خودروهای چینی

پرفروش‌ترین خودروهای شاسی‌بلند چین در سال 2014

کماکان همچون نیمه نخست سال ۲۰۱۴، شاهد آنیم که برندهای ژرمنی و آمریکایی، ردیف‌های نخست فروش را در رده خودروهای سدان/هاچ بک/کوپه بازار از آن خود نموده‌اند ولی در همه‌جا درب بر این پاشنه نمی‌گردد و زمین هم‌چنین خالی از اغیار نیست! هم‌اکنون در بخش خودروهای SUV، این برندهای چینی هستند که پا به پای بزرگان این عرصه، سکوهای فوقانی فروش را تصاحب نموده و از جایگاه خود نیز با چنگ و دندان محافظت می‌کنند.
نکته جالب اینجاست که این روند کمابیش در سال ۲۰۱۵ هم تشدید شده است و تنها در ماه فوریه (۲۰۱۵) ۸ مدل از ۱۰ برند برتر به لحاظ فروش، چینی بوده است! به نظر می‌رسد که رفته‌رفته کراس اوورهای ساخت این کشور مورد پسند مردمان این دیار واقع گردیده است.

Acura-Concept-SUV-X
همچون نیمه نخست سال ۲۰۱۴، برند هاوال (HAVAL) محصول کمپانی گریت وال، توانسته است موضع خود را در رأس جدول فروش تثبیت نماید. اینکه یک کراس اوور چینی در چنین مکانی قرار گیرد بسیار مهم است و مهم‌تر از آن نیز فروش بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه از یک مدل، تنها در عرض یک سال است. اهمیت این امر از آنجا ناشی می‌گردد که خودروسازان چینی برخلاف همتایان کره ای و یا ژاپنی‌شان با سازندگان خارجی در خاک خویش مشغول نبردند و سابقه حضور برخی از آنها در این اقلیم، از بسیاری از خودروسازان آن سرزمین نیز بیشتر است. همین آیتم نیز به‌تنهایی ادامه فعالیت را برای سازندگان چینی بسیار دشوار نموده است، اما از آنجایی که این قوم و طایفه از انگیزه رقابت والایی برخوردارند و حس وطن‌پرستی هم در آنها بسیار قوی است همین عامل به‌ظاهر چالش‌برانگیز توانسته است محرکی جهت پیشرفت هر چه فزون‌تر آنان فراهم آورد؛ امری که شاید در شرایطی متفاوت به لحاظ فرهنگی و یا محیطی، پاسخ دیگری می‌یافت.
همه مان کمابیش به این امر آگاهیم که حمایت‌های دولت در پیشبرد یک صنعت نوپا از اهمیت بسزایی برخوردار است ولی همان‌طور که پیش از این هم گفته شد نمی‌توان در این میان نقش مؤلفه‌های فرهنگی و اخلاقی و از جمله نظم، دیسپلین و اطاعت‌پذیری نیروی کار و… را یکسره نادیده گرفت، چه بسیار ممالکی که در آنها دولت تمامی توش و توانش را در جهت حمایت و کمک به صنایع خودروسازی بسیج نموده است اما نه تنها هیچ پیشرفتی در این باب حاصل نشده بلکه پسرفت حیرت‌انگیزی را هم شاهد بوده‌ایم. بگذریم!

بر طبق آخرین لیستی که در سایت «CHINAAUTOWEB» انتشار یافته نام ۶۰ خودروی SUV پرطرفدار بازار چین در آن دیده می‌شود که اسامی آنها بدین ترتیب است.

رتبه اول: هاوال H6 با فروش ۳۱۵,۸۸۱ دستگاه، این خودرو توسط کمپانی گریت وال تولید می‌شود. در کشورمان نیز این مدل توسط شرکت دیار خودرو عرضه می‌گردد و در حال حاضر هم تعداد معدودی از آن به نمایشگاه‌های خودرو راه یافته و با پیشرانه ۲.۴ لیتری (میتسوبیشی)، با بهایی بین ۹۵ الی ۱۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود. قیمت این خودرو با همین پیشرانه و با جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک در بازار چین بین ۱۲۴,۸۰۰ الی ۱۳۴,۸۰۰ یوآن است. این خودرو با پیشرانه‌های ۱.۵ و ۲ لیتری بنزینی و نیز ۲ لیتری دیزل هم عرضه می‌گردد.

Great Wall Haval H6
Great Wall Haval H6
رتبه دوم: فولکس واگن تیگوآن با فروش ۲۳۷,۴۰۴ دستگاه، این خودرو با مشارکت خودروسازی شانگهای تولید می‌شود. همچنین این مدل با پیشرانه‌های ۱.۴ TSI، ۱.۶ TSI و ۱.۸ TSI به بازار عرضه شده و بسته به تجهیزات رفاهی به کار رفته در آن، بین ۱۹۳,۸۰۰ الی ۲۶۲,۸۰۰ یوآن فروخته می‌شود.

