چشم اندازخودروهای چینیسایر خودروهای آسیاییلیفان

مقایسه سه چینی در ایران

مقایسه لیفان ۶۲۰ و جیلی EC7 امگرند و ولیکس C30

چین. شما بعد از شنیدن این اسم یاد چی می افتید؟ یاد آیفون پنج چینی که زودتر از اوریجینالش اومد؟ یاد تسبیح ها و قران های تو مسجد که پشتش نوشته made in china ؟ یاد عروسک هاتون که یکیش چینی نیست؟ یاد قطعات خودروی کاملاً ایرانی که همش چینیه می افتید؟

مسلماً هر چیزی که به یادش بیافتید نشون میده که چین بزرگ ترین بنداز در دنیا هستش. برید وسایل چینیه تو خونتونو نگاه کنید. یا الان تو سطل آشغالتونه یا تو انباریتون و یا گذاشتینش تو کمد تا همیشه ببینینش که درس عبرتی براتون بشه تا دیگه جنس چینی نخرید. حالا فکر کنید چنین کشوری ماشین تولید کنه! دیگه واویلا!

بعد از اینکه چین ماشین تولید کرد به دنبال مشتری واسه ماشیناش گشت. اول بازار امریکا و اروپا رو هدف قرار گرفت که امریکا به خاطر این کارش تحریمشون کرد بعد میره سراغ بازار عربها و میبینه که محصولاتش اونجا باید با فراری و لامبورگینی رقابت کنه که بعداً خودش فهمید که اینجا جایش نیست. بعد چین میگه خدایا حالا چی کار کنم تا اینکه تو نقشه یه ایرانی میبینه که مردمش همیشه مجبورند یه لگن سوار شن یا اگه یه چیز خوب بخواند سوار شن باید چند برابر قیمت اصلی اون ماشین پول بدند. پس ماشینای چینی حمله کردند به بازار ایران و حسابی فروش کردند و جالب اینجاست که به صد برابر قیمت اصلیشون به فروش میرند. حال ما در این مقاله سه تا از بهترین ماشینای چینی که دارند تو بازار ایران جولان میدن رو بررسی می‌کنیم بلکه کمکی به مردم بی چاره ایرانی بکنیم تا حداقل یه چینیه خوب بگیرند.

لیفان 620
لیفان ۶۲۰ معروفترین چینی حاضر در بازار ایران

اسامی ماشین های مورد بحث ما به این صورت می باشد؛

  • لیفان ۶۲۰
  • جیلی امگرند sc7
  • گریت وال ولیکس c30

حال می خوایم ببینیم در کل کدوم خوشکل تر یا به اصطلاح شکارچی نگاه های مردمه. از لیفان شروع میکنیم. از لحاظ طراحی انگار جلوی بی ام و سری سه رو با عقب تویوتا کمری پیوند ژنتیکی دادن، شده لیفان ۶۲۰ . داشبوردش هم به کلی شبیه داشبورد بی ام و در آوردن. کلا من از همین جا به طراحان این ماشین یه خسته نباشید جانانه میگم، واقعاً زحمت کشیدند تا نبوغ طراحان بی ام و رو به مشتریاشون نشون بدند. ای کاش حداقل تو داشبوردش مثل بی ام و از چوب استفاده میکرد نه از پلاستیک بازیافتی که به طرح چوب در آوردنش.

گریت وال ولیکس C30
گریت وال ولیکس C30

اما تو ولیکس داستان فرق داره و معلومه که طراحان این ماشین سعی کردند عمل کپی پیست رو زیاد انجام ندن. بیرونش بد نیست اما زیبایی اصلی این ماشین در داخلشه. نمای داشبوردش آنقدر زیبا هستش که آدم هوس میکنه این ماشینو بخره. مثلا فرمونش در عین سادگیش، زیباست و از اون جور فرمون هاییه که آدم دوست داره انگشتاشو بهش گره بزنه. من یکی که عاشق فرمونش شدم و اگه فرمونش دختر بود حتما ازش خواستگاری میکردم. این ماشین برعکس لیفان کیفیت مواد داخلش خوب و راضی کننده هستش و مطمئن باشید اگه دستاتونو به فرمونش گره بزنید، دستاتون پوست نمیندازه (مثلاً تو لیفان بدلیل کیفیت پایین پوست میندازه یا اگه دستاتونو به فرمون پراید گره بزنید همون موقع دستتون مثل بستنی آب میشه انگار که به اسید دست زدید) و اما sc7.

جیلی امگراند EC7 سدان
جیلی امگراند EC7 سدان

اگه میخواید قیافه sc7 رو به صورت واضح ببینید برید یه عکس از مرسدس کلاس s رو از یه مجله ای قیچی کنید بعد عکس رو دو ساعت بزارید تو آب تا یه ذره وا بره و در آخر یه ذره بین و با فاصله زیاد ازش نگه دارید اونوقت شما در شیشه ذره بین sc7 رو مشاهده میکنید. در واقع طراحان این ماشین با عکس بنز چنین کاری کردند تا ایدهٔ این ماشین به ذهنشون خطور کرد. در کل خوبه و جزء ماشیناییه که گرون تر از اون چیزی که هست نشون میده. طراحی داخلیش در مقایسه با c30 زشت تره اما کیفیتش بیشتره. در کل قیافه سه تاشون خوبه اما اگه به کیفیت داشبورد اهمیت میدید لیفانو از لیست خریداتون حذف کنید.
اما الان نه چون خیلی چیزهای ناگفته از این سه ماشین مونده که ممکنه نظرتونو عوض کنه.

جیلی امگرند EC7
جیلی امگرند EC7
جیلی EC7 هاچ بک
جیلی EC7 هاچ بک
جیلی EC7 سدان
جیلی EC7 سدان
جیلی EC7 سدان
جیلی EC7 سدان
جیلی EC7 سدان
جیلی EC7 سدان
جیلی EC7 سدان
جیلی EC7 سدان
ولیکس C30 سدان
ولیکس C30 سدان
داشبورد ولیکس C30
داشبورد ولیکس C30
ولیکس C30 سدان
ولیکس C30 سدان
داشبورد لیفان 620
داشبورد لیفان ۶۲۰
lifan 620 headlight
لیفان ۶۲۰ CVT
lifan 620 CVT
lifan 620 CVT

یکی از شکنجه های قرن بیست و یکمی، ترافیک هستش و میزان صبر و بردباری شما در این شکنجه بستگی به ماشینتون داره مثلا اگه پیکان دارید در هنگام ترافیک باید صبر ایوب داشته باشید وگرنه خودتونو تو ماشین آتیش میزنید. اما ممکنه یه سوال براتون پیش بیاد که با این سه ماشین هم باید چنین صبری داشته باشیم؟ ما برای پاسخ دادن به این سوال سه نفر آدم فرضی رو سوار این ماشینا کردیم و فرستادیمشون به مرکز صبر جهانی یعنی اتوبان چالوس به سمت تهران در آخر تابستون. الآن هوا حسابی گرمه و هر سه راننده کولر هاشونو روشن کردند و هیچگونه مشکلی در مورد گرما ندارند. زمانی که راننده جیلی بخاطر سیستم تمام اتوماتیک تهویه، در حال لذت بردن از نفس کشیدنشه راننده c30 در حال لعنت کردن خودشه که چرا مدل الیت این ماشینو نخریدم که تهویه اتوماتیک داشته باشه. ولی در لیفان داستان فرق داره و راننده اون در ماشینش از ماسک اکسیژن استفاده میکنه تا بتونه زنده بمونه. حال ممکنه یه سوال براتون پیش بیاد که کدوم ماشین امکانات بیشتری دارند که میتونید با نگاه کردن به لیست امکانتشون بفهمید که امگرند امکانات بیشتری نسبت به لیفان و … به صاحبش میده.

لیست امکانات لیفان ۶۲۰
۱- فرمان هیدرولیک و تلسکوپی ۲- ABS ۳-دکمه های تنظیم سیستم صوتی روی فرمان ۴- رادیو mp3 -CD ۵- روکش چرمی صندلی ها ۶- تنظیم برقی آینه ۷- شیشه های برقی ۸- سیستم تنظیم نور چراغ ها ۹- مه شکن عقب و جلو ۱۰- سنسور پارک
لیست امکانات ولیکس C30
۱- شیشه های برقی ۲- رادیو CD – mp3 ۳- اینه های برقی ۴- قابلیت تنظیم ارتفاع چرخ های جلو ۵- فرمان هیدرولیک و تلسکوپی ۶- ABS ۷-سنسور دنده عقب ۸- مه شکن
لیست امکانات جیلی امگرند EC7
۱- آلارم باز بودن درها و روشن بودن چراغ ها و جا گذاشتن سویچ ۲- مه شکن ۳- ABS ۴- فرمان تلسکوپی و هیدرولیک ۵- روشن شدن اتوماتیک چراغ ها ۶- آینه وسط با قابلیت مات شدن ۷- سنسور دنده عقب ۸-ضبط با LCD

اما یه چیز مهم ماشین در ترافیک مصرف سوختشه. خوشبختانه هر سه ماشین مصرف پایینی دارند (حدوداً صدی ۸ لیتر) که کمترینشون ۶. ۸ هست که ماله c30 هستش اما اون چیزی که از هم متمایزشون میکنه مقدار حجم مخزن سوختشونه که بین اونا لیفان با حجم ۵۸ لیتر از همه بهتره و کمترینشون هم ۴۰ لیتره که متعلق به کم مصرف ترینشون یعنی c30 هستش. در کل از لحاظ سوخت c30 از همه بد تره! درست خوندید، بدتره چون کارخونش گفته باید تو باکش بنزین با اکتان بالا بریزیم (بنزین سوپر) و یه جورایی این ماشین از اون ماشین مامانی هاست که بنزین ایرانی بخوره مسموم میشه اما تو باک اون دو تای دیگه حتی دوغ هم بریزیم هیچی نمیگند به خصوص لیفانه.

حال ترافیک یه ذره روان شده و ماشینا با سرعت کم در حال حرکتند و راننده ها همش از این میترسند که تو این جاده باریک به ماشین های اطراف بمالن. بیشترین مقدار استرس و باید راننده ای داشته باشه که ماشینش از همه دراز تره پس باید راننده جیلی با ۴.۶ متر طول قلبش اومده باشه تو دهنش اما اون کسی که داره قلبشو عین ادامس میجوه رانندهٔ گریت وال هستش. درسته که ماشینش از همه کوچکتره، اما اینه بغل هایی به اندازه گوش فیل داره که همش به اینه های ماشین های کناری میخورند تا اینکه بالاخره اینش میشکنه و شر خودشو کم میکنه البته اگه رانندش دلش برای اینه بقلش تنگ شه دیگه نمیتونه یکی دیگر و جاش بذاره چون لوازم این ماشین کم پیدا میشه یا به عبارتی اصلاً پیدا نمیشه.

حال رانندگان ما در حال خارج شدن از ترافیک هستند. فعلاً من تا زمانی که اونا از شر ترافیک خلاص بشن، یه اطلاعاتی از جای پای سرنشینان به شما میدم. کلن این سه ماشین فضای قابل قبولی برای چهار سرنشین خود فراهم میکنند اما دقت کنید که فقط گفتم چهار سرنشین. چون اگر یه نفر دیگه بخواد پشت بشینه بخاطر وجود داشتن زیر آرنجی کمی احساس ناراحتی میکنه.

اما در بین این سه ماشین جیلی از همه راحت تر و مناسب تره و فضای پای بیشتری داره گریت وال هم خوبه اما در صورتی که قدتون کمتر از یک و نیم متر باشه چون ۱- فضای صندلی های عقبش کمه ۲- سقفش کوتاهه و افراد قد بلند باید قبل از داخل شدن، سر خود را در بیاورند و در صندوق ماشین بزارند البته صندوقش زیاد کوچک نیست ولی نسبت به اون دو تای دیگه کوچیک تره. اما وقتی صحبت از صندوق میشه تمام ماشین ها باید به لیفان تعظیم کنند. صندوقش اونقدر بزرگه که میتونید سرنشین پنجمتونو توش بذارید که مطمئناً بهش بیشتر خوش میگذره (حجم صندوق لیفان ۶۵۰ لیتره که ۲۰۰ لیتر از صندوق ۴۰۵ بزرگتره!)

بسیار خوب رانندگان ما از ترافیک رها یافتند و حالا وقتشه که پاشونو بذارند رو گاززززز. در این مدت، راننده c30 متوجه این میشه که وقتی سرعتش از شصت کیلومتر بیشتر میشه، فرمونش میلرزه (البته این لرزش تا زمانی که ماشین آب بندی نشده قابل ملاحظه ست) اما یه چیز فوق العاده ای روی این ماشین هست که اگه علاوه بر فرمون، صندلیش هم بلرزه باز عشقتون نسبت بهش کم نمیشه و اون چیز گیربکس cvt هستش که میشه گفت c30 ارزون ترین ماشین با این نوع گیربکسه.

بریم سراغ راننده لیفان. اون حسابی داره از صدای موتورش لذت میبره و کارش این شده که یکدفعه معکوس بده تا ماشین فریاد بکشه. راننده جیلی هم از نرمی سواریش لذت میبره و فکر میکنه تو یه ماشین المانی نشسته نه چینی. اما نکته مهم هنوز گفته نشده و اون سرعته. وقتی صحبت از سرعت میشه باید ببینیم کدوم موتور قوی تری داره. موتور لیفان یه موتور ۱۶۰۰ سی سیه که توان تولید ۱۱۵ اسب بخارو داره. اما موتور c30 با حجم ۱۵۰۰ سی سی از همه کوچکتره که توان تولید ۱۰۵ اسب رو ویلچر رو داره. واسه این میگم رو ویلچر چون همانطور که گفتم اگه تو باک این ماشین بنزین معمولی بریزیم نمیتونه بهتون حداکثر قدرتشو بده.

اما میرسیم به جیلی sc7. به این اعداد دقت کنید. ۱۸۰۰ سی سی که میتونه با یه اشاره ۱۳۰ اسب بخار رو آزاد کنه. اما اینها همه اعداد و ارقام مزخرف هستند و نمیشه با تکیه بر اینها در مورد یه ماشین قضاوت کرد. خوب بریم سراغ رانندگانمون. اونها به یه اتوبان خلوت رسیدند. از این اتوبان های هوایی، که به صورت عجیبی پرنده توش پر نمیزنه. اونها تصمیم گرفتند همونجا یه مسابقه درگ بدند تا ببینند کی از همه سریع تره. قبل از مسابقه تو باک c30 هم بنزین سوپر ریختند تا رانندش دیگه بهونه نداشته باشه. حال اونها کنار هم وایستادند و منتظر علامت بودند. علامت، رسیدن قیمت دلار به چهار تومن بودش. الان قیمت ۳۸۰۰ هست بعد از سه ثانیه میشه ۳۹۰۰ . ۳۹۵۰ . ۳۹۹۰ . ۴۰۰۰ مسابقه شروع میشه. تو سه ثانیه اول لیفان جلو میافته و پشت سرش c30 قرار داره و جیلی هم بخاطر وزن کمش فعلاً آخره. بعد از چند ثانیه c30 از لیفان سبقت میگیره چون c30 شتاب ثانویه بالایی داره و این شتاب فعلاً اول نگه میدارتش. بعد از یازده دوازده ثانیه از زمان شروع، لیفان از همه زودتر به سرعت صد کیلومتر میرسه و راننده c30 نمیتونه ببینه که لیفان داره بهش نزدیک میشه چون اینه بغلش شکسته که در آخر لیفان جلو میزنه. اما این پایان داستان نیست و جیلی شروع میکنه به سبقت گرفتن تا اینکه لیفانو هم رد میکنه و اول میشه. پس همانطور که حدس میزدید اول و دوم و سوم به ترتیب جیلی – لیفان و c30 شدند.

