مدل‌های معرفی‌شده جدید در چین در ماه مه 2016

بازار خودروی چین با داشتن 400 خودروی سواری تولید داخل که تعداد آن‌ها با در نظر گرفتن مدل‌های وارداتی، مینی ون‌ها و خودروهای تجاری به هزار دستگاه می‌رسد، یکی از متنوع‌ترین بازارهای روی زمین است. این بازار همچنان در حال گسترش است، همان‌طور که در ماه مارس 12 مدل جدید، در آوریل 7 مدل جدید و 7 مدل جدید نیز در ماه مه به آن اضافه شده است و این‌ها به‌علاوه 3 نسخه جدید (الکتریکی) از مدل‌های موجود است. در گذشته مدل‌های معرفی شده در ماه قبلی را مورد بررسی قرار دادیم و اکنون نگاهی به 7 خودروی جدید این بازار خواهیم داشت.

FAW Senya R7 SUV
فاو Xenia R7
موفق‌ترین مدل تازه‌وارد از آن برندی است که در چند وقت اخیر مدل‌های زیادی را معرفی نکرده است و این خودرو تنها سومین خودروی معرفی شده آن در 20 ماه اخیر است. تعجبی ندارد که فاو Xenia R7 به سرعت با فروش 3931 دستگاه به‌عنوان دومین خودروی پرفروش این برند لقب گیرد. عددی که بیش از یک‌چهارم از فروش برند فاو را در ماه مه تشکیل می‌دهد، اما هنوز آن‌قدر زیاد نیست که جلوی کاهش فروش 17.3 درصدی فروش این برند را بگیرد. Xenia R7 یک کراس اور کوچک است که قیمت آن از 69800 یوآن (10600 دلار/9350 یورو) آغاز می‌شود و قدرت آن توسط یک موتور چهار سیلندر 109 اسب بخاری و 155 نیوتن‌متری تأمین می‌شود. همچنین ابعاد این خودرو 1650/1780/4300 میلی‌متر است. این خودرو توسط فاو-جیلین تولید می‌شود که یکی از زیرمجموعه‌های فاو است که در استان جیلین قرار دارد. این خودرو احتمالاً جایگزین فاو Xenia می‌شود که همچنین با نام Xenia M80 شناخته می‌گردد و بر پایه نسل قبلی دایهاتسو Xenia/ تویوتا Avanza ساخته شده است که پرفروش‌ترین خودروی اندونزی است. البته چندان شگفت‌انگیز نخواهد بود که این خودرو تا زمانی که تقاضا برای یک گزینه ارزان‌تر وجود داشته باشد، بر روی خط تولید باقی بماند.

FAW Xenia R7
دانگ فنگ Fengguang 580
دانگ فنگ نیز اقدام به معرفی یک کراس اور جدید کرده است: دانگ فنگ Fengguang 580 چندان گرانتر از Xenia R7 نیست، چراکه قیمت آن از 72900 یوآن (11100 دلار/9800 یورو) آغاز می‌شود. با این وجود، این خودرو با ابعاد 1715/1845/4680 یک سایز بزرگتر از فاو است و یک موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر با قدرت 150 اسب بخار دارد که باعث می‌شود ارزش آن در برابر مبلغ پرداختی بیشتر از فاو R7 باشد. مدل 580 اولین شاسی‌بلندی است که توسط دانگ فنگ Xiaokang ساخته می‌شود که شاخه ساخت خودروهای تجاری این کمپانی است و تاکنون تنها به تولید ون‌های کوچک، MPV های کوچک، پیکاپ‌های کوچک و تراک‌های کوچک مشغول بوده است. این مدل همچنین اولین SUV تحت زیر برند Fengguang است که تاکنون به خاطر MPV هایش شناخته شده بود. در اولین ماه Fengguang 580 موفق به فروش 3022 دستگاه شده است.