2014 Volkswagen Tiguan SE
۲۰۱۴ Volkswagen Tiguan SE
رتبه سوم: هوندا CR-V با فروش ۱۶۸,۱۸۴ دستگاه، این خودرو با همکاری کمپانی دانگ فنگ تولید می‌گردد. این مدل هم قرار است در آینده ای نه چندان دور با پیشرانه ۲.۴ لیتری وارد بازار کشورمان شود. بهای این خودرو با پیشرانه مشابه (۲.۴ لیتری) در بازار چین، بسته به تجهیزات رفاهی، بین ۲۳۹,۸۰۰ الی ۲۶۲,۸۰۰ یوآن می‌باشد. این خودرو با موتور ۲ لیتری هم در این بازار ارائه می‌گردد.

2014 Honda CR-V
۲۰۱۴ Honda CR-V
رتبه چهارم: هیوندای IX 35 با فروش ۱۴۵,۳۰۴ دستگاه، این مدل با همکاری خودروسازی پکن تولید می‌شود. قیمت این خودرو با پیشرانه ۲.۴ لیتری (مشابه با آنچه در ایران عرضه می‌شود) و با توجه به تجهیزات رفاهی، در بازار چین بین ۲۱۳,۸۰۰ الی ۲۴۲,۸۰۰ یوآن است. در کشورمان نیز این مدل با بهایی معادل ۱۶۲.۳ میلیون تومان ثبت‌نام می‌گردد. این خودرو در بازار چین با موتور ۲ لیتری نیز عرضه می‌شود.

Hyundai ix35 Tucson 2014
Hyundai ix35 Tucson 2014
رتبه پنجم: فورد کوگا با فروش ۱۳۵,۹۹۸ دستگاه، این خودرو با مشارکت کمپانی چانگان تولید و عرضه می‌شود. این مدل با پیشرانه‌های ۱.۶ لیتری و نیز ۲ لیتری در این بازار عرضه شده و بهای آن نیز بین ۱۹۳,۸۰۰ الی ۲۷۵,۸۰۰ یوآن است.

2014 Ford Kuga
۲۰۱۴ Ford Kuga
رتبه ششم: تویوتا RAV4 با فروش ۱۲۴,۶۸۰ دستگاه، این خودرو با همکاری کمپانی FAW تولید می‌شود. بهای این خودرو در بازار چین با پیشرانه ۲.۵ لیتری (مشابه با آنچه که در ایران عرضه می‌شود) بین ۲۳۹,۸۰۰ الی ۲۷۲,۸۰۰ یوآن است و در کشورمان نیز واجد بهایی معادل ۲۲۵ میلیون تومان در مدل‌های ثبت نامی‌اش است. خودروی مذکور با موتور ۲ لیتری نیز در این بازار فروخته می‌شود.

Toyota RAV4 2014
Toyota RAV4 2014
رتبه هفتم: نیسان X-TRAIL با فروش ۱۱۴,۴۵۹ دستگاه، این خودرو با مشارکت کمپانی دانگ فنگ تولید می‌شود. این خودرو با پیشرانه ۲ و ۲.۵ لیتری نیز در بازار چین عرضه می‌شود و بسته به تجهیزات رفاهی بین ۱۸۱,۸۰۰ الی ۲۶۷,۸۰۰ یوآن بفروش می‌رسد.

Nissan X-Trail 2014
Nissan X-Trail 2014
رتبه هشتم: آئودی Q5 با فروش ۱۰۶,۹۹۹ دستگاه، این مدل با همکاری کمپانی FAW تولید و عرضه می‌شود. این خودرو با پیشرانه ۲ لیتری و با تیپ‌های متنوعی از تجهیزات رفاهی عرضه شده و بهای آن نیز در بازار چین بین ۳۸۳,۶۰۰ الی ۵۶۷,۷۰۰ یوآن متغیر است.

2014 Audi Q5
۲۰۱۴ Audi Q5
رتبه نهم: چانگان CS35 با فروش ۱۰۰,۵۷۱ دستگاه، این خودرو همان‌طور که از نامش برمی‌آید توسط کمپانی چانگان تولید می‌شود. این مدل در کشورمان نیز توسط شرکت سایپا عرضه می‌شود و در حال حاضر تعدادی کمی از آن هم به نمایشگاه‌های خودروی سطح شهر راه یافته و با بهایی بین ۱۱۰ الی ۱۱۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. بهای نمونه ۱.۶ لیتری این خودرو (مشابه با آنچه در ایران عرضه می‌شود) معادل ۷۸,۹۰۰ الی ۹۲,۹۰۰ یوآن است.

Changan CS35 2014
Changan CS35 2014
رتبه دهم: BYD S6 با فروش ۹۸,۷۲۰ دستگاه، این خودرو با توجه به نامش در کمپانی BYD تولید می‌شود. این خودرو با پیشرانه‌های ۲ و ۲.۴ لیتری در چین عرضه می‌شود و بهای آن نیز بین ۷۹,۹۰۰ الی ۱۲۳,۹۰۰ یوآن متغیر است.

BYD S6 2014
BYD S6 2014
رتبه برخی از کراس اوورهای چینی که در بازار ایران عرضه می‌گردند در جدول مربوطه به شرح ذیل است:

رتبه چهاردهم: گریت وال M4 با فروش ۸۷,۴۰۹ دستگاه، این خودرو توسط شرکت دیار خودرو به بازار کشورمان عرضه می‌گردد و در حال حاضر تعداد انگشت‌شماری از آن نیز به خیابان‌های کشورمان راه یافته و با بهایی بین ۷۰ الی ۷۵ میلیون تومان معامله می‌شود. بهای این خودرو با پیشرانه ۱.۵ لیتری (مشابه با آنچه که در ایران وجود دارد) در بازار چین معادل ۶۳,۹۰۰ الی ۷۱,۹۰۰ یوآن است.

Great Wall Haval M4
Great Wall Haval M4
رتبه بیست و پنجم: جیلی GX7 با فروش ۶۲,۰۶۸ دستگاه، این خودرو توسط شرکت جیلران موتور در کشورمان عرضه می‌شود. بهای این خودرو با پیشرانه ۲.۴ لیتری (مشابه با نمونه ارائه شده در ایران) در کشور چین معادل ۱۲۹,۹۰۰ یوآن است. این مدل در بازار کشورمان نیز با بهایی مدل ۱۱۲.۸ میلیون تومان ثبت‌نام می‌گردد. علاوه به راین، خودروی مذکور با موتورهای ۱.۸ لیتری و ۲ لیتری هم در بازار چین عرضه می‌شود.

Geely GX7 2014
Geely GX7 2014
رتبه بیست و ششم: لیفان X60 با فروش ۶۰,۲۳۵ دستگاه، این مدل در کشورمان توسط شرکت کرمان خودرو مونتاژ می‌گردد. بهای این خودرو با پیشرانه ۱.۸ لیتری (مشابه با آنچه در ایران تولید می‌شود) برابر با ۷۹,۹۹۸ یوآن است و در کشورمان نیز به صورت ثبت نامی با بهایی معادل ۶۰.۴ میلیون تومان بفروش می‌رسد.

2014 Lifan X60
۲۰۱۴ Lifan X60
رتبه چهل و سوم: برلیانس V5 با فروش ۳۲,۷۸۲ دستگاه، این خودرو توسط شرکت سایپا در کشورمان عرضه می‌شود. این خودرو با دو پیشرانه ۱.۵ و ۱.۶ لیتری در بازار چین عرضه می‌شود. نمونه ارائه شده در کشورمان دارای موتوری ۱.۶ لیتری بوده و بهای آن نیز در بازار آزاد بین ۱۰۰ الی ۱۰۵ میلیون تومان است. قیمت این خودرو در بازار چین (با پیشرانه مشابه با نمونه عرضه شده در ایران) بسته به تجهیزات رفاهی، بین ۱۰۹,۸۰۰ الی ۱۲۹,۸۰۰ یوآن است.

Brilliance V5 2014
Brilliance V5 2014
رتبه پنجاهم: چری تیگو با فروش ۲۱,۸۱۳ دستگاه، این خودرو در کشورمان توسط مدیران خودرو تولید می‌شود. در حالی که مدل‌های جدیدتر این خودرو از جمله تیگو ۵ و تیگو ۳ توانسته‌اند به ترتیب با فروش ۹۵,۷۵۰ دستگاه و ۸۵,۵۰۶ دستگاه رتبه‌های دوازدهم و شانزدهم جدول را از آن خود نمایند، این مدل جایگاه پایینی را به لحاظ فروش کسب نموده که نمایانگر اقبال کم خریداران و نیز طراحی قدیمی‌تر آن می‌باشد. بهتر است نماینده ایرانی این برند نیز اقدام به ارائه مدل‌های جدیدتر این خودرو نماید. این خودرو با پیشرانه ۲ لیتری و گیربکس CVT، با بهایی معادل ۷۲.۹ میلیون تومان در نمایندگی‌های این خودرو ثبت‌نام می‌گردد.

Chery Tiggo
Chery Tiggo
رتبه پنجاه و یکم: جک S5 با فروش ۲۱,۷۹۲ دستگاه، این خودرو در کشورمان توسط شرکت کرمان خودرو مونتاژ می‌گردد و قرار بر این است که در آتیه ای نزدیک به بازار عرضه گردد. بهای این خودرو با پیشرانه‌های ۱.۵ و ۱.۸ لیتری توربو و نیز ۲ لیتری و ۲ لیتری توربو نیز در بازار عرضه شده است. نمونه ارائه شده در کشورمان به موتور ۲ لیتری توربو مجهز می‌باشد و با بهایی معادل ۷۳.۹ میلیون تومان ثبت‌نام می‌شود. قیمت نمونه ۲ لیتری و غیر توربو این خودرو نیز در بازار چین بین ۸۹,۸۰۰ الی ۹۹,۸۰۰ یوآن است.

2014 JAC S5
۲۰۱۴ JAC S5

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۵۱ دیدگاه‌ها

  1. سعید

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام ب نظر من چانگان تو اینا عالیه چون قیمتش خوبه ۶۴ تومنه خدایی پولتو ببری بدی پرشیا بخری واینو نخری

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا