بررسی چری آریزو 5

خودروسازان چینی در سالیان اخیر پیشرفت چشمگیری داشته و این اواخر خودروهای قابل قبولی را معرفی کرده‌اند. بعلاوه چینی‌ها به‌شدت به بازار خودروی ایران توجه داشته و خودروهای فراوانی را راهی کشورمان کرده‌اند. نفوذ چینی‌ها در صنعت خودروسازی ایران به‌قدری گسترده شده است که دو قطب اصلی خودروسازی ایران یعنی ایران‌خودرو و سایپا را نیز درگیر کرده‌اند. علاوه بر این حتی بخش کامیونت‌ها، کامیون‌ها، کشنده‌ها، مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌ها نیز از نگاه تیزبین چینی‌ها در امان نمانده است. در این مطلب قصد تحلیل حضور خودروهای چینی در بازار ایران و خوب یا بد قلمداد آن‌را نداریم اما شاید واردات این حجم بالا از خودروهای چینی به کشور چندان مناسب نباشد چراکه به ماشین‌های چینی می‌توان به‌عنوان راه‌حل‌های موقتی برای بازار محدود و کم تنوع خودروهای زیر 100 میلیون تومان ایران نگریست که به لطف وضع تعرفهٔ واردات خودرو کاملاً تحت سلطهٔ خودروسازان داخلی قرار دارد.

Chery-Arrizo-5-2016-02

بپردازیم به موضوع اصلی مطلب یعنی بررسی یکی از تازه‌واردترین چینی‌های بازار ایران یعنی چری آریزو 5. شرکت مدیران‌خودرو را می‌توان اولین شرکتی دانست که به سراغ خودروهای چینی رفت و با عرضهٔ چری QQ یا همان ام‌وی‌ام 110 برای اولین بار پای چینی‌ها را به بازار خودروی ایران باز کرد. سپس این شرکت محصولات دیگر چری را نیز بانام‌های ام‌وی‌ام 530، 315، X33 و 550 به بازار عرضه نمود؛ اما چندی است مدیران‌خودرو تصمیم گرفته محصولات گران‌قیمت‌تر و به‌اصطلاح لوکس چری را در ایران با همان نام و برند چری عرضه کند. اولین خودرویی که از سوی این شرکت با برند چری عرضه شد، کراس‌اوور تیگو 5 بود. حال مدیران‌خودرو از سدان کامپکت آریزو 5 نیز در نمایشگاه شیراز رونمایی کرد که دومین خودرویی است که با برند چری در بازار ایران عرضه می‌گردد. در ادامه به بررسی اجمالی این نورسیدهٔ چینی می‌پردازیم.

Chery-Arrizo-5-2016-01

معرفی

آریزو 5 یکی از سدان‌های جدید چری بشمار می‌رود که بین مدل‌های آریزو 3 و آریزو 7 قرارگرفته و در نمایشگاه گوانگژو 2015 رونمایی شد. تولید این سدان کامپکت در سال 2016 آغازشده و شیلی اولین کشوری بود که آریزو 5 به‌عنوان بازار صادراتی در آن عرضه گردید. غیر از ایران و شیلی، کشورهای روسیه، مصر و برزیل نیز از دیگر بازارهای صادراتی این خودرو هستند.

Chery-Arrizo-5-2016

طراحی خارجی

چینی‌ها همواره به کپی کاری و تقلید در طراحی خودروهایشان مشهورند که آریزو 5 هم از این قاعده مستثنی نیست. بااین‌حال در قسمت جلو شاهد تقلید چندانی نیستیم و آریزو 5 چهره‌ای تقریباً خاص خودش را دارد؛ اما با نگاه به قسمت عقب خودرو با طراحی آشنایی روبرو می‌شویم چراکه طراحی این قسمت و بخصوص چراغ‌ها با نگاهی کامل به محصولات هیوندای به‌ویژه مدل الانترا انجام‌گرفته است. البته طراحی چراغ‌های عقب آریزو 5 تا حد زیادی به نسخهٔ هاچبک الانترا شباهت دارد. در کل طراحی آریزو 5 بااینکه در قسمت عقب کپی فاحشی از هیوندای الانترا هاچبک است اما مدرن و زیبا بوده و شیوهٔ طراحی جدید چری را نشان می‌دهد. آریزو 5 با طول، عرض و ارتفاع 4.53، 1.81 و 1.48 متر ازلحاظ ابعاد در حد و اندازهٔ هیوندای الانترا است.

Chery-Arrizo-5-2016-3

شباهت چراغ‌های عقب چری آریزو 5 به هیوندای الانترا هاچبک
شباهت چراغ‌های عقب چری آریزو 5 به هیوندای الانترا هاچبک

طراحی داخلی

در قسمت داخلی آریزو 5 بازهم با طراحی الهام گرفته از محصولات هیوندای مواجه می‌شویم. بااین‌حال در این قسمت هم با طراحی زیبا و اسپرتی طرف هستیم که هرچند ازلحاظ کیفیت هنوز به‌پای کره‌ای‌ها نمی‌رسد اما داشبورد و ادوات داخلی کیفیت بالاتری نسبت به ساخته‌های گذشتهٔ چری دارند. علاوه بر این، جزئیاتی چون دوخت قرمزرنگ برجستۀ روکش فرمان، صندلی‌ها و کنسول وسط موجب شده داخل خودرو اسپرت و پویا به نظر برسد.

chery_arrizo_5_4

قوای محرکه

چری برای این خودرو دو پیشرانه ارائه کرده است. یک نمونهٔ 1.2 لیتری توربو با 130 اسب بخار قدرت و 212 نیوتن متر گشتاور و یک واحد 1.5 لیتری تنفس طبیعی با 116 اسب بخار قدرت و 141 نیوتن متر گشتاور که نمونهٔ دوم برای عرضه در ایران انتخاب‌شده است. بااین‌حال به نظر می‌رسد 116 اسب بخار قدرت برای جثهٔ 1355 کیلوگرمی آریزو 5 کم باشد. برای انتقال این نیرو به چرخ‌های جلو دو گیربکس 5 سرعتهٔ دستی و CVT ارائه‌شده که هر دو نوع در ایران قابل خریداری هستند. شتاب صفرتا صد آریزو 5 با موتور 1.5 لیتری 11 ثانیه اعلام‌شده است که باید با شک و تردید به آن نگریست زیرا پژو 206 تیپ 5 با قدرتی تقریباً مشابه و 300 کیلوگرم وزن کمتر، شتاب 11.6 ثانیه دارد.

Chery-Arrizo-5-2016-03

تیپ‌ها و تجهیزات

مدیران‌خودرو آریزو 5 را در سه تیپ ساده، Luxury و Excellent عرضه کرده است که تیپ ساده با گیربکس دستی و دو تیپ دیگر با گیربکس اتوماتیک CVT ارائه می‌شوند. تیپ پایهٔ آریزو 5 دارای تجهیزاتی چون ایربگ برای سرنشینان جلو، ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ، شیشه‌های برقی چهاردر، آینه‌های جانبی برقی، کروز کنترل، رادار و سنسور عقب و کنترل سیستم صوتی از روی فرمان است درحالی‌که در بالاترین تیپ، ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای، سیستم ورود و استارت بدون کلید، کولر برقی، سانروف و صفحه‌نمایش لمسی 7 اینچی به خودرو اضافه می‌گردند. بااین‌حال کمبود برخی تجهیزات چون تهویه برای سرنشینان عقب، GPS، تهویه دیجیتال و… کاملاً احساس می‌شود.

Chery-Arrizo-5-2016-2

قیمت و رقبا

قیمت تیپ پایه، لاکچری و اکسلنت آریزو 5 به ترتیب 59,700,000، 66,700,000 و 71,700,000 تومان از سوی مدیران‌خودرو اعلام‌شده که آن‌را در بازهٔ قیمتی 60 تا 70 میلیون تومان قرار می‌دهد. در این رنج قیمتی از خودروهای داخلی خبری نیست اما هم‌وطنان آریزو 5 حضور قدرتمندی در آن دارند. سایپا آریو یا همان زوتی Z300، چانگان ایدو و جک J5 اتوماتیک را می‌توان از رقبای آریزو 5 در بازار این روزهای خودروی ایران برشمرد. البته باکمی اغماض می‌توان کیا سراتو 1600 مونتاژ سایپا را نیز تا حدودی به‌عنوان یکی از رقیبان آریزو 5 به‌حساب آورد.

Chery-Arrizo-5-2016-04

جمع‌بندی

چری آریزو 5 خودرویی با طراحی مدرن، کیفیتی نسبتاً مناسب و موتوری نه‌چندان قدرتمند است که با امکانات و تجهیزات نسبتاً مناسب خود می‌تواند نظرهای زیادی را به‌سوی خود جلب کند. البته ضعف قدرت برای خودرویی در این کلاس ممکن است مشکل‌ساز باشد. با مرور مشخصات این خودرو متوجه می‌شویم که چینی‌ها روزبه‌روز در حال کم کردن فاصلهٔ خود با بزرگان صنعت خودروسازی هستند و این زنگ خطر بزرگی برای خودروسازان داخلی محسوب می‌شود چراکه اگر به فکر افزایش کیفیت محصولات فعلی و عرضهٔ محصولات جدید نباشند شاید به‌زودی سهم بالای خود از فروش خودروی ایران را به چینی‌ها واگذار کنند.

CheryArrizo5

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

91 دیدگاه

  1. ابوالفضل
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    خیلی جالبه ما ایرانیها اینقدردنبال موتور. قوی و شتاب هستیم که این تصور به ذهن میرسه که قصد. خود کشی داریم
    در. همه دنیا دنبال ایمنی بیشترو مصرف کمترهستندما دقیقا برعکس کمربند. ماشین رو. هم نمیبندیم چون میخواهیم راننده رالی باشیم حتی باپراید
    همه جای دنیا میگن ماشینم تو تصادف نابود. بشه ولی خودم سالم بمونم ولی ما میگیم ماشین سالم بمونه برای ورثه بهتره
    این ماشین شش ایربگ ده نقطه ای از کارخانه معتبر. سوئدی داره سیستم های ایمنی ترمز و انحراف از. مسیر. رو داره که حداقلهای ایمنی رو داره
    موتور و. قدرت اون هم از. خیلی از ماشینهای توی این رنج بهتر. نباشه همردیف اونا هست
    از سرو صدای اتاق و موتور هم خبری نیست
    اینکه گفته میشه اتاقش به سرو. صدا میوفته من هفت هزارتا باهاش رفتم و کوچکترین صدایی ایجاد. نشده مگر اینکه این دوستمون باهاش از جوب پریده باشند.
    کیفیت ساخت هم با توجه به امکانات موجود و قیمت در. حد مطلوب هست

    پاسخ
  2. رضا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    خیلی جالبه ما ایرانیها اینقدردنبال موتور. قوی و شتاب هستیم که این تصور به ذهن میرسه که قصد. خود کشی داریم
    در. همه دنیا دنبال ایمنی بیشترو مصرف کمترهستندما دقیقا برعکس کمربند. ماشین رو. هم نمیبندیم چون میخواهیم راننده رالی باشیم حتی باپراید
    همه جای دنیا میگن ماشینم تو تصادف نابود. بشه ولی خودم سالم بمونم ولی ما میگیم ماشین سالم بمونه برای ورثه بهتره
    این ماشین شش ایربگ ده نقطه ای از کارخانه معتبر. سوئدی داره سیستم های ایمنی ترمز و انحراف از. مسیر. رو داره که حداقلهای ایمنی رو داره
    موتور و. قدرت اون هم از. خیلی از ماشینهای توی این رنج بهتر. نباشه همردیف اونا هست
    از سرو صدای اتاق و موتور هم خبری نیست
    اینکه گفته میشه اتاقش به سرو. صدا میوفته من هفت هزارتا باهاش رفتم و کوچکترین صدایی ایجاد. نشده مگر اینکه این دوستمون باهاش از جوب پریده باشند.
    کیفیت ساخت هم با توجه به امکانات موجود و قیمت در. حد مطلوب هست

    پاسخ
  3. ابرقویی
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    باسلام وعرض ادب به منتقدان ومتخصصان خودرو،
    بنظرشمااختلاف بیست میلیون تومانی بین آریزو5باآریوs300چیه؟
    قیمت هرسیستم اضافه چنده که اینقدرگرون ترش کرده؟

    پاسخ
  4. محمد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    حد اقل تو سربالای را بره با این هزینه زشت یه پراید بیاد ازش سبقت بگیره
    صدای زوزه گیربکسم که شده بود موزیک ما

    پاسخ
  5. کوردی
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    قیمت و شرایط فروش و همچنین کیفیت خوبش رو اگر در نظر بگیریم خوبه بد نیست…
    البته در صورت وجود پول در خزانه اتان، نخرید چونکه من ب ام وی و بنز و تویوتا را سفارش میدم!

    در اونصورت با یه مقایسه سرانگشتی خواهید فهمید که قیمتها در کشور چه قدر مفتضح فاصله داره که اکثریت قریب به اتفاق مردم توانایی بهره مندی از برندهای مشهور و معروف رو ندارند پس مرحبا به چینی ها…

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.