معرفی دو شاسی‌بلند جدید لیفان

لیفان خودروسازی نوپا است که عمر خودروسازی آن در حدود یک دهه است. اما در همین مدت اندک، توانسته است در بسیاری از بازارهای کشورهای در حال توسعه مانند ایران، روسیه، الجزایر، برزیل و … حضور یابد و روند رو به رشدی را تجربه کند. تاکنون مدل‌های 520، 620، X50 و X50 از این کمپانی در کشور ما عرضه شده و به‌زودی نیز فروش سدان خانوادگی این شرکت یعنی مدل 820 آغاز خواهد شد. درنتیجه این خودروساز کوچک که تولید سالانه‌اش از ایران‌خودرو نیز کمتر است، برند چندان ناشناخته‌ای برای ما ایرانی‌ها نیست.

Lifan X80
Lifan X80

لیفان در ادامه روند رو به پیشرفت خود، دو SUV جدید برای سال 2016 در نظر گرفته است که حضور آن‌ها در کشور ما نیز چندان بعید نیست. درنتیجه تصمیم گرفتیم نگاهی به این دو محصول جدید لیفان بیندازیم.

Lifan X70 Maiwei
Lifan X70 Maiwei

لیفان X80

جهت به احترام به بزرگ‌تر، از بزرگ‌ترین لیفانی شروع می‌کنیم که تاکنون ساخته شده است. X80 یک SUV است که قرار است در سه ماهه اول سال 2016 وارد بازار چین شود تا پرچم‌دار آینده لیفان باشد.

Lifan X80
Lifan X80

قبل از اینکه هرگونه بحث فنی را آغاز کنیم و از خوب و بد X80 بگوییم، باید اول نگاهی به قیمت آن بیندازیم. اعلام شده است که لیفان X80 بین 100 هزار تا 130 هزار یوآن قیمت خواهد داشت که با تبدیل یوآن به تومان، چیزی بین 55 میلیون تومان تا 71.5 میلیون تومان می‌شود. پس با این دید به سراغ X80 می‌رویم.

Lifan X80
Lifan X80

ابعاد این شاسی‌بلند 4870/1932/1746 میلی‌متر و فاصله محوری آن 2850 میلی‌متر است که نشان می‌دهد که این خودرو یک شاسی‌بلند سایز متوسط است. بااین‌وجود سایت chinaautoweb اصرار دارد که این خودرو را یک SUV فول سایز بداند و آن را با تویوتا پرادو در یک کلاس قرار داده است.

Lifan X80
Lifan X80

لیفان X80 از یک موتور 2.4 لیتری با قدرت 165 اسب بخار بهره می‌برد. یک موتور 2 لیتری توربوشارژر با قدرت 200 اسب بخار و یک موتور 1.8 لیتری توربو نیز در آینده در دسترس خواهند بود. در نسخه فول، انتقال قدرت توسط یک جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ انجام می‌شود؛ هرچند که در نسخه پایه، این قدرت توسط یک جعبه‌دنده دستی 6 سرعته به چرخ‌های جلو منتقل خواهد شد.

Lifan X80
Lifan X80

در نمای جلو X80 از جلوپنجره شش‌ضلعی بزرگی بهره می‌برد که در ساخت آن هیچ صرفه‌جویی در استفاده از کروم انجام نشده است و نتیجه کار ظاهری مدرن و اسپرت بوده است. نمای جلوی X80 را می‌توان به‌طورکلی ترکیبی از تویوتا هایلندر و هیوندای سانتافه دانست.

Lifan X80
Lifan X80

در نمای کناری بیش از هر چیز کوچک بودن سایز رینگ‌ها به چشم می‌آید. در کنار آن، ضخامت ستون D به نظر بسیار بیش از حد است.

Lifan X80
Lifan X80

نمای عقب را می‌توان در مجموع قابل قبول ارزیابی کرد. سپر حجیم ظاهری عضلانی به خودرو داده و وجود دو خروجی اگزوز نیز قرینگی عقب را تکمیل کرده است. هرچند که شیشه عقب بسیار کوچک است و کمکی به راننده در جهت دانستن اتفاقات پشت سر نمی‌کند. البته آینه‌های بغل آن‌قدر بزرگ هستند که راننده بتواند بر روی آن‌ها حساب کند.

Lifan X80
Lifan X80

اگر درب خودرو را باز کنیم، ترکیبی از پلاستیک و طرح چوب را خواهیم دید که نمای قابل قبولی را ایجاد کرده‌اند. یک مانیتور بزرگ در وسط داشبورد به چشم می‌خورد و کلیدهای تهویه مطبوع و سیستم صوتی در زیر آن قرار دارند.


