هونکی HQ3، خودروی تشریفات چینی

گرچه در دنیای امروز رسم بر آن است که بیشتر سران و سررشته‌داران امور از “مرسدس بنز” به‌عنوان مرکب تشریفات بهره جویند ولی در تمامی اقالیم هفت‌گانه این قاعده و روال برقرار نیست و به‌ویژه در کشورهایی که داعیه سروری بر عالم را دارند، نظم و سیاق دیگری حاکم است. در این دست از ممالک، سعی می‌شود که به‌ظاهر هم که شده از خودروی ملی ساخت آن خطه جهت این دست از امور استفاده گردد. مثلاً در آمریکا این وظیفه را کادیلاک عهده‌دار است و در بریتانیا بنتلی و رولزرویس و ایضاً جگوار و در فرانسه پژو و… در این میان، چین هم به‌عنوان یک قدرت نوظهور صنعتی، از سال‌ها پیش برند خاصی را جهت این قضیه در نظر گرفته است که هونکی (HONGQI) نام دارد و در حال حاضر هم از اقمار شرکت فاو (FAW) به شمار می‌آید. این خودروساز چندی پیش یک مدل مخصوص رژه را رونمایی کرد که در سایت «CARNEWSCHINA» مختصراً به آن پرداخته شد. در اینجا برگردان آن متن را به همراه برخی اضافات، تقدیمتان می‌کنیم.

Hongqi HQ3
Hongqi HQ3

امروز، یعنی بیستم اکتبر سال 2015 میلادی، یک روز بسیار خاص در تاریخ خودروی چین است. خودرویی را هم که در تصویر ملاحظه می‌کنید یک مدل ویژه مراسم رژه و از نوع هونکی HQ3 است. خودروی مذکور بر اساس نمونه سدان HQ3 تکوین یافته است و خود نسخه سدان هم بر مبنای تویوتا کراون مجستا (CROWN MAJESTA) نسل چهارم (S180) ساخته و پرداخته شد. برای تبدیل فرم سدان به نسخه فعلی، در وهله نخست، سقف این خودرو حذف و سپس، به میزان 30 سانتی‌متر به طول آن افزوده شد و یک عدد میله مخصوص رژه هم به آن اضافه و همچنین شیشه جلوی آن نیز تقویت گشت و درنهایت هم دو عدد پرچم بر روی گلگیرهای جلوی آن نصب شد.

Hongqi HQ3
Hongqi HQ3

Hongqi HQ3
Hongqi HQ3

سری خودروهای هونکی HQ3 از سال 2006 الی 2010 میلادی در مدار تولید جای داشتند. این خودروها در دو گونه متفاوت عرضه می‌شدند، نخستین مدل،HQ 300 نام داشت که از پیشرانه‌ای 6 سیلندر با حجم 3 لیتر بهره می‌برد، خروجی توان این پیشرانه معادل 231 اسب بخار و گشتاور آن برابر با 300 نیوتن متر بود. آن دیگری نیز با نشان HQ 430 ارائه می‌شد. این مدل هم در مقابل، از پیشرانه‌ای 8 سیلندر وی شکل به حجم 4.3 لیتر بهره می‌برد که از توانی معادل 280 اسب بخار و گشتاوری برابر با 430 نیوتن متر برخوردار بود. در همان ایام، نسل چهارم کراون مجستا به‌طور مشترک توسط شرکت فاو (FAW) و تویوتا تولید می‌شد. ناگفته نماند که در حال حاضر شرکت فاو مالک برند هونکی است.

Hongqi HQ3
Hongqi HQ3

طبق پیمان جداگانه‌ای که میان شرکت فاو با کمپانی تویوتا منعقد شد، هونکی این مجوز را دارد که از مدل کراون تویوتا جهت تکوین خودروهایش بهره برد. اساساً هونکی، میزان معدودی خودرو را در خط تولید خود نگه می‌دارد و طبق روال معمول با تغییر جلوپنجره و نیز تغییر آرم، عملیات تولیدی خود را بر رویشان اعمال می‌نماید. پیشرانه‌های به کار رفته در مدل HQ3 نیز از همان نوعی است که در تویوتا کراون ساخت چین نصب شده است. با پشت‌گرمی‌های تویوتا، شرکت فاو هم‌اکنون نسخه جدید هونکی H7 را عرضه می‌کند، این مدل بر مبنای نسل پنجم تویوتا کراون (S200) تولید می‌شود.
بااین‌همه، پروژه ساخت خودروی (رژه) هونکی HQ3 بدون اخذ هیچ نوعی داده‌ای از سوی تویوتا صورت پذیرفته است و این درست مشابه آن عملی است که پیش‌تر در مورد لیموزین تک – ساخت HQ 430 صورت پذیرفت. پروسه ساخت آن مدل از اواخر سال 2008 میلادی آغاز و تا اواسط سال 2009 میلادی استمرار یافت. به سبب مهم بودن این پروژه، مراحل ساخت و جزییات آن کاملاً سری بود. اساساً، لیموزین مورد اشاره، جهت جایگزینی مدل هونکی CA7202E 3-L در نظر گرفته شده بود، خودرویی که از ساختار ناشیانه و بی‌خردانه‌ای بهره می‌برد. با کمال تأسف، تنها یک عدد از این لیموزین (HQ 430) ساخته شد و فقط دو بار هم از آن استفاده گردید و پس از آن، خودروی مذکور روانه موزه فاو هونکی شد، جایی که تا به امروز در آن آرمیده است. این موزه نیز در نزدیکی کارخانه هونکی قرار دارد.

Hongqi HQ3
Hongqi HQ3

Hongqi HQ3
Hongqi HQ3

در هونکی HQ3 مخصوص رژه، نوارهای کرومی ضخیم سرتاسر لبه درب‌ها را پوشانده و دو عدد صندلی فرماندهی هم در بخش عقب آن جای گرفته‌اند. میله مخصوص بازدید از رژه هم در میانه اتاق و پشت صندلی‌های جلوی آن قرار دارد و دو عدد ستون کرومی در پیرامون این میله، آن را مهار می‌کنند. در بخش زیرین این میله یک پانل چوبی ضخیم نصب شده است. برخلاف دیگر خودروهای روباز، این خودرو دارای سقف برزنتی و یا فلزی نیست. پس چنانچه در هنگام مراسم رژه باران ببارد سرنشینان آن مجبورند که چتر با خود حمل نمایند! به‌طور معمول سرنشینان ویژه (VIP) این خودرو به طرز ایستاده در آن استقرار می‌یابند و در هنگام اجرای مراسم هم برای حضار دست تکان می‌دهند. در مجموع، این خودرو شبیه به مدل هونکی L5 است که برای کشور بلاروس ساخته شده است.

Hongqi HQ3 parade
Hongqi HQ3 parade
Hongqi HQ3 parade
Hongqi HQ3 parade

Hongqi HQ3 parade
Hongqi HQ3 parade

پشت‌سری‌های صندلی‌های جلو این خودرو خیلی نزدیک میله رژه قرار دارند و شاکله داشبورد هم با نمونه استاندارد آن تفاوتی ندارد. شیشه جلوی این خودرو تقویت و درعین‌حال، از همان رنگ اصلی برای پوشش دهی داخل اتاق استفاده شده است. بخش انتهایی این خودرو هم بسیار بلند بوده و یک پانل به رنگ بژ هم به پشت صندلی‌های عقب آن اضافه گردیده است. این پانل، سرنشینان پشتی این خودرو را از گزند باد محافظت می‌نماید و برخلاف دیگر خودروهای مشابه، محفظه و پناهگاهی برای سقف آن نیست. پیشرانه این خودرو هم از نوع 6 سیلندر و سه لیتری است و بر مبنای همان چیزی است که در مدل HQ300 استفاده گردید.


نوشته: سام کاویانی

درباره نویسنده

تصویر پروفایل سام کاویانی

کارشناس مکانیک، مترجم و نویسنده مطالب خودرویی

31 دیدگاه

  1. سامان اذری
    سوابق: (1460 دیدگاه) ,

    پشتش رو شبیه میباخ کردند 🙂
    ولی بازم دمشون گرم که اینو میسازند
    ماچی ؟؟

    پاسخ
    1. درگ
      سوابق: (29 دیدگاه) ,

      من
      دوست دارم کوپیت رو
      دیوونم کردی
      حس میکنم چراغ جلوش کوپی پورشه است
      پس بگو
      چراغ عقبش کوپی جگوار است
      یه بار دیگه
      کوپی کوپی
      یه بار دیگه
      کابینش کوپی هیوندا سوناتا نسل قبلی هست
      (:

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل BMW E9
        BMW E9
        سوابق: (395 دیدگاه) ,

        درگ جان برو رو شعر هایی که میسازی یه خورده کار کن که حداقل اگه بی معنی باشن قافیه داشته باشن.