Dongfeng Fengguang 580
بیجینگ سنوا X35
یک کراس اور ارزان‌قیمت دیگر نیز از یک برند چینی دیگر در این ماه عرضه شد: بایک بیجینگ سنوا X35. البته جای تعجب هم نیست، چراکه این سگمنت یکی از سریع‌ترین رشدها را در چین دارد. بنابراین بیجینگ اتو به سرعت در حال گسترش مدل‌های برند زیرمجموعه‌اش یعنی سنوا با مدل‌های مختلفی از کراس‌اورهاست. X35 با ابعاد 1640/1815/4300 به‌خوبی بین سنوا X25 و سنوا X55 جا می‌گیرد که این عددی قابل مقایسه با Xenia R7 است که در بالا به آن اشاره شد. بیجینگ اتو قیمت این خودرو را از 65800 یوآن (10000 دلار/ 8800 یورو) شروع می‌کند که از یک موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر با 116 اسب بخار و 148 نیوتن‌متر نیرو می‌گیرد. انتظار می‌رود که یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژر نیز در آینده برای این خودرو فراهم شود. همانند سنوا X25 و Changhe Q25 که برندهای زیرمجموعه بایک هستند، Changhe X35 نیز بر روی همین پلتفرم ساخته خواهد شد. با فروش 3003 دستگاهی در ماه اول فروشش توانست از برادران بزرگتر و کوچک‌ترش که به ترتیب 1502 و 4 دستگاه در ماه اول فروش بوده‌اند موفق‌تر ظاهر شود.

BAIC Senova X35
جیلی امگراند GS
جیلی امگراند GS هاچبکی است که به‌عنوان یک کراس اور به فروش می‌رسد. این خودرو اولین دستگاه از نسل جدید امگراند است و در امتداد آن یک سدان برای جایگزینی امگراند EC7 معرفی خواهد شد. این خودرو توسط پیتر هاربوری رئیس طراحی بریتانیایی ولوو و جیلی، بر پایه پلتفرم جدیدی به نام چارچوب گسترش یافته (FE) انجام شده است. این پلتفرم با همکاری ولوو ساخته شده است و توسط ولوو معماری ماژولار کامپکت (CMA) نامیده می‌شود. این پلتفرم همچنین شکل‌دهنده خودروهایی چون کراس اور کوچک ولوو XC40 و یک سدان و یک هاچ‌بک احتمالی برای جایگزینی V40 فعلی خواهد بود.
جیلی همچنین برنامه‌ریزی کرده است تا فروش یک کراس اور را که بر پایه همین پلتفرم ساخته خواهد شد را در سال 2018 در اروپا آغاز کند و این ایده به نظر بسیار واقع‌گرایانه می‌آید، چراکه طراحی خارجی و کیفیت داخلی این خودروها چندان از آنچه که در اروپا دیده می‌شود دور نیست. ابعاد امگراند GS عبارت‌اند از 1560/1833/4400 میلی‌متر و دو گزینه پیشرانه 1.3 لیتری توربو 130 اسب بخاری و 185 نیوتن‌متری و پیشرانه 1.8 لیتری 133 اسب بخاری و 170 نیوتن‌متری برای آن وجود دارند. قیمت این خودرو از 77800 یوآن (11800 دلار و 10400 یورو) آغاز می‌شود و جیلی در ماه اول عرضه 2800 دستگاه از آن را به فروش رساند.