صفحه کیلومتر X80 قطعاً بهترین صفحه کیلومتری است که لیفان تاکنون طراحی کرده است. نورپردازی خوب و استفاده از المان‌های گرافیکی جلوه مناسبی را در برابر چشم راننده ایجاد می‌کنند.

Lifan X80
Lifan X80

لیفان Maiwei

لیفان Maiwei در نمایشگاه خودروی سال گذشته شانگهای به‌عنوان کانسپت لیفان X70 معرفی شد. شباهت آن کانسپت به تویوتا FJ Cruiser و رنج‌روور بیش از هر چیز دیگری خودنمایی می‌کرد و باعث شد که انتقاداتی از آن صورت گیرد. درنتیجه در طرح نهایی که Maiwei نامیده شده است، تغییراتی در طراحی چراغ‌ها و بخش‌های مختلف صورت گرفته تا طرح کلی خودرو ابتکاری‌تر باشد. هرچند که این تغییرات الزاماً به زیباتر شدن خودرو کمکی نکرده است.

Lifan X70 Maiwei
Lifan X70 Maiwei

لیفان Maiwei همانند برادر بزرگ‌ترش X80 در نسخه فول از انتقال قدرت به‌تمامی چرخ‌ها بهره خواهد برد. اما در نسخه پایه قدرت موتور 1.5 لیتری به دو چرخ جلو منتقل می‌شوند. اشتباه ندیده‌اید! این خودرو از نظر فنی بسیار شبیه به کوچک‌ترین عضو خانواده شاسی‌بلندهای لیفان، یعنی X50 است.
چراکه از یک موتور 1.5 لیتری بهره می‌برد که توانایی تولید 103 اسب بخار را دارد و گیربکس‌های دنده‌ای و CVT برای آن قابل انتخاب خواهند بود.

Lifan X70 Maiwei
Lifan X70 Maiwei

در نمای جلوی این خودرو چیزی را می‌بینیم که این روزها در نیمی از خودروهایی که تولید می‌شوند، وجود دارد: جلوپنجره شش‌ضلعی! در مرکز این جلوپنجره، نواری از پلاستیک سیاه قرار دارد که نام لیفان بر روی آن حک شده است. جای خوشحالی است که از آرم موسوم به شبکه 3 در این قسمت خبری نیست! چراغ‌های جلو نیز هرچند طراحی ساده‌ای دارند، اما با پس‌زمینه آبی رنگ خود می‌توانند در شب‌ها جذاب باشند.

Lifan X70 Maiwei
Lifan X70 Maiwei

در نمای کناری بیش از هر چیز گلگیرهای حجیم و خطوط اغراق‌شده‌ای جلب‌توجه می‌کنند که قصد دارند به بیننده این‌طور القا کنند که این خودرو خودرویی عضلانی و قدرتمند است. طراحی رینگ‌ها نیز بی‌شباهت به رینگ‌های هیوندای سانتافه نیست.

Lifan X70 Maiwei
Lifan X70 Maiwei

همه چیز در کنار خودرو به‌خوبی پیش می‌رود، تا این‌که ناگهان دو چیز کار را خراب می‌کنند! اول رینگ‌هایی است که باز هم بسیار کوچک‌تر از چیزی هستند که باید باشند و دوم خطوط بالایی روی بدنه!

Lifan X70 Maiwei
Lifan X70 Maiwei

خط از چراغ‌های عقب شروع می‌شود و پس از وارد شدن به درب عقب، ناگهان مسیرش را عوض کرده و در ناکجا محو می‌شود! خطی نیز مشابه همین خط از سمت جلو شروع می‌شود و هنگامی‌که به نزدیک این خط می‌رسد، گم‌وگور می‌شود! تنها توجیهی که برای این طرح خطوط به ذهن می‌آید، این است که زمانی که طراح مشغول طراحی خطوط روی بدنه بوده، ناگهان دستش خط خورده است و خط به سمت پایین کشیده شده است. طراح نیز بدون توجه، ادامه خط را رسم کرده و همان طرح نیز نهایی شده است!

Lifan X70 Maiwei
Lifan X70 Maiwei

به نظر می‌آید که بخش عقب خودرو نیز با همان فلسفه طراحی بخش‌های دیگر ساخته شده است و سعی شده است که تا حد امکان، این خودرو حجیم و عضلانی نشان داده شود.

Lifan X70 Maiwei
Lifan X70 Maiwei

اگر وارد لیفان Maiwei شوید، سه ردیف صندلی مشاهده خواهید کرد که در این کلاس در کمتر خودرویی می‌توانید آن را مشاهده کنید. با این اوصاف، شاید این خودرو را بتوان ضعیف‌ترین SUV هفت نفره دنیا نامید!

Lifan X70 Maiwei
Lifan X70 Maiwei

در داخل کابین اوضاع کمی بهتر است و وفاداری به طرح کانسپت X70 بیش از قبل بوده است. برخلاف منحنی‌های در هم و بر همی که کابین برخی از خودروهای جدید را تشکیل می‌دهند، در این خودرو سعی شده است که تا حد امکان از خطوط صاف استفاده شود. نتیجه حاصله، سادگی زیبا و چشم‌نوازی است که باعث خستگی و دل‌زدگی نیز نخواهد شد.

Lifan X70 Maiwei
Lifan X70 Maiwei

یک صفحه نمایش بزرگ در وسط داشبورد خودنمایی می‌کند و کلیدهای کنترل آن در یک ردیف در زیر آن قرار دارند. پایین‌تر از آن، کلیدهای مربوط به قفل درب‌ها و گرم‌کن صندلی‌های جلو قرار دارند.

Lifan X70 Maiwei
Lifan X70 Maiwei

بر روی غربیلک فرمان، به‌جای آرم معمول لیفان، باز هم نوشته لیفان را می‌بینیم. مشخص نیست که آیا در نسخه‌های نهایی نیز این روند تکرار خواهد شد و یا اینکه راننده باید همچنان آرم متداول را در مقابل چشمش ببیند!

Lifan X70 Maiwei
Lifan X70 Maiwei

درباره نویسنده

تصویر پروفایل علیرضا رحیقی

کارشناس ارشد مهندسی برق و نویسنده مقالات خودرویی

73 دیدگاه

  1. پژمان
    سوابق: (38 دیدگاه) ,

    والا خوبه !
    ما خودمون 36 ساله داریم ماشین میسازیم تازه شدیم ساینا :))
    دیگه باید مردم قبول کنن ماشینای چینی ماشینای بدی نیستن
    و الکی نیان نظر بدن، بعضی ها اینجا تاحالا بیشتر از پراید سوار نشدن میان مینویسن از ماشین های چینی متنفریم 🙂
    ما که ایکس 50 و جی فایو داریم تا الان خیرشو دیدیم و بدی ندیدیم
    یادش بخیر 206 صفر کیلومتر تو یک ماه گیربکسش 2 بار اومد پایین.
    درد لیفان و جک بخوره تو سره ویران خودرو

    پاسخ
    1. شهریار
      سوابق: (162 دیدگاه) ,

      والا منم 315 نیو فیس گرفتم 6000 هزار هم باهاش کار کردم بجز صدای موتور که یه خورده زیاده هیچ ایرادی نداشته هیچ خیلی هم راضیم ازش…خوشگل هم هست

      پاسخ
  2. احمدرضا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    بی کیفیتی ازش میباره…
    لامصبا یکم کیفیتم تو جنساشون ندارن…
    بازم به جک…

    پاسخ
  3. Amu seyed
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    آقا من میگم خوبن خدایی خوبن با توجه ب قیمت و چیزای دیگ . سه سال پیش ک اجازه ورود جیلی ایکس ۷رو دادن بره تو جاده های امریکا وقتی مردم و کارشناسا همون جا راجب این ماشین نظر داده بودن نسبت ب قیمت و کشور تولید کننده و استاندارد هاشون همه تعریف کرده بودن ازیت ماشین.یعنی ما ک میایم اینجا اشغال اشغال میگیم ب این ماشینا ب چیمون میناریم ب پرایدمون ؟ینی ما از اون امریکایی ها بیشتر میفهمیم و ماشینای ک اونا سوار میشن سوار میشیم ؟خدایی نصف کساب ک نظر میدن ی بارم سوار ماشینا جیلی یا جک و لیفان نشدن .ما پولمون در همین حد هست خیلب هم راضی هستیم .باید دیگ شرایط کشورمونم قبول کنیم ک خوب نیست ک ماشینا بهتر سوار شیم با این پول

    پاسخ
    1. پوریا
      سوابق: (9 دیدگاه) ,

      ماشینای خوبی شاید باشن ولی متاسفانه تقلید خیلی چیز بدیه و اگر توجه کنید میبینید جلوی x80 عجیب شبیه هایلوکس 2016 هست و درضمن
      واژه “کسبه” خودش جمع هست و نمیشه دوباره جمعش بست و گفت “کساب”

      پاسخ
      1. Amu seyed
        سوابق: (4 دیدگاه) ,

        من خاستم بنویسم کسایی نخاستم بگم کساب .ازین ماشینم نوشتم ازیت ماشین

        پاسخ
      2. سيد علوي فرديس
        سوابق: (1 دیدگاه) ,

        پوریا جون منظور سید کسانی بوده نه کساب یا کسا یا کسبه

        پاسخ
    2. علی
      سوابق: (2 دیدگاه) ,

      با سلام
      دوست عزیز باید اعتراف کرد که با درنظر گرفتن قیمت چینی ها راه تولید مشتری پسند رو یاد گرفتن
      اما باید یادآوری کنم خودروهای چینی هنوز نتونستن استانداردهای امریکا و کانادا رو بگیرن

      پاسخ
  4. Arash97
    سوابق: (104 دیدگاه) ,

    منم طرفدار ماشینای چینی نیستم….ولی شما چرا انقد دنبال اینید ک بگردید ببینید فلان جای ماشین کپی فلان ماشینه……حالا اگه همین ماشینو روش ارم هیوندا میزدن الان میشد طراحی نو اورانه ولی چون اسم چین روشه حتما حتما باید کپی یکی از محصولات معروف باشه

    پاسخ
  5. HUMMER
    سوابق: (78 دیدگاه) ,

    چقد طرح سپر عقب و اگزوزش شبیه رنج رور ایوک هست

    پاسخ
  6. هومن ملک
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام. X80 خیلی عالیه به شرطی که 4WD یا AWD و با پیشرانه 2400 توربو یا 2000 توربو باشه .شک نکنید که بسیار طالب پیدا می کنه و به راحتی رقیب خودروهای کره ای میتونه بشه.
    من که منتظرم تا یک SUV متوسط فول آبشن با موتور توربو 2000 یا 2400 بیاد تا فوری بخرم که قیمش هم از ماشینهایی مثل توسان،اسپرتیج و ام جی اس 5 کمتر باشه.
    مطمئنم که خیلیها منتظر چنین ماشینی هستند.

    پاسخ
  7. ارمین
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام به همگی . از نظر من اونایی که پول دار هستند اصلا وقتشون رو برای بررسی خودرو های چینی صرف نمی کنند و ماشین های برند و قیمت بالاتر می خرند پس اینجا نظر نمی دن . اونایی که از ماشین چینی فقط بهانه گیری غیر منطقی می کنند که نمی دونم چرا اینقدر بی کیفیت و کپیو از این حرف ها اخه برادرای عزیز وقتون رو چرا اینجا تلف می کنید ؟ خوب برید در مورد ماشین های برند و گران تر صرف کنید البته اگر واقعا خریدار باشید . یک عده ای هم که خوب بنده های خدا پولشون به همین چینی ها هم نمی رسه و باید محصولات تکراری و قدیمی خودمون را تهیه کنند . اونایی هم که اصلا پول ندارند که دیگه هیچ از چی گلایه می کنی که چینیه ؟ برای شما چه فرقی می کنه ؟ پس واقعیت ها رو باید قبول کرد . با تشکر برادر کوچیکتون

    پاسخ
  8. پارسا
    سوابق: (93 دیدگاه) ,

    ماشینی که لوازم و خدمات و بازار دست دو نداشته باشه مفت ارزش نداره . وقتی این ماشین چینی ها خراب میشه یا بخواید بفروشید به حرفم میرسید

    پاسخ
  9. محمدرضا
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    چینی سوارای عزیز جنازه ماشینایی مثل ماکسیما، مزدا٣ و آزرا می ارزه به هرچی چینیه، طرف فرق دو دف و تک دف رو نمیدونه، 4wd و AWD رو نمیدونه چون خانومش میگه قشنگه میره چینی میخره، که دو سال بعد با التماس باید بفروشدش

    پاسخ
    1. امیر
      سوابق: (9 دیدگاه) ,

      شما پول داشتی تویوتا سکویا ی ۸ سیلندر بخر،چینی نخر.

      پاسخ
  10. علی
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    با دوستانم در مراکز فروش صحبتی که داشتم می گفتند فروش ایران خودرو و سایپا نسبت به سال قبل کاهش محسوسی داشته و مدیران این دو شرکت با دادن آمار صوری افزایش فروش وبا پیش کشیدن بحث افزایش قیمت سعی در گرم کردن و رونق دادن به بازار خودرو هستند.کاهش فروش در بهمن و اسفند۹۴ علیرغم سودی که در پی تبانی با دولت و کمک بانکها در فروش ویژه خودرو در سال گذشته و تخلیه نسبی پارکینگ کارخانه های خودرو سازها عاید آنهاگردید,از روزهای اولیه سال جدیدباعث نگرانی آنها شده و در پی چاره جویی جدید هستند(همانند حیله ای که با کمک دولت و بانکها با راه انداختن بازار زرگری به مردم زدند و نه تنها قیمت را پایین نیاوردند بلکه به قیمت مورد نظر خود و حتی بالاتر و با کیفیت پایین تر بفروش رساندند).

    پاسخ
  11. omid
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    خودرو های چینی فقط 2 عیب بزرگ دارن خدمات پس از فروش و بازار خرید فروش کارکرده

    پاسخ
  12. اکبر66
    سوابق: (28 دیدگاه) ,

    درسال1992لیفان تعمیرگاه موتور سیکلت با 7نفر اغاز بکار . درسال 97 کارخانه موتور سازی با13000کارمند سال 2000 اتوبوس تولید کرده از2005 خودرو های سواری .. سرعت پیشرفت ببینید . به 53 کشور خودرو تولید میکند . خواستند بهتر شوند شدنند …. خودرو سازهای ما فقط فکر پولند … فقط در جا میزنند …

    پاسخ
  13. علی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من 5 ساله لیفان 620 داشتم ، انصافا دمش گرم . ولی کرمان موتور رنگشو بد زده و پوسته پوسته شده . یعنی جنس چینی فی نفسه هیچ مشکلی نداره اگه هموطنای عزیز گنذ نزنن.

    پاسخ
  14. مهرداد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با سلام
    هرجوری که حساب میکنم میبینم که ما از کشوری مثل چین دهها سال عقبیم. دوستان قبول کنید که ما چیزی نداریم که با این کشور مقایسه کنیم. مقایسه محصولات کشوری مثل ژاپن با چین خیلی خنده داره چون ژاپن چه از نظر کیفیت و ایمنی از چین سرتره و حالا مقایسه چین با کشور خودمونم خیلی خنده دارتر چون محصولات چین از محصولات ما (پراید و پژو سمند و….) دهها سال بروزتر ایمن تر کم استهلاکتر و… هستش.

    پاسخ
  15. Farshid
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    کسایی که خیلی غصه ی رینگ کوچیک ماشینای چینی رو میخورن باید اینو بدونن که با هزینه ی حدود ۲ ملیون این مشکل رفع میشه. در عوض مثل خودرو های تولید داخل بی کیفیت و تکراری نیستن که از وقتی از کار خونه تحویل میگیری تا وقتی که بخوای بفروشی کلا درگیر رفع ایراد قطعات بی کیفیتی . خدمات نمایندگی هم که کلا سرش گرده. هیچ چیزی هم شامل گارانتی که بابتش پول میدی نمیشه. ولی همین ماشینای چینی کاملا برعکس تولیدات داخلن،خدمات در حد ماشینای کره ای، وقتی میری نمایندگی هر قطعه ای که ایراد داشته باشه بدون چون و چرا رایگان تعویض میشه، بر خورد پرسنل نمایندگی واقعا عالیه، خدمات به بهترین نحو ممکن و خیلی سریع انجام میشه . حرفایی که زدم همش بر بنا به تجربه ای که هم از ماشنای تولید داخل داشتم هم از ماشینای چینی. حدود ۳ ساله لیفان ۶۲۰ دارم واقعا ازش راضی ام. تو این سه سال فقط روغن و لاستیک عوض کردم. مصرف سوخت در حد پراید شتاب در حد مزدا ،سواری خیلی نرم و بی صدا. بعضیا لیاقتشون حوالی پژو و پرایده . تا بحال از پراید بالا تر سوار نشدن بعد میان در مورد ماشین چینی اظهار نظر میکنن.

    پاسخ
  16. Farshid
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    در مورد خرید و فروش ماشینای چینی هم باید بگم بازار خوبی دارن. الان عده زیادی تو کار خریدو فروش ماشین چینی هستن. میتونی ازشون بخری موقع فرختن هم به خودشون بفروشی. خیلی ساده و بی درد سر

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.