اما اونا متوجه میشند که اتوبان نیمه کارست و وسط هوا نصفه گذاشتنش و رفتند چون مهندسش وسط پروژه قهر کرده و رفته. بعد رانندهامون فهمیدند که چرا تو اتوبان هیچ کس نیست. اونا داشتند به سرعت به سمت پایان مسیر که میشه گفت یه دره، نزدیک میشدند. برای همین ترمزو تا ته فشار میدند. سیستم های ترمز این ماشینا همشون خوبند اما مثل هم نیستند مثلا لیفان که ترمزش از همه بدتره مجهز به دیسکی در جلو وعقبه. c30 دقیقا مثل لیفانه فقط ترمز های چرخ های جلوش سیستم خنک شونده هم داره که باعث شده از لیفان بهتر باشه. اما از همه بهتر جیلی هستش که هر چهار چرخش ترمز دیسکی با خنک شونده داره و اگه قرار باشه یه ماشین نیفته پایین، اون جیلیه. ولی هر سه تاشون میفتند. جیلی هم میفته چون با اینکه ترمز هاش عالیند ولی بخاطر وزن زیاد ماشین عملکرد عالی نشون نمیدند.

حال رانندگان ما در هوا سیر میکنند و تنها چیزی که میتونه جونشونو نجات بده، ایمنی ماشینشون هستش. فرض کنید ما عزرائیل هستیم و اول میریم به سراغ راننده جیلی. گرفتن جون راننده جیلی کار سختیه چون جیلی کارخونه ای هستش که با کیفیت ترین ماشین های چینی رو تولید میکنه همچنین این کارخونه صاحب کمپانیه ولوو هستش و همانطور که میدونید ولوو ایمنی ترین خودرو های جهانو تولید میکنه. حالا ماشینی که راننده ما قراره توش بمیره، ماشین با کیفیتی هستش و درهنگام تصادف از هرجایی که فکرشو بکنید کیسه هوا میاد بیرون پس ما (عزرائیل) حتی نمیتونیم به جیلی نزدیک بشیم چه برسه که بخوایم جونه رانندشو بگیریم، برای همین میریم سراغ c30. c30 هم ماشین با کیفیتیه. به جیلی نمیرسه ولی نسبت به خودرو های داخلی معرکه هست. این ماشین مجهز به دو تا ایربگ هستش که به محض تصادف باز میشوند.

بنابراین هنگامی که میخواستیم راننده c30 رو بکشیم یه اس ام اس میاد که این هنوز براش زوده برو سراغ لیفان. ما به سمت لیفان میرویم. وقتی پیش لیفان میرسیم متوجه میشیم که رانندش در حالی که کلش تو ایربگه داره بهمون میخنده و میگه اینجا جای تو نیست چون ماشین من دو تا ایربگ حرفه ای داره، بعد ما بهش میگیم باهوش همین ایربگ باعث مرگت شده. بعد بهش توضیح میدیم که ماشینت پرس شده و باعث شده کلت بره تو ایربگ و بعدش دچار خفگی بشی انگار که یه نفر یه بالشتو گذاشته رو صورتتو رویش چهار زانو نشسته؛ و به این ترتیب راننده لیفانو در آغوش میگیریم و دیگه خودتون باقیشو میدونید.

در همین هنگام شخصی که بهش میگفتیم راننده لیفان از خواب میپره و متوجه میشه همهٔ اینا خواب بوده و من ازش پرسیدم که حالا طبق اون چیز هایی که تو خواب دیدی به نظرت کدوم ماشین از همه بهتره و اون جواب داد هر سه تای این ماشینا خوب هستند و اگه پول هر کدومو داشتید حتما بخریدشون چون اینا هم قیمت نیستند و یه پنج تا ده میلیون باهم اختلاف قیمت دارند (بازه قیمتشون از ۲۵ تومنه تا ۴۰ ) بعد من پرسیدم خودت حاضری یدونه ازشونو بخری و اون جواب داد : ای بابا مردم تو این گرونی پول ندارند شکم بچهاشونو سیر کنند چه برسه بیان ماشین بخرند بعد من گفتم به نظرت چرا ماشین چینیی که قدرتش به زور ۱۲۰ اسب بخاره باید ۳۵ تومن باشه؟ و اون در جواب گفت وقتی پراید ۱۳ تومن میشه انتظار داری اون کمتر از ۳۵ تومن باشه همچنین به حرف زدن ادامه داد و گفت این ماشینارو سه دسته از اقشار جامعه میتونن بخرند که به ترتیب ثروتشون عبارتند از : ثروتمندان – اختلاس کنندگان – آقا زادگان. بعدش من از اون خداحافظی کردم و با توجه به حرف های اون این نتیجه رو گرفتم که برم یه مقاله در مورد دوچرخه های چینی بنویسم چون با این وضع گرونی تنها چیزی که میتونیم بخریم همون دوچرخست.

نویسنده مهمان: امیر وزیری

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۵۶۳ دیدگاه‌ها

  1. hamed

    ۱ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (7 ديدگاه)

    واقعا عالی و مفید بود مرسی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد رضا

      ۱ آبان ۱۳۹۱
      سوابق: (8 ديدگاه)

      مقاله تون مثل همیشه فوق العاده بود…تشکر

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Hesan

      ۱ آبان ۱۳۹۱
      سوابق: (484 ديدگاه)

      همشون اشغالن،اخه ماشین چینی چیه دیگه.
      مردم جون عزیزاتون نخرید بذارید خودرو های اروپایی با قیمت مناسب بیاد.
      چینی دیگه چیه اخه؟!
      شما ایرانیا لیاقتتون بیشتر از ایناس البته جنبتون کمه فقط،دعوام نکنید لطفا.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. رضا

        ۱ آبان ۱۳۹۱
        سوابق: (63 ديدگاه)

        اولا از نویسنده تشکر که باعث شد غذای نازنینم که داشتم گرم میکردم بسوزه به خاطر اینکه داشتم این پستا میخوندم. دوما آخه عزیز جان ماشین اروپایی با قیمت مناسب داره میاد؟؟؟ کو؟؟ کوجاس؟؟ بگو تا ما هم بخریم!
        قیمت مناسب؟؟ همشون بالا 90 تومنن. نمونش آلفا رومئو جولیتا 97 تومن. مینی کوپر هم فردا 90تومنه دیگه. خلاصه که شاید شما بچه مایه داری! مردم تو همینشم موندن. به نظر من خیلی هم خوبه که مردم چینی میخرن(اما ایرانی نمیخرن) اینجوری خیلی هم یه دهن کجی خوشکل به تمام ماشینای آشغال و قدیمی داخل هستش! مگه نه بچه ها؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. Hesan

        ۲ آبان ۱۳۹۱
        سوابق: (484 ديدگاه)

        اقا رضای باهوش منظورم اینکه با نخریدن خودروی ایرانی و چینی و دیگر کشورای تازه توسعه یافته می تونیم پای خودرو های اصیل و مرغوب ودارای اطمینان کشور های اروپایی رو باز کنیم.
        الان چینیا هر هر به ریش هرچی ایرانیه میخندن با این خرید انبوه از خودروهای بی کیفیتشون.

        موافقم 0
        مخالفم 0
      3. حسن

        ۲ آبان ۱۳۹۱
        سوابق: (19 ديدگاه)

        راست میگه بنده خدا
        این چینی ها دیگه چی هستن؟
        همه بریم فرغونهای ویران خودرو رو بخریم

        اگه عرضه داشتیم، اصلا ماشین نمی خریدیم تا …

        موافقم 0
        مخالفم 0
      4. فرامرز

        ۴ خرداد ۱۳۹۲
        سوابق: (1595 ديدگاه)

        ماشین اروپایی نمیاد! اینو قول میدم! ماشین های اروپایی داخل رو با اینایی که خودشون سوار میشن نمیتونی مقایسه کنی. ما داخل همش پورشه، بنز و بی ام و و …. داریم ولی اکثر مردم اینجا نمیتونن هزینه های جانبی مثل مالیات نگهداری یه ماشین گرون یا قدیمی رو بدن!
        مشکلی که ما داریم اینه که ماشین چینی رو با قیمت 10000 دلار وارد میکنیم ولی حاضر نیستیم فولکس پولو که 8000 یورو قیمت پایه اش هست رو وارد کنیم چون پولی تو جیب آقایون نمیره اگه بخوان اون رو با همین قیمت بفروشن! ولی ماشینای چینی رو 2000 دلار میخرن به ما میگن 10000!
        گاهی به خودم میگم کاش ما آفریقا بودیم ماشین های دست دوم اروپا رو میاوردن به ما تقریباً مفت میدادن! ما که همینجوریش زیر منت هزار کس و ناکسی هستیم، حداقل به جای خودروهای داخلی بی ام و M3 و بنز کلاس S مدل حدود 1990 سوار میشدیم!!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. ایمان

    ۱ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (28 ديدگاه)

    خیلی باحال بود هم تیکه پروندن داشت هم خنده هم تاسف واسه خودمون.
    خنده تلخ من از گریه غم انگیزتر است/ کارم از گریه گذشته به آن میخندم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. رضا گرگانی

    ۱ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    چه عجب
    فکر کرده بودم همه اعضا از ایران رفتن
    د تو برگشتی؟؟؟؟!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. محمدرضا

    ۱ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (69 ديدگاه)

    مطلبت خیلی جانب دارانه بود مثلا توی امکانات الارم مربوط به سویچ وچراغ ها رو فقط برای جیلی گذاشتی ولی دو تای دیگم اینارو دارن واحساس میکنم کلا یه مقدار مایل به جیلی هستی واین که اینو نگفتی که بزرگ ترین صادر کننده خودرو چین گریت وال وبرترین برندشون بعد از ام جی گریت وال هستش واگه بخوام از این موارد بگم زیاده ولی در کل مطلب خوبی بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امید

      ۱ آبان ۱۳۹۱
      سوابق: (33 ديدگاه)

      تو لیفان 620 وقتی سویچ رو ماشین باشه درب رو ببندی فلاشر مار میفته. وقتی سویچ رو برداشتی و درب درست بسته نشده هم هر چی قفل مرکزی رو بزنی که دربها رو قفل کنی قفل نمیشه و فلاشر شروع بکار میکنه. مقاله خوبی بود ولی اگر همه مواردی که ذکر شده همینطور غلط غلوط باشه از ارزش مقاله کم میشه. حداقل این مورد رو من لیفان دار میدونم که اشتباه نوشته شده.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. علیرضا

    ۱ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خاک بر سر ما که حتی نمیتونیم فیلمارو از اینترنت ببینیم. پدال نظرمو بزار که اگه اینم نزاری دیگه میترکم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. محمد ع - تهران

    ۱ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (841 ديدگاه)

    جالب بود آقا دستت درد نکنه خوب روح داستان رو به پرواز در آوردی و من یکی که از خوندنش لذت بردم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. a

    ۱ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (8 ديدگاه)

    فقط میتونم بگم شرت بود یک انشا بی مزه نه ی مقاله.امکانات و قیمتشون خیلی بیشتره.لیفان با موتور 1800سی سی با امکانات بیشتر هم اومده که من اونو پیشنهاد میکنم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. reza3303

    ۱ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (26 ديدگاه)