Geely Emgrand GS
هایما V70
هایما V70 یک MPV جدید برای این برند است که با توجه به ابعاد 1665/1800/4750 میلی‌متری و برچسب قیمتی که از 79800 یوآن (12200 دلار/10700 یورو) آغاز می‌شود، ارزش بالایی در برابر مبلغ پرداختی دارد. این خودرو هفت صندلی دارد که در یک چیدمان 2/3/2 قرار گرفته‌اند و نیروی آن از یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر با قدرت 152 اسب بخار و گشتاور 185 نیوتن‌متر یا یک موتور چهار سیلندر 1.5 لیتری توربوشارژر با 156 نیوتن‌متر و 220 نیوتن‌متر تأمین می‌شود. این خودرو از یک جلوپنجره غول‌آسای کرومی با یک لوگوی بسیار بزرگ هایما از همان جنس بهره برده، اما همچنان از همان مشکل کوچک بودن سایز رینگ‌ها که در بسیاری دیگر از سازندگان چینی دیده می‌شود، رنج می‌برد. چیزی که باعث شده است که به قیمت قربانی شدن ایمنی (پایداری) و زیبایی خودرو، قیمت و مصرف سوخت پایین‌تر حاصل شود. هایما 1152 دستگاه از این خودرو را در ماه اول عرضه فروخته است، عددی که به نظر در ماه‌های آینده افزایش خواهد داشت. با در نظر گرفتن سایز این خودرو و قیمت آن، محتمل است که در ماه بعدی و شهرهای جنوبی که در آن‌ها برند هایما قدرتمند است، به خودروی محبوبی بدل شود.

Haima V70 MPV
مرسدس بنز کلاس V
دقیقاً دو سال پس از عرضه در اروپا، نسل سوم از مرسدس بنز کلاس V و 7 ماه پس از عرضه آمریکایی مرسدس بنز متریس، این مدل در چین عرضه شد. همانند اروپا، این خودرو جایگزین ون مسافری Viano که بر پایه نسل دوم ون تجاری ویتو ساخته شده است، گردید. در چین، کلاس V توسط یک پیشرانه دو لیتری توربوشارژر نیرو می‌گیرد که 100 اسب بخار و 350 نیوتن‌متر نیرو تولید می‌کند. این در حالی است که در اروپا این خودرو تنها با پیشرانه دیزلی ارائه می‌گردد. قیمت این خودرو از 489000 یوآن (74400 دلار و 65500 یورو) آغاز می‌شود و درنتیجه چندان شگفت‌انگیز نیست که این خودرو فروش زیادی نداشته باشد. البته همچنان فروش 628 دستگاهی ماه اول این خودرو بیشتر از فروش مدل Viano در هرکدام از ماه‌های عرضه از پایان سال 2011 بوده است. برادر ساده‌تر V کلاس یعنی Vito Tourer احتمالاً در ماه‌های آینده در چین تولید خواهد شد.

Mercedes_Benz V-Class MPV
گک ترامچپی GA8
همچنان که برندهای محلی چینی در حال رسیدن به حجم تولیدات جدی می‌شوند، چه این حجم تولید به کمک فروش کراس اورهای ارزان‌قیمت به دست آمده باشد یا نه، آن‌ها یک سدان پرچم‌دار حدوداً 5 متری برای رقابت با برندهای اصیل وارداتی می‌کنند تا تصویر عمومی خود را تقویت کنند. دیده شده است که تعداد زیادی از این مدل‌ها در سال گذشته وارد بازار شده‌اند و فروش اکثر آن‌ها به عددی سه رقمی در هر ماه محدود شده است و تنها یک مدل می‌تواند واقعاً موفق لقب گیرد. این خودرو جیلی Borui (که GC9 نیز نامیده می‌شود و قیمت آن از 119800 یوآن شروع می‌شود) است که در آوریل 2015 معرفی شده و در پنج ماه اول امسال، 21500 دستگاه فروخته است (فروش متوسط ماهیانه 4300 دستگاه).

Geely GC9
خودروهایی نیز بوده‌اند که موفقیت کمتری داشته‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به زوتی Z700 (شروع قیمت از 99800 یوآن) که ژانویه گذشته عرضه شد و به فروش 2138 دستگاه رسید (427 در هر ماه) و همچنین لیفان 820 (شروع قیمت از 81800 یوآن) که در مارس 2015 عرضه شد و 1297 دستگاه از آن تاکنون به فروش رسیده است (260 دستگاه در ماه) اشاره کرد.