        پاسخ
      2. تهمتن
        سوابق: (7 دیدگاه) ,

        با همین کپی یا به قول شما کوپی کم کم راهشون رو تو بازارهای جهانی باز میکنن ;
        تو کشورهای جهان سوم آزمون و خطاشون رو انجام میدن.
        وقتی فرمول موفقیتشون رو پیدا کردن به کشورهای پیشرفته ارائه میدن با قیمت رقابتی .
        خلاصه, راهی که میرن شاید زیبا بنظر نرسه ولی قطعا به موفقیت ختم میشه.

        پاسخ
      3. 0%
        سوابق: (5 دیدگاه) ,

        تا 7 ” 8 سال پیش کسی هیوندای و کیا رو نمیشناخت الان به حساب بعضیها هرچی ماشین جدید درست میشه کپی کیا و هیوندایی واقعا که . . .

        پاسخ
    2. Nima
      سوابق: (790 دیدگاه) ,

      خوبه که تونستن همچین چیزى بسازن.آفرین. پیشرفتشون خیلى خوبه.
      جالب اینجاس: شرکت هنوکى زیر مجموعه فاو بعد خود فاو زیر مجموعه جنرال موتورز هست(میتونید توى سایت GM تحقیق کنید) و با تویوتا همکارى داشته(چى دراد ازش)
      خوبه به نظرم رقیب جدى سریر و پارس لیموزین حساب میشه.خخخخخ

      پاسخ
  2. sunmartin
    سوابق: (1424 دیدگاه) ,

    ایران باید با عراق و افغانستان و نیجریه و اتیوپی و اقمار اتحاد جماهیر مقایسه کرد نه چین و کره و ترکیه البته کار چندان شاقی نکرده پلت فرم تویوتا جستا را گرفته سقفش بریده طولش اضافه کرده و چراغ ها عوض شدن حتی داشبورد همونه که بود اینکار تیونر های تازه کار آمریکایی و اتریشی در طی یک هفته و حتی با تغییر انجین و گیربکس و فنر بندی انجام میدن چین کارش کپی محضه و اجناسش از اون گرید یک بگیر تا این زباله هایی که وارد بازار ما شده و از جمله تخم مرغ های چینی همشون سروته یک کرباسن فرقی نداره گول الفاظی که برادران دلال استفاده میکنند از قبیل تحت لایسنس و غیره و ذالک نخورید که یک فریب عمومی هست

    پاسخ
    1. amir
      سوابق: (179 دیدگاه) ,

      سانمارتین از یه ور میگه چین کره و ترکیه خوبه بعد میگی چین اشغال میسازه بدرد نمیخوره.بالاخره چین خوبه یا بد .

      پاسخ
  3. تصویر پروفایل BMW E9
    BMW E9
    سوابق: (395 دیدگاه) ,

    جدیدا مطالب درباره ماشین های چینی در پدال زیاد شده. چرا؟

    پاسخ
    1. احسان(احسان)
      سوابق: (2207 دیدگاه) ,

      چون واقعیت ایران خارج از دنیای مرسدس بنز و لکسوز و حتی تویوتاست.همین ماشین هم برای 90 درصد ایرانی ها خارج از دسترسه پس اصلا عجیب نیست در مورد ماشین های چینی مطالب زیادی در سایت دیده میشه

      پاسخ
  4. king 918
    سوابق: (1605 دیدگاه) ,

    والا دمشون گرم قیافش زیاد جالب نیست اما داخلش خوبه هر چند شبیه لکسوس شده داخلش اما باز خوبه ماشین تشریفات چین اینه ماشین تشریفات ما هم سمن سریره اونوقت میگن جنس چینی بده ……………

    پاسخ
  5. RRTT
    سوابق: (26 دیدگاه) ,

    لطفا در مورد Toyota Century و Toyota Century Royal هم که مقامات ژاپن ازش استفاده میکنن، مطلب بذارید.

    پاسخ
  6. سکوت
    سوابق: (77 دیدگاه) ,

    1میلیارد انسان با هزاران فرقه متفاوت در اوج آرامش زندگی میکنند و در حال پیشرفت هستن…ما 70میلیون به جون هم افتادیم و همین حسادت ها باعث عدم پیشرفتمون شده..آفرین به چین

    پاسخ
  7. محمد
    سوابق: (500 دیدگاه) ,

    رسما برگرفته ازخودرو کیا اپیروس….

    پاسخ
  8. تصویر پروفایل Hamid
    Hamid
    سوابق: (234 دیدگاه) ,

    با وجود اینهمه کپی کاری هنوز هم ظاهر بیرونی و درونیش در حد یک سدان معمولی ساخته شده توسط شرکتهای بزرگه. حالا دیگه از نظر فنی که احتمالن قابل قیاس با اونها هم نیست.

    پاسخ
  9. Zonda R
    سوابق: (1591 دیدگاه) ,

    @.F
    با سپاس از سام عزیز
    مطلب جالبی بود
    جلوش به بنز s class 2005 شبیه و عقبش به…
    جالبه که تویوتا،کراون رو برای تغییرات به چین میده
    و میشه ماشین تشریفات چین
    یاد تلفن پاناسونیک تو دفتر رییس جمهور امریکا افتادم

    پاسخ
    1. سام
      سوابق: (778 دیدگاه) ,

      با سلام
      لطف داری فرزاد عزیز،انجام وظیفه بود.

      پاسخ
  10. ali
    سوابق: (79 دیدگاه) ,

    این حرفا رو نزنید بچه ها…! مگه یادتون نمیاد ایران خودرو با ماشینی مثل سمند سریر دنیا رو به تعجب واداشت..! آمیزه ای از صنعت و تکنولوژی و هنر… هی روزگار…

    پاسخ
  11. احمد باقری
    سوابق: (4265 دیدگاه) ,

    پس، خودروی لوکس چینی ها این بود.

    پاسخ
  12. تصویر پروفایل moein
    moein
    سوابق: (775 دیدگاه) ,

    آفرین بهشون که حد اقل یه چیزی تولید کردن از هیچی بهتره
    داخلش بسیار شبیه به سوناتا 2009
    چراغ عقبش هم بسار شبیه به مایباخ
    ولی حرکت رو به جلوی خوبیه

    پاسخ
      1. تصویر پروفایل moein
        moein
        سوابق: (775 دیدگاه) ,

        بهتره دقت کنی به نوشتم که شبیه نگفتم که با هم مو نمی زنن شما قت کن معلومه

        پاسخ
  13. حميد
    سوابق: (868 دیدگاه) ,

    تا یک چند سال دیگه همه شرکتهای خودرو سازی تعطیل میکنند و فقط چینی ها ماشین میسازند

    پاسخ
  14. همایون
    سوابق: (27 دیدگاه) ,

    واقعا دمشون گرم که انقدر تنوع تولیداتشون بالاست نه مثل ایران که یه فیس لیفت از سمند(دنا) ۳،۴ سال از رونمایی نمونه اولیه تا اومدنش به بازار طول کشید تازه اونم موتور توربو که قولشو داده بودن روش نزاشتن اونم ۲سال بعد با یه مراسم عظیم عرضه میکنن به مردم بدبخت

    پاسخ
  15. علیرضا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    پشتش میباخو بنزه،جلوشم بنزه اس 500 سری اوله،ولی لوکسه کلا

    پاسخ
  16. بنده خدا
    سوابق: (233 دیدگاه) ,

    سلام.چرا همش چین رو مسخره میکنین.تا چن روز دیگه حسرت همین چینی ها رو باید بخورین.هوآوی اومد بازار ایران رو گرفت الانم نوبت فاو و جک و لیفان….

    پاسخ
  17. مهدی
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    واقعا چه پیشرفتی داشتن موتور 8 سیلندر زدن . فقط یکم طراحی خارجیش زشته شایدم خیلی خخخخخ!

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.