    واقعا زیبا و عالی بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. V F V

    ۱ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    واقعا باحال بود.دمتون گرم خیلی حال کردم خیلی باحال نوشته بودید و قسمتهای طنزش(….) هم باحال بود.ایول

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. کیان

    ۱ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (23 ديدگاه)

    جیلی EC7 درسته که به اشتباه SC7 نوشته شده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. دنیا

    ۱ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    والا برادرم لیفان داره و تقریبا با 3 میلیون از خواهرم که 111 گرفت گرون تر بود ولی لیفان کجا و خودروهای ایرانی کجا
    از 206 و تندر 90 هم که قبلا داشتیم خیلی خیلی بهتر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. علی

    ۱ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (15 ديدگاه)

    به آن هموطن عزیز باید گفت چه ربطی به […] داره .مشکل دکتر و مهندسین خودرو ساز ما هستند که عرضه طراحی یا ندارند یابرایشان صرف نمی کند که داشته باشند. اکثر مردم ما ماشین باز هستند.وقتی اشغال را می خری دیگر چه حرفی باقی می ماند.از ماست که بر ماست!نیست انسان مگر با سعی و کوشش خودش. چینی زحمت کشیده رسیده ایرانی هم زحمت بکشه و کلاه سر مردم نگذاره می رسه بهتر از چینی هم می رسه با تشکر.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرامرز

      ۴ خرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (1595 ديدگاه)

      حیف که مجبوریم اینجا محترم برخورد کنیم! به این یک جمله از مرحوم حسین پناهی بسنده میکنم:
      “برای پرواز کردن به جز دو بال به آسمان هم نیاز هست”

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. rasha

    ۱ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (27 ديدگاه)

    خیلی متن جالبی بود…واقعا لاییییییییییک

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. Wolf Man

    ۱ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (72 ديدگاه)

    نمیدونم چرا طرز فکر مردم نسبت به لوازم چینی اینجوری شده البته حق هم دارند چون فکر میکنن محصولات چینی همه جای دنیا با همین کیفیتی که تو ایرن هست عرضه میشه!

    ولی از نویسندگان این سایت یا اغلب دوستان تحصیل کرده بعیده به عنوان مثال اول متن گفته شد:. . . یاذ آیفون 5 چینی که زودتر از اورجینالش اومد . . .

    دوست عزیز آقای وزیری میشه بفرماید اورجینال آیفون 5 ساخت کجاست؟!

    منظورم اینه که همه میدونیم تولید کنندگان چینی بسته به سفارشی که میگیرند و حق انتخابی از 4 رده ی کیفیتی تشکیل شده براس مشتری میگذارند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امید

      ۱ آبان ۱۳۹۱
      سوابق: (33 ديدگاه)

      همه آیفون ها و نوت بوکهای اپل ساخت چین هست و خیلی هم درشت پشتش نوشته ساخت چین. ما عادت داریم ندونیم و نظر بدیم. هیوندایی که اومد میگفتن ماشین کره ای پیف پیف حالا 100 میلیون باید یدیم با منت همون هیوندایی رو بخزیم. 5 سال دیگه همین مردم با ماشین چینی هاشون بهم پز میدن

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. ميلاد

      ۱ آبان ۱۳۹۱
      سوابق: (30 ديدگاه)

      من فکر کنم منظور نویسنده از ایفون پنج چینى ، از همین ایفون فیک هاست که دو تا سیم کارت میخوره اخه نویسنده راست میگه من خودم سه ماه پیش تو اینترنت خوندم فروش ایفون پنج دو سیم کارته دویست هزار تومن

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. بردیا

      ۱ آبان ۱۳۹۱
      سوابق: (11 ديدگاه)

      محصول چینی همه جا آشغاله ایران و آمریکا و اروپا هم نداره … برین سایت های کشور های دیگه رو هم سر بزنید همون ها هم از کیفییت پایین محصول چینی میگن

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. امید

        ۷ آبان ۱۳۹۱
        سوابق: (33 ديدگاه)

        اتفاقا همین جمعه برنامه تاپ گیر رفته بودن چین اولش ماشین لگن های قبپدیمی چین رو مسخره کردن بعد سوار یه BYD و یه ماشین چینی دیگه شدن وقتی باهاش رانندگی کردن هر دو شون گفتن که با این قیمت 6000 پوندی می ارزه و ماشین خوبیه. .و اتفاقا” هموند میگفت بزودی ماشینهای چینی جای ماشینهای اروپایی و ژاپنی رو تو انگلستان میگیره. اگر یادتون باشه هیوندایی اولین بار که اومد ایران همین حرفها رو میزدن ملت حالا شما ببین خیوندایی به کجا رسیده. در خود انگلستان همین الان ام جی هست و در ترکیه که اینهمه برند معروف دنیا هست چری نمایندگی داره و تو خیابون هاش هم هست. پس اینکه فکر کنید فقط ایرانیا میرن ماشین چینی میخرن کاملا اشتباهه

        موافقم 0
        مخالفم 0
  15. SUNMARTIN

    ۱ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (1918 ديدگاه)

    جالب بود

    در حال حاضرهمه فروشندگان در حال احتکار اجناس خودشون هستن تا از قافله “زرنگی” که 33 ساله در ایران بصورت روزانه اجرا میشه و شگردهاش آپدیت ماهانه دارن عقب نمونن ، کلاهبرداران عزیز و شرکای زحمتکش جان برکف دلال هم از نزدیک دستی بر آتش دارن و این مردم همیشه در صحنه هستن که از دایره برکات تحریم ها فقط سفره شون خالی شده و طرف حتی نمیتونه خرج یومیه خودش و خانواده رو تامین کنه حقوق ها ثابت مونده و قیمتها داره به سیاره جدیدی که در 4 ترلیون سال نوری زمین قرار داره نزدیک میشه راستی ان شاله کی میرسه اونجا حقشه که این پیروزی رو به دلاورمردان عرصه اقتصاد و نوآوری تبریک عرض کنیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. Wolf Man