Lifan 820
بازنده‌های اساسی در این زمینه نیز دانگ فنگ Fengshen A9 (شروع قیمت از 179700 یوآن) که فروش آن دو ماه قبل آغاز شد و تنها موفق به فروش 306 دستگاه (ماهیانه 153 دستگاه) و رووی 950 (شروع قیمت از 179700 یوآن) که از سال 2012 فروش آن آغاز شد و در اوایل سال 2015 فیس‌لیفت گردید و در یک سال گذشته 327 دستگاه فروش داشته است (65 دستگاه در هر ماه)، بوده‌اند. به طور مشخص، کم‌فروش ترین مدل‌ها، آن‌هایی بوده‌اند که قیمت‌های بالاتری داشته‌اند و این نشان می‌دهد که خریداران چینی تا چه حد حاضرند برای خرید سدان‌هایی از برندهای داخلی‌شان هزینه کنند.
قیمت گک ترامپچی GA8 کاملاً جدید از 169800 یوآن (25800 دلار/ 22750 یورو) آغاز می‌گردد که آن را در بازه مدل‌های با موفقیت کمتر قرار می‌دهد که این نشانه خوبی برای شروع نیست. با این دیدگاه، فروش 215 دستگاه در ماه اول فروش اصلاً عدد بدی به شمار نمیرود. عددی که آن را هم‌تراز با لیفان 820 قرار داده است که کمتر از نصف این مبلغ قیمت دارد. نیروی گک ترامپچی GA8 از یک موتور 1.8 لیتری توربوشارژر چهار سیلندر با قدرت 177 اسب بخار و گشتاور 242 نیوتن‌متر یا یک موتور 2 لیتری توربوشارژر چهارسیلندر با قدرت 188 اسب بخار و گشتاور 300 نیوتن‌متر تأمین می‌شود. ابعاد این خودرو عبارت‌اند از: 1508/1910/5003 میلی‌متر.

GAC Trumpchi GA8 sedan
نسخه‌های بیشتر از مدل‌های موجود:
در کنار مدل‌های کاملاً جدید، سه نسخه الکتریکی از خودروهای موجود نیز در این مدت عرضه شده‌اند که عبارت‌اند از:
BYD Qin EV300 که بر پایه Qin پلاگین هیبرید ساخته شده است. یک موتور الکتریکی 218 اسب بخاری و 310 نیوتن‌متری به چرخ‌های جلو نیرو می‌دهد و انرژی خود را از یک پک باتری 48 کیلووات ساعتی تأمین می‌کند. بیشینه سرعت EV300 150 کیلومتر بر ساعت است و شتاب صفر تا صد کیلومتر آن 7.9 ثانیه است. بازه حرکتی رسمی آن 300 کیلومتر است که نام EV300 نیز از آن گرفته شده است. از این خودرو 207 دستگاه در ماه اول به فروش رسیده است و این در حالی است که در همین بازه، نسخه پلاگین هیبرید که از دسامبر 2013 در حال فروش است، موفق به فروش 2705 دستگاه شده است. قیمت این خودرو با لحاظ شدن یارانه‌های انرژی پاک که مبلغی معادل 109000 یوآن (16600 دلار/ 14600 یورو) دارد، از 150800 یوآن (23000 دلار/ 20200 یورو) آغاز می‌شود. قیمت Qin پلاگین هیبرید از 189800 یوآن (28900 دلار/ 25400 یورو) آغاز می‌شود.

BYD Qin EV
دو مدل کاملاً متفاوت از یک کمپانی نیز در این ماه به صورت الکتریکی عرضه شده‌اند: سایک رووی E950 و سایک مکسوس EG10 MPV.
رووی E950 نسخه پلاگین هیبریدی رووی 950 بنزینی است که در بالا به آن اشاره شد. این خودرو از یک پیشرانه 1.4 لیتری بنزینی با قدرت 150 اسب بخار و گشتاور 235 نیوتن‌متر که با یک موتور الکتریکی 81 اسب بخار و 318 نیوتن‌متری همراه شده است، نیرو می‌گیرد. این خودرو یک باتری 11.8 کیلووات ساعتی دارد. رووی موفق به فروش تنها 12 عدد از این خودرو در ماه اول فروش آن شده است و این در حالی است که فروش نسخه بنزینی 46 دستگاه بوده است. با قیمت 288800 یوآن (44000 دلار/ 38700 یورو) نسخه پلاگین هیبرید با اختلاف خیره کننده 100 هزار یوآنی که بیش از یک‌سوم از قیمت آن است، از نسخه بنزینی گران‌قیمت‌تر است.

Roewe E950

Roewe 950
اختلاف قیمت مشابهی نیز در مکسوس دیده می‌شود که قیمت پایه مدل G10 آن 133800 یوآن است و نسخه EG10 الکتریکی 230000 یوآن (35000 دلار/ 30800 یورو) قیمت دارد. مکسوس EG10 نسخه تمام برقی از MPV مکسوس G10 است. این خودرو از یک موتور 204 اسب بخاری و 800 نیوتن‌متری نیرو می‌گیرد که به این ون بزرگ گستره حرکتی 150 کیلومتر را می‌دهد. فروش تنها 7 دستگاه از این خودرو در اولین ماه ما را در مورد شانس ادامه حیات این خودرو دچار تردید می‌کند. البته باید در نظر داشت که یک نسخه ون تجاری از این خودرو نیز موجود است که میزان فروش آن در این آمار لحاظ نشده است. مدل G10 با موتور احتراق داخلی موفق به فروش 1353 دستگاه در ماه مه شده است.

Maxus G10 MPV

Maxus EG10 EV

درباره نویسنده

تصویر پروفایل علیرضا رحیقی

کارشناس ارشد مهندسی برق و نویسنده مقالات خودرویی

22 دیدگاه

  1. علي
    سوابق: (902 دیدگاه) ,

    ماشینای چینی دیگه مثل صورتهای مردمش داره شبیهه هم میشه. پیشبینی من از آینده صنعت خودروی چینی به این صورت هست که شرکتهای ضعیفترو کوچکتر در شرکتهای بزرگتر ادغام شده و بصورت ی خودروسازی واحد و عظیم مثل فولکس واگن آماده رقابت با بزرگان جهان مثل تویوتا و هیوندا میشه. امیدوارم برای اون شرکت عظیم آرم و اسم بهتری انتخاب کنن. ( چانگان مانگان نباشه با اون آرم سوسک بالدار)

    پاسخ
  2. منصور
    سوابق: (50 دیدگاه) ,

    تا امروز هیچوقت چینی هارو جدی نگرفته بودم اما ترامپچی و بی وای دی منو مردد کردن، درد و بلاشون بخوره تو سر فرغون سازامون

    پاسخ
  3. منصور
    سوابق: (50 دیدگاه) ,

    همیشه به چین نظر منفی داشتم اما ترامپچی و بی وای دی منو مردد کردن، درد و بلاشون بخوره تو سر فرغون سازامون

    پاسخ
  4. سهیل
    سوابق: (121 دیدگاه) ,

    بین این سازنده های چینی جک از همه بهتر عمل کرده بنظرم مخصوصا با جی5و اس5 مخصوصا اتومات کابین جادار و رانندگی نرم جی5رو خیلی دوس دارم

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل اسطوره
      اسطوره
      سوابق: (3732 دیدگاه) ,

      اگه شما جک داری دلیل نمیشه جک بهترین باشه.
      وقتی رقبایی مثل جیلی و فاو حضور دارن جک در بین ماشینای چینی رتبه ی 5 یا 6 هست.

      پاسخ
    2. مهمان
      سوابق: (53 دیدگاه) ,

      بازار ایران رو برای سنجیدن چینی ها ملاک قرار ندید
      چون این پولی که ما برای ماشین های چینی میدیم خود اعضای حزب کمونیست چین هم حاضر نیستن برای ماشین های داخلیشون بدن
      حالا در بین مونتاژ کارای چینی که سود دو برابری میخوان , تولید کننده جک به یکم کمتر قانع شده و به همین علت در بازار موفق بوده

      پاسخ
  5. حميد
    سوابق: (868 دیدگاه) ,

    چقدر مدل
    چقدر اشتغال إیجاد میکنند

    پاسخ
  6. volvo fh
    سوابق: (153 دیدگاه) ,

    تا چند سال دیگه همین چینیها به ایران ماشین صادر نمیکنن,باید بریم از هند بیاریم.بعداز هند انشاالله ازمغولستان,مالدیو,جامائیکا,مقدونیه و ماداکاسکار و….

    پاسخ
    1. مهمان
      سوابق: (53 دیدگاه) ,

      دقیقا
      ما باید دنبال برند های جدید ایجاد شده باشیم نه مدل ها
      چون این برند ها وقتی ازمایش هاشون رو تو ایران انجام دادن دیگه به بازار ایران کاری ندارن و در سال 2020 احتمالن خودروساز های ملی ما به مونتاژ محصولات شرکتی که در 2016 افتتاح شده میپردازن (نمونش زوتیه که میخواد برامون تاکسی هم بشه !!!)

      پاسخ
    2. سجاد
      سوابق: (2 دیدگاه) ,

      چین یک کشور کمونیست هست اما خودروسازهای خودمون که مسلمونن چرا جیب هموطنانشون رو چپاول میکنن

      پاسخ
  7. ماسل
    سوابق: (171 دیدگاه) ,

    واویلا.قیمتهارو
    لازمه قسم بخورم که همین الان از غصه سرمو کوبیدم به میز؟
    با این وضعیت کسی هم هست که ماشین نداشته باشه؟

    پاسخ
  8. behzad power active
    سوابق: (20 دیدگاه) ,

    من عاشق طراحی لیفان 820 شدم. از وقتی از نزدیک دیدمش روحم به پرواز در اومد

    پاسخ
  9. حمیدرضا
    سوابق: (328 دیدگاه) ,

    جالبه نسخه های ارزون قیمت همه موتور 1500 سی سی دارن ونسخه های گرون تر یا 2000 یا 1800 توربو انگار کلا تو چین موتور تعریف دیگه ای نداره

    پاسخ
  10. احمد
    سوابق: (81 دیدگاه) ,

    ششمین عکس از پایین جنسیس جی 80 کپی زدن هر کی بگه هر کدوم از این ماشینا کپی پیست چه ماشینیه ؟
    من موندم چینی ها با این همه پتانسیل چرا خودشون یک خودروی با اصل و نصب با کیفیت نمیسازند چرا همش کپی و آشغال سازی؟

    پاسخ
  11. احمد باقری
    سوابق: (4319 دیدگاه) ,

    بعضی شرکتهای خودروسازی چینی دارن خوب پیشرفت می کنن.

    پاسخ
  12. احسان
    سوابق: (237 دیدگاه) ,

    واقعا حال بهم زن هستن یه نگاه به مقلاله ایودی ۱۰ سال کارکرده بندازید بهتر متوجه منظورم میشین

    پاسخ
  13. REVENTоN 👍
    سوابق: (133 دیدگاه) ,

    جدی خاب بودیم تا حالا. چین خیلی شاخ شده GA8 رو ببینین😓

    پاسخ
    1. یو اس اس اینترپرایز
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      شاخ تر هم میشه

      پاسخ
  14. Kafkhab
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    نمیدونم چیه هرچی نگاه میکنم انگار این ماشین ها یه چیزی کم دارن دقت هم میکنی چیزی کم نیس
    نمیشه اصالت رو تو این ماشین ها پیدا کرد

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.