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  27. نیما

    ۱۴ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سمند سورن EF7 +++++++++++++
    لیفان 620 ————-

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. حميد

    ۱۴ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    اگه چینی ها هم بخواهند با کیفیت کار کنند ماشینهاشون گرون در میاد. برا مثال این ام جی که کاملا چینیه قیمته با ماشینهای ساخت کره تغریبا یکسانه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. مجتبی(ساروی)

    ۱۴ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (551 ديدگاه)

    من فکر میکنم تو نظرات دوستان واقعا درحق اقا علیرضا کم لطفی کردن برادر خیلی محبت کردی و منت سر بنده گذاشتی که تجربت رو صادقانه باما درمیون کذاشتی واقعا لذت بردم جوری گزارشت کامل بود که احساس کردم خودم این 43000تارو باهاش راه رفتم اصلا هم احساس نکردم توش تعصب وجود داره اونایی که میگن تعصبه و فلان یا یه سری ایرادات ردیف کردن میگن اینا رو نگفتی ؟بابا این بنده خدا که گفته من کارشناس نیستم و فقط تجربمو میگم به نظر شخصی من این پولی که بابتش میدی به امکانات و خودرویی که تو ایران بهت میدن میرزه .اقا هرچی پول بدی آش میخوری خلاص

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا

      ۱۴ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (593 ديدگاه)

      خواهش می کنم دوست عزیز. واقعا با خوندن نظرات شما و برخی دیگر از دوستان خستگی تایپ این متن طولانی فراموشم میشه. خیلی لطف کردین.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. حمید

        ۱۵ آذر ۱۳۹۳
        سوابق: (43 ديدگاه)

        درود و سپاس بیکران بر امثال علیرضا رحیقی که با تقبل زحمت و بدون ریا و صرفا از روی خیرخواهی و راهنمایی چنین مطالب پرمحتوایی را تولید میکنند و باعث روشن شدن افکار خریداران خودرو می شوند. خدایی تایپ کردن متن اینچنینی همت بلندی را می طلب و البته نیت خیر! خسته نباشی دلاور.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. علیرضا

          ۱۵ آذر ۱۳۹۳
          سوابق: (593 ديدگاه)

          خیلی ممنونم حمید آقای گرامی. من همیشه شرمنده الطاف شما هستم.

          موافقم 0
          مخالفم 0
  30. محسن

    ۱۴ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    جناب علیرضا خان از این همه وقتی که برای نوشتن مقاله و ایجاد محتوای فارسی در اینترنت کرده اید بسیار سپاسگذارم. به امید اینکه بیشتر ماها به جای خواندن سرسری مقالات و نظرات الکی تولید کننده محتوا باشیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا

      ۱۵ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (593 ديدگاه)

      بسیار سپاسگزارم دوست عزیز. واقعا کمبود بررسی های تخصصی و دقیق خودرو توی نت فارسی کاملا احساس میشه. البته من مقاله خودم رو خالی از اشکال نمیدونم و امیدوارم بقیه هم ترغیب بشن که نظراتشون رو در مورد خودرویی که سوار میشن بنویسن تا بقیه رو آگاه کنن. با سپاس مجدد از شما.

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا