نگاهی کوتاه به کراس‌اوور چینی SOUEAST DX7

بیشتر ساکنان کلان‌شهرها و برخی از نقاط کشورمان با ون‌های سبز رنگ دلیکا (DELICA) آشنایی دارند. این خودروی باریک و بلند چینی، سال‌های مدیدی است که در سیستم تاکسیرانی کشور به کار گمارده شده و هنوز هم سخت می‌تازد. جالب اینجاست که کمتر فردی را می‌یابی که سازنده اصلی آن به نام SOUEAST (سوئیست) را بشناسد و یا حتی نامش را هم شنیده باشد و غالب افراد آن را با همان اسم دلیکا می‌شناسند و این امر حتی شامل برخی از رانندگان زحمتکش آن نیز می‌گردد. بگذریم!

2015 SOUEAST DX7
2015 SOUEAST DX7

شرکت SOUEAST (سوئیست) یک سازنده نسبتاً جوان چینی است که در سال 1995 میلادی پا به عرصه وجود نهاد. محل استقرارش در استان فوجیان چین بوده و عمده سهامش نیز تحت تملک شرکت فوجیان موتور (به میزان 50 درصد) و شرکت چاینا موتور (به میزان 25 درصد) می‌باشد، علاوه بر این دو شرکت چینی، کمپانی میتسوبیشی ژاپن هم 25 درصد از سهام آن را مالک است. عمده تولیدات این شرکت را خودروهای سواری و مینی‌بوس و ون تشکیل می‌دهند و در حال حاضر، علاوه بر برندهای داخلی این شرکت، سواری‌های (میتسوبیشی) گالانت و لنسر هم تولید می‌نماید. اخیراً این خودروساز وارد عرصه ساخت و تولید خودروهای شاسی‌بلند گردیده و نخستین محصول خود به نام DX7 BALON را روانه بازار نموده است. چندی پیش مطلب کوتاهی از این خودرو در سایت «CARNEWSCHINA» انتشار یافت که در اینجا چکیده‌ای از آن را تقدیمتان می‌کنم.

2015 SOUEAST DX7
2015 SOUEAST DX7

برای نخستین بار، نسخه تولیدی سوئیست DX7 BALON در نوامبر سال گذشته (2014 میلادی) و در نمایشگاه خودروی گوانگژو به نمایش درآمد. این مدل بر مبنای خودروی کانسپت سوئیست R7 تکوین یافت، کانسپت مذکور در نمایشگاه خودروی پکن و در ماه آوریل سال گذشته در معرض دید عموم قرار گرفت. در حال حاضر، فروش این کراس‌اوور در بازار چین آغاز شده و بهای آن از 96/900 یوآن (15/830 دلار) شروع و به 139/900 یوآن (22/860 دلار) ختم می‌گردد. این خودرو نخستین مدل شاسی‌بلندی است که تحت نام سوئیست روانه بازار شد، البته این وضع چندان دوامی نخواهد داشت زیرا قرار است که مدل بزرگ‌تری از آن به نام DX9، در سال 2016 میلادی روانه بازار گردد و خط تولید مدل کوچک‌تر هم که DX5 نام دارد در سال 2017 تکمیل خواهد شد.

2015 SOUEAST DX7
2015 SOUEAST DX7

بی‌گمان این خودرو را می‌توان از زمره زیباترین اس یو وی‌های دانست که توسط یک برند چینی ارائه شده است. البته کار طراحی این خودرو به‌تنهایی صورت نپذیرفته و به‌جز مرکز طراحی مشهور (ایتالیایی) پینین فارینا کسی یار و مددکار سوئیست نبوده است. یک اثر جدی از کار این موسسه را می‌توان در طرح شکاف‌های هوای (ساختگی) موجود در گلگیرهای جلوی این خودرو، مشاهده نمود.

2015 SOUEAST DX7
2015 SOUEAST DX7

چیدمان درونی این خودرو ظاهراً خوب به نظر می‌رسد، پانل مربوط به ادوات داشبورد از طرحی اسپرتی سود می‌برد و در سرتاسر کابین آن نیز، ترکیب دقیق و ظریفی از کروم، چرم‌های مشکی و چرم‌های نارنجی رنگ به کار رفته است. یک صفحه نمایشگر LCD در بالای داشبورد تعبیه شده و بخش تحتانی کنسول میانی هم نیمه خالی می‌باشد. این قسمت بدین جهت خالی طراحی شده که فندک سیگار و سوکت های USB در آن پنهان گردند که به نظر عجیب می‌رسد. مهره دوار مربوط به صفحه نمایشگر هم به قدر کافی شکیل و زیبا طراحی شده است. یک صفحه نمایشگر مستطیلی بزرگ هم در کنسول میانی نصب شده که آیکون‌های مربوط به سیستم هدایت ناوبری، موزیک، اینترنت و تلویزیون و اتصالات بلوتوث و USB در آن جای دارند.


طراحی بخش عقب این خودرو بسیار جذاب و گیرا می‌باشد؛ اما در عوض طرح صندلی‌ها چندان خوب به نظر نمی‌آید. طراحی درب‌ها هم با دقت و ظرافت صورت پذیرفته و قطعات متعدد کرومی در جای‌جای آن به کار رفته است. یک پنجره کوچک هم در ستون C تعبیه شده که کمی نور اضافی را وارد کابین می‌کند!


چراغ‌های پشتی این خودرو چندان بزرگ نبوده و درعین‌حال مدرن و شفاف است و باله عقب تعبیه شده در سقف آن نمایی از یک شاسی‌بلند اسپرتی را به آدمی القاء می‌نماید. ستون‌های شیک C و D این خودرو به نحو اساسی با یکدیگر ادغام گردیده و ریل‌های روی سقف آن هم صرفاً جنبه تزئینی داشته و کاملاً غیر کاربردی هستند.


لوگو این خودرو مغرورانه بر روی جلوپنجره آن جلوه گری نموده و بر روی یک نوار کرومی ضخیم هم نصب شده است. آینه‌های بغل آن نیز بسیار بزرگ هستند، احتمالاً این کار بدین جهت انجام شده که به لطف طراحی صورت گرفته بر روی ستون‌های C و D آن، دید رو به عقب این خودرو کمتر از صفر می‌باشد.


سوئیست DX7 با دو پیشرانه متفاوت عرضه می‌شود که سرمنشأ هر دوی آن‌ها از شرکت میتسوبیشی است. نخستین نسخه، یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوست که خروجی توان آن معادل 154 اسب‌بخار و گشتاورش برابر با 210 نیوتن‌متر است و دیگری نیز یک پیشرانه 2 لیتری توربو می‌باشد که از توانی معادل 190 اسب‌بخار و گشتاوری برابر با 250 نیوتن‌متر برخوردار است. هر دوی این پیشرانه‌ها به همراه یک جعبه‌دنده 6 سرعته دستی و یا 6 سرعته خودکار ارائه می‌شوند. پیشرانه 2 لیتری این خودرو عیناً همانی است که در زیر کاپوت اس یو وی جنجالی لندویند X7 تعبیه شده است. سایز سوئست DX7 در طول/عرض/ ارتفاع معادل 4537/1900/1700 میلی‌متر بوده و فاصله بین دو محور جلو و عقب آن نیز برابر با 2700 میلی‌متر است.


در مجموع، گرچه طراحی این خودرو چه در بدنه و یا داخل آن بسیار خوب به نظر می‌رسد ولی کماکان در جزییات طرح ناهماهنگی وجود دارد.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل سام کاویانی

کارشناس مکانیک، مترجم و نویسنده مطالب خودرویی

38 دیدگاه

  1. ش
    سوابق: (20 دیدگاه) ,

    فک کنم این همون شرکتیه که کاپرا روتولید کرد.اشغالاشونو میدن ما خودشونم سوار اینا میشن

    پاسخ
    1. sina
      سوابق: (309 دیدگاه) ,

      نه داداش شرکت این با شرکت لندمارک یکی فکر کنم zxauto باشه اسمش

      پاسخ
    2. alireza-r
      سوابق: (598 دیدگاه) ,

      کاپرا و لندمارک مال zx auto هستند. سوئیست یه شرکت دیگس.

      پاسخ
    3. Xman
      سوابق: (546 دیدگاه) ,

      پدال ! واسه کلاس خودتم که شده جون کابرات دیگه مطلب از ماشینای چینی نزار! حیف استعداد نویسنده نیست که صرف این اشغالای چینی بشه؟ به خدا یکی از نکات منفیه سایت همینه! سایت به این خوبی رو چرا با این ماشین های اشغال چینی خراب میکنید؟ فقط بلدن کپی بزنن.

      پاسخ
    4. germany
      سوابق: (52 دیدگاه) ,

      اصلا هم معلوم نیست که از اسپورتیج کپی برداری شده ها!! مدیونی اگر فکر کنی چینی ها کپی بازی میکنن…

      پاسخ
      1. ahmad reza
        سوابق: (14 دیدگاه) ,

        جلوش که همون نیسان مورانوی نسل جدیده …… پشتش هم کیا اسپورتیج ……. طراحی داخلیش هم میکس چند تا شرکته البته به نیسان و کیا و …. توهین نشه ها

        پاسخ
  2. یوسف
    سوابق: (156 دیدگاه) ,

    خدا وکیلی چین چنتا خودروساز و برند داره؟ هر روز صبح بیدار میشیم یه اسم جدید میشنویم هنوزم تمومی نداره.
    من بعید میدونم تمامی این برندها در آینده بتونن به حیاتشون ادامه بدن چون اقتصاد چین با نوسان مواجه شده و در بازارهای معتبرم برندهای سرشناس با کیفیت، کم نیستن.
    تو این رنج قیمت انتخابای زیادی وجود داره و حالا حالا ها کسی سراغ این برندا نمیره و بازارای چین و کشورهای در حال توسعه هم محدودن و بی شک در آینده فقط برندای قویتر به راه ادامه میدن.

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل ali ayat
      ali ayat
      سوابق: (719 دیدگاه) ,

      یه سری افراد سرمایه گذار هستن برای خودرو سازی آستین بالا میزنن ولی چون توانایی رقابت در ژاپن و آمریکا و آلمان و اینا ندارن میرن چین که هم نیروی کار زیاده هم همه چیز ارزون و بازار مناسب مثل همین جیلی قبلش یخچال میساخت(چیلی به معنی سرد الان شد جیلی)الان اینجور داره پیشرفت میکنه دلیلش همینه

      پاسخ
    2. پیمان
      سوابق: (7 دیدگاه) ,

      من موندم یک وقت پلیس بخواد اینا رو جریمه کنه اسم خودرو رو چی باید تو قبض جریمه بنویسه :
      چانگان – لوبو -برلیانس -تیگو – لوبو-گک گونو- جک – بسترن-اسا-
      و خیلی دیگه باید براشون کلاس اموزشی بزارن یا فقط مینویسن نوع خودرو چینی

      پاسخ
  3. حامد MASERATI GT
    سوابق: (281 دیدگاه) ,

    چقدر نگاهمون به چینیا زیاد شده

    پاسخ
  4. Mustang
    سوابق: (89 دیدگاه) ,

    عقبش یه کپی کاملا بی نقص از ام جی gs هه

    پاسخ
  5. Mehdi
    سوابق: (204 دیدگاه) ,

    بهترین طراحی چینی ک تا حالا دیدم،اون عکس رینگ مشکی طلایی را نگاه کنید،طراحیش خوبه اما خب …کاش…

    پاسخ
  6. تصویر پروفایل سروش
    سروش
    سوابق: (47 دیدگاه) ,

    به قول جرمی کلارکسون چین تو زمان 5سال از سه چرخه به این ماشینها رسیده، با این سرعت ده سال دیگه کل بازار رو تصاحب میکنن، ماهم هی پست بذاریم و بگیم ماشین های چینی اشغالن عزیزان هرچقدر پول بدی همون اندازه اش میخوری این ماشین هم قیمت پژو پارس ه بی انصافیه اگه با bmw x6 مقایسش کنی.
    بدون تعصب قضاوت کنید اگه تو ایران با قیمت 15000 دلار به فروش میرفت حتی به پارس، دنا، رانا تف هم نمینداختید