    ۱ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (72 ديدگاه)

    در ضمن چین بزرگترین بنداز نیست بلکه مشتریان ایرانی که می خوان با پول کمتری که به تولید کننده ی چینی میدن مثلا صرفه جویی کرده باشن بنداز های واقعی اند . . .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد ع - تهران

      ۱ آبان ۱۳۹۱
      سوابق: (841 ديدگاه)

      دقیقا من هم با اینجای نوشته حال نکردم . وارد کننده ایرانی هست که میره درجه 4 چین رو سفارش میده که براش ارزون در بیاد بتونه سود بیشتری به جیب بزنه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  17. momo

    ۱ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (22 ديدگاه)

    پدال جون با این وعضیت پیش بری ما باید شاهد ف ی ل ت ر شدنت باشیما…..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. امیر

    ۱ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (605 ديدگاه)

    خیلی ادبیات نوشتن جالبی رو به کار بردید .
    من که از خوندن نوع ادبیاتتان لذت بردم.
    بعضی از نقاط نظرتان درباره لیفان مخصوصا (چون من در انجمن لیفان هستم درباره لیفان نظر میدم) اشکال داشت .
    1- مدل 1600 لیفان خیلی وقته که دیگه تولید نمیشه . حدود 6 ماهه که دیگه تولید نداره! الان مدل 1800 اون داره تولید میشه که بهتر بود مقاله تان رو با اون بروز میکردید .
    2- درباره ظاهر ماشین(اینکه زیباست یا نه) به نظر من نباید قضاوت کرد . تو هر کدام از انجمن ها که بچرخید متوجه میشید که سلیقه ها تا چه حد با هم متفاوته و یکی از جلوی c30 خوشش نمیاد میره لیفان میگیره و برعکس یکی هم از جلو لیفان خوشش نمیاد و میره c30میگیره.
    3- درباره سرعت ماشین هم همینطور . یه بار یکی به من گفت مگه قراره با ماشین تو رالی شرکت کنیم که اینقدر رو شتاب اولیه و ثانویه حساس باشیم . چیزی که مهمه اینه که شتاب هر سه ماشین حداقل از استاندارد بعضی ماشین های تولیدی داخل هم بهتره!
    4-قضاوت از روی فیلم هم درباره مرگ راننده یا عدم مرگ او درست نیست . بالاخره اگر قرار بود راننده با ایربگ خفه بشه که این استاندارد رو به این ماشین نمیدادند و یادمون باشه استاندارد اروپا استاندارد کمی نیست .

    در پایان هم لازم میدونم که بگم هر سه خودرو خودروهای خوبی هستند .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. کیهان

    ۱ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (112 ديدگاه)

    مرسی! فکر کنم بعضی از مقایسه ها حسی بود نه بر اسا تجربه. مثل ترمزا، مقایسه شتاب یا امنیت… ولی متن با مزه و مفید بود.
    این که بالاخره کالاهای چینی از جمله ماشینهای ساخت چین از کیفیت پایینی برخوردارند برای همه واضح و بدیهیه! متاسفانه روز به روز هم کالاهای چینی بیشتر میشن! با افزایش قیمت ارز، در بازار معمولا جنسای ایرانی و چینی فقط وجود دارند که مصرف کننده مجبوره بخره! ولی هیچکدوم کیفیت لازم رو ندارند!
    مشکلات زیاده! جای تاسف زیادی داره! به نظر میرسه یه عده عمدا علاقه دارند آنچه که درسته اجرا نشه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیر

      ۱ آبان ۱۳۹۱
      سوابق: (605 ديدگاه)

      درسته . من هم فکر میکنم بعضی چیز ها حسی بود نه منطقی و بعضی چیز ها هم از روی عکس و فیلم نظر داده شده بود نه با استفاده از واقعیات و از نزدیک .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  20. Aref

    ۱ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (72 ديدگاه)

    بد زشت فاجعه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. a-x1

    ۱ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (187 ديدگاه)

    سه تا 100 دلار
    خونه دار بیا اینور بازار… :دی :پی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. امير

    ۱ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    ولی به نظر من این ماشین ها نسبت به ضاهر کارایی و مدلشون قیمت خوبی دارن راستش حالم بهم خورد از بس تو خیابون ها پراید یا پژو دیدم
    ما خودمون mvm530 داریم واقعا راضیم ازش امکاناتش موتورش ظاهرش همه چیش عالیه الان 8 ماهه که خریدیمش ولی تاحلا فقط 1 بار بردمیش نماینگدی یه مشکل داشت ولی وقتی 206 داشتیم خدایی هر ماه توی تعمیر گاه بود!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. احمد.ف

      ۱ آبان ۱۳۹۱
      سوابق: (447 ديدگاه)

      والا ما هم از دیدن پژو و پراید داره حالمون بد میشه باز لااقل این ماشینای چینی یه ظاهری دارن، موتورشون هم مال قرون وسطی نیست.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  23. مهدی

    ۱ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (27 ديدگاه)