    پاسخ
    1. Archi KHAN
      سوابق: (1660 دیدگاه) ,

      دوست عزیز
      چرا بی خودی مسائل را باهم قاطی میکنی ؟!!
      پارس و دنا و تفو موف یعنی چه ؟؟!!!!
      عاغای محترم قیمت این ماشین را که به ازاش تف به پارس و دنا نمیندازی ، میگه 22-15 هزار دلار !!!
      شما (!) میری مزدا cx-3 یا مزدا cx-5 به قیمت 22-20 هزار دلار میخری یا اینو ؟؟
      هوندا hr-v به قیمت 19 هزار دلار میخری یا اینو ؟؟
      بیوک ENCORE به قیمت 24 هزار دلار میخری یا اینو ؟؟
      شورلت trax به قیمت 20هزار دلار میخری یا اینو ؟؟؟
      و ……
      ماشین های بالا ، باضافه دهها برند و مدل مختلف هستند که برای خریدشون باید همین قدر پول بدی ولی آش زیادتری هم در قبالش میخوری !!!
      کمپانی های چینی و دلالان عزیز وارد کننده به پشنت گرمی افرادی مثل شماست که این آشغال ها را وارد میکنن

      پاسخ
      1. Archi KHAN
        سوابق: (1660 دیدگاه) ,

        دیسلایک دهندگان عزیز
        میشه لطفا منطق و دلیل خودشون را بفرمایَن ؟!!

        پاسخ
        1. mohsen
          سوابق: (901 دیدگاه) ,

          هیچی داداش به یه سری افراد مومن مسجد ندیده فرمودی پشت چینی ها که جزو بلاده کفرن به شما گرمه و از جایی که ماشینشون چینیه یک خورده برخورد شیمیای به ذوقشون وارد شد واسه همون دیس داده
          یه روز معمولی تو ایران
          یه بار یه X66 شیشش باز بود منم ماشین بقلی بودم طرف رانندش میگه بچه دست نزن به دگمه هاش تنظیماتش میخوره به هم موندم مگه چه دگمه هایی داره فکر کردم سیستم تغییر حالات رانندگی یا سیستم سرگرمی iDrive داره !!!

      2. ashkan
        سوابق: (3 دیدگاه) ,

        آآآآآآآآی گل گفتی دوست عزیز دمت گرم واقعا” ثابت شده جنس چینی آشغال ترین جنس توی بازاره چه ایران چه خارج از کشور

        پاسخ
        1. حسن
          سوابق: (36 دیدگاه) ,

          مگه تو تمام دنیا رو گشتی که این مسئله واست ثابت شده! چقدر آمریکایی و اروپایی ها احمقند که از نبوغ امثال تو استفاده نمی کنند و میلیارد میلیارد جنس از چین وارد می کنند

  7. بنده خدا
    سوابق: (233 دیدگاه) ,

    سلام.درود بر همت چین…از سه چرخه تا هیبریدی و الکترونیکی…………از گوشی های بی آنتن تا هوآو پی7و ژیاومی……..خواستن توانستن و متعاقب اون افتخاره….زنده باد اژدها زرد…..بی ترمز جلو میره….ایسوس و لنوو و ………الانم مونتاژ بویینگ………من خوشحالم چون پیشرفت چین پیشرفت ما هم هست…………ایران روسیه چین………….

    پاسخ
    1. mohsen
      سوابق: (901 دیدگاه) ,

      ببخشید تو 1+5 اون 1 چینه یا منم؟؟؟
      اینا منافعشون رو تامین نکنیم 100 رحمت به امریکا
      پیشرفت چین پیشرفت ما هم هست؟؟؟ اره دیگه هرچی ضایعات بزنن ماله ماس اینام خیلیاش کذبه که تاجر میره درجه 3 میاره درجه یکشونم چیزی نیس اینا حتی به خودشونم رحم نمیکنن تو کار خونه ریخته گریشون من با چشام دیدم میدیدی دیگ ذوب ترکید جرثقیل افتاد رو سر یکی و …پشت کارخونه قبرستونشونو حالا شما انتظار دارید به ما رحم کنن؟؟؟ اهن اینارو یه بار ساختمان روبه رو مصرف میکرد با یه فشار ساده شکست و از طبقه 8 سقوط ازاد…
      من فعال اقتصادی نیستم ولی الان داره درجا میزنه اقتصاد چین به نظر من یه چیز بی کیفیتو اگه محدودیتی نباشه حتی مفتم نمیخرن من که هیچ وقت 5 تا پیراهن 20 تومنی نخریدم سعی کردم یه دونه 100 تومنیشو بگیرم عوض اونا
      اگه صنعت امریکا ژاپنو المان زندس یکی از دلیلای اصلیش کیفیتشه که هنوزم شورولت 50 سال پیش تو خیابون کم صدا تر از چینی کار میکنه و بعضی قطعاتش از کارخونه دست نخورده هنوزم و …

      پاسخ
      1. ashkan
        سوابق: (3 دیدگاه) ,

        آفرین به شما دوست تحصیل کرده و عاقل خیلی منطقی گفتی چین و روسیه و هر کشور دیگه ای که سنگشو به سینه میزنن به فکر منافع خودشونن ما باید یه فکری به حال خودمون بکنیم که خط فقر طبق آمار وزارت رفاه 2/500/000 تومان برای یک خانوار هستش و اکثر حقوقها حدود 1/000/000 هست. اینم اجحاف دولت ما که راجع به این خودروهای بی کیفیت چنین قیمتهای نجومی میذاره اگه ما نخریم این اتفاق نمی افته واقعا” از ماست که بر ماست

        پاسخ
        1. حسن
          سوابق: (36 دیدگاه) ,

          آخ آخ واقعا دلم کباب شد چقدر امثال تو هم به فکر مردمین! نعل وارونه نزن پدرجان تابلوه

  8. احمد باقری
    سوابق: (4379 دیدگاه) ,

    چی بگوییم. طراحی قابل قبول و قشنگی داره.

    پاسخ
  9. تصویر پروفایل amir
    amir
    سوابق: (244 دیدگاه) ,

    آقا اصلا بد اصلا کپی -اصلا بی کیفیت فعلا که همین ها رو نمیتونیم تولید کنیم خودرو سازی ما 25 ساله درگیر پرایده اون ها 10 سال خودرو ساز هستند و ما 50 سال
    خواهشا جوری نظر ندید که انگار ما داریم به جای آلمان بنز رو تولید میکنیم

    پاسخ
  10. حميد
    سوابق: (871 دیدگاه) ,

    چرا در مورد چنین ماشینهای مقاله میدید نه تکنولوژی داره نه کیفیت
    فقط جنبه تبلیغاتی داره
    اخه چینی ها شورش رو در اوردنند فکر کنم یکسری بدنه میسازند مارکش رو عِوَض میکنند
    معلوم نیست چهار ساله دیگه لوازم یدکی این ماشینهای کم تیراژ چی میشه

    پاسخ
    1. حسن
      سوابق: (36 دیدگاه) ,

      از کجا میدونی کیفیت نداره؟مگه تا حالا سوارش شدی؟ما ایرانیا عادتمونه در مورد هر چیزی همینطورالکی نظر بدیم این ماشین هنوز ایران نیامده که واسش تبلیغات بشه

      پاسخ
      1. حميد
        سوابق: (871 دیدگاه) ,

        سلام اگه داری خودت رو متقاعد میکنی ماشین بی کیفیت چینی بخری من نظری ندارم

        پاسخ
  11. milad
    سوابق: (25 دیدگاه) ,

    1995شروع کرده به تولید…20سال پیش…ایران خودرو و سایپا باید تعطیل بشن …ما 50ساله که داریم پیکان و 20سال داریم پرایدتولید میکنیم..

    پاسخ
  12. سینا5445
    سوابق: (10 دیدگاه) ,

    به نظر من یه کم شبیه اسپروتیج هستش
    یا میتونه ترکیبی از MG gsبا اسپروتیج باشه

    پاسخ
  13. امین
    سوابق: (131 دیدگاه) ,

    از هر نظر تکمیله. حداقل برای ما ایرانی ها!! تا سال 96 هم به گفته مسئولان هیچ خودرو جدیده آنچنانی که ما انتظارش را داریم در ایران تولید نمی شود. چین در 10 سال به این جایگاه رسیده و وای به حاله 10 سال دیگر که بعید نیست در آن زمان حسرت خودروهای چینی را هم بخوریم.

    پاسخ
  14. mohsen
    سوابق: (901 دیدگاه) ,

    نظری خاصی ندارم !!
    اصلا در موردش نظر ندارم که بخوادخاص باشه

    پاسخ
    1. Mehdi
      سوابق: (204 دیدگاه) ,

      خب پس چرا الکی جا اشغال کردی؟تو ک نظری نداری چیزی نزار،ببین با کیا شدیم 76 ملیون نفر.

      پاسخ
  15. راد
    سوابق: (11 دیدگاه) ,

    با سلام من وقتیکه ون دلیکا خریدم وبعد به کیفیتش پی بردم ،زمانی بود که اینترنت پوشش فعلی رو نداشتوبالطبع اطلاعات در مورد یک محصول فقط در حد یک بروشور بود .ولی حالا با یک کلیک کلی نقد وبررسی فنی کارشناسانه ارایه میشود.وقتی انسان با یک پدیده مثلا همین محصول مواجه میشه شرط عقل اینه که این محصول رو با مختصات خودش بررسی کنه.
    درثانی چینیها باهموار کردن ورود شرکتهای به نام به چند هدف رسیدند.۱ ایجاد اشتغال.کسب (دزدی وجاسوسی )اطلاعات ودانش فنی وکپی کاری وخلاقیت وقیمت مشتری پسند فعلا. ولی ما فعلا هم راه رو عوضی میریم ،هم عوضی راه میریم .

    پاسخ
  16. داريوش
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    باسلام،بنده بندرعباس ساکن هستم دوسال خودروى جلى سوارى داشتم،بعدفروختم جیلى شاسى ایکس ٧ صفرازشیراز خریدارى کردم،که یک ونیم سال هم دومى سوارهستم ،وهمیشه باسرعت رانندگى مى کنم وهیچ وقت براى سرعت گیرهاى توخیابان سرعت کم نمى کنم ،وباسرعت ردمیکنم ،وزیادازماشین کارمیکشم ،دفتراملاک داریم و همه بچه هاسوارمى شوند،خلاصه بکنم بجزروغن وبنزین خرجى نداشته حتى براى سرویس دوره ایى هم نرفتیم چون بندرعباس نمایندگى نبود،فقط تا الان دوسرى شمع عوض کردم ،باوربکنید،کوچکترین صدایی هم ازاتاقش درنیامده درصورتى که داداشم رافورداره درب عقب به صداافتاده،فقط چون ١۵٠باهاش رفته ام یک هفته است میخواهم بفروشم مشترى کم دارند،میخواهم یک ام جى شاسى چینى دیگربردارم ،بى خودى دویست تاسیصدپول ندهیدبعضى ازچینى هاواقعا خوب است براى کسایى که برندبازنباشند،اول سواربشویدبعدنظربدهید،بخاطرنظربد،دادن بعضى آقایان وضعیت فروش دست دوم ماشین چینى ها مقدارى پایین هست خواهشا،شماکه سوارنشدیدچرا ازروى تعصب،ونادانى نظرمنفى و من درآوردى مىدهید،لطفا،خواهشا،نگید

    پاسخ
  17. hamid bahadori
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    واقعا منم نظر اقا داریوشو قبول دارم ادم عاقل از رو تعصب حرف نمیزنه از رو دلیلو منطق حرف میزنه

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.