    چه مقاله چرتی یکی نیست بگه به نویسنده تو که این همه بلدی عیب بذاری رو این ماشینها چرا از ماشینهای مزخرف ایرانی حرف نمی زنی و تیکه نمیندازی.
    از بس 405و پرایدو 206 دیدیم دیگه داریم بالا میاریم جالب اینکه هر سه تا ماشین کیسه هوا دارن وبه قول نویسنده عزرائیل سراغ راننده لیفان رفت که سرش تو کیسه بود.عزرائیل واسه ماشینهای ایرانی همون موقع که سپر ماشین میخوره به یه ماشین دیگه میگه تموم شد.
    همه مردم عقل دارن و میدونن جنس چینی کیفیت خوبی نداره ولی ما مجبوریم چون جنس خودمن از اونا بی کیفیت تره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. امیر

    ۱ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    حجم صندوق جیلی بیشتر از لیفان 620 یعنی حجمش 680 لیتر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. میثم

    ۲ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (73 ديدگاه)

    مقاله جالبی بود….
    درسته چین فعلا در حد خودروسازان روز دنیا نیست ولی به نظرتون چین چند ساله داره خودرو میسازه؟
    اینکه هر سال دارن چندین مدل از نظر کمیت میدن بیرون جای تحسین نداره؟!!
    تمام جهان میدونند که چین در اینده ای نزدیک ابر قدرت اقتصادی جهان خواهد بود
    مگر همین کیا کارشو از پرایدی که حالا شده بلای جون ملت ایران شروع نکرد؟
    به نظر من چین در صنعت خودرو با سرعت وحشتناکی که تو بکارگیری فناوری و تکنولوژی داره حرف اول رو حداقل در اسیا خواهد زد و طولی نمیکشه که همین خودروهای چینی هم برای ما میشن ارزو…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. آرش

    ۲ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (202 ديدگاه)

    داستان تخیلی سرگرم کننده ای بود.
    ممنون
    آخر نفهمیدیم خط ترمز کدوم خودرو کمتر بود؟؟؟
    یعنی چی ایربگ لیفان باعث خفگی میشه؟(شما اطلاع دارید زمان باز بودن ایربگ چقدره؟و زمان خفه شدن یه آدم چند دقیقه هست؟؟؟)
    آخه این چه استنادی هست که میفرمایید طول ماشین در ترافیک ملاکه؟(البته اگه منظورتون تو ترافیک باید هی لاین عوض کرد و لایی کشید بله حرف شما طلا)انتظار میرفت نرمی فرمان و کلاچ مقایسه بشه
    در کل مقالتون بیشتر سرگرم کننده بود تا اینکه مقایسه مفید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. امين

    ۲ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (31 ديدگاه)

    ببینید دوستان ایراد از چین نیست وقتی تاجر بازرگان یا مونتاژ کننده خودروی ما میره وارد مذاکره با یک شرکت چینی میشه اون شرکت چند محصول همشکل ولی با کیفیت های مختلف نشونشون میده مثلا یک خودرو ایکس چینی 15000دلار هموم خودرو 11000دلار باز هم همون خودرو 8000دلار خوب مونتاژ کار ما اگه خودروی با قیمت تمام شده 15000دلاری رو برداره وسفارش بده جهت مونتاژ خوب سازمان حمایت که هست نمیزاره که از یک قیمت با لاتر بده واقعاًحمایت از مصرف کنندست مثلآمیگه تو 35تومن محصولتو بیشتر نده اونم میگه چشم پس میره اون 8000قیمت تمام شده رو برمیداره که در این مورد سازمان حمایت چیزی بهش نمیگه باز میگه از 35تومن بیشتر ندی پسر جان باز میگه چشم .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. :)

      ۲ آبان ۱۳۹۱
      سوابق: (15 ديدگاه)

      موافقم . با اینکه از ماشین چینی خوشم نمیاد ، با این حال فکر نمی کنم مشکل از چین باشه ! با توجه به قیمت ارز و هزار جور هزینه دیگه تاجر یا خودرو ساز می ره دنبال جنس ارزون تر تا علاوه این بر هزینه ها سودشم بکنه و این کارش از نظر خودش کاملا منطقیه … چین که زورمون نکرده جنس بد بخریم … مثل ما که کشورای دیگه رو زور نمی کنیم پراید بخرن یا ال نود … هرکی هر چقد پول بده آش می خوره … حالا تا آخر دنیا بشینید بگید چین بده فلان کشور این جوریه فلان کشور اونجوریه .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  28. علي

    ۲ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام
    در مورد این مقاله باید بگم که اولا سبک نوشتاری اون خیلی سبک هست بطوری که نمیشه اسم اون رو طنز گذاشت و بیشتر شبیه به بذله گویی است.در مورد وسایل چینی هم همین رو باید بگم که بسیاری از تولیدات کشور چین با توجه به استانداردهای بالای کشور آمریکا دارن به ایالات متحده صادر میشن.محصولات کشور ژاپن هم تا حدود چهل سال پیش بدلیل کیفیت پائین مشتری نداشت ولی با مدیریت و برنامه ریزی صحیح به وضعیت فعلی شون رسیدن که با نگاه به رشد اقتصادی چین اون کشور هم با سرعت مضاعف در حال پیشرفت هست.پس ما باید فکری به حال صنعت خودرو خودمون کنیم که علی رغم اینکه سالها از همین چین در صنعت خودور زودتر شروع کردیم و همواره مورد حمایت شدید هم قرار گرفته این حال و روزمونه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. حسین

    ۲ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    عالی بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. mohsen

    ۲ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (54 ديدگاه)

    آیا mg هم آشغاله